Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Electra63

Berichten: 17822
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 12:42

Askja schreef:
Daar ben ik het dan wel weer mee eens.
En ik denk dat de situatie met wat maatregelen om de meest schrijnende gevallen te verlichten alleszins aanvaardbaar wordt. Het is bijvoorbeeld ook heel mooi dat er zoiets is als schuldsanering. Terwijl een deel van de mensen die schulden opbouwen dat toch echt wel aan zichzelf te wijten heeft.

Janderegelaa, het zal wel zo zijn dat mensen hard hebben gewerkt voor hun pensioen, feit is dat de betreffende generatie enorm bevoordeeld is door bijv. de waardevermeerdering van hun huis door de jaren heen. Daar hoefden ze niets voor te doen, dat is echt slapend rijk worden in sommige gevallen.
Het is daarnaast duidelijk dat de huidige generatie jongeren het op veel fronten een heel stuk moeilijker heeft en krijgt dan die generatie babyboomers.
En ja, dan vind ik het vooral gezeur als je voornamelijk kijkt naar de hoogte van je eigen pensioen. Ik vind niet dat het repareren van dat stukje pensioenvermindering, of dat nu komt door wanbeleid bij de pensioenfondsen of anderszins, voor de overheid prioriteit moet hebben. Kijk dan liever naar de positie van starters op de woningmarkt, of naar de situatie in sommige verpleeghuizen.

Niet iedere arme is overigens een rokende tokkie met drie honden. Een beetje minder vooroordelen jegens een groep die je hoogstwaarschijnlijk niet van nabij kent, zou je sieren.



Grappig dat solidariteit altijd alleen van een ander moet komen. ;)

Wij hebben in 1982 een huis gekocht met 12,7% rente. Dat huis hebben wij jaren geleden keurig afbetaald.
Mijn man werkt vanaf zijn 18e, de 1e jaren vol-continu en nu op zijn 60e nog iedere maand een weekeind-dienst.
Waarom zou hij straks wat van zijn pensioen moeten inleveren?
Alleen al door de loonbeĺasting en nog nooit een uitkering of toeslag ontvangen voor iets, heeft hij zijn bijdrage wel geleverd. :D

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-19 12:47

Askja schreef:
Daar ben ik het dan wel weer mee eens.
En ik denk dat de situatie met wat maatregelen om de meest schrijnende gevallen te verlichten alleszins aanvaardbaar wordt. Het is bijvoorbeeld ook heel mooi dat er zoiets is als schuldsanering. Terwijl een deel van de mensen die schulden opbouwen dat toch echt wel aan zichzelf te wijten heeft.

Dit ja. Ik denk dat als de schuldhulpverlening toegankelijker (en gratis? Weet niet of dat nu al zo is) wordt het al een hoop scheelt. En dat die hulp ook actief wordt aangeboden, ik zou zelf niet weten waar ik heen moet als ik schulden heb.
Misschien is het ook wel dat mensen in een vroeg stadium dat het nog wel behapbaar is niet zo snel denken dat ze hulp nodig hebben tot het ze boven het hoofd groeit en dan escaleert het snel.

Het zou goed zijn als die mensen op tijd gevonden worden en hulp krijgen, dat is waarschijnlijk nog goedkoper ook dan de boel te laten escaleren. (Een paar keer per jaar zitten met een budgetcoach ipv maandelang onder bewind staan)

Ik zag laatst van zo'n raadsvrouw in Rotterdam die op het bestaansminimum ging leven. 50 euro per week! Ik zou willen dat ik dat had :')
Ik hoor ook wel eens dingen als "ik heb nooit eens geld voor een drankje op een terras" of "nooit geld voor een bloemetje op tafel". Tja. Dat zijn niet eens dingen waar ik over nadenk haha, echt geen geld voor. Maar goed het is maar net waar je je prioriteiten legt. Ik zit echt dik onder het bestaansminimum, nergens recht op (alleen huur- en zorgtoeslag), maar goed ik maak er wat van, kan voor minder dan 20 euro per week boodschappen doen dus dat gaat gewoon goed allemaal. En dan ben ik nog niet eens afgestudeerd, dan komt dat feestje met vergrijzing, flexibele arbeidsmarkt, geen huis kunnen krijgen. Maar da's zorg voor later :+

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 13:04

Voor minder dan 20 euro per week boodschappen doen :wow:
Respect voor.

Ok...ik doe voor 4 personen boodschappen. Maar het lukt mij ook niet voor 80 in de week. Respect voor.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-19 13:17

Ja ik vergat te zeggen dat dat wel alleen eten is :D
Geen kattenvoer, toiletpapier, schoonmaakmiddelen etc.
Weet even niet hoeveel er dan nog bij komt omdat ik kattenvoer altijd in bulk bestel. Schoonmaakmiddelen enzo heb ik wel eigenlijk maar weinig nodig, ik ben er heel zuinig mee. Dus dat zal ook wel meevallen.
Gebruik verder ook geen makeup en laat binnenkort een mirena plaatsen zodat menstrueren hopelijk ook verleden tijd is, dat zou ook weer moeten schelen in de kosten van hygiëneproducten enzo.

Maar goed dat is allemaal erg offtopic. :+

Ik heb me laatst echt verbaasd over hoe erg mensen kijken naar de heidag van de Tweede kamer. Hele kledinganalyses over hun casual outfits. En iedereen viel erover dat Mark Rutte een sportshirtje droeg :') Het is duidelijk komkommertijd.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b1edb757/

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 13:54

Ohhh ok. Dan nog...knap.

Ja dat er mensen zich druk maken over wat politici dragen op een heidag.


Iets anders...Trump nog een beetje gevolgd?

Ik ben op vakantie...maar op FB zie ik voorbij komen dat hij denkt dat hij The chosen onze is?

https://edition.cnn.com/2019/08/21/poli ... index.html

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 14:04

Ik had het gelezen ja. Zorgelijk. -O- Ook zijn driftbui omdat hij Groenland niet mag kopen

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 14:07

Ja dat laatste vind ik ook zorgelijk.

Electra63

Berichten: 17822
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 14:12

Bizar dat hij gewoon denkt dat hij Groenland kan kopen :D.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 14:25

Vragen mag maar accepteer dan ook dat iemand het niet wil :+ en dan niet zo hysterisch reageren. Ze zei neeee :oo |( :n

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 14:25

Electra63 schreef:
Bizar dat hij gewoon denkt dat hij Groenland kan kopen :D.


Trump denkt dat hij alles kan }> :D

Karl66

Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 14:27

Askja schreef:
Daar ben ik het dan wel weer mee eens.
En ik denk dat de situatie met wat maatregelen om de meest schrijnende gevallen te verlichten alleszins aanvaardbaar wordt. Het is bijvoorbeeld ook heel mooi dat er zoiets is als schuldsanering. Terwijl een deel van de mensen die schulden opbouwen dat toch echt wel aan zichzelf te wijten heeft.

Janderegelaa, het zal wel zo zijn dat mensen hard hebben gewerkt voor hun pensioen, feit is dat de betreffende generatie enorm bevoordeeld is door bijv. de waardevermeerdering van hun huis door de jaren heen. Daar hoefden ze niets voor te doen, dat is echt slapend rijk worden in sommige gevallen.
Het is daarnaast duidelijk dat de huidige generatie jongeren het op veel fronten een heel stuk moeilijker heeft en krijgt dan die generatie babyboomers.
En ja, dan vind ik het vooral gezeur als je voornamelijk kijkt naar de hoogte van je eigen pensioen. Ik vind niet dat het repareren van dat stukje pensioenvermindering, of dat nu komt door wanbeleid bij de pensioenfondsen of anderszins, voor de overheid prioriteit moet hebben. Kijk dan liever naar de positie van starters op de woningmarkt, of naar de situatie in sommige verpleeghuizen.

Niet iedere arme is overigens een rokende tokkie met drie honden. Een beetje minder vooroordelen jegens een groep die je hoogstwaarschijnlijk niet van nabij kent, zou je sieren.


Het probleem is alleen dat die mensen juist niet zo hard voor hun pensioen gewerkt hebben. Die komen namelijk uit de periode dat ze het een goed idee vonden om geen pensioenpremie te heffen maar dat aan de werknemers te geven. Dat was toen namelijk goed voor de economie en de pensioenpotten, ach daar zat toch al teveel geld in (vond met toen)

Electra63

Berichten: 17822
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 14:34

Karl66 schreef:
Askja schreef:
Daar ben ik het dan wel weer mee eens.
En ik denk dat de situatie met wat maatregelen om de meest schrijnende gevallen te verlichten alleszins aanvaardbaar wordt. Het is bijvoorbeeld ook heel mooi dat er zoiets is als schuldsanering. Terwijl een deel van de mensen die schulden opbouwen dat toch echt wel aan zichzelf te wijten heeft.

Janderegelaa, het zal wel zo zijn dat mensen hard hebben gewerkt voor hun pensioen, feit is dat de betreffende generatie enorm bevoordeeld is door bijv. de waardevermeerdering van hun huis door de jaren heen. Daar hoefden ze niets voor te doen, dat is echt slapend rijk worden in sommige gevallen.
Het is daarnaast duidelijk dat de huidige generatie jongeren het op veel fronten een heel stuk moeilijker heeft en krijgt dan die generatie babyboomers.
En ja, dan vind ik het vooral gezeur als je voornamelijk kijkt naar de hoogte van je eigen pensioen. Ik vind niet dat het repareren van dat stukje pensioenvermindering, of dat nu komt door wanbeleid bij de pensioenfondsen of anderszins, voor de overheid prioriteit moet hebben. Kijk dan liever naar de positie van starters op de woningmarkt, of naar de situatie in sommige verpleeghuizen.

Niet iedere arme is overigens een rokende tokkie met drie honden. Een beetje minder vooroordelen jegens een groep die je hoogstwaarschijnlijk niet van nabij kent, zou je sieren.


Het probleem is alleen dat die mensen juist niet zo hard voor hun pensioen gewerkt hebben. Die komen namelijk uit de periode dat ze het een goed idee vonden om geen pensioenpremie te heffen maar dat aan de werknemers te geven. Dat was toen namelijk goed voor de economie en de pensioenpotten, ach daar zat toch al teveel geld in (vond met toen)


Ik vraag me af, over welke mensen jij het hebt? Pensioenpremie is nl. Een percentage van je bruto loon (over het algemeen samen met je werkgever deels) en heeft niets met wel of niet hard werken te maken.
En wat inhouden wordt op je loon, wordt afgedragen aan een pensioenfonds.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 17:31

Askja schreef:
Daar ben ik het dan wel weer mee eens.
En ik denk dat de situatie met wat maatregelen om de meest schrijnende gevallen te verlichten alleszins aanvaardbaar wordt. Het is bijvoorbeeld ook heel mooi dat er zoiets is als schuldsanering. Terwijl een deel van de mensen die schulden opbouwen dat toch echt wel aan zichzelf te wijten heeft.

Janderegelaa, het zal wel zo zijn dat mensen hard hebben gewerkt voor hun pensioen, feit is dat de betreffende generatie enorm bevoordeeld is door bijv. de waardevermeerdering van hun huis door de jaren heen. Daar hoefden ze niets voor te doen, dat is echt slapend rijk worden in sommige gevallen.
Het is daarnaast duidelijk dat de huidige generatie jongeren het op veel fronten een heel stuk moeilijker heeft en krijgt dan die generatie babyboomers.
En ja, dan vind ik het vooral gezeur als je voornamelijk kijkt naar de hoogte van je eigen pensioen. Ik vind niet dat het repareren van dat stukje pensioenvermindering, of dat nu komt door wanbeleid bij de pensioenfondsen of anderszins, voor de overheid prioriteit moet hebben. Kijk dan liever naar de positie van starters op de woningmarkt, of naar de situatie in sommige verpleeghuizen.

Niet iedere arme is overigens een rokende tokkie met drie honden. Een beetje minder vooroordelen jegens een groep die je hoogstwaarschijnlijk niet van nabij kent, zou je sieren.


De waardevermeerdering van hun huis was bedoeld als oudedagsvoorziening. Maar tegenwoordig woont bijna niemand meer 40 jaar in 1 huis én staat de huizenmarkt voor veel huiseigenaren nog steeds onder water omdat ze zoveel bij mochten lenen.

En die groep ken ik heel goed van dichtbij, mijn pech was dat er alleen een huis vrij was in een wat minder welgestelde buurt. Allemaal stuk voor stuk aardige mensen, mét sigaretten en bijna allemaal een hond. Liefst van een vechtras.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 18:33

Ten eerste wil dat nog niet zeggen dat de hele groep armen zo leeft. Ten tweede ben ik dan wel benieuwd wanneer jij daar woonde. Aangezien de groep armen de laatste paar jaar is gegroeid en ook heterogener is geworden. Van gescheiden alleenstaande ouders met drie kinderen tot chronisch zieken, van hardcore bijstandstrekkers tot jongeren met weinig opleiding.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 20:41

janderegelaa schreef:
Janneke2 schreef:
Een rechts kabinet is blij als de rijken rijker worden, dat de armen armer worden is niet interessant. -O-

Ik wens te leven in een land waar de kloof klein is en goed overbrugbaar.

Ik denk dat je geen enkel besef hebt hoe goed wij het hier in Nederland hebben.

En die “allerarmsten”? Stop eerst maar eens met roken en neem geen 3 honden.



Nou, dat heb je faliekant mis.
Trouwens - "mijn" regel komt er op neer dat mensen op een of andere manier voor elkaar zorgen.

(Ik ken de uitdrukking 'homo homini banketstaaf est', en een van de praktijkvoorbeelden komt er op neer dat mensen in bijvoorbeeld de bijstand onder de neus wordt gewreven dat het er in 'de derde (rangs) wereld heel wat belabberder aan toe gaat'. Of de aanname dat wie arm is vast wel rookt en dure huisdieren heeft...)

Karl66

Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 21:20

Electra63 schreef:
Karl66 schreef:
Het probleem is alleen dat die mensen juist niet zo hard voor hun pensioen gewerkt hebben. Die komen namelijk uit de periode dat ze het een goed idee vonden om geen pensioenpremie te heffen maar dat aan de werknemers te geven. Dat was toen namelijk goed voor de economie en de pensioenpotten, ach daar zat toch al teveel geld in (vond met toen)


Ik vraag me af, over welke mensen jij het hebt? Pensioenpremie is nl. Een percentage van je bruto loon (over het algemeen samen met je werkgever deels) en heeft niets met wel of niet hard werken te maken.
En wat inhouden wordt op je loon, wordt afgedragen aan een pensioenfonds.


Ja, alleen in de jaren tachtig bedachten ze dat de pensioenpotten veel te vol zaten en dat ze die inhouding op het brutoloon beter gelijk uit konden betalen. Dat was namelijk goed om de economie aan te jagen, omdat mensen zo meer netto inkomen kregen. En dan maakt het niet uit hoe hard je werkt, maar als er geen pensioenpremie afgedragen wordt, dan werk je niet hard voor je pensioen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 10:00


Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-19 12:57

Ik las het ook al _O-
Wat een idioot. Als ie maar niet herkozen wordt

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 12:58

Wanneer zijn de herkiezingen eigenlijk?

Cowboy55
Berichten: 8482
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 12:58

Shaggy09 schreef:
Wanneer zijn de herkiezingen eigenlijk?


Volgend jaar.....november dacht ik

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-19 12:59

Eind volgend jaar. Gaat altijd min of meer per kalenderjaar. De nieuwe periode begint in 2021.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:04

Ah ja.
Ben benieuwd.

Cowboy55
Berichten: 8482
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:20

Shaggy09 schreef:
Ah ja.
Ben benieuwd.


Ik ook. Ik heb een aardig groepje bekenden in de VS zitten. Ik snap dat de keuze tussen Trump en Hillary voor veel (Republikeinse) Amerikanen een duivelse keuze was.

Hopelijk is de kandidaat aan democratische kant in 2020 makkelijker te verteren voor Republikeinen die niet voor De Sinaasappel willen stemmen. Als het inderdaad Uncle Joe (Biden) wordt voor de Democraten is er een kans. Als het Sanders wordt dan komt er m.i. weer een duivelse keuze aan.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-19 13:23

Nee joh geen Biden, dat vinden mensen juist geen sterke kandidaat. Ik hoop op Warren. Fantastische vrouw

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:26

Magrathea schreef:
Nee joh geen Biden, dat vinden mensen juist geen sterke kandidaat. Ik hoop op Warren. Fantastische vrouw

Biden scoort in de peilingen 30% en Warren 10%.

Ze moeten zorgen dat Sanders niet mee doet. Dat kost stemmen.