Waarom vrouwen niet kunnen autorijden (feminisme)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 12:17

Balenciaga schreef:
Maar wij rechtshandigen hebben toch net zo veel nadeel bij ringbanden als linkshandigen? Oke, wij hebben misschien niet het probleem dat we de inkt uitvegen als we schrijven. Maar als een ringband open ligt kunnen wij weer heel moeilijk op de linkerpagina schrijven, omdat die dan in de weg zit van onze rechterhand. Daar zit toch helemaal geen verschil in?
Wat dacht je van:

- Congresstoelen met een schrijftafeltje onder de rechterarm: het is zeer lastig hierop met de linkerhand te schrijven.

- Schillen met een niet-tweezijdige dunschiller.

- Rechts zitten van iemand tijdens het schrijven of eten, vanwege het mogelijk stoten van de ellebogen.

- Steelpan en soep-/juslepel met slechts één schenktuitje.

- Hockey (volgens de spelregels moet de vlakke zijde van een hockeystick aan de linkerkant zitten).

- Leren breien of haken (kan meestal niet voorgedaan worden, hoewel een goede docent het wel moet kunnen uitleggen).

- Gebakje eten met een gebakvorkje dat aan één zijde afgeplat is om het gebakje te kunnen "snijden". Idem voor frikandel.

- Soft- en honkbal: Een linkshandige staat aan de andere kant van de plaat, waardoor wachtende teamgenoten achter hem zitten. Hierdoor wordt bij een slag de knuppel in de richting van die teamgenoten uitgehaald en nadien in hun richting weggegooid, wat gevaarlijk is.

- Polo: de officiële regels bij polo vereisen dat de ruiter het slaghout in de rechterhand houdt. Vandaar dat linkshandige spelers vaker worden geacht de bal met minder precisie te kunnen raken. Echter, omdat ze hun dominante hand kunnen gebruiken om het paard te mennen, zijn ze vaak rijvaardiger op het veld.

En dan ook wat voordelen:

- Leren schakelen in auto in landen waar men links rijdt (duurt korter in verband met goede fijne motoriek links).

- Makkelijker lezen en schrijven in spiegelbeeld.

- Schrijven in Arabisch, Hebreeuws en andere schriften die van rechts naar links lopen.

- Sommige linkshandigen kunnen naast van links naar rechts ook van onder naar boven schrijven terwijl het papier recht ligt, vaak zonder dat ze het in de gaten hebben.

- Bij diverse sporten, zoals boksen, volleybal, honkbal (pitcher), schermen, tennis, handbal, badminton, waterpolo en tafeltennis, zijn rechtshandige spelers het in de regel minder gewend om linkshandige tegenstanders te ontmoeten, en daardoor in het nadeel, terwijl linkshandige spelers het meestal wel gewend zijn om tegen rechtshandige spelers te spelen; In sporten als basketbal, baseball en American Football blijkt linkshandigheid een nadeel te zijn.

Ong. 10% v.d. bevolking is linkshandig, waarvan 60% man.

#TijdTeVeelOfEenZonnesteek

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 12:22

palousa_boy schreef:
Ik ben zowel links als rechts handig, heb nergens last van :Y) lukt het niet met rechts dan gaan we gewoon over op links als ik daar meer ruimte heb. Rechts blijft wel de dominante kant voor zaken als schrijven etc..



Hey nog een *D

Ik kan links en rechts schrijven.

Maar potjes opendraaien alleen met links.


Schrijftherapeut van onze kinderen stond raar te kijken toen ik linkshandig iets opschreef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 12:27

Shadow0 schreef:
Maar het is niet afgeschaft. Dat is het hele punt. Al die mechanismen die maken dat vrouwelijke artiesten minder aandacht krijgen zijn er nog gewoon. Dus als iemand dan kiest om vooral of alleen maar vrouwelijke artiesten te luisteren, dan is dat niet het 'weer mee beginnen' maar het kiezen voor iets om de ongelijkheid die er nog is een heel klein beetje te veranderen.

Mede op basis van de post van NadjaNadja ben nieuwgierig geworden, heb je misschien een link naar het artikel/onderzoek waar die mannelijke bias in de muziek besproken is? Ik kan het zelf nog niet vinden behalve dan een fluf-stukje van Aafke Romeijn die heeft lopen turven naar geslacht mbt de top2000. Laat dat alsjeblieeeeeft niet de basis van de uitspraken zijn.

(Ook aan xU_blinghx natuurlijk)

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 12:41

Ik ben linkshandig en ik geloof ook wel dat de maatschappij is ingericht op rechtshandigheid, maar het is niet heel moeilijk je daar (ongemerkt) op aan te passen. Ik vind 'achtergesteld worden' in de huidige tijd nogal een zware term als ik eerlijk ben.

Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 12:47

Hmm, Enzino, ik zou geen bronnen durven geven aan jou hoor, straks vat je vlam. Als je het bij de invidiuele beslissing van iemand om een tijdje te kiezen voor vrouwelijke artiesten hebt over 'vuur met vuur bestrijden' en 'niet gek kijken als de wereld afbrandt' wil ik niet weten wat er gebeurt als je in aanraking komt met onderzoek of informatie dat op ongelijkheid wijst.

(En overigens is iedereen helemaal vrij om te kiezen waar zij/hij naar luistert. Zelfs als de motivatie uitsluitend zou zijn om mannen met bepaalde overtuigingen te irriteren. Het lijkt me een beetje zonde van je tijd, muziek luisteren om een statement te maken naar anderen. Maar het mag. En het schijnt zelfs een belangrijk deel van de puberteit van vele generaties geweest te zijn. Niemand hoeft daar onderbouwing voor te hebben, leve de vrijheid.)

Mocht je wel geinteresseerd zijn in ongelijkheid in de muziekindustrie, dan wil Google je vast helpen! (Mocht je graag bevestiging vinden voor het idee dat het allemaal onzin is, dan is Google trouwens ook ten volle bereid je te helpen.)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57972
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 13:11

pol013 schreef:
Sizzle schreef:
Dat nog veel zaken op mannen gebaseerd zijn is gewoon een feit maar sommige dingen zijn er wel bij de haren erbij gesleept. Er zijn namelijk ook zat auto‘s waar een gemiddelde volwassen man als een soort verdroogde worm in moet wringen met zijn hoofd tegen het dak.
Die zogenaamde auto discriminatie is hoofdzakelijk een lengte discriminatie waar de gemiddelde NL vrouw dus niet al te veel van zal merken.


Los van hoe druk ik me er over kan maken: maar dat moet je dus als klein persoon een kleine auto willen rijden. En dat wil ik niet :P

Nee hoor, ga je voor een japanner of een koreaan. Die zijn gemaakt op kleinere mensen. :D Ook de grote exemplaren. :D Ik rijd veel fijner in mijn Ssangyong dan vroeger in mijn Astra.
Nu moet ik wel zeggen; Iedereen die uit die astra stapte vroeg zich af hoe ik daar in godsnaam mee kon rijden. Geen overzicht. Mijn man die rallycross gereden heeft en nog van dat soort gedoe die letterlijk overal mee weg rijdt, had een bloedhekel aan mijn Astra, gaf met liefde de sleutels aan mij. _O-

Ik ben rechtshandig en mijn eerste schakelen deed ik als passagier, met de linkerhand dus. _O- Kan nu niet zeggen dat ik dat echt als nadeel ervaarde, zoveel fijne motoriek is er ook niet nodig om te schakelen. Maar ik doe eigenlijk als ik er bij nadenk en als ik Enzino zijn berichten lees, kennelijk heel veel met links dat rechtshandigen met rechts horen te doen. _O-
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 25-06-19 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6674
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 13:21

Shadow0 schreef:
Hmm, Enzino, ik zou geen bronnen durven geven aan jou hoor, straks vat je vlam. Als je het bij de invidiuele beslissing van iemand om een tijdje te kiezen voor vrouwelijke artiesten hebt over 'vuur met vuur bestrijden' en 'niet gek kijken als de wereld afbrandt' wil ik niet weten wat er gebeurt als je in aanraking komt met onderzoek of informatie dat op ongelijkheid wijst.

(En overigens is iedereen helemaal vrij om te kiezen waar zij/hij naar luistert. Zelfs als de motivatie uitsluitend zou zijn om mannen met bepaalde overtuigingen te irriteren. Het lijkt me een beetje zonde van je tijd, muziek luisteren om een statement te maken naar anderen. Maar het mag. En het schijnt zelfs een belangrijk deel van de puberteit van vele generaties geweest te zijn. Niemand hoeft daar onderbouwing voor te hebben, leve de vrijheid.)

Mocht je wel geinteresseerd zijn in ongelijkheid in de muziekindustrie, dan wil Google je vast helpen! (Mocht je graag bevestiging vinden voor het idee dat het allemaal onzin is, dan is Google trouwens ook ten volle bereid je te helpen.)


Is het niet een beetje raar om te stellen dat er iets is (ongelijkheid), om vervolgens, tegen iemand die zich afvraagt of het er is, te zeggen: 'Je moet zelf maar even 'bewijs' er voor zoeken'?

Anoniem

Re: Waarom vrouwen niet kunnen autorijden (feminisme)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 13:34

^^ *\o/*

En vervolgens bewust het argument zo te verdraaien dat ik er problemen mee heb dat iemand zijn eigen playlist samenstelt. Want ja, dat was inderdaad mijn punt :+ :+

Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 13:42

NadjaNadja, dat kan. Hangt ook een beetje van het publiek af trouwens. Als het gaat om oprechte interesse ben ik meestal meer bereid om moeite te doen dan als het gaat om iemand die alleen op zoek lijkt naar dingen om het mee oneens te zijn.

Mijn wat flauwe reactie is wel gemeend: als iemand de persoonlijke keuze om andere artiesten aan te klikken op spotify omschrijft als 'vuur met vuur bestrijden' en het heeft over het afbranden van de wereld, denk ik niet dat het gaat om iemand die in alle redelijkheid open staat voor informatie over ongelijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 13:48

Het leek mij duidelijk dat de opmerking "vuur met vuur bestrijden" sloeg op discriminatie bevechten door meer te gaan discrimineren.
Met de opmerking "het afbranden van de wereld" bedoel ik vervolgens dat als je discriminatie met meer discriminatie bevecht, je wel eens kan eindigen met een wereld waar discriminatie aan de orde van de dag is.

De beeldspraak is je duidelijk voorbij gegaan. Ik zal het voortaan meer in Jip en Janneke taal doen.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6674
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 13:49

Shadow0 schreef:
NadjaNadja, dat kan. Hangt ook een beetje van het publiek af trouwens. Als het gaat om oprechte interesse ben ik meestal meer bereid om moeite te doen dan als het gaat om iemand die alleen op zoek lijkt naar dingen om het mee oneens te zijn.

Mijn wat flauwe reactie is wel gemeend: als iemand de persoonlijke keuze om andere artiesten aan te klikken op spotify omschrijft als 'vuur met vuur bestrijden' en het heeft over het afbranden van de wereld, denk ik niet dat het gaat om iemand die in alle redelijkheid open staat voor informatie over ongelijkheid.


Maar dan komt het er dus eigenlijk op neer dat je stelt dat er ongelijkheid is, maar dat je het zelf eigenlijk ook niet zeker weet? Dat is ook prima, maar wees dan voorzichtig met de (dingen die je als) feiten die je presenteert.

Overigens snap ik niet helemaal waarom die reacties van Enzino je tegen staan. In mijn ogen is het puur beeldspraak en staat hij niet per se negatief tegenover andere meningen/visies.

Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 14:15

NadjaNadja schreef:
Maar dan komt het er dus eigenlijk op neer dat je stelt dat er ongelijkheid is, maar dat je het zelf eigenlijk ook niet zeker weet?


Nee, hoe kom je bij die conclusie? Ik kan me prima in het onderwerp verdiept hebben en toch geen zin hebben om dat nu allemaal op te zoeken en te delen. Als je het nodig vindt om het basispunt dat er nog steeds veel ongelijkheid is in twijfel te trekken, dan leef je uit. Google is your friend.

Citaat:
Overigens snap ik niet helemaal waarom die reacties van Enzino je tegen staan. In mijn ogen is het puur beeldspraak en staat hij niet per se negatief tegenover andere meningen/visies.


Mij lijkt dat onwaarschijnlijk, maar natuurlijk kan ik dat fout hebben. Het mooie is dat ik ook in dat opzicht gewoon de vrijheid heb om mijn keuzes te maken. Ook als het alleen maar beeldspraak zou zijn, dan nog kan ik vinden dat het overdreven, escalerende beeldspraak is die de indruk wekt dat (in dit geval Enzino) al een positie heeft ingenomen. En iedereen heeft alle vrijheid om die positie te hebben! Dat is het mooie aan vrijheid. Maar ik heb dan weer mijn vrijheid om daar op mijn manier mee om te gaan.

Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 15:02

Waarom zou je met iemand in discussie gaan als je daarna je beweringen niet met feiten wilt onderbouwen :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 15:46

Shadow0 schreef:
Ook als het alleen maar beeldspraak zou zijn, dan [...]

:D
In tegenstelling tot dat ik het letterlijk bedoelde en ik bang ben dat elk continent volledig af zal branden omdat iemand discrimineert in de keuze van de muziek die ze op Spotify luistert.


Juist.
:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 15:56

On-topic: het is wel weer pijnlijk duidelijk geworden dat de auteur van het artikel enkele zeeeeer slechte keuzes heeft gemaakt bij het schrijven van het artikel. Ondanks dat er enkele valide punten in gemaakt worden die grote gevolgen (kunnen) hebben voor de helft van de bevolking, zoals de medische implicaties van de verschillen in ziektebeelden van hart- en vaatziektes tussen mannen en vrouwen, sneeuwt het snel onder met enkele zeer slechte voorbeelden en een totaal verkeerd gekozen titel.

Het overgrote deel van de discussie hier gaat dan ook over of mannen of vrouwen beter auto kunnen rijden en over zakken cement.

Mij werd vroeger vertelt dat als je een opstel schrijft en je heb 3 sterke punten en 1 zwak punt, dat je dat zwakke punt beter weg kan laten omdat iedereen zich daar op zal focussen en ze je 3 sterke punten links laten liggen.

Dit artikel is duidelijk door een vrouw geschreven die weer niet kon stoppen met kletsen en zo haar eigen artikel de nek heeft omgedraaid. (sorry, kon het niet laten met deze laatste zin).

xU_Blinghx
Berichten: 1780
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 16:56

enzino schreef:
On-topic: het is wel weer pijnlijk duidelijk geworden dat de auteur van het artikel enkele zeeeeer slechte keuzes heeft gemaakt bij het schrijven van het artikel. Ondanks dat er enkele valide punten in gemaakt worden die grote gevolgen (kunnen) hebben voor de helft van de bevolking, zoals de medische implicaties van de verschillen in ziektebeelden van hart- en vaatziektes tussen mannen en vrouwen, sneeuwt het snel onder met enkele zeer slechte voorbeelden en een totaal verkeerd gekozen titel.

Het overgrote deel van de discussie hier gaat dan ook over of mannen of vrouwen beter auto kunnen rijden en over zakken cement.

Mij werd vroeger vertelt dat als je een opstel schrijft en je heb 3 sterke punten en 1 zwak punt, dat je dat zwakke punt beter weg kan laten omdat iedereen zich daar op zal focussen en ze je 3 sterke punten links laten liggen.

Dit artikel is duidelijk door een vrouw geschreven die weer niet kon stoppen met kletsen en zo haar eigen artikel de nek heeft omgedraaid. (sorry, kon het niet laten met deze laatste zin).


Of doet het artikel het juist goed omdat mensen er wel over gaan praten? Dat mensen niet verder lezen dan hun neus lang is ligt aan de persoon zelf :j Daarnaast is de titel juist goed gevonden omdat het een bekende uitspraak is (lees even terug in het topic) Overgrote discussie die hier plaats vind is vooral dat de linkshandige man zich achtergesteld voelt omdat niks op hem aangesloten staat.

Ik vraag mij af als dit artikel was geschreven door een man of je dan ook zo zou reageren?
Haar artikel is gebaseerd op onderzoek waarnaar ze refereert, je zegt zelf dat ze een aantal goede punten heeft en toch moet die laatste zin eruit? Beetje jammer en slaat de discussie dood.

Er werd gevraagd om artikelen:
https://www.schamper.ugent.be/editie/589/artikel/de-muziekindustrie-is-een-mannenbastion-op-zowat-alle-fronten
https://decorrespondent.nl/6807/zweden-laat-zien-waarom-de-muziekwereld-meer-vrouwen-nodig-heeft/1004420744052-27b9e836

https://decorrespondent.nl/6743/zo-weinig-vrouwen-kwamen-er-afgelopen-jaar-op-de-nederlandse-radio/994977093748-52247f46

https://www.vice.com/nl/article/59azkk/drie-nederlandse-zangeressen-over-seksisme-op-en-achter-het-podium

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Waarom vrouwen niet kunnen autorijden (feminisme)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 17:22

Maar als het nu specifiek over de (pop)muziekindustrie gaat, is het dan zo vreemd dat de platenmaatschappijen vooral gaan voor artiesten die beter aansluiten bij wat 'men' graag koopt/draait/luistert? Moet dat zonodig door een stel dramfeministen actief bestreden worden als 'het publiek' (m/v) er ofwel lijnrecht anders over denkt, of er in het beste geval niet wakker van kan liggen?

Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Waarom vrouwen niet kunnen autorijden (feminisme)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 17:27

Wat een respectvolle manier weer om het gesprek aan te gaan: 'dramfeministen.' :)

'Het publiek' blijkt overigens zo af en toe dus iets anders te willen. (En verder is 'het publiek' natuurlijk een zelfversterkend cirkeltje. Zolang het aanbod een bepaalde kant op gaat, trek je publiek dat een bepaalde kant op gaat, dat het aanbod in stand houdt, etc.)

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 17:33

Shadow0 schreef:
Wat een respectvolle manier weer om het gesprek aan te gaan: 'dramfeministen.' :)

'Het publiek' blijkt overigens zo af en toe dus iets anders te willen. (En verder is 'het publiek' natuurlijk een zelfversterkend cirkeltje. Zolang het aanbod een bepaalde kant op gaat, trek je publiek dat een bepaalde kant op gaat, dat het aanbod in stand houdt, etc.)

'Dram' vanwege het schoppen tegen iets waar een meerderheid kennelijk geen moeite mee heeft. Ook als het een zichzelf versterkend fenomeen is, dan is het toch nog steeds iets waar heel veel mensen zich blijkbaar prima bij voelen. Niet echt nodig dan dus om er tegenin te gaan. Al helemaal niet om, zoals iemand hierboven deed, actief en bewust te gaan discrimineren om het vermeende 'probleem' 'op te lossen'.

Hetzelfde speelde overigens ook in het Zwarte-Pietverhaal. Een overgrote meerderheid had nergens problemen of moeite mee, vervolgens gaat er een kleine groep schreeuwen en aandachttrekken, en uiteindelijk is er een probleem gecreëerd dat die meerderheid dan maar mag oplossen.

Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 17:39

oomens schreef:
'Dram' vanwege het schoppen tegen iets waar een meerderheid kennelijk geen moeite mee heeft.


Dank je voor je uitleg, nu klint het niet respectloos meer. Ik snap dat iedereen altijd met de meerderheid mee moet gaan.

Citaat:
Niet echt nodig dan dus om er tegenin te gaan. Al helemaal niet om, zoals iemand hierboven deed, actief en bewust te gaan discrimineren om het vermeende 'probleem' 'op te lossen'.


Misschien kunnen we spotify vragen om 1 en slechts 1 goedgekeurde playlist samen te stellen zodat individuele keuzes en verschillen geminimaliseerd worden, en niemand meer ooit in de verleiding hoeft te komen om eens iets anders of iets nieuws te proberen dat om welke reden dan ook (nog) niet bij 'de meerderheid' aansluit. Ik denk dat dat het veiligst is.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 17:45

Shadow0 schreef:
Misschien kunnen we spotify vragen om 1 en slechts 1 goedgekeurde playlist samen te stellen zodat individuele keuzes en verschillen geminimaliseerd worden, en niemand meer ooit in de verleiding hoeft te komen om eens iets anders of iets nieuws te proberen dat om welke reden dan ook (nog) niet bij 'de meerderheid' aansluit. Ik denk dat dat het veiligst is.

Iedereen mag luisteren wat hij of zij wil, maar dat is echt iets anders dan vinden dat alle andere muziekluisteraars of de hele muziekindustrie zich dan maar daaraan moeten aanpassen. Is dat zo ingewikkeld om te zien? Iets anders vinden of willen dan de meerderheid, en dat ook mogen, is echt wat anders dan vinden dat de meerderheid daar ook in mee moet gaan.

Je kunt ook constateren dat er meer mannen dan vrouwen megahits weten te scoren of nummers maken die de tand des tijds weten te doorstaan, en het daar vervolgens bij laten. Echt waar. Dat kan.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 17:48

Wat een goed artikel. Ik vind het een grappig ingekleed stuk, waar de schrijver eerst simpele dingen aanhaalt om daarna toch serieuze zaken aan te halen.

De medische problemen zijn echt wel vrij serieus. Bij hartproblemen is het zo langzamerhand wel bekend, maar nog steeds heb je als vrouw een grotere kans op overlijden door het niet serieus nemen van hartklachten.
Het is bijv. ook onderzocht dat vrouwen minder snel pijnbestrijding krijgen. In de VS zie je trouwens hetzelfde met donkere mensen. Als je een donkere vrouw bent heb je dubbel pech :\
Trek dit even door naar dat eigenlijk vrijwel alle ziektes die voornamelijk voorkomen bij vrouwen, minder gefinancierd zijn en daardoor minder onderzocht worden en dus ook minder goede medicijnen en oplossingen hebben.

Dit wordt dan allemaal in de toekomst nog versterkt door het AI verhaal, wat ervoor zorgt dat onze "onbewuste" patronen allemaal versterkt worden en zo als "unbiased" uit de computer komen rollen -O- Ik vind dat best zorgelijk.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6674
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 17:55

Ik vind artikelen iets anders dan onderzoeken. Tot nu toe lees ik heel veel 'zo heb ik het meegemaakt, zo ervaar ik het, ...'. Daar valt ook wel iets uit te halen, maar geeft nog steeds weinig duidelijkheid.

Er zijn zo ontzettend veel factoren die meespelen als het gaat om wie of wat er bijvoorbeeld uiteindelijk in de top 50 komt, dat het in mijn ogen bijna onmogelijk is om te zeggen dat vrouwen per definitie minder kansen krijgen. Wellicht hebben ouders die een meisje krijgen over het algemeen wel minder geld te besteden, waardoor zo'n meisje nooit op zangles komt en gaat het daar al fout. Misschien kiezen vrouwen er eerder voor om voor zekerheid te kiezen en een opleiding te doen en kiezen mannen eerder voor de minder veilige optie om de muziek in te gaan. Zonder gedegen onderzoek zijn er zo veel mogelijke oorzaken voor het resultaat, dat er in mijn ogen niks zinnigs te zeggen is over het resultaat.

Ik vind het oprecht jammer dat er wordt gedaan alsof 'wij' het ontkennen en ons kop in het zand steken. Dat is helemaal niet het geval, maar ik ga geen dingen aannemen op een aantal mensen die het ervaren in plaats van op basis van harde feiten of bewijzen.

xU_Blinghx
Berichten: 1780
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 17:57

oomens schreef:
Maar als het nu specifiek over de (pop)muziekindustrie gaat, is het dan zo vreemd dat de platenmaatschappijen vooral gaan voor artiesten die beter aansluiten bij wat 'men' graag koopt/draait/luistert? Moet dat zonodig door een stel dramfeministen actief bestreden worden als 'het publiek' (m/v) er ofwel lijnrecht anders over denkt, of er in het beste geval niet wakker van kan liggen?



oomens schreef:
Shadow0 schreef:
Wat een respectvolle manier weer om het gesprek aan te gaan: 'dramfeministen.' :)

'Het publiek' blijkt overigens zo af en toe dus iets anders te willen. (En verder is 'het publiek' natuurlijk een zelfversterkend cirkeltje. Zolang het aanbod een bepaalde kant op gaat, trek je publiek dat een bepaalde kant op gaat, dat het aanbod in stand houdt, etc.)

'Dram' vanwege het schoppen tegen iets waar een meerderheid kennelijk geen moeite mee heeft. Ook als het een zichzelf versterkend fenomeen is, dan is het toch nog steeds iets waar heel veel mensen zich blijkbaar prima bij voelen. Niet echt nodig dan dus om er tegenin te gaan. Al helemaal niet om, zoals iemand hierboven deed, actief en bewust te gaan discrimineren om het vermeende 'probleem' 'op te lossen'.

Hetzelfde speelde overigens ook in het Zwarte-Pietverhaal. Een overgrote meerderheid had nergens problemen of moeite mee, vervolgens gaat er een kleine groep schreeuwen en aandachttrekken, en uiteindelijk is er een probleem gecreëerd dat die meerderheid dan maar mag oplossen.


oomens schreef:
Shadow0 schreef:
Misschien kunnen we spotify vragen om 1 en slechts 1 goedgekeurde playlist samen te stellen zodat individuele keuzes en verschillen geminimaliseerd worden, en niemand meer ooit in de verleiding hoeft te komen om eens iets anders of iets nieuws te proberen dat om welke reden dan ook (nog) niet bij 'de meerderheid' aansluit. Ik denk dat dat het veiligst is.

Iedereen mag luisteren wat hij of zij wil, maar dat is echt iets anders dan vinden dat alle andere muziekluisteraars of de hele muziekindustrie zich dan maar daaraan moeten aanpassen. Is dat zo ingewikkeld om te zien? Iets anders vinden of willen dan de meerderheid, en dat ook mogen, is echt wat anders dan vinden dat de meerderheid daar ook in mee moet gaan.

Je kunt ook constateren dat er meer mannen dan vrouwen megahits weten te scoren of nummers maken die de tand des tijds weten te doorstaan, en het daar vervolgens bij laten. Echt waar. Dat kan.


Ik ga hier even in het algemeen op reageren.

Ik snap het punt helemaal wat je wilt maken. En natuurlijk moet iedereen voor zichzelf weten wat voor muziek hij zij draait maar dat neemt niet weg dat er een bepaald 'vooroordeel' is naar mannen in de industrie. Het is een 'mannen'wereld deels omdat dit zo in de hand is gewerkt en deels omdat we er ook in willen blijven hangen. Door alles maar aan te nemen wat door je strot wordt geduwd vanuit de vroegere radiostations en muziekzenders. Die bepaalde vroeger de hitlijsten door bepaalde (mannelijke)artiesten te draaien.
Mij gaat het er meer om, om een bepaalde bewustwording te creëren en niet alles volgen wat de rest ook volgt :)
En ja, jij kan je er misschien niet druk om maken. Maar gelukkig zijn er 'dramfeministen' die wel graag meer vrouwelijk schoon op muziekpodia willen zien en dat proberen te bewerkstelligen door naar meer vrouwelijke artiesten te luisteren.
En nee dit wordt niet pats, boem gelijk opgelost maar door meer bewustwording te creëren wordt er al een kleine stap gemaakt.
En dit geldt niet alleen voor de muziek, maar ook alle andere aspecten in het leven.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 18:05

Maar dat hele 'bewustwording creëren' is toch al met het idee de gevestigde orde op andere gedachten te brengen? Wat is er mis met constateren dat cementzakken nu eenmaal op de gemiddelde bouwvakker (=man) zijn gemaakt, of dat de artiesten worden geplugd waarvan men verwacht dat die het best/langst/meest scoren, en je erbij neerleggen dat dat nu eenmaal zo is?