Spoorongeluk Oss bakfiets met kinderen gegrepen door trein

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 18:23

Esplendido schreef:
Ik vind de reactie van de eigenaar van het bedrijf wel vreemd. Op NOS lees ik dat hij het besluit voorbarig vindt omdat alleen onderzoek is gedaan naar werkmodellen en het onderzoek aan het wrak nog niet is afgerond. Ik begrijp dat dit waarschijnlijk het failliet van zijn bedrijf betekent, maar als de werkmodellen niet veilig zijn wil je daar toch geen mensen mee de openbare weg op laten gaan ongeacht wat het resultaat van het onderzoek aan het wrak. Zelfs als na uitgebreider onderzoek zou blijken dat stints wel veilig zijn, wil je nu toch het zekere voor het onzekere nemen?


Dit ongeluk zal sowieso de doodsteek van zijn bedrijf betekenen binnen Nederland, wat de uitkomst ook is van de onderzoeken

rockwitch

Berichten: 11743
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 18:24

Ik zie het nu inderdaad ook overal op het nieuws staan. Ben benieuwd hoe ze bij ons op de opvang dan de kinderen gaan vervoeren.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37275
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 18:26

Oei oei oei kan dit alleen maar zeggen na deze resultaten. Ongevallenraad dergelijke onderzoeken deed ik bij ns. Is er een technische oorzaak van een ongeval. Maar als ik zo lees technische mankementen waardoor of accuut stilvallen of niet meer remmen. Dat had met goedkeuringstesten naar boven moeten komen overigens. Er is dus niet goed genoeg getest lijkt

Maar nog veel en veel en veel erger en in mijn ogen is de fabrikant daardoor medeplichtig aan het ongeluk. Wijzigingen aanbrengen technisch na goedkeuring en deze niet laten weten aan de rdw. Of laten nakijken. Dat mag je nooit maar dan ook nooit doen. -:(-

Anoniem

Re: Spoorongeluk Oss bakfiets met kinderen gegrepen door trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 18:29

Nou idd, ik vind t wel bizar dat je technische wijzigingen aanbrengt en het vervolgens niet laat keuren. Dan is het wachten op ongelukken...

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37275
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Spoorongeluk Oss bakfiets met kinderen gegrepen door trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 18:36

Joolien wachten op ongelukken hoeft niet eens, kan ook een verbetering zijn of een probleem weghalen. Maar je moet altijd melden en laten testen door een onafhankelijk testinstituut.

Omdat het mijn vak was dit ben ik er extra in geinteresseerd. Maar alleen al de goedkeuring is dus dubieus vrees ik. Dergelijke grote problemen als stilvallen of niet remmen komen met testen boven water, dan is er te gemakkelijk gedaan in mijn ogen met de kwakiteitscontrole. Niet even een exemplaar testen maar meer testen over langere tijd

senna21

Berichten: 11869
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 18:53

Sowieso vind ik het een raar idee dat je 8 kinderen tegelijkertijd in zo'n stint of andere bakfiets mag vervoeren. Ze zijn zo weinig beschermd in zo'n bak tegenover een trein, vrachtwagen, bus...of
Ik gun iedereen buitenlucht en een handig, milieuvriendelijk vervoermiddel, maar dit is wel veel risico in het drukke verkeer.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 18:56

Tivoli schreef:
Heel erg triest, maar ‘blij’ dat er een oorzaak is gevonden. Zo hoeft de vrouw die de stint bestuurde zich niet haar leven af te vragen waarom zij en die kinderen zoiets vreselijks mee hebben moeten maken...

Er is nog geen oorzaak gevonden/bekent gemaakt. Er zijn risico’s gevonden door tests, maar er wordt niet gemeld of zo’n risico ook de oorzaak is geweest.

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 18:59

Rocamor schreef:
Waar staat dat? Want op nos staat dat ze dat doen omdat mogelijk zou kunnen etc etc etc. Plus dat er wijzigingen zijn aangebracht die kennelijk door de inspecties niet zijn beoordeeld.

En dat de onderzoeken nog in volle gang zijn


Dat staat ook nergens, er is nog geen oorzaak, het zou mogelijk kunnen zijn en dus gaan ze van de weg voor er meer zekerheid is en ze eventueel opnieuw gekeurd zijn als denk ik dat het bedrijf dan inmiddels failliet is...

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 19:16

benangelique schreef:
Esplendido schreef:
Ik vind de reactie van de eigenaar van het bedrijf wel vreemd. Op NOS lees ik dat hij het besluit voorbarig vindt omdat alleen onderzoek is gedaan naar werkmodellen en het onderzoek aan het wrak nog niet is afgerond. Ik begrijp dat dit waarschijnlijk het failliet van zijn bedrijf betekent, maar als de werkmodellen niet veilig zijn wil je daar toch geen mensen mee de openbare weg op laten gaan ongeacht wat het resultaat van het onderzoek aan het wrak. Zelfs als na uitgebreider onderzoek zou blijken dat stints wel veilig zijn, wil je nu toch het zekere voor het onzekere nemen?


Dit ongeluk zal sowieso de doodsteek van zijn bedrijf betekenen binnen Nederland, wat de uitkomst ook is van de onderzoeken


Dat zal inderdaad zo zijn. Maar dan nog snap ik zijn reactie niet. Bij enige twijfel moeten die dingen van de weg en dan ga je als eigenaar niet zeggen dat je die beslissing voorbarig vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 19:37

-
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-08-22 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Spoorongeluk Oss bakfiets met kinderen gegrepen door trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 19:40


96Laura

Berichten: 534
Geregistreerd: 23-12-10
Woonplaats: Naast de buren :D

Re: Spoorongeluk Oss bakfiets met kinderen gegrepen door trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 19:44

Volgensmij was de ondernemer er zelf ook goed ziek van. Daarnaast denk ik wel dat het gezond is dat je als ondernemer vecht voor je bedrijf, vergeet niet dat dit waarschijnlijk ook zijn brood is. Ik vind het overkomen als een overhaaste beslissing, wanneer deze teruggedraaid wordt is het voor hem te laat. Het is lastig om deze situatie goed af te handelen natuurlijk, je wilt niet dat er onveilige voertuigen op de openbare weg rondrijden.

Cowgirl

Berichten: 23749
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 19:47

xSetjeslover schreef:
Volgensmij was de ondernemer er zelf ook goed ziek van. Daarnaast denk ik wel dat het gezond is dat je als ondernemer vecht voor je bedrijf, vergeet niet dat dit waarschijnlijk ook zijn brood is. Ik vind het overkomen als een overhaaste beslissing, wanneer deze teruggedraaid wordt is het voor hem te laat. Het is lastig om deze situatie goed af te handelen natuurlijk, je wilt niet dat er onveilige voertuigen op de openbare weg rondrijden.


Auto''s zijn ook niet altijd veilig geweest en vliegtuigen ook niet. Toch bestaan die bedrijven nog steeds.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37275
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 19:50

Ik ga me zo eens storten op de exacte bevindingen (die is niet te vinden, link doet het niet) , maar zo eerste verhaal van omroep brabant geeft een flinke fout/ontwerpfout? aan. Zowiezo een handrem die niet sterk genoeg is het ding bij de hoogste snelheid tot staan te brengen is al onacceptabel voor mijn gevoel. Een noodstop kun je dan niet maken op een normale manier behalve sleutel eruit trekken. Brrrr. En dat hij bij een simpele onderbreking al hoogste snelheid kan halen. Feit is wel dat kennelijk een bedrijf al meer ongelukken heeft gehad ermee met goederen vervoer,

Vergeet tesla niet en andere zelfrijders die soms doordraaien

Cowgirl

Berichten: 23749
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 20:01

karuna schreef:
Ik ga me zo eens storten op de exacte bevindingen (die is niet te vinden, link doet het niet) , maar zo eerste verhaal van omroep brabant geeft een flinke fout/ontwerpfout? aan. Zowiezo een handrem die niet sterk genoeg is het ding bij de hoogste snelheid tot staan te brengen is al onacceptabel voor mijn gevoel. Een noodstop kun je dan niet maken op een normale manier behalve sleutel eruit trekken. Brrrr. En dat hij bij een simpele onderbreking al hoogste snelheid kan halen. Feit is wel dat kennelijk een bedrijf al meer ongelukken heeft gehad ermee met goederen vervoer,

Vergeet tesla niet en andere zelfrijders die soms doordraaien



Maar dit zijn wel hele erge mankementen waar is het dan misgegaan met de keuringen?
Dat zijn toch basis dingen, remmen en een noodstop kunnen maken.

Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 20:06

Senna21: dat vind ik zelf ook het engste eraan: het zijn best wel heel veel kleine kinderen in zo'n karretje.

Een aantal problemen die nu aan het licht komen zijn volgens mij goed op te lossen, en dan heb je best een redelijk vervoermiddel denk ik (zeker voor goederen), maar voor het vervoer van zoveel kinderen tegelijkertijd vragen we denk ik toch wat meer. Hier bv steken ze een hele drukke rotonde over, en er hoeft maar 1 automobilist de dode hoek te vergeten en het zijn wel heel veel kinderen tegelijk die zonder bescherming worden aangereden.

Ik vind het helemaal een groot contrast omdat we het nu allang niet meer aanvaardbaar vinden om een hele rits kinderen in de achterbak van een auto te laden voor een verjaardagsfeestje - zoals ik vroeger wel heb meegemaakt. Nu zijn niet alleen gordels verplicht en een maximum aan meerijders, maar ook autostoeltjes met verregaande bescherming. Ik vind dat best een groot verschil met de kwetsbaarheid van kinderen in zo'n wagentje.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37275
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 20:10

Ja dat lijkt me wel ja. De korte stroomonderbreking kan natuurlijk pas later ontstaan door bv kleine kabelbreukjes door gebruik of aansluitingen die wat speling gaan vertonen en soms geen contact meer maken. Dat is lastig testen bij een nieuw ding, meestal worden er ook duurtesten gedaan. Tenminste tijd geleden was dat wel gebruikelijk.

Maar een rem die niet afdoende is voor een noodstop. Dat verbaast me werkelijk. :? Paar dingen die zouden kunnen. Of de test is niet afdoende geweest, vol gas geven en tegelijk handrem inknijpen. Of door de kortsluiting gaat er vol vermogen op. Een vermogen dat misschien normaal niet gehaald wordt bij normaal gasgeven. Ding is op snelheid begrensd, mogelijk niet op vermogen.

(Mijn scootmobiel bv is ook begrensd op 19 per uur maar heeft veel meer vermogen. Alleen ivm wetgeving mag ie niet harder. Ook ik heb een keer een hangende gashendel gehad bij mijn eerste. Dan ben je echt niet blij. Alleen heb ik een dodemansknop erop. Die inmeppen en je staat echt stil. Doet au maar je staat stil. Zat foutje in de printplaat bleek later)

Of een van deze dingen is ontstaan door de later aangebrachte veranderingen die nooit getest zijn, of iets heel anders. Heb geen rapport geen testresultaten kunnen vinden. Dit is dus een heel grove schatting van mogelijke oorzaken. Naast de vele nog onbekende oorzaken die er kunnen zijn geweest

Tallie1979
Berichten: 22756
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 22:07

karuna schreef:
Joolien wachten op ongelukken hoeft niet eens, kan ook een verbetering zijn of een probleem weghalen. Maar je moet altijd melden en laten testen door een onafhankelijk testinstituut.

Omdat het mijn vak was dit ben ik er extra in geinteresseerd. Maar alleen al de goedkeuring is dus dubieus vrees ik. Dergelijke grote problemen als stilvallen of niet remmen komen met testen boven water, dan is er te gemakkelijk gedaan in mijn ogen met de kwakiteitscontrole. Niet even een exemplaar testen maar meer testen over langere tijd


Als ze al getest zijn. Niet alles waar een CE markering opstaat heeft de verplichting van een test. Er zijn ook zat producten waar er wordt gewerkt met een zogenoemde eigenverklaring.

En aangezien dit product in feite een laag risico heeft, kan dit zomaar het geval zijn.

Dan zou het product feitelijk aan de minimale wettelijke eisen volgens de wet voldoen.

Net als onze paardrij veiligheidshelmen. Die worden geproduceerd volgens de minimale eisen van de wet. Je moet de helmen hebben die uitgebreider zijn getest, die houden je hoofd heel.

Tallie1979
Berichten: 22756
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 22:13

karuna schreef:
Joolien wachten op ongelukken hoeft niet eens, kan ook een verbetering zijn of een probleem weghalen. Maar je moet altijd melden en laten testen door een onafhankelijk testinstituut.

Omdat het mijn vak was dit ben ik er extra in geinteresseerd. Maar alleen al de goedkeuring is dus dubieus vrees ik. Dergelijke grote problemen als stilvallen of niet remmen komen met testen boven water, dan is er te gemakkelijk gedaan in mijn ogen met de kwakiteitscontrole. Niet even een exemplaar testen maar meer testen over langere tijd


Je snapt het! Ik zit in de wereld van CE markeringen. Het is mijn dagelijks brood.

Een CE markering zegt in feite niks, alleen dat het aan minimale wettelijke eisen voldoet. Het schrijft niet hij iedere norm voor dat er jaarlijks getoetst moet worden. Je moet er een goed, geaccrediteerd testinstituut op zetten.

Ellendig voor de ondernemer. Als hij goedkeuring kan aantonen, dan heeft hij er echt alles aan gedaan om een veilig product te verkopen. Is het een eigenverklaring zonder testen geweest, dan heeft hij er een harde dobber aan.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 10:46

njcgregoor schreef:
Blue_Eyes schreef:
Ik kreeg het net indd ook als breaking news binnen.

Via nu.nl? Ik heb nog niks..

Beetje laat, maar het waren nos.nl en Omroep Brabant.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37275
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 13:25

https://www.telegraaf.nl/video/2627536/ ... het-regent
Tsja wat moet ik er van zeggen. Waaa paniek de kinderen moeten weer lopen. In de regen o gruwel :oo %) :roll: _O-

Kortzichtige ik kijk alleen naar mezelf reactie. Kijk als ik gas loslaat remt hij. Ja mevrouw nu wel een keertje. Geen enkele vorm van begrip of wat ook. Alleen ikke ikke ikke :evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 13:29

Ik ben zonder stint opgegroeid , in de regen naar school lopen is hartstikke leuk :)) (slakken van de stoep halen en de tuinen ingooien , in de regenplassen stampen :') )


Gek hoe een mens er zo aan wennen kan , die mevrouw is het grote kleine kind :')

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37275
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 13:31

Ik ook, maar ja lagere school zat schuin tegenover me. Mooie hier in woonplaats. Alle kinderen die binnen de km van een school wonen moeten lopen. Verder mogen ze met de fiets. Een School is niet eens bereikbaar met de auto. Hihi.
Wat ik ook bij hondjes in een draagzak zet. Pootjes zijn uitgevonden om te lopen. Geldt denk ik ook voor mensjes. :))

Anoniem

Re: Spoorongeluk Oss bakfiets met kinderen gegrepen door trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 13:35

Maar jullie zien toch hopelijk ook wel in dat a). het verkeer veel drukker is, b). werkdruk hoger ligt (meer kinderen per begeleidster) en c). alles veel duurder geworden is?

2018 is niet te vergelijken met 1992 en al helemaal niet met 1968.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37275
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 13:38

Ja dat klopt maar de dame zegt zelf alle kinderen zitten op loopafstand maar het regent. :') en pak weg 10 jaar geleden was het verkeer ook al druk en geen stint of overdekte bakfiets hoor. Ja dan moeten er meer mensen aangenomen worden, levert weer banen op. Dan maak je je opvang maar een beetje duurder per kind, je kiest er zelf voor minder mensen te gebruiken op meer kinderen -O-