Meisje stopt met eten en drinken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 20:25

Ik kan eigenlijk alleen maar respect hebben voor haar en haar familie.
Als iemand echt niet meer wil en therapie geen zin meer heeft wie zijn wij dan om te zeggen je mag niet? Eigenlijk belachelijk dat euthanasie niet kon maar ik vind het wel heel sterk dat haar ouders zo achter haar gestaan hebben dat dit zo kon..

_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 20:44

Jeetje wat heftig zeg! Ik las ook al dat zelfs ECT geen effect had.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Meisje stopt met eten en drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 20:50

Ik heb het ook gelezen, en verbaas me nog altijd een beetje hoe de hulpverlening hier werkt. Anorexia en trauma's zijn soms onlosmakelijk aan elkaar verbonden, veel therapieën etc sluiten ook niet aan want iedere patiënt is anders. De zoektocht is onmenselijk en ik kan me voorstellen dat je er op een gegeven moment ook gewoon klaar mee bent.. Het vechten tegen de bierkaai.. Hopelijk heeft het meisje rust gevonden die ze zo zocht. En respect voor haar familie!

Lestrange01

Berichten: 2807
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 21:01

Ik ga niet in op de discussie, maar ik wil even zeggen dat dit verhaal mij heel erg heeft geraakt.

Ik ben een tijd terug opgenomen geweest, we waren beide opgenomen in dezelfde kliniek. Ik ben haar dus tegen gekomen tijdens therapie (we hebben nooit gepraat, ze was er net voordat ik weg ging, en was erg verlegen denk ik). Wat mij zo raakte was dat zij de derde is in de afgelopen vier maanden die in dezelfde tijd is opgenomen bij die kliniek die nu zelfmoord heeft gepleegd. En twee anderen waarmee ik maandenlang samen heb geleefd daar die meerdere zelfmoord pogingen gedaan hebben in de afgelopen jaren.

Laatst had ik voor het eerst weer afgesproken met een vriendin uit de kliniek. Ik had eigenlijk na de opname al het contact gestopt met iedereen omdat ik er niet meer aan terug wilde denken. Tot ik dat bericht van haar las op instagram, toen kwamen al die herinneringen weer terug (nare herinneringen), en dezelfde dag zocht die vriendin weer contact met mij. We hebben er toen in het echt over gepraat, zij vertelde dat nog een meisje waarmee wij opgenomen hebben gezeten zelfmoord had gepleegd een jaar terug.

Ik vind het ontzettend erg dat zij geen uitweg meer zag, en vooral dat alle behandelingen niet aansloegen. Dat je wil vechten en dat het gewoon niet werkt. Ik vind het erg dat zij voor mij bijna een "nummertje" is geworden, omdat zij voor mij "de volgende" is die zelfmoord pleegt die ik ken uit die tijd. Maar ergens heeft het me ook weer in contact met een vriendin gebracht en ben ik blij dat ik sterk genoeg ben dat ik wel wil leven. Al klinkt dat waarschijnlijk heel egoïstisch

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 21:11

dees_daan schreef:
Ik kan eigenlijk alleen maar respect hebben voor haar en haar familie.
Als iemand echt niet meer wil en therapie geen zin meer heeft wie zijn wij dan om te zeggen je mag niet? Eigenlijk belachelijk dat euthanasie niet kon maar ik vind het wel heel sterk dat haar ouders zo achter haar gestaan hebben dat dit zo kon..

Eens :).

Ze was door toedoen van anderen zo ontzettend ziek geworden (aanranding en verkrachting), ze kon haar leven niet leiden zoals zij wilde (therapie op therapie, opname naar opname), gelukkig kon ze uiteindelijk wel kiezen hoe en wanneer ze haar leven wilde laten eindigen, in huiselijke kring met haar geliefden om haar heen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Meisje stopt met eten en drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 21:23

Even een hersenspinsel wat me bezig houdt...
Meisje was 17, waar trek je een grens? Had het wel gekund als ze 30 had geweest? Of ouder? En andersom, wat doe je als een kind van 10 in een dergelijke situatie zit?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 21:25

LadyMadonna schreef:
Even een hersenspinsel wat me bezig houdt...
Meisje was 17, waar trek je een grens? Had het wel gekund als ze 30 had geweest? Of ouder? En andersom, wat doe je als een kind van 10 in een dergelijke situatie zit?

Wat bedoel je precies? Euthanasie?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 21:30

_San87_ schreef:
LadyMadonna schreef:
Even een hersenspinsel wat me bezig houdt...
Meisje was 17, waar trek je een grens? Had het wel gekund als ze 30 had geweest? Of ouder? En andersom, wat doe je als een kind van 10 in een dergelijke situatie zit?

Wat bedoel je precies? Euthanasie?

Ja...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 21:35

LadyMadonna schreef:
_San87_ schreef:

Wat bedoel je precies? Euthanasie?

Ja...

Daar zijn tot in detail beschreven protocollen voor. En er is geen leeftijdgrens, zo is er al eens een euthanasieverzoek van een minderjarige ingewilligd, maar ook verzoeken van 50-jarigen geweigerd. Sowieso wordt een groot deel van de verzoeken geweigerd.

Wat de beweegredenen waren om Noa te weigeren weet ik niet, waarschijnlijk waren ze van mening dat ze niet uitbehandeld was.

Blue_Monday
Berichten: 581
Geregistreerd: 28-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 21:39

Rip noa...

Schandalig dat op internationale media de ronde gaat dat het door euthanasie is gebeurd.

Is ultieme democratie niet zelfbeschikking over je eigen einde, dat zou mooi zijn voor mensen zoals noa.

Lestrange, sterkte :(:)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Meisje stopt met eten en drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 21:43

Ze wilde dit inderdaad al heel lang zelf. Ik heb haar boek gelezen.
Heel schrijnend dat het zover moest komen, maar anderzijds snap ik ook wel dat de levenseindekliniek ergens een grens moet trekken.
Ik hoop dat ze haar rust gevonden heeft.

ikkedus
Berichten: 3275
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 21:49

Technisch gesproken is het onthouden van hulp een vorm van hulp bij zelfmoord en dus euthanasie.
Maar euthanasie staat nooit op zichzelf. ALS er al voor gekozen wordt, dan zijn daar heel veel onderzoeken aan vooraf gegaan.
Dit verhaal is schrijnend. Er is een aantal jaar geleden volgens mij ook zon verhaal geweest.
Ik vind dat het mogelijk moet worden dat een vantevoren vastgesteld team van vaste behandelaars mag kiezen om een verzoek tot levensbeëindiging te honoreren.
Het is toch bizar dat we bij dieren een redelijkbtot hoog inspraakrecht hebben voor euthanasie en dat het bij een mens niet mag.
Mijn tante is in mei overleden. Zij heeft godzijdank een dokter gehad die haar heeft gesteund in haar verzoek om haar leven te beëindigen. Er was bij haar duidelijk sprake van uitzichtloos lijden. Maar dan nog was het moeilijk te regelen en sterk arts-afhankelijk. Ik vind dat raar!

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 21:51

Blue_Monday schreef:
Rip noa...

Schandalig dat op internationale media de ronde gaat dat het door euthanasie is gebeurd.

Is ultieme democratie niet zelfbeschikking over je eigen einde, dat zou mooi zijn voor mensen zoals noa.

Lestrange, sterkte :(:)

Er wordt inderdaad flink geschermd met zelfbeschikkingsrecht, maar als puntje bij paaltje komt moet je het toch nog afdwingen. Zeer verdrietige zaak, euthanasie hoort inderdaad niet makkelijk te zijn, maar onmogelijk is ook niet de bedoeling.

Anoniem

Re: Meisje stopt met eten en drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 21:54

Heel bijzonder verhaal, ik kende haar niet maar heb recent iemand leren kennen die me tijdens het appen vertelde dat haar oude buurmeisje was overleden, dit bleek dus Noa te zijn, zo heb ik haar verhaal gelezen ik dacht ook echt oh neee wat een lijdensweg zo . Maar ze zat wel onder zware medicatie waardoor het anders lijden was dan wanneer wij zomaar ineens stoppen met eten en drinken..
Ja ik kreeg echt kippenvel toen ik haar verhalen las, en ook op foto's zijn soms haar littekens ook zichtbaar geen open wonden maar wel heftige littekens. Voor haar is het echt beter zo ik hoop dat ze rust heeft gevonden..

rien10
Berichten: 14672
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 22:02

elnienjo schreef:
Niet alles is te verhelpen met pillen en/of andere hulp. We moeten het leven ook niet als ultieme geluk zien en ook niet als iets wat je verplicht de volle 70/80 jaar moet uitzitten.


Je hebt een punt. Het leven is niet maakbaar.
OK, laat ik het dan terugbrengen tot "wat in- en in triest". Echt vreselijk.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 22:08

ikkedus schreef:
Technisch gesproken is het onthouden van hulp een vorm van hulp bij zelfmoord en dus euthanasie.
Maar euthanasie staat nooit op zichzelf. ALS er al voor gekozen wordt, dan zijn daar heel veel onderzoeken aan vooraf gegaan.


Wat is dat toch dat de term euthanasie zo te pas en te onpas worst gebruikt? Hulp bij zelfmoord is géén euthanasie. Euthanasie is actief iemands leven beëindigen. Moord met toestemming van de vermoordde als je het zo wilt zien. Kiezen om iemands leven niet te verlengen (dmv dwangvoeden in dit geval) is géén euthanasie.


Verder huilt mijn hart voor haar. Verdriet dat niks haar heeft kunnen doen genezen, verdriet dat er op geen enkele manier een uitweg voor haar gevonden kon worden. Ik hoop oprecht dat het stoppen met eten en drinken voor haar niet als een lijdensweg heeft gevoeld, maar als een manier om zelf iets te kunnen doen aan het verdriet en de ellende die ze heeft ervaren.

Over het algemeen geeft stoppen met eten en drinken een "fijn" einde, maar de eerste periode (constante honger en dorst omdat het lichaam wel verder wil in haar geval) lijkt me verschrikkelijk. Bij een lichaam dat al fysiek aan zijn einde is, is dat anders omdat honger en dorst dan (gedeeltelijk) zijn uitgeschakelt.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 22:08

Een vriendin van mij die net terug is uit een kliniek kende haar. Naar haar verhaal was dit meisje al “uitbehandeld” en had ze het hele traject al meermaals doorlopen. Helaas staat die vriendin van mij momenteel zelf ook zo in het leven. Ik heb regelmatig dat ik even kijk wanneer ze voor het laatst online was op instagram. Om te kijken of ze er nog is... nu heb ik bij mijn vriendin wel de hoop dat ze weer omhoog gaat klimmen. Maar als zij dit bijvoorbeeld altijd zou hebben (zij is manisch/bipolair) dan zou ik echt snappen dat je dat niet wil. Zeker omdat ik dit nu van zo dichtbij zie. Je ziet gewoon ogen zonder levenslust en daar ga je als omstanders ook aan kapot.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 22:10

Het lijkt mij vreselijk om je zo klote te voelen, al jaren, en uiteindelijk jezelf moet uithongeren en uitdrogen om maar dood te kunnen gaan. Hoe fijn was het geweest als ze gewoon dat pilletje of spuitje kreeg... Ik vind het hartverscheurend.

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 22:10

Pffoee, heftig artikel. Vind het erg dat het hier in Nederland zo ver moet en kan komen.....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Meisje stopt met eten en drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 22:11

Misschien is het interessant om de documentaire over de Levenseindekliniek eens te bekijken (is gratis via NPO Start).

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 22:13

Ricie schreef:
Pffoee, heftig artikel. Vind het erg dat het hier in Nederland zo ver moet en kan komen.....


Misschien begrijp ik je verkeerd, maar bedoel je dan dat je vindt dat hulpverlening gefaald heeft bij dit meisje? Of dat je het hizar vindt dat ze geen euthanasie heeft gekregen?

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 22:15

Ricie schreef:
Pffoee, heftig artikel. Vind het erg dat het hier in Nederland zo ver moet en kan komen.....


Wat vind je precies erg?

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Meisje stopt met eten en drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 22:18

Ik vind het erg dat het zover moet komen dat zo een meisje via zo een lijdensweg aan haar einde moet komen. Dat er of geen betere hulp is, of dat euthanasie zo moeilijk is in zo een geval. Tuurlijk snap ik dat het een hele weg is om dat aan te vragen. En dat daar echt wat haken en ogen aan (moeten) zitten en dat het niet zomaar kan....

Maar ik denk dat je iemand zo een lijdensweg "geven" ook niet de juiste manier is....

Moet er wel even bijzeggen, heb niet het hele topic gelezen. Dus weet niet wat hier verder al over gezegd/besproken is....

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 22:41

Misschien een beetje off topic, maar ook weer helemaal niet. Laatst was er een docu op tv over een meisje dat verschillende pogingen tot zelfmoord had gedaan en zich had ingeschreven bij de levens einde kliniek. Maar vervolgens zat ze daar in de studio nog voor een interview en ging het goed met haar en wou ze eigenlijk weer leven. Zelf heb ik ook ooit een hele zware tijd gehad en wat ben ik blij dat ik er nog mag zijn. Ik vindt het dan ook erg lastig wanneer je beslist over iemands leven.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 22:45

Het moest mij trouwens ook denken aan een documentaire over een meisje uit België die uiteindelijk wel een euthanasieverklaring heeft gekregen. Zij kampte al sinds ze een klein meisje was met een zware depressie. Na een heel lang traject kreeg zij toestemming. Uiteindelijk op de dag van de euthanasie besloot ze om het toch niet te doen, maar het gaf haar zoveel rust dat ze nu in ieder geval elk moment kon zeggen "en nu is het klaar." Als ik mij goed herinner is België ook het enige land waar dit tot nu toe mogelijk is.

Ik ben altijd van mening, je wordt al zonder toestemming op deze wereld gegooid, dus als je vind dat het klaar geweest is, dat je zelf mag bepalen wanneer het klaar is. En hoe fijn zou het niet zijn als dat op een vredige manier gedaan kan worden.