Vader die dochter verdedigt lang de cel in

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karl66

Berichten: 29755
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Vader die dochter verdedigt lang de cel in

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 22:14

Die man die in elkaar is geslagen had nog niks gedaan met zijn dochter. Toch vinden nogal wat bokkers het belachelijk dat de politie niet tegen hem opgetreden had en daarom vinden ze dat het terecht is dat de vader hem al bij voorbaat aangepakt heeft.

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 22:28

Jeetje wat een reacties hier. We hebben een rechtstaat in Nederland en we spelen niet voor eigen rechter. Gewoon niet. Iemand met een schep voor zijn hoofd meppen doen we gewoon niet, wat de reden ook is (noodweer daargelaten). Ik begrijp best waarom de man het heeft gedaan, en ook waarom hij bestraft wordt. We hebben niet voor niets een rechtssysteem.
Laatst bijgewerkt door Ierpier op 12-11-18 22:41, in het totaal 3 keer bewerkt

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 22:35

Wat een rampscenario weer....

De man was al 2 weken kwijt, 19 meisjes benadert, vader vind hem.

Ik denk dat we over moeten gaan tot een tik verkopen waardoor je hem kunt boeien en naar de politie brengen.

Iemand mishandelen zodat er poging tot doodslag ten laste wordt gelegd, dan ben je veel te ver gegaan.
Wel zou ik bij overhandiging aan de politie, deze figuur duidelijk laten weten dat hij er een tweede keer niet zo genadig afkomt.

En ik denk dat burgers allemaal een training omgaan met agressie moeten volgen, waardoor ze in staat zijn gepaste overrompelingstechnieken toe te passen.

Als laatste: de politie zou er moeten zijn....
Ja, maar we weten allemaal dat er te weinig politie is, dus met gepast geweld, kunnen we ze een handje helpen, en tevens ons veilig voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 22:43

https://www.rtlnieuws.nl/node/236401
Ik lees hier niet dat de politie niets wilde doen, maar dat hij niet op de politie wilde wachten.
Citaat:
En terwijl de man ook gezocht werd door de politie wist de Helmonder hem donderdag als eerste te vinden in Eindhoven. Hij alarmeerde de politie nog maar wachtte de komst van agenten niet af.

Volgens getuigen heeft H. de stalker van zijn dochter met veel kracht met een metalen schep op het hoofd en lichaam geslagen. Hij bleef doorslaan toen het slachtoffer op de grond lag. De 46-jarige man heeft daardoor een hoofdwond, een wond aan zijn bovenbeen en breuken in armen en pols opgelopen. De aanklager verdenkt Mario H. van poging tot moord.

Ik vind de straf terecht, hoewel hoog. Als dit maar moet kunnen, waar ligt dan de grens? Ik heb heus wel begrip voor die man hoor, maar ik zou niet in een land willen wonen waar dit gewoon geaccepteerd en toegejuicht wordt. Dan krijg je uiteindelijk taferelen zoals in India waar onschuldigen vermoord worden door woedende menigtes omdat men denkt dat ze kinderontvoerders zijn.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Vader die dochter verdedigt lang de cel in

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 22:49

Nos.nl:
"Nadat de man erachter was gekomen dat zijn dochter werd opgelicht ging hij zelf op zoek naar de man en vond hem. De vader informeerde de politie over zijn zoektocht, maar gaf op het laatste moment geen informatie over zijn eigen locatie en die van de andere man. Hij vond dat de politie te weinig heeft gedaan om hem te helpen en hij "ging zelf over op actie", meldt het gerechtshof.

Op 19 januari vorig jaar stond de vader lange tijd voor het huis van de ex-tbs'er. Hij was hem gevolgd naar een plek in Eindhoven, waar hij hem meerdere keren sloeg. Hij liet hem zwaargewond achter."

De vader zette bewust de politie buiten spel door geen informatie meer te geven.
En hij deed aannames die niet klopten:
"De vader van het meisje zou hebben gedacht dat de ex-tbs'er ooit was veroordeeld voor zedendelicten, maar dat bleek niet te kloppen."

Terecht dat hij hiervoor is veroordeeld.
Goed voorbeeld ook voor zijn kinderen, over hoe je problemen oplost.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 22:52

Straf terecht, de hoogte vind ik fors. Met een 2-2.5 jaar was de boodschap ook duidelijk, dat wij eigen rechter spelen niet kunnen accepteren. tis niet dat die vader hem 1 mep heeft gegeven he...het was wel echt zeer excessief

Ik snap vader gedeeltelijk wel...echter we leven hier niet in een apenland dat we elkaar zomaar de hersens in kunnen slaan....

Want stel he...er zou iemand zijn geweest die veel op die ex-TBSer leek...en er dus een persoons- verwisseling optrad...(vergissen is menselijk).

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 00:04

Ja en nee, als je met een schop die kant opgaat....
-als het inderdaad een schop is geweest-

Maar enige voorbedachte rade om de man flink toe te takelen was er.
Niet willen wachten op de politie....

Ik weet de strafmaten niet, maar die voorbedachte rade en niet wachten, maakt dat je ook weer niet met een lage strafmaat eraf hoeft te komen.

Maar het is jammer dat er veel onduidelijkeid is, wat er nou werkelijk heeft afgespeeld.
Want dat doet er wel toe.

Mariska88

Berichten: 813
Geregistreerd: 30-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 00:12

Het arme meissie. Ze moet nu straks haar vader ook nog bezoeken in de gevangenis..

Alleen maar verliezers.
Vind wel dat ze die ex tbs er een straat verbod ofzo op hadden kunnen leggen..

Snap de vader wel, alleen is hij wel net ff te ver door gegaan..

Ocean_Child

Berichten: 2111
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Aan het strand :)

Re: Vader die dochter verdedigt lang de cel in

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 02:27

Hij had hem hartstikke dood moeten slaan, had zijn straf waarschijnlijk op ongeveer hetzelfde uitgekomen.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 04:02

Ocean_Child schreef:
Hij had hem hartstikke dood moeten slaan, had zijn straf waarschijnlijk op ongeveer hetzelfde uitgekomen.


Mee eens. Vind dat de vader terecht gehandeld heeft. Als het rechtssysteem het niet doet moet je het zelf maar doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 06:36

SavannahNx schreef:
Ocean_Child schreef:
Hij had hem hartstikke dood moeten slaan, had zijn straf waarschijnlijk op ongeveer hetzelfde uitgekomen.


Mee eens. Vind dat de vader terecht gehandeld heeft. Als het rechtssysteem het niet doet moet je het zelf maar doen.

Maar als je wat verder leest blijkt dus dat het rechtssysteem het wel deed. Alleen wilde hij daar niet op wachten. Dan is het nog terecht vind je?

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 06:46

Als de vader die vent eerder vind dat de politie....faalt het systeem.

Politie had er gewoon achteraan moeten gaan.
Er zijn teams die druk zijn op het internet en zo met die man hadden af kunnen spreken.
Nee dat moet je blijkbaar als vader doen om je kind te beschermen tegen die mafkees.

Yessy

Berichten: 23034
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 09:04

Ik lees nu in een artikel van NOS dat de vader in het verleden al is veroordeeld voor mishandeling en poging tot dooodslag. Dat verklaart misschien de uitdpraak van de rechter dat ze kans op herhaling groot achten. In combinatie met niet willen melden waar de man was en dus de politie buitenspel zetten (en medische hulp) maakt dat ik het vonnis steeds beter ga begrijpen. Zo’n man aanhouden en hem daarbij een vuist (of twee, drie..) geven uit emotie snap ik, iemand bewust met een schep slaan en voor dood achterlaten niet.

Xanthippe

Berichten: 1723
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 09:24

Yessy schreef:
Ik lees nu in een artikel van NOS dat de vader in het verleden al is veroordeeld voor mishandeling en poging tot dooodslag. Dat verklaart misschien de uitdpraak van de rechter dat ze kans op herhaling groot achten. In combinatie met niet willen melden waar de man was en dus de politie buitenspel zetten (en medische hulp) maakt dat ik het vonnis steeds beter ga begrijpen. Zo’n man aanhouden en hem daarbij een vuist (of twee, drie..) geven uit emotie snap ik, iemand bewust met een schep slaan en voor dood achterlaten niet.


Zo zie je maar hoe belangrijk het is om alle feiten op een rijtje te hebben.
In eerste instantie gaf ik de vader ook groot gelijk, het zal je kind maar zijn.

Maar als bovenstaande klopt, begrijp ik het gerecht heel goed, die de kans op herhaling groot achten, aangezien het eerder al gebeurde.

Cowboy55
Berichten: 8502
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 09:43

Ierpier schreef:
Jeetje wat een reacties hier. We hebben een rechtstaat in Nederland en we spelen niet voor eigen rechter. Gewoon niet. Iemand met een schep voor zijn hoofd meppen doen we gewoon niet, wat de reden ook is (noodweer daargelaten). Ik begrijp best waarom de man het heeft gedaan, en ook waarom hij bestraft wordt. We hebben niet voor niets een rechtssysteem.


En als mensen vertrouwen hadden in dat rechtssysteem zouden dit soort acties veel minder vaak voor komen.

Helaas kent (bijna) iedereen wel voorbeelden van 'het systeem' dat niet werkt. Vaak veel kleiner leed, maar daarvoor niet minder dodelijk voor het vertrouwen in het systeem. Praktijkvoorbeeld: vorige week wordt in de nacht de geparkeerde auto van mijn collega geramd door een andere auto. Die daarna maakt dat hij weg komt. Maar zelf ook zoveel schade heeft dat zelfs de kentekenplaat achterblijft bij de ravage. Appeltje-eitje voor Justitie, toch? Alleen: de Politie komt niet. "Geef het maar op aan de verzekering. Verder nog iets?" Krijg je dan echt een warm gevoel van.....Nederlands recht in de praktijk.

'Het systeem' is er vervolgens wel als de kippen bij om te straffen als mensen het zelf 'oplossen'. Wat het vertrouwen in 'het systeem' nog verder beschadigt.

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 09:51

http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraa ... :2018:4630

Hierbij de link naar de uitspraak voor de mensen die geïnteresseerd zijn in de motivering die het Hof heeft gehanteerd bij de door haar opgelegde straf.

nog even een citaat uit het vonnis:

"Het hof rekent het de verdachte in hoge mate aan dat hij door de komst van de politie niet af te wachten en deze niet zijn locatie door te geven, maar zelf te handelen, eigenrichting heeft willen plegen, hetgeen binnen de Nederlandse samenleving en rechtsorde volstrekt onacceptabel is. Het heeft er eerder van weg dat verdachte zijn eigen woede en frustraties heeft botgevierd op [slachtoffer] en hij heeft hem daarbij zeer ernstig mishandeld. Het slachtoffer en daarmee ook verdachte mag van geluk spreken dat hij het heeft overleefd.

Het hof heeft bij de strafoplegging voorts ten nadele van verdachte meegewogen dat hij, blijkens het hem betreffende uittreksel Justitiële Documentatie d.d. 31 augustus 2018, reeds eerder onherroepelijk is veroordeeld ter zake van soortgelijke feiten als thans bewezen verklaard. Het valt het hof daarbij op dat de sinds 1996 door verdachte gepleegde geweldsmisdrijven in ernst oplopen van mishandeling tot poging tot doodslag, doch dat deze veroordelingen hem er kennelijk niet van weerhouden om zich wederom schuldig te maken aan een ernstig geweldsdelict."

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 09:56

Nojoukus schreef:
olijf schreef:
En die man die drie mensen doodrijd krijgt een taakstraf....
Beetje krom allemaal!!


Maar die had het niet met opzet gedaan, deze man wel.

Als je met drank op achter het stuur gaat zitten dan doe je het wel degelijk met opzet.
Je weet dat je dan niet meer in staat bent om een auto te besturen

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 10:18

Waar ik me over verbaas is dat een aantal mensen hier zeggen dat de man "nog niets fout heeft gedaan"...
Alsof als 46-jarige man, onder valse voorwendselen jonge meisjes benaderen via internet, niet hartstikke fout is :?

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 10:29

Akires1 schreef:
Waar ik me over verbaas is dat een aantal mensen hier zeggen dat de man "nog niets fout heeft gedaan"...
Alsof als 46-jarige man, onder valse voorwendselen jonge meisjes benaderen via internet, niet hartstikke fout is :?


Hij had ook nog niks fout gedaan / de meisjes aangedaan.

Overigens hoop ik dat bij veel meisjes in Nederland wel de ogen open gaan en dit voorbeeld wordt gebruikt in klassen, trap er niet in als "een onbekende, leuk uitziende jongen jongen van 17" zich meld op je facebook of istangram.

Ik hoop echt dat deze case op scholen en sportverenigingen om dit ter sprak te brengen.

Vroeger kon je in ieder geval een oudere man herkennen, want het ging life, en toen ging het al vaak mis.
Nu met social media en internet, wordt het voor jongeren veel moeilijker om juiste beslissingen te nemen....dus die moet worden, vreemden op internet blokkeren.

Machie

Berichten: 16013
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Vader die dochter verdedigt lang de cel in

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 10:39

Terechte straf. Ik schrik ervan hoeveel mensen dit normaal vinden van een vader.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 10:50

Machie schreef:
Terechte straf. Ik schrik ervan hoeveel mensen dit normaal vinden van een vader.


Ik wil hier toch nog even op reageren:

Het begrijpen en het logisch vinden dat zoiets gebeurt, wil voor mij nog niet zeggen dat ik het normaal vind van een vader en dat ik vind dat iedereen maar het recht in eigen handen moet gaan nemen.

Ik schrik ervan dat een (ex-) TBS-er gewoon weer vrolijk verder gaat met zich als een gevaar voor de samenleving te gedragen. En nee, hij heeft haar nog niet verkracht of vermoord maar zijn toenaderingspogingen zijn al om te kotsen. :r En moeten in mijn beleving strafbaar zijn.
Laatst bijgewerkt door Coloured op 13-11-18 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Machie

Berichten: 16013
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 10:53

Coloured schreef:
Machie schreef:
Terechte straf. Ik schrik ervan hoeveel mensen dit normaal vinden van een vader.


Ik wil hier toch nog even op reageren:

Het begrijpen en het logisch vinden dat zoiets gebeurt, wil voor mij nog niet zeggen dat ik het normaal vind van een vader en dat ik vind dat iedereen maar het recht in eigen handen moet gaan nemen.


Er staan hier reacties als: die man verdient een lintje.
Dan geef je mi aan dat je het meer dan normaal vind.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 10:55

In mijn emotie vind ik ook dat hij een lintje verdient, maar weet meteen ook met mijn verstand dat dat natuurlijk niet de bedoeling is en dat je dat ook niet moet willen in een samenleving. Al begrijp ik het volkomen van die vader. :)

Yessy

Berichten: 23034
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 10:57

Het titel van dit topic is wat dat betreft natuurlijk ook wel sturend, ‘vader verdedigt dochter’ komt heel anders over dan ‘vader slaat man bijna dood die dochter stalkte maar nog met geen vinger heeft aangeraakt’.

Cowboy55
Berichten: 8502
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 11:01

Yessy schreef:
Het titel van dit topic is wat dat betreft natuurlijk ook wel sturend, ‘vader verdedigt dochter’ komt heel anders over dan ‘vader slaat man bijna dood die dochter stalkte maar nog met geen vinger heeft aangeraakt’.


Beide titels zijn sturend.