Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loretta
Berichten: 8748
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 09:44

Janneke2 schreef:
En vergeet Groningen niet!!
|(
Zelfs al zou de uitstoot van broeikasgassen toenemen |( |( |( omdat er een groot beroep op vuile kolencentrales wordt gedaan
|( |( |(
dan nog wordt het Groningse gasveld ontzien.

Let wel: nadat de kraan dicht is, zitten we nog ruim tien jaar aan twee bevingen per WEEK.


Dat is wel een heel groot pluspunt van het afschaffen van het gas. wat daar de afgelopen jaren is gebeurd is bijna niet meer goed te maken.

Toch vind ik het hele klimaat akkoord tot nu toe een beetje een gemiste kans. Inzetten op zonnepanelen voor zoveel mogelijk huishoudens en daar dan uiteraard ook de nodige infrastructuur van het energienetwerk op aanpassen. Was veel beter geweest dan inzetten om stroomvretende elektrische auto's. Want ook het koken en verwarmen zonder gas gaat stroom kosten. dat moet ergens vandaan gehaald worden en ook gedistribueerd.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 10:14

Mensen van het gas afhalen is een goede maar dan moet je als huurder wel een mogelijkheid zien te krijgen.
Ik woon zelf in een huurhuis en ik zie mijn wb vereniging nou niet bepaald de huizen die er nu zijn ombouwen tot electrisch koken. Dus kortom: De huurder is wederom de l*l en mag opdraaien voor de klimaatdoelen met extra kosten.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 10:38

purny schreef:
De huurder is wederom de l*l en mag opdraaien voor de klimaatdoelen met extra kosten.

....in de plannen van Urgenda, zoals ze deze week zijn aangeboden aan het kabinet gaat de gemiddelde huurder er op vooruit: 50 euro meer huur, 100 euro MINDER energiekosten.

Zo kan het dus - nu de politieke wil nog!

Wat het kabinet er van gaat overnemen is een gok: de combinatie vvd en cda is berucht. De zwaarste lasten en de hardste klappen zijn dan voor de laagste inkomens....

Loretta
Berichten: 8748
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 10:51

Janneke2 schreef:
purny schreef:
De huurder is wederom de l*l en mag opdraaien voor de klimaatdoelen met extra kosten.

....in de plannen van Urgenda, zoals ze deze week zijn aangeboden aan het kabinet gaat de gemiddelde huurder er op vooruit: 50 euro meer huur, 100 euro MINDER energiekosten.

Zo kan het dus - nu de politieke wil nog!

Wat het kabinet er van gaat overnemen is een gok: de combinatie vvd en cda is berucht. De zwaarste lasten en de hardste klappen zijn dan voor de laagste inkomens....


er bestaan hele goede en ook rechtvaardige opties die ook nog eens zoden aan de dijk zetten. Maar met dit Neo liberale kabinet heb ik daar heel weinig vertrouwen in.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 10:55

Janneke2 schreef:
purny schreef:
De huurder is wederom de l*l en mag opdraaien voor de klimaatdoelen met extra kosten.

....in de plannen van Urgenda, zoals ze deze week zijn aangeboden aan het kabinet gaat de gemiddelde huurder er op vooruit: 50 euro meer huur, 100 euro MINDER energiekosten.

Zo kan het dus - nu de politieke wil nog!

Wat het kabinet er van gaat overnemen is een gok: de combinatie vvd en cda is berucht. De zwaarste lasten en de hardste klappen zijn dan voor de laagste inkomens....

Geloof je het zelf nog?

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 11:47

purny schreef:
Geloof je het zelf nog?


Zou het eens een onsje minder mogen?

Wellicht is het verhelderend als jij de moeite neemt om argumenten te noemen...?

En ik wil nog efkes stellen dat het "niet over geloof, maar feiten gaat".

Zij het dat de feiten van Urgenda dus niet door het kabinet (/sbeleid) worden overgenomen. :(

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 12:04

Nou ja genoeg bewijzen de afgelopen jaren gezien dat ons van alles werd beloofd.
Laten we dan maar beginnen bij de 1000 euro van rutte.
Geen verhoging van het eigen risico maar wel 250 euro extra aan medicatie.
De beloofde lastenverlichting die er helemaal niet is gekomen.
Het gelieg met de koopkracht cijfers

Dus vind je het erg dat ik het helemaal niet geloof?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 12:10

Vvd gaat nu al bom leggen onder het rekeningrijden. Tsja. Waarom ben ik niet verbaasd

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 12:15

karuna schreef:
Vvd gaat nu al bom leggen onder het rekeningrijden. Tsja. Waarom ben ik niet verbaasd

Daar ben ik wel voor. Waarom zou iemand die gemiddeld 5 dagen per week op de weg zit net zoveel moeten betalen als iemand die maar 1 dag op de weg zit?

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 12:17

purny schreef:
Nou ja genoeg bewijzen de afgelopen jaren gezien dat ons van alles werd beloofd.


Rechtse kabinetten die praten over hogere lonen - "als de vos de passie preekt, boer pas op je kippen".

Tuurlijk geldt daar 'eerst zien, dan geloven'.

Maar tav de meer dan broodnodige maatregelen ivm de klimaatverhitting geldt dat het ten eerste nu nog kan, en dat het nergens voor nodig is om de lagere inkomens op te zadelen met de kosten.
Dat zijn de feiten van Urgenda - dus niet het kabinetsbeleid.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 23:35

Ik hoop inderdaad dat de lagere inkomens worden ontzien. Aan de andere kant is klimaat een zaak van ons allemaal, en als ik kijk naar hoe weinig ik nu voor gwl betaal ondanks de hogere energiekosten maar gewoon door een paar simpele maatregelen te nemen denk ik ook, dat moet toch voor meer mensen mogelijk zijn :j

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 08:59

Magrathea schreef:
Ik hoop inderdaad dat de lagere inkomens worden ontzien. Aan de andere kant is klimaat een zaak van ons allemaal, en als ik kijk naar hoe weinig ik nu voor gwl betaal ondanks de hogere energiekosten maar gewoon door een paar simpele maatregelen te nemen denk ik ook, dat moet toch voor meer mensen mogelijk zijn :j


Niet als daarnaast ook de benzine duurder wordt, de boodschappen duurder worden en je ook nog moet gaan betalen voor op de weg rijden. (rekening rijden) En de lonen niet of nauwelijks stijgen..op een gegeven moment is het gewoon op.

CharleyT
Berichten: 3989
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 09:24

Elisa2 schreef:
Magrathea schreef:
Ik hoop inderdaad dat de lagere inkomens worden ontzien. Aan de andere kant is klimaat een zaak van ons allemaal, en als ik kijk naar hoe weinig ik nu voor gwl betaal ondanks de hogere energiekosten maar gewoon door een paar simpele maatregelen te nemen denk ik ook, dat moet toch voor meer mensen mogelijk zijn :j


Niet als daarnaast ook de benzine duurder wordt, de boodschappen duurder worden en je ook nog moet gaan betalen voor op de weg rijden. (rekening rijden) En de lonen niet of nauwelijks stijgen..op een gegeven moment is het gewoon op.


Betalen om op de weg te rijden doen toch al via de wegenbelasting?? Met rekeningrijden heb je er nog wat invloed op. Veel rijden =meer betalen, minder rijden = minder betalen, lijkt me prettig dat je er invloed op uit kunt oefenen.
Nu betaal je vast bedrag, of je nu 1 keer per week een stuk rijd of elke dag vele kilometers.

Loretta
Berichten: 8748
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 09:29

Elisa2 schreef:
Magrathea schreef:
Ik hoop inderdaad dat de lagere inkomens worden ontzien. Aan de andere kant is klimaat een zaak van ons allemaal, en als ik kijk naar hoe weinig ik nu voor gwl betaal ondanks de hogere energiekosten maar gewoon door een paar simpele maatregelen te nemen denk ik ook, dat moet toch voor meer mensen mogelijk zijn :j


Niet als daarnaast ook de benzine duurder wordt, de boodschappen duurder worden en je ook nog moet gaan betalen voor op de weg rijden. (rekening rijden) En de lonen niet of nauwelijks stijgen..op een gegeven moment is het gewoon op.


Het grote risico van lage inkomens blijven belasten met kosten is dat populistische partijen daar dan weer groter van worden. Vervolgens raken alle progressieve partijen bij de verkiezingen in paniek. Wat tot nu toe altijd weer eindigde met een soort van euforie omdat het toch weer lukte om deze partijen buiten de macht te houden. Maar dit kun je niet oneindig blijven volhouden. Op een gegeven moment keert de wal het schip. Dat is natuurlijk een scenario waar niemand op zit te wachten die de urgentie van het klimaat in ziet. Mocht het zo ver komen dan kun je je altijd nog troosten met de gedachte dat Nederland maar een klein landje is als het om de bijdrage gaat die wij leveren aan het klimaat. Maar het blijft uiteraard het nachtmerrie scenario van alle progressieve partijen.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 10:15

Citaat:
Niet als daarnaast ook de benzine duurder wordt, de boodschappen duurder worden en je ook nog moet gaan betalen voor op de weg rijden. (rekening rijden) En de lonen niet of nauwelijks stijgen..op een gegeven moment is het gewoon op.


Idealiter komen de goedkopere alternatieven beschikbaar -
zowel in geld als in milieubelasting goedkoper, anders gezegd ga je eerlijk betalen.

In het Urgenda plan gaat het er zowel sociaal als toeomstbestenig aan toe.

Terwijl het rechtse kabinet claimt ""dat we nog een generatie de tijd zouden hebben..""

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 10:19

Nou ja eerlijk zou zijn als ze de vaste kosten van gas stroom ed terugdraaien. Mijn vaste kosten zijn vele malen hoger dan mijn verbruik. Kan daar dus niks op bezuinigen.

En leuk de gasverhogingen. Ben bij huurhuis wezen kijken. Geen enkele isolatie, oudere ketel. Verhuurder was niet van plan komende jaren daar iets aan te doen. Mensen zaten op 250 euro en meer voor puur alleen gas in een huis dat nog niet warm te krijgen was. :n dan ben je als huurder kansloos en dadelijk 300 euro plus kwijt aan verwarming. Straalkacheltje kopen was ook geen optie want te weinig stroomgroepen.

De maatregelen zijn leuk voor mensen met vrije keuze en geld genoeg. Ieder ander is de pineut. -O-

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 11:08

Loretta schreef:
Elisa2 schreef:
Niet als daarnaast ook de benzine duurder wordt, de boodschappen duurder worden en je ook nog moet gaan betalen voor op de weg rijden. (rekening rijden) En de lonen niet of nauwelijks stijgen..op een gegeven moment is het gewoon op.


Het grote risico van lage inkomens blijven belasten met kosten is dat populistische partijen daar dan weer groter van worden. Vervolgens raken alle progressieve partijen bij de verkiezingen in paniek. Wat tot nu toe altijd weer eindigde met een soort van euforie omdat het toch weer lukte om deze partijen buiten de macht te houden. Maar dit kun je niet oneindig blijven volhouden. Op een gegeven moment keert de wal het schip. Dat is natuurlijk een scenario waar niemand op zit te wachten die de urgentie van het klimaat in ziet. Mocht het zo ver komen dan kun je je altijd nog troosten met de gedachte dat Nederland maar een klein landje is als het om de bijdrage gaat die wij leveren aan het klimaat. Maar het blijft uiteraard het nachtmerrie scenario van alle progressieve partijen.


Welnee joh, de populistische partijen (aan de linker- en rechterkant samen) komen bij lange na niet in de buurt van de 50%, dan moeten die partijen zo ongeveer in omvang verdubbelen. Of we het leuk vinden of niet, we hebben met z'n allen de boel lopen vervuilen en moeten nou beginnen met het betalen van de opruimkosten. We kunnen het natuurlijk nog even op z'n beloop laten, maar op een gegeven moment zullen we toch echt moeten betalen en hoe langer we wachten, hoe duurder het wordt.

Het echte probleem is ook niet dat we meer belasting moeten betalen, direct of via hogere prijzen als de kosten naar bedrijven gaan. Op het moment dat we belasting betalen, dan krijgen we daar ook iets voor terug. Het werkelijke probleem zijn de multinationals. Een bedrijf als Apple heeft een beurswaarde van meer dan 1000 miljard dollar en is daarmee meer waard dan 90% van alle landen. Toch betaalt Apple niet of nauwelijks belasting, sterker nog ze krijgen allerlei belastingvoordelen. Dat bedrijf heeft ook een belachelijk eigen vermogen van 250 miljard dollar. Er wordt vaak gezegd dat ze niet failliet kunnen gaan omdat ze de komende dertig jaar of zo alle kosten vanuit dat vermogen kunnen betalen, zelfs als ze niks meer verdienen. Maar wat doen ze met dat geld? Niks, behalve het voor een deel gebruiken voor het terugkopen van aandelen. Dat terugkopen is eigenlijk niks meer of minder dan zorgen dat er minder mensen van de winsten die Apple maakt profiteren. Wat ze er niet mee doen is het betalen van belasting en op die manier meebetalen aan de opleiding van hun werknemers en klanten en aan de zorg voor hun en aan de sociale voorzieningen en aan de infrastuctuur, zodat ze op hun werk kunnen komen etc. Nee, nadat dat Apple ons eerst wat armer maakt door ons geld aan te nemen voor hun producten, potten ze het geld lekker op, waardoor het uit de economie verdwijnt. Het gevolg is dat we als samenleving wat armer zijn. Als ze al wat winst uitgeven, dan is dat aan terugkoopprogramma's van aandelen, wat betekent dat dit geld vooral bij mensen met geld terechtkomt.

Dat is wat je bij eigenlijk alle multinationals ziet, ze maken veel winst, potten die winst op en betalen niet of nauwelijks belasting. De samenleving ziet niks terug van het geld wat ze de multinationals betaalt, niet in de vorm van belastingen en ook niet in de vorm van loon voor de werknemers. Als we daar vanaf willen, dan zullen we weer terug moeten naar het Rijnlands model, waarbij er een veel evenwichtigere verdeling is tussen werkgevers, werknemers en overheid. Dat levert ons als samenleving veel meer op dan klagen dat onze lasten zo hoog zijn.

Loretta
Berichten: 8748
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 11:30

Karl66 schreef:
Welnee joh, de populistische partijen (aan de linker- en rechterkant samen) komen bij lange na niet in de buurt van de 50%, dan moeten die partijen zo ongeveer in omvang verdubbelen. Of we het leuk vinden of niet, we hebben met z'n allen de boel lopen vervuilen en moeten nou beginnen met het betalen van de opruimkosten. We kunnen het natuurlijk nog even op z'n beloop laten, maar op een gegeven moment zullen we toch echt moeten betalen en hoe langer we wachten, hoe duurder het wordt.


Ik zal toch niet durven te beweren dat dit ondenkbaar is. Als je terugkijkt naar de tijd van de CD met Hans Janmaat die op zijn hoogst niet meer zeteltjes had dan 2 en waar we nu staan met de FVD die ondanks dat het nog maar 14.4 procent van de stemmen daarmee toch al de grootste fractie vormt in de eerste kamer. De PVV is dan wel gekrompen in de peilingen ze zijn in de tweede kamer op dit moment toch nog steeds de een na grootste partij. Bovendien kan dit bij toenemende onvrede in de maatschapij opeens heel snel toenemen. 10 jaar geleden had ook niemand de Brexit voor mofelijk gehouden. Behaalde resultaten uit het verleden bieden nu eenmaal geen garantie voor de toekomst. Ik vind het nogal zelfingenomen om te veronderstellen dat zoiets nooit kan gebeuren.

Citaat:
Het echte probleem is ook niet dat we meer belasting moeten betalen, direct of via hogere prijzen als de kosten naar bedrijven gaan. Op het moment dat we belasting betalen, dan krijgen we daar ook iets voor terug. Het werkelijke probleem zijn de multinationals. Een bedrijf als Apple heeft een beurswaarde van meer dan 1000 miljard dollar en is daarmee meer waard dan 90% van alle landen. Toch betaalt Apple niet of nauwelijks belasting, sterker nog ze krijgen allerlei belastingvoordelen. Dat bedrijf heeft ook een belachelijk eigen vermogen van 250 miljard dollar. Er wordt vaak gezegd dat ze niet failliet kunnen gaan omdat ze de komende dertig jaar of zo alle kosten vanuit dat vermogen kunnen betalen, zelfs als ze niks meer verdienen. Maar wat doen ze met dat geld? Niks, behalve het voor een deel gebruiken voor het terugkopen van aandelen. Dat terugkopen is eigenlijk niks meer of minder dan zorgen dat er minder mensen van de winsten die Apple maakt profiteren. Wat ze er niet mee doen is het betalen van belasting en op die manier meebetalen aan de opleiding van hun werknemers en klanten en aan de zorg voor hun en aan de sociale voorzieningen en aan de infrastuctuur, zodat ze op hun werk kunnen komen etc. Nee, nadat dat Apple ons eerst wat armer maakt door ons geld aan te nemen voor hun producten, potten ze het geld lekker op, waardoor het uit de economie verdwijnt. Het gevolg is dat we als samenleving wat armer zijn. Als ze al wat winst uitgeven, dan is dat aan terugkoopprogramma's van aandelen, wat betekent dat dit geld vooral bij mensen met geld terechtkomt.



Daar heb je zeker gelijk aan. Dit is een gigantisch probleem.

Citaat:
Dat is wat je bij eigenlijk alle multinationals ziet, ze maken veel winst, potten die winst op en betalen niet of nauwelijks belasting. De samenleving ziet niks terug van het geld wat ze de multinationals betaalt, niet in de vorm van belastingen en ook niet in de vorm van loon voor de werknemers. Als we daar vanaf willen, dan zullen we weer terug moeten naar het Rijnlands model, waarbij er een veel evenwichtigere verdeling is tussen werkgevers, werknemers en overheid. Dat levert ons als samenleving veel meer op dan klagen dat onze lasten zo hoog zijn.


Met allemaal Neo Liberale partijen aan de macht komt daar weinig verandering in. De vraag is dan ook hoe lang is dit nog vol te houden voordat de spreekwoordelijke bom barst. Nu de rekening voor het klimaat uiteraard ook nog eens bij de gewone man komt te liggen en deze multinationals daarin niets zullen bijdragen. Op een gegeven moment keert de wal toch het schip. Dat geldt voor zowel het klimaat als sociale onrusten die door klimaatrampen ook nog eens verergerd worden. Twee problemen die dus bij elkaar komen die elkaar alleen maar versterken.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 11:30

Karl, ik lees je berichten normaliter graag, maar ik snap hier de argumentatie rondom Apple niet zo goed omdat dat een buitenlands bedrijf is met weinig activiteit in NL. Het is overigens niet helemaal juist om te stellen dat buitenlandse bedrijven geen belasting betalen in Nederland, het is handiger om erbij te vermelden welk type belasting je bedoelt. Populisten roepen ook graag dat 'ze' geen belasting betalen in ons land, maar dat is dus niet zomaar waar.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 11:59

Pipodipo schreef:
Het is overigens niet helemaal juist om te stellen dat buitenlandse bedrijven geen belasting betalen in Nederland, het is handiger om erbij te vermelden welk type belasting je bedoelt. Populisten roepen ook graag dat 'ze' geen belasting betalen in ons land, maar dat is dus niet zomaar waar.

...voor grote bedrijven zijn we een belastingparadijs.

En toen V&D nog winst maakte, deed t bedrijf als volgt:
open een dochterfirma
leen geld van de dochter "niet omdat het moet maar omdat het kan"
en trek de zogeheten kosten voor de in feite overbodige lening a van de winst.

Kom daar eens om als kapster die zzp'er is.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 13:05

@Pipodipo, ik haal Apple aan omdat dit één van de grootste bedrijven ter wereld is. Maar hetzelfde verhaal geldt voor alle multinationals, Philips, Unilever, Shell om maar een paar Nederlandse bedrijven te noemen. Het is leuk dat ze netjes hun BTW afdragen en werknemerslasten, maar dit soort bedrijven betalen geen vennootschapsbelasting of belachelijk weinig in vergelijking met het MKB. Dit soort bedrijven zijn gewoon gigantische geldmachines, die heel veel geld binnenhalen en er dan eigenlijk niks mee doen, behalve aandeelhouders rijker maken. De winst stroomt niet meer terug in de vorm lonen, belasting of goedkopere producten voor klanten. Dit soort bedrijven zijn heel goed in het creëren van aandeelhouderswaarde, ze zijn heel slecht in het creëren van samenlevingswaarde.

Loretta
Berichten: 8748
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 13:26

Karl66 schreef:
@Pipodipo, ik haal Apple aan omdat dit één van de grootste bedrijven ter wereld is. Maar hetzelfde verhaal geldt voor alle multinationals, Philips, Unilever, Shell om maar een paar Nederlandse bedrijven te noemen. Het is leuk dat ze netjes hun BTW afdragen en werknemerslasten, maar dit soort bedrijven betalen geen vennootschapsbelasting of belachelijk weinig in vergelijking met het MKB. Dit soort bedrijven zijn gewoon gigantische geldmachines, die heel veel geld binnenhalen en er dan eigenlijk niks mee doen, behalve aandeelhouders rijker maken. De winst stroomt niet meer terug in de vorm lonen, belasting of goedkopere producten voor klanten. Dit soort bedrijven zijn heel goed in het creëren van aandeelhouderswaarde, ze zijn heel slecht in het creëren van samenlevingswaarde.


Dan zijn alle multinationals ook nog eens verantwoordelijk voor het leeuwendeel van de CO2 uitstoot. De burgers krijgen hiervoor de rekening gepresenteerd. En de multinationals gaan gewoon door met uitstoten. Dat terwijl de burgers ook nog steeds aan het betalen voor de redding van de banken want daarmee is de staatschuld ook enorm opgelopen.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 15:35

De multinationals produceren voor de burgers, dus links of rechts om zal je er toch voor moeten betalen, via de belasting of in de prijs van de producten die je koopt. Daar zit het probleem van multinationals of andere bedrijven niet in. Het probleem zit erin dat multinationals een teveel van het kapitaal en daarmee welvaart uit de samenleving weghalen en in de waarde van hun eigen bedrijf stoppen. Terwijl we als samenleving niks aan die meerwaarde voor het bedrijf hebben.

Ik heb altijd geleerd dat je als bedrijf drie pijlers hebt waar je rekening mee moet houden, je klanten, je medewerkers en je kapitaalverstrekkers. Bij de multinationals ligt het belang teveel bij de kapitaalverstrekkers ten koste van de werknemers en de klanten (die samen de samenleving vormen)

Loretta
Berichten: 8748
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 16:32

Karl66 schreef:
De multinationals produceren voor de burgers, dus links of rechts om zal je er toch voor moeten betalen, via de belasting of in de prijs van de producten die je koopt. Daar zit het probleem van multinationals of andere bedrijven niet in. Het probleem zit erin dat multinationals een teveel van het kapitaal en daarmee welvaart uit de samenleving weghalen en in de waarde van hun eigen bedrijf stoppen. Terwijl we als samenleving niks aan die meerwaarde voor het bedrijf hebben.

Ik heb altijd geleerd dat je als bedrijf drie pijlers hebt waar je rekening mee moet houden, je klanten, je medewerkers en je kapitaalverstrekkers. Bij de multinationals ligt het belang teveel bij de kapitaalverstrekkers ten koste van de werknemers en de klanten (die samen de samenleving vormen)


En dat lijkt mij dan een hele lastige situatie om daar iets aan te doen. Vooral wanneer de neo liberalen steeds de grootsten blijven.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 16:39

Dan moet je op sociaaldemocraten en christendemocraten stemmen, dat zijn de partijen die aan de basis stonden van het Rijnlands model.