Spoorongeluk Oss bakfiets met kinderen gegrepen door trein

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13790
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Spoorongeluk Oss bakfiets met kinderen gegrepen door trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 16:53

Oogkleppen mijn ass. Verwende prinsjes en prinsesjes zijn het nu!

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Spoorongeluk Oss bakfiets met kinderen gegrepen door trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 17:00

Mijn ouders werden naar school gebracht door de baboe of au pair en dat zijn zestigers :=

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 17:05

secricible schreef:
Ik ben echt verbaasd door de reacties nu.
Toen men de stint ging vermijden vlak na het ongeluk dacht ik ook "jongens, niet zo hard van stapel."
Maar nu blijkt dat er twijfels zijn over de veiligheid van dit ding, gaan we dan echt klagen over dat kinderen door de regen moeten lopen nu? Alles wat kan gebeuren om te voorkomen dat er nogmaals een stint op hol slaat lijkt me welkom, iig totdat men de stints goed heeft kunnen controleren.

Ik snap dat de stint een ontzettend gat opvult hoor maar als dat niet veilig blijkt te zijn, waar zijn we dan mee bezig? Als er straks nog eentje een ongeluk veroorzaakt, terwijl bekend is dat er twijfels waren over de veiligheid, wat gaan we dan beleven?

Er is toch niemand die zegt dat die stint terug moet?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37279
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Spoorongeluk Oss bakfiets met kinderen gegrepen door trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 17:07

Denk dat bedoeld wordt dat er zo over gepiept wordt dat ze nu iets anders moeten verzinnen en kindjes nu nat regenen.

cursebreaker

Berichten: 11510
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 17:11

Ik denk niet persé dat het gaat om het feit dat ze natregenen - ik lees zulke artikels met een korreltje zout.. maar meer om het feit dat ouders die gebruik maken van bakfietsen e.d. dus meestal meerdere kinderen moeten verplaatsen van A naar B en dan is het natuurlijk veel efficiënter en sneller met zo'n ding als dat je langere afstanden moet lopen. Als je dat altijd zo gedaan hebt, snap ik best dat het gewoon ronduit balen is als je dat nu opeens niet meer kunt. Dat staat imo los van dat ze niet natgeregend willen worden - want dat worden ze in zo'n bak ook toch - maar dat het gewoon even een hele omschakeling is voor ze. Daar mogen ze best even bij stil staan - zo heeft iedereen z'n dingetjes waar hij/zij wel wat over te zeggen heeft en/of over baalt als iets verandert in je leven - en beklag over doen. En aanpassen zullen ze toch moeten doen nu en dat doen ze dan ook wel. Maar het is logisch dat het even 'zoeken' is voor die mensen naar hoe ze het 't beste anders kunnen gaan aanpakken en inplannen in een nieuwe routine.

De telegraaf trekt ook lekker snel dingen uit verband om sensatie te zoeken en reacties uit te lokken dus ik zou sowieso niet alles wat ze schrijven in dat artikel maar klakkeloos aannemen.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 02-10-18 17:14, in het totaal 3 keer bewerkt

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 17:12

karuna schreef:
Denk dat bedoeld wordt dat er zo over gepiept wordt dat ze nu iets anders moeten verzinnen en kindjes nu nat regenen.


Dat stukje regen was maar een klein dingetje in een groter geheel.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 17:13

Ik vind het zo gek dat iedereen het nu vergelijkt met vroeger. 35 jaar geleden liep ik ook gewoon naar school. 2x per dag heen en terug. Ook Naar de middelbare in een heel ander dorp met de fiets.

Ik denk echt dat de stint gewoon veiliger geacht werd.

Ik vind het trouwens ook prima als mensen het fijn vinden voor hun 4 jarige dat ze in de winter 3km voor school moeten lopen (donker, regen en wind) ik vind dat persoonlijk niet fijn. Voor mij geen probleem omdat bso op school zit. Maakt mijn kind niet direct een verwend prinsesje.. ik wil heel graag dat ze haar energie op school gebruikt en niet afgedraaid is door de wandeling, dan mag ze in de middag zoveel naar buiten als ze nog wil.
Laatst bijgewerkt door IMJ op 02-10-18 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 17:13

lieveli schreef:
karuna schreef:
Denk dat bedoeld wordt dat er zo over gepiept wordt dat ze nu iets anders moeten verzinnen en kindjes nu nat regenen.


Dat stukje regen was maar een klein dingetje in een groter geheel.

Juist

Cinnepin

Berichten: 8939
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 17:19

Popstra schreef:
Vroegah.... moesten de kinderen in ons dorp in een straal van een KM lopend naar school. Daarbuiten mochten ze op de fiets of met de auto gebracht en gehaald worden.... Destijds waren de meeste moeders thuis en werkte alleen de vader. Geen voor en naschoolse opvang dus en anders met een vriendinnetje of vriendje mee. Wel kon je tussen de middag (lunchpauze) overblijven op school.
Eigenlijk weet ik niet beter dat destijds alleen kinderen met een busje naar de LOM school gingen. Das 45 jaar geleden :D



Nou ik ben 33...dus voor mij is het iets korter geleden, maar ik herinner me het zo ook!

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 17:23

We leven nou eenmaal niet in onze jeugd... vroeger (in mijn jeugd in een dorp) brachten de moeders vaak de kinderen naar school, werkte vaders fulltime en moeders vaak alleen part time als ze al werkte. BSO bestond niet, moeders vingen onderling elkaars kids op voor of na schooltijd, als dat nodig was.

Met de BSO is ook een nood ontstaan om kinderen snel en makkelijk naar en van school te kunnen vervoeren. Ik snap dat de Sinth hierin voorzien heeft en dat het nu flink balen is als deze niet meer gebruikt mag worden. Nu moet men andere oplossingen gaan bedenken die niet altijd even simpel zijn. Ik snap het baal moment wel en dat staat los van wat er in Oss gebeurt is, niemand zit te wachten op een herhaling van dat trachische ongeval.

cursebreaker

Berichten: 11510
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 17:24

Vroegah.. werkten in verhouding ook minder moeders buitenshuis dus die vlieger gaat tegenwoordig niet meer zo snel op met 'vriendje of vriendinnetje mee na school' - ik ben niet met Elke ouder van elk kind uit mijn zoons klas in contact dus ik ga ook niet zomaar iemand vragen om mijn zoon dan op te vangen na school bij wijze van spreken. En veel andere moeders werken dan zelf bv. Die vergelijking met vroeger vind ik dus eigenlijk wel een beetje overbodig want de situaties zijn in veel gevallen helemaal niet meer hetzelfde als met 20-30+ jaar geleden.

Ik ben ook opgegroeid met zelf naar school lopen en erna fietsen naar de middelbare (12km heen en 12km terug) en heel veel buiten spelen bla bla bla maar ook ik werd regelmatig gebracht met slecht weer bv. en ben hier echt niet slechter van geworden in mijn latere leven omdat ik niet altijd door de regen liep of fietste... En mijn zoon leeft nu ook niet 100% hetzelfde op dezelfde voet als dat ik vroeger deed en hoeft dat van mij ook niet - tijden veranderen. Wij lopen regelmatig naar school maar nemen ook regelmatig de auto en dat betekent niet dat hij meteen een verwend nest is of dat hij later niet zal uitgroeien tot een normaal en fatsoenlijk persoon.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 02-10-18 17:30, in het totaal 2 keer bewerkt

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 17:24

Cinnepin schreef:
Popstra schreef:
Vroegah.... moesten de kinderen in ons dorp in een straal van een KM lopend naar school. Daarbuiten mochten ze op de fiets of met de auto gebracht en gehaald worden.... Destijds waren de meeste moeders thuis en werkte alleen de vader. Geen voor en naschoolse opvang dus en anders met een vriendinnetje of vriendje mee. Wel kon je tussen de middag (lunchpauze) overblijven op school.
Eigenlijk weet ik niet beter dat destijds alleen kinderen met een busje naar de LOM school gingen. Das 45 jaar geleden :D



Nou ik ben 33...dus voor mij is het iets korter geleden, maar ik herinner me het zo ook!

Hier ook. Ik ben van 78.
Maar dát is niet hoe het nu is.

In mijn klas zat geen enkel kind die overbleef. Sommigen hadden een sleutel! Dat was al heel wat! Dan was je moeder niet thuis..

Het vergelijk met nu heeft geen enkele zin. Appels met peren..

Jolien87

Berichten: 17476
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 17:37

Het probleem van een bso is dat ze vaak kinderen van verschillende scholen moeten halen en dat systeem is niet gebaseerd op de benenwagen. Dat de stint nu van straat is gehaald vind ik een goeie zaak maar dat maakt wel dat bso's nu in korte tijd met een alternatief moeten komen om alle kinderen op tijd te brengen en te halen.
Een busje aanschaffen is leuk bedacht maar dat kost geld en hetzelfde geldt voor extra personeel.
De situatie van nu, anno 2018 is niet te vergelijken met 'die goeie ouwe tijd'.

Popstra
Berichten: 13790
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Spoorongeluk Oss bakfiets met kinderen gegrepen door trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 18:14

Vergelijken met nu heeft zeker geen zin. Alles veranderd en als ik zelf kinderen gehad zou hebben zou ik ze ook het gemak geven van nu.

Suzanne F.

Berichten: 49284
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Spoorongeluk Oss bakfiets met kinderen gegrepen door trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 18:39

Overblijven had je wel bij ons op school maar BSO niet dacht ik. Ofja misschien toch wel bedenk ik me nu. Er ging een groepje kinderen met een moeder lopend naar De Baten, was een soort centrum waar een gymzaal en een bibliotheek zat. Daar zat ook een peuterspeelzaal. Was 5 minuten van school af.
Maar VSO was er echt niet, dat is echt iets van de laatste jaren.
De tijden zijn inderdaad heel anders. Nu richten BSO's zich op meerdere scholen. Vroeger hoorde een BSO bij de school volgens mij.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 18:40

Shaggy09 schreef:
superpony schreef:
Overigens zijn de regels door de jaren heen behoorlijk verandert. Mijn broer was gehandicapt en ging altijd met een busje. Hij is van 1977 en ging va zijn 3e naar een dagverblijf. TOEN, was er altijd 1 chauffeur en 1 begeleidster op de bus. Max 5 kinderen meen ik.

Later was er geen geld meer voor begeleidsters op de bus en reed de chauffeur alleen. Mijn broer zat in een rolstoel en kon zelf niks. Een andere jongen die meer kon, pestte hem onderweg en de chauffeur heeft stil moeten staan langs de snelweg.
Bij een ander busje is een client met het busje gaan rijden bij het laden en lossen van een client.

Het enige waar de regels strenger op werden is de bevestiging in de bus en de gordels om. Want we hadden zelf in een nieuwe auto ook een nieuw systeem weer en moet altijd gekeurd. Maar de echte veiligheid gedurende de rit is ver te zoeken.



Het enige wat ik me afvraag als ik dit lees is; hoe kan dat nou? :+
Nu met een busje voor gehandicapten vind ik wel dat daar beter op gelet moet worden. Dan is een chauffeur en begeleidster wel een must.
Wij reden een kilometer of 9/10 met een stuk of 6 kinderen. Alleen de buschauffeur die er dan was als volwassenen. Maar hij was echt van het kinderdagverblijf zelf dus hij wist wel hoe die met kinderen moest omgaan.
Ik heb überhaupt nooit ongemak gekend tijdens zo n ritje. De meeste kinderen lagen gewoon lekker te slapen of waren heel rustig. Ik vind het nog steeds qua veiligheid het beste vervoersmiddel voor zulke afstanden.


Nou, dat kan, omdat met zo'n busje rijden met 8 gehandicapten dramatisch slecht wordt betaalt. Dus als je goede chauffeurs wilt hebben, die niet alleen goed met verkeerssituaties om kunnen gaan maar ook met kinderen met fysieke en soms mentale handicaps, dan moeten wellicht de arbeidsvoorwaarden worden verbeterd. Want nu zijn die goede chauffeurs op één hand te tellen.

Superpony: ik las dat men met een bakfiets geen afstanden van drie km kon fietsen... Zal je wel problemen krijgen met de arbo vermoed ik ;)
Laatst bijgewerkt door Nikass op 02-10-18 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Re: Spoorongeluk Oss bakfiets met kinderen gegrepen door trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 18:46

Wat is trouwens het verschil tussen een stint en bijv. een elektrische bakfiets?
Elektrische fietsen zijn er al jaren en lijken mij net zo veilig als een fiets.

Ik ging thuis altijd zelf met de fiets, toen ik heel klein was samen met oma en daarna alleen. Regen vond ik juist leuk :D

Hier in Canada gaat iedereen (t/m de 6e klas op de middelbare) met de schoolbus, maar dan zijn de afstanden ook anders én is de infrastructuur niet op fietsen gebouwd.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 18:54

Cowgirl schreef:
Eigenlijk alleen maar positief dat de stint niet meer op de weg mag.

1 Kinderen krijgen meer beweging

2 meer mensen aan het werk

3 Hema ook weer blij in slechte tijden door de verkoop van regen pakken.

Wij hadden vroeger thuis geen eens een auto. Dus het was gewoon regenpak aan , lopen of op de fiets naar school/sport/vriendjes. En als je op weg was naar huis ging je thuis nder de douche en daarna kreeg je van mams een beker thee/choco met een koekie...verlang er nog wel eens naar terug ;)


Dit inderdaad.
Natuurlijk zijn de tijden verandert, maar wat dat betreft niet persé ten goede: voorschoolse, en naschoolse opvang en uiteraard overblijven op school; kinderen zitten tegenwoordig tien uur per dag of meer op school, dat is toch absurd?
Voor sommige mensen een noodzaak, dat geloof ik direct, maar voor veel mensen een consequentie van het alles willen hebben: een carrière, een duur huis, én kinderen. (die ook weer van alles moeten, van sport en muziekles en tweetalig opgroeien en weet ik al wat niet meer)
En dus moet er 2 x fulltime of meer gewerkt worden, want dat moet wel allemaal betaalt worden natuurlijk...
Vroeger was niet altijd alles beter. En die regenpakken, wat had ik er een hekel aan -O-
maar het was gewoon zo. Ik werd nooit gebracht, vanaf mijn vierde al niet.

Anoniem

Re: Spoorongeluk Oss bakfiets met kinderen gegrepen door trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 18:57

Hier rijden ze met golfwagentjes. Dat is misschien ook een idee voor de opvangen. (Al vind ik hier de kinderen daar niet veilig in zitten).

Wij vangen straks voor en naschools zelf op, samen met de buurvrouw :) blij dat we dat kunnen ondanks dat we beiden 30+ uur werken.

Cowgirl

Berichten: 23749
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 19:14

Nikass schreef:
Cowgirl schreef:
Eigenlijk alleen maar positief dat de stint niet meer op de weg mag.

1 Kinderen krijgen meer beweging

2 meer mensen aan het werk

3 Hema ook weer blij in slechte tijden door de verkoop van regen pakken.

Wij hadden vroeger thuis geen eens een auto. Dus het was gewoon regenpak aan , lopen of op de fiets naar school/sport/vriendjes. En als je op weg was naar huis ging je thuis nder de douche en daarna kreeg je van mams een beker thee/choco met een koekie...verlang er nog wel eens naar terug ;)


Dit inderdaad.
Natuurlijk zijn de tijden verandert, maar wat dat betreft niet persé ten goede: voorschoolse, en naschoolse opvang en uiteraard overblijven op school; kinderen zitten tegenwoordig tien uur per dag of meer op school, dat is toch absurd?
Voor sommige mensen een noodzaak, dat geloof ik direct, maar voor veel mensen een consequentie van het alles willen hebben: een carrière, een duur huis, én kinderen. (die ook weer van alles moeten, van sport en muziekles en tweetalig opgroeien en weet ik al wat niet meer)
En dus moet er 2 x fulltime of meer gewerkt worden, want dat moet wel allemaal betaalt worden natuurlijk...
Vroeger was niet altijd alles beter. En die regenpakken, wat had ik er een hekel aan -O-
maar het was gewoon zo. Ik werd nooit gebracht, vanaf mijn vierde al niet.


Tuurlijk was vroeger niet altijd alles beter en ik heb nog steeds een pleuris hekel aan een regenpak. Ik laat mij nog liever natregenen zeker als ik op weg ben naar huis :D .

Maar het is ook wel de druk van de maatschappij dat alles maar moet en ook snel moet.


Ik hoop gewoon dat de stint nu niet voor eeuwig in een loods komt te staan.
En dan kijk ik even terug op de ontwikkeling van de auto en het vliegtuig, die rijden en vliegen ook nog steeds en als we het gevoel even opzij zetten zijn daar vele malen meer ongelukken mee gebeurd.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Spoorongeluk Oss bakfiets met kinderen gegrepen door trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 19:19

Ik deed absoluut geen regenpak aan.. zou ff lekker voor banketstaaf gaan fietsen :+ niemand bij ons overigens.

Gelukkig hoeft onze dochter er maar 1x per week heen.
Daar heb ik al moeite mee maar men zegt dat ze het heel leuk vinden?!

Cinnepin

Berichten: 8939
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 19:51

IMJ schreef:
Ik deed absoluut geen regenpak aan.. zou ff lekker voor banketstaaf gaan fietsen :+ niemand bij ons overigens.

Gelukkig hoeft onze dochter er maar 1x per week heen.
Daar heb ik al moeite mee maar men zegt dat ze het heel leuk vinden?!



waarom voor banketstaaf met een regenpak?
Ik heb een poncho voor op de scooter, ziet er niet uit, maar ik kom wel droog op bestemming...en niemand die me raar aan kijkt hoor ;)

Cowgirl

Berichten: 23749
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 19:58

Cinnepin schreef:
IMJ schreef:
Ik deed absoluut geen regenpak aan.. zou ff lekker voor banketstaaf gaan fietsen :+ niemand bij ons overigens.

Gelukkig hoeft onze dochter er maar 1x per week heen.
Daar heb ik al moeite mee maar men zegt dat ze het heel leuk vinden?!



waarom voor banketstaaf met een regenpak?
Ik heb een poncho voor op de scooter, ziet er niet uit, maar ik kom wel droog op bestemming...en niemand die me raar aan kijkt hoor ;)


Als je puber bent rijd/reed je natuurlijk voor banketstaaf in een regenpak. Ik zie tegenwoordig ook niet veel pubers in regen pak :D

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Spoorongeluk Oss bakfiets met kinderen gegrepen door trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 20:05

Nee joh, die zie je hier ook nog in alleen een leren jackie rondfietsen als het met bakken uit de lucht komt vallen :') wijsheid komt met de jaren :=

Wat betreft stint en fietsen enzo: de stint werd door onze vso/bso gebruikt voor het wegbrengen/halen van kindjes van een school die op 3 km afstand van de opvang is. Dat is net te ver om te lopen, zeker voor kleintjes van 4 of 5. Ik weet dat de opvang flink baalt dat ze de stint daarvoor niet kunnen inzetten. En dat mag. Dat betekent niet dat ze het ongeval in Oss niet afgrijselijk vinden, wel dat er een logistiek probleem ontstaat.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Spoorongeluk Oss bakfiets met kinderen gegrepen door trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 20:08