Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 12 [ 278 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Waarom vrouwen niet kunnen autorijden (feminisme)

 
Profiel   

Hey ik zag op het insta account @zeikschrift dit artikel voorbij komen en vond het zo interessant dat ik het even deel.

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b2eed10a/

Kijk sowieso even op haar instagram als je ongelijkheid enz interessant vindt. Ze plaatst veel dingen uit tijdschriften waarin mensen stereotypen gebruiken. @zeikschrift


Laatst bijgewerkt door xmarritw op 23-06-19 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-19 21:24 



 

Oh wauw die wil wel heel erg graag ongelijkheid zien overal in.
Een zak cement is zo zwaar omdat er gedacht is aan mannen ipv vrouwen die het moeten tillen? Wat een bullshit verhaal is dat stuk tekst zeg. _O- ik kan het niet eens opbrengen het af te lezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-19 21:31 



 
Profiel   

Best interessant, denk dat er best een kern van waarheid in kan zitten.
Gebeurt trouwens ook met onze zadels. Veel zadels zijn typisch "mannen-zadels", met een relatief smalle twist; vergelijk maar met een fietszadel, een vrouwen zadel heeft een breder oppervlakte nodig door gewoonweg een andere vorm van haar bekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-19 21:36 



 
Profiel   

Op zich vind ik het een mooi stuk, al zijn sommige dingen wat overdreven (de zak cement bijvoorbeeld).

Ik ging vooral stuk bij het deel over de wc. 'Ze vervangen vaker maandverband en tampons' als laatste stuk in een rij wat vrouwen vaker hebben dan mannen. Ja, duh. Hoeveel mannen vervangen maandverband of tampons? _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-19 21:41 



 
Profiel   

Anoniem schreef
Oh wauw die wil wel heel erg graag ongelijkheid zien overal in.
Een zak cement is zo zwaar omdat er gedacht is aan mannen ipv vrouwen die het moeten tillen? Wat een bullshit verhaal is dat stuk tekst zeg. _O- ik kan het niet eens opbrengen het af te lezen.

Ik zou toch even verder lezen, er worden nog een hoop serieuze voorbeelden aangehaald, bijvoorbeeld uit de geneeskunde. Het verhaal over hartaanvallen heb ik in andere media ook over gehoord. Dat is echt geen ongelijkheid willen zien, maar een verschil dat er echt is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-19 21:42 



 
Profiel   

Vrouwen kunnen niet autorijden is waar (zei de vrouw :+ ). Ik herken een vrouw in een auto over het algemeen van een km afstand.
:')

Verder best een interessant stuk mbt de algoritmes en de gezondheidazorg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-19 22:04 



 
Profiel   

Zit een kern van waarheid in? Het is toch geen opiniestuk?

Onlangs heb ik ongeveer hetzelfde gelezen in een Belgisch magazine, de Humo. Daar spitste het zich nog wat meer toe op de medische kant en ook algoritmes: het feit dat heel veel zaken op mannen gericht zijn, kan in de toekomst een groter probleem worden omdat de informatie (de big data) die aan de basis ligt voor algoritmes en AI dus niet juist is.
De AI computers maken dus zelf analyses of zelfs beslissingen adhv deze eenzijdige informatie waardoor zeer vertekende eindconclusies onstaan.

Een voorbeeld werd gegeven met ik dacht Amazon. Zij maakten gebruik van een algoritme die zelf zou kiezen welke ingestuurde cv's in aanmerking kwamen voor een sollicitatie. Door niet objectieve inputonformatie selecterde de AI enkel nog maar mannen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-19 22:13 



 
Profiel   

Mja...... ik snap de intentie, het is idd waar dat er heel veel ontworpen is voor en door mannen.

Maar...... vrouwen zijn over het algemeen iets rustiger en voorzichtiger met autorijden, en maken minder ongelukken. Kunnen vaak minder goed inparkeren, maar dat heeft dan meer te maken dat ruimtelijk inzicht bij vrouwen minder ontwikkeld is, omdat er bij jongetjes meer de nadruk op gelegd wordt.

Wat betreft het geneeskunde verhaal: dat klopt. Ik hoor van Amerikaanse vrouwen ook dat ze over het algemeen minder serieus genomen worden door artsen, dat lijkt hier dan wel weer mee te vallen.

Wat betreft die wc: er passen gewoon meer urinoirs in een wc. Zou je overal hokjes hebben ipv urinoirs is de rij gewoon even lang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-19 22:14 



 
Profiel   

Er zit in zekere zin wel iets in, dat gebrek aan sommige data is al lang bekend.

Maar vrouwen die er een punt van maken, kunnen wel degelijk auto rijden.
Kennis van me racet met Austin Healey. Is daarmee ook Europees kampioen geweest maar hij vond het doodeng om bij zijn vrouw in de race-MG-B te zitten. Waarom? Nou, zij stuurde die MG-B zo snoeihard en strak door de bocht dat hij zat te wachten op het moment dat de MG-B uit zou breken maar wat dus niet gebeurde.....

Andere kennis; in bezit van het hele alphabet aan rijbewijzen maar werkzaam als administrateur bij een bedrijf, vroeg eens aan een leverancier of ze een stukje in zijn vrachtwagen mocht rijden. Dat mocht ze wel, zei de leverancier. Wat die leverancier niet wist en de collega's wel, is dat zij er dus mee kon en mocht rijden, dus even later reed er 18mtr combi het terrein af _O- _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-19 22:28 



 
Profiel   

Sterk stuk. Met name erg interessant omdat we het zo normaal vinden dat er vanuit mannen gekeken wordt, dat we het geeneens meer zíén.
En dat zorgt ervoor dat het door veel mensen (ook vrouwen!) ontkent wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-19 22:36 



 
Profiel   

Het is nog steeds een feit dat de medische wereld de meeste info heeft over mannen. Daarom is het vaak ook de reden dat bij heel veel medicijnen in de bijsluiter staat dat als je zwanger bent of wil worden je sommige medicijnen beter niet kan nemen, simpelweg omdat er nooit onderzoek naar is gedaan wat het doet met het vrouwenlichaam.

Ditzelfde geld voor hoe een hartaanval presenteert en verschillende andere medische aandoeningen. Dat vrouwen sneller aan de kant geschoven worden heb ik uit eigen hand regelmatig al mee gemaakt. Helemaal menstruatie klachten, buikpijnen, vermoeidheidsklachten en gewicht gerelateerde issues zijn echt een probleem. Vaak wordt je hysterisch genoemd, je overdrijft, je stelt je aan of het is psychisch. Of je wil als vrouw aandacht. Ook gewoon in Nederland.
Kijk maar eens bij bevallingen bijvoorbeeld, hoeveel vrouwen worden ingeleid terwijl dit nog niet hoeft, hoeveel moeten nog bevallen liggend op de rug, onnodige keizersnedes, en dan is er over de nazorg maar niks gezegd.

Het is dan wel weer waar dat vrouwen beter kunnen autorijden. Ze hebben minder boetes, minder ongelukken, lagere premies, en gaan minder snel met alcohol op rijden. Over het inparkeren, tja sommige mensen kunnen dit andere niet. Maar heb net zoveel mannen achterlijk zien parkeren als vrouwen alleen als vrouw wordt je er eerder belachelijk voor gemaakt als man. Want er zijn ook zat vrouwen die prima kunnen autorijden en inparkeren maar dat is dan weer niet leuk om te vertellen :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-19 22:46 



 
Profiel   

Ik ben nu het boek inferior aan het lezen door Angela saini. Echt een heel goed boek die heel duidelijk de verschillen tussen man en vrouw uitlegd.
Dit artikel raakt ook wel veel goede punten, al is inderdaad die zak cement een beetje overdreven, een zak paardenvoer is immers net zo zwaar :+
In de medische wereld is het ook zo dat heel veel medicijnen niet goed getest zijn op vrouwen omdat men bang is/was voor onvruchtbaarheid, miskraam enz.
Daarnaast worden ook veel klachten nog afgeschoven op de maandelijkse drama en gewoon het feit dat je een vrouw bent. Grote beslissingen voor vrouwen worden ook nog steeds vaak genomen door (blanke) oudere mannen, bijv abortuswet in Alabama.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-19 23:52 



 

Ik kan niet wachten tot er over een aantal jaar eenzelfde artikel komt klagende dat alle data gebaseerd is op blanke mensen, en over een tiental jaar dat de data gebaseerd is op CIS gendered mensen en dat een auto ook aangepast moet worden op een intersex furry want met een staart zit je niet lekker achter het stuur.

:+ :+ :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-19 03:56 



 
Profiel   

Jammer dat je een serieus punt met zulke vergezochte dingen combineert. Bij medische dingen speelt afkomst namelijk een rol, bepaalde aandoeningen komen meer voor bij een bepaalde afkomst, dus ja dat kan in data-modellen inderdaad tot incorrecte aannames leiden als daar geen rekening mee gehouden wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-19 07:55 



 
Profiel   

Ik vind het een goed stuk. Dat van die medicatie klopt gewoon als een bus. Ook nemen veel artsen vrouwen met hartkwalen niet serieus. Simpelweg omdat ze het niet herkennen. Het zal wel tussen de oren zitten, pak gewoon wat meer rust mevrouwtje. Echt, het gebeurt. Vriendin van mijn zusje had een hele zware hartafwijking die pas als dusdanig werd herkend toen het hart het daadwerkelijk begaf. Haar hartkwaal werd jarenlang afgedaan als psychisch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-19 08:08 



 
Profiel   

Dat nog veel zaken op mannen gebaseerd zijn is gewoon een feit maar sommige dingen zijn er wel bij de haren erbij gesleept. Er zijn namelijk ook zat auto‘s waar een gemiddelde volwassen man als een soort verdroogde worm in moet wringen met zijn hoofd tegen het dak.
Die zogenaamde auto discriminatie is hoofdzakelijk een lengte discriminatie waar de gemiddelde NL vrouw dus niet al te veel van zal merken.
De kunst van het autorijden zelf zit hem vooral in de oefening. Ik durf te wedden dat heel wat paarden meisjes heeeeeel veel handiger zijn met manouvreren van aanhangers op complex terrein dan de gemiddelde mannelijke caravan bezitter.
Mensen in de stad parkeren op de centimeter, dat hoef je iemand die enkel een eigen oprit kent niet te vragen.

Dat met de zware zakken is bijna grappig. Ook een man kan beter niet de hele tijd met 20 kg zakken slepen. Dat is voor niemand gezond.

Neemt niet weg dat het goed is om kritisch te blijven kijken naar uitsluiting. Niet alleen specifiek man/vrouw, maar in het gehele maatschappelijke plaatje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-19 10:18 



 
Profiel   

Het is altijd goed om bias te herkennen en er wat mee te doen, want het is wel duidelijk dat de helft van de bevolking in heel veel data niet is meegenomen. Tegelijkertijd is het natuurlijk een onzintitel. Nergens in het stuk wordt onderbouwd dat vrouwen slechter rijden. Er wordt alleen onderbouwd waarom auto's veiliger zijn voor mannen, namelijk doordat de veiligheidsvoorzieningen op de lengte van de gemiddelde man worden afgestemd. Maar dat zegt natuurlijk niks over beter of slechter autorijden. In dit geval wordt er dus een niet kloppend, negatief feit over vrouwen met de haren erbij gesleept, dat vrouwen werkelijk slechter autorijden dan mannen ook al kunnen ze er niks aan doen en dat in een stuk over vrouwenongelijkheid -O-

En het zou maar zo eens kunnen zijn dat hier in Nederland met gemiddeld genomen langer dan gemiddelde mensen, dat de auto's behoorlijk goed op maat zijn voor vrouwen en te klein voor mannen. Met als gevolg dat ze juist voor mannen onveiliger zijn. Dat is nou eenmaal het nadeel van niet aan de gemiddelde norm voldoen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-19 10:43 



 
Profiel   

Karl66 schreef
Het is altijd goed om bias te herkennen en er wat mee te doen, want het is wel duidelijk dat de helft van de bevolking in heel veel data niet is meegenomen. Tegelijkertijd is het natuurlijk een onzintitel. Nergens in het stuk wordt onderbouwd dat vrouwen slechter rijden. Er wordt alleen onderbouwd waarom auto's veiliger zijn voor mannen, namelijk doordat de veiligheidsvoorzieningen op de lengte van de gemiddelde man worden afgestemd. Maar dat zegt natuurlijk niks over beter of slechter autorijden. In dit geval wordt er dus een niet kloppend, negatief feit over vrouwen met de haren erbij gesleept, dat vrouwen werkelijk slechter autorijden dan mannen ook al kunnen ze er niks aan doen en dat in een stuk over vrouwenongelijkheid -O-

En het zou maar zo eens kunnen zijn dat hier in Nederland met gemiddeld genomen langer dan gemiddelde mensen, dat de auto's behoorlijk goed op maat zijn voor vrouwen en te klein voor mannen. Met als gevolg dat ze juist voor mannen onveiliger zijn. Dat is nou eenmaal het nadeel van niet aan de gemiddelde norm voldoen.


Denk dat de titel zo is omdat dat aanspreekt. Er stond volgens mij ook in het stuk dat vrouwen overal minder goed bijkomen en daardoor slechter rijden. Dus titel wordt wel besproken, maar ik denk dat het voornamelijk een aandachttrekker is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-19 11:10 



 
Profiel   

Sunnda schreef
Vrouwen kunnen niet autorijden is waar (zei de vrouw :+ ). Ik herken een vrouw in een auto over het algemeen van een km afstand.
:')

Ik ben het er niet mee eens dat vrouwen per definitie niet kunnen autorijden, maar als iemand echt ongelooflijk aan het sukkelen is in het verkeer is het 9 van de 10 keer wel een vrouw :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-19 11:14 



 
Profiel   

Is het meisschien toch een voordeel om als vrouw wat langer te zijn en erg grote handen te hebben. Zo had ik het nog nooit bekeren eerlijk gezegd. Ik vond mijn grote handen nooit mooi maar alles gaat er wel moeiteloos mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-19 11:22 



 
Profiel   

xmarritw schreef
Karl66 schreef
Het is altijd goed om bias te herkennen en er wat mee te doen, want het is wel duidelijk dat de helft van de bevolking in heel veel data niet is meegenomen. Tegelijkertijd is het natuurlijk een onzintitel. Nergens in het stuk wordt onderbouwd dat vrouwen slechter rijden. Er wordt alleen onderbouwd waarom auto's veiliger zijn voor mannen, namelijk doordat de veiligheidsvoorzieningen op de lengte van de gemiddelde man worden afgestemd. Maar dat zegt natuurlijk niks over beter of slechter autorijden. In dit geval wordt er dus een niet kloppend, negatief feit over vrouwen met de haren erbij gesleept, dat vrouwen werkelijk slechter autorijden dan mannen ook al kunnen ze er niks aan doen en dat in een stuk over vrouwenongelijkheid -O-

En het zou maar zo eens kunnen zijn dat hier in Nederland met gemiddeld genomen langer dan gemiddelde mensen, dat de auto's behoorlijk goed op maat zijn voor vrouwen en te klein voor mannen. Met als gevolg dat ze juist voor mannen onveiliger zijn. Dat is nou eenmaal het nadeel van niet aan de gemiddelde norm voldoen.


Denk dat de titel zo is omdat dat aanspreekt. Er stond volgens mij ook in het stuk dat vrouwen overal minder goed bijkomen en daardoor slechter rijden. Dus titel wordt wel besproken, maar ik denk dat het voornamelijk een aandachttrekker is.


De conclusie daarvan was dat autorijden onveiliger was, omdat een vrouw daardoor dichter bij het stuur en de pedalen moet zitten. Maar dat wil dus niet zeggen dat vrouwen daardoor slechter gaan rijden. Het is gewoon een slechte clickbait titel, die vrouwen ook nog eens in een slecht daglicht stelt. Precies het tegenovergestelde van wat het artikel beoogt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-19 11:26 



 
Profiel   

enzino schreef
Ik kan niet wachten tot er over een aantal jaar eenzelfde artikel komt klagende dat alle data gebaseerd is op blanke mensen, en over een tiental jaar dat de data gebaseerd is op CIS gendered mensen en dat een auto ook aangepast moet worden op een intersex furry want met een staart zit je niet lekker achter het stuur.

:+ :+ :+


Nou, ik vind vrouwen (ongeveer de helft van de mensheid) in dezelfde categorie scharen als "intersex furry" wel een beetje het punt van het artikel missen.
Ik weet bijvoorbeeld dat mijn man niet kan rijden in een Toyota. Die stoelen zijn veel meer gemaakt voor Aziaten en voor mijn man (lang en breder) zijn die stoelen echt de hel voor lange afstanden.

Ik weet nog dat ik tijdens mijn opleiding (dietetiek) bij 9 van de 10 rekenmodules zag dat er uitgegaan werd van de middleman: een blanke man van 40 van 1.80 en 80kg. Die modules zijn vrijwel onbruikbaar als je een kleine vrouw voor je neus hebt.

Bij heel veel onderwerpen denk ik echt dat het tijd wordt dat men ziet dat er verschillen zitten tussen mannen en vrouwen en dat men daar op gaat sturen. Het feit dat vrouwen zoveel vaker letsel oplopen in een auto laat denk ik duidelijk de noodzaak zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-19 11:27 



 
Profiel   

Balenciaga schreef
Sunnda schreef
Vrouwen kunnen niet autorijden is waar (zei de vrouw :+ ). Ik herken een vrouw in een auto over het algemeen van een km afstand.
:')

Ik ben het er niet mee eens dat vrouwen per definitie niet kunnen autorijden, maar als iemand echt ongelooflijk aan het sukkelen is in het verkeer is het 9 van de 10 keer wel een vrouw :+

Niet mee eens. Ik rijd erg veel op de snelweg en het zijn vooral jonge gappies , zakenmannetjes en ouderen die de verkeersveiligheid in gevaar brengen. Ja hoop vrouwen die idd raar rijden maar niet per definitie gevaarlijk.

Ik rijd overigens op snelwegen veel te hard, maar wel wanneer het kan en probeer gevaarlijke situaties niet te creeeren. Het valt mij wel op dat mensen in het algemeen weinig spiegel gebruiken bij inhalen. Dus je ziet (of naja eigenlijk niet want je kijkt niet :+ ) een auto snel aankomen en je blijft langzaam de andere auto inhalen, dan heb je een gevaarlijke situatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-19 11:28 



 
Profiel   

:= nou lekker dan... wat moet ik hier nou van denken. Ik ben beroepschauffeur. _O-
En wie niet meer mee durft na het lezen van dit stuk gaat maar lekker lopen >;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-19 11:28 



 
Profiel   

lifaya schreef
Balenciaga schreef
Ik ben het er niet mee eens dat vrouwen per definitie niet kunnen autorijden, maar als iemand echt ongelooflijk aan het sukkelen is in het verkeer is het 9 van de 10 keer wel een vrouw :+

Niet mee eens. Ik rijd erg veel op de snelweg en het zijn vooral jonge gappies , zakenmannetjes en ouderen die de verkeersveiligheid in gevaar brengen. Ja hoop vrouwen die idd raar rijden maar niet per definitie gevaarlijk.

Ik rijd overigens op snelwegen veel te hard, maar wel wanneer het kan en probeer gevaarlijke situaties niet te creeeren. Het valt mij wel op dat mensen in het algemeen weinig spiegel gebruiken bij inhalen. Dus je ziet (of naja eigenlijk niet want je kijkt niet :+ ) een auto snel aankomen en je blijft langzaam de andere auto inhalen, dan heb je een gevaarlijke situatie.


Raar rijden is natuurlijk per definitie wel gevaarlijk, want onvoorspelbaar...

En mensen die met normale snelheid inhalen rijden gevaarlijk, omdat jij met een veel te hoge snelheid eraan komt :?

Je zal mij niet horen zeggen dat vrouwen in het algemeen slechter rijden dan mannen, maar sommige mensen rijden echt wel een stuk slechter dan anderen...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-19 11:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 12 [ 278 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen