De Notre-Dame staat in brand

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 08:56


Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 09:06

Ashleytjuhh schreef:
Leo schreef:
Daar ben ik het ook wel mee eens. Honger en het niet hebben van een veilige omgeving is links of rechtsom nog steeds een actuele wereldramp...

Ik vind het afschuwelijk van de Notre Dame, maar moest vanmorgen wel slikken van die enorme bedragen die direct over de balk kwamen. Begrijpelijk, heel mooi ook, maar ook weer niet te relativeren.....
Bizar dubbel...



naast de super mooie donaties die ze doen. maken ze hier zelf natuurlijk ook gebruik van dus dat geld van donaties verdienen ze weer terug met publiciteit oa.

dus een dubbele win win situatie

Ja precies, misschien komt er wel een in-church store voor Louis Vuitton?

Alle gekheid op een stokje, dat gebeurt natuurlijk niet. De toestand van de kindjes in Afrika heeft er ook vrij weining mee te maken, daar ligt de oorzaak bij het wanbeleid van plaatselijke overheden. Want die zorgen ervoor dat in 2019 nog steeds mensen in hutjes moeten wonen en geen voorzieningen hebben. En wat de bomen betreft: er bestaat ook zoiets als duurzame bosbouw. Het lijkt me dus niet zo nodig om de Fransen alvast op te spelden dat ze ondoordacht iets gaan doen.

Leo

Berichten: 50127
Geregistreerd: 06-12-02

Re: De Notre-Dame staat in brand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-19 09:12

Natuurlijk is het appels en peren. :)
Gevoelsmaltig is het gewoon krom en moeilijk met elkaar te relativeren. Realistisch gezien zit de wereld natuurlijk heel anders in elkaar en is het bij lange na niet zwart wit.


Verder hoop ik op een waardige en niet overhaaste wederopbouw. De structuur die nog staat biedt goede hoop dat een deel van de ziel van de cathedraal behouden kan worden. Ik hoop dat de liefde voor het gebouw de overhand houdt op het commerciële belang (Olympische spelen)..

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 09:21

Ze willen het inderdaad snel opbouwen. Ik maak me niet zo'n zorgen dat ze het eventjes af zullen raffelen. De Fransen bewaren mooie oude zaken die wij in Nederland gewoon laten gaan.
Ik vind het wel een dingetje dat de notre dame zo verwaarloosd was wegens gebrek aan geld, dat staat dan wel weer haaks op mijn eerste zinuitspraak. En dan nu dit hele grote renovatie project. Maar als de Fransen iets willen, dan gaat het ook gebeuren.
Hun schenkingssite ligt regelmatig plat. Dus er zijn echt heel erg veel mensen die doneren. Ik heb het een aantal malen moeten proberen voordat het lukte. Dus ik denk dat er geld van over de hele wereld zal komen en eigenlijk verwacht ik ook uit de hoek van China en Japan donaties. Er zijn zo heel erg veel Chinese en Japanse toeristen in Parijs met erg veel geld.

Palouseboy, grappig dat de Limousin al hout heeft aangeboden. Zat ik er niet zover naast, ook al was ik een beetje aan het dollen }> met een serieuze ondertoon. Er ligt hier zoveel en er zijn zoveel bossen die er zijn voor de houtproductie die telkens opnieuw aangeplant worden. Ik ben niet zo bang voor het milieu door foute kap.

Persoonlijk was ik wel blij toen ik het tijdsbestek hoorde, want ik zat aan 30 - 35 jaar te denken een getal dat ook gepasseerd is op TV. Dan zou ik zelf gezien mijn leeftijd nooit meer de notre dame hersteld zien. Dus ik werd wel heel erg blij van het bericht van Macron. "À Paris dans six ans" *\o/*

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: De Notre-Dame staat in brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 12:19

Ik zie net een foto van het ‘rose window’ dat volledig intact is gebleven.

Heel benieuwd hoe de schade verder is.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: De Notre-Dame staat in brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 12:21

Ik heb nog geen foto gezien van het orgel

mysa

Berichten: 10481
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 12:22

Wat ik me toch afvraag, van wie is de Notre Dame? Van de stad of van de rooms-katholieke kerk? Je zou toch denken dat het vaticaan geld genoeg heeft?

Jolien87

Berichten: 17421
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 12:23

Ik hoop echt dat de ramen intact blijven met het herstellen en niet alsnog aan diggelen gaan in al het klusgeweld.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 12:41

Liezel1 schreef:
Ik heb nog geen foto gezien van het orgel

Ik las gister dat het orgel in tact is maar wel waterschade heeft

Winged

Berichten: 33035
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 12:45

mysa schreef:
Wat ik me toch afvraag, van wie is de Notre Dame? Van de stad of van de rooms-katholieke kerk? Je zou toch denken dat het vaticaan geld genoeg heeft?

Staat :j

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: De Notre-Dame staat in brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 12:49


denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: De Notre-Dame staat in brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 15:14

Er zijn toch gewoon boomkwekerijen? Hout is een product dat verschrikkelijk veel gebruikt wordt. Het groeit niet alleen in bossen maar wordt ook gewoon geplant om te gebruiken. Ze gaan heus niet hele stukken natuur verwoesten voor de ND.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: De Notre-Dame staat in brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 15:34

Er zijn hier inderdaad heel veel hectares productiebos. Bij ons in de buurt is er vorig jaar ook heel veel eiken gekapt rondom weides. 'Vroeger' werden deze eiken langs de randen van de weides en landweggetjes geplant. Wij zelf laten ze staan maar er zijn genoeg boeren die ze laten kappen en verkopen.

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 16:11

denice schreef:
Er zijn toch gewoon boomkwekerijen? Hout is een product dat verschrikkelijk veel gebruikt wordt. Het groeit niet alleen in bossen maar wordt ook gewoon geplant om te gebruiken. Ze gaan heus niet hele stukken natuur verwoesten voor de ND.


De meeste bossen in Frankrijk zijn zogenaamde productiebossen, waar de houtkap en verkoop gereguleerd wordt door de Franse Staatsbosbeheer (ONF) en de gemeenten.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 16:47

Tout a fait → inderdaad! pjotrg

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: De Notre-Dame staat in brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 17:30

Zijn natuurlijk meer manieren om te bouwen. Hout is niet persé nodig. Kan mij goed voorstellen dat er uiteindelijk een combi gebruikt gaat worden.

Mensen reageren nu ook nog uit emotie. Ben benieuwd hoe het hersteld gaat worden. Het wordt nooit meer oud dus een vertaalslag naar de huidige tijd met respect voor het verleden kan ook prachtig zijn. Ben benieuwd waar de architecten mee komen.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: De Notre-Dame staat in brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 18:15


Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 19:32

Citaat:
Tot slot: de vergelijking van ellende op één plaats met het leed van anderen is begrijpelijk, maar een dubbeltje op zijn kant. Altijd eerst de grootste noden – voor zover we die rangschikking kunnen opmaken – aan de beurt laten, lukt niet. Niet alleen zouden we voortdurend moeten afwegen welk leed waar en wanneer het grootst is en wie het eerst steun verdient. Dat zou ons zeer waarschijnlijk verlammen.


Bovendien zou dat al snel leiden tot de verwaarlozing van heel wat andere – "minder erge" – zaken. En aangezien kunst en cultuur vaak als luxe worden beschouwd, zouden zij zeker tot de slachtoffers behoren.


Via: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/04/17 ... otre-dame/

Ik wilde dit artikel even delen, omdat ik me wel kan vinden in de visie en het een interessante discussie vind.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: De Notre-Dame staat in brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 20:48

Waar natuurlijk wat die filosoof aangeeft en altijd moeilijke discussie en goed om bij stil te staan.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: De Notre-Dame staat in brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 20:55

Een grote verzekeraar hier heeft blijkbaar al een berg bomen aangeboden, verder hoorde ik vanmorgen nog een plan om iedereen met een privé bos een eik te laten doneren en zo zijn er nog een paar.

Keek wel op van de 700 ton staal van André Rieu, ben benieuwd of ze daar op in gaan en vooral waar ze dat voor gaan gebruiken.

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 21:01

pien_2010 schreef:
Waar natuurlijk wat die filosoof aangeeft en altijd moeilijke discussie en goed om bij stil te staan.

Is ook reeel. Je kunt niet prioriteiten stellen in die dingen en het is niet zo simpel als: eerst dit, dan dat.

De wereld is complexer dan dat.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: De Notre-Dame staat in brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 21:12

Die 700 ton staal zijn volgens mij voornamelijk steigers. En die komen wel van pas lijkt me....

Renee1991

Berichten: 5979
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: De Notre-Dame staat in brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 22:05

Ik heb het hele topic doorgelezen en kom voornamelijk vermoedens tegen over de daadwerkelijke toedracht, maar is er al iets officieel bevestigd?

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 22:12

Vooralsnog ongeluk, pech vermoedelijk ontstaan tijdens restauratie werkzaamheden onder het dak. Maar onderzoek zal nog wel tijd nodig hebben om precieze oorzaak te duimen.

Jolien87

Berichten: 17421
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 22:31

Mooi, al die donaties.
Op deze manier krijgt de naam 'Notre Dame' wel een dubbele lading.