Op wie stem jij 20 maart?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 19:42

SusanH schreef:
Welke partij is dan het meest links?


Ik vind pvdd.
Of ten minste, het meeste extremistische links.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 19:45

Ineke2 schreef:
Ik vind het wel interessant waaróm je gestemd hebt wat je keuze dan ook is.
Sommige antwoorden vind ik dan weer ronduit jammer, maar goed altijd nog weer beter dan helemaal niet gaan stemmen +:)+

Aan alles zit inderdaad een grens. Heeft met normen en waarden te maken.

Dit ja. Soms zijn mensen hier binnen komen vallen met "nou ik ga / heb FVD stemmen/gestemd en dat mag ik gewoon want vrijheid van meningsuiting en we leven in een vrij land" en als iemand dan zegt "goh ik snap echt niet dat je dat doet want redenen A B en C" dan wordt diegene boos want je mag toch gewoon je mening hebben :')

Ja maar dat is dus niet hoe een discussie werkt :o

Ik vind zelf de PvdD zeker niet overal links hoor. Op het gebied van democratie / bestuurlijke hervorming zijn ze overwegend rechts. En een sterk privacybeleid is ook niet echt links, toch?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 19:49

Toch staat de SP in al die schema's het meest aan de linkerkant.

Ik denk dat het niet zozeer de partijen zelf zijn die extremistisch zijn. Maar bepaalde niet perse politieke stromingen zoals Peta.

Anoniem

Re: Op wie stem jij 20 maart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 20:01


Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 20:10

Myrthe3 schreef:
Iets ouder stuk, wou hem wel graag delen.

https://www.agraaf.nl/artikel/181757-co ... ctivisten/

Ik voor mij stem absoluut links. Maar door gaat mij veel te ver. En dit is imo ook niet links meer, dit is gewoon crimineel. Ik weet zeker dat bv GL hier absoluut op tegen is. Wat ik dan wel weer jammer vind, is dat mensen doen alsof alle linkse partijen hier voorstander van zijn.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Op wie stem jij 20 maart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 20:18

Ik stem links, maar nee de wet overtreden gaat mij veel en veel te ver en daar wil ik absoluut niet mee vergeleken worden.

Daarnaast drink ik om een voorbeeld te noemen “ gewoon” koemelk en eet ik vlees, kaas en eieren etc...
Heb geen problemen met vegatarische maaltijden en maak ze zelf ook regelmatig. Maar volledig vega of vegan nee daar zal ik niet snel voor kiezen.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 20:20

Myrthe3 schreef:
SusanH schreef:
Welke partij is dan het meest links?


Ik vind pvdd.
Of ten minste, het meeste extremistische links.

De PvdD zegt zelf niet links of rechts te zijn.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 20:20

Bij de FVD-jongeren zitten ook redelijk veel veganisten, heb ik me laten vertellen. Ik weet niet precies waarom eigenlijk. Kan die nou bepaald niet links noemen hè := (niet dat je links moet zijn/stemmen om veganist te zijn maar meer om aan te duiden dat het over het hele spectrum voorkomt)
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 24-03-19 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-19 20:20

SusanH schreef:
Toch staat de SP in al die schema's het meest aan de linkerkant.

Ik denk dat het niet zozeer de partijen zelf zijn die extremistisch zijn. Maar bepaalde niet perse politieke stromingen zoals Peta.


Ligt eraan. In de schema's van 2010 wel, maar in recentere schema's zie ik ze vooral op eenzelfde lijn als GL en PVDD. En in praktijk en standpunten zie je dat ook wel terug. Ik vind GL linkser dan de SP.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Op wie stem jij 20 maart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-19 20:21

Vega of vegan heeft imo niks te maken met politiek.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 20:22

Ineke2 schreef:
Ik stem links, maar nee de wet overtreden gaat mij veel en veel te ver en daar wil ik absoluut niet mee vergeleken worden.

Daarnaast drink ik om een voorbeeld te noemen “ gewoon” koemelk en eet ik vlees, kaas en eieren etc...
Heb geen problemen met vegatarische maaltijden en maak ze zelf ook regelmatig. Maar volledig vega of vegan nee daar zal ik niet snel voor kiezen.


Idem. Ik heb het idee eerlijk gezegd dat Esther Ouwehand op eigen houtje handelt in bovenstaand stuk. Zij is het in heel veel dingen niet eens met de koers van Thieme zover ik begrepen heb.

Ik vind GL absoluut niet linkser als de SP.

mysa

Berichten: 10486
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 20:27

Wist ik niet, dat Ouwehand zich verbindt aan Animal Rights. Valt me ook tegen want de columnist heeft groot gelijk dat een Kamerlid het absoluut niet kan maken om wetsovertreding publiekelijk toe te juichen. Op het tweede deel van de column valt wel het één en ander af te dingen. Hij trekt een volkomen onlogische conclusie voor wat betreft het 'vermenselijken' van dieren.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 20:27

Shaggy09 schreef:
Vega of vegan heeft imo niks te maken met politiek.

Nee maar kwam nogal naar voren in het artikel hierboven vandaar.

_lautje_

Berichten: 9258
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 20:28

Ik vind Links of Rechts altijd zo lastig. Voor mij hangt het toch af van het onderwerp wat behandeld wordt. Ik ben zelf nogal pragmatisch en analytisch ingesteld en vindt dat de oplossing en dus de richting afhankelijk van het probleem. Daarnaast realiseer ik mij ook dat soms besluiten genomen moeten worden die niet altijd leuk zijn, maar wel noodzakelijk om iets betaalbaar/haalbaar te laten. Zoals bijvoorbeeld instelligsgeld voor tweede studie.
Ik persoonlijk baal er van, want had eigenlijk wel mijn hele leven nog (deeltijd) willen studeren. Maar realiseer mij ook dat steeds meer mensen studeren en de kosten steeds omvangrijker worden.

Daarom kom ik ook altijd uit op D’66. Ze doen niet mee voor de populariteitsprijs, maar zijn realistisch en schuwen het niet om een beslissing te nemen die voor hun als partij qua populariteit niet goed is.

Loretta
Berichten: 8772
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 20:29

Myrthe3 schreef:
Iets ouder stuk, wou hem wel graag delen.

https://www.agraaf.nl/artikel/181757-co ... ctivisten/


Het feit dat Marianne Thieme daarbij alleen al aanwezig is zegt mij al genoeg waarom ik geen PVDD stem. Maar goed, dit bevestigd alleen maar weer de nauwe banden die de PVDD met clubjes als animal rights is.


Citaat:
Waar ik me wél zorgen om maak is de groep mensen daar omheen. Mensen die niet per se vegetariër of veganist zijn, maar die de beelden van Animal Rights zien en zichzelf achter de oren gaan krabben. De mensen die denken ‘hm, dit voelt niet goed’. Die mensen zijn vatbaar voor de video’s en de boodschap van partijen als Animal Rights. Ik merk dat die groep groeit, ook in mijn eigen omgeving. Vrienden, gewoon heel normale en verstandige, haast ‘gemiddelde mensen’, die me niet meer serieus nemen als ik praat over de agrarische sector. Die me zelfs wantrouwen als ik hun feitelijk onjuiste denkbeelden over voedselproductie als een ui afpel. Ik merk het in mijn team als ik in de kantine twee teamgenoten hoor praten over antibiotica in koemelk. Als ik zeg dat er geen antibiotica zit in de melk die je koopt, dan ben ík zogenaamd degene die mijn kop in het zand steekt.


Heel goed punt. Dierenrechtenactivisten bedienen zich van desinformatie, leugens en verdraaide feiten.

Loretta
Berichten: 8772
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 20:31

Shaggy09 schreef:
Vega of vegan heeft imo niks te maken met politiek.



Veel vegans zijn wel politiek actief om hun denkwijzen omgezet te krijgen in beleid.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 20:33

Loretta schreef:
Veel vegans zijn wel politiek actief om hun denkwijzen omgezet te krijgen in beleid.

Het woord dat je zoekt is 'mensen'. Veel mensen zijn politiek actief om hun denkwijzen omgezet te krijgen in beleid.

Loretta
Berichten: 8772
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 20:41

Magrathea schreef:
Loretta schreef:
Veel vegans zijn wel politiek actief om hun denkwijzen omgezet te krijgen in beleid.

Het woord dat je zoekt is 'mensen'. Veel mensen zijn politiek actief om hun denkwijzen omgezet te krijgen in beleid.


Veganisten proberen op alle mogelijke manieren hun levensovertuiging te promoten en als ze de kans krijgen om die aan anderen op te leggen. Daarbij is de politiek een heel goed middel. Daarbij wordt niet altijd even correct met de waarheid omgesprongen helaas en wordt er ook gebruik gemaakt van desinformatie.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-19 20:47

Ik vind het hele concept vegan/vega niet bij politiek thuishoren. Ik vind dat iets veel te persoonlijks om het in de politiek te gaan uitdragen. Maar dat is mijn mening.

Ik ken overigens ook best wat mensen die vegan of vega zijn omdat ze simpelweg vlees niet lekker vinden of niet goed tegen dierlijke producten kunnen.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 20:52

Loretta schreef:
Magrathea schreef:
Het woord dat je zoekt is 'mensen'. Veel mensen zijn politiek actief om hun denkwijzen omgezet te krijgen in beleid.


Veganisten proberen op alle mogelijke manieren hun levensovertuiging te promoten en als ze de kans krijgen om die aan anderen op te leggen. Daarbij is de politiek een heel goed middel. Daarbij wordt niet altijd even correct met de waarheid omgesprongen helaas en wordt er ook gebruik gemaakt van desinformatie.


Ik vind eerlijk gezegd dat je veganisten heel erg over 1 kam scheert nu.

Loretta
Berichten: 8772
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 20:52

Shaggy09 schreef:
Ik vind het hele concept vegan/vega niet bij politiek thuishoren. Ik vind dat iets veel te persoonlijks om het in de politiek te gaan uitdragen. Maar dat is mijn mening.

Ik ken overigens ook best wat mensen die vegan of vega zijn omdat ze simpelweg vlees niet lekker vinden of niet goed tegen dierlijke producten kunnen.



Rond de PVDD hangen complete veganistische netwerken. Uit dat artikel gedeeld door Myrthe3 blijkt maar weer hoe nauw verweven de PVDD is met het extremistische Animal Rights.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 20:53

Loretta schreef:
Veganisten proberen op alle mogelijke manieren hun levensovertuiging te promoten en als ze de kans krijgen om die aan anderen op te leggen. Daarbij is de politiek een heel goed middel. Daarbij wordt niet altijd even correct met de waarheid omgesprongen helaas en wordt er ook gebruik gemaakt van desinformatie.

... Ik denk dat er veel mensen zijn die in de politiek niet zo netjes omgaan met de waarheid.
Over het algemeen zal het lastig zijn om GL/PvdD te betrappen op onwaarheden, heb ik gemerkt: toen de PvdD 'Meat the truth' uitbracht een aantal jaar geleden heeft het CDA alle cijfers laten doorrekenen door de universiteit van Wageningen. (Opdracht: alle leugens in deze film vinden.) Het resultaat: alles klopte. https://www.wur.nl/nl/Publicatie-detail ... 3636313539
Je kunt iets vinden van de interpretatie (waar Jaco Geurts een gezonde zeug ziet in een prachtig bedrijf ziet Esther Ouwehand een ingeklemde moeder die haar korte leven slijt op enkele donkere vierkante meters) maar wát er dan precies niet klopt kom ik nooit achter. Het heeft meestal iets te maken met 'jamaar met mijn boerenverstand weet ik X of Y' en dat vind ik niet zo'n sterk argument.

Overigens valt echt exact hetzelfde te zeggen voor letterlijk elke partij. Elke politicus doet wat ze doen 'om het verschil te maken': omdat ze iets willen doen voor een ander. Dit is niet exclusief voorbehouden aan veganisten.
Overigens moet ik ze nog tegenkomen, mensen die veganisme opdringen aan anderen. Als ik hier door de stad fiets, talloze reclame-abri's, posters in winkelruiten. Eet vlees! Drink melk! Eet yoghurt! Is dat dan niet opdringen?

Loretta
Berichten: 8772
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 20:54

IMANDRA schreef:
Ik vind eerlijk gezegd dat je veganisten heel erg over 1 kam scheert nu.



Niet alle veganisten uiteraard. Vooral de veganisten die er op een politieke manier bij betrokken zijn.

Loretta
Berichten: 8772
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 20:59

Magrathea schreef:
Loretta schreef:
Veganisten proberen op alle mogelijke manieren hun levensovertuiging te promoten en als ze de kans krijgen om die aan anderen op te leggen. Daarbij is de politiek een heel goed middel. Daarbij wordt niet altijd even correct met de waarheid omgesprongen helaas en wordt er ook gebruik gemaakt van desinformatie.

... Ik denk dat er veel mensen zijn die in de politiek niet zo netjes omgaan met de waarheid.
Over het algemeen zal het lastig zijn om GL/PvdD te betrappen op onwaarheden, heb ik gemerkt: toen de PvdD 'Meat the truth' uitbracht een aantal jaar geleden heeft het CDA alle cijfers laten doorrekenen door de universiteit van Wageningen. (Opdracht: alle leugens in deze film vinden.) Het resultaat: alles klopte. https://www.wur.nl/nl/Publicatie-detail ... 3636313539
Je kunt iets vinden van de interpretatie (waar Jaco Geurts een gezonde zeug ziet in een prachtig bedrijf ziet Esther Ouwehand een ingeklemde moeder die haar korte leven slijt op enkele donkere vierkante meters) maar wát er dan precies niet klopt kom ik nooit achter. Het heeft meestal iets te maken met 'jamaar met mijn boerenverstand weet ik X of Y' en dat vind ik niet zo'n sterk argument.

Overigens valt echt exact hetzelfde te zeggen voor letterlijk elke partij. Elke politicus doet wat ze doen 'om het verschil te maken': omdat ze iets willen doen voor een ander. Dit is niet exclusief voorbehouden aan veganisten.
Overigens moet ik ze nog tegenkomen, mensen die veganisme opdringen aan anderen. Als ik hier door de stad fiets, talloze reclame-abri's, posters in winkelruiten. Eet vlees! Drink melk! Eet yoghurt! Is dat dan niet opdringen?


Het klopt inderdaad dat dit iets is waar alle politieke partijen zich mee bezig houden. Alleen daarom is het nog wel verstandig om deze netwerken tussen politieke partijen en actiegroepen bloot te leggen. De PVDD hoeft zelf de onwaarheden niet de wereld in te slingeren. Dit laten ze over aan organisaties als Animal Rights en wakker dier.

mysa

Berichten: 10486
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 21:00

Waarom zou de manier waarop ons voedsel geproduceerd wordt geen punt op de politieke agenda kunnen zijn en immigratie of arbeidsomstandigheden of de hoogte van uitkeringen wel?