Prinsjesdag en de berekeningen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 09:04

Zo de volgende is alweer een week geleden. Tijd gehad om door te lezen en te verbazen. Wat gelukkig goede keuzes dit jaar en best een aantal die vreemd uitpakken en waarvan ik nu niet kan begrijpen hoe dat positief kan worden. :o?

Korte conclusie hoe meer inkomen hoe meer % je er op vooruit gaat. De laagsten, gepensioneerden en uitkeringen zouden er een kleine 1% op vooruit gaan de twee modaal 2.4 %. Kinderen leveren meer geld op en met meer in een huis wonen ook. De alleenstaande zonder kinderen met de laagste inkomens is de pineut. Die het toch al het lastigste hebben.

De zorgpremie stijging. Is nu al dubbel dan kabinet verwachtte vorige week. Na vorig jaar de stevige gasprijs verhoging nu weer. De jubelende gedaalde stroomprijs stijgt ook weer zoals te verwachten was.

Fijn is dat voor huurhuizen de inkomensgrens stijgt voor de sociale sector. *\o/* maar bij verder doorzoeken zit daar een vreemde maar aan die ik niet begrijp hoe dat in voordeel kan gaan werken.

De grens ligt nu op iets boven 38000 euro en gaat naar iets boven 42000 euro per jaar. Maar dit gaat alleen voor meerpersoons huishoudens gelden. -O- :? De eenpersoons dalen van 38000 naar iets boven de 35000 euro per jaar. :roll: Waarom geen idee, die gaan dus snel buiten de boot vallen. De redenatie dan maken ze meer kans op een huis kan ik geen enkele logica in vinden. :n

Kortom ik vrees dat na de eerste tegenvallende echte cijfers er weer mensen op achteruit gaan ipv de beloofde vooruitgang. En eigenlijk bizar dat de 2 keer modaal er ook in % zoveel meer op vooruit gaan.

FriesWytske
Berichten: 9898
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 09:40

Er heeft nog maar 1 ziektekostenverzekering zijn prijs bekend gemaakt. Dus vind het heel erg kort door de bocht, dat alle verzekeringen ook zoveel stijgen. Volgens mij heeft deze verzekering juist de afgelopen jaren weinig stijging in hun prijs gehad. Dus logisch dat zij op een gegeven moment ook een keer sneller omhoog gaan dan de anderen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 10:25

Over het algemeen, afgelopen jaren was dsw de eerste en de rest verhoogde altijd meer dan dat. :+ nog geen enkele keer is er een grotere maatschappij geweest die minder verhoogde dan dsw.

Daarnaast de aanvullende verzekeringen moeten ook nog komen, weet wel dat de collectieve korting van 10% naar 5% is gedaald door beslissing van overheid. Ik vermoed dat mensen met een aanvullende verzekering zeker 10 euro per maand meer kwijt zijn zo niet veel meer dan dat. -O-

Als ik van vorig jaar berekende hoeveel ik aan zorg kwijt was.152 euro per maand aan premie dankzij een aanvullende die ik echt nodig heb. Eigen risico schoon op in maart al. En de inkomens afhankelijke premie die daarboven op ook nog eens komt. En eea aan betalen van medicatie die niet meer vergoed werd opeens. En met mij nog heel veel mensen.

Ben benieuwd wat nu de echte koopkracht gaat worden als alle maatregelen uitgevoerd zijn, minder ib, lagere energiebelasting (hehe zou tijd worden), maar hogere prijzen en verzekeringen enz.

Karl66

Berichten: 29747
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 10:54

Dan is het toch maar weer fijn om te weten dat we er met z'n allen ondanks alle geklaag het afgelopen jaar er op vooruit zijn gegaan met gemiddeld genomen een koopkrachtstijging van een paar tientjes per maand: https://www.nibud.nl/beroepsmatig/nibud ... t-in-2019/

Citaat:
Stijging gemiddeld enkele tientjes per maand

Voor de meeste huishoudens stijgt de koopkracht met enkele tientjes per maand. Het Nibud ziet daarbij uitschieters naar boven en naar beneden. Er zijn huishoudens die er slechts enkele euro’s op vooruit gaan, een enkeling ziet zijn koopkracht met 131 euro per maand stijgen. Zowel de (cao-)lonen als de uitkeringen gaan omhoog. Voor een paar in de bijstand met twee kinderen is de koopkracht per maand 30 euro hoger dan in 2018.
In tegenstelling tot voorgaande jaren gaan nu vrijwel alle gepensioneerden met een aanvullend pensioen erop vooruit. Voor sommige gepensioneerden met een aanvullend pensioen is de stijging forser dan voor anderen. Zij hebben meer profijt van de gestegen ouderenkorting.

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 11:29

Karl66 schreef:
Dan is het toch maar weer fijn om te weten dat we er met z'n allen ondanks alle geklaag het afgelopen jaar er op vooruit zijn gegaan met gemiddeld genomen een koopkrachtstijging van een paar tientjes per maand: https://www.nibud.nl/beroepsmatig/nibud ... t-in-2019/

Citaat:
Stijging gemiddeld enkele tientjes per maand

Voor de meeste huishoudens stijgt de koopkracht met enkele tientjes per maand. Het Nibud ziet daarbij uitschieters naar boven en naar beneden. Er zijn huishoudens die er slechts enkele euro’s op vooruit gaan, een enkeling ziet zijn koopkracht met 131 euro per maand stijgen. Zowel de (cao-)lonen als de uitkeringen gaan omhoog. Voor een paar in de bijstand met twee kinderen is de koopkracht per maand 30 euro hoger dan in 2018.
In tegenstelling tot voorgaande jaren gaan nu vrijwel alle gepensioneerden met een aanvullend pensioen erop vooruit. Voor sommige gepensioneerden met een aanvullend pensioen is de stijging forser dan voor anderen. Zij hebben meer profijt van de gestegen ouderenkorting.


Volgens de statistieken misschien wel, maar in praktijk is het anders. Of je krijgt er 5 euro bij en pakken 10 Euro af

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 12:33

Karl ik ben er zeker niet op vooruit gegaan. Geen toeslagen recht. Geen loonsverhoging gewoon geen enkele plus. Nou ja 1.50 euro :') meer wao. Wel een hoop duurdere dingen. Houd merkbaar minder per maand over.

Karl66

Berichten: 29747
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 13:23

@OleJon, nee dit is wat we overhouden nadat er geplust en gemind is. Het Nibud is wat dat betreft ook een betrouwbare organisatie. We zijn er dus domweg op vooruit gegaan.

@Karuna, als jij de loterij wint, dan klaag jij nog steeds dat de loten zo duur zijn en dat je zoveel belasting over die winst moet betalen en dat die loterij je uiteindelijk alleen maar geld gekost heeft.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 13:25

Lekker emigreren dan, in plaats van klagen. Want je hebt het zo slecht in een land waar iemand zich zonder werk nog luxes als huisdieren, vakanties en een auto kan permitteren... poeh.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 13:41

Karl, ik reageer op je reactie dat iedereen er op vooruit is gegaan, maar dat klopt dus niet. :) ik zelf dus niet en van meer mensen weet ik dat er niks bij komt per jaar maar wel vanaf gaat. Goddank houd ik nog over. Maar ik zal ook de komende 9 jaar geen enkele verhoging van inkomen krijgen op de hooguit 1.50 per maand van de wao. De rest is vastgelegd en zal niet toenemen. En dus als het zo door gaat ieder jaar minder overhouden tot er niks meer overblijft om over te houden.

Staat los van hoe ik rondkom. Maar je bewering iedereen er op vooruit klopt gewoon niet.

Feit is dat er gewoon best veel mensen in nederland zijn die alleen maar inleveren door de toegekomen verplichte en noodzakelijke kosten.

Daarnaast koop ik geen loten hihi

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 13:48

Ik blijf van mening dat je grotendeels zelf verantwoordelijk bent voor je inkomsten en uitgaven. :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 13:52

Nope sommige dingen heb je niet in de hand. :n Oa de zorgpremie, medicijnkosten, verzekeringen, gemeentelijke lasten, woonkosten, stroom vastrecht, gas vastrecht, water vastrecht. Duurdere boodschappen waardoor je daarvoor per maand meer kwijt bent. Brandstof, openbaar vervoer. Dingen die je meestal toch wel nodig hebt,

Dingen die allemaal gestaag duurder worden waardoor je domweg steeds minder overhoud voor de rest tot je niks meer overhoud. Goddank houd ik nog over voorlopig, en wat overblijft gaat ook meteen op spaarrekening voor het geval dat. Maar weet van best veel mensen dat daar de rek simpelweg uit is. Zonder luxe uitgaves maar simpelweg de noodzakelijke basis.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 17:32

Ik vraag me toch af wat voor systeem jij zelf dan zou voorstellen.
De zorgkosten in Nederland zijn immens. Ik ben best blij dat het hier zo geregeld is dat we hier met zijn allen aan mee betalen en vind het helemaal prima dat ik als gezonde werkende meebetaal aan de zorgkosten en uitkeringen van mijn medelanders, want besef me best dat niet iedereen zo gezegend is als ik.
Maar jouw geklaag altijd, het gemiep dat je benadeeld wordt en je houding alsof de overheid het slecht met jou en je omgeving voorheeft irriteert me mateloos.

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 19:32

Karl66 schreef:
@OleJon, nee dit is wat we overhouden nadat er geplust en gemind is. Het Nibud is wat dat betreft ook een betrouwbare organisatie. We zijn er dus domweg op vooruit gegaan.

@Karuna, als jij de loterij wint, dan klaag jij nog steeds dat de loten zo duur zijn en dat je zoveel belasting over die winst moet betalen en dat die loterij je uiteindelijk alleen maar geld gekost heeft.


kan best wezen maar theorie en praktijk zit nogal verschil in

CharleyT
Berichten: 3988
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 19:52

Qerty schreef:
Ik vraag me toch af wat voor systeem jij zelf dan zou voorstellen.
De zorgkosten in Nederland zijn immens. Ik ben best blij dat het hier zo geregeld is dat we hier met zijn allen aan mee betalen en vind het helemaal prima dat ik als gezonde werkende meebetaal aan de zorgkosten en uitkeringen van mijn medelanders, want besef me best dat niet iedereen zo gezegend is als ik.
Maar jouw geklaag altijd, het gemiep dat je benadeeld wordt en je houding alsof de overheid het slecht met jou en je omgeving voorheeft irriteert me mateloos.


Brigitte Kaandorp heeft het zo mooi verwoord in 'Ik heb een heeeel zwaar leven'.
Zal vast wel op youtube te vinden zijn.

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 19:53

MarlindeRooz schreef:
Ik blijf van mening dat je grotendeels zelf verantwoordelijk bent voor je inkomsten en uitgaven. :)


dat is wel zo, maar als je ziet voor bepaalde mensen met een aow of bijstand of zieken of wat dan ook dan hou je niet veel over na je vaste lasten. vooral de zorgverzekering. en de pensioenen maar inkorten terwijl de ouderen er wel voor betaald hebben. geld voor immigranten is er wel daar kunnen ze geen genoeg van binnen halen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 19:55

OleJon schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ik blijf van mening dat je grotendeels zelf verantwoordelijk bent voor je inkomsten en uitgaven. :)


dat is wel zo, maar als je ziet voor bepaalde mensen met een aow of bijstand of zieken of wat dan ook dan hou je niet veel over na je vaste lasten. vooral de zorgverzekering. en de pensioenen maar inkorten terwijl de ouderen er wel voor betaald hebben. geld voor immigranten is er wel daar kunnen ze geen genoeg van binnen halen.

Ik gun jou ook ooit eens een vluchteling te zijn. Dat ze je hele wijk en woning bombarderen en dat je dan je trouwe geliefde land moet ontvluchten. En dat je dan terecht komt in een land. Waar ze je 0 euro geven en geen onderdak.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 20:38

Qerty schreef:
Ik vraag me toch af wat voor systeem jij zelf dan zou voorstellen.
De zorgkosten in Nederland zijn immens. Ik ben best blij dat het hier zo geregeld is dat we hier met zijn allen aan mee betalen en vind het helemaal prima dat ik als gezonde werkende meebetaal aan de zorgkosten en uitkeringen van mijn medelanders, want besef me best dat niet iedereen zo gezegend is als ik.
Maar jouw geklaag altijd, het gemiep dat je benadeeld wordt en je houding alsof de overheid het slecht met jou en je omgeving voorheeft irriteert me mateloos.

Ik klaag nergens. Ik stel vast. Dat er bepaalde groepen overal buiten vallen. Die conclusie zou ik ook trekken als ik niet in die groep zou vallen. Ik heb goddank nog over. Maar de overheid neemt soms vreemde beslissingen nu waardoor de veelverdieners er jaar op jaar meer op vooruit gaan dan de laagste groep (waar ik nu nog niet onder val maar wel in terecht ga komen). En de onderste groep is de rek uit. Vooral die net boven de toeslaggrens zit. En de maatschappij en de beslissingen vooral gericht zijn op tweeverdieners.

Als ze weer zouden afstappen van de vaste blokken voor vaste klachten. Besparen ze veel geld. Ik kijk de overzichten van mij erg goed en zie bedragen voorbij komen. Een controle in zkh 5 minuten gesprek . Kosten 500 euro plus. Want valt onder een bepaalde groep die soms ook meer behandeling nodig heeft in het begin. Hier nu alleen controle nog eens per jaar. Maar is steeds nieuwe code en nieuw traject. Want moet van overheid. Dat soort dingen.

Karl66

Berichten: 29747
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 20:43

OleJon schreef:
Karl66 schreef:
@OleJon, nee dit is wat we overhouden nadat er geplust en gemind is. Het Nibud is wat dat betreft ook een betrouwbare organisatie. We zijn er dus domweg op vooruit gegaan.

@Karuna, als jij de loterij wint, dan klaag jij nog steeds dat de loten zo duur zijn en dat je zoveel belasting over die winst moet betalen en dat die loterij je uiteindelijk alleen maar geld gekost heeft.


kan best wezen maar theorie en praktijk zit nogal verschil in


Nee zo werkt het niet, het Nibud kijkt hoeveel mensen in de praktijk meer te besteden hebben. Misschien zou je het artikel gewoon even moeten lezen...

Electra63

Berichten: 17838
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 23:17

De zorgtoeslag en kindgebonden budget worden volgend jaar verhoogd, o.a ter compensatie van de verhoging zorgpremie.
En volgend jaar wordt het belastingstelsel verder hervormd. We gaan naar 2 schijven en men zou netto meer over moeten houden. Al verwacht ik wel dat de pensioenpremies omhoog gaan.

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 06:32

Ik gun jou ook ooit eens een vluchteling te zijn. Dat ze je hele wijk en woning bombarderen en dat je dan je trouwe geliefde land moet ontvluchten. En dat je dan terecht komt in een land. Waar ze je 0 euro geven en geen onderdak.[/quote]

Kort Door de bocht niet? Of woon je nog thuis? Zodat je niet weet alles kost Jij meent meteen al dat ik racistisch ben. Dat is helemaal niet zo. De feiten zijn duidelijk de sociale huur zit op slot met wachtlijsten van 9 jaar of langer.en dat schroeft de huurprijzen wel op.en er zijn mensen bij die dat niet kunnen betalen. dan kun je wel meer mensen hier heen halen maar zullen ook ergens moeten wonen of kunnen ze bij jou in

Karl66

Berichten: 29747
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 07:02

Het woningtekort komt doordat er te weinig gebouwd wordt. Wil je dat oplossen, dan zal daar dus iets aan moeten doen. Dat los je echt niet op door de vluchtelingen bij de grens tegen te houden, daarvoor hebben de vluchtelingen een veel te kleine invloed op het probleem van het woningtekort.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 07:30

Ik heb mijn eigen woning... ik weet prima wat alles kost. Kwestie van prioriteiten want als student heb ik het echt niet breed hoor.