Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BenaLaars
Berichten: 1368
Geregistreerd: 14-10-10
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 11:41

Hier ook een mail van Budgetenergie.

Wij gaan van €142,- naar €156,- Valt me alles mee.
Hier een 3 persoons huishouden in een tussenwoning met 3 verdiepingen a 125 m2 totaal. Ik ben de hele dag thuis en verwarming staat hier alleen op de onderverdieping op 22 graden. verdieping 2 staan alle verwarmingen uit (slaapkamers) en is het koud, zolder staat alles uit maar is het altijd warm.

Deze zomer wel volledig nieuw geïsoleerd dak gekregen van de woningbouw en spouwmuurisolatie aan voor en achterzijde van de woning. Zou hiermee van energieklasse G naar een A gaan. Moet nog zien wat dit in de praktijk gaat veranderen voor het energieverbruik.

Ik stap nooit over, ben erg tevreden met budget energie.

robert45
Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 11:50

Onder het mom van duurzaamheid en klimaat de energieprijzen flink verhogen. Energiebelasting rijst de pan uit.

Meer dan de helft van je energienota bestaat nu uit belastingen. Dat valt voor de gewone burger niet meer op te brengen.

Wat er straks gaat gebeuren is het volgende. Om de minima te helpen krijgen die een subsidie om toch de energienota te kunnen voldoen. Vergelijkbaar met een huursubsidie en je zorg toeslag. De mensen die een iets hoger inkomen hebben dan het minimum en zijn vervolgens zoals gebruikelijk de klos. Die krijgen niets en gaan er weer op achteruit. De “middenklasse” gaat steeds kleiner worden omdat uiteindelijk het besteedbare inkomen steeds kleiner word. En dan vinden we het gek dat de gemiddelde Nederlander steeds minder koopkracht overhoud.

Overigens heeft het weinig te maken met rechtse kabinetten, de linkse partijen willen net zo graag deze maatregelen.

Janneke2

Berichten: 22781
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 11:53

Citaat:
Overigens heeft het weinig te maken met rechtse kabinetten, de linkse partijen willen net zo graag deze maatregelen.


Nadrukkelijk en verregaand mee oneens.

De linkse partijen willen een beleid waarmee de opwarming van de aarde beperkt blijft tot anderhalve graad - wat op zich al zeer fors is.
En wel volgens het model 'we doen het samen', dus bijvoorbeeld met voorrang huurhuizen grondig isoleren ipv subsidies om een tesla te kopen.

Niet deze mallemolen die weinig toevoegt.
(Gebruik ontmoedigen heeft zin, MITS gecombineerd met het aanbieden van alternatieven.)

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 12:02

Janneke2 schreef:
...zo doen rechtse kabinetten dat. |( |( |(


Deels met je eens...
Ik ben hier ook niet blij mee. Ben ook van mening dat er weer is gegocheld met cijfers.

Echter ben ik van mening dat links standaard teveel geld uit geeft en we daarna steeds weer flink moeten bezuinigen...

Ik vind "het milieubeleid" wel een echte melkkoe en geloof niet dat het daadwerkelijk zoveel doet aan de vervuiling.
Want bijv met elektrisch rijden zit je weer met de accu's die vreselijk vervuilend zijn etc. En zo zijn er nog zat voorbeelden die zogenaamd beter voor het milieu zouden moeten zijn...
Op school nu met kartonnen bekers of plastic...
Plastic is slecht voor de afvalhoop, maar bij karton is het proces om dat te maken veel vervuilender en ook duurder in aanschaf.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 12:06

robert45 schreef:
Overigens heeft het weinig te maken met rechtse kabinetten, de linkse partijen willen net zo graag deze maatregelen.



Zelfs Groenlinks is het niet met dit beleid eens. Als zelfs de meest groene partij al zegt dat dit beleid niet deugt dan geeft dat toch wel te denken.

https://joop.bnnvara.nl/videos/burgers- ... tart-actie

tamary

Berichten: 29198
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 12:14

robert45 schreef:
Onder het mom van duurzaamheid en klimaat de energieprijzen flink verhogen. Energiebelasting rijst de pan uit.

Meer dan de helft van je energienota bestaat nu uit belastingen. Dat valt voor de gewone burger niet meer op te brengen.

Wat er straks gaat gebeuren is het volgende. Om de minima te helpen krijgen die een subsidie om toch de energienota te kunnen voldoen. Vergelijkbaar met een huursubsidie en je zorg toeslag. De mensen die een iets hoger inkomen hebben dan het minimum en zijn vervolgens zoals gebruikelijk de klos. Die krijgen niets en gaan er weer op achteruit. De “middenklasse” gaat steeds kleiner worden omdat uiteindelijk het besteedbare inkomen steeds kleiner word. En dan vinden we het gek dat de gemiddelde Nederlander steeds minder koopkracht overhoud.

Overigens heeft het weinig te maken met rechtse kabinetten, de linkse partijen willen net zo graag deze maatregelen.

Terwijl als je besparen op energie interessant wil maken je eigenlijk die belastingen met kleinere stapjes omhoog moet laten gaan gekoppeld aan het verbruik. Dan is het veel interessanter om bv max. 750m3 gas te verstoken en net zo iets aan electra (dat opwekken kost immers ook energie en dat gaat ook niet gratis qua milieu). De heleboel nu omlaten schakelen naar stroom zonder de capaciteit van het net te ver 2-3 voudigen gaat net zo hard fout. Nu levert een zuinigere vriezer mij niet zoveel besparing op als ik naar de gehele rekening kijk, want die 50% van de rekening die belasting is, kan ik niet op besparen door zuiniger te zijn. Het zou veel interessanter worden als je of zeg per 500 kwh/m3 x% belasting betaald tot je bij 2000-2500 op 100% zit of de boel helemaal per kwh/m3 door te rekenen naar een prijs. Dan bespaar je veel zichtbaarder en aantrekkelijker op je energienota dan nu. Van die zuinigere vriezer bv zie ik eingelijk niks meer terug op mijn rekening door de extra verhogingen. Motiveert nu niet echt om de hogere prijs ervan vooruit te betalen (en oude begint op zijn eindje te lopen).

robert45
Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 12:16

@loretta

Je denkt dat wanneer we dit gaan doorbelasten aan de grote bedrijven dit uiteindelijk niet op het bordje komt van de burger?

Iemand gaat het betalen want er moet en zal voldoende verdiend worden. De grote bedrijven rekenen de kosten gewoon mee en het eindproduct zal duurder worden. Als we tegen een tuinder zeggen van nu moet je 20 procent meer betalen dan zal uiteindelijk de paprika ook 20 procent duurder worden.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 12:16

Ik ga van 113 naar 86 per maand.. een forse verlaging dus.

Maar dat komt meer omdat ik de standen niet goed door gegeven had vorig jaar. Blijkbaar had ik een te hoge stand door gegeven en betaalde ik het hele jaar fors teveel. Voordeel is nu dat ik nu dus minder ga betalen ipv meer.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37275
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-18 12:18

Ik heb deze zomer mijn vriezer vervangen. Let wel op verbruikskosten maar aan wat ik moet betalen voegt niet veel toe. Frustreerd me ook. Ik ben zo zuinig als kan met alles maar toch de rekening blijft stijgen. Mijn buren die enorme grootverbruikers zijn betalen het dubbele maar hebben zeker 4 voudig verbruik minstens. Altijd overal in hele huis lampen aan dag en nacht, verwarming continue op 22 graden dag en nacht. Computer apparatuur die steeds draait, zonnebank tv altijd aan enz.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 12:40

Het is altijd hetzelfde, in Nederland, maar net zo goed in België.
Het argument klimaat wordt misbruikt om de burger meer geld uit zijn zakken te halen.
Uiteindelijk heeft het met klimaat niets meer te maken.
Het gaat gewoon om platte verdoken belastingen.

Maar het is hier al eens eerder gezegd, de doorsnee Nederlander (en Belg) is veel te braaf om op straat te komen.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 12:46

robert45 schreef:
@loretta

Je denkt dat wanneer we dit gaan doorbelasten aan de grote bedrijven dit uiteindelijk niet op het bordje komt van de burger?

Iemand gaat het betalen want er moet en zal voldoende verdiend worden. De grote bedrijven rekenen de kosten gewoon mee en het eindproduct zal duurder worden. Als we tegen een tuinder zeggen van nu moet je 20 procent meer betalen dan zal uiteindelijk de paprika ook 20 procent duurder worden.



In omringende landen lukt het wel en er is ook nog sprake van concurrentie tussen bedrijven. Het is wel grappig om te zien hoeveel mensen steeds weer blindelings alle VVD argumenten over nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 12:52

Ik vind de grote verschillen in de verhogingen zo gek. De een gaat een tientje meer betalen, de ander 100 euro. Zijn er onder de mensen die zo heel veel meer gaan betalen al die gebeld hebben om te vragen hoe dat kan?

BigBen schreef:
Het is altijd hetzelfde, in Nederland, maar net zo goed in België.
Het argument klimaat wordt misbruikt om de burger meer geld uit zijn zakken te halen.
Uiteindelijk heeft het met klimaat niets meer te maken.
Het gaat gewoon om platte verdoken belastingen.

Maar het is hier al eens eerder gezegd, de doorsnee Nederlander (en Belg) is veel te braaf om op straat te komen.
De Belg, dat weet ik niet, maar de doorsnee Nederlander heeft het gewoon te goed om de straat op te gaan. Klagen doen we wel graag. Daarom is dat hele gebeuren met de gele hesjes in Nederland alweer voorbij voor het goed en wel begonnen was.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 12:55

Marie_Anne schreef:
De Belg, dat weet ik niet, maar de doorsnee Nederlander heeft het gewoon te goed om de straat op te gaan. Klagen doen we wel graag. Daarom is dat hele gebeuren met de gele hesjes in Nederland alweer voorbij voor het goed en wel begonnen was.


Haha, de Mederlander is een meelzak. Oud liedje maar blijft actueel.


https://www.youtube.com/watch?v=x1YDpXNZ3CI

zonnebloem18

Berichten: 24844
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 13:39

70% van mijn jaarrekening is netwerkkosten en belastingen, beetje jammer. Het is niet anders, probeer verder zo veel mogelijk te besparen om de kosten te drukken.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 14:49

sneeuwpop schreef:
Want bijv met elektrisch rijden zit je weer met de accu's die vreselijk vervuilend zijn etc. En zo zijn er nog zat voorbeelden die zogenaamd beter voor het milieu zouden moeten zijn...


Ik lees al een tijdje mee maar hier wil ik wel op reageren. Dit is echt een fabeltje, want het is grondig onderzocht:

Citaat:
“We found that battery electric cars generate half the emissions of the average comparable gasoline car, even when pollution from battery manufacturing is accounted for.”

Ze zijn inderdaad 'vervuilender' tijdens het produceren ervan, maar dit wordt opgeheven zodra men erin gaat rijden omdat de uitstoot daarbij zo veel minder is. Bovendien wordt het proces natuurlijks steeds verbeterd en zal het over een tijdje ook minder vervuiling geven (geef innovatie even de tijd). Ook batterijen worden steeds beter. Een vriend van me doet er onderzoek naar en er schijnt een mogelijkheid te zijn om een CO2neutrale batterij te maken. Maar ook dat onderzoek heeft tijd nodig. Voorlopig kan je het milieu al helpen door elektrisch te rijden (en er komen steeds meer betaalbare elektrische auto's, dus roepen 'maar tesla is duur' is ook onzin: hoe meer mensen er elektrisch rijden, hoe meer incentive bedrijven hebben om ook goedkopere elektrische auto's met goede range te maken, dus hoe goedkoper in aankoop zo'n auto wordt).

Overigens, het geroeptoeter dat wij het hier zo slecht hebben... Dat is typisch Nederlands. Tuurlijk zijn er mensen die tussen wal en schip vallen, maar over het algemeen hebben we echt niks te klagen. Verbeteringen kunnen altijd, maar mensen moeten nu niet gaan doen dat we in Nederland zo slecht af zijn.
Ook dat gezeik dat rechtse partijen alleen hun eigen zakken willen vullen, met name Rutte.. Jullie realiseren je wel dat Rutte veel meer kan verdienen in het bedrijfsleven dan hij nu doet als minister president? Hij zit er omdat hij, op zijn eigen manier, Nederland beter wil maken. Politieke partijen zijn het er alleen over oneens hoe ze Nederland beter moeten maken. Roepen dat Rutte een landverrader is etc. is dus ook de grootste onzin. Ik snap hem wel: meer bedrijven = meer werk = betere economie. Ik heb er alleen niet genoeg verstand van om er inhoudelijk op te reageren (denk de meeste hier ook niet).

germie

Berichten: 25995
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 18:12

En dan krijg je met zo'n slimme meter altijd zo'n overzichtje met gemiddelde verbruiken. Ze vergeten dat het in het noorden echt enkele graden kouder is dan in het zuiden. Dus dat beeld klopt dan al niet.
Maar met zulke 'milieubelastingen' mag ik best wat meer vervuilen dan vind ik. Dat krijg je ook, dat het juist averechts werkt.

Een electrische auto is echt slecht hoor, er zijn minstens net zo veel onderzoeken die het tegendeel bewijzen, verder zijn ze niet sterk genoeg en de actieradius is prut en opladen duurt te lang. Fijnstof blijkt door diesels het minste uitgestoten te worden (wel meer nox). En een goede oudere auto vervroegd laten slopen is het ALLERSLECHTSTE voor het milieu wat er maar is. Dan maak je juist meer een wegwerpmaatschappij.
Een linnen tasje nemen i.p.v. plastic blijkt ook niet alitjd beter te zijn, want je moet het dan 75 keer hergebruiken t.o.v. een plastic zak. Ga je die plastic zak al meerdere keren hergebruiken dan zal het linnen tasje nooit meer winnen. Maar dat vertellen ze er niet bij.

Ik wil best minder energie verbruiken, maar dan wil ik ook financieel gesteund worden, want anders kan ik het niet betalen.

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 18:18

Als plastic rond gaat zwerven doet het veel meer schade aan het milieu dan een linnentasje. En die 75x kom je toch zo aan :? Weet zeker dat ik de mijne al vaker gebruik dan dat en ze zijn nog lang niet versleten. Een plastic tas haalt dat al niet eens, dus moet je vaker een nieuwe.

Van die auto’s heb ik geen idee, nooit in verdiept. Maar het kan natuurlijk veel verder doorontwikkeld worden nog, dus op den duur zal het vast steeds beter voor het milieu worden.

En je moet natuurlijk geen dingen wegdoen die nog niet afgebruikt zijn nee. Maar als je toch iets moet vervangen omdat het stuk is, kun je kijken naar een duurzamer alternatief. Wij hebben nu nog een gasketel, maar als die vervangen moet worden gaan we kijken naar wat dan het beste is. Idem met de auto enzo. Wij gebruiken hier altijd alles tot het niet meer kan.

En meer vervuilen omdat je veel belasting moet betalen vind ik een beetje puberaal :')
Bovendien wordt je financieel gesteund als je minder gebruikt, want dan betaal je namelijk ook minder :Y)

germie

Berichten: 25995
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 18:22

ik vervuil niet meer, maar dat ga je dan wel denken ja. Duurzaam is niet altijd betaalbaar. Ik heb nog een cv ketel. Leuk zo'n warmtepomp, maar ik kan dat niet betalen. Zonnepanelen idem. meer isolatie idem. Dus de wil is er wel, maar de financiële middelen niet. Een auto wordt hier ook afgereden. Voor nu zal er bij vervanging toch weer een diesel moete nkomen omdat de rest niet past bij de eisen.
Maar ik vind wel dat de belastingdruk omlaag kan. Zo hou je gewoon minder geld over om evt. wat duurzamer te worden. Ik kan het in ieder geval niet.

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 18:27

Onze ketel is nu 6 jaar oud, dus tegen de tijd dat wij hem moeten vervangen zijn warmtepompen vast al wel goedkoper. En dan kan je ervoor gespaard hebben. Zonnepanelen worden ook steeds goedkoper.

Meer isolatie hoeft echt niet duur te zijn en dat lijkt me sowieso fijner dan in een ongeisoleerd huis te wonen... brrrrr

chanicha

Berichten: 12168
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 18:32

Nou als je in een ruim 100 jaar oud huis woont waar isolatie van muren niet mogelijk is wel hoor!

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 18:37

Hoe moet ik nou weten dat Germie in een 100 jaar oud huis woont. Het is niet alsof heel NL daaruit bestaat toch?

germie

Berichten: 25995
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 18:52

Ik woon niet in een 100 jaar oud huis, maar dat ik voor een warmtepomp gespaard kan hebben vind ik wel erg makkelijk gezegd. Je kunt nooit over andermans geld beslissen en je weet nooit wat iemand anders exact heeft. Ik kan in ieder geval dat niet sparen. Ik los zo ook niets af aan mijn woning, dat is gewoon simpelweg niet te betalen.

chanicha

Berichten: 12168
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 18:56

Nee dat ben ik maar zoals ik zijn er nog meer mensen. Ik woon in een huurhuis, heeel leuk wijk en woningen maar isolatie ho maar. Ben ook aan het kijken voor een appartement, redelijk nieuw, waar we niet met de kachel op 21,5 nog met vest aan hoeven zitten.

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 19:14

Tasjes; mijn linnen tasjes gaan al meer dan twee jaar mee, dagelijks gebruik. Af en toe in de wasmachine. Plastic tasjes zouden eigenlijk helemaal moeten verdwijnen. En flesjes ook.

Janneke2

Berichten: 22781
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 20:10

sneeuwpop schreef:
Janneke2 schreef:
...zo doen rechtse kabinetten dat. |( |( |(


Deels met je eens...
Ik ben hier ook niet blij mee. Ben ook van mening dat er weer is gegocheld met cijfers.

Echter ben ik van mening dat links standaard teveel geld uit geeft en we daarna steeds weer flink moeten bezuinigen...

Ik vind "het milieubeleid" wel een echte melkkoe en geloof niet dat het daadwerkelijk zoveel doet aan de vervuiling.
Want bijv met elektrisch rijden zit je weer met de accu's die vreselijk vervuilend zijn etc. En zo zijn er nog zat voorbeelden die zogenaamd beter voor het milieu zouden moeten zijn...
Op school nu met kartonnen bekers of plastic...
Plastic is slecht voor de afvalhoop, maar bij karton is het proces om dat te maken veel vervuilender en ook duurder in aanschaf.


Off topic: de standaard in Nederland is dat er een links kabinet komt als de staatsschuld is opgelopen.
Dus de associatie van rood met Sinterklaas is gewoon propaganda.
Niet geloven dus.
De rechtse kabinetten veroorzaken de hogere staatsschuld.

:o en persoonlijk ben ik een keynesiaan: 'het is het beste als de overheid tegen de cyclus van de economie in gaat'.

On topic betekent dit dat we een overheid hebben* om de energie transitie mogelijk te maken, dan wel faciliteren - en daar mag BAKKEN geld aan worden uitgegeven - aan de Deltawerken heeft'ons' bedrijfsleven uiteindelijk ook uitstekend verdiend, met mooie reclames van de Zeelandbrug of de Maaslantkering.

(Ik ben niet zozeer voor 'een grote overheid', vvd'ers zijn om een voor mij raadselachtige reden voor een kleine overheid. Een overheid die niet 'anticyclisch' te werk gaat doet echt niets anders dan geld verspillen. Een "vvd overheid" is wat mij betreft gewoon onzin.)