Gelovige uitingen op bedrijfspanden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Gelovige uitingen op bedrijfspanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 09:03

Jij noemt het banketstaaf, ik geloof erin. Beetje onnodig kwetsend niet. Schrik van je leeftijd, dacht dat je volop aan het puberen was

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 09:05

Billy schreef:
Jij noemt het banketstaaf, ik geloof erin. Beetje onnodig kwetsend niet. Schrik van je leeftijd, dacht dat je volop aan het puberen was

Dat bedoel ik. Iedereen kan volop zeggen dat de reclame van crempje zus banketstaaf is en de verbeterde formule van product X waardeloos. Maar kom niet aan een totaal onbewijsbare fabel. Dat maakt discussies onmogelijk.

Janneke2

Berichten: 22780
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Gelovige uitingen op bedrijfspanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 09:29

Uiteraard is het een fabel dat geloof alleen maar een onbewijsbare fabel zou zijn.

Er zijn hier al eerder verstandige dingen gezegd over 'neutraliteit bestaat niet en verplichte neutraliteit wordt staatsreligie'.

En voor alle godsdiensten geldt dat er verstandige regels in zitten, dat ze fraaie cultuuruitingen voortbrengen, een sociale functie hebben etc etc etc.

Dus praten over 'een onbewijsbare fabel' vind ik onduidelijk.
De mening mag je hebben, maar die mening is nauwelijks op feiten gebaseerd.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 09:34

Janneke2 schreef:
Uiteraard is het een fabel dat geloof alleen maar een onbewijsbare fabel zou zijn.

Er zijn hier al eerder verstandige dingen gezegd over 'neutraliteit bestaat niet en verplichte neutraliteit wordt staatsreligie'.

En voor alle godsdiensten geldt dat er verstandige regels in zitten, dat ze fraaie cultuuruitingen voortbrengen, een sociale functie hebben etc etc etc.

Dus praten over 'een onbewijsbare fabel' vind ik onduidelijk.
De mening mag je hebben, maar die mening is nauwelijks op feiten gebaseerd.

Natuurlijk zijn er verstandige regels bedacht door leiders van groepen mensen om de samenleving in goede banen te kunnen leiden. Daar hebben de diverse groepen ter wereld (nog niet gehinderd door wereldwijde contacten) een of meerdere opperwezens aan verbonden om toch wat angst in te prenten als mensen zich niet aan de regeltjes houden.
De samenleving is inmiddels zodanig veranderd dat de regeltjes ook gewoon met de tijd mee zouden moeten gaan. Net zoals (verkeers)wetten met de tijd meebewegen en inspringen op nieuwe hypes (gsm gebruik bijv)

Janneke2

Berichten: 22780
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 09:47

Citaat:
Natuurlijk zijn er verstandige regels bedacht door leiders van groepen mensen om de samenleving in goede banen te kunnen leiden. Daar hebben de diverse groepen ter wereld (nog niet gehinderd door wereldwijde contacten) een of meerdere opperwezens aan verbonden om toch wat angst in te prenten als mensen zich niet aan de regeltjes houden.
De samenleving is inmiddels zodanig veranderd dat de regeltjes ook gewoon met de tijd mee zouden moeten gaan. Net zoals (verkeers)wetten met de tijd meebewegen en inspringen op nieuwe hypes (gsm gebruik bijv)


Dit vind ik een stuk duidelijker.

Ik hoor grote frustratie over zaken waar ik get als christen mee eens ben:
idioten die oproepen tot kruistochten en noem maar op.

Wel vind ik het jammer dat je bijvoorbeeld de doopsgezinden die alles hebben gedaan om oorlog te stoppen over diezelfde kam scheert.

Idem de "regeltjes".
Ik mag graag verwijzen ;) naar het bijbelwoord ;) 'dat de letter van de wet doodt en de geest van de wet levend maakt'.

Nou de Nederlandse overheid kan er wat van, 'de letter van de wet handhaven en de geest van de wet om zeep helpen'.
De belastingdienst fraudeert en de ambtenaren die daar over lekten worden vervolgd wegens schending van de ambtseed.

Dus dat soort kleingeestigheid kan natuurlijk enorm frustreren, het gedrag is (helaas!) niet beperkt tot de christelijke hokjes...

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 10:42

elnienjo schreef:
Billy schreef:
Jij noemt het banketstaaf, ik geloof erin. Beetje onnodig kwetsend niet. Schrik van je leeftijd, dacht dat je volop aan het puberen was

Dat bedoel ik. Iedereen kan volop zeggen dat de reclame van crempje zus banketstaaf is en de verbeterde formule van product X waardeloos. Maar kom niet aan een totaal onbewijsbare fabel. Dat maakt discussies onmogelijk.


De schoonheid van het geloof is dat je erin kan geloven :) Dat ben je echter niet verplicht.
Het afdoen als onbewijsbare fabel vind ik wel erg kort door de bocht. Het geloof gaat namelijk niet over wetenschap. En zelfs al ging het erover is de afwezigheid ervan ook niet te bewijzen.

Ik begrijp niet hoe zo’n tekst op een bedrijfspand mensen kunnen storen. De mensen die het erop hebben gezet zijn waarschijnlijk oprecht blij met Jezus die hun gered heeft en willen dit van de daken schreeuwen. Daar hoef je geen aanstoot aan te nemen, dat is een keuze die je maakt.

senna21

Berichten: 11867
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 10:49

De tekst is zelfs bewezen waar. :P
In Spaanstalige landen wonen genoeg mannen met de naam Jezus :+

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 13:11

Maar nogmaals
Stel dat iemand satanist is in de zin dat diegene gelooft dat de duivel bestaat en die plaatst een leus als
“Satan is enige weg ” of wat dan ook op de gevel
Wat dan ?
Moet dat dan ook maar kunnen?
Want religie?

(Nogmaals , ik ben agnostisch atheïst , God bestaat niet voor zover ik weet
Derhalve de duivel ook niet
Dus het zal me aan mijn derrière corroderen , maar “ for the sake of argument”


(Heel beknopt en kort door de bocht Mijn visie is dat God en de duivel bedacht zijn om goed en slecht buiten de mens te plaatsen , al het goede komt van God en al het slechte kunnen we de duivel de schuld van geven en het is een fijn machtsmiddel voor de powers that be )

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 13:22

Sonja_vR schreef:
Maar nogmaals
Stel dat iemand satanist is in de zin dat diegene gelooft dat de duivel bestaat en die plaatst een leus als
“Satan is enige weg ” of wat dan ook op de gevel
Wat dan ?
Moet dat dan ook maar kunnen?
Want religie?

(Nogmaals , ik ben agnostisch atheïst , God bestaat niet voor zover ik weet
Derhalve de duivel ook niet
Dus het zal me aan mijn derrière corroderen , maar “ for the sake of argument”


(Heel beknopt en kort door de bocht Mijn visie is dat God en de duivel bedacht zijn om goed en slecht buiten de mens te plaatsen , al het goede komt van God en al het slechte kunnen we de duivel de schuld van geven en het is een fijn machtsmiddel voor de powers that be )


Van mij mag je dat erop schrijven hoor als je daar intens blij van wordt.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 13:28

Ik schrijf helemaal niks
Zoals ik al zei
In mijn belevingswereld bestaat ze geen van beiden
Dus waarom zou ik ?

Maar ik weet wel dat in de betreffende plaats de spreekwoordelijke hel losbreekt als iemand de leus die ik hier in het topic plaats op een gebouw zou plaatsen
Want religie is allemaal helemaal prima
Maar dan wel SGP/CU approved religie(of vooruit... CDA Mag ook nog wel )

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Gelovige uitingen op bedrijfspanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 13:35

Nah, dat zal meevallen. Het wordt meestal wat moeilijker als zo’n tekst een islamitische achtergrond heeft. Vooral ongelovigen hebben daar moeite mee, daar snap ik dan weer niks van.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 13:46

Nee hoor
Dat gaat niet meevallen :')
Je hoeft mij niets wijs te maken over de gemeente en de lokale partijen en de religieuze groeperingen
heb er al een paar keer mee van doen gehad ivm evenementen met metal muziek , dat levert artikelen in de lokale kranten op waarbij de genoemde partijen in de slachtofferrol kruipen en stellen dat die evenementen er alleen zijn om heb, de arme christenen uit de dagen, in de zeik te zetten en om het geloof onderuit te halen
En het zou pertinent allemaal verboden moeten zijn

Dat wij met die evenementen niet meer willen doen dan gewoon ons leven leiden en een leuk feestje hebben en graag gewoon dezelfde vrijheden en dezelfde hoeveelheid respect zouden ontvangen als zij van de rest van de wereld verlangen/eisen
Dat is blijkbaar een erg lastig gegeven

Dat kost me een partij gediscussieer en gezeik daar word je eng van

En dat is hetzelfde met Halloween en andere duivelsche dingen

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Gelovige uitingen op bedrijfspanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 13:48

Oh zo bedoel je. Ik dacht hier op bokt.
Ja, in zeer christelijke plaatsen zal het niet meevallen idd.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Gelovige uitingen op bedrijfspanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 13:51

Hier op bokt is er ook wel een deel wat er niet mee zou kunnen/willen leven
Maar bokt is idd een stukje gemêleerder dan de omgeving van het gebouw wat in de openingspost aangehaald word

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-19 14:02

verootjoo schreef:
Nah, dat zal meevallen. Het wordt meestal wat moeilijker als zo’n tekst een islamitische achtergrond heeft. Vooral ongelovigen hebben daar moeite mee, daar snap ik dan weer niks van.

Geloof me, dat gaat niet mee vallen....
Kinderboekenweek “gruwelijk griezelen” oid werd twee jaar terug geboycot, dodenherdenking wordt verplaatst als het op zondag valt, een travestiet is weg gepest, need I go on?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 14:05

Hihi
Jij zit natuurlijk nog dichter bij de bron dan ik :+
Ik zou het eigenlijk wel willen zien gebeuren eerlijk gezegd
Grote bak popcorn Er bij en laat het drama Maar komen :=
Dat zou een uitgebreide serie worden

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 14:07

verootjoo schreef:
Nah, dat zal meevallen. Het wordt meestal wat moeilijker als zo’n tekst een islamitische achtergrond heeft. Vooral ongelovigen hebben daar moeite mee, daar snap ik dan weer niks van.

Dat heeft te maken met de beroemde Hollandse tolerantie. Iedereen mag best wat afwijkend zijn, tot zelfs het belijden van een vreemde/afwijkende religie aan toe. Je moet alleen die afwijking niet naar buiten toe uitdragen, want vreemd zíjn of vreemd dóen zijn twee heel verschillende dingen. Je kerk verstop je maar op iemands zolder als je zonodig katholiek moet zijn, je spreuken en gebruiken van een anders-dan-gangbare stroming houd je netjes achter de voordeur, en als je de liefde wilt bedrijven met iemand van hetzelfde geslacht, dan doe je dat netjes stiekem in het donker langs een parkeerplaats. Gewoon netjes in het openbaar doen en je kleden zoals iedereen, en niemand valt erover als je op zaterdag rondom een kandelaar geen varkensvlees zit te eten, of voorover buigt tijdens het bidden in plaats van naar het plafond prevelt. Er kan dus eigenlijk best wel veel.

Janneke2

Berichten: 22780
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 19:26

Sonja_vR schreef:
MHeel beknopt en kort door de bocht Mijn visie is dat God en de duivel bedacht zijn om goed en slecht buiten de mens te plaatsen , al het goede komt van God en al het slechte kunnen we de duivel de schuld van geven en het is een fijn machtsmiddel voor de powers that be


Hmmm.....
Ik leerde in de kerk 'dat de scheidslijn tussen goed en kwaad dwars door ieder mens loopt'.

Uiteraard zijn er mensen die hun rotzooi afschuiven op iets of iemand anders.
Doorgaans geeft dat na verloop van tijd veel ellende.

En dat machtsmiddel snap ik op deze manier niet zo goed.
(Je kunt als machtsmiddel natuurlijk mensen bang maken. Angst remt logisch nadenken, zoals iedere tiran weet. Maar om geloof nou maar gelijk te stellen aan angst voor hel en duivel gaat mij te ver....)

(Als calviniste hoor ik wel een soort van echo van de Heidelbergse catechismus ;) .
Citaat: "al het goede komt van God" ('opdat niemand kan opscheppen') - dat is niet direct een opsteker voor machthebbers.
Gevolgd door iets totaal anders dan deze bokker stelt "de mens is geneigd tot alle kwaad". Geen duivel, geen afschuiven, geen buiten jezelf plaatsen - maar wel heel veel nuance. De neiging hebben we allemaal, volgende kwestie is hoe je daar mee dealt....)

Interessant.

senna21

Berichten: 11867
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 19:33

LadyMadonna schreef:
verootjoo schreef:
Nah, dat zal meevallen. Het wordt meestal wat moeilijker als zo’n tekst een islamitische achtergrond heeft. Vooral ongelovigen hebben daar moeite mee, daar snap ik dan weer niks van.

Geloof me, dat gaat niet mee vallen....
Kinderboekenweek “gruwelijk griezelen” oid werd twee jaar terug geboycot, dodenherdenking wordt verplaatst als het op zondag valt, een travestiet is weg gepest, need I go on?

Het is altijd gemakkelijk een slecht voorbeeld te vinden.
Dat staat voor een klein deel van de kerken in Nederland. (Waar de club met de tekst op het gebouw wel toe behoort)

Alle gelov(ig)en over één kam scheren, vind ik ook niet een voorbeeld van onafhankelijk, kritisch en tolerant denken.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 19:58

LadyMadonna en Ik heb het beiden specifiek over 1 (voormalige) gemeente
En we hebben het beide niet over “een slecht voorbeeld “
Maar hele lijsten voorbeelden

Janneke , Ik heb het in mijn persoonlijke visie op religie over religie (in dit geval Christendom omdat we daar in ons land nu eenmaal het meest/ Langs van/mee doordrenkt zijn geraakt door de tijd heen
Kerstening tegen wil en dank
En religie als middel gebruiken om de bevolking zich te laten gedragen als gewenst ten tijde en vanaf die kerstening
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 28-06-19 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 20:00

LadyMadonna schreef:
verootjoo schreef:
Nah, dat zal meevallen. Het wordt meestal wat moeilijker als zo’n tekst een islamitische achtergrond heeft. Vooral ongelovigen hebben daar moeite mee, daar snap ik dan weer niks van.

Geloof me, dat gaat niet mee vallen....
Kinderboekenweek “gruwelijk griezelen” oid werd twee jaar terug geboycot, dodenherdenking wordt verplaatst als het op zondag valt, een travestiet is weg gepest, need I go on?

Hier in het dorp was er zelfs discussie over 11 november (Sint Maarten). Moest ook een dag verplaatst worden, omdat het op zondag zou vallen. 80% Van de bewoners was voor Sint Maarten op dezelfde dag, maar vanwege een klein clubje azijnzeikers moest het toch verplaatst worden, anders zouden ze de deur niet voor de kinderen open doen. 8)7
En inderdaad, een paar jaar terug was het Kinderboekenweek met 'griezelverhalen'. Ik stond met de bibliotheekbus toevallig die week bij de gelovige scholen. De kinderen wilden die boeken maar al te graag lenen, maar de leerkrachten hielden ze stuk voor stuk tegen en wilden het liefst het bezoek een keer overslaan. Snapte (en snap ik nog steeds) niet. :x

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 20:16

Shenavallie schreef:
En inderdaad, een paar jaar terug was het Kinderboekenweek met 'griezelverhalen'. Ik stond met de bibliotheekbus toevallig die week bij de gelovige scholen. De kinderen wilden die boeken maar al te graag lenen, maar de leerkrachten hielden ze stuk voor stuk tegen en wilden het liefst het bezoek een keer overslaan. Snapte (en snap ik nog steeds) niet. :x


Dat vind ik altijd zo raar he, ze mogen geen griezelboeken lezen, maar wel de Bijbel :+

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 20:26

Whale schreef:
Shenavallie schreef:
En inderdaad, een paar jaar terug was het Kinderboekenweek met 'griezelverhalen'. Ik stond met de bibliotheekbus toevallig die week bij de gelovige scholen. De kinderen wilden die boeken maar al te graag lenen, maar de leerkrachten hielden ze stuk voor stuk tegen en wilden het liefst het bezoek een keer overslaan. Snapte (en snap ik nog steeds) niet. :x


Dat vind ik altijd zo raar he, ze mogen geen griezelboeken lezen, maar wel de Bijbel :+

Dat zijn ook niet echt zoetsappige verhaaltjes, inderdaad.

Janneke2

Berichten: 22780
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 20:44

Sonja_vR schreef:
Janneke , Ik heb het in mijn persoonlijke visie op religie over religie (in dit geval Christendom omdat we daar in ons land nu eenmaal het meest/ Langs van/mee doordrenkt zijn geraakt door de tijd heen
Kerstening tegen wil en dank
En religie als middel gebruiken om de bevolking zich te laten gedragen als gewenst ten tijde en vanaf die kerstening


Ik ben het grif met je eens dat het Christendom in deze streken erg lang dominant is geweest, en ik ben het met je eens dat het daarmee ook gebruikt is als machtsmiddel.

Maar eenzijdig is jouw kijk wel.

Ik noemde de doopsgezinden die zich nadrukkelijk keren tegen oorlog en geweld, ik noemde een paar kritische aspecten uit het calvinisme - zo massief is "het" Christendom nu eenmaal niet.

alex66

Berichten: 1771
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 21:46

Sonja_vR schreef:
LadyMadonna en Ik heb het beiden specifiek over 1 (voormalige) gemeente
En we hebben het beide niet over “een slecht voorbeeld “
Maar hele lijsten voorbeelden


Ik sluit me hier bij aan, ook ik woon in die regio en het blijf inderdaad niet bij 1 voorbeeld maar strekt zich uit in alle aspecten van het leven hier. De kerkgangers zijn zwaar in de meerderheid en maken dus de dienst uit. Zowel politiek als in het dagelijks leven.