Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37243
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 06:37

Even het topic aanslingeren vanwege een best groot aantal berichten in het nieuws. Stuk voor stuk schokkende dingen in een "welvarend" land met een kennelijk groeiende economie.

https://nos.nl/artikel/2298592-aantal-d ... bbeld.html


https://nos.nl/artikel/2298570-armen-he ... -doen.html

https://nos.nl/artikel/2261380-voor-dez ... optie.html

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... gn_id=A100

https://www.trouw.nl/economie/het-tekor ... gn_id=A100

Bericht na bericht dat er steeds grotere groepen overal buiten vallen of domweg te kort komen door gestegen lasten.

Hoe kan het dan dat de politiek zo juichend blij is? -O-

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 07:21

Maar bij de eerste 3 is het probleem voorbij zodra ze uit de schulden zijn. Is het probleem dan de politiek of is het probleem de schulden..

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37243
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 07:29

Nou ja schulden komen vooral doordat lasten te hoog zijn. Zorgkosten heel hoog, verzekeringen duurder, boodschappen flink duurder, energie omhoog, gemeente lasten omhoog, woonkosten huur verhoogde enz enz. Dan is op gegeven moment het geld domweg op.

Aantal mensen dat naar de voedselbank moet stijgt ook rap.

En dakloos worden snap ik dondersgoed, hoef je niet veel voor te doen hoor. Mij hangt het ook al lang boven het hoofd. Zit in huis van ex maar kan geen huurhuis vinden. Val in de net niks van overheid krijgen categorie en net buiten de sociale huur (100 euro per jaar teveel). De huizen zijn er niet, of te duur, of ze accepteren allimentatie niet als inkomen.

Urgentie krijg je niet zomaar.als ex het op zijn heupen krijgt en huis verkoopt sta ik op straat. En met mij nog heel veel gescheiden mensen. Je kunt nergens heen en de uitweg vakantiepark wordt grondig door de overheid de nek om gedraait.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 08:35

Een rechts kabinet is blij als de rijken rijker worden, dat de armen armer worden is niet interessant. -O-

Ik wens te leven in een land waar de kloof klein is en goed overbrugbaar.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37243
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 08:46

En dat wordt steeds meer een utopie. Ander bericht de rijken waren weer 3,3% rijker geworden hier.

Nu heb ik vind ik zelf een best aardig bedrag per maand bruto, vroeger zou dat een topsalaris zijn geweest.
maar omdat ik geen enkele toeslag krijg. Alles alleen moet betalen, In een dure gemeente woon, chronisch ziek en wao (kan dus niet meer inkomen genereren) hoeft er maar iets duurder te worden en ga ik financieel ten onder. Ik kan nu nog sparen gelukkig. Wat ik ook rap doe maar een klein dingetje en ik kan mijn spaargeld aanspreken tot dat op is.

Wat ik aan huur zou mogen betalen maximaal volgens nibud om financieel gezond te blijven is 785 euro per maand. Alles daarboven is niet verantwoord. Maar na bv twee huurverhogingen zit je er al overheen, en mijn inkomen neemt niet toe. Ja de aanpassing van wao wat 5 euro per maand is of zo.

Dan ga je heel rap financieel ten onder en kun je er geen barst aan doen -O- en met mij nog heel wat mensen. Die net overal buiten vallen. Teveel voor het een,te weinig voor het ander. Er zijn geen vangnetten voor, sociale teams kunnen niks doen. Overheid neemt alleen maar meer geld.

Partikuliere huur bv hier een huis 4 jaar geleden 780 euro huur, nu 935 euro per maand :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 09:30

Janneke2 schreef:
Ik wens te leven in een land waar de kloof klein is en goed overbrugbaar.

Zoals bijvoorbeeld Nederland, die op de 19e plaats wereldwijd staat volgens de World Bank of basis van de Gini index.

karuna schreef:
En dat wordt steeds meer een utopie. Ander bericht de rijken waren weer 3,3% rijker geworden hier.

We zitten op nagenoeg hetzelfde niveau als 1990. Dus nauwelijks verandering met 30 jaar geleden.
(Gini coefficient, after taxes and transfers)

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 09:34

Janneke2 schreef:
Een rechts kabinet is blij als de rijken rijker worden, dat de armen armer worden is niet interessant
Ik denk dat vooral de btw-verhoging funest is geweest. Overigens ziet het kabinet nu zelf ook wel in dat er iets moet gebeuren om 'de koopkracht van de laagste inkomensgroepen te repareren'. Ook wil met het voor starters gemakkelijker maken om een huis te kopen, en dat wordt hoog tijd.
De groep net boven het minimum heeft het overigens ook niet bepaald makkelijk, die vallen ook nog eens buiten de boot wat betreft allerlei toeslagen en subsidies, omdat ze daar net te veel voor verdienen.

Waar ik mij in dit licht trouwens mateloos aan kan irriteren, zijn rijkere ouderen die qua huis en inkomen hun schaapjes meer dan op het droge hebben, vnl omdat ze het economisch tij mee hebben gehad, en die dan luidkeels gaan klagen over dat ze misschien iets minder pensioen krijgen de komende jaren. Als ik dat weer lees, lijkt mij het best een optie om bij verkiezingen jongeren meer invloed te geven dan ouderen. Dat soort egoïsme en gebrek aan solidariteit met de generaties na jou vind ik echt stuitend.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 09:37

karuna schreef:
En dat wordt steeds meer een utopie. Ander bericht de rijken waren weer 3,3% rijker geworden hier.

Nu heb ik vind ik zelf een best aardig bedrag per maand bruto, vroeger zou dat een topsalaris zijn geweest.
maar omdat ik geen enkele toeslag krijg. Alles alleen moet betalen, In een dure gemeente woon, chronisch ziek en wao (kan dus niet meer inkomen genereren) hoeft er maar iets duurder te worden en ga ik financieel ten onder. Ik kan nu nog sparen gelukkig. Wat ik ook rap doe maar een klein dingetje en ik kan mijn spaargeld aanspreken tot dat op is.

Wat ik aan huur zou mogen betalen maximaal volgens nibud om financieel gezond te blijven is 785 euro per maand. Alles daarboven is niet verantwoord. Maar na bv twee huurverhogingen zit je er al overheen, en mijn inkomen neemt niet toe. Ja de aanpassing van wao wat 5 euro per maand is of zo.

Dan ga je heel rap financieel ten onder en kun je er geen barst aan doen -O- en met mij nog heel wat mensen. Die net overal buiten vallen. Teveel voor het een,te weinig voor het ander. Er zijn geen vangnetten voor, sociale teams kunnen niks doen. Overheid neemt alleen maar meer geld.

Partikuliere huur bv hier een huis 4 jaar geleden 780 euro huur, nu 935 euro per maand :oo

Diezelfde overheid zorgt er anders wel voor dat jij een “best aardig bedrag” per maand hebt. Dat is in heel veel andere landen niet zo goed geregeld.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 09:39

Askja schreef:
Janneke2 schreef:
Een rechts kabinet is blij als de rijken rijker worden, dat de armen armer worden is niet interessant
Ik denk dat vooral de btw-verhoging funest is geweest. Overigens ziet het kabinet nu zelf ook wel in dat er iets moet gebeuren om 'de koopkracht van de laagste inkomensgroepen te repareren'. Ook wil met het voor starters gemakkelijker maken om een huis te kopen, en dat wordt hoog tijd.
De groep net boven het minimum heeft het overigens ook niet bepaald makkelijk, die vallen ook nog eens buiten de boot wat betreft allerlei toeslagen en subsidies, omdat ze daar net te veel voor verdienen.

Waar ik mij in dit licht trouwens mateloos aan kan irriteren, zijn rijkere ouderen die qua huis en inkomen hun schaapjes meer dan op het droge hebben, vnl omdat ze het economisch tij mee hebben gehad, en die dan luidkeels gaan klagen over dat ze misschien iets minder pensioen krijgen de komende jaren. Als ik dat weer lees, lijkt mij het best een optie om bij verkiezingen jongeren meer invloed te geven dan ouderen. Dat soort egoïsme en gebrek aan solidariteit met de generaties na jou vind ik echt stuitend.

Pensioen is net iets waar je niet solidair in hoeft te zijn. Dat bouw je namelijk persoonlijk op. Zou mij ook heel zuur lijken als je je hele leven betaald hebt en nu minder krijgt simpelweg omdat de pensioenfondsen hun zaakjes niet op orde hebben.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37243
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 09:41

Jan nee hoor absoluut niet, :) 355 euro wao :+ bij 100% afkeuring door een foutje in de wetgeving worden niet de oude werkuren meegerekend maar alleen laatste paar jaar, maar door ziekte steeds verder moeten afbouwen. Uwv heeft er alles aan gedaan om dat te corrigeren maar zij liepen ook tegen een muur van wetten aan. De rest is allimentatie, dus afkomstig van ex.

Askja ik zit dus ook in die groep. Nergens recht op maar wel overal de volle mep voor betalen. Door 100euro per jaar teveel krijgen loop ik zeker 100 euro per maand mis, -O-
Laatst bijgewerkt door karuna op 23-08-19 09:43, in het totaal 3 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 09:42

Janneke2 schreef:
Een rechts kabinet is blij als de rijken rijker worden, dat de armen armer worden is niet interessant. -O-

Ik wens te leven in een land waar de kloof klein is en goed overbrugbaar.

Ik denk dat je geen enkel besef hebt hoe goed wij het hier in Nederland hebben.

En die “allerarmsten”? Stop eerst maar eens met roken en neem geen 3 honden.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37243
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 09:43

Niet iedereen rookt of heeft huisdieren hoor :roll:

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 09:46

karuna schreef:
Jan nee hoor absoluut niet, :) 355 euro wao :+ bij 100% afkeuring door een foutje in de wetgeving worden niet de oude werkuren meegerekend maar alleen laatste paar jaar, maar door ziekte steeds verder mieten afbouwen. De rest is allimentatie, dus afkomstig van ex.

Askja ik zit dus ook in die groep. Nergens recht op maar wel overal de volle mep voor betalen. Door 100euro per jaar teveel krijgen loop ik zeker 100 euro per maand mis, -O-

Dan zeg je toch tegen je ex dat hij 110 euro per jaar minder hoeft te betalen. Dan ben je er ook.

Ik snap dat je de laatste jaren dus ook minder gewerkt hebt en minder premie betaald hebt. Dan moet je nu niet klagen. Dat is de comsequentie van weinig werken. Overigens had je recht gehad op aanvullende bijstand als je geen alimentatie had gehad. Ook van de overheid dus.

Ik heb persoonlijk het meeste hekel aan mensen die hun hand ophouden en dan klagen dat het te weinig is.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 09:48

karuna schreef:
Niet iedereen rookt of heeft huisdieren hoor :roll:

Ga ze maar eens kijken. Op televisie komen ze ook steeds voorbij in allerlei programma’s. Die laag van van de samenleving die zogenaamd arm zijn hebben 9 van de 10 keer geen flauw benul van budgetbeheer. Het is niet voor niets dat er overal budgetcoaches worden aangesteld.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 10:39

karuna schreef:
Jan nee hoor absoluut niet, :) 355 euro wao :+ bij 100% afkeuring door een foutje in de wetgeving worden niet de oude werkuren meegerekend maar alleen laatste paar jaar, maar door ziekte steeds verder moeten afbouwen. Uwv heeft er alles aan gedaan om dat te corrigeren maar zij liepen ook tegen een muur van wetten aan. De rest is allimentatie, dus afkomstig van ex.

Askja ik zit dus ook in die groep. Nergens recht op maar wel overal de volle mep voor betalen. Door 100euro per jaar teveel krijgen loop ik zeker 100 euro per maand mis, -O-


Ach het is wel 355 euro. Ik ben met je eens dat het geen vetpot is maar je krijgt tenminste wel wat.
Net wat janderegelaar zegt.
En ik geef toe, vroeger had ik het ook niet breed. Maar ik heb tegenwoordig een goede baan en hoef bij wijze van spreke niet meer elke stuiver om te draaien.
Er word vaak vergeten dat we in een goed land leven met goede voorzieningen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 11:11

Daar ben ik het dan wel weer mee eens.
En ik denk dat de situatie met wat maatregelen om de meest schrijnende gevallen te verlichten alleszins aanvaardbaar wordt. Het is bijvoorbeeld ook heel mooi dat er zoiets is als schuldsanering. Terwijl een deel van de mensen die schulden opbouwen dat toch echt wel aan zichzelf te wijten heeft.

Janderegelaa, het zal wel zo zijn dat mensen hard hebben gewerkt voor hun pensioen, feit is dat de betreffende generatie enorm bevoordeeld is door bijv. de waardevermeerdering van hun huis door de jaren heen. Daar hoefden ze niets voor te doen, dat is echt slapend rijk worden in sommige gevallen.
Het is daarnaast duidelijk dat de huidige generatie jongeren het op veel fronten een heel stuk moeilijker heeft en krijgt dan die generatie babyboomers.
En ja, dan vind ik het vooral gezeur als je voornamelijk kijkt naar de hoogte van je eigen pensioen. Ik vind niet dat het repareren van dat stukje pensioenvermindering, of dat nu komt door wanbeleid bij de pensioenfondsen of anderszins, voor de overheid prioriteit moet hebben. Kijk dan liever naar de positie van starters op de woningmarkt, of naar de situatie in sommige verpleeghuizen.

Niet iedere arme is overigens een rokende tokkie met drie honden. Een beetje minder vooroordelen jegens een groep die je hoogstwaarschijnlijk niet van nabij kent, zou je sieren.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 11:48

Ik vind het op z'n minst bijzonder dat iemand die, naar eigen zeggen, elke maand een best aardig bedrag krijgt en dus ook niks tekort komt, dit topic weer omhoog schopt :+

Count your blessings. Armoede is heel wat anders :7

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37243
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 11:51

Omdat het een algemeen topic is. Niet alleen voor mensen in de armoede. :) En er opvallend veel politiek nieuws is. Staat los van mijn inkomen. Maar ik ben wel doelgroep van de overal tussendoor vallende groep woningzoekers. En ben me bewust van gaten in de wetgeving waar ik mee te maken heb of krijg.

https://www.rtlnieuws.nl/nederland/arti ... -duizenden

https://www.nu.nl/economie/5982238/jan- ... inden.html

Eigenlijk overal, samenleving is inmiddels ingericht op 2 verdieners en samen kosten delen daardoor.
Laatst bijgewerkt door karuna op 23-08-19 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 11:53

Maar wat wil je dan ? Een aardig bedrag per maand dat je krijgt + ook nog alle mogelijke toeslagen en subsidies ? :+
Zoals Jan al aangaf, vraag 110 euro alimentatie minder. Probleem opgelost, toch.

En waarom zou je geen woning van 800 euro per maand kunnen huren dan ? Het is toch maar wat je er zelf wil aan geven.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37243
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 11:57

Omdat het niet geaccepteerd wordt :) daarvoor krijg ik weer te weinig. En met mij een hele grote groep huizenzoekers. Teveel voor het een, te weinig voor het ander.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 12:17

Ach ja, je hebt altijd je onderschrift nog.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37243
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 12:18

Nuttige opmerking :evaw:

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 12:21

karuna schreef:
Omdat het een algemeen topic is. Niet alleen voor mensen in de armoede. :) En er opvallend veel politiek nieuws is. Staat los van mijn inkomen. Maar ik ben wel doelgroep van de overal tussendoor vallende groep woningzoekers. En ben me bewust van gaten in de wetgeving waar ik mee te maken heb of krijg.

https://www.rtlnieuws.nl/nederland/arti ... -duizenden

https://www.nu.nl/economie/5982238/jan- ... inden.html

Eigenlijk overal, samenleving is inmiddels ingericht op 2 verdieners en samen kosten delen daardoor.


1e link gaat over gezinnen met 1 kostwinner. Niet over alleenstaanden.
2e link gaat over kopen van een huis. Niet huren
:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 12:24

Shaggy09 schreef:
Ach ja, je hebt altijd je onderschrift nog.

_/-\o_

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 12:28

Moet ik stiekem ook wel om lachen ...