Spoorongeluk Oss bakfiets met kinderen gegrepen door trein

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StalNollie

Berichten: 9151
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 20:18

Cinnepin schreef:
Popstra schreef:
Vroegah.... moesten de kinderen in ons dorp in een straal van een KM lopend naar school. Daarbuiten mochten ze op de fiets of met de auto gebracht en gehaald worden.... Destijds waren de meeste moeders thuis en werkte alleen de vader. Geen voor en naschoolse opvang dus en anders met een vriendinnetje of vriendje mee. Wel kon je tussen de middag (lunchpauze) overblijven op school.
Eigenlijk weet ik niet beter dat destijds alleen kinderen met een busje naar de LOM school gingen. Das 45 jaar geleden :D



Nou ik ben 33...dus voor mij is het iets korter geleden, maar ik herinner me het zo ook!

Ik 29 en ook herinner me deze tijd op de basisschool.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Spoorongeluk Oss bakfiets met kinderen gegrepen door trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 20:54

Wat een rare wending krijgt dit topic.. zo veroordelend naar tweeverdieners die gebruik maken van opvang rondom school 'omdat alles luxe moet en meer, meer, meer'
Werkte het maar zo!

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 21:10

karuna schreef:
Denk dat bedoeld wordt dat er zo over gepiept wordt dat ze nu iets anders moeten verzinnen en kindjes nu nat regenen.

Een directeur opperde (in een artikel van de telegraaf) een huifkar met paarden. Veilig en ouderwets noemde hij het. Dus ze gingen nu zoeken naar een geschikte huifkar. Ja, ik denk dat dat heel veilig gaat worden!

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 21:11

Denk dat t paard meestal ook geschikt moet zijn. :=

Mss de gouden koets lenen?

Suzanne F.

Berichten: 49287
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 21:15

eilleen333 schreef:
karuna schreef:
Denk dat bedoeld wordt dat er zo over gepiept wordt dat ze nu iets anders moeten verzinnen en kindjes nu nat regenen.

Een directeur opperde (in een artikel van de telegraaf) een huifkar met paarden. Veilig en ouderwets noemde hij het. Dus ze gingen nu zoeken naar een geschikte huifkar. Ja, ik denk dat dat heel veilig gaat worden!


Pff heel veilig! Die kan ook op hol. Misschien nog wel sneller dan de Stint.

iirrssjjee

Berichten: 5945
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Spoorongeluk Oss bakfiets met kinderen gegrepen door trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 21:19

En dan stopt deze nog minder makkelijk dan een Stint gok ik zo....

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 21:24

Ik vind het echt een rare sfeer worden, alsof de kinderopvang het verbod in het belachelijke trekt. Zo vreemd is het toch niet dat je wilt dat kinderen veilig vervoerd worden, zou je zeggen?

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 21:25

Helaas kan elk vervoersmiddel mis gaan...
Je moet er niet aan denken..

Suzanne F.

Berichten: 49287
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 21:33

IMJ schreef:
Helaas kan elk vervoersmiddel mis gaan...
Je moet er niet aan denken..


Klopt. Een busje had ook kunnen verongelukken of een mankement aan de remmen kunnen hebben. Dan kan je toch ook niet meteen alle busjes verbieden?
Maar blijkbaar mankeert er toch meer aan de Stint als werd gedacht dus goed dat er nu onderzoek komt. Toch als alles gefikst is, gecontroleerd en verbeterd en uitvoerig getest moet het wel mogelijk zijn om weer zo'n ding de weg op te gaan. Maar ben bang dat de fabrikant hieraan failliet gaat.

ikke

Berichten: 37604
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 21:35

secricible schreef:
Ik ben echt verbaasd door de reacties nu.
Toen men de stint ging vermijden vlak na het ongeluk dacht ik ook "jongens, niet zo hard van stapel."
Maar nu blijkt dat er twijfels zijn over de veiligheid van dit ding, gaan we dan echt klagen over dat kinderen door de regen moeten lopen nu? Alles wat kan gebeuren om te voorkomen dat er nogmaals een stint op hol slaat lijkt me welkom, iig totdat men de stints goed heeft kunnen controleren.

Ik snap dat de stint een ontzettend gat opvult hoor maar als dat niet veilig blijkt te zijn, waar zijn we dan mee bezig? Als er straks nog eentje een ongeluk veroorzaakt, terwijl bekend is dat er twijfels waren over de veiligheid, wat gaan we dan beleven?

Ik kan mij niet geheel en al aan de indruk onttrekken dat het verbod is ingegeven onder de druk van een publieke opinie.

De techniek onder de Stint is een 1:1 kopie van de techniek onder een scootmobiel.......


IMJ schreef:
Helaas kan elk vervoersmiddel mis gaan...
Je moet er niet aan denken..

Jawel, dat moet je wel.

Maar iedereen die zo goed weet te vertellen wat er allemaal moet voor die zogenaamde veiligheid; hebben jullie je eigen veiligheidspapieren op orde?
Hebben jullie je weleens afgevraagd welke idioterie er bedacht is in het bedrijfsleven?
Nou, ik HEB mijn veiligheidspapieren op orde en neem van mij aan: het is volstrekte bullsh*t, niet gehinderd door enige kennis van de praktijk, zo lijkt het, worden de meest idiote regels verzonnen om maar de schijn van veiligheid op te houden, zodat iedereen z'n kl*ten kan klaren en er niet van beschuldigd kan worden dat het fout ging. DAT is het niveau van veiligheid in NL!!

Kijk eens hoe goed we aan jullie veiligheid denken, we hebben het vervoermiddel verboden, nu kan daar niks meer mis gaan.
Welke gevaren er schuilen in de ingezette alternatieven die op de meest onmogelijke tijdstippen bedacht zijn (wie gaat al die uren betalen? de overheid?) daar hoeft die ambtenaar niet over na te denken, dat is immers niet zijn verantwoording......

rockwitch

Berichten: 11744
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 21:36

De opvang van mijn kids brengt ze deze week met een touringbus. Als die voor de school parkeert is de hele straat vol. Maar ja ze moesten natuurlijk heel snel iets verzinnen om vandaag de kindjes op school te krijgen. Ze gaan nu met een gewone bakfiets leren omgaan en dan wordt dat dus de nieuwe manier van vervoeren. Zal best fris worden van de winter. Maar goed als die stints echt niet veilig zijn moeten ze toch iets.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Spoorongeluk Oss bakfiets met kinderen gegrepen door trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 21:44

@ikke..
Je moet er niet aan denken... in de zin van: je wil er niet aan denken..

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 21:44

ikke schreef:
De techniek onder de Stint is een 1:1 kopie van de techniek onder een scootmobiel.......


Maar een scootmobiel is voor 1 persoon, en de Stint vervoert soms 10 kinderen. Dat soort dingen maken nogal uit.

Citaat:
Maar iedereen die zo goed weet te vertellen wat er allemaal moet voor die zogenaamde veiligheid; hebben jullie je eigen veiligheidspapieren op orde?


Nee. Ik kijk hier gewoon naar vanuit mijn eigen boerenverstand en mijn eigen risicoinschatting. En die maakt dat ik die bakjes al enorm kwetsbaar met enorm veel kinderen vond voor dit ongeluk was gebeurd. En dan constateer ik ook dat er een gigantisch verschil is tussen de eisen die nu gesteld worden aan vervoeren van kinderen (autostoeltje en al, dat veel verder gaat, terwijl ik vroeger zonder gordels zat en als het even kon in de achterbak) en het vervoeren van kinderen in een stint.

Ik denk dat het optimum ergens daartussenin ligt, maar alleen al op basis wat ik zie denk ik: ik vind die bakjes kwetsbaar. Niet alleen door eigen technisch falen maar ook als er een auto van de zijkant tegenaan rijdt. Hier moeten ze een aantal drukke wegen oversteken.

Citaat:
Welke gevaren er schuilen in de ingezette alternatieven die op de meest onmogelijke tijdstippen bedacht zijn (wie gaat al die uren betalen? de overheid?) daar hoeft die ambtenaar niet over na te denken, dat is immers niet zijn verantwoording......


Maar het is wel de verantwoordelijkheid van de kinderdagverblijven, en enkelen van hen trekken het nu in het belachelijke. Dat vind ik raar. Vooral als dat gebeurt vlak nadat er 4 kinderen zijn omgekomen door iets wat vrijwel zeker een technisch mankement was.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Spoorongeluk Oss bakfiets met kinderen gegrepen door trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 21:46

En toch zie ik liever de stint terug dan een touringcar voor de school. Een oplossing die adhoc is bedacht, want qua vervoer voor de inzittenden wellicht veilig, maar voor de omgeving totaal niet

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Spoorongeluk Oss bakfiets met kinderen gegrepen door trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 21:50

Misschien dat de stint in aangepaste vorm weer terugkomt. Misschien dat we ook na moeten denken of het uberhaupt wenselijk is om zo met kinderen te slepen.

(En, en, geheel een andere richting op, ik zat ooit in een park waar ze met die kinderen een extra rondje gingen rijden. En toen kreeg ik het idee dat het ook wel een hele makkelijke manier is om veel kinderen in het gareel te houden, beduidend makkelijker dan een zelfde groep kleintjes in de gaten te houden op het grasveld of in de speeltuin bv - maar wel ten koste van de ontwikkeling van die kinderen. Dus misschien zijn de vragen groter en moeten we ook terug naar de vraag wat we eigenlijk willen met kinderopvang in het algemeen.)

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Spoorongeluk Oss bakfiets met kinderen gegrepen door trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 22:00

Tja, ik ga ook wel eens een rondje fietsen met de kinderen omdat ze er dan uit zijn en het mij weinig inspanning kost..
Ik zie er niet zoveel verkeerds aan, tenzij er té voor staat

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Spoorongeluk Oss bakfiets met kinderen gegrepen door trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 22:04

Ik vind dat de standaarden voor goede kinderopvang hoger moeten zijn dan wat je zelf als ouder doet?

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Spoorongeluk Oss bakfiets met kinderen gegrepen door trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 22:18

Maar jij gaat er nu vanuit dat dat rondje park een standaard is. Ik ga uit van een uitzondering

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Spoorongeluk Oss bakfiets met kinderen gegrepen door trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 22:22

Of kinderen die daarom vroegen.
Mijn dochter wil thuis nooit in de buggy, op het kdv hebben ze er 1 waar 6 kinderen in kunnen, vindt ze geweldig

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 22:22

Onderzoeker: 'Er is nog veel meer mis met de Stint, knudde met een rietje'

https://www.ad.nl/binnenland/onderzoeke ... ~a5ff6951/

Hier schrik ik toch wel van. Het is natuurlijk nog niet de uitslag van het officiële onderzoek maar ik kan me niet voorstellen dat er heel veel verschillen zitten tussen de stints. Als dit echt zo is, dan is het maar goed dat ze nu verboden zijn op de openbare weg.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Spoorongeluk Oss bakfiets met kinderen gegrepen door trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 22:46

Ik vind t het vooral zorgelijk dat er op korte termijn iets of iemand aan de schandpaal moet of minimaal als schuldige aangewezen moet worden

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Spoorongeluk Oss bakfiets met kinderen gegrepen door trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 23:32

Ook vroeger was het niet voor iedereen hetzelfde, dus dat gaat echt niet altijd op. Ik ben 44 en mijn moeder had een eigen bedrijf, dus werkte. Mijn ouders kozen voor Montessori en zowel in Amsterdam als later in Almere moest ik dan met de auto gebracht worden. Soms regelde ouders dat samen.

Later toen er dichterbij een Montessori kwam, ging ik op de fiets, alleen of met een vriendinnetje. Maar in Almere zijn fietspaden, dus kwam geen auto's tegen toen en zeker geen trein of tram.

De middelbare moest ik in Bussum en ging dus met de bus. Wel lopend vanaf bushalte naar school.

Sporten deed ik naast school.

Onze zoon bracht ik ook zo vaak met de auto, omdat hij verder van huis op school zat. Niet iedereen koest voor de buurtschool.
In Drenthe moest hij later naar de middelbare wel 18km fietsen. Maar ook dan regelde ouders wat met slecht weer, want een bus vanuit ons dorp was echt geen doen.

Hier zie ik heel veel mensen met kleine kleuters fietsen, maar zo onverantwoord. En de jeugd leert ook echt niet fatsoenlijk om te gaan met verkeer. We hebben rode stroken fietspad en ze fietsen met 3 of 4 naast elkaar. Vorige week kwamen ze op me af en ik kon met mn auto geen kant op, alleen stil gaan staan en alsnog lag er bijna eentje op mn motorkap. Ze denken echt; het is ene dorp, dus alles kan en mag, hier gebeurt niks. En wat gebeurt wordt echt snel vergeten of gebeurt bij een ander.

Wie reageerde op gehandicapte vervoer. Toen begeleidsters eraf gingen, kwamen er echt wel problemen. Hij moest eerst nog een periode verder weg, dus snelweg over en mensen die fysiek minder beperkt waren, haalden van alles uit.
In Almere had mijn broer jaren een vast chauffeur die echt super betrouwbaar was, maar ook hij is uiteindelijk gestopt vanwege de regels die steeds krankzinniger werden. En de vele overnames continu.
Mijn broer is zelfs een keer van de oprijlatten af gereden door een vervangende chauffeur en aan zijn hoofd verwond. Hij kon zelf echt helemaal niks.

Er wordt bezuinigd op de verkeerde dingen. Het is helemaal niet erg als moeders werken en niemand zegt dat het elke dag dezelfde kinderen zijn die naar de opvang gaan. Misschien gingen de kinderen maar 1 of 2 dagen.

En als we toch off topic zijn; vroeger was niet alles beter en thuisblijvende moeders ook niet. Mijn beste vriendin had zo een moeder en die deed echt helemaal niks.

Er is gewoon helemaal niks veilig in dit leven. Het is goed dat ze willen voorkomen dat er meer ongelukken gebeuren, maar er zullen altijd weer ongelukken gebeuren. Natuurlijk is 4 kinderen in 1x echt heel erg. Maar voor ouders is 1x kind dat overlijdt in het verkeer net zo erg.

zonnebloem18

Berichten: 24845
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Spoorongeluk Oss bakfiets met kinderen gegrepen door trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 10:04

Bij de school van mijn dochter kwam maar 1 stint, die van de BSO 2km verderop. Dit terwijl er 3 BSO's rondom de school zitten, maar je weet niet waarom een ouder kiest voor een BSO verder weg.

Onze dochter gaat 2 dagen naar de BSO, 1 op hinkelafstand van school, dus het risico op ongevallen is minimaal.

Toch valt het me elke dag weer op hoeveel ouders hun kind(eren) naar school brengen met de auto. Dit terwijl 85% van de leerlingen binnen 1km van school woont. Allemaal binnen 10 minuten te fietsen, vroeger mochten we dan niet eens met de auto gebracht worden.

Vanmorgen nog een vader uit mijn straat die zijn dochter met de auto naar school bracht, de auto letterlijk 150 meter van huis op de parkeerplaats bij school zet en daarna weer naar huis rijdt. Waarom zou je in hemelsnaam voor die 150 meter de auto pakken?

M_D_H
Berichten: 17479
Geregistreerd: 01-10-09

Re: Spoorongeluk Oss bakfiets met kinderen gegrepen door trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 10:08

Geen idee :n
Tenminste, niet als je dan weer terug naar huis rijd.
Veel ouders brengen hun kinderen met de auto naar school omdat ze daarna meteen door rijden naar hun werk :j

Ik ben zelf ook altijd met de auto gebracht en mijn broertje ook, gewoon omdat wij aan de andere kant van de stad op school zaten en mijn ouders (en dan vooral mijn vader als oud politieagent) het een fijner idee vond om ons te brengen dan om ons te laten fietsen.

Ik ben er nou niet bepaald minder van geworden en mijn broertje ook niet :+

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Re: Spoorongeluk Oss bakfiets met kinderen gegrepen door trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 11:22

Ik breng mijn kinderen ook altijd met de auto naar school. Ons huis ligt achter een bedrijf wat groenafval verwerk, wij delen de oprijlaan met dat bedrijf. Ik heb eerst dus zo’n 400m af te leggen tussen (achteruit) rijdende tractoren, shovels en vrachtwagens (met oplegger). En daarna moeten we een grote weg oversteken waar het verkeer net van de provinciale weg komt en niet bedacht is op overstekende kinderen. Dat durf ik echt niet aan met vier kleine kinderen. Dus pak ik altijd de auto ook al is school met tien minuten fietsen te bereiken.