Meisje stopt met eten en drinken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 09:27

Betteke schreef:
Ik vraag me dan serieus af hoeveel van jullie euthanisatie van dichtbij hebben meegemaakt. Als het om paarden gaat moeten we eindeloos doorgaan met behandelen, maar volgens bokt moeten mensen als het maar even kan en even willen een spuitje krijgen. Ik vind dit stuitend. Hebben jullie enig idee hoeveel impact euthanasie heeft?

Serieus? Die ervaring heb ik helemaal niet. In mijn mening valt het me op dat we met dieren vaak veel sneller en eerlijker kunnen beslissen wanneer de oplossing even erg of zelfs erger is dan de kwaal. En dat vinden we normaal, want dat is eerlijk naar je dier toe. Maar zodra het om een mensenleven gaat moeten we er maar aan blijven trekken. En dan hebben we het over een wezen dat effectief kan zeggen "ik wil dit niet." en dan nog moeten we er maar aan blijven trekken, want.... Ja, waarom eigenlijk?

Niemand kiest er voor om geboren te worden, niemand kiest voor dat "leven" dat ons geschonken wordt. Mogen we dan asjeblieft, zelf beslissen of we wel zo blij zijn met dat geschenk? en indien we het niet willen, kan dat dan asjeblieft, net als bij de dieren, gewoon op een eerlijke, nette manier tot een einde gebracht worden?

En ik begrijp dat er mensen zijn die daar niet aan mee willen doen. Maar er zullen vast ook mensen zijn die dit wél kunnen. Dat je een dokter niet kan verplichten om euthanasie toe te passen snap ik heel goed, maar geef dan asjeblieft wel een naam van een dokter die het wel doet. Dit is toch mensonterend hoe dit meisje nu is moeten gaan?

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 09:41

Vanaf een afstand kunnen wij hier niet over oordelen. En dat ga ik ook niet doen. Mijn hart breekt wel dat zo'n jonge mensen zo niet meer willen leven. Een reportage zag ik van de week op TV waarin verteld werd hoe vaak de jeugdhulpverlening faalt. Hoe moeilijk het is om een totaal aanbod te bieden voor diverse problematiek die tegelijkertijd aanwezig is.
Een vader wiens dochter nog leeft, vertelde dat het meisje verplicht opgenomen moest worden in het ziekenhuis zodat ze normaler gewicht kon krijgen. Daarna kon ze intake krijgen. Toen ze op gewicht was en ontslagen werd (meisje had aangekondigd dat ze gelijk weer zou stoppen met eten), kregen de ouders te horen dat ze op de wachtlijst werd geplaatst voor de intake. Toen ze eindelijk de intake kregen, meisje was natuurlijk weer teveel afgevallen, kregen ze te horen dat die problematiek niet paste in het aanbod wat men kon bieden.
Waarop dus de vader in het programma zei: "hadden ze haar dan niet een half jaar eerder kunnen intaken, zodat we dat gelijk hadden geweten?"Wat een verspilling van kostbare tijd.
Het geen aanbod hebben heeft te maken dat de hele jeugdhulpverlening naar gemeenteniveau is getild. Dit soort jongeren zijn vaak enorm kostbaar als het gaat om goede behandelingen. Die er volgens iemand anders aan tafel wel zijn in Nederland! Dat maakt het zo triest.
Dus zou er volgende week een debat gaan komen waarin gepleit gaat worden voor het oprichten van een kliniek die een erg ingewikkelde problematiek in een integrale aanpak kan bieden.
Als dit er al komt, betekent dit dus dat er nog veel meer kinderen en adolescenten zullen komen te gaan overlijden. Op dit moment telt Nederland 250 kinderen die zich zo wanhopig voelen als dit meisje.

Ik vind het een enorme ingewikkelde verdrietige materie, want ik kan het amper of niet inleven, dat zo'n jong meisje zo wanhopig is en dat daar dus geen hulpverlening kan komen. Met name dat laatste vind ik voor zo'n hoog ontwikkeld land als Nederland erg schaamtevol. Te vaak vind ik, dat we de dingen die er echt toe doen, laten liggen met als argument: "er is geen geld voor". Of oneigenlijk argument, want dat werd ook uitgelegd, doordat de gemeentes het niet willen of kunnen betalen: "u moet op de wachtlijst".
Voor mij voelt dat enorm machteloos en zeer verdrietig. Voor allerlei technische gemakjes wordt enorm veel geld uitgetrokken, en als het om zo iets belangrijks gaat als kinderen of jonge mensen die hun leven nog voor zich hebben, dan is er geen geld voor. dus ik vind het vooral heel erg verdrietig voor alle betrokkenen.

Want hoe je het ook went of keert, het is niet dapper om euthanasie te wensen als je zo jong bent en zo ongelukkig. Dat is ook niet normaal. Het is vooral iets van een volkomen mislukt triest leven hebben door allerlei factoren, dat niet meer op de rit gezet kan worden met vaak falende hulpverlening. Er zijn alleen maar verliezers en diegene die achter blijven dragen dit de rest van hun leven met zich mee. Ik vind elke euthanasie wens van jongeren vooral een aanklacht tegen een falende maatschappij die niet in staat is om hier een juist antwoord op te vinden. Een jongeren hoort hier helemaal niet mee bezig te zijn. Vaak zijn er zoveel nare dingen gebeurd, dat een jongere het gewoon niet meer aankan. Hoe triest kun je het hebben. Daarmee pleit ik dus niet voor of tegen euthanasie, maar alles in mij verzet zich hiertegen als het om dit soort jonge kwetsbare mensen gaat en ik denk dat dit een normale reactie is.

Per individu is er wellicht wel eens iemand waarvoor het, als je alle in en outs kent wel acceptabel is dat deze laatste "hulp" geboden wordt. Maar terughoudendheid hierin vind ik wel belangrijk. Ga eerst maar eens alle problemen oplossen waardoor mensen gewoon de hulp krijgen die ze nodig hebben.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 09:42

_San87_ schreef:
Jennyj01 schreef:
Ik vind het een heel verdrietig verhaal. Maar toch heb ik er ook heel veel vragen bij. Dus misschien moet ik het boek toch maar eens gaan lezen ondanks dat het niet mij genre is. Het meisje is op haar 11e aangerand en op haar 14e verkracht. In en in triest en traumatiserend. Maar dan jaren zijn behandeld meerdere keren zijn uitbehandeld en minstens 20x ECT. En vervolgens op je 17e al zo ver zijn dat je 100% zeker bent van euthanasie. Hoe dan? Het lijkt een enorm tijdsbestek maar als je het tegenover het enorme trauma zet dan is het een periode van niks.

Ze had niet alleen PTSS, maar ook zware depressies en anorexia en deed aan automutilatie. Naast geestelijk, was zij lichamelijk ook kapot.

Zij is tig keren opgenomen geweest, sowieso een aantal keren na zelfmoordpogingen te hebben gedaan, waarna zij gedwongen gevoerd werd, in een scheurjurk in de isoleer zat. Dan heb je al PTSS en dan word je ook nog als crimineel behandeld. Nog niet gesproken over hoe zwaar traumabehandeling is, niet iedereen heeft daar de kracht voor.

Het lijkt snel, maar ergens snap ik het wel. Zij wilde een einde aan het lijden, zowel door haar trauma's als aan het lijden van kliniek in en uit zijn geweest.


Ik vind dit echt In en In triest, en het kan me zo kwaad maken dat aanranders en verkrachters er vaak mee wegkomen terwijl ze levens vernietigen. -:(-
En dat zo'n lief jong meisje zo kapot gemaakt is dat ze geen andere uitweg meer gezien heeft dan uit het leven te stappen. |(

Ik begrijp wel wat ze heeft gezegd over het overleven ipv leven...over de euthanasie kan en wil ik geen uitspraken doen. Ik denk dat voor beide wat te zeggen is.
Vreselijk ook voor haar ouders dit..

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 09:56

pien_2010 schreef:
Want hoe je het ook went of keert, het is niet dapper om euthanasie te wensen als je zo jong bent en zo ongelukkig. Dat is ook niet normaal... .


Dit vind ik wel een bijzondere uitspraak..
dan ga je je begeven in het gebied wat 'normaal' is... dat lijkt mij een dun lijntje..

zie bv ook een eerder gemaakte opmerking:
"Niet alles is te verhelpen met pillen en/of andere hulp. We moeten het leven ook niet als ultieme geluk zien en ook niet als iets wat je verplicht de volle 70/80 jaar moet uitzitten"

Soms verbaas ik me dat het blijkbaar als 'normaal' gezien wordt om blij te 'moeten' zijn.. dat is ook een manier om druk te leggen bij mensen die dat niet zo voelen...

NB, wat verder niets afdoet aan de manier van hulp verlenen.. de voorbeelden die ook hier aangehaald worden zijn schrijnend.. we zijn qua zorg en hulpverlening best ver, maar het kan altijd beter ..

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:00

_San87_ schreef:
Jennyj01 schreef:
Ik vind het een heel verdrietig verhaal. Maar toch heb ik er ook heel veel vragen bij. Dus misschien moet ik het boek toch maar eens gaan lezen ondanks dat het niet mij genre is. Het meisje is op haar 11e aangerand en op haar 14e verkracht. In en in triest en traumatiserend. Maar dan jaren zijn behandeld meerdere keren zijn uitbehandeld en minstens 20x ECT. En vervolgens op je 17e al zo ver zijn dat je 100% zeker bent van euthanasie. Hoe dan? Het lijkt een enorm tijdsbestek maar als je het tegenover het enorme trauma zet dan is het een periode van niks.

Ze had niet alleen PTSS, maar ook zware depressies en anorexia en deed aan automutilatie. Naast geestelijk, was zij lichamelijk ook kapot.

Zij is tig keren opgenomen geweest, sowieso een aantal keren na zelfmoordpogingen te hebben gedaan, waarna zij gedwongen gevoerd werd, in een scheurjurk in de isoleer zat. Dan heb je al PTSS en dan word je ook nog als crimineel behandeld. Nog niet gesproken over hoe zwaar traumabehandeling is, niet iedereen heeft daar de kracht voor.

Het lijkt snel, maar ergens snap ik het wel. Zij wilde een einde aan het lijden, zowel door haar trauma's als aan het lijden van kliniek in en uit zijn geweest.


Ja, die opname en isoleer. Krijg je er nog even een trauma bij. Ik zag het interview. Die opname heeft haar ook echt niet geholpen. Wat een hel.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:11

Betteke schreef:
Ik vraag me dan serieus af hoeveel van jullie euthanisatie van dichtbij hebben meegemaakt. Als het om paarden gaat moeten we eindeloos doorgaan met behandelen, maar volgens bokt moeten mensen als het maar even kan en even willen een spuitje krijgen. Ik vind dit stuitend. Hebben jullie enig idee hoeveel impact euthanasie heeft?

Juist met dieren grijpen we veel sneller in. Bij paarden vaak nog sneller dan bij honden omdat ze verhoudingsgewijs veel meer geld kosten. Met mensen wordt veel te lang doorgemodderd terwijl ze zelf allang niet meer willen.
Heb je wel 'ns een operatie gehad en dus narcose? Zo stel ik me euthanasie ook voor: snel en pijnloos weg kunnen glijden in het niets. Het zou een recht moeten zijn, niet iets waar je jaren voor moet vechten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:12

Toch vind ik het ook niet terecht dat de schuld bij de GGZ wordt gelegd. Deze is niet perfect, maar daar wordt ook gedaan wat mogelijk is. Er zijn nu eenmaal heel erg veel mensen met geestelijke problemen, en een behandelaar of instelling kan niet meer tijd, plek of geld toveren.

Dat er dan wachtlijsten zijn is niet raar. Want wie bepaalt dat het ene geval erger is dan het andere.

En ja, ook in de GGZ worden fouten gemaakt, beloften gedaan die achteraf niet waargemaakt kunnen worden en dat is heel erg, maar waar mensen werken niet te voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:15

pien_2010 schreef:
Mijn hart breekt wel dat zo'n jonge mensen zo niet meer willen leven. Een reportage zag ik van de week op TV waarin verteld werd hoe vaak de jeugdhulpverlening faalt. Hoe moeilijk het is om een totaal aanbod te bieden voor diverse problematiek die tegelijkertijd aanwezig is.
Een vader wiens dochter nog leeft, vertelde dat het meisje verplicht opgenomen moest worden in het ziekenhuis zodat ze normaler gewicht kon krijgen. Daarna kon ze intake krijgen. Toen ze op gewicht was en ontslagen werd (meisje had aangekondigd dat ze gelijk weer zou stoppen met eten), kregen de ouders te horen dat ze op de wachtlijst werd geplaatst voor de intake. Toen ze eindelijk de intake kregen, meisje was natuurlijk weer teveel afgevallen, kregen ze te horen dat die problematiek niet paste in het aanbod wat men kon bieden.
Waarop dus de vader in het programma zei: "hadden ze haar dan niet een half jaar eerder kunnen intaken, zodat we dat gelijk hadden geweten?"Wat een verspilling van kostbare tijd.


Ja, die wachtlijsten door het steeds verder wegbezuinigen van bedden is echt om te huilen, zo treurig. :(

Met 'gewone' psychische problemen kom je als jongere al erg moeilijk bij de juiste zorg door alle wachtlijsten, maar als je anorexia hebt zit je ook nog eens met die ellendige gewichtsgrens. Zet ze dan al gewoon op die wachtlijst voor psychiatrische behandeling zodra ze voor hun gewicht in het ziekenhuis opgenomen worden, dat scheelt niet alleen net die paar maanden wachten maar het geeft zo'n kind/tiener bovendien ook hoop dat ze nu echt in een traject zitten. En niet dat ze voorbij de drempel van het ziekenhuis meteen weer in een gat vallen en het zelf moeten oplossen (wat ze niet kunnen...) tot ze een intake mogen doen.
Want tussen de aanvraag van een intake en het intakegesprek zelf zit sowieso ook al een aantal weken, en als je op basis van die intake aangenomen wordt (op die uitslag wacht je gemiddeld ook weer een week), dan moet je vervolgens weer weken/maanden wachten tot er een plekje vrij komt in de instelling of tot er een volgende behandelgroep begint.
En dat bij een aandoening waarbij elke seconde telt omdat je dan twee vijanden hebt, niet alleen je geest maar ook je lichaam. :(

its_daantjee
Berichten: 1914
Geregistreerd: 17-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:19

_San87_ schreef:
Toch vind ik het ook niet terecht dat de schuld bij de GGZ wordt gelegd. Deze is niet perfect, maar daar wordt ook gedaan wat mogelijk is. Er zijn nu eenmaal heel erg veel mensen met geestelijke problemen, en een behandelaar of instelling kan niet meer tijd, plek of geld toveren.

Dat er dan wachtlijsten zijn is niet raar. Want wie bepaalt dat het ene geval erger is dan het andere.

En ja, ook in de GGZ worden fouten gemaakt, beloften gedaan die achteraf niet waargemaakt kunnen worden en dat is heel erg, maar waar mensen werken niet te voorkomen.



ik ben het tot op zekere hoogte met je eens, maar wat ik dan wel bijzonder vind is dat iemand die onderzocht word op kanker wel meteen terecht kan. terwijl dat misschien wel net zo levensbedreigend is?


in nederland lopen we voor op de zorg, maar er is ook nog zoveel ruimte voor verbetering.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:20

its_daantjee schreef:
_San87_ schreef:
Toch vind ik het ook niet terecht dat de schuld bij de GGZ wordt gelegd. Deze is niet perfect, maar daar wordt ook gedaan wat mogelijk is. Er zijn nu eenmaal heel erg veel mensen met geestelijke problemen, en een behandelaar of instelling kan niet meer tijd, plek of geld toveren.

Dat er dan wachtlijsten zijn is niet raar. Want wie bepaalt dat het ene geval erger is dan het andere.

En ja, ook in de GGZ worden fouten gemaakt, beloften gedaan die achteraf niet waargemaakt kunnen worden en dat is heel erg, maar waar mensen werken niet te voorkomen.



ik ben het tot op zekere hoogte met je eens, maar wat ik dan wel bijzonder vind is dat iemand die onderzocht word op kanker wel meteen terecht kan. terwijl dat misschien wel net zo levensbedreigend is?


in nederland lopen we voor op de zorg, maar er is ook nog zoveel ruimte voor verbetering.

Ik snap niet wat je bedoelt?

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Meisje stopt met eten en drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:22

Had dit meisje echt anorexia? Ik lees namelijk vooral dat ze gestopt is met eten omdat ze niet meer wilde leven. Dat is wat anders dan anorexia...

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:22

Verzekeringen verzieken ook een hoop binnen de GGZ. Ik had 2 jaar een super fijne psych maar vanwege de contracten die zijn praktijk met verzekeringen heeft moet ik nu naar een andere praktijk. Dat maakt je alleen maar extra bewust van dat alles in de eerste plaats een verdienmodel is. Ons zorgstelsel raakt steeds meer uitgehold.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:25

Ik hoop in elk geval dat degenen die haar verkracht hebben en daardoor in feite schuldig zijn aan haar dood nu, wel heel zwaar gestraft zijn en opgesloten blijven om herhaling te voorkomen.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:30

anjali schreef:
Ik hoop in elk geval dat degenen die haar verkracht hebben en daardoor in feite schuldig zijn aan haar dood nu, wel heel zwaar gestraft zijn en opgesloten blijven om herhaling te voorkomen.

Het is NL, ze zullen vást zwaar gestraft zijn met 4 uurtjes schoffelen en een lolly.

Ontzéttend triest dat het meisje dit als enige uitweg heeft gezien en dat euthanasie niet mogelijk is geweest. Wát een manier om te sterven...

upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:31

Even... Wachtlijsten in de zorg hebben zelden te maken met falen in de zorg.

Waar het hem wel in zit? Geldstromen!! Ik werk op een crisisopvang, hoor nu soms al dat er bij gemeenten geen jeugdzorggeld beschikbaar meer is.... De tekorten van vorig jaar zijn opgevuld met geld van dit jaar.

Wij zouden dolgraag iedereen die het nodig heeft opvangen!!! Maar als er geen beschikking wordt afgegeven kunnen we niks..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:33

secricible schreef:
Had dit meisje echt anorexia? Ik lees namelijk vooral dat ze gestopt is met eten omdat ze niet meer wilde leven. Dat is wat anders dan anorexia...

Ze had echt anorexia.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:34

anjali schreef:
Ik hoop in elk geval dat degenen die haar verkracht hebben en daardoor in feite schuldig zijn aan haar dood nu, wel heel zwaar gestraft zijn en opgesloten blijven om herhaling te voorkomen.

Haar verkrachters zijn volgens mij nooit gepakt.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:34

elnienjo schreef:
Verzekeringen verzieken ook een hoop binnen de GGZ. Ik had 2 jaar een super fijne psych maar vanwege de contracten die zijn praktijk met verzekeringen heeft moet ik nu naar een andere praktijk. Dat maakt je alleen maar extra bewust van dat alles in de eerste plaats een verdienmodel is. Ons zorgstelsel raakt steeds meer uitgehold.


Dat is het. Het draait alleen om geld. Natuurlijk werken mensen daar met de juiste bedoelingen, maar wanneer je zo graag mensen wil helpen maar de bureaucratie werkt je tegen.. Waar sta je dan?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:35

its_daantjee schreef:
ik ben het tot op zekere hoogte met je eens, maar wat ik dan wel bijzonder vind is dat iemand die onderzocht word op kanker wel meteen terecht kan. terwijl dat misschien wel net zo levensbedreigend is?


De diagnose kanker is heel makkelijk te stellen in vergelijking. Dat is bijna gewoon een kwestie van tellen: 1 vreemde cel is wacht het even af met een lichte behandeling, 2 vreemde cellen is spoed en 3 vreemde cellen is dodelijk.
Psychische diagnoses stellen is veel moeilijker en kost veel meer tijd. Je kunt je diagnose namelijk alleen maar bepalen aan de hand van het gedrag van de patient, en dat is een vrij slechte graadmeter, dus moet je dat lange tijd observeren voor je weet wat nou werkelijk het probleem is en hoe acuut/ernstig dat probleem is.

Hier staat bijvoorbeeld een paard dat laatst bij een heel lichte gaskoliek al meteen plat op de grond lag en niet eens meer wilde rollen. Als die een steentje in haar hoef heeft dan loopt ze meteen letterlijk op drie benen tot je die steen eruit haalt. Ga je wandelen zonder vliegendeken in het bos dan wordt ze bijna epileptisch van de muggen. Zij gaat volgens haarzelf elke keer bijna dood, terwijl ze in werkelijkheid geen moment in levensgevaar is.
Je hebt ook paarden die rustig in de kliniek staan met de oortjes naar voren, plotseling dood neervallen en dan blijkt dat hun maag gescheurd is en dat ze helse pijn leden tot ze eraan stierven.

En dat heb je ook bij mensen. Je hebt mensen die heel vriendelijk en normaal op alles antwoorden en vanbinnen op korte termijn vreselijke dingen met zichzelf of anderen van plan zijn, en je hebt ook mensen die gewoon heel eenzaam zijn, niet weten hoe ze op een normale contact met anderen kunnen krijgen en geleerd hebben dat ze dat kunnen doen door elke psychische mug volledig op te blazen omdat dat voor die aandacht zorgt. Als je gewoon een intake van 5 minuten doet met een standaard checklist dan staat die eerste patient over vijf minuten weer buiten en gaat het vreselijk fout, en wordt de tweede acuut opgenomen en houdt een bed bezet voor klachten die hij/zij in feite helemaal niet heeft.

Maar zonder bedden en het geld daarvoor gebeurt er sowieso niets, dan kun je intaken wat je wilt, maar daar houdt de zorg dan ook mee op. :(

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Meisje stopt met eten en drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:37

Privatiseren van de zorg was echt zó'n goed idee. Echt hoor.

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:44

Cer schreef:
pien_2010 schreef:
Want hoe je het ook went of keert, het is niet dapper om euthanasie te wensen als je zo jong bent en zo ongelukkig. Dat is ook niet normaal... .


Dit vind ik wel een bijzondere uitspraak..
dan ga je je begeven in het gebied wat 'normaal' is... dat lijkt mij een dun lijntje..

zie bv ook een eerder gemaakte opmerking:
"Niet alles is te verhelpen met pillen en/of andere hulp. We moeten het leven ook niet als ultieme geluk zien en ook niet als iets wat je verplicht de volle 70/80 jaar moet uitzitten"

Soms verbaas ik me dat het blijkbaar als 'normaal' gezien wordt om blij te 'moeten' zijn.. dat is ook een manier om druk te leggen bij mensen die dat niet zo voelen...

NB, wat verder niets afdoet aan de manier van hulp verlenen.. de voorbeelden die ook hier aangehaald worden zijn schrijnend.. we zijn qua zorg en hulpverlening best ver, maar het kan altijd beter ..


Dat durf ik toch wel zo te stellen hoor. Zonder daar een waarde oordeel aan te wijten. Normaal voor jongeren is, dat ze "hun ouders de kont uit hangen→ puberen dus }> ", dat ze volop aan het leren zijn aan het sporten bijvoorbeeld, lezen, etc etc dus bezig met de opbouw van hun leven. En dan bedoel ik met normaal, niet goed of slecht, wat jij er aan hangt.

Ik bedoel met normaal zoals in een levensloop ontwikkeling met al haar fase aan toe gaat met al haar varianten zoals kinderen die nooit puberen etc etc. Kan net zo goed, maar kinderen die het anders doen dan past in het levensloop ontwikkeling plaatje, vanwaaruit je met mensen gaat praten als hulpverlener en met ze gaat terugkijken naar hun levensloop, om met hen te ontdekken en onderzoeken wat is er nu gebeurd op welk moment dat jij je voelt zoals jij je nu voelt. Want natuurlijk is al het gevoel goed in de zin dat je daar geen waarde oordeel aan kunt hangen.

Een baby drinkt aan de borst, een 3 jarige gaat "neen " zeggen ten opzichte van de opvoeders→ hoort ook zo, een 9 jarige krijgt ook een koppigheidsfase net als de puber hetgeen allemaal nodig is om volwassen te worden en te ontdekken waar de ouders beginnen en waar zij zelf. Jongeren als het goed gaat, zijn bezig met hun vrienden, lekker hun leven op aan het bouwen waarbij hoort dat er pieken en dalen zijn, verdriet waar ze in bijgestaan worden door hun omgeving en doorheen komen.

Ik heb het puur over de wetmatigheden van het leven. Het is niet normaal dat jongeren de wens hebben om te overlijden, ook al overkomt het jongeren helaas wel dat dit voor hen geen keuze is (denk aan kinderen en jongeren die komen te overlijden ten gevolge van ziekte).

Daarmee keur ik het dus niet af, maar ga kijken wat is daar aan de hand dat die wens er wel is? Duidelijk is dat als die wens er wel is, dat er heel veel mis is gegaan. Ik vind het erg belangrijk dat jongeren dit soort wensen ook in dat kader zien, zodat we dit soort wensen niet gaan verheerlijken als zijnde dapper en als een soort heldendom gaan afschilderen.
Het is triest en verdrietig en deze jongeren verdienen alle hulp alle liefde die ze maar kunnen krijgen opdat ze hopelijk het leven wel weer zien zitten, zoals alle kinderen/ jongeren dat verdienen.

Over het geluk voelen wil ik ook nog iets zeggen. Het is niet normaal dat je gelukkig moet zijn, net zo min als dat het normaal is dat je ongelukkig moet zijn. Bij de meeste mensen gaat dat een beetje op en neer in het leven waarbij periodes van uitzinnig gelukkig voelen, of uitzinnig ongelukkig voelen en alles wat daar tussen zit wel degelijk aanwezig zullen zijn. Dat is het leven.

Alleen de meeste mensen hebben dan niet de wens om er uit te gaan stappen ook al kunnen ze dit zelf wel zo voelen (inclusief ikzelf heb wel degelijk ooit gevoeld dat het leven niet meer hoefde voor mij, ook dat hoort bij het leven). De meeste mensen stappen er toch niet uit, inclusief ikzelf, wetende dat het waarschijnlijk ooit wel weer betere tijden gaan komen. Ook hier hang ik geen waardeoordeel aan, maar ik schets hoe dit gaat in de meeste levens.

Zelf kijk ik dus altijd naar de "wetmatigheden van de levensloop en loopbaan", (is ook mijn achtergrond ) en vanuit het biografisch benaderen van issues probeerde ik met mensen wel mee naar hun leven te kijken van waaruit stappen genomen kunnen worden met behulp van begeleiding door de persoon zelf richting de toekomst. Op die objectieve manier kijken in hoeverre dat dit mogelijk is, kan heel helpend zijn.

Het is dus heel jammer als hulpverlening zo ontoereikend is, want allerlei soorten hulpverlening KAN heel helpend zijn net zoals vriendendiensten etc :list:

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:48

Ik weet van dichtbij dat de zorg zo slecht is voor kinderen met deze problemen.

Eetstoornis en depressie bij kinderen schijnen zie hier in NL maar slecht raad me te weten. Diverse gedwongen opnames, maar iedere keer na die 3 mnd werd degene naar huis gestuurd. Wetende dat degene daar niet aan toe was, maar die 3 mnd he......
Onder de 18 kunnen ze bij vele klinieken niet terecht.

Is echt diep triest, zeker als je weet dat degene waar ik het over heb er helaas ook niet meer is. Maar wat heeft degene zich ongehoord gevoeld, overal die dichte deur voor je neus.
Degene mocht helaas maar 15 worden

its_daantjee
Berichten: 1914
Geregistreerd: 17-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:54

its_daantjee schreef:
_San87_ schreef:


ik ben het tot op zekere hoogte met je eens, maar wat ik dan wel bijzonder vind is dat iemand die onderzocht word op kanker wel meteen terecht kan. terwijl dat misschien wel net zo levensbedreigend is?


in nederland lopen we voor op de zorg, maar er is ook nog zoveel ruimte voor verbetering.

Ik snap niet wat je bedoelt?


ik reageerde op de opmerking wat betreft tijd, plekken beschikbaar en geld voor de GGZ. ik snap uiteraard dat deze plekken steeds minder zijn. maar ik vind het krom dat er dus voor kanker patiënten wel meteen plaats is voor onderzoek en behandeling. deze mensen worden ook niet op wachtlijsten gezet. waarom in de GGZ dan wel?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:54

Citaat:
De meeste mensen stappen er toch niet uit, inclusief ikzelf, wetende dat het waarschijnlijk ooit wel weer betere tijden gaan komen.

Ik stap er niet uit, puur omdat ik me realiseer hoe erg dat mis kan gaan en ik dus gewoon het lef er niet voor heb. En voor nu is dat goed hoor, ik zit in een vrij neutrale periode. Maar ik heb juist niet de illusie dat er betere tijden komen. De beste tijd ligt achter me. De tijd dat m'n vader nog leefde. De tijd dat Nederland nog niet zo belachelijk druk/vol was. Dat komt nooit meer goed en wordt alleen maar erger.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:57

_San87_ schreef:
anjali schreef:
Ik hoop in elk geval dat degenen die haar verkracht hebben en daardoor in feite schuldig zijn aan haar dood nu, wel heel zwaar gestraft zijn en opgesloten blijven om herhaling te voorkomen.

Haar verkrachters zijn volgens mij nooit gepakt.


Klopt, want ze heeft nooit aangifte gedaan. Ze kon het niet aan om haar hele verhaal in detail weer te moeten doen. Volgens mij heeft ze wel melding gemaakt.