Cash opnemen bij ING gaat geld kosten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Nadia_

Berichten: 2654
Geregistreerd: 06-11-08

Re: Cash opnemen bij ING gaat geld kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 16:14

Wij doen heel veel nog in cash, we verkopen veel grote items die aan de deur contant worden afgerekend (tikkie enzo is hier niet, wel paypal maar de kosten daarvan en het geen bescherming hebben als t opgehaald wordt zorgt dat dit een no go is) en we staan iedere week op rommelmarkten waar dus ook contant betaald wordt, en waar wij ook contant geld gebruiken.
Een hele hoop cornershops hier accepteren pas betalingen met pas als je boven de £10 moet betalen, daaronder is het cash only.
Grotere winkels enzo is het geen issue, daar kun je gewoon pinnen en contactless betalen.
Pinnen bij de grote banken kost geen geld, maar veel cornershops hebben een geld automaat binnen staan en dat kost je gemiddeld zo'n £2 puur en alleen om geld af te halen.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 18:15

Loretta schreef:
Kleiner detail trouwens. Als contant geld straks is afgeschaft opent dit voor de banken trouwens de weg naar negatieve spaarrente op je spaargeld. Zo wordt sparen wel heel erg onaantrekkelijk.


De rente gaat zeker weten naar negatief, daar is geen afschaffen contant geld voor nodig (maar snap je gedachtengang :)* wel hierachter.)
We moeten immers heel "dankbaar" zijn dat er bank-r*tten zijn die op ons geld willen "passen" :D

xxCYNNxx

Berichten: 5662
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 12:13

Loretta schreef:
Dat niemand zich zorgen maakt om de toenemende macht van banken kan ik gewoon niet begrijpen. Het betekend eenvoudig dat iedere betaling traceerbaar is. Weg privacy. Straks moet je de bank om toestemming vragen of je iets mag betalen.

Ik kan het nog sterker vertellen er zijn al mensen die op de zwarte lijst van banken staan. Deze mensen kunnen geen bankrekening meer openen. Tenzij ze bij een hulpverlenende instantie zijn ingeschreven. Sommige van deze mensen hebben inderdaad iets op hun kerfstok. Anderen hebben gewoon domme pech gehad. Maar het grootste deel zijn jongeren die dom en naief zijn geweest en zich door criminelen hebben laten misbruiken als geldezel. (De echte grote boeven blijven buiten schot.) Deze mensen komen in het zogenaamde E.V.A terecht of beter gezegd het externe verwijzings regisster banken. Deze notering duurt maximaal 8 jaar. Dit kunnen de banken geheel zelfstandig doen zonder tussenkomst van de rechter. Zijn ze niet bekend bij de hulpverlening dan wordt het pas echt een probleem.

Het is maar 1 van de vele problemen die er reeds zijn ontstaan doordat we steeds meer macht bij de banken hebben neergelegd.



nee hoor, hier nog 1, maar mijn ervaring is dat toch niemand wil luisteren en je al snel die rare gevonden wordt, beetje paranoïde enzo....dus ik heb het jaren geleden al opgegeven en zeg niks meer.

Ja af en toe lukt het niet om op de handen te blijven zitten en uit ik wel mijn ware mening erover, maar over het algemeen tune ik het flink naar beneden en verzwijg bepaalde gedachten over hoe ik over iets denk.
Maar ik ben het absoluut met je eens. Het is zeker een gevaarlijke ontwikkeling en zorgwekkend dat maar weinig mensen inzien dat dit een stapje is in een lange reeks van stapjes die uiteindelijk absoluut niet in het voordeel van jou als burger/ klant zal zijn. De meesten zullen de gevolgen pas inzien als het te laat is.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Cash opnemen bij ING gaat geld kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 12:20

Er zeggen hier meer mensen dat het gevaarlijk is, maar doe dan eens wat meer uitleg? Wat is er dan zo gevaarlijk aan de ontwikkelingen? :)

Achterom
Berichten: 23042
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 12:21

verootjoo schreef:
Er zeggen hier meer mensen dat het gevaarlijk is, maar doe dan eens wat meer uitleg? Wat is er dan zo gevaarlijk aan de ontwikkelingen? :)

Heb je mijn linkje niet gelezen? Dat is zomaar even een voorbeeld...

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37285
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 12:23

Macht hebben is alles kunnen bepalen. :) zie de ziektekosten verzekeraars, medicatie die je nodig hebt bepalen zij of je ze mag krijgen. Niet de arts.

Banken gaan die kant op, koppelen nu al de betaalgeschiedenis aan reclame. Een fout mannetje en je geld is geblokkeerd, gejat of je privegegevens verkocht aan geen idee wie allemaal.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 12:31

Achterom schreef:
verootjoo schreef:
Er zeggen hier meer mensen dat het gevaarlijk is, maar doe dan eens wat meer uitleg? Wat is er dan zo gevaarlijk aan de ontwikkelingen? :)

Heb je mijn linkje niet gelezen? Dat is zomaar even een voorbeeld...


Oh die had ik gemist, maar nu wel gelezen. Maar vind er niet echt uitleg in staan. Behalve dat we heel bang moeten zijn omdat we onze privacy opgeven.

Maar wat heeft men er dan aan als ze dmv pintransacties weten waar ik mijn boodschappen en kleding haal en naar welke slager en bakker ik ga?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37285
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Cash opnemen bij ING gaat geld kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 12:40

Heel erg veel. Het zegt waar je op dat moment bent onder andere. Als die gegevens gekoppeld gaan worden bv aan overheid, verzekeraar enz? Hee je koopt suiker, dat is ongezond. Hup premie omhoog. Hee je hebt bijstand maar koopt wel senseo. Oh dan zul je wel ....

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Cash opnemen bij ING gaat geld kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 12:45

Dan zien ze toch alleen dat je boodschappen hebt gedaan, niet wat je hebt gekocht >;)

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 12:50

karuna schreef:
Heel erg veel. Het zegt waar je op dat moment bent onder andere. Als die gegevens gekoppeld gaan worden bv aan overheid, verzekeraar enz? Hee je koopt suiker, dat is ongezond. Hup premie omhoog. Hee je hebt bijstand maar koopt wel senseo. Oh dan zul je wel ....


Op mijn bankafschriften staat niet hoeveel bier ik heb gekocht, hoeveel sigaretten ik koop en hoeveel slecht eten. En er staat ook niet bij dat ik dat allemaal zelf op eet.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Cash opnemen bij ING gaat geld kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 12:52

Ik zou sigaretten opeten sowieso afraden eigenlijk

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18010
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 12:52

En hoe moeilijk denk jij dat jouw bankgegevens aan de gegevens van de supermarkt te koppelen zijn?

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 12:55

Lalidan schreef:
En hoe moeilijk denk jij dat jouw bankgegevens aan de gegevens van de supermarkt te koppelen zijn?


Dat is dan met cash net zo makkelijk toch? Bij het opnemen code erin printen, bij het inleveren in een winkel code uitlezen en in het systeem staat dan precies wat je hebt gekocht.

Of we moeten alles weer helemaal met de hand gaan doen en alle kassasystemen ook eruit doen.


Magrathea schreef:
Ik zou sigaretten opeten sowieso afraden eigenlijk

:')

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 12:56

Maar dan kun je natuurlijk over alles doemdenken. Want ze zouden dit kunnen of dat.

Dan raadt ik je aan om ergens in een hutje in de rimboe te gaan zitten zonder enige vorm van technologie.

Eleeke

Berichten: 2046
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 12:56

karuna schreef:
Heel erg veel. Het zegt waar je op dat moment bent onder andere. Als die gegevens gekoppeld gaan worden bv aan overheid, verzekeraar enz? Hee je koopt suiker, dat is ongezond. Hup premie omhoog. Hee je hebt bijstand maar koopt wel senseo. Oh dan zul je wel ....


Oftewel, ga over op Crypto. Dat is niet voor niets zo groeiend.
Daar zitten overigens ook weer nadelen aan, maar anonimiteit en geen banken meer nodig is een groot voordeel.

Blue_Monday
Berichten: 581
Geregistreerd: 28-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 12:57

Dan betaal je toch lekker contant als je zo schizofreen word van pinnen.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 13:02

Blue_Monday schreef:
Dan betaal je toch lekker contant als je zo schizofreen word van pinnen.


Ja precies :')

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 13:03

O en pas je op voor het grote boze internet..

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18010
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Cash opnemen bij ING gaat geld kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 13:07

Gaan jullie lekker? Geen inhoudelijke argumenten meer?

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 13:09

Lalidan schreef:
Gaan jullie lekker? Geen inhoudelijke argumenten meer?

En welke inhoudelijke argumenten had jij dan precies?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 13:13

Danique_G schreef:
karuna schreef:
Om heel veel redenen. Digitaal heeft storingen, alles ligt plat als dat uitvalt. Heel veel mensen en dingen is digitaal betalen onmogelijk. Zoals bv bij partikulier verkoop. Mijn telefoon kan echt niet digitaal betalen hoor.


Dom is een erg eenvoudig woord voor een dynamische ontwikkeling dat meerdere raakvlakken kent.

Je doet 1 hele ontwikkeling af, puur omdat 1 nadeel je niet aanstaat, afgewogen tegen meerdere voordelen. Je staat dit hele topic 0 open voor de opmerkingen van de positieve kanten. Ik ben het ergens met je eens namelijk, het is soms niet handig wanneer er een storing is. En ook voor KLEINE groepen is dit nadelig. Maar, zoals vaak is aangegeven in dit topic hoef je hier niet voor te kiezen. Oftewel, hou wat contant in een sok en je bent veilig.

Maar afgewogen tegen de voordelen denk ik dat beter is voor de Nederlandse economie. Het vereenvoudigt transacties en haalt simpelweg drempels vaak weg. Het lijkt mij een grote stimulans voor ondernemers juist. Inzoomen op kleine groepen en minderheden, ja ik ben absoluut voor. Totaal niet uitzoomen naar het grotere plaatje? Plank voor je hoofd.

_/-\o_

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 13:18

karuna schreef:
Dat was destijds niet de reden van weghalen hier. Ook de kantoren zijn wegbezuinigd. Waardoor je er nagenoeg niet meer heen kunt. Als je ook pinautomaten weghaald kun je niets anders meer. Onder het mom van bezuinigingen kunnen ze heel geniepig mensen dwingen hun richting uit.

Heb je ooit gehoord van vraag en aanbod? Als het openhouden van kantoren onbetaalbaar wordt omdat er 2 mensen op een dag binnenlopen (waar dan een heel pand plus medewerkers voor open gehouden moet worden) worden klant zijn ook weer duurder en dan is het ook weer niet goed zeker. Nee je kunt niet alles hebben :z
Pinautomaten zijn trouwens ook zeer zeker niet goedkoop, het transport en bijvullen van geld kost klauwen geld en die dingen gaan zeker in de grote steden ook regelmatig stuk (wordt overheen gekotst of iemand pist erin ofzo). Eigenlijk in die optiek is het al apart dat je nu gewoon gratis van die service gebruik kan maken...

Even, stel dit wordt op grote schaal ingevoerd he. Zo raar is dat eigenlijk niet, vind ik. Als je briefpost verstuurt betaal je toch ook per verstuurd poststuk? We zeggen toch ook niet dat dat écht niet kan, die 80 cent, omdat sommige mensen niet weten hoe ze e-mail moeten gebruiken?

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Cash opnemen bij ING gaat geld kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 13:21

En je kan niet altijd maar komen met "Ja maar de ouderen..." We kunnen nou niet wachten met bepaalde ontwikkelingen tot die allemaal het lootje hebben gelegd want ze kunnen dit niet en dat niet.

Achterom
Berichten: 23042
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 13:28

Whale schreef:
Maar dan kun je natuurlijk over alles doemdenken. Want ze zouden dit kunnen of dat.

Dan raadt ik je aan om ergens in een hutje in de rimboe te gaan zitten zonder enige vorm van technologie.

Wat een kulargument. Het punt is dat onze wetgeving gewoon achterloopt waardoor de commercie en de banken de vrije hand hebben om onze gegevens te gebruiken voor hun eigen doeleinden.
Maar blijkbaar hebben we nog een stuk of wat schandalen nodig voordat de gemiddelde burger de consequenties daarvan overziet.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Cash opnemen bij ING gaat geld kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 13:29

Ooit van de AVG gehoord?