Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karl66

Berichten: 29755
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 10:57

@tmr001, zolang het afvalprobleem niet is opgelost, is kernenergie geen zinnige oplossing en hoort het gewoon afgeschreven te worden. En nee, opslaan in vaten op een "veilige" plek is geen oplossing.

Veronica2
Berichten: 2674
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 11:00

pien_2010 schreef:
Pipodipo schreef:
Karl, het hypocriete is natuurlijk wel dat zodra het over electrisch rijden gaat, er opeens helemaal niet meer wordt gekeken naar de gevaren van gevaarlijk afval. En ook niet naar de geopolitieke verhoudingen in de wingebieden van die gevaarlijke stoffen.


Pipodipo, die vergelijking kun je toch niet maken. Je hebt afval en afval en die afval van de kernenergie is echt een hele kwalijke waar we de aarde en toekomstige generaties (zie vorig stukje van Karl66 als het gaat om het tijdsbestek) echt niet mee mogen opzadelen.
Ik ben het wel met je eens, dat je ook naar "gunstige" energiebronnen of oplossingen kritisch moet kijken en niet zo maar alles klakkeloos moet aannemen.

Oh oke, terwijl politieke partijen tegelijkertijd zich keren tegen kernenergie en electrisch rijden propageren? Het verschil zit 'm er in dat tegen kernenergie al heel lang geprotesteerd wordt en tegen electrisch rijden nog helemaal niet terwijl de consequenties voor het milieu en de geopolitieke verhoudingen wel heel ernstig zijn. Je zou je ook niet moeten vergissen in de schaal waarop de dit zou gebeuren, we hebben het niet over een paar accuutjes extra. Het probleem ligt op minstens 3 terreinen: 1, de opwekking van electriciteit, 2 de winning van grondstoffen van accu's die geschikt zijn om electrisch mee te rijden, het afval van de opgebruikte accu's.

pien_2010

Berichten: 43467
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 11:13

Ja dat weet ik en vind ik ook een zeer belangrijk punt van aandacht dat het nu niet krijgt. Maar de vergelijking met kernenergie afval vind ik een slechte vergelijking gezien verschil orde van grote. Vandaar dat ik je verwees naar post Karl die dat heel goed uitlegt. Ook ik vind kernenergie totaal onbespreekbaar gezien afval probleem. Electrische auto moet dit probleem veel meer aandacht krijgen en oplossing voor gezocht worden.

Veronica2
Berichten: 2674
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 11:51

Pien, de oplossing is hetzelfde, namelijk in een betonnen kist in de diepste zeetrog en hopen dat het goedkomt.

Cowboy55
Berichten: 8502
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 12:03

Elisa2 schreef:
Karl66 schreef:
Het probleem is dat kernafval een zo belachelijk lange halfwaardetijd heeft, dat wij een veilige opslag nooit kunnen garanderen. Plutonium heeft bijvoorbeeld een halfwaardetijd van dik 24.000 jaar. Stel dat de Romeinen tijdens het begin van onze jaartelling iets verschrikkelijk gevaarlijks hadden opgeslagen, zo gevaarlijk dat wij daar nu nog steeds speciale voorzieningen voor moeten treffen, dan hadden we echt een probleem gehad. Die veiligheidsvoorzieningen hadden de donkere middeleeuwen waarschijnlijk nooit overleeft. En dan praten we nog maar over 2000 jaar. De halfwaardetijd van Plutonium is meer dan 12x zo lang. En als je denkt dat Plutonium een lange halfwaardetijd heeft, Uranium-235 heeft een halfwaardetijd van 704miljoen jaar en Uranium-238 zelfs 4.5miljard jaar.
Dit zijn allemaal producten die in kerncentrales gebruikt worden en laten we nou niet doen alsof wij wel een opslag kunnen maken die dit soort periodes overbrugt. Dat kunnen we niet en dat betekent dat we met het gebruik van kernenergie ergens in de toekomst een gigantische vervuiling van de aarde met straling gaan produceren. En ja tmr001, straling is ook een vorm van vervuiling en de opslag op dit moment is het probleem niet, het probleem is dat we die opslag niet over een periode van 4,5miljard jaar kunnen garanderen.


Volgens mij moet je dat risico niet willen nemen, die enorme straling lijkt me echt niet gezond voor het leven op aarde.


Je kunt je zelfs afvragen of hier nog sprake is van een 'risico'. Iets is volgens mij een risico als er een kans is dat iets dat ongewenst is gaat gebeuren. Bij dit soort halfwaardetijden heb je volgens mij niet meer 'het risico' maar 'de zekerheid' dat er iets mis gaat.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-19 13:22

Is kernenergie hier een passend onderwerp? Volgens mij is dit uitgebreid besproken in het topic over klimaatverandering :)*

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 20:25

Ik las dat Twitter voorlopig Geert Wilders heeft geblokkeerd.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-19 21:05

Ja := het werd eens tijd. Wel maar voor 12u.
Iedereen klaagt wel gelijk weer steen en been over de vrijheid van meningsuiting, maar Twitter is geen mensenrecht of wel... Je commiteert je aan de voorwaarden van Twitter en die stellen dat ze dit mogen doen.

Lynnepinny

Berichten: 2708
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 21:08

Wat, waarom is hij geblokkeerd? Heb ik iets gemist? :=

pien_2010

Berichten: 43467
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 21:23

Lynnepinny schreef:
Wat, waarom is hij geblokkeerd? Heb ik iets gemist? :=

+1 met dezelfde vraag.

Cowboy55
Berichten: 8502
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 21:26

pien_2010 schreef:
Lynnepinny schreef:
Wat, waarom is hij geblokkeerd? Heb ik iets gemist? :=

+1 met dezelfde vraag.


Hatelijk gedrag. En ik quote Twitter.

RTL Nieuws: Sukkels D66'

De aanleiding is een, inmiddels verwijderde, tweet over D66.

Daarin schrijft Wilders: "Laten we altijd opstaan tegen de sukkels van D66 die de grenzen open laten en meer en meer islam importeren om vervolgens krokodillentranen te huilen over de gevolgen daarvan zoals antisemitisme, eerwraak, vrouwenbesnijdenis, terrorisme en haat. #keppelop #islamweg #SukkelsD66."

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 21:31

Zijn mensen nog niet moe van steeds datzelfde verhaal? Ik vind het echt prima dat Twitter hem eraf gooit, het slaat natuurlijk nergens op. Maar als ik het lees vind ik het ook zo ontzettend... saai.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 21:31

Zitten er nog mensen op Twitter? :')

Cowboy55
Berichten: 8502
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 21:32

Shaggy09 schreef:
Zitten er nog mensen op Twitter? :')


Trump schijnt af en toe nog wel eens wat te tweeten.....

pien_2010

Berichten: 43467
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 21:55

Shaggy09 schreef:
Zitten er nog mensen op Twitter? :')


_O- ik lig hier helemaal in een deuk.

Eens Shadow, altijd hetzelfde verhaal en dus niets nieuws onder de zon.

Karl66

Berichten: 29755
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 22:22

Het is geloof wel bekend dat ik bepaald geen fan van Wilders ben en twitterban voor die man juich ik alleen maar toe. Alleen waar ik dan wel weer wat problemen mee heb is dat hij volop bedreigd wordt via twitter en dat veel van die mensen niet geband worden. Dan wordt het meten met twee maten en daar krijg ik ook weer jeuk van.

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 23:48

Karl66 schreef:
Het is geloof wel bekend dat ik bepaald geen fan van Wilders ben en twitterban voor die man juich ik alleen maar toe. Alleen waar ik dan wel weer wat problemen mee heb is dat hij volop bedreigd wordt via twitter en dat veel van die mensen niet geband worden. Dan wordt het meten met twee maten en daar krijg ik ook weer jeuk van.


Ja, maar niet alleen Wilders wordt bedreigd. Pechtold werd ook heel erg bedreigd, Sylvana Simons enz.

Gewoon belachelijk, wat bezielt mensen om anderen te bedreigen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 03:08

Magrathea schreef:
Ja := het werd eens tijd. Wel maar voor 12u.
Iedereen klaagt wel gelijk weer steen en been over de vrijheid van meningsuiting, maar Twitter is geen mensenrecht of wel... Je commiteert je aan de voorwaarden van Twitter en die stellen dat ze dit mogen doen.

Vrijheid van meningsuiting betekend dat je je mening mag geven in een publiek forum. In het verleden sloeg dat vooral op de overheid en openbaar gebied (aangezien de overheid de enige was die jou kon beletten je verhaal te doen op een kratje in een openbaar park), maar tegenwoordig is sociale media het publieke forum. Het weren van bepaalde mensen van sociale media is daarom zeker problematisch. Stel dat alle linkse politici niet meer op Facebook, Twitter, etc mogen komen, maar dat Wilders en rechtse politici juist gratis gesponsorde accounts krijgen. Dat heeft zeker invloed op de uitkomst van verkiezingen en ik denk dat niemand wil dat sociale media bedrijven onze verkiezingen tot in zulke grote maten kunnen beïnvloeden. De mensen die de beslissing maken tot bannen zijn niet verkozen, leggen geen verantwoording af en worden niet gecontroleerd. Dit zijn niet de mensen (bedrijven) die je zulke macht wilt geven.

Het zal niet heel lang meer duren of er gaat hierin ingegrepen worden.

Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 08:35

Tja ik zie toch wel problemen ontstaan in de samenleving door invloed van oa de (extreme)islam. de cultuur verschilt enorm van wat gangbaar is/ was in Nederland.

De toon van Wilders vind ik niet goed te praten en persoonlijk vind ik dat hij ook moet oppassen geen extremist te worden. Dus daarom snap ik de actie van Twitter wel. Maar meten met twee maten moet inderdaad niet kunnen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 08:43

Ik denk dat er met de dreigtweets richting bepaalde politici (of uberhaupt andere mensen) twee dingen aan de hand zijn.
Ten eerste worden die gelezen door een fractie van het aantal mensen dat de tweets van Wilders te zien krijgt. Het heeft daarom meer urgentie om haatzaaierij van zulke mensen in te dammen dan van Jan Janssen uit Schubbekuttenveen met 3 volgers die een haattweet plaatst over Sylvana Simons.
Ten tweede kan ik me indenken dat sommige tweets simpelweg niet opgepikt worden door de algoritmes van Twitter? Want sommige tweets blijven gewoon staan, maar voor hetzelfde geld zijn er voor elke haattweet naar Wilders 10 die automatisch worden verwijderd. Maar dat zie je niet. :) Voor die tweets is het bedrijf afhankelijk van mensen die rapporteren. Als dat nou eens gedaan wordt ipv screenshots ervan verspreiden zodat dergelijke lieden nog meer aandacht krijgen :')

Oja nog een dingetje, ik heb me laten vertellen dat Wilders' account sowieso al een permanente red flag heeft omdat zijn berichten veel worden geretweet door Russische twitterbots. Als dat klopt zou dat ook nog mee kunnen spelen.

Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 08:55

Dat klinkt logisch in ieder geval en ik begrijp wel dat er bij iemand in en machtspositie en met groter bereik sneller ingegrepen moet worden bij haatzaaierij.

pien_2010

Berichten: 43467
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 09:21

Karl66 schreef:
Het is geloof wel bekend dat ik bepaald geen fan van Wilders ben en twitterban voor die man juich ik alleen maar toe. Alleen waar ik dan wel weer wat problemen mee heb is dat hij volop bedreigd wordt via twitter en dat veel van die mensen niet geband worden. Dan wordt het meten met twee maten en daar krijg ik ook weer jeuk van.


Dat klopt en wat ik ook heel lastig vind is de verschuiving van wat wel en niet acceptabel is in deze tijd.
Jan Maat indertijd die is voor minder veroordeeld als zijnde haat zaaien.
Ik citeer vanuit zijn veroordeling:
Citaat:
Een van de uitspraken die Janmaat deed in de uitzending in het kader van de zendtijd voor politieke partijen, was: "Wij schaffen, zodra we de mogelijkheid en de macht hebben, de multiculturele samenleving af"; daarnaast werden door hem tijdens demonstraties verkiezingsleuzen gebezigd als "Vol = Vol" en "Eigen Volk Eerst". Deze en andere uitspraken leidden tot veroordelingen door de rechterlijke macht wegens het aanzetten tot rassenhaat en discriminatie. De officier van Justitie stelde in haar requisitoir dat deze leuzen eigenlijk nog erger waren dan openlijk racisme. "Een versluierende tekst zal door een grotere groep overgenomen worden zonder dat men zich realiseert wat men eigenlijk zegt. Het enge gedachtegoed zal daardoor mogelijk makkelijker ingang vinden."[9]


Als je kijkt naar Wilders die zaak loopt nog en is helemaal niet zo gemakkelijk om tot een veroordeling te komen en wordt in hoger beroep afgehandeld, ik citeer:
Citaat:
Geert Wilders is door de rechtbank Den Haag veroordeeld voor groepsbelediging en aanzetten tot discriminatie. In deze zaak is hoger beroep ingesteld en die zaak start 25 juni 2019.


Tegenwoordig zijn dit soort uitspraken gemeengoed en kijken we daar niet meer van op en is het zelfs heel moeilijk om daarvoor veroordeeld te worden→ denk bijvoorbeeld aan de "minder Marrokaan uitspraken, die zaak loopt dus nog".

Tevens de bedreigingen op sociale media en het verlies van fatsoenlijke gedrag (denk aan de varkens in de bomen :oo :r e.a voorbeelden zijn legio) geeft aan dat we in een totaal andere maatschappij leven als 30 jaar geleden als het gaat om normaal fatsoenlijk gedrag. Vandaar ook ooit de discussie over waarden en normen die eigenlijk ging over je zelf fatsoenlijk gedragen.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 09:28

Karl66 schreef:
Het is geloof wel bekend dat ik bepaald geen fan van Wilders ben en twitterban voor die man juich ik alleen maar toe. Alleen waar ik dan wel weer wat problemen mee heb is dat hij volop bedreigd wordt via twitter en dat veel van die mensen niet geband worden. Dan wordt het meten met twee maten en daar krijg ik ook weer jeuk van.


Dat geldt andersom trouwens ook. Ik heb nu al heel veel smerigheid geblockt en heel veel smerigheid gerapporteerd, maar het is wanstaltig.

Magrathea: die screenshots zijn vaak juist om te rapporteren en/of te waarschuwen dat iemand werkelijk dat soort haat uitstrooit, ook als 'ie het later weer verwijdert.

Karl66

Berichten: 29755
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 11:48

enzino schreef:
Magrathea schreef:
Ja := het werd eens tijd. Wel maar voor 12u.
Iedereen klaagt wel gelijk weer steen en been over de vrijheid van meningsuiting, maar Twitter is geen mensenrecht of wel... Je commiteert je aan de voorwaarden van Twitter en die stellen dat ze dit mogen doen.

Vrijheid van meningsuiting betekend dat je je mening mag geven in een publiek forum. In het verleden sloeg dat vooral op de overheid en openbaar gebied (aangezien de overheid de enige was die jou kon beletten je verhaal te doen op een kratje in een openbaar park), maar tegenwoordig is sociale media het publieke forum. Het weren van bepaalde mensen van sociale media is daarom zeker problematisch. Stel dat alle linkse politici niet meer op Facebook, Twitter, etc mogen komen, maar dat Wilders en rechtse politici juist gratis gesponsorde accounts krijgen. Dat heeft zeker invloed op de uitkomst van verkiezingen en ik denk dat niemand wil dat sociale media bedrijven onze verkiezingen tot in zulke grote maten kunnen beïnvloeden. De mensen die de beslissing maken tot bannen zijn niet verkozen, leggen geen verantwoording af en worden niet gecontroleerd. Dit zijn niet de mensen (bedrijven) die je zulke macht wilt geven.

Het zal niet heel lang meer duren of er gaat hierin ingegrepen worden.


Wat een onzin. Om te beginnen is vrijheid van meningsuiting heel wat anders dan wat jij hier omschrijft. De vrijheid van meningsuiting is het recht om je mening te uiten zonder voorafgaande controle door de staat en zonder vrees voor vervolging om die mening door de staat. Het gaat namelijk om een grondrecht en grondrechten zijn rechten die de verhoudingen tussen burgers en staat regelen. Niet tussen burgers en een private organisatie.
Het recht op de vrijheid van meningsuiting is dus geen recht dat jou garandeert dat jij op elk forum jouw mening mag spuien, het is wel een recht dat jou het recht geeft om je eigen forum te openen. En dat gebeurt dus ook volop, op fora zoals 4chan of 8chan en in Nederland bijvoorbeeld geenstijl wordt de mening van Wilders met gejuicht onthaald.

Het wordt anders als het om discriminatie gaat. Dat is waar ik het over had en dan maakt het niet uit of het tegen Wilders of tegen Sylvana of wie dan ook is. Het ging er in dit geval ook niet om dat Wilders als politicus een veel hoger profiel had. Zo spannend was die tweet namelijk niet in vergelijking met allerlei doodsbedreigingen. Het was gewoon een domme actie van twitter en dat staat los van het feit dat het om een tweet van Wilders ging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 13:57

Karl66 schreef:
Wat een onzin. Om te beginnen is vrijheid van meningsuiting heel wat anders dan wat jij hier omschrijft. De vrijheid van meningsuiting is het recht om je mening te uiten zonder voorafgaande controle door de staat en zonder vrees voor vervolging om die mening door de staat. Het gaat namelijk om een grondrecht en grondrechten zijn rechten die de verhoudingen tussen burgers en staat regelen. Niet tussen burgers en een private organisatie.
Het recht op de vrijheid van meningsuiting is dus geen recht dat jou garandeert dat jij op elk forum jouw mening mag spuien, het is wel een recht dat jou het recht geeft om je eigen forum te openen. En dat gebeurt dus ook volop, op fora zoals 4chan of 8chan en in Nederland bijvoorbeeld geenstijl wordt de mening van Wilders met gejuicht onthaald.

Phoe, wat een onzin.
De reden dat het alleen om een staat gaat is omdat in het verleden er niemand anders was die er wat aan kon doen (zoals ik al schreef). De gedachtegang is echter nog steeds gelijk: mensen de vrijheid geven dat ze dingen ter discussie kunnen stellen in de maatschappij om, als er genoeg aanhang voor is, stappen te kunnen ondernemen tegen de staat of de machthebbers. En nee, je hebt nu niet het grondrecht om op FB of Twitter te posten, maar hoe lang zou dat nog duren dat die bedrijven zelf de volledige vrije hand hebben mensen te bannen?

En je hebt het recht om een eigen forum te openen?
Simplistische gedachte.
Vooral gezien al het betalingsverkeer in handen is van een beperkt aantal private bedrijven en als ze er collectief voor kiezen geen zaken meer met jou te willen doen dan heb je een behoorlijk probleem om een domeinnaam te kopen, een server te kopen, een server draaiende te krijgen, etc. En mocht het nou net regelmatig voorkomen dat mensen die geweerd worden van sociale media ook geweerd worden door financiële instellingen. Maar dan richt je toch gewoon ook je eigen bank op met je eigen netwerk van internationaal betalingsverkeer? ;)