Prinsjesdag en de berekeningen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 19:40

Als je er eerder uitwil moet je daar gewoon tijdig iets voor regelen/sparen.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 20:32

purny schreef:
Als ik naar mijn vader kijk die pas op z'n 66ste met pensioen had gemogen mocht ie nog werken.
Dan heeft hij dus 53 jaar gewerkt.
Ik zou het eerlijker vinden als iedereen na 45 jaar met pensioen mocht, ongeacht het beroep.
Ben je jong begonnen met werken dan ook jong met pensioen



Mag ik dus doorgaan tot mijn 73ste :’) er vanuit gaan datik gelijk werk vind na mijn opleiding.. gaat steeds meer nadeel kleven aan willen studeren dan

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 21:28

Ik vind die dienstjaren ook een beetje ouderwets idee, typisch voor de babyboomers (zoals mijn ouders) die denken dat ze hun eigen AOW zelf bij elkaar verdiend hebben (mijn moeder niet eens want die heeft nooit gewerkt maargoed...), en voor wie de leeftijd van 65 heilig was.

Helaas pindakaas, zo zit het niet in elkaar.
De werkenden van vroeger betaalden de AOW van de AOW-gerechtigden van toen en de werkenden van nu betalen de AOW van nu. Vandaar ook dat de vergrijzing zo zwaar drukt op de werkenden van nu. De AOW is dus niet persoonsgebonden, en je kunt er dus ook niet persoonlijk aanspraak op maken zoals bij het pensioen wel kan. Je kunt er dus ook niet een aantal dienstjaren of wat voor andere voorwaarde dan ook aan ophangen. Het is voor iedereen, veel of weinig, lang of kort gewerkt.

Ik denk dat de grootste verandering in het denken moet komen, en die is er ook al wel onder de huidige werkenden. Tot voor kort werkten mensen echt voor hun oude dag (of althans dat dachten ze), en die was gebonden aan een bepaalde datum. Ze werkten zich tien slagen in de rondte, met die datum voor ogen als een soort hemelpoort. Als die datum dan verschuift, of die hemelse oude dag ziet er anders uit dan ze gedacht hadden, zijn ze uiteraard diep teleurgesteld, want ze dachten dat ze daar recht op hadden.
De werkenden van nu zijn gelukkig al een stuk realistischer. Je werkt je niet te pletter voor die magische leeftijd van 65. Natuurlijk leg je geld opzij voor later, maar niet ten koste van alles en vooral ook zonder datum in je hoofd waarop je 'nieuwe leven' zou beginnen. Er is niet een leven vóór en een leven na 65 (of 67 of 70 for that matter). Er is één leven dat je in zijn geheel zo aangenaam mogelijk probeert in te richten.

Die leeftijd van 65 was ook behoorlijk arbitrair natuurlijk. Het is niet zo dat je op je 64e alles nog fluitend kan en op de dag dat je 65 wordt ter plekke hoogbejaard bent. Veel natuurlijker is om het werk langzaam af te bouwen naar wat je redelijkerwijs kan. De één zal met 55 jaar al 'op' zijn, de ander werkt tot 75 fluitend door. Dan is een regeling gebaseerd op dienstjaren ook niet eerlijk.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 22:37

En toch denk ik dat dienstjaren wel kan werken, maar wel met een aantal randvoorwaarden. Bijvoorbeeld een maximale pensioenleeftijd. Ik bedoel, ik ben straks 28 als ik begin aan mijn arbeidsleven, ik vind het echt niet erg om wat langer door te werken dan iemand die met 20 jaar al is begonnen.

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 22:40

LindyH schreef:
Ik vind die dienstjaren ook een beetje ouderwets idee, typisch voor de babyboomers (zoals mijn ouders) die denken dat ze hun eigen AOW zelf bij elkaar verdiend hebben (mijn moeder niet eens want die heeft nooit gewerkt maargoed...), en voor wie de leeftijd van 65 heilig was.

Helaas pindakaas, zo zit het niet in elkaar.
De werkenden van vroeger betaalden de AOW van de AOW-gerechtigden van toen en de werkenden van nu betalen de AOW van nu. Vandaar ook dat de vergrijzing zo zwaar drukt op de werkenden van nu. De AOW is dus niet persoonsgebonden, en je kunt er dus ook niet persoonlijk aanspraak op maken zoals bij het pensioen wel kan. Je kunt er dus ook niet een aantal dienstjaren of wat voor andere voorwaarde dan ook aan ophangen. Het is voor iedereen, veel of weinig, lang of kort gewerkt.

Ik denk dat de grootste verandering in het denken moet komen, en die is er ook al wel onder de huidige werkenden. Tot voor kort werkten mensen echt voor hun oude dag (of althans dat dachten ze), en die was gebonden aan een bepaalde datum. Ze werkten zich tien slagen in de rondte, met die datum voor ogen als een soort hemelpoort. Als die datum dan verschuift, of die hemelse oude dag ziet er anders uit dan ze gedacht hadden, zijn ze uiteraard diep teleurgesteld, want ze dachten dat ze daar recht op hadden.
De werkenden van nu zijn gelukkig al een stuk realistischer. Je werkt je niet te pletter voor die magische leeftijd van 65. Natuurlijk leg je geld opzij voor later, maar niet ten koste van alles en vooral ook zonder datum in je hoofd waarop je 'nieuwe leven' zou beginnen. Er is niet een leven vóór en een leven na 65 (of 67 of 70 for that matter). Er is één leven dat je in zijn geheel zo aangenaam mogelijk probeert in te richten.

Die leeftijd van 65 was ook behoorlijk arbitrair natuurlijk. Het is niet zo dat je op je 64e alles nog fluitend kan en op de dag dat je 65 wordt ter plekke hoogbejaard bent. Veel natuurlijker is om het werk langzaam af te bouwen naar wat je redelijkerwijs kan. De één zal met 55 jaar al 'op' zijn, de ander werkt tot 75 fluitend door. Dan is een regeling gebaseerd op dienstjaren ook niet eerlijk.


Er is natuurlijk wel een verschil tussen AOW en pensioen.
Voor een pensioenuitkering heb je zelf en/of je werkgever betaald ;).
AOW is een volksverzekering en wordt door alle werkenden opgebracht d.m.v. een deel van de inhouding loonbelasting/sociale premies. Als je meer dan 45 jaar hebt gewerkt, heb je daar ook lang genoeg aan bijgedragen, naar mijn mening.

Juist de mensen die geen pensioenvoorziening hebben, hebben het financieel zwaar na pensionering. Zij ontvangen immers alleen maar AOW. Daarentegen hebben zij dan wel vaak recht op allerlei toeslagen, waar mensen met een pensioen, dan weer geen recht op hebben.

Persoonlijk ben ik voor een flexibele AOW-leeftijd tussen de 63 en 68 jaar, deels afhankelijk van het aantal dienstjaren. Het doorwerken in bepaalde beroepen na 60+ is niet altijd (lichamelijk) mogelijk en vervangend werk is niet altijd beschikbaar. Deze mensen komen nu vaak in de WW (d.m.v. een vaststellingsovereenkomst) en/of WIA, gevolgd door bijzondere bijstand.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 22:45

Ik denk ook dat het heel goed zou zijn om het (heel) aantrekkelijk te maken om gewoon door te werken na je pensioengerechtigde leeftijd. Dat die pensioenleeftijd er echt is voor mensen die "op" zijn maar dat het normaler, makkelijker en gunstiger/leuker is om door te werken. (Genoeg mensen die dat al doen hoor trouwens, maar het kan of mag niet altijd.)
Gelukkig soms wel, ik zie wel eens leraren op de universiteit die al met pensioen zijn maar die nog 2 of 3 vakken doceren voor de bachelorstudenten, omdat ze het leuk vinden om voor de zaal te staan en het contact met studenten leuk vinden. Lijkt me erg positief :)

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 22:53

Magrathea schreef:
Ik denk ook dat het heel goed zou zijn om het (heel) aantrekkelijk te maken om gewoon door te werken na je pensioengerechtigde leeftijd. Dat die pensioenleeftijd er echt is voor mensen die "op" zijn maar dat het normaler, makkelijker en gunstiger/leuker is om door te werken. (Genoeg mensen die dat al doen hoor trouwens, maar het kan of mag niet altijd.)
Gelukkig soms wel, ik zie wel eens leraren op de universiteit die al met pensioen zijn maar die nog 2 of 3 vakken doceren voor de bachelorstudenten, omdat ze het leuk vinden om voor de zaal te staan en het contact met studenten leuk vinden. Lijkt me erg positief :)


Dat vind ik ook hoor!
Ik heb een directe collega van 68, die nog 2 dagen per week werkt. In 1e instantie omdat een collega ziek was geworden en wij tijdelijk een ervaren vervanger nodig hadden. Maar inmiddels is zij gebleven: gewoon omdat zij het nog leuk vindt en zij de overtuiging heeft, dat je nooit te oud bent om te leren en het heel goed is om je hersens te blijven gebruiken. Zij is mijn grote voorbeeld. :D

Maar, dat moet wel fysiek en/of geestelijk wel nog mogelijk zijn.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 23:02

Zeker, zeker. Maar andersom zie je ook dat mensen die met pensioen gaan enorm af kunnen takelen, gewoon omdat ze ineens niets meer te doen hebben als het ware. Dat is echt slecht voor je.

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 23:22

Magrathea schreef:
Zeker, zeker. Maar andersom zie je ook dat mensen die met pensioen gaan enorm af kunnen takelen, gewoon omdat ze ineens niets meer te doen hebben als het ware. Dat is echt slecht voor je.


Ik sprak gisteren een vriendin van mijn dochter. Haar vader is vorig jaar vervroegd met pensioen gegaan met 60. Zijn vrouw werkt nog fulltime. Zij hebben het financieel heel goed.
Maar hij verveelt zich, iedereen van zijn vriendenkring werkt nog, geen echte hobby's. Zijn vrouw heeft wel veel verlofuren, dus ze gaan zeker 4 x per jaar op vakantie. Hij is nu de tuin aan het verbouwen en meer niet. :D
Dat lijkt me dus vreselijk.

Ik ben dol op vakantie en weekends weg, maar vooral als ontspanning/beloning voor het werken. ;)

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 17:44

Wie gaat de dienstjaren uitrekenen van al die mensen die eerst wat 100% gewerkt hebben, toen 2 jaar niet, toen 5 jaat 50%, vervolgens 6 jaar 80%, dan ontraceerbaar in het buitenland voor 7 jaar en dan weer 100%???????
Ik zie een gat in de markt :D

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 18:12

Jobcreatie!! Top!! :D

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 18:34

Sizzle schreef:
Wie gaat de dienstjaren uitrekenen van al die mensen die eerst wat 100% gewerkt hebben, toen 2 jaar niet, toen 5 jaat 50%, vervolgens 6 jaar 80%, dan ontraceerbaar in het buitenland voor 7 jaar en dan weer 100%???????
Ik zie een gat in de markt :D


Deeltijdpercentage heeft nu ook geen invloed op AOW, die is voor iedereen gelijk (die vanaf zijn 15e onafgebroken in Nederland woont) en pensioen is een percentage van je bruto loon. Werk je minder, dan is je pensioenopbouw lager. Je salaris is immers ook lager.

Die 7 jaar onvindbaar in buitenland is 7 x 2% korting op je AOW.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 18:40

Nu is het gelijk ja, maar als je met dienstjaren gaat rekenen dan krijg je gegarandeerd gezijk.
Vroeger werkte men gewoon standaard 100% en kon je zo rekenen met 40 dienstjaren. Nu werkt dat niet meer zo standaard.
Gewoon de leeftijd voor allen gelijk houden is wel zo praktisch.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37271
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-18 18:44

Als ik naar gv kijk. Zijn vader met hetzelfde werk mocht met 58 met pensioen ivm werkzwaarte. Gv is met 18 begonnen met werken meteen in drie ploegendienst. Is er tussenuit gegaan ivm dienstplicht even. En werkt na de dienstplicht weer in drie ploegendienst. Met 5 nacht 5 laat 5 vroeg enz. Maar hij mag 9 jaar langer door dan zijn vader, terwijl eigenlijk niemand het zonder fysieke problemen volhoudt. 49 jaar min 1 jaar dienstplicht aan ploegendienst, dat is eigenlijk niet menselijk meer.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 18:50

De ene mens werkt fluitend zijn hele leven +50 uur en weekenden en de ander breekt al op met 30 urige werkweken.
Ik begrijp ook niet goed hoe mijn partner het volhoudt met 12 uur diensten die rustig tot 14 uur uitlopen. Ieder heeft zo zijn eigen limiet.
Dat kun je gewoon niet allemaal gaan meerekenen. Gewoon AOW voor iedereen standaard houden en geen uitzonderingen creeeren. Voor je het weet zijn de uitzonderingen de regel.
Ga je iets met dienstjaren regelen dan krijg je meteen: ja maar ik had een 40 uur contract en hij maar 38 (hiep hiep hoi Calimero).
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 01-10-18 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 18:53

Volgens mij kun je daar gewoon een mooie formule voor opstellen met nogmaals een maximumleeftijd zodat het niet de pan uit rijst voor mensen die bijv voor kinderen hebben gezorgd.

Als iemand al breekt op 30 urige werkweken moet diegene misschien een deel arbeidsongeschikt verklaard worden en dan kan je dat ook meenemen.

Punt is dat 1) de AOW flexibeler moet gaan worden dan hij nu si om het systeem betaalbaar te houden en 2) sommige mensen op die manier heel erg lang zouden moeten doorwerken, waar een 60 jarige stratenmaker die werkloos wordt echt niet meer aan de bak komt.

Alles gelijk houden is gewoon vragen om problemen.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 19:03

Misschien beide modellen naast elkaar testen in 2 groepen die na hun middelbare school mogen bepalen in welke testgroep ze vallen :)*
Zijn ouderschapsjaren en mantelzorg dan ook dienstjaren? Ik zie anders wel een probleem ontstaan dat nog meer mensen geen zorgtaken durven overnemen omdat ze anders 5 jaar langer op hun AOW moeten wachten. Ongekeerd is dat oneerlijk te noemen naar kinderlozen die er misschien ook wel een paar jaar onbetaald tussendoor eruit zouden willen.

Bij ons (Zwitserland) is het nog standaarf 65 jaar overigens. Ik hoef op dit moment nog niet te rekenen met vertraging.

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 19:37

Sizzle schreef:
Nu is het gelijk ja, maar als je met dienstjaren gaat rekenen dan krijg je gegarandeerd gezijk.
Vroeger werkte men gewoon standaard 100% en kon je zo rekenen met 40 dienstjaren. Nu werkt dat niet meer zo standaard.
Gewoon de leeftijd voor allen gelijk houden is wel zo praktisch.


Vroeger werkte de vrouw maar zelden. Alleen de man kreeg AOW en eventueel pensioen.

En er zijn al/nog steeds verschillen. Er zijn nu nog steeds mensen die met 58 of 60 bijv. met flexpensioen gaan.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 19:39

Volgens mij kregen vrouwen dat ook gewoon hoor en zo is het nog steeds.

EDIT: Pensioen is uiteraard wel alleen voor degene die het heeft opgebouwd alleen kan de vrouw dat geloof is wel 'erven' als de man komt te overlijden. Dat weet ik niet precies.

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 19:41

LindyH schreef:
Volgens mij kregen vrouwen dat ook gewoon hoor en zo is het nog steeds.


AOW?
Ja, maar nu per persoon. Vroeger kreeg de man het volledige AOW, ongeacht de leeftijd van de vrouw.
Dat is denk ik tot 20 jaar geleden zo geweest. Heb het ff nagekeken: sinds 1985

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 19:51

Volgens mij was het juist zo mooi van de AOW dat vrouwen het ook gewoon kregen. Ook ongetrouwde vrouwen die nooit gewerkt hadden kregen het. Of die gedeeltelijk hadden gewerkt, of gescheiden waren... Iedereen krijgt/kreeg AOW. Als je samen met een man bent krijg je als koppel minder maar dat geldt nog steeds.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37271
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-18 19:53

Tegenwoordig pas als de jongste de aow leeftijd heeft gehaald krijg je de volle hoeveelheid,

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 20:07

Oh wacht, ik snap 'm geloof ik. Dat zou kunnen ja, dat je vroeger al de volle AOW kreeg als de werkende (man) 65 werd, ongeacht de leeftijd van de vrouw.
Maar als er om één of andere reden geen man was, dan kreeg een vrouw volgens mij wel gewoon AOW als ze 65 werd.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37271
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-18 20:13

Klopt, diegene die 65 werd kreeg meteen volle aow voor stellen. Tegenwoordig dus niet meer. Met een flink oudere partner en een niet werkende jonge partner ben je de pineut. -O-

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 20:24

karuna schreef:
Klopt, diegene die 65 werd kreeg meteen volle aow voor stellen. Tegenwoordig dus niet meer. Met een flink oudere partner en een niet werkende jonge partner ben je de pineut. -O-


Dus dat jonge blommetje dat erbij kwam tijdens de mid-life crisis was achteraf niet zo handig :D

Zonder gekheid, je krijgt het nooit voor iedereen eerlijk. En zelfs als het eerlijk is vinden mensen het nog steeds niet eerlijk.