Zzpers verplicht arbeids ongeschiktheid verzekering

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 21:51

10.000€ komt m’n man niet eens aan :+ kan me niet voorstellen dat het dan ook verplicht wordt toch?
Zou wel een domme zet zijn.
Ms alleen voor mensen die afhankelijk zijn van dat inkomen? Maar neem aan dat je dan gewoon een aov hebt eigenlijk :=

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Zzpers verplicht arbeids ongeschiktheid verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 21:59

Dat akkoord is net nieuw. Er zitten allemaal extra voorwaarden etc aan. Het is allemaal nog niet duidelijk, dus laten we eerst eens afwachten hoe het allemaal precies zit.

Hutcherson

Berichten: 7371
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 22:05

Polly schreef:
Ik snap het ook wel, als je nu hoort hoeveel zzp'ers er geen arbeidsongeschiktheidsverzekering hebben, ik vraag me af hoe die mensen dat gaan doen als ze serieus ziek worden


Ik vind dat het risico van de ondernemer. Je weet dat het mis kan gaan. Ik vind iemand verplichten tot die keuze echt niet oke. Daar gaan een hoop mensen op failliet denk ik.

Hutcherson

Berichten: 7371
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 22:07

KimD schreef:
Voorbeeld, een vriendin van mij is verloskundige (praktijkeigenaar) en alleenstaand. Als zij ziek wordt, of iets breekt of een blessure oploopt aan welk lichaamsdeel dan ook is zij (voorlopig) arbeidsongeschikt.

Daar tegenover staan wel een bak met vaste lasten voor haar privé situatie, maar ook verzekeringen en dergelijke die zij moet hebben om dit beroep te mogen uitoefenen.

Zij zou met lege handen staan.

Als jij trouwens als ZZP'er een baan erbij hebt, of een (geregistreerde) partner is het een ander verhaal. Dan wordt de verplichting ook anders.


Zij zou een vervanger aan kunnen nemen.
Ik heb ook een praktijk en als mij iets overkomt moet ik direct opzoek naar een waarnemer voor mij. Als ik nooit meer kan werken moeten anderen dat voor mij doen.

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 22:17

Hutcherson schreef:
Polly schreef:
Ik snap het ook wel, als je nu hoort hoeveel zzp'ers er geen arbeidsongeschiktheidsverzekering hebben, ik vraag me af hoe die mensen dat gaan doen als ze serieus ziek worden


Ik vind dat het risico van de ondernemer. Je weet dat het mis kan gaan. Ik vind iemand verplichten tot die keuze echt niet oke. Daar gaan een hoop mensen op failliet denk ik.


Ik ken heel wat ZZP-ers die geen AO-verzekering hebben en ook niet sparen voor pensioen.
Die kosten uiteindelijk de maatschappij toch geld.
Als ze alleen AOW hebben (op papier) dan hebben ze recht op allerlei toeslagen of tegemoetkomingen enz.
Om maar niet te spreken wat er gebeurt als je een tijd ziek bent = geen inkomen.

Het moet wel betaalbaar worden, dus inkomensafhankelijk.

Om je BIG te kunnen verlengen, kan je voor een uitzendbureau werken en veel ziekenhuizen hebben tegenwoordig een Flexbureau.
Dus dat moet geen probleem zijn.

Hutcherson

Berichten: 7371
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Zzpers verplicht arbeids ongeschiktheid verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 22:40

Nog even een vraag... Wanneer ben je ZZP'er?
Ik heb een eenmanszaak en personeel en vervul geen opdrachten van derden.

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Zzpers verplicht arbeids ongeschiktheid verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 22:41

Als je personeel hebt ben je geen zzp’er, want dat is een Zelfstandige Zonder Personeel.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 22:44

Hutcherson schreef:
Nog even een vraag... Wanneer ben je ZZP'er?
Ik heb een eenmanszaak en personeel en vervul geen opdrachten van derden.


ZZP: Zelfstandig Zonder Personeel :D
Jij niet dus :P

Ik weet niet wat ik er van moet denken.
Betaal je in NL verplicht sociale bijdrage als ZZPer? Dat moet ik namelijk wel.
Als je AO verzekering verplicht maakt dan zou dat ook moeten voor mensen in loondienst vind ik. Een AO verzekering voor de hoofdverdiener is waarschijnlijk niet onverstandig, maar dan vooral als er sprake is van een familie die onderhouden moet worden. Anderzijds is er zoiets als eigen verantwoording.
Wij hebben destijds een verzekering genomen met de komst van ons kind

Edit: zie dat iemand boven me de vraag al beantwoord heeft.

willemieke

Berichten: 792
Geregistreerd: 27-12-06

Re: Zzpers verplicht arbeids ongeschiktheid verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 22:56

Aov voor bouwvakker boven de 40.. is 500 euro per maand! 6000 euro premie per jaar... en dan zijn de eerste 6 weken nog eigen risico. De meeste breuken en simpele ziektes zijn dan al genezen. Tevens gaat je premie daarna omhoog.
En dan vinden ze het gek dat er zoveel rondlopen zonder aov?
Ik niet. Daarmee kan je ook een pensioen opbouwen. Of bv je hypotheek aflossen zodat je later minder kosten hebt.

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Zzpers verplicht arbeids ongeschiktheid verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 23:06


kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 23:09

willemieke schreef:
Aov voor bouwvakker boven de 40.. is 500 euro per maand! 6000 euro premie per jaar... en dan zijn de eerste 6 weken nog eigen risico. De meeste breuken en simpele ziektes zijn dan al genezen. Tevens gaat je premie daarna omhoog.
En dan vinden ze het gek dat er zoveel rondlopen zonder aov?
Ik niet. Daarmee kan je ook een pensioen opbouwen. Of bv je hypotheek aflossen zodat je later minder kosten hebt.

Ik er zijn nu ondertussen al heel wat grotere bedrijven die zzp'ers inhuren die verplichten om een aov te hebben. Komen dit regelmatig tegen in de bouw.

Je kan zelf kiezen hoeveel wachttijd je wilt hebben voordat ze gaan uitkeren net als de hoogte van het te verzekerde bedrag.

Maar deels vind ik het wel goed dat het verplicht gesteld wordt. Als ik zie hoeveel er zonder aov lopen die echt een serieus probleem hebben als ze een paar weken/maanden geen inkomsten meer hebben.

Wat ik er wel op tegen heb is dat er heel snel dingen worden uitgesloten worden bij zo'n verzekering, maar je betaald evengoed de volle mep.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Zzpers verplicht arbeids ongeschiktheid verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-19 23:11

Kiki, maar ff hoor.... dat is toch hún probleem en niet het mijne?

BigOne
Berichten: 38325
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 23:11

willemieke schreef:
Aov voor bouwvakker boven de 40.. is 500 euro per maand! 6000 euro premie per jaar... en dan zijn de eerste 6 weken nog eigen risico. De meeste breuken en simpele ziektes zijn dan al genezen. Tevens gaat je premie daarna omhoog.
En dan vinden ze het gek dat er zoveel rondlopen zonder aov?
Ik niet. Daarmee kan je ook een pensioen opbouwen. Of bv je hypotheek aflossen zodat je later minder kosten hebt.

Maar dan nog, ja het is veel geld maar wanneer het meer is dan een simpele breuk of bvb een burn-out en je bent een jaar bezig dan ben je blij dat je verzekerd bent want ik denk dat er maar weinig zzp ers met veel inkomsten elke maand zoveel opzij zetten.
Onze smid, jonge kerel en werkt net helemaal zelfstandig betaald 350 per maand voor de AO. Heeft kind nog kraai maar zich wel bewust dat hij een hoog risico beroep heeft .

moonsparkle
Berichten: 21733
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 23:26

Ik vindt dat zoiets gewoon je eigen risico moet blijven, zodat de zzper die het wel op kan vangen omdat die bijvoorbeeld ook in loondienst is of omdat de partner het hoofdinkomen heeft niet verplicht zoveel uit hoeft te geven aan iets waar je veel geld instopt en diegene misschien nooit gaat gebruiken.

Paardenfann4
Berichten: 1354
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 23:27

Het is leuk bedacht en ik ben zeker voor een verzekering voor zzp-ers. Maar dan wel betaalbaar net als gewone werknemers. De meesten kunnen de huidige verzekeringen helemaal niet betalen. Bovendien zijn de eisen zo streng dat je al bijna niet door een keuring komt en er wordt zoveel uitgesloten dat het dan zinloos is om de verzekering te nemen. Het ene beroep levert meer op dan het andere dus daar zou ook verschil in moeten zijn. Dat iemand met een hoog risico beroep meer betaalt dan iemand met een kantoorbaantje is ook logisch.

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zzpers verplicht arbeids ongeschiktheid verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 05:55

Betaalbare verzekeringen zou enorm fijn zijn! Maar verplichten vind ik niet slim.
Ik zou volgens een vergelijkingssite 200 euro per maand kwijt zijn, en dan met een wachttijd van een jaar 8)7
Ik heb sinds kort een eigen bedrijfje dat ik nog aan het opbouwen ben. Het lijkt heel makkelijk, maar het kan jaren duren voordat je een goed lopend bedrijf hebt waar je echt van kan leven. En zo'n verzekering zou ik dan ook echt niet kunnen betalen momenteel. Ik heb het ook niet nodig, want mijn vriend kan ons in geval van nood prima samen onderhouden.
Als ik 200 euro per maand zou moeten gaan betalen, terwijl ik maar 5 maanden per jaar werk via mijn bedrijfje, dan zou ik er waarschijnlijk mee moeten stoppen.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Zzpers verplicht arbeids ongeschiktheid verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 06:30


Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Zzpers verplicht arbeids ongeschiktheid verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 07:01

Dus als ik het goed begrijp geldt dit dus ook voor de freelancer die naast een vaste baan nog een paar uur voor zichzelf werken?
Lekker dan. Ik verdien zo’n 500 euro (wit) bij per maand. Dan gaat dus de helft naar de belasting en de andere helft naar de verzekering met de huidige premies :+

Ik ga me hier eens even in inlezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 08:16

KimD schreef:
LadyMadonna schreef:
Maak het dan bijv inkomens afhankelijk, of alleen als je de kostwinner bent, of zoiets.

Als dit ingevoerd wordt kan ik m’n zaak wel opdoeken...
Of een veel hoger tarief bij mijn klanten neerleggen, waardoor die weg lopen en ik de boel alsnog kan opdoeken....


Gebaseerd op je eerste antwoord klinkt dit ook meer als hobby (voor mij) dan als werk, voor dat bedrag per maand zou ik mijn bed niet uitkomen bij wijze van spreken.

Ik denk dat ze het ook doen op 'ZZP'er' minder aantrekkelijk te maken. Je kan het heel makkelijk worden, maar niet heel makkelijk zijn. En daar verkijken veel mensen zich op.


Jeetje, verdien ik dan echt zo slecht of andere zo goed? :=

Toevallig ben ik twee maanden terug gestopt als zzper naast mijn parttime baan omdat ik te weinig overhield, maar anders had ik met deze regeling sowieso kunnen stoppen.

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Zzpers verplicht arbeids ongeschiktheid verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 08:21

Als €250 je halve maandomzet is, is dat niet veel nee. Het ligt eraan hoeveel uren erin zitten om te zeggen of het slecht verdient of niet.
Maar veel mensen zijn ook zzp’er voor de hobby naast hun baan. En leuk als je er dan wat mee verdient :) maar als dat dan wegvalt door arbeidsongeschiktheid is er helemaal geen probleem omdat je er niet afhankelijk van bent.

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 08:27

Als je als freelancer bij klust, hangt het er vanaf of je in loondienst voldoende uren maakt/verdient en dus op die manier al voldoende verzekerd bent.

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 08:28

De verplichte premie is een ding, maar de uitbetalingsregels zijn nog veel belangrijker. Want nu zijn de regels met zoveel uitzonderingen omkleed, dat de verzekering zelden wordt uitbetaald aan een zzper en als ze tot uitbetaling overgaan doet de verzekering dat zo minimaal mogelijk.

Onder huidige voorwaarden ben ik niet geïnteresseerd in de verzekering

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23458
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 08:30

Ik zou het realistisch vinden als ze bv vanaf een X aantal uren per week de verzekering verplichten.

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 08:31

janouk schreef:
De verplichte premie is een ding, maar de uitbetalingsregels is nog veel belangrijker. Want nu zijn de regels met zoveel uitzonderingen omkleed, dat de verzekering zelden wordt uitbetaald aan een zzper en als ze tot uitbetaling overgaan doet de verzekering dat zo minimaal mogelijk.

Onder huidige voorwaarden ben ik niet geïnteresseerd in de verzekering


Het is ook helemaal niet haalbaar om het op te lossen met het reguliere systeem. Daarom denk ik dat het weer een WIA-model wordt. Waarin acceptatieplicht geldt en een vast, reëel bedrag aan premie.

Ibbel

Berichten: 49196
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 08:35

Alle ZZP-ers een BV oprichten (of een stichting of zo, is goedkoper), en jezelf salaris uitbetalen vanuit de BV/Stichting :+ Draag je gewoon de reguliere premies af en ben je zowel bij ziekte als bij arbeidsongeschiktheid gedekt. Oh, en je bouwt pensioen op.
(Niet echt realistisch, maar als je een redelijk omzet hebt misschien wel een mooie loophole)