Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 5 [ 108 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Zzpers verplicht arbeids ongeschiktheid verzekering

 
Profiel   

@ISuzz
Recht op bijstand: overwaarde huis lager dan € 51.600

Is de overwaarde van uw huis lager dan € 51.600? Dan heeft u mogelijk recht op een algemene bijstandsuitkering als u voldoet aan 2 voorwaarden:

U woont (met uw gezin) zelf in de woning.
Van u kan niet worden verwacht dat u uw huis verkoopt of een (extra) hypotheek afsluit. Bijvoorbeeld omdat uw woonkosten ongeveer even hoog zijn als de huur van een voor u geschikte huurwoning.


Voldoet u niet aan de voorwaarden? Dan heeft u geen recht op een bijstandsuitkering. Uw gemeente kan u verplichten om de woning te verkopen. Of een (extra) hypotheek op de woning te nemen. Van het geld dat u hiermee ontvangt kunt u voorzien in uw levensonderhoud.
Recht op bijstand: overwaarde huis hoger dan € 51.600

Is de overwaarde van uw huis hoger dan € 51.600? Dan kunt u in bepaalde gevallen recht hebben op een bijstandsuitkering. De vorm van de bijstandsuitkering hangt af van hoeveel bijstand u in een jaar nodig heeft.

Ontvangt u bijstand in de vorm van een lening? Dan kan dit niet onbeperkt aan u worden geleend. U ontvangt bijstand in de vorm van een lening totdat de overwaarde van uw huis minder is dan € 51.600. Daarna ontvangt u bijstand die u in principe niet terug hoeft te betalen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 14:11 



 
Profiel   

In mijn branche is een AOV proberen af te sluiten voor velen wel echt dramatisch. Volgens de verzekeringen heb ik in mijn branche een hoog risico op een burn-out en vliegen de uitsluit clausules om je oren als je ooit ergens last van hebt gehad en proberen ze je een looptijd tot je 55e aan te smeren. Doei, ik betaal me niet scheel aan premie om de laatste 10-15 jaren niet meer verzekerd te zijn. Dus verzekeren tot je 67e en de premie schiet nog meer omhoog.

Gelukkig was ik “jong” en “gezond” toen ik mijn AOV afsloot, dus ging dat relatief makkelijk, maar ik betaal wel een flinke premie. Destijds was ik nog alleen, dus vond ik het belangrijk dat ik op die manier wel een vangnet had. Nu heb ik met mijn partner een fijn gezamenlijk inkomen maar we zouden van 1 salaris kunnen leven dus overweeg ik wel eens mijn AOV op te heffen en het geld daarvan op een andere manier te “sparen”.
De premie is trouwens wel fiscaal aftrekbaar en volgens mij vergeten een heleboel mensen dat..

Anyhow, ik denk wel dat het goed is om op een bepaalde manier de AOV te verplichten als het om een ZZP’er gaat die hoofdverdiener/eenverdiener is, maar dan mogen de premies wel omlaag en de uitsluitclausules afgeschaft, zodat het ook makkelijker en aantrekkelijker wordt om je te verzekeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 14:15 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Hutcherson schreef
Nog even een vraag... Wanneer ben je ZZP'er?
Ik heb een eenmanszaak en personeel en vervul geen opdrachten van derden.


ZZP: Zelfstandig Zonder Personeel :D
Jij niet dus :P

Ik weet niet wat ik er van moet denken.
Betaal je in NL verplicht sociale bijdrage als ZZPer? Dat moet ik namelijk wel.
Als je AO verzekering verplicht maakt dan zou dat ook moeten voor mensen in loondienst vind ik. Een AO verzekering voor de hoofdverdiener is waarschijnlijk niet onverstandig, maar dan vooral als er sprake is van een familie die onderhouden moet worden. Anderzijds is er zoiets als eigen verantwoording.
Wij hebben destijds een verzekering genomen met de komst van ons kind

Edit: zie dat iemand boven me de vraag al beantwoord heeft.



Even een ding. Je kunt als ZZP'er gewoon personeel aannemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 14:38 



 
Profiel   

Uiteraard volstrekt tegen als dit gaat om een verplichting om een AOV af te sluiten |o Dat is onbetaalbaar..

Ben voor als het gaat om een collectief, waarbij je een percentage van je inkomsten betaald en geen uitsluitingen etc. Gewoon zoals het voor werknemers ook geregeld is. Het is namelijk wel echt een enorm probleem dat je je als ZZP-er niet kan verzekeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 14:46 



 
Profiel   

Geldt ook voor eenmanszaken uiteraard. En klopt dat je uitgaven voor inkomensvoorziening van je winst mag aftrekken. Dan is het echt minder duur dan het soms lijkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 14:55 



 
Profiel   

mysa schreef
Geldt ook voor eenmanszaken uiteraard. En klopt dat je uitgaven voor inkomensvoorziening van je winst mag aftrekken. Dan is het echt minder duur dan het soms lijkt.


Hoezo? Dat geld moet gewoon eerst verdiend worden hoor?!
Van de winst af mogen trekken is leuk, als je meer dan 11.000 euro winst maakt in een jaar.. Dan is zoiets gunstig en nogsteeds heel duur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 15:08 



 
Profiel   

Ja, dat is natuurlijk zo, ik ging klakkeloos uit van de zzp'ers die een toereikend inkomen verdienen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 15:40 



 
Profiel   

mysa schreef
Eenmanszaak zal er beslist ook onder vallen. Ik vermoed dat het uiteindelijk zal uitdraaien op een WAZ-achtige constructie.

De ouderen onder ons zullen die zich misschien herinneren.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Wet_arb ... fstandigen


Was het eerste waar ik aan dacht :j

Zal wel oude wijn in nieuwe zakken worden.

Huidige probleem met de dure AOV ( en niet AOW zoals ik af en toe lees) komt vooral door de macht van de verzekeraars. Een beetje vergelijkbaar met de ziektekoste..
Veel betalen, weinig er voor terug krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 16:18 



 
Profiel   

Die kan ik me ook nog herinneren ja. Maar die is niet voor niets gestopt. Ik begrijp dat de overheid dat niet gaat organiseren en het dus naar de markt zal brengen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 17:49 



 
Profiel   

Maar hopelijk worden er dan wel wat restricties/voorwaarden aan die markt opgelegd. Acceptatieplicht, bijvoorbeeld. En het wegpoetsen van enorme premieverschillen tussen diverse beroepen. Kan voor ons ook nog gezellig worden, als het net zo gaat als bij de WAZ, zullen we twee personen, in plaats van nu 1 moeten verzekeren. Want destijds moest de meewerkend echtgenoot(e) zich ook verplicht verzekeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 18:13 



 
Profiel   

@babootje heel interessante materie.
Na een aantal jaar ploeteren ben ik dit jaar gelukkig weer een aantal uur per week aan het werk. Het zijn babystapjes, maar het geeft weer goede moed en eindelijk weer +€ op mijn bankafschriften

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-19 07:33 



 
Profiel   

Ik ben in die zin zzp-er, dat ik een KvK nummer heb. Ik heb kippen en omdat ik boven de grens van 249 kippen zit, moest ik van de nvwa een KvK nummer en een ubn nummer hebben.
Maar omzet heb ik niet. Ik heb de kippen voor mezelf en verdien er niets aan, kost alleen maar.
Maar dar mag, want ik zie het nog steeds als hobby.
Werk partime in loondienst en vriend z'n salaris is voldoende.
Dan zou ik dus met nul omzet, toch een verzekering moeten hebben?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-19 13:41 



 
Profiel   

Nee, dat denk ik niet. Die wet is er nu wel door maar er moet nog heel veel aan geschaafd worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-19 16:02 



 
Profiel   

mysa schreef
Nee, dat denk ik niet. Die wet is er nu wel door maar er moet nog heel veel aan geschaafd worden.

Volgens mij kan er nog tot het einde van de week gestemd worden voor en tegen dit akkoord?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-19 16:43 



 
Profiel   

Oh, dacht dat het er al door was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-19 17:18 



 
Profiel   

Vakbondsleden kunnen nog stemmen. Dan pas tekenen die ook.

Ik ben tegen als zzp'er. Er zitten gewoon geen voordelen aan. Wie verzekerd wil zijn is het nu al. Het lijkt meer alsof de overheid alles maar wil regulieren. Minimale uurlonen, verplichte verzekeringen. Komt geen eind aan zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-19 23:17 



 
Profiel   

Ik heb wel een BAV, maar verder vind ik het mijn eigen risico

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-19 07:00 



 
Profiel   

Veulen84 schreef
Vakbondsleden kunnen nog stemmen. Dan pas tekenen die ook.

Ik ben tegen als zzp'er. Er zitten gewoon geen voordelen aan. Wie verzekerd wil zijn is het nu al. Het lijkt meer alsof de overheid alles maar wil regulieren. Minimale uurlonen, verplichte verzekeringen. Komt geen eind aan zo.



Overheid wil mensen, en de markt, beschermen met minimale urenlonen. Dat is niet onverstandig hoor!

Heel veel mensen kunnen nu geen aub verzekering omdat deveisen en de premie vaak te hoog zijn.
Verzekering mag je ook weigeren of veel dingen uit sluiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-19 07:06 



 
Profiel   

Mijn man betaald € 371 per maand aan een AOV. Echt een hap geld. Zijn inkomsten variëren elke week dus als het die maand minder is houd je bijna niets over van je loon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-19 07:15 



 
Profiel   

Super interessant dit topic!

Mijn Opa (80) zegt altijd dat ZZP-ers de armoede van de toekomst zijn :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-19 07:23 



 
Profiel   

BloemBloem schreef
Super interessant dit topic!

Mijn Opa (80) zegt altijd dat ZZP-ers de armoede van de toekomst zijn :o


Daar zou jouw opa deels wel eens gelijk in kunnen hebben. Dat is imo de groep mensen die ZZP-er zijn uit noodzaak, omdat ze in loondienst niet aan de bak komen (chronisch ziek, langdurig werkloos, 50+).

Maar een ander deel is ZZP-er omdat ze véél meer kunnen verdienen dan in loondienst (IT-consultants, juristen, communicatie/reclame). Deze groep heeft vermoedelijk die verzekering wel geregeld omdat ze het kunnen betalen.

En tenslotte is er een deel ZZP-er omdat hun werk vrijwel niet in loondienst bestaat (hoefsmid, artiest) - en daar zitten dan ook de hoogrisicoberoepen bij die niet te verzekeren zijn, en de beroepen waar vrijwel geen droog brood mee te verdienen is.

Oh, en er is nog een groep waarvan het werk wel in loondienst kan worden uitgevoerd, maar waar de werkgevers geen zin in hebben. Alfahelpenden in de thuiszorg bijv, en postbezorgers. Dat is best een zorgelijke ontwikkeling. Overlapt voor een groot deel met groep 1, vermoed ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-19 07:27 



 
Profiel   

Beauty branche is ook heel veel zzp, muv kappers

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-19 08:44 



 
Profiel   

Een van onze klanten is ook niet verzekerd, hij kreeg helaas een agressieve vorm van kanker, door de zware behandelingen was hij direct uit de running, kon niets meer, geen verzekeringen achter de hand, het heeft hem alles gekost, zijn huis, zijn zaak, helaas ook zijn huwelijk. Nu wordt het erg lastig (of wellicht wel onmogelijk) om nog een verzekering te vinden gezien zijn ziekteverleden.
Had hij wel een verzekering gehad was het voor hem anders uitgepakt.
Nu wil ik niet zeggen dat we allemaal die rotziekte krijgen, maar ook een ongelukje zit in een klein hoekje weet ik uit eigen ervaring (was ruim 11 maanden uit de running) en met een eigen bedrijf is dat gewoon niet handig, gelukkig goed verzekerd waardoor we wel door konden gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-19 09:03 



 
Profiel   

Ibbel schreef
BloemBloem schreef
Super interessant dit topic!

Mijn Opa (80) zegt altijd dat ZZP-ers de armoede van de toekomst zijn :o


Daar zou jouw opa deels wel eens gelijk in kunnen hebben. Dat is imo de groep mensen die ZZP-er zijn uit noodzaak, omdat ze in loondienst niet aan de bak komen (chronisch ziek, langdurig werkloos, 50+).

Maar een ander deel is ZZP-er omdat ze véél meer kunnen verdienen dan in loondienst (IT-consultants, juristen, communicatie/reclame). Deze groep heeft vermoedelijk die verzekering wel geregeld omdat ze het kunnen betalen.

En tenslotte is er een deel ZZP-er omdat hun werk vrijwel niet in loondienst bestaat (hoefsmid, artiest) - en daar zitten dan ook de hoogrisicoberoepen bij die niet te verzekeren zijn, en de beroepen waar vrijwel geen droog brood mee te verdienen is.

Oh, en er is nog een groep waarvan het werk wel in loondienst kan worden uitgevoerd, maar waar de werkgevers geen zin in hebben. Alfahelpenden in de thuiszorg bijv, en postbezorgers. Dat is best een zorgelijke ontwikkeling. Overlapt voor een groot deel met groep 1, vermoed ik.


En dan is er nog de groep die denken dat als je eigen baas bent je gouden bergen kunt verdienen.
In onze branche kunnen ze geen personeel vinden, de jongeren die van school komen denken dat ze alle wijsheid in pacht hebben en direct voor zichzelf gaan beginnen met alleen de ervaring van hun stages... Die nemen die stap omdat ze alleen nu de succes verhalen horen, dat straks de boel weer inzakt en dat ze dan de lease en alles moeten betalen en alle lasten doorgaan denken ze niet aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-19 09:07 



 
Profiel   

Dat is natuurlijk verschrikkelijk, maar gewoon niet op iedereen van toepassing.
Als mij zoiets zou overkomen betekend dat dat we (weer) zuinig moeten gaan leven, dus geen vakanties meer, niet meer uit eten, goedkopere boodschappen/kleding, etc...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-19 09:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 5 [ 108 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen