Meisje stopt met eten en drinken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Meisje stopt met eten en drinken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 18:14

Moderatoropmerking:
Heb jij, of ken jij iemand met zelfmoordgedachten, neem dan contact op met 113 Stichting Zelfmoordpreventie
Bel 0900 0113 (24/7 bereikbaar)
Chat / lees hulp informatie op http://www.113.nl


Ik ben geshockeerd, wat een intriest verhaal.
Wat een leed, maar ook wat een kracht heeft er in dat meisje geschuild.


Helemaal op was ze, “na jaren strijden en vechten”. En dus besliste de Nederlandse Noa Pothoven (17) te stoppen met eten en drinken en te sterven. Euthanasie kreeg het meisje niet, ondanks haar depressies, anorexia en posttraumatische stressstoornis nadat ze tweemaal verkracht werd op erg jonge leeftijd. Haar overlijden is wereldnieuws, maar merkwaardig genoeg schrijven veel internationale media dat het wel om euthanasie gaat. Zelfs de paus tweette er (verkeerdelijk) over.

Vorig jaar bracht Noa Pothoven, toen 16 jaar, nog het boek Winnen of leren uit. Een tragisch boek, waarin het meisje uit Arnhem schrijft hoe ze op haar elfde aangerand werd op een schoolfeest en drie jaar later door twee mannen verkracht werd. Hoe ze daarna depressief werd en meermaals uit het leven probeerde te stappen. Hoe het leven voor haar geen zin meer had, maar via het boek toch de hulp voor psychisch kwetsbare jongeren wil verbeteren.

Ondanks de vele prijzen die ze wint voor het boek, en de woorden van lof en steun, komt het levenslustige meisje er daarna niet meer bovenop. Dat bleek twee weken geleden, toen ze in een post op Instagram aankondigde nog maar tien dagen te zullen leven. “Ik leef al zo lang niet meer écht”, schreef Noa toen. “Ik overleef, en zelfs dat niet echt. Ik adem wel maar leef niet meer. Ik ben nu een tijdje gestopt met eten en drinken en na veel gesprekken en beoordelingen is besloten dat ik word losgelaten, omdat mijn lijden ondraaglijk is. Het is op, na jaren strijden en vechten.”

Geen euthanasie

In een interview met de regionale krant De Gelderlander had Noa verteld dat ze in 2018 achter de rug van haar ouders naar de Levenseindekliniek in Den Haag was gestapt om euthanasie te vragen. “Ze vinden me daar te jong om dood te gaan”, zei ze daarover. Ze krijgt te horen dat ze haar behandeling eerst moet afronden en haar hersenen volgroeid moeten zijn. “Ik ben er kapot van.”

Het meisje stopte dan maar met eten en drinken, en werd met ernstig ondergewicht opgenomen in een Arnhems ziekenhuis. Daar werden ze in coma gebracht om kunstmatig gevoed te worden. Maar zodra ze uit die coma kwam, ging de lijdensweg verder. “Dood is voor haar de ultieme manier van rust”, aldus haar moeder. “Als er iets anders mogelijk zou zijn, ben ik ervan overtuigd dat ze daarvoor zou kiezen.”

Wereldnieuws

Toen het meisje afgelopen zondag overleed, werd haar verhaal meteen wereldnieuws. Van Groot-Brittannië tot India en de VS, alle kranten berichtten over de dood van het Nederlandse meisje. Opmerkelijk is dat in zowat al die artikels, onder meer in The guardian en Washington post, gewag gemaakt werd van legale euthanasie. Zelfs de paus reageerde via Twitter, door te zeggen dat euthanasie en geassisteerde zelfmoord een nederlaag zijn voor iedereen.

De ouders verspreidden dan maar een Engelstalig bericht om alle twijfels de wereld uit te helpen. “Wij,de ouders van Noa Pothoven, zijn enorm droevig door de dood van onze dochter. Noa heeft ervoor gekozen niets meer te drinken of te eten. We willen benadrukken dat dat de oorzaak van haar dood is.”

https://m.hbvl.be/cnt/dmf20190607_04449 ... gn=seeding
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 14-06-19 00:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Hulplijn informatie toegevoegd

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Meisje stopt met eten en drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 18:23

Dat verklaard veel. Toen ik de krantenkoppen zag dacht ik direct al: "Volgens mij kan dat geeneens hier in Nederland."

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Meisje stopt met eten en drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 18:25

Tja..... kanker is een dodelijke ziekte, depressie ook.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 18:26

Triest dat ze geen euthanasie mocht. Je lichaam bewust laten versterven door te stoppen met eten en drinken schijnt echt een lijdensweg te zijn.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 18:26

Het levenslustige meisje?

anjali
Berichten: 15080
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 18:29

Dit vind ik wel heel erg triest.Dat kennelijk geen enkele behandeling haar levenslust terug kon brengen.Ik hoorde wel dat ze geen psychische behandeling konden gaan doen zolang ze lichamelijk niet was opgeknapt (weer op gewicht gekomen). Dat moest dus eerst. maar zolang je de psychische oorzaak van het lichamelijke probleem niet aanpakt wordt het natuurlijk een vicieuze cirkel waar ze dus niet meer uitkwam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 18:29

Maartje1990 schreef:
Tja..... kanker is een dodelijke ziekte, depressie ook.


Maar van allebei kun je genezen. :)
'Slechts' 1 tot 2 procent van alle depressies eindigt in zelfmoord, 98% van de mensen hersteld op eigen kracht of met behulp van familie, vrienden, lotgenoten en/of therapie.
Ik zou depressie en zelfmoord/dood dus ook nooit zo 1 op 1 willen koppelen, want dat is de beste manier om alle mensen die nu zelf depressief zijn het graf in te praten. Daar kun je niet voorzichtig genoeg mee zijn.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 18:40

xyzutu2 schreef:
Maartje1990 schreef:
Tja..... kanker is een dodelijke ziekte, depressie ook.


Maar van allebei kun je genezen. :)
'Slechts' 1 tot 2 procent van alle depressies eindigt in zelfmoord, 98% van de mensen hersteld op eigen kracht of met behulp van familie, vrienden, lotgenoten en/of therapie.
Ik zou depressie en zelfmoord/dood dus ook nooit zo 1 op 1 willen koppelen, want dat is de beste manier om alle mensen die nu zelf depressief zijn het graf in te praten. Daar kun je niet voorzichtig genoeg mee zijn.

Dat lijkt me eerlijk gezegd sterk dat zoveel procent zou genezen. Veel depressies zijn chronisch. Maar niet iedereen heeft het lef er zelf een punt achter te zetten.

anjali
Berichten: 15080
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 18:41

Wordt men tegenwoordig niet meer onder dwang gevoed bij anorexia? En in geval van depressie met medicijnen (antidepressiva) behandeld?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Meisje stopt met eten en drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 18:44

Anorexia is iets heel anders

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 18:47

LadyMadonna schreef:
Anorexia is iets heel anders


In het artikel staat dat ze daar ook onder leed

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 18:48

anjali schreef:
Wordt men tegenwoordig niet meer onder dwang gevoed bij anorexia? En in geval van depressie met medicijnen (antidepressiva) behandeld?


Dit meisje heeft een depressie gekregen na forse trauma's. Je kan er wel pillen in stoppen maar de trauma's zijn er dan nog. Daar helpen die pillen echt niet tegen.

Volgens mij moet de discussie ook gaan over hoe mensen bij de juiste zorg komen en niet over wat er allemaal nog aan dit meisje had kunnen worden gesleuteld die al (zoals ik het lees) veel behandeling en lijden achter de rug heeft.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 18:52

xyzutu2 schreef:
Maartje1990 schreef:
Tja..... kanker is een dodelijke ziekte, depressie ook.


Maar van allebei kun je genezen. :)
'Slechts' 1 tot 2 procent van alle depressies eindigt in zelfmoord, 98% van de mensen hersteld op eigen kracht of met behulp van familie, vrienden, lotgenoten en/of therapie.
Ik zou depressie en zelfmoord/dood dus ook nooit zo 1 op 1 willen koppelen, want dat is de beste manier om alle mensen die nu zelf depressief zijn het graf in te praten. Daar kun je niet voorzichtig genoeg mee zijn.

Ja kan je genezen....
helaas geneest niet iedereen van kanker. En vaak zijn depressies sluimerend altijd aanwezig. Dus risico op terugval...
was het maar zo’n feest dat je altijd van alles kunt genezen. Had voor mij een stuk prettiger geweest en mijn familie.


Wel vind ik het in en in triest dat ze zo aan haar einde moest komen. Dat gaat met kanker een stuk makkelijker.

Erpel

Berichten: 1779
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:33

elnienjo schreef:
Triest dat ze geen euthanasie mocht. Je lichaam bewust laten versterven door te stoppen met eten en drinken schijnt echt een lijdensweg te zijn.


Hoeft niet perse. Ik heb een man gekend die hier bewust voor had gekozen, voor hem was het dan ook echt geen lijdensweg.Ging allemaal erg rustig en vredig.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:39

elnienjo schreef:
Triest dat ze geen euthanasie mocht. Je lichaam bewust laten versterven door te stoppen met eten en drinken schijnt echt een lijdensweg te zijn.


Vooropgesteld wat een ontzettend trieste gebeurtenis!
Ik heb ergens gelezen dat ze thuis daarbij "begeleid" is en goede pijnstilling heeft gekregen.

rien10
Berichten: 14670
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:41

elnienjo schreef:
Triest dat ze geen euthanasie mocht. Je lichaam bewust laten versterven door te stoppen met eten en drinken schijnt echt een lijdensweg te zijn.

Triest dat ze geen euthanasie mocht? Triest dat alle hulp tekort schoot. Dat is in en in triest.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:42

rien10 schreef:
elnienjo schreef:
Triest dat ze geen euthanasie mocht. Je lichaam bewust laten versterven door te stoppen met eten en drinken schijnt echt een lijdensweg te zijn.

Triest dat ze geen euthanasie mocht? Triest dat alle hulp tekort schoot. Dat is in en in triest.


Inderdaad!
En dan die woorden "we laten je los" we kunnen niets meer voor je doen. Hoe erg moet dat wel niet voor je zijn als je al zo diep zit. |(

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:43

Erpel schreef:
elnienjo schreef:
Triest dat ze geen euthanasie mocht. Je lichaam bewust laten versterven door te stoppen met eten en drinken schijnt echt een lijdensweg te zijn.


Hoeft niet perse. Ik heb een man gekend die hier bewust voor had gekozen, voor hem was het dan ook echt geen lijdensweg.Ging allemaal erg rustig en vredig.

Als het lichaam al ver afgetakeld is door ouderdom(skwalen) schijnt het makkelijker te zijn dan met een jong lichamelijk sterk gestel.

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:44

Wat heftig en verdrietig om te lezen dat ze op deze manier voor een einde heeft moeten kiezen..

Taifoen

Berichten: 1031
Geregistreerd: 03-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:44

anjali schreef:
Wordt men tegenwoordig niet meer onder dwang gevoed bij anorexia? En in geval van depressie met medicijnen (antidepressiva) behandeld?


Ze heeft volgensmij meer dan 20 keer elektroconvulsietherapie gehad. Dat stadium dat je een depressie behandeld met medicatie ben je dan al lang voorbij

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:49

rien10 schreef:
elnienjo schreef:
Triest dat ze geen euthanasie mocht. Je lichaam bewust laten versterven door te stoppen met eten en drinken schijnt echt een lijdensweg te zijn.

Triest dat ze geen euthanasie mocht? Triest dat alle hulp tekort schoot. Dat is in en in triest.

Niet alles is te verhelpen met pillen en/of andere hulp. We moeten het leven ook niet als ultieme geluk zien en ook niet als iets wat je verplicht de volle 70/80 jaar moet uitzitten.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:52

rien10 schreef:
elnienjo schreef:
Triest dat ze geen euthanasie mocht. Je lichaam bewust laten versterven door te stoppen met eten en drinken schijnt echt een lijdensweg te zijn.

Triest dat ze geen euthanasie mocht? Triest dat alle hulp tekort schoot. Dat is in en in triest.

Ja en als ze dan echt niet meer wil of kan. Wie zijn wij dan om iemand euthanasie te weigeren. Iemand eigenlijk verplichten om dan wel de lijdensweg door te gaan. Of andere mensen een trauma bezorgen door bijv voor een trein te springen omdat ze echt niet meer willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:54

elnienjo schreef:
xyzutu2 schreef:

Maar van allebei kun je genezen. :)
'Slechts' 1 tot 2 procent van alle depressies eindigt in zelfmoord, 98% van de mensen hersteld op eigen kracht of met behulp van familie, vrienden, lotgenoten en/of therapie.
Ik zou depressie en zelfmoord/dood dus ook nooit zo 1 op 1 willen koppelen, want dat is de beste manier om alle mensen die nu zelf depressief zijn het graf in te praten. Daar kun je niet voorzichtig genoeg mee zijn.

Dat lijkt me eerlijk gezegd sterk dat zoveel procent zou genezen. Veel depressies zijn chronisch. Maar niet iedereen heeft het lef er zelf een punt achter te zetten.

Wat een vreemde opmerking, niet iedereen heeft het lef om zelfmoord te plegen? Of mensen nou met chronische depressie leven, of dat ze er een einde aan maken, lef heeft daar in beide gevalllen niets mee te maken.

Best gevaarlijk ook voor mensen die nu zwaar depressief zijn en hier meelezen, zo'n opmerking.

Ik vind dit vooral een heel verdrietig verhaal, zo'n jong meisje dat niet meer wil leven.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:58

Wat ontzettend heftig. Toen ik de krantenkop las dacht ik ook meteen aan euthanasie. Wat naar dat ze zichzelf heeft moeten uithongeren/uitdrogen om te sterven.

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Meisje stopt met eten en drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 20:11

Poeh, als 20x ect niet geholpen heeft, dat is wel echt het laatste wat ze proberen. Het is zo'n verrot cirkeltje waar ze in bleef zitten en klinieken die zowel depressie en eetstoornissen tegelijk behandelen zijn er vrijwel niet. Zo jammer dat er voor haar geen andere uitweg was en dat de zorg nog steeds tekort schiet.