Europese verkiezingen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Europese verkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-19 11:01

Is hier nog geen topic over?

Ik vind stemmen belangrijk, maar vind dit erg moeilijk.
Net stemwijzer gedaan, maar bij de helft van de stellingen denk ik “goh... euh.... geen idee!”

Er kwam iig 50plus, denk (??) en volt uit....

Ik ga nog even verder puzzelen

RoosDeG

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Europese verkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 11:06

Ik lees even mee.. zit met het zelfde probleem namelijk..

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Europese verkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 11:07

Ja ik had dat ook een beetje.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Europese verkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 11:13

Een kennis van mij staat op de lijst voor de ChristenUnie. Ik vind haar een slimme en empathische dame, dus zij krijgt mijn stem.

MarJon
Berichten: 5529
Geregistreerd: 16-07-09

Re: Europese verkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 11:18

Ik stond net een dag te vroeg bij het stembureau om te stemmen := Helemaal verbaasd dat er geen vlag stond.

Ik heb ook de stemwijzer gedaan, maar daar kwamen vooral partijen uit die een andere mening hebben dan ik op belangrijke standpunten.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-19 11:19

Matheno schreef:
Een kennis van mij staat op de lijst voor de ChristenUnie. Ik vind haar een slimme en empathische dame, dus zij krijgt mijn stem.

Maar sta je dan ook achter de standpunten van de ChristenUnie?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 11:20

MarJon schreef:
Ik stond net een dag te vroeg bij het stembureau om te stemmen := Helemaal verbaasd dat er geen vlag stond.

Ik heb ook de stemwijzer gedaan, maar daar kwamen vooral partijen uit die een andere mening hebben dan ik op belangrijke standpunten.


Dat is de ellende als alle binnenlandse verkiezingen op woensdag zijn... ik heb gister ook even dubbelcheck gedaan "was het nou op woensdag, of was het nou de 23e?"....

Stemwijzer vind ik lastig. Kwam bij diverse stemwijzers ook bij verschillende partijen uit.... Wel aardig in lijn met mijn eigen gedachten overigens, maar nog even wat twijfel :)

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 11:32

LadyMadonna schreef:
Matheno schreef:
Een kennis van mij staat op de lijst voor de ChristenUnie. Ik vind haar een slimme en empathische dame, dus zij krijgt mijn stem.

Maar sta je dan ook achter de standpunten van de ChristenUnie?


Blijkbaar wel ;-)

Afbeelding

Voorheen stemde ik altijd VVD.

Ik ben tegen een zogenoemde Nexit, en Europa moet zich druk maken om grensoverschrijdende zaken, niet om dingen als een homo-huwelijk of iets dergelijks. Laat dat lekker elk land voor zich beslissen. Ook ben ik voor ontwikkelingshulp, en échte vluchtelingen moeten we natuurlijk gewoon opvangen. Dat zou ik zelf ook graag willen als Nederland in nood kwam. Tegen dierproeven en voor strenger toezicht op het klimaatakkoord. Nederland voldoet al aan de eisen, maar veel andere EU-lidstaten niet.

Ik kan me dus wel vinden in hun standpunten.

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Europese verkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 11:45

Ik ga ook voor CU/SGP. Kan me zeer vinden in veel van hun meningen ondanks mijn weinige politieke verstand :D En nav de stemwijzer kwam ik daar ook op uit.

Benzz
Berichten: 2886
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 11:51

amado7 schreef:
Ik ga ook voor CU/SGP. Kan me zeer vinden in veel van hun meningen ondanks mijn weinige politieke verstand :D En nav de stemwijzer kwam ik daar ook op uit.


Ik zou gewoon de standpunten van de partijen doorlezen, daaruit haal je meer dan de stemwijzer. Zelf vind ik het nogal iets om geloof en politiek te combineren, wat mij betreft behoort religie niet in een politieke wereld.

Jorex

Berichten: 9934
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Europese verkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 11:57

Ja bij mij kwam er bij die 100% 50plus uit en ik ben dus 23 jaar _O-
Verder bij die van de volkskrant alle stellingen gelijk aan GL maar ja, ik vind die stellingen erg lastig. Ik stem eigenlijk altijd GL. En aangezien GL groter is dan 50plus ga ik dan daar maar voor.

Winged

Berichten: 33022
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Europese verkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 11:59

Ik was er ook van overtuigd dat het vandaag was _O-

Na tig stemwijzers ben ik er wel uit. Ook bij de punten waarmee ik bij de partij niet overeenkwam gelezen wat hun redenen waren en daar kan ik wel inkomen. Waren ook niet de meest belangrijke punten voor mij.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Europese verkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-19 12:03

Neem nou een groot Europees leger...
Enerzijds denk ik, ja, verstandig tegen grootmachten als Amerika en Rusland, anderzijds, als er ooit een conflict binnen de EU komt, wat moet je dan?

Elisa2

Berichten: 37128
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Europese verkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 12:13

Europees leger vind ik prima, maar wel dat ieder land ook hun eigen leger houdt.

Ik heb twee stemwijzers gedaan en kwam uit op D66 en 50+, ik ga me eerst even in alle partijen verdiepen voordat ik ga stemmen.

Aelin
Berichten: 1642
Geregistreerd: 21-09-08

Re: Europese verkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 12:17

Ik kom op groenlinks uit, en zal daar ook op stemmen.

_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 12:32

Hier zijn (denk ik) alle stemwijzers: https://www.duurzaamnieuws.nl/stemwijzers-europese-parlementsverkiezingen-2019/
Een mooie is de 'your vote matters'. Die bevat niet alleen ruime toelichting op de verschillende standpunten, maar geeft als resultaat met welk persoon jouw mening het meest overeenkomt. Dit resultaat kun je vervolgens toespitsen op bijvoorbeeld Nederland. En zo kom je er achter dat jouw mening het meest overeenkomt met nummer X van partij Y.

Het is alleen jammer dat niet alle partijen bij elke stemwijzer meedoen.
Laatst bijgewerkt door _Christina op 22-05-19 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 12:34

Ik kwam ook op 50+ uit en dat ben ik toch nog lang niet...

Op twee stond PvdA dus ik ben er nog niet helemaal over uit.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 12:36

Ik moet me eerst eens een beetje inlezen in welke standpunten er precies op Europees niveau geregeld worden. Je kan wel ergens voor of tegen zijn, maar als dat gewoon per land apart wordt geregeld dan is dan eigenlijk een weggegooide stem. Dat maakt het zo lastig!

Verder wil ik nog even uitzoeken hoe het werkt met de zetels in het Europees Parlement. We hebben 29 zetels te vergeven, zo ver was ik al :Y) Maar hoe wordt bepaald aan wie de zetels worden uitgedeeld? Zijn dat enkel de grootste partijen, moeten de partijen een meerderheid vormen, of worden de zetels verdeeld over alle partijen die genoeg stemmen hebben? Dat soort dingen vind ik wel interessant om te weten voordat ik een partij kies :j

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Europese verkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 12:41

Ik heb me wat ingelezen, en ga denk ik voor Volt. Het is dat of GroenLinks, maar ik zie het wel zitten om een nieuwe, jonge en energieke beweging te stimuleren.

Verder willen zij inzetten op het verbeteren van de participatie en inspraak binnen de EU, en hoewel ik me niet buiten spel gezet voel, is het denk ik wel belangrijk om meer transparantie en inspraak te krijgen.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Europese verkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 12:45

Met de stemwijzer kom ik uit op PvdD, PvdA en 50 plus :)) Die laatste wordt het zeker niet. Groen links staat ook hoog, daar heb ik eerder op gestemd.
PVV en FvD helemaal onderaan, zoals ik al verwachtte.

Nathalie18x

Berichten: 1253
Geregistreerd: 24-11-15
Woonplaats: Riga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 14:10

ik heb ook een stemwijzer gedaan en kom op cda en vvd uit. Beide 77%.
Ik wil niet stemmen op een partij die uit de eu wil of beinvloed wordt door religie.

vvd lijkt me ook wel een prima keuze. Voorheen zou ik fvd hebben gezegd, maar dat is sinds de uitspraken van hiddema na Utrecht geen optie meer voor mij.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Europese verkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 14:50

Ik denk dat FvD sowieso wel een teleurstelling te verduren krijgt. Volgens mij verwachten ze weer onwijs veel stemmen.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 14:54

LadyMadonna schreef:
Neem nou een groot Europees leger...
Enerzijds denk ik, ja, verstandig tegen grootmachten als Amerika en Rusland, anderzijds, als er ooit een conflict binnen de EU komt, wat moet je dan?



Dat vind ik juist een beetje eng idee van 1 Europees leger.
Dan ik mij afvragen komt er een Derde Wereld Oorlog.



Ik ben niet bang voor Amerika en Rusland.

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 14:55

Ik liep tegen het zelfde aan met de kieswijzer inderdaad. Veel vragen waarvan ik echt geen idee heb wat ik er eigenlijk van vindt. De kieswijzer gaf inderdaad ook Denk aan. No thank u… :+

Ik ben morgen ook weer stembureaulid :j

Amyyy

Berichten: 3498
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Europese verkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 14:58

Ik twijfel nog tussen GroenLinks en D66. Ik ga me nog even verder inlezen over hoe het werkt met partijen in Europa.