Cash opnemen bij ING gaat geld kosten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
storrum

Berichten: 2158
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 13:57


purny

Berichten: 27484
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 14:02

Magrathea schreef:
Ooit van de AVG gehoord?

Zoveel privacy heb je niet met de avg.
Er zijn een aantal voorbeelden te noemen waarbij jouw persoonlijke gegevens gewoon doorgegeven worden aan instanties. Zonder dat je daar toestemming voor hebt gegeven

Loretta
Berichten: 8738
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 14:03

xxCYNNxx schreef:
Loretta schreef:
Dat niemand zich zorgen maakt om de toenemende macht van banken kan ik gewoon niet begrijpen. Het betekend eenvoudig dat iedere betaling traceerbaar is. Weg privacy. Straks moet je de bank om toestemming vragen of je iets mag betalen.

Ik kan het nog sterker vertellen er zijn al mensen die op de zwarte lijst van banken staan. Deze mensen kunnen geen bankrekening meer openen. Tenzij ze bij een hulpverlenende instantie zijn ingeschreven. Sommige van deze mensen hebben inderdaad iets op hun kerfstok. Anderen hebben gewoon domme pech gehad. Maar het grootste deel zijn jongeren die dom en naief zijn geweest en zich door criminelen hebben laten misbruiken als geldezel. (De echte grote boeven blijven buiten schot.) Deze mensen komen in het zogenaamde E.V.A terecht of beter gezegd het externe verwijzings regisster banken. Deze notering duurt maximaal 8 jaar. Dit kunnen de banken geheel zelfstandig doen zonder tussenkomst van de rechter. Zijn ze niet bekend bij de hulpverlening dan wordt het pas echt een probleem.

Het is maar 1 van de vele problemen die er reeds zijn ontstaan doordat we steeds meer macht bij de banken hebben neergelegd.



nee hoor, hier nog 1, maar mijn ervaring is dat toch niemand wil luisteren en je al snel die rare gevonden wordt, beetje paranoïde enzo....dus ik heb het jaren geleden al opgegeven en zeg niks meer.

Ja af en toe lukt het niet om op de handen te blijven zitten en uit ik wel mijn ware mening erover, maar over het algemeen tune ik het flink naar beneden en verzwijg bepaalde gedachten over hoe ik over iets denk.
Maar ik ben het absoluut met je eens. Het is zeker een gevaarlijke ontwikkeling en zorgwekkend dat maar weinig mensen inzien dat dit een stapje is in een lange reeks van stapjes die uiteindelijk absoluut niet in het voordeel van jou als burger/ klant zal zijn. De meesten zullen de gevolgen pas inzien als het te laat is.


Het is inderdaad 1 kleine ontwikkeling in een lange keten van ontwikkelingen die zorgwekkend zijn. Je wordt inderdaad vreemd aangekeken als je iets over zegt. Het weerhoud mij er niet van om toch op de risico's te wijzen. Ik lees nu dat er een hele hoop reacties bij zijn gekomen. Maar niemand heeft inhoudelijk gereageerd op het argument dat banken kunnen gaan bepalen wie wel en niet mag gaan betalen.

Loretta
Berichten: 8738
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 14:06

karuna schreef:
Macht hebben is alles kunnen bepalen. :) zie de ziektekosten verzekeraars, medicatie die je nodig hebt bepalen zij of je ze mag krijgen. Niet de arts.

Banken gaan die kant op, koppelen nu al de betaalgeschiedenis aan reclame. Een fout mannetje en je geld is geblokkeerd, gejat of je privegegevens verkocht aan geen idee wie allemaal.


Dat van de zorgverzekeraars is een heel goed voorbeeld. Als je nu al kijkt hoeveel problemen er zijnmet de beschikbaarheid van medicijnen. Of dat de zorgverzekeraar een ander merk voorschrijft dan de arts en dat dat middel achteraf toch net een iets andere werking blijkt te hebben.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 14:11

purny schreef:
Magrathea schreef:
Ooit van de AVG gehoord?

Zoveel privacy heb je niet met de avg.
Er zijn een aantal voorbeelden te noemen waarbij jouw persoonlijke gegevens gewoon doorgegeven worden aan instanties. Zonder dat je daar toestemming voor hebt gegeven

Als jij merkt/vermoedt dat een instantie waar jij klant bij bent zich niet aan de AVG houdt kun je daar gewoon wat van zeggen. Als je zelf niet naar de rechter wilt kun je het ook melden bij de media, onderzoeksjournalistiek is ook een ding.
Ik ben het met je eens dat dit omgekeerd is van hoe het zou moeten zijn, maar het is niet dat je machteloos staat als burger.

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 14:30

Magrathea schreef:
Ooit van de AVG gehoord?

Ja, en ik vermoed dat ik daar meer van weet dat de gemiddelde forum bezoeker. Er spelen hele grote belangen en ondanks wat vaak wordt gesteld kan er ook onder de AVG nog heel veel. Kijk bijvoorbeeld maar naar die nieuwe wet over wat banken mogen met jouw betaalgegevens.

Loretta
Berichten: 8738
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 14:31

De Europese Pricacywet is inderdaad een enorme verbetering. Als het gaat om consumenten en bedrijven. Maar het is zeker geen reden om te denken dat alles opgelost is. Aan de andere kant is er ook sprake van zorgwekkende ontwikkelingen die niet alleen onze privacy maar zelfs onze burgerrechten ondermijnen.

https://bijvoorbaatverdacht.nl

Als het op bankieren aankomt is de PSD2 wet en zorgwekkende ontwikkeling. Data is iets waar veel mensen nog erg licht over denken. Maar jouw data is geld waard en dat is niet zonder reden. Mat data kunnen bedrijven een prodiel van jou maken en hierop wordt geanticipeerd met welke reclame jij te zien krijgt. Vooral Google is hier zeer goed in.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Cash opnemen bij ING gaat geld kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 14:35

Dat ze jouw data gebruiken voor welke reclame je te zien krijgt is toch inmiddels wel algemeen bekend? En is iets wat mij niet boeit, ik krijg sowieso geen advertenties.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 14:39

Loretta schreef:
De Europese Pricacywet is inderdaad een enorme verbetering. Als het gaat om consumenten en bedrijven. Maar het is zeker geen reden om te denken dat alles opgelost is. Aan de andere kant is er ook sprake van zorgwekkende ontwikkelingen die niet alleen onze privacy maar zelfs onze burgerrechten ondermijnen.

https://bijvoorbaatverdacht.nl

Als het op bankieren aankomt is de PSD2 wet en zorgwekkende ontwikkeling. Data is iets waar veel mensen nog erg licht over denken. Maar jouw data is geld waard en dat is niet zonder reden. Mat data kunnen bedrijven een prodiel van jou maken en hierop wordt geanticipeerd met welke reclame jij te zien krijgt. Vooral Google is hier zeer goed in.

Dit klopt, maar dat is wat mij betreft ook wel een stukje naïviteit van internetgebruikers. We maken allemaal gratis gebruik van zoveel services in het dagelijks leven, het is niet dat dat allemaal uit liefdadigheid wordt gedaan.

Loretta
Berichten: 8738
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 14:42

Whale schreef:
Dat ze jouw data gebruiken voor welke reclame je te zien krijgt is toch inmiddels wel algemeen bekend? En is iets wat mij niet boeit, ik krijg sowieso geen advertenties.


Bleef het daar maar bij. Ook de overheid is met zorgwekkende dingen bezig. En daarin geeft de AVG ons helaas weinig bescherming.

Natuurlijk heb jij niks te verbergen. Tot op de dag dat je toch iets te verbergen hebt. En dat kan helaas fan alles zijn waar je op dit moment nog niet bij stil staat.

Raineri
Berichten: 6228
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 14:47

Loretta schreef:
Whale schreef:
Dat ze jouw data gebruiken voor welke reclame je te zien krijgt is toch inmiddels wel algemeen bekend? En is iets wat mij niet boeit, ik krijg sowieso geen advertenties.


Bleef het daar maar bij. Ook de overheid is met zorgwekkende dingen bezig. En daarin geeft de AVG ons helaas weinig bescherming.

Natuurlijk heb jij niks te verbergen. Tot op de dag dat je toch iets te verbergen hebt. En dat kan helaas fan alles zijn waar je op dit moment nog niet bij stil staat.


Dit is inderdaad zorgwekkend, ook als je kijkt naar het raakvlak met mensenrechten. Ik vraag mij of welke kant dit op zal gaan.

Loretta
Berichten: 8738
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 14:50

Magrathea schreef:
Dit klopt, maar dat is wat mij betreft ook wel een stukje naïviteit van internetgebruikers. We maken allemaal gratis gebruik van zoveel services in het dagelijks leven, het is niet dat dat allemaal uit liefdadigheid wordt gedaan.


Het probleem is juist dat mensen er niet bij stil staan. We halen vrijwillig apparaten en diensten in huis met mogelijkheden waar de Stasi nog niet eens van kon dromen. We smijten met data alsof het niets is. We hebben geen idee waat onze gegevens terecht komen.

purny

Berichten: 27484
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Cash opnemen bij ING gaat geld kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 15:02

@Margaratea: ik heb never nooit geen toestemming gegeven om mijn financiële gegevens door te laten spelen aan de woningbouw. Ik weet zeker dat geen enkele burger dit heeft gedaan

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 15:13

purny schreef:
@Margaratea: ik heb never nooit geen toestemming gegeven om mijn financiële gegevens door te laten spelen aan de woningbouw. Ik weet zeker dat geen enkele burger dit heeft gedaan

Ok dus jij wil zeggen dat je dat dikke boekwerk aan voorwaarden letter voor letter door hebt genomen? Hoeveel mensen nemen nu echt de moeite om de algemene voorwaarden door te lezen van.. ja van wat dan ook?
Aan de andere kant: staat daarin dat het niet mag? Want dat is het ook, er zijn vaak gewoon geen wetten voor. Of nou ja, nu de AVG.
Is het trouwens echt zo dat jouw financiële gegevens zijn doorgespeeld aan de woningbouw? Of is dit een willekeurig voorbeeld?

purny

Berichten: 27484
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Cash opnemen bij ING gaat geld kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 15:18

Aan de hand van je financiële gegevens word je huurverhoging bepaald.
Maar met de nieuwe avg wet moesten we toch allemaal door middel van een formulier toestemming geven?

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 15:28

Achterom schreef:
Magrathea schreef:
Ooit van de AVG gehoord?

Ja, en ik vermoed dat ik daar meer van weet dat de gemiddelde forum bezoeker. Er spelen hele grote belangen en ondanks wat vaak wordt gesteld kan er ook onder de AVG nog heel veel. Kijk bijvoorbeeld maar naar die nieuwe wet over wat banken mogen met jouw betaalgegevens.


Bedoel je dan PSD2? Want ook dan is er uitdrukkelijk toestemming van de klant nodig voor betaalgegevens te delen.

purny schreef:
Aan de hand van je financiële gegevens word je huurverhoging bepaald.
Maar met de nieuwe avg wet moesten we toch allemaal door middel van een formulier toestemming geven?


Dan woon je waarschijnlijk in een sociale huurwoning? Dan mag de verhuurder aan de belastingdienst een huishoudverklaring opvragen. Verhuurder krijgt geen inzicht in je persoonlijke financiele gegevens, maar alleen de informatie over het inkomen van het hele huishouden boven of onder een bepaalde grens is.

Bloodymary
Berichten: 4535
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 17:08

Dat zal staan in de voorwaarden voor sociale huur. En als je die aangaat, geef je daarmee dus toestemming. De AVG heeft verder ook niks met financiële gegevens te maken, alleen met persoonsgegevens.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 00:44

Loretta schreef:
Whale schreef:
Dat ze jouw data gebruiken voor welke reclame je te zien krijgt is toch inmiddels wel algemeen bekend? En is iets wat mij niet boeit, ik krijg sowieso geen advertenties.


Bleef het daar maar bij. Ook de overheid is met zorgwekkende dingen bezig. En daarin geeft de AVG ons helaas weinig bescherming.

Natuurlijk heb jij niks te verbergen. Tot op de dag dat je toch iets te verbergen hebt. En dat kan helaas fan alles zijn waar je op dit moment nog niet bij stil staat.


Ik vraag me af wat je dan te verbergen zou moeten hebben wat eventueel doorgespeeld zou kunnen worden? Alles wat illegaal of crimineel is, maar daar houd het dan toch ook bij op? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 01:44

8nnemiek schreef:
En je kan toch altijd nog cash bijpinnen in de winkel? De meeste winkeliers zijn daar zelfs erg blij mee.

Kan niet in elke winkel. In de winkel waar ik werk mogen wij dit helaas niet toestaan. Dan moet je namelijk ook meer geld in de lade doen en dan is de kans op overvallen en de schade daarbij groter. En er zijn meerdere winkels hier in de buurt waar dit ook zo is (grote stad).

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 10:26

Anoeska schreef:
Achterom schreef:

Ja, en ik vermoed dat ik daar meer van weet dat de gemiddelde forum bezoeker. Er spelen hele grote belangen en ondanks wat vaak wordt gesteld kan er ook onder de AVG nog heel veel. Kijk bijvoorbeeld maar naar die nieuwe wet over wat banken mogen met jouw betaalgegevens.


Bedoel je dan PSD2? Want ook dan is er uitdrukkelijk toestemming van de klant nodig voor betaalgegevens te delen.

Dat klopt, maar ze mogen je wel "aanbiedingen" doen https://nos.nl/artikel/2291873-abn-amro ... t-het.html

MyWishMax

Berichten: 25295
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 10:36

purny schreef:
Aan de hand van je financiële gegevens word je huurverhoging bepaald.
Maar met de nieuwe avg wet moesten we toch allemaal door middel van een formulier toestemming geven?


Huurverhoging is op basis van puntensysteem en de normale jaarlijkse verhoging. Daarnaast wordt er gekeken of je boven de inkomensgrens uitkomt. Niet jouw persoonlijke financiële gegevens dus. De verhoging op basis van inkomens is voor scheef huren. Volgens mij ligt dat aan de verhuurder of ze daar ook een verhoging aan koppelen, de mijne doet daar niet aan. De jaarlijkse huurverhoging heeft niks met inkomen te maken verder.

Over het onderwerp verder; de 'korting' is handig voor mensen die echt niet pinnen. Of voor de rekening waar je niet mee pint. Als het gebruik van contant geld verder nadelig gemaakt zou worden bij alle banken zou ik dat erg vervelend vinden. Ik gebruik nog wel contant geld namelijk en bij de winkels hier in de buurt zitten ze lang niet allemaal te wachten op bij pinnen. Ook hebben we nog 'winkels' waar je niet kan pinnen.