Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 13:10

Vega en vegan is anders nooit zo booming geweest als nu hoor.
Kijk eens naar de dingen die wel goed gaan, steeds meer mensen vervangen hun dagelijkse vleesje voor vis of een vega product. Stijgende lijnen.
Bewerkt vlees eten is ook steeds minder populair. En de hoeveelheid antibiotica in vlees is nihil als het goed is.

Ja, er is altijd ruimte voor verbetering maar door zo negatief ertegenover te staan Ninx, daar schiet je imo niet veel mee op. Ik kijk liever naar de positieve veranderingen in ons eetpatroon. Want die zijn er.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 13:35

eens, zeker onder de jongere generatie is er echt wel wat aan de gang op dit moment. Het gaat niet snel, maar dat is met een leefstijlverandering altijd zo. Zeker oudere generaties gaan niet of veel minder mee in de trend, dus het zal ook langzaam moeten komen als oudere generaties wegvallen.

Ik hoop alleen dat de volgende stap is dat het vlees ook duurder wordt en dit ook doorberekend wordt naar de boeren, zodat boeren alsnog wel voldoende geld krijgen voor het vlees dat ze produceren. Voor boeren is dan de stap om kleinschaliger en diervriendelijker te kunnen werken makkelijker te nemen. Op die manier krijgen de dieren automatisch meer ruimte (de boer gaat met 100 koeien evenveel verdienen als nu met 130 bijvoorbeeld).

Als dat niet zo is gaan boeren over de kop en gaan minder boeren hetzelfde produceren en daarmee zal er voor de dieren geen verandering plaatsvinden.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 13:50

secricible schreef:
eens, zeker onder de jongere generatie is er echt wel wat aan de gang op dit moment. Het gaat niet snel, maar dat is met een leefstijlverandering altijd zo. Zeker oudere generaties gaan niet of veel minder mee in de trend, dus het zal ook langzaam moeten komen als oudere generaties wegvallen.

Ik hoop alleen dat de volgende stap is dat het vlees ook duurder wordt en dit ook doorberekend wordt naar de boeren, zodat boeren alsnog wel voldoende geld krijgen voor het vlees dat ze produceren. Voor boeren is dan de stap om kleinschaliger en diervriendelijker te kunnen werken makkelijker te nemen. Op die manier krijgen de dieren automatisch meer ruimte (de boer gaat met 100 koeien evenveel verdienen als nu met 130 bijvoorbeeld).

Als dat niet zo is gaan boeren over de kop en gaan minder boeren hetzelfde produceren en daarmee zal er voor de dieren geen verandering plaatsvinden.


Ben het met jullie beiden eens hoor.....

Het is soms echter zo verdrietig dat het maar zo'n marginaal groepje is. Maar ik ben zeker blij met iedere positieve ontwikkeling, hoe klein ook....

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 15:04

Mensen worden te dik om allerlei redenen, het is dus niet zo netjes om er zulke uitspraken over te doen. Veel mensen worden dik omdat te weinig bewegen en teveel snoep en vette bende eten. Het is eerder de sausjes over het vlees en de boter waar het in gebakken is, dan het vlees zelf. De WHO adviseert dan ook met klem om te zorgen dat de te nuttigen calorieen in evenwicht moeten zijn met de dagelijkse activiteit. De WHO adviseert ook gezonde keuzes in voeding en af te zien van teveel suiker, zout en vet in het dieet.
Het is nogal goedkoop om te schermen met advies dat nooit gegeven is en bovendien komt van een organisatie die vrij weinig invloed heeft op de voedselproducerende industrie.

Kinke

Berichten: 20517
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 15:06

tja, 't ligt er ook maar net aan welke combi's je eet. Zou heel erg kunnen afvallen door veel vlees te eten, moet de rest ook koolhydraatarm zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 17:21

Myrthe3 schreef:
Ninx, oprechte interesse. Ben jij wel eens aanwezig geweest bij een inspectie van de Nvwa bij een boer?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 11:41

Eens met Kinke en Secricible. Low carb kun je prima mee afvallen en eventueel als je dat per se wilt, daar ook dagelijks vlees bij eten.

Ik zie ook dat meer mensen bewuster omgaan met eten en hun eetpatroon aanpassen. En dat is naar mijn idee geen marginaal groepje. Zie ook de superfood trend, de foodblogs over bewust eten. De hardcore volgers van zo'n eetpatroon vormen misschien een kleine groep, maar deze trends beinvloeden naar mijn indruk wel degelijk een veel grotere groep. Steeds meer mensen kweken bovendien hun eigen groenten en kruiden, ook in de stad.
Ja, er is ook een groep die erg conservatief is qua eetpatroon en dat niet zo snel verandert.
Een deel daarvan kiest daar bewust voor, die hechten aan vertrouwde kost, het dagelijks stukje vlees en/of het gemak van de kant en klaar producten in de supermarkt. Of ze cultiveren het vlees eten, zie de bbq trend.
De grote groep zit daar volgens mij een beetje tussenin.

Echt ongezond eten heeft vaak te maken met een lagere levensstandaard en opleidingsniveau. Veel mensen in die groep hebben het geld niet om de kwalitatief betere (biologische) producten te kopen en ontberen kennis over hoe ze gezond en gevarieerd kunnen eten. En tja, vaak ook de motivatie om daar meer moeite voor te doen.

Om meteen te spreken van 'volvreten' als het gaat om een minder gezond eetpatroon vind ik overigens een beetje respectloos.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 11:53

Even over biologisch voedsel: dat is een marketingtrend en heel veel producten met het biologische label zijn helemaal zo biologisch niet, maar wel duur. Biologisch is ook niet per definitie gezonder of beter, maar vooral interessant vanwege de prijs. De retail vraagt er meer voor en mensen die graag interessant doen, betalen er meer voor. Maar in Nederland hebben we een overvloed aan groenten en fruit en die zijn ook voor iedereen beschikbaar en bereikbaar. Misschien niet allemaal biologisch geteeld, maar zeker gezond en goed, ook uit een potje of diepvries.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 17:04

Askja schreef:
Echt ongezond eten heeft vaak te maken met een lagere levensstandaard en opleidingsniveau. Veel mensen in die groep hebben het geld niet om de kwalitatief betere (biologische) producten te kopen en ontberen kennis over hoe ze gezond en gevarieerd kunnen eten. En tja, vaak ook de motivatie om daar meer moeite voor te doen.


Sorry, maar dit stukje ontgaat me even.
Opleidingsniveau vind ik niet iets wat je kan linken aan ongezond eten.
Ja, inderdaad, als je minder geld te besteden hebt dan kun je minder snel de duurdere en dus ook gezondere producten kopen. (Denk idd aan bio, of aan speciale vega/vegan foods)

Maar dat dat voortkomt uit het feit of je nou MBO of HBO hebt gedaan ben ik het niet mee eens. Ken zat mensen die een universitaire studie hebben afgerond en net zo goed kant en klaar stuff eten.

Verder begrijp ik het volkomen dat je hoofd niet naar biologisch eten staat als je het geld er niet voor hebt.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 18:38

Ik bedoelde met opleidingsniveau niet zozeer een onderscheid tussen mbo en hbo, maar weinig opleiding en sociaal zwakker. Ik heb vroeger in een buurt met veel achterstandsgezinnen gewoond en daar zag je dat kinderen soms meerdere keren per week met wat geld naar een snackbar werden gestuurd om eten te halen. Dat zal echt niet in al die gezinnen gebeuren hoor. En een laag opleidingsniveau is ook niet direct de oorzaak van dat eetpatroon, maar heeft er indirect wel mee te maken.
Sorry, beetje off topic.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 19:09

Volgens mij is de term die je zoekt de SES (sociaal economisch status) Askja;)
En ja, er is absoluut een verband tussen die 2. En ik denk dat je dat verband ook wel ziet obv opleidingsniveau.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 19:17

Askja schreef:
Ik bedoelde met opleidingsniveau niet zozeer een onderscheid tussen mbo en hbo, maar weinig opleiding en sociaal zwakker. Ik heb vroeger in een buurt met veel achterstandsgezinnen gewoond en daar zag je dat kinderen soms meerdere keren per week met wat geld naar een snackbar werden gestuurd om eten te halen. Dat zal echt niet in al die gezinnen gebeuren hoor. En een laag opleidingsniveau is ook niet direct de oorzaak van dat eetpatroon, maar heeft er indirect wel mee te maken.
Sorry, beetje off topic.


Nee daar heb je ook wel gelijk in.
Wat ik me vaak afvraag bij dat soort gezinnen is of ze dat geld voor de snackbar niet beter kunnen besteden aan normaal voedsel. := Snackbar is duur om paar keer per week heen te gaan.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 21:15


Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 00:40

Shaggy09 schreef:
Askja schreef:
Ik bedoelde met opleidingsniveau niet zozeer een onderscheid tussen mbo en hbo, maar weinig opleiding en sociaal zwakker. Ik heb vroeger in een buurt met veel achterstandsgezinnen gewoond en daar zag je dat kinderen soms meerdere keren per week met wat geld naar een snackbar werden gestuurd om eten te halen. Dat zal echt niet in al die gezinnen gebeuren hoor. En een laag opleidingsniveau is ook niet direct de oorzaak van dat eetpatroon, maar heeft er indirect wel mee te maken.
Sorry, beetje off topic.


Nee daar heb je ook wel gelijk in.
Wat ik me vaak afvraag bij dat soort gezinnen is of ze dat geld voor de snackbar niet beter kunnen besteden aan normaal voedsel. := Snackbar is duur om paar keer per week heen te gaan.

Snackbar eten verkiezen boven zelf maken is heel vaak een uiting van, laten we zeggen, gemakzucht. Onkunde misschien ook, maar als je nu nog niet weet dat kroketten en patat ongezond zijn, ben je wel een echte oelewapper. Het enige wat ik dan nog kan bedenken is dat je de rekening pas later gepresenteerd krijgt door je zieke, dikgeworden lichaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 07:39

Pipodipo schreef:
Shaggy09 schreef:


Nee daar heb je ook wel gelijk in.
Wat ik me vaak afvraag bij dat soort gezinnen is of ze dat geld voor de snackbar niet beter kunnen besteden aan normaal voedsel. := Snackbar is duur om paar keer per week heen te gaan.

Snackbar eten verkiezen boven zelf maken is heel vaak een uiting van, laten we zeggen, gemakzucht. Onkunde misschien ook, maar als je nu nog niet weet dat kroketten en patat ongezond zijn, ben je wel een echte oelewapper. Het enige wat ik dan nog kan bedenken is dat je de rekening pas later gepresenteerd krijgt door je zieke, dikgeworden lichaam.

Ik heb een klasgenoot die niet snapt dat ze niet afvalt, aangezien ze geen chips/snoep eet. Maar elke middag gaat ze wel naar de kantine om frituursnacks te halen :+

Helemaal geen vlees ben ik geen voorstander van. Wel dat de mensen bewuster worden van wat ze eten. En dat het vlees uit de buurt komt.

Hier komt het rundvlees uit eigen land. Schoonouders hebben dubbeldoel ras. Geven wel iets minder melk. Maar als ik moet geloven zijn ze een stuk sterker dan de gemiddelde holsteiner. En zijn ze ook veel gezonder en worden ze ook 'ouder'

Kip/varken halen ze weer bij andere buren op. En zo steunen ze elkaar.

Groentes kweken ze zelf en ze vertikken het om eventueel groente te kopen die al hele wereldreis gemaakt hebben.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 10:28

Ja maar hoe hebben zulke gezinnen geld voor de snackbar als ze niet eens geld hebben voor fatsoenlijke boodschappen? :? Ik zie het ook weleens op tv en ik snap dat gewoon niet hoor, die mentaliteit.

Anoniem

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 10:33

Ben ook laagopgeleid of niet opgeleid , aan de maat en ik ga echt niet dagelijks naar de snackbar 1x per maand nog niet eens . Veel te vet dat slaat op mijn darmen , vroeger was het heel gewoon 1x per week de frituur aan . Moeilijke eter en wou ik iets niet dan at ik het niet , wat een bulshit dat ik dik ben omdat ik laagopgeleid ben :')

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 10:36

volgens mij zegt niemand dat je dik bent omdat je laag opgeleid bent. Alleen dat je als laagopgeleide meer kans loopt op overgewicht, dat is wat anders...

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 10:49

secricible schreef:
volgens mij zegt niemand dat je dik bent omdat je laag opgeleid bent. Alleen dat je als laagopgeleide meer kans loopt op overgewicht, dat is wat anders...


Dat is natuurlijk ook onzin, overgewicht krijgen ligt vooral aan je verteringsstelsel en hoe snel je vet verband.

Wat wel kan is dat mensen met een laagopgeleide/laag inkomen of geen baan minder snel geld hebben voor het gezondere, duurdere eten en daarom sneller grijpen naar goedkoop, kant en klaar voedsel.

Maar dan nog denk ik dat het meer aan je sociale gesteldheid en je opvoeding ligt dan aan het feit of je Universiteit of MBO doet.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:01

Shaggy09 schreef:
Ja maar hoe hebben zulke gezinnen geld voor de snackbar als ze niet eens geld hebben voor fatsoenlijke boodschappen? :? Ik zie het ook weleens op tv en ik snap dat gewoon niet hoor, die mentaliteit.


Tjaaa, op dezelfde manier als waarop zulke types altijd wel geld hebben voor sigaretten, 5 honden, 7 katten en een stel kids. Maar niet om rekeningen te betalen.
Zit m idd in de mentaliteit :7

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:14

In ons land is gezond eten niet duurder dan kant-en-klaar eten. Heel veel kant en klare dingen, of producten voor 1 persoon, zijn juist duurder dan vers. Het gaat om gemakzucht en gebrek aan kennis over gezond koken.

juval

Berichten: 13200
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:25

kennis is inderdaad belangrijk. Wat mij betreft wordt er op (middelbare) scholen veel meer aandacht besteed aan voedsel, waar komt het vandaan, hoe bereid je het etc.
Net als de petitie over EHBO op scholen, vind ik dat dit ook een belangrijk onderdeel is van de ontwikkeling van de jeugd.
Maar dan moet op scholen wel het juiste beeld over de nederlandse veehouderij worden geschetst, dus niet de lespakketten van Wakkerdier.

CharleyT
Berichten: 3989
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:26

Shaggy09 schreef:
Askja schreef:
Echt ongezond eten heeft vaak te maken met een lagere levensstandaard en opleidingsniveau. Veel mensen in die groep hebben het geld niet om de kwalitatief betere (biologische) producten te kopen en ontberen kennis over hoe ze gezond en gevarieerd kunnen eten. En tja, vaak ook de motivatie om daar meer moeite voor te doen.


Sorry, maar dit stukje ontgaat me even.
Opleidingsniveau vind ik niet iets wat je kan linken aan ongezond eten.
Ja, inderdaad, als je minder geld te besteden hebt dan kun je minder snel de duurdere en dus ook gezondere producten kopen. (Denk idd aan bio, of aan speciale vega/vegan foods)

Maar dat dat voortkomt uit het feit of je nou MBO of HBO hebt gedaan ben ik het niet mee eens. Ken zat mensen die een universitaire studie hebben afgerond en net zo goed kant en klaar stuff eten.

Ook hier geldt dat duur zeker niet altijd gezonder/beter is. Kant en klaar voedsel is meestal duurder dan de losse ingrediƫnten kopen. Voorbeeldje: vergelijk de prijs van een kilo aardappels eens met een patatje oorlog ofzo. Een krop sla=goedkoper dan gewassen/gesneden en verpakte sla. En zo verder....

Is je beurs niet zo groot dan zal je actiever moeten worden in je eigen keuken als je denkt dat gezond duurder is. ( Maar heel vaak is dat dus onzin)

Verder begrijp ik het volkomen dat je hoofd niet naar biologisch eten staat als je het geld er niet voor hebt.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:27

Shaggy09 schreef:
Dat is natuurlijk ook onzin, overgewicht krijgen ligt vooral aan je verteringsstelsel en hoe snel je vet verband.

Dat geldt slechts voor een kleine groep, de grote meerderheid is te dik als gevolg van een ongezonde levensstijl. Onregelmatig en te vet/zoet eten, te weinig beweging. De meeste mensen worden echt niet dik van de lucht maar van wat ze in hun mond stoppen. Dat de een sneller aankomt dan de ander doet daar niets aan af.

Opvoeding speelt inderdaad wel een cruciale rol denk ik. Of in ieder geval het eetpatroon dat je als kind ontwikkelt onder invloed van je ouders. Dat bepaalt niet alleen in sterke mate wat je als volwassene uit gewoonte eet, maar ook wat je lekker vindt en wat niet. De meeste kinderen vinden groenten niet uit zichzelf lekker, dat moeten ze leren eten. Hoe moeilijk het is om dit alsnog aan te leren als een kind eenmaal een ongezond eetpatroon heeft ontwikkeld, blijkt bijv. uit het mislukken van het project van Jamie Oliver een aantal jaren terug in Engeland, dat als doel had dat de patat en frituur in de schoolkantines te vervangen door gezondere maaltijden met veel groenten en ook vleesvervangers. De kinderen lustten het niet en de ouders kwamen klagen en eisen dat er weer 'normaal' eten geserveerd werd.

Ik ben het er niet helemaal mee eens dat een slecht eetpatroon altijd voortkomt uit gemakzucht. Wat ik hierboven duidelijk probeer te maken, een eenmaal als kind aangeleerd ongezond eetpatroon verandert niet zo snel, dat is echt diep ingesleten.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 15:15

Shaggy09 schreef:
Dat is natuurlijk ook onzin, overgewicht krijgen ligt vooral aan je verteringsstelsel en hoe snel je vet verband.


Als dat waar zou zijn, dan zou dus ruim de helft van de Nederlanders een matig verteringsstelsel hebben en lastig vet verbranden.
In de jaren 70 zag je vrijwel geen mensen met ernstig overgewicht, en was iedereen over het algemeen genomen veel slanker. Mensen waren in essentie niet anders toen dan ze nu zijn.

Wat wel veranderd is, is ons voedsel. Een eindeloos en onbeperkt aanbod van ongezond en verrijkt voedsel dat betaalbaarder is dan gezonde voeding.