Spoorongeluk Oss bakfiets met kinderen gegrepen door trein

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Spoorongeluk Oss bakfiets met kinderen gegrepen door trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 13:41

De verkeersintensiteit is sinds 1990 met 98% gestegen :=

Urbanus

Berichten: 44959
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 13:42

Houd toch op met je gekke ideetjes. En betrek alles niet zo op je eigen jeugd.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37370
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 13:43

Eh pardon? :oo :n

Ik kijk om me heen hier. Kinderen lopen naar school en naschoolse opvang haalt ze lopend op of met een bakfiets die ze zelf trappen. Geldt ook voor andere scholen en opvangen in grotere plaatsen hier om heen. Kinderen worden niet slechter van lopen. :n

Anoniem

Re: Spoorongeluk Oss bakfiets met kinderen gegrepen door trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 13:44

Blijkbaar kijk je dus met oogkleppen.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 13:46

Je moet je voorstellen dat een bso aan heel veel eisen moet voldoen. 5 kinderen in 1x vervoeren leek mogelijk veiliger in de stint.. er schiet er niet 1 weg richting de drukke weg terwijl de ander net gestruikeld is etc.

In mijn tijd bestond er geen bso. ging je lopen of bracht je moeder je met de fiets. We hebben het hier bijv ook over 4 jarigen.. een paar km lopen kan dan echt nog wel veel zijn.

Ik begrijp de komst van de stint.. ik begreep niet dat je er 10 kinderen in mocht vervoeren zonder helm en de snelheid waarmee ik ze wel eens zag rijden vond ik ook best bizar..

Dat dit ooit kon gebeuren.. vreselijk..

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 13:51

De lagere school waar onze dochter komt grenst aan onze achtertuin. De bso zit inpandig. Dat is een bewuste keuze. Ze zit nu op een ander kinderdagverblijf, maar ik zag het voor onze zo meteen net 4 jarige niet zo zitten om naar de bso te lopen langs een redelijk drukke weg met druk kruispunt en 1 begeleider maar soms heb je geen keuze!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34781
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 13:52

Onze dochter gaat naar de voorschoolse opvang in hetzelfde gebouw als waar haar school is. Ik vind dat echt een voordeel. Imo valt daar de meeste winst te behalen. Waarom moet alles zo versnipperd zijn en op andere locaties plaatsvinden? De nieuwste trend is integrale kind centra. Alle opvang van 0 tot 13 en school op 1 locatie. Heb je ook gelijk het vervoersprobleem getackeld.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 13:52

Ik werd vroeger gewoon opgehaald met een busje om naar de bso te gaan. Was een dorpje verder dus het kon ook met een bakfiets, maar waarom zou je dat doen als het ook gewoon met een auto/busje kan vraag ik me dan af.

Kinderdagverblijf was wel gewoon in het dorp zelf dus dat liepen we gewoon.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 13:55

SusanH schreef:
Onze dochter gaat naar de voorschoolse opvang in hetzelfde gebouw als waar haar school is. Ik vind dat echt een voordeel. Imo valt daar de meeste winst te behalen. Waarom moet alles zo versnipperd zijn en op andere locaties plaatsvinden? De nieuwste trend is integrale kind centra. Alle opvang van 0 tot 13 en school op 1 locatie. Heb je ook gelijk het vervoersprobleem getackeld.


Toen ik vroeger naar de bso ging was die bij onze basisschool zat aangesloten vol, dus wij hadden geen keus dan eentje te moeten nemen die verder weg was. Jaren later is de basisschool gaan uitbreiden en is er de bso en kinderdagopvang ook flink uitgebreid. Dus dat is goed werk van ze.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37370
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 13:58

Sterker nog, mij wordt vanalles verwten. Maar a niet van toepassing want klein dorp een moeder thuis geen naschoolse opvang nodig. En als het al eens voorkwam huurden mijn ouders een oppas in aan huis

Daarnaast ik heb een tijd kinderen met taxibusje van school naar opvang gebracht als werk. Met de juiste taxi papieren en max 8 kindjes in gordel. En weet dus dondersgoed wat er speelt en welke eisen gesteld worden, maar kom niet bij me aan dat het zielig is dat een kind moet lopen in de regen. Kom op zeg.
Neem dan meer mensen aan zodat je wel aan de norm voldoet kwa kind/begeleider aantal. Of los het creatiev op. Door bv minder versnippert is ook minder vermoeiend voor een kind dat van hot naar her wordt gesleept op een dag
Laatst bijgewerkt door karuna op 02-10-18 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 13:59

Onze zoon is dan wel ''al'' 21, maar wist niet dat er zoveel kinderen naar voorschoolse opvang gingen ook. Wij wonen om de hoek van een school en het is echt 4x per dag ontzettend druk. Het dorp is echt niet mega groot en om de zoveel km is er een school, maar de meeste ouders brengen hun kids met de auto en dan slibt het hele verkeerd dicht.

Wat als ze dat automaatje weghalen en de begeleidster gewoon zouden laten trappen op iets van een fiets? Dan kan ze er ook 10 tegelijk meenemen.
Ik verwacht alleen dat je daarna daar weer problemen om gaat krijgen. Kinderen zitten niet super veilig, geen helmpje op etc. Dat is vragen om volgende ongeluk en alles daar omheen weer.

Busjes vind ik ook niet super veilig. Hier zit een kinderopvang die kinderen haalt en brengt, maar begeleidsters lopen scholen in en laten kinderen in busje zitten.

Bij heel veel dingen; het gaat 100 keer goed tot het een keer fout gaat en dan gaat men nadenken. Heel veel dingen zijn niet veilig. Hier leren mensen hun kinderen echt niet op een verstandige manier fietsen in het verkeer, maar hey, het is een dorp, dus maakt niet uit..........Tot het fout gaat. En het is al een paar keer fout gegaan met jeugd in het verkeerd, maar men vergeet dat zo snel weer.

1 begeleidster op 10 kinderen door het verkeer is sowieso al best een verantwoordelijkheid. 10 kan best erg veel zijn.

Wat ik trouwens op het nieuws zag, is dat de stint van het ongeluk er nog best compleet uitzag bij het takelen. Ik wil het verder niet weten, maar was wel tijdens het nieuws iets dat me opviel.

Cinnepin

Berichten: 8971
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:01

Rebecca schreef:
Ik ben zonder stint opgegroeid , in de regen naar school lopen is hartstikke leuk :)) (slakken van de stoep halen en de tuinen ingooien , in de regenplassen stampen :') )


Gek hoe een mens er zo aan wennen kan , die mevrouw is het grote kleine kind :')



Inderdaad! Ik zie tegenwoordig ook al die moeders met auto's....files voor de school. En hebben ze geen auto, in dit geval stint breekt de paniek los! Ik wrd achterop de fiets naar school gebracht, of lopend en later zelf fietsend

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:03

Overigens zijn de regels door de jaren heen behoorlijk verandert. Mijn broer was gehandicapt en ging altijd met een busje. Hij is van 1977 en ging va zijn 3e naar een dagverblijf. TOEN, was er altijd 1 chauffeur en 1 begeleidster op de bus. Max 5 kinderen meen ik.

Later was er geen geld meer voor begeleidsters op de bus en reed de chauffeur alleen. Mijn broer zat in een rolstoel en kon zelf niks. Een andere jongen die meer kon, pestte hem onderweg en de chauffeur heeft stil moeten staan langs de snelweg.
Bij een ander busje is een client met het busje gaan rijden bij het laden en lossen van een client.

Het enige waar de regels strenger op werden is de bevestiging in de bus en de gordels om. Want we hadden zelf in een nieuwe auto ook een nieuw systeem weer en moet altijd gekeurd. Maar de echte veiligheid gedurende de rit is ver te zoeken.

secricible

Berichten: 25712
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:05

Ik ben echt verbaasd door de reacties nu.
Toen men de stint ging vermijden vlak na het ongeluk dacht ik ook "jongens, niet zo hard van stapel."
Maar nu blijkt dat er twijfels zijn over de veiligheid van dit ding, gaan we dan echt klagen over dat kinderen door de regen moeten lopen nu? Alles wat kan gebeuren om te voorkomen dat er nogmaals een stint op hol slaat lijkt me welkom, iig totdat men de stints goed heeft kunnen controleren.

Ik snap dat de stint een ontzettend gat opvult hoor maar als dat niet veilig blijkt te zijn, waar zijn we dan mee bezig? Als er straks nog eentje een ongeluk veroorzaakt, terwijl bekend is dat er twijfels waren over de veiligheid, wat gaan we dan beleven?

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:08

Ik liep ook altijd naar school. Is toch hier om de hoek.

cursebreaker

Berichten: 11558
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:12

Ik liep vroeger een km heen en terug naar school en dat deed ik vanaf 4 jaar - ik liep met oudere nichtjes van mij mee. M'n moeder werkte 's morgensvroeg, m'n vader was ook vroeg de deur uit en mijn oma was er om me klaar te maken voor school enz. maar die liep niet dat hele stuk 4x op en neer naar school - bij ons was geen continu rooster dus kwam ik tussen de middag naar huis. Ik weet niet beter als dat ik altijd liep en in de zomer met uitzondering kwam m'n oma me wel eens met de bromfiets van school halen ofzo.

En naar de middelbare school hetzelfde; met de fiets, 12km heen en 12km terug, weer of geen weer. In de winterperiode een bus abbo omdat het met sneeuw en ijzel niet te doen was en m'n moeder bracht me wel eens als ik te laat was ofzo hihi.. Maar grotendeels alles ook met de fiets gedaan altijd bv.

Met mijn eigen 5 jarige nu wissel ik af; ik loop, maar ben ook vaak gemakzuchtig dus als ik lui ben neem ik de auto haha of als het echt vies weer is. Maar als het eens regent ofzo dan loop ik net zo goed met 'm; daar zijn paraplu's voor!

Ik heb hier eerlijk gezegd nog nooit een stint gezien in de wijde omtrek - zuid limburg. Het wordt hier in het Zuiden volgens mij bijna niet gebruikt, ook gewone bakfietsen niet, terwijl nog genoeg mensen niet binnen 5min van scholen wonen. Het gros van de mensen hier bij de scholen loopt eigenlijk gewoon en veel werkende ouders komen met de auto en zetten de kids af voor ze door rijden naar het werk bv.

Zelf heb ik helemaal niks met bakfietsen of Stints. Die kids in die bak voorin tussen dat drukke verkeer door, brr.. Nu snap ik dat het ideaal is als je meerdere kids moet vervoeren en je of geen auto ter beschikking hebt en het te ver lopen is, maar ik vind het toch echt geen prettige dingen - zover ik begreep zijn de bakfietsen bv. ook nog enorm zwaar in gebruik en dat lijkt me ook niet bevorderend als je dan met zo'n gevaarte moet deelnemen aan het OV - en dat vond ik al voor dit verschrikkelijk ongeluk gebeurde.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 02-10-18 14:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:13

superpony schreef:
Overigens zijn de regels door de jaren heen behoorlijk verandert. Mijn broer was gehandicapt en ging altijd met een busje. Hij is van 1977 en ging va zijn 3e naar een dagverblijf. TOEN, was er altijd 1 chauffeur en 1 begeleidster op de bus. Max 5 kinderen meen ik.

Later was er geen geld meer voor begeleidsters op de bus en reed de chauffeur alleen. Mijn broer zat in een rolstoel en kon zelf niks. Een andere jongen die meer kon, pestte hem onderweg en de chauffeur heeft stil moeten staan langs de snelweg.
Bij een ander busje is een client met het busje gaan rijden bij het laden en lossen van een client.

Het enige waar de regels strenger op werden is de bevestiging in de bus en de gordels om. Want we hadden zelf in een nieuwe auto ook een nieuw systeem weer en moet altijd gekeurd. Maar de echte veiligheid gedurende de rit is ver te zoeken.



Het enige wat ik me afvraag als ik dit lees is; hoe kan dat nou? :+
Nu met een busje voor gehandicapten vind ik wel dat daar beter op gelet moet worden. Dan is een chauffeur en begeleidster wel een must.
Wij reden een kilometer of 9/10 met een stuk of 6 kinderen. Alleen de buschauffeur die er dan was als volwassenen. Maar hij was echt van het kinderdagverblijf zelf dus hij wist wel hoe die met kinderen moest omgaan.
Ik heb überhaupt nooit ongemak gekend tijdens zo n ritje. De meeste kinderen lagen gewoon lekker te slapen of waren heel rustig. Ik vind het nog steeds qua veiligheid het beste vervoersmiddel voor zulke afstanden.

Urbanus

Berichten: 44959
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:53

Paralian schreef:
Blijkbaar kijk je dus met oogkleppen.


_O-

Bovendien is een situatie met ouders heel anders dan een BSO.

Urbanus

Berichten: 44959
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Spoorongeluk Oss bakfiets met kinderen gegrepen door trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:57

Overigens woon ik in de stad, vlakbij de BSO. Die voorheen met stint reed.

Als die kinderen 's morgens vroeg gaan lopen mogen ze wel om 7 uur vertekken willen alle kinderen om 8.15 in de klas zitten.

imaudy
Berichten: 5100
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 15:18

Er is voorlopig een verbod om met de onveilige stint de openbare weg op te gaan. Denk dat als er geen verbod gekomen was dat veel ouders hun kinderen gewoon met de stint mee zouden laten gaan.. hoef je ook geen andere optie te bedenken..

Cowgirl

Berichten: 23767
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 16:19

karuna schreef:
https://www.telegraaf.nl/video/2627536/ ... het-regent
Tsja wat moet ik er van zeggen. Waaa paniek de kinderen moeten weer lopen. In de regen o gruwel :oo %) :roll: _O-

Kortzichtige ik kijk alleen naar mezelf reactie. Kijk als ik gas loslaat remt hij. Ja mevrouw nu wel een keertje. Geen enkele vorm van begrip of wat ook. Alleen ikke ikke ikke :evaw:


Eigenlijk alleen maar positief dat de stint niet meer op de weg mag.

1 Kinderen krijgen meer beweging

2 meer mensen aan het werk

3 Hema ook weer blij in slechte tijden door de verkoop van regen pakken.

Wij hadden vroeger thuis geen eens een auto. Dus het was gewoon regenpak aan , lopen of op de fiets naar school/sport/vriendjes. En als je op weg was naar huis ging je thuis nder de douche en daarna kreeg je van mams een beker thee/choco met een koekie...verlang er nog wel eens naar terug ;)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Spoorongeluk Oss bakfiets met kinderen gegrepen door trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 16:35

Is idd zo hoor wat cowgirl zegt. Ik woon aan een fietsroute naar het voorgezet onderwijs, en ik verbaas me er over hoeveel jeugd er met een elektrische fiets rijdt.
Ook is het op dagen als vandaag véél rustiger (mijn aanname is dat ze dan gebracht worden)

rockwitch

Berichten: 11752
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Spoorongeluk Oss bakfiets met kinderen gegrepen door trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 16:46

Als mijn zoontje vanaf zijn BSO om half 9 op school moet zijn, dan mogen ze behoorlijk op tijd gaan lopen. En dan zijn die kinderen al afgedraaid voor de dag begonnen is, dat is nou eenmaal niet om de hoek. Ik heb nog niks gehoord van de opvang hoe ze dit oplossen nu, maar ik ga er eens een mailtje aan wagen.

Popstra
Berichten: 13860
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 16:50

Vroegah.... moesten de kinderen in ons dorp in een straal van een KM lopend naar school. Daarbuiten mochten ze op de fiets of met de auto gebracht en gehaald worden.... Destijds waren de meeste moeders thuis en werkte alleen de vader. Geen voor en naschoolse opvang dus en anders met een vriendinnetje of vriendje mee. Wel kon je tussen de middag (lunchpauze) overblijven op school.
Eigenlijk weet ik niet beter dat destijds alleen kinderen met een busje naar de LOM school gingen. Das 45 jaar geleden :D

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37370
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 16:52

Dat mag je hier niet neerzetten. Dan kijk je met oogkleppen en zo. :roll:
Gezien het drama dat nu gemaakt wordt ivm wegvallen van een vervoermiddel, hoe werd het dan opgelost voor dit er was?