Nederland grote en dubieuze rol in apenhandel (Tilburg)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Neroo
Berichten: 10272
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 12:42

Maar dat is toch ook wat jij nu zegt? De mens als sterkste ras ten koste van de dieren?

Enkel omdat de mens een intellect heeft, geeft het een voorrecht om op deze manier gebruik te maken van dieren, terwijl dieren ook pijn voelen en lijden?

Dieren worden ook gevangen gezet, gedood en hoeveel soorten zijn al uitgestorven of bijna uitgestorven vanwege toedoen van de mens?

Is dat dan ( in jullie woorden) geen nazibeleid?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 12:43

Jennyj01 schreef:
Bij mij niet. Zoals eerder aangegeven kan ik “gerepareerd” worden. Deze behandeling is uitgebreid op dieren getest. En toch laat ik het niet doen. Ik kan het niet los van elkaar zien.

Dat is dan jouw persoonlijke afweging. Die kun je niet aan een ander opleggen.

Ik begrijp ook niet zo goed waarom een anti dierproevenstandpunt gepaard zou moeten gaan met een standpunt dat de mensheid de fysiek zwakkeren maar moet laten stikken. Dat heeft m.i. echt niks met elkaar te maken.
Overigens ben ik niet tegen dierproeven, mits er geen goed alternatief is, mits het niet cosmetica e.d. betreft en mits het dierwelzijn zo veel mogelijk gerespecteerd wordt.

Ik krijg soms het idee dat sommige fanatieke dierenrechtenactivisten meer van dieren houden dan van mensen cq hun medemens.

M_D_H
Berichten: 17478
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 12:45

Askja schreef:
Jennyj01 schreef:
Bij mij niet. Zoals eerder aangegeven kan ik “gerepareerd” worden. Deze behandeling is uitgebreid op dieren getest. En toch laat ik het niet doen. Ik kan het niet los van elkaar zien.

Dat is dan jouw persoonlijke afweging. Die kun je niet aan een ander opleggen.

Ik begrijp ook niet zo goed waarom een anti dierproevenstandpunt gepaard zou moeten gaan met een standpunt dat de mensheid de fysiek zwakkeren maar moet laten stikken. Dat heeft m.i. echt niks met elkaar te maken.
Overigens ben ik niet tegen dierproeven, mits er geen goed alternatief is, mits het niet cosmetica e.d. betreft en mits het dierwelzijn zo veel mogelijk gerespecteerd wordt.

Ik krijg soms het idee dat sommige fanatieke dierenrechtenactivisten meer van dieren houden dan van mensen cq hun medemens.

Nou, als ik dit topic lees weet ik dat haast wel zeker.

M_D_H
Berichten: 17478
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 12:46

Neroo schreef:
Maar dat is toch ook wat jij nu zegt? De mens als sterkste ras ten koste van de dieren?

Enkel omdat de mens een intellect heeft, geeft het een voorrecht om op deze manier gebruik te maken van dieren, terwijl dieren ook pijn voelen en lijden?

Dieren worden ook gevangen gezet, gedood en hoeveel soorten zijn al uitgestorven of bijna uitgestorven vanwege toedoen van de mens?

Is dat dan ( in jullie woorden) geen nazibeleid?

Ten koste van enkele dieren, niet alle...

En dat zelfde principe gebruiken dieren zelf ook.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 12:50

Loretta schreef:
Dan is er 1 ding die de beslissing wat makkelijker kan maken. Op het moment dat er een behandeling bestaat die aan patienten wordt gegeven zijn alle dierproeven al lang afgerond. Of degene op dat moment wel of niet de behandeljng ondergaat. Op dat moment hoeven er geen dieren meer gedood te worden.

Ik zou ook zeker niet zeggen dat de dingen die nu al getest zijn op dieren niet meer gebruikt mogen worden. Dat is nu gebeurd, niks meer aan te veranderen en het zou leed voor niks geweest zijn om die medicatie/therapie nu niet meer te gebruiken dan. Maar om het te blijven doen..

rien10 schreef:
Ik spreek je nog wel als het wel dichtbij gekomen is. Je bent nu 19. Het leven ziet er echt anders uit als je 20 jaar ouder bent.

Nuja dat zien we dan wel inderdaad. Al heb ik over bepaalde dingen een erg vast standpunt. Dat andere levende wezens met gevoelens niet moeten lijden voor ons is daar één van. De dood bestaat voor een rede, helaas kan zoals Kaitlyn zegt niet iedereen 80 worden, hoe pijnlijk dat ook mag zijn. Wij mensen moeten daarmee leren omgaan, in plaats van onze pijn letterlijk op andere wezens te projecteren...

Ook ben ik van mening dat we al deze ellende aan onszelf te danken hebben. Wat is bijvoorbeeld de reden dat wij als 'intelligent soort' inentingen nodig hebben? Antibiotica nemen bij het minste? Doordat wij op zo'n onnatuurlijke wijze zijn beginnen leven, naar plaatsen zijn gegaan waar wij niet horen te komen en zo al onze ziektes verspreiden waar de inheemse bevolking niet immuun voor was en vice versa. Denk aan de 'indianen' die dood gingen aan de griep toen wij daar even binnen kwamen vallen. De hele konijnen epidemie in Australië omdat wij zo slim waren om die daar even los te laten... Wilde dieren in de natuur kunnen met gemak 80 halen zonder medische poespas (kijk naar orka's en olifanten) als wij ze tegen dan nog niet uitgeroeid hebben. Maar bij mensen blijven we vaak medicijnen erin pompen om de dood toch maar zo lang mogelijk uit te kunnen stellen. Ik denk niet dat het slecht is om eens na te denken over 'hoe eerlijk' wij onze 'doelen' behalen.
En ja, ik gebruik zelf ook wel eens pijnstilling, ik gebruik ritalin en andere medicatie. Om mee te kunnen functioneren in deze maatschappij, maar ik ben me er maar al te goed bewust van dat dit niet natuurlijk is. Onze natuur zijn we al lang verloren. Maar ik kan de maatschappij waarin ik leef niet veranderen. Het is 'aanpassen' of achterblijven. En de manier waarop wij ons tegenwoordig aanpassen is met medicatie...

Dus de discussie van 'de sterkste' is in mijn ogen eigenlijk ook niet echt van toepassing. Daarvoor zouden we terug moeten gaan naar het tijdperk dat we gewoon in onze eigen gemeenschap bleven, we niet achter onze computer zaten en de maatschappij nog niet zo snel ontwikkelde. Het is niet voor niks dat er gesproken wordt over 'Borderline times'. De maatschappij ontwikkeld alsmaar sneller, alles moet beter en de bevolking moet maar mee. Je zou denken dat als we zo lang leven we tijd zouden hebben, maar door deze druk hebben we dat eigenlijk niet eens... Wat is de waarde van het leven dan? Als je ziek bent moet je zo snel mogelijk genezen om terug aan het werk te kunnen, het is je bijna verplicht om medicatie te nemen want thuis rustig uitzieken is niet meer van deze tijd.

Maar goed, ik ben me er bewust van dat dierenproeven helaas nooit zullen stoppen, of zeker de komende jaren nog niet (tot er alternatieven zijn). Dus in dat geval kan het inderdaad gewoon beter in Nederland (of andere landen met goede dierenrechten) gebeuren dan in China bijvoorbeeld...

Vind het wel bijzonder dat mensen direct denken dat je daarom denkt dat iedereen maar dood mag gaan. Voor een (misschien) toekomstige stageplaats ben ik eens naar een ziekenhuis gegaan waar ze werkten met kinderen en jongeren die ernstig ziek waren. Ja ik kan zeggen dat ik dat heel erg vind voor die mensen, ik gun hun het leven ook, maar alles heeft zijn grenzen.
En mensen zo pijnloos mogelijk laten leven is nog anders dan de dood blijven uit te stellen. Maar ik zie niet in waarom ik dat recht in het gezicht zou moeten zeggen van iemand die dood aan het gaan is of tegen iemand die op het punt staat iemand te verliezen, iets met empathie en respect... Maar empathie en respect wilt niet zeggen dat ik alles maar moet accepteren omdat het om gevoelskwesties gaat. Dus ik zal ook niet zeggen dat ik 100% tegen dierenproeven ben, maar ik heb er zeker sterke bedenkingen bij.

Neroo
Berichten: 10272
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 12:58

M_D_H schreef:
Neroo schreef:
Maar dat is toch ook wat jij nu zegt? De mens als sterkste ras ten koste van de dieren?

Enkel omdat de mens een intellect heeft, geeft het een voorrecht om op deze manier gebruik te maken van dieren, terwijl dieren ook pijn voelen en lijden?

Dieren worden ook gevangen gezet, gedood en hoeveel soorten zijn al uitgestorven of bijna uitgestorven vanwege toedoen van de mens?

Is dat dan ( in jullie woorden) geen nazibeleid?

Ten koste van enkele dieren, niet alle...

En dat zelfde principe gebruiken dieren zelf ook.

Zeg ik ergens alle dieren?

Ik heb nog nooit een wilde leeuw aan de antiobiotica gezien, of een wilde olifant met een pacemaker? Welk principe bedoel je?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 12:59

'Onze natuur zijn we allang verloren' (DezeNaam).
Welke natuur? Achter elkaar aan hollen in een berenvel, gewapend met een stenen vuistbijl?

Ik vind dat romantische ideaal van terug naar de natuur tegelijkertijd onrealistisch en gevaarlijk. Het leidt namelijk niet zelden tot het per definitie verwerpen van de gevestigde orde, wetenschappelijke bevindingen (zie de antivaxxers) en andere weinig constructieve (waan)denkbeelden. Gebaseerd op gevoel ipv ratio.

M_D_H
Berichten: 17478
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 13:10

Neroo schreef:
M_D_H schreef:

Ten koste van enkele dieren, niet alle...

En dat zelfde principe gebruiken dieren zelf ook.

Zeg ik ergens alle dieren?

Ik heb nog nooit een wilde leeuw aan de antiobiotica gezien, of een wilde olifant met een pacemaker? Welk principe bedoel je?

Ik denk dat je zelf ook wel weet welk principe ik bedoel of niet?

Neroo
Berichten: 10272
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Re: Nederland grote en dubieuze rol in apenhandel (Tilburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 13:21

Nee, anders zou ik het niet vragen.

Loretta
Berichten: 8767
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 13:22

Neroo schreef:
Dieren worden ook gevangen gezet, gedood en hoeveel soorten zijn al uitgestorven of bijna uitgestorven vanwege toedoen van de mens?

Is dat dan ( in jullie woorden) geen nazibeleid?


Dat standpunt is alleen maar hard te maken wanneer je van mening bent dat dieren gelijk zijn aan de mens.
Jij bent overtuigd dat dieren gelijk zijn aan de mens. Ik zelf ben dat duidelijk niet.
Als je het over dierenrechten hebt en dieren daarbij gelijk stelt aan de mens dan vraag ik me af hoe je dat praktisch voor je ziet.

Rechten komen altijd met bepaalde plichten. Ik zie nog niet in hoe je de plichten van dieren in moet vullen.

Uiteindelijk zijn het toch mensen die moeten bepalen welke rechten dieren dan krijgen en hoe dat ingevuld gaat worden. Dieren kunnen ons dat niet zelf vertellen. Dit werkt mij altijde een beetje op de lachspieren. Ik kan mijn paard, kat en hond nu eenmaal niet naar Den Haag sturen om ze daar eens uit te gaan leggen welke rechten ze wensen te hebben. Uiteindelijk zal ik toch degene zijn die moet zorgen dat er aan hun behoeften wordt voldaan. Wanneer ik zal zeggen. Ik open het hek en vanaf vandaag zijn jullie vrij dan gaan ze zich niet redden.

Zowel dierenrechtenactivisten als niet dierenrechtenactivisten zijn het erover eens dat dieren elkaar op mogen eten. Dat strookt niet helemaal met het principe dat dieren en mensen gelijk zijn want om het in de termen van dierenrechtenactivisten te verwoorden keur je dan goed dat de ene persoon de andere op eet. Maar zodra een mens daar ook aan mee doet. Is het opeens een moordenaar volgens de dierenrechtenactivisten. Dan wordt het nog gekker want sommige dierenrechtenactivisten zouden het wel weer toejuichen als de mens opgegeten zou worden door dieren. Dan is het opeens geen moord meer.

Om die reden vind ik het idee van dierenwelzijn een stuk realistischer. Dan gaat het erom onder welke randvoorwaarden worden dieren gehouden. Hoe zorgen wij voor de dieren die onder ons zijn.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 13:35

Loretta schreef:
Neroo schreef:
Dieren worden ook gevangen gezet, gedood en hoeveel soorten zijn al uitgestorven of bijna uitgestorven vanwege toedoen van de mens?

Is dat dan ( in jullie woorden) geen nazibeleid?


Dat standpunt is alleen maar hard te maken wanneer je van mening bent dat dieren gelijk zijn aan de mens.
Jij bent overtuigd dat dieren gelijk zijn aan de mens. Ik zelf ben dat duidelijk niet.
Als je het over dierenrechten hebt en dieren daarbij gelijk stelt aan de mens dan vraag ik me af hoe je dat praktisch voor je ziet.

Rechten komen altijd met bepaalde plichten. Ik zie nog niet in hoe je de plichten van dieren in moet vullen.

Uiteindelijk zijn het toch mensen die moeten bepalen welke rechten dieren dan krijgen en hoe dat ingevuld gaat worden. Dieren kunnen ons dat niet zelf vertellen. Dit werkt mij altijde een beetje op de lachspieren. Ik kan mijn paard, kat en hond nu eenmaal niet naar Den Haag sturen om ze daar eens uit te gaan leggen welke rechten ze wensen te hebben. Uiteindelijk zal ik toch degene zijn die moet zorgen dat er aan hun behoeften wordt voldaan. Wanneer ik zal zeggen. Ik open het hek en vanaf vandaag zijn jullie vrij dan gaan ze zich niet redden.

Zowel dierenrechtenactivisten als niet dierenrechtenactivisten zijn het erover eens dat dieren elkaar op mogen eten. Dat strookt niet helemaal met het principe dat dieren en mensen gelijk zijn want om het in de termen van dierenrechtenactivisten te verwoorden keur je dan goed dat de ene persoon de andere op eet. Maar zodra een mens daar ook aan mee doet. Is het opeens een moordenaar volgens de dierenrechtenactivisten. Dan wordt het nog gekker want sommige dierenrechtenactivisten zouden het wel weer toejuichen als de mens opgegeten zou worden door dieren. Dan is het opeens geen moord meer.

Om die reden vind ik het idee van dierenwelzijn een stuk realistischer. Dan gaat het erom onder welke randvoorwaarden worden dieren gehouden. Hoe zorgen wij voor de dieren die onder ons zijn.

Loretta for president. :D

Ik snap nooit dat 'terug naar de natuur' idee..de natuur is lijden, (een langzame) dood, honger en ellende..geen disneysprookje..
En als mensen echt zo'n behoefte hebben aan zo'n levenstijl. Dan zijn er wat landen waar je kunt gaan wonen om je concept uit te testen. Ik denk alleen niet dat een van ons het er vol houdt.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 13:40

ruitje schreef:
Jennyj01 schreef:
Nou kan niet ligt op het kerkhof en wil niet ligt er naast. Hoe deze dingen praktisch uitgevoerd kunnen worden is natuurlijk niet iets wat even 100% sluitend in een post uitgewerkt kan worden. Maar ik neem aan dat je dat zelf ook wel begrijpt gezien je er zelf 10 jaar voor uittrekt. Maar er zijn echt wel mogelijkheden om deze kant van de ontwikkeling van je medicijnen en behandelingen beter in beeld te brengen. En mensen dan een afweging te laten maken of ze dan nog steeds deze medicijnen of behandeling willen willen. En volkomen onethisch. Tja dat is jou mening dat kan je hier niet als een waarheid gaan verkondigen.


Denk jij dat mensen die nu tegen dierproeven zijn een middel tegen een dodelijke ziekte echt weigeren op het moment dat ze voor de keuze staan?

Dat zijn er heel weinig denk ik....
.


Dat weet ik wel zeker omdat niemand hier van de anti-dierproeven mensen 100% zonder medische hulp/ medicatie en verzorgingsproducten groot is geworden / bestaat.

Vergeet ook niet dat de opleiding van elke medisch professional mede gestoeld is op dierproeven. Dus elk advies / medische hulp zal al afgewezen moeten worden.

Als je denkt dat dat wel kan, hoe zie je dat voor je?

Geen verband/ pleisters, betadine, paracetamol, fysiotherapie, dierenarts, huisarts, supplementen (ga maar door...) kunnen gebruiken..

Oh enne, go loretta idd!

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 13:41

Prachtig verwoord Loretta! Kan niet anders dan me er (weer) volledig bij aansluiten.

Neroo
Berichten: 10272
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 13:43

Goede punten Loretta :j

Imo is de standaard gewoon dubbel. En door even in de rol van "advocaat van de duivel" te stappen vraag ik me toch bepaalde dingen wel af en die kwesties kunnen gevoelig liggen. Wat wel is gebleken uit de reacties hier. Wat kan wel en wat kan niet en ten koste van wat of wie?

Terug naar de natuur gaat hem toch nooit meer worden, daarvoor is alles te ver doorontwikkeld. De aarde is al behoorlijk uit balans en ik denk dat alleen maar erger wordt.

Ninette

Berichten: 750
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-19 17:50

Neroo schreef:
Goede punten Loretta :j

Imo is de standaard gewoon dubbel. En door even in de rol van "advocaat van de duivel" te stappen vraag ik me toch bepaalde dingen wel af en die kwesties kunnen gevoelig liggen. Wat wel is gebleken uit de reacties hier. Wat kan wel en wat kan niet en ten koste van wat of wie?

Terug naar de natuur gaat hem toch nooit meer worden, daarvoor is alles te ver doorontwikkeld. De aarde is al behoorlijk uit balans en ik denk dat alleen maar erger wordt.

Maar als de aarde uit balans is zoals je zegt, en je verwachting is dat het alleen maar erger gaat worden. Dan moeten wij toch juist stoppen of in ieder geval minderen met hoe we bezig zijn, ongeacht of je nu voor of tegenstander bent van bijvoorbeeld dierproeven, massa consumptie, omgang met het milieu, overbevolking etc etc?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 14:34

Neroo schreef:
De aarde is al behoorlijk uit balans en ik denk dat alleen maar erger wordt.

De aarde is nooit in balans geweest. Ijstijden, meteorieten die inslaan en een groot deel van het leven wwgvagen, continenten die ontstaan... ik zie geen balans. Maar dat is ook niet erg, de aarde is geen persoon met een mening. Het kan de aarde weinig uitmaken of de temperatuur 1000 graden omhoog of omlaag gaat. De aarde is niet meer of minder tevreden dan mars of jupiter.

De hele discussie over verder ontwikkelen met medicijnen en de sterkste laten overleven schuif ik af op puberen en neem ik verder niet serieus. Hebben we allemaal wel eens niet zo'n periode gehad dat we het allemaal wel wisten en een sterk afwijkende mening hebben? En dat is altijd rond diezelfde periode... beetje pubertijd, nog lekker naar school of uni, geen zorgen, nog niet werken, en alles al weten. Die mening veranderd wel als je full-time werkt en wat levenservaring krijgt. Het is nu geen discussie waard.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 17:36

Kom op zeg. Iemand die zich zo ontwikkeld presenteert heeft toch wel iets meer in huis.