Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Sea watch, verdronken vluchtelingen

 
Profiel   

Wie volgt dit nieuws een beetje?

Lees je het nieuws van een grote groep mogelijk verdronken vluchtelingen in de zee bij Libië/Tunesië.
https://nos.nl/artikel/2292026-mogelijk ... e-zee.html

Mag toch hopen dat dit geen rechtstreeks gevolg is van dat achterlijke gedoe met het arresteren van kapitein Rackete?
https://www.google.nl/amp/s/www.nu.nl/b ... elaten.amp

|(
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-19 18:29 



 
Profiel   

Hannanas schreef
Wie volgt dit nieuws een beetje?

Lees je het nieuws van een grote groep mogelijk verdronken vluchtelingen in de zee bij Libië/Tunesië.
https://nos.nl/artikel/2292026-mogelijk ... e-zee.html

Mag toch hopen dat dit geen rechtstreeks gevolg is van dat gedoe met het arresteren van kapitein Rackete?
https://www.google.nl/amp/s/www.nu.nl/b ... elaten.amp

|(


Dat is toch hopelijk niet echt in je opgekomen toch?
Aandacht voor wat er zich afspeelt daar is een goed idee, maar als het dan met van die vage omschrijvingen wordt gebracht denk ik alweer mwahh.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-19 18:42 



 
Profiel   

Kom an, beetje prikkelen is gezond voor een discussie!

Het is exact het “gebied” waar de sea-watch 3 zijn zoektochten bestreek. Er is daar bar-weinig controle.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-19 18:47 



 
Profiel   

Ik ben voor opvang van oorlogsvluchtelingen. Deze vluchtelingen die hier opgepikt worden of verdrinken zijn 90 % jonge mannen die hier naar toe gestuurd worden in de hoop dat ze de familie onderhouden. En de enigste personen die hier een bestaan mee opbouwen zijn de smokkelaars, inmiddels is het zover dat ze bewust de vluchters in krakkemikkige bootjes zetten en in de buurt van het oppikschip zelf via snelle boten de benen nemen. Want ze worden toch wel opgepikt. Ik vind het erg wat er gebeurt maar er zouden helemaal geen vluchters opgepikt moeten worden, dan is de animo om de oversteek te maken een stuk minder. Die oppikschepen houden de boel in stand en dat is verkeerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-19 18:56 



 
Profiel   

Dat met de 90% volwassene mannen gaat niet op. Aantal dagen geleden was in ht duitse nieuws een artikel dat de aantal van dode kinderen erg hoog ligt, maar lang niet alle kinder lichamen kunnen worden gevonden. Bij een telling tussen herfst 2015 en kerst 2016 lag de percentge van dode gevondene kinderen op 30% aan de spaanse kust.
En toch voelen landen zoals Italië zich niet verantwoordelijk om iets te doen, maar maken het de mensen die iets doen nog onnodig moeilijk. Doe het dan niet voor de volwassenen, maar laat de kinderen niet doodgaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-19 19:56 



 
Profiel   

Helder bigone.

Doch, de mensen weten wel van via via hoevaak er mensen verdrinken, zouden zij dat dan desondanks nog doen puur alleen voor economisch belang?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-19 19:58 



 
Profiel   

De feiten, cijfers zijn immens Veriye. Absoluut eens. En daarnaast nog zoveel onbekend. Hoeveel kinderen etc. De aantallen per schip zijn echt hoog.

Hier een oud artikel, terwijl het kaartje de genoemde schepen van het artikel actueel de locaties laat zien:
https://www.elsevierweekblad.nl/buitenl ... ee-624887/

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-19 20:06 



 
Profiel   

Het schip lifeline wat op het kaartje staat is van deze organisatie: https://mission-lifeline.de/

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-19 20:08 



 
Profiel   

Hannanas schreef
Helder bigone.

Doch, de mensen weten wel van via via hoevaak er mensen verdrinken, zouden zij dat dan desondanks nog doen puur alleen voor economisch belang?


Ja natuurlijk die smokkelaars doen het puur en alleen voor de poen, die hebben geen greintje moreel besef en interesseren zich 0,0 voor dode kinderen of dat hun klanten levend de overkant halen.

Wat Sea Watch in mijn ogen verkeerd doet is het werk van die schoften afmaken. Vlak voor de Noord-Afrikaanse kust gaan liggen wachten op gammele rubber bootjes en vervolgens het werk van de smokkelaars voort zetten door de smokkelwaar af te leveren op de eindbestemming.

Die mensen van een wisse dood redden..Ja. Maar zet ze gewoon weer op de Noord-Afrikaanse kust terug dan haal je de wind uit de zijlen van de smokkelaars en houd het misschien eens op voor er nog meer mensen verdrinken

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-19 20:20 



 
Profiel   

Ik denk echt niet dat mensen de gevaarlijke oversteek maken Pm een extra plak kaas op het brood. Hun vooruitzichten zullen in het thuisland zero zijn dus schrapen families hun centen bij elkaar om enkelen de oversteek te laten wagen . Maar ze blijven komen, miljoenen en er moet iets gebeuren want dit kan zo niet doorgaan. Zelfs de vluchtelingen die gewoon met het vliegtuig komen verdwijnen in de illegaliteit omdat hun papieren verlopen zijn. Bootvluchtelingen hebben die papieren , vaak opzettelijk, niet bij zich. Maar wanneer er doorgegaan word met mensen oppikken op zee houd je het probleem wel in stand. En zal er steeds meer gebruik van gemaakt worden. En daar zit ook een probleem. Opvangkampen en goede registratie in landen zelf is beter. Maar het vervelende is dat er veel landen qua terugkeer het vertikken om mee te werken, bvb Marokko . Een veilig land maar de raddraaiers die hier in de uitzetcentra zitten willen ze niet. Ik ben voor dat soort landen voor harde maatregelen, alle steun intrekken, geen mogelijkheid om uitkeringen mee te nemen en geen kinderbijslag die kant op, geen investeringen meer, grote knauw voor de plaatselijke economie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-19 20:26 



 
Profiel   

bigone schreef
Ik denk echt niet dat mensen de gevaarlijke oversteek maken Pm een extra plak kaas op het brood. Hun vooruitzichten zullen in het thuisland zero zijn dus schrapen families hun centen bij elkaar om enkelen de oversteek te laten wagen . Maar ze blijven komen, miljoenen en er moet iets gebeuren want dit kan zo niet doorgaan. Zelfs de vluchtelingen die gewoon met het vliegtuig komen verdwijnen in de illegaliteit omdat hun papieren verlopen zijn. Bootvluchtelingen hebben die papieren , vaak opzettelijk, niet bij zich. Maar wanneer er doorgegaan word met mensen oppikken op zee houd je het probleem wel in stand. En zal er steeds meer gebruik van gemaakt worden. En daar zit ook een probleem. Opvangkampen en goede registratie in landen zelf is beter. Maar het vervelende is dat er veel landen qua terugkeer het vertikken om mee te werken, bvb Marokko . Een veilig land maar de raddraaiers die hier in de uitzetcentra zitten willen ze niet. Ik ben voor dat soort landen voor harde maatregelen, alle steun intrekken, geen mogelijkheid om uitkeringen mee te nemen en geen kinderbijslag die kant op, geen investeringen meer, grote knauw voor de plaatselijke economie.


_/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-19 20:36 



 
Profiel   

bigone schreef
Ik denk echt niet dat mensen de gevaarlijke oversteek maken Pm een extra plak kaas op het brood. Hun vooruitzichten zullen in het thuisland zero zijn dus schrapen families hun centen bij elkaar om enkelen de oversteek te laten wagen . Maar ze blijven komen, miljoenen en er moet iets gebeuren want dit kan zo niet doorgaan. Zelfs de vluchtelingen die gewoon met het vliegtuig komen verdwijnen in de illegaliteit omdat hun papieren verlopen zijn. Bootvluchtelingen hebben die papieren , vaak opzettelijk, niet bij zich. Maar wanneer er doorgegaan word met mensen oppikken op zee houd je het probleem wel in stand. En zal er steeds meer gebruik van gemaakt worden. En daar zit ook een probleem. Opvangkampen en goede registratie in landen zelf is beter. Maar het vervelende is dat er veel landen qua terugkeer het vertikken om mee te werken, bvb Marokko . Een veilig land maar de raddraaiers die hier in de uitzetcentra zitten willen ze niet. Ik ben voor dat soort landen voor harde maatregelen, alle steun intrekken, geen mogelijkheid om uitkeringen mee te nemen en geen kinderbijslag die kant op, geen investeringen meer, grote knauw voor de plaatselijke economie.


Zo mee eens!
Ze verpesten het voor de echte vluchtelingen en ik vind zeker dat er harde maatregelen genomen moeten worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-19 20:51 



 
Profiel   

alex66 schreef
Hannanas schreef
Helder bigone.

Doch, de mensen weten wel van via via hoevaak er mensen verdrinken, zouden zij dat dan desondanks nog doen puur alleen voor economisch belang?


Ja natuurlijk die smokkelaars doen het puur en alleen voor de poen, die hebben geen greintje moreel besef en interesseren zich 0,0 voor dode kinderen of dat hun klanten levend de overkant halen.

Wat Sea Watch in mijn ogen verkeerd doet is het werk van die schoften afmaken. Vlak voor de Noord-Afrikaanse kust gaan liggen wachten op gammele rubber bootjes en vervolgens het werk van de smokkelaars voort zetten door de smokkelwaar af te leveren op de eindbestemming.

Die mensen van een wisse dood redden..Ja. Maar zet ze gewoon weer op de Noord-Afrikaanse kust terug dan haal je de wind uit de zijlen van de smokkelaars en houd het misschien eens op voor er nog meer mensen verdrinken


Ik bedoelde het licht sarcastisch over de vluchtelingen, als reactie over het economische impuls wat Bigone aanhaalt van de jonge mannen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-19 22:53 



 
Profiel   

Terug afzetten in Libië is echter meteen een langslepend doodvonnis. Ze worden gezien als deserteurs van hun land en kunnen een enkeltje werkkamp tegemoet zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-19 22:54 



 
Profiel   

Hannanas schreef
Terug afzetten in Libië is echter meteen een langslepend doodvonnis. Ze worden gezien als deserteurs van hun land en kunnen een enkeltje werkkamp tegemoet zien.


Precies.... van de week was er nog een documentaire over (economische) vluchtelingen uit Senegal. Paar jaar geleden zijn er 700 ongeveer verdronken en (nog) niet geïdentificeerd.
Er is geen oorlog in Senegal, maar ze zijn zo vreselijk arm, dat ze in Europa geld willen verdienen voor een betere toekomst.
Sommigen zitten vast in Libië en kunnen geen kant op.

Natuurlijk kunnen wij niet iedereen opvangen en helpen, maar wij kunnen ons niets hierbij voorstellen.
Ik ben trots op de Grieken, die ondanks de economische crisis, zo goed mogelijk de vluchtelingen helpen. De kampen zijn daar overvol.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-19 23:21 



 
Profiel   

Hannanas schreef
Terug afzetten in Libië is echter meteen een langslepend doodvonnis. Ze worden gezien als deserteurs van hun land en kunnen een enkeltje werkkamp tegemoet zien.

Libië is sinds de dood van Khadaffi een grote open slavenmarkt. En omdat er geen goed bestuur is, is de kust controle zo lek als een vergiet, wat het makkelijk maakt voor smokkelaars om mensen op een drijvend wrak te zetten de zee op. Als dat stuk hout lang genoeg blijft drijven om gevonden te worden door dit soort organisaties is dat mooi, en als er een paar verzuipen nog beter voor de smokkelaars, want dan gaan die organisaties nog harder hun best doen om ze te redden.

Terug zetten op de Afrikaanse kust is de beste optie, de smokkel gaat door omdat er en aardig veel mensen in Europa aankomen en omdat de smokkelaars gouden bergen beloven. Daar klopt geheel niks van, maar gezichtsverlies kunnen de mensen die de oversteek maken zich niet veroorloven. Die maken dus mooie verhalen, zoals foto's van zichzelf op de oprijlaan van een mooi huis (waar ze niet wonen). Smokkelaars ontmaskeren door simpelweg aan te kunnen tonen dat je zo weer thuis bent zal een groot deel van de ellende stoppen.
De rest zal moeten komen van een Europa en westerse wereld die stopt met overschotten daar dumpen (incl. 2e hands kleding), vaak met subsidie van bv de EU, een wapenembargo en een zeer groot stuk zelfredzaamheid (succesvolle lokale markten) in zowel Afrika als Europa.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-19 23:24 



 
Profiel   

Ik vind het triest. Europa rooft Afrika al eeuwen leeg, bemoeid zich momenteel alleen met de overheid als die dat roven in de weg zit. Olie grondstoffen enz.
Momenteel doet china ook fors mee in vorm van leningen verstrekken voor idioote projecten en zo de overheid afhankelijk van hun maken. Europa heeft dat ook gedaan. Daar vluchten ze omdat er geen toekomst is.
Daardoor zijn er smokkelaars. en wagen ze hun leven. Anders is het leven toch al over.
De rijksten van de wereld zijn weer rijker geworden, en de armsten betalen de grootste prijs. Hoe mooi we dat ook verpakken in beurs/ bedrijven/ overeenkomsten /vredesmissie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-19 07:15 



 

Daarbij komt ook nog eens dat Afrikanen Afrika al eeuwen leeg roven. Ze gaan daar letterlijk over lijken om wat meer geld te hebben en zijn absoluut niet vies van corruptie, nepotisme en machtsmisbruik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-19 07:45 



 
Profiel   

Je bent daar gewoon overgeleverd aan de goden. Wat dat betreft zijn grenzen een onsmakelijk fenomeen van ongelijkheid. Enerzijds je eigen hachje beschermen, anderzijds mensen buitensluiten van het recht op een (beter) leven. We zijn allen één. Ik heb grote moeite met al die complexe chaos van uitbuiting, regels, criminaliteit etc. Al dat gelul hier over geen vluchtelingen willen en dat ze het daar op moeten lossen. Ieder mens in dezelfde situatie als in landen waar (grote) stromen vluchtelingen vandaan komen zal vechten voor beter. Wat dat betreft is Mexico/Amerika ook diep treurig. Vluchtelingen slapen daar jaren in houten hutjes om bijna iedere nacht proberen de grens over te zwemmen, terwijl ondertussen je leven stilstaat want het enige doel wat ze hebben is hopen op beter..

Het is gewoon triest dat er zoveel landen zijn die er niet in slagen zichzelf te redden, terwijl de inwoners gebonden zijn aan de grenzen van dat stuk verklote land.

Geen boten in de Libische zee vind ik echt geen oplossing. Hebben we als welvarende landen geen verantwoordelijkheid?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-19 16:54 



 
Profiel   

Want als we alle grenzen weghalen verdwijnen alle problemen? Grenzen zijn het probleem niet, de mensen wel en die zullen niet veranderen.

Je krijgt er alleen maar grotere chaos door.

Ik mis het realisme een beetje in je posts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-19 17:08 



 

Je bent overal gewoon overgeleverd aan de goden. Wat dat betreft zijn sloten op je deur een onsmakelijk fenomeen van ongelijkheid. Enerzijds je eigen hachje beschermen, anderzijds mensen buitensluiten van het recht op een (beter) leven. We zijn allen één.

En toch doe jij, net als ik, de deur op slot zodat al je spullen er morgen nog staan. Ondanks dat een hoop inbrekers het slechter hebben dan jij en ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-19 17:18 



 
Profiel   

Sunnda schreef
Want als we alle grenzen weghalen verdwijnen alle problemen? Grenzen zijn het probleem niet, de mensen wel en die zullen niet veranderen.

Je krijgt er alleen maar grotere chaos door.

Ik mis het realisme een beetje in je posts.


Juist het realisme zet aan tot deze overdenkingen.
Het is toch machteloos? En schandalig met ons snel hersens dat dit nog zo doordraait.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-19 19:29 



 
Profiel   

Het voorbeeld van enzino leg imo perfect uit waar het scheef gaat in je vergelijkingen.

Verder wordt ik niet echt wijs uit je laatste post.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-19 19:32 



 
Profiel   

Zeker enzino! Net zo frustrerend.

Wat gaat er scheef in mijn vergelijking sundda?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-19 22:25 



 
Profiel   

Wat erg zoveel mensen die weer overleden zijn. Ik vind het een hele moeilijke discussie. Puur vanuit menselijk oogpunt vind ik dat mensen die aan het verdrinken zijn, gered moeten worden. Zo verdrietig iedere keer.
Ik voel die harde opstelling daarin totaal niet in mezelf. Ik vind het gewoon heel verdrietig en een heel moeilijk onderwerp.
WANT ik begrijp ook wel dat niet alle mensen die elders willen gaan wonen toegang horen te krijgen daar het dan een onhoudbare situatie wordt. Dat de echte vluchtelingen gescheiden dienen te worden van de mensen die een betere toekomst zoeken (waar ik dan ook nog eens sympathie voor voel), ik heb immers zelf ook dat gedaan door te verhuizen naar Frankrijk. We voelen ons welkom hier en zijn blij dat we mogen wonen waar we willen.
Dit gun ik iedereen, maar dat is niet realistisch. Toch voel ik daar verdriet over.
Gisteravond is de herhalingserie begonnen van de VPRO "de Sahara" van Bram vermeulen. Dat laat de complexheid zien van deze hele problematiek.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-19 15:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen