de korte lontjes van tegenwoordig

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 10:54

_San87_ schreef:
xPabloBokt schreef:
Ik heb gelukkig geen boodschap aan maatschappelijke sociale normen. Tenminste, niet tot op zekere hoogte.

Ik doe met mijn leven waar ik zelf gelukkig van wordt. Ik hoef geen kinderen en ik voel me ook niet minder als ik niet 2 keer per jaar op vakantie kan.

Ik heb al autisme, dan is het al moeilijk zat om überhaupt mee te komen. Als ik dan ook nog aan sociale verwachtingsplaatjes moet gaan voldoen dan ben ik genekt.

Over welke maatschappelijke sociale normen heb je het dan?


Dik huis, auto, 2 kinderen etc. Daar heb ik het over :)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: de korte lontjes van tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 10:56

Ik vind Nederland soms ook zo burgerlijk. Als ik met 40 nog geen kids en man heb ga ik lekker naar 'Murica :Y)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 10:58

xPabloBokt schreef:
_San87_ schreef:

Over welke maatschappelijke sociale normen heb je het dan?


Dik huis, auto, 2 kinderen etc. Daar heb ik het over :)

Oh, zijn dat werkelijk maatschappelijk sociale normen? Wauw.

Ik denk daarbij eerder aan je eigen zooi opruimen en openbare gelegenheden netjes achter laten, niet op twee vakken parkeren met je auto, bij schade netjes een briefje met informatie achter laten, dat soort dingen.


Shaggy09 schreef:
Ik vind Nederland soms ook zo burgerlijk. Als ik met 40 nog geen kids en man heb ga ik lekker naar 'Murica :Y)

Ik betwijfel of het daar echt veel beter is.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: de korte lontjes van tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 11:00

Hollen voor mn werk doe ook niet. Niet dat dat uberhaupt ooit hoeft, want 9 van de 10x heb ik niet veel te doen. Ze sturen soms wel appjes als ik vrij ben. Ja doei, zoek het zelf naar uit.

En Amerika? Nee dankje. Daar is alles nog slechter geregeld.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 11:01

Dat is wat je zelf onder 'beter' verstaat natuurlijk. Iedereen heeft andere normen en waarden en verwachtingen in het leven. Amerika is ontzettend groot dus het ligt er natuurlijk aan waar je naartoe gaat. Ik vind een hoop dingen aan Amerika krom, fout en slecht. Maar er zijn ook dingen die mij heel erg mooi lijken, de natuurgebieden bijvoorbeeld. En de rust die je kan hebben als je naar de goede gebieden gaat.

Nee maar, sowieso, naar het buitenland vertrekken lijkt me soms prettig. Hier in NL kan ik af en toe het dichtbebouwde en burgerlijke echt niet meer uitstaan.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 11:01

Whale schreef:
En Amerika? Nee dankje. Daar is alles nog slechter geregeld.


Vind jij het hier slecht geregeld dan?

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 11:04

Shaggy09 schreef:
Whale schreef:
En Amerika? Nee dankje. Daar is alles nog slechter geregeld.


Vind jij het hier slecht geregeld dan?


Zo bedoelde ik het niet. Maar elk land heeft zn minpunten. Voor mij Amerika daar te veel van.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: de korte lontjes van tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 11:06

Ja heb je ook wel gelijk in hoor. Maar gewoon naar het buitenland lijkt me weleens prettig.
Ach, als ik er ben wil ik waarschijnlijk na 3 weken alweer terug. :') :')

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 11:08

_San87_ schreef:
xPabloBokt schreef:

Dik huis, auto, 2 kinderen etc. Daar heb ik het over :)

Oh, zijn dat werkelijk maatschappelijk sociale normen? Wauw.

Ik denk daarbij eerder aan je eigen zooi opruimen en openbare gelegenheden netjes achter laten, niet op twee vakken parkeren met je auto, bij schade netjes een briefje met informatie achter laten, dat soort dingen.


Ik denk dat normen misschien het verkeerde woord is. Misschien is verwachtingen een betere omschrijving?

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 11:11

Shaggy09 schreef:
Ja heb je ook wel gelijk in hoor. Maar gewoon naar het buitenland lijkt me weleens prettig.
Ach, als ik er ben wil ik waarschijnlijk na 3 weken alweer terug. :') :')


Dat heb ik juist als ik terug kom vanuit het buitenland, dan wil ik direct terug :')

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 11:16

In andere landen lijkt het altijd mooier, beter maar wanneer je er eenmaal woont zal ook daar gewoon gewerkt moeten worden om brood op de plank te krijgen. Of het nu Zweden Amerika of welk land dan ook. En dik huis , twee auto’s enz, tja niet het hoogste goed maar wel fijn. En dat was veertig jaar geleden ook al zo.
Qua opvoeding , wij hadden bepaalde grenzen waarbinnen veel mocht en kon. En wanneer kinderen een keer de mist in gingen , prima daar leerden ze van. Wilden ze iets nieuws dan was het wachten tot ze voldoende gespaard hadden. En het wachten en werken voor iets zie je imo te weinig in deze tijd, het liefst nog gisteren die nieuwe telefoon.
Onze kids zaten ook achter de computer en tv, daarnaast schopte ik ze ook regelmatig naar buiten en hadden ze vaak vriendjes te spelen . Bij slecht weer zaten onze zonen ook wel eens de hele middag achter de computer. Daarnaast werd er veel gereden dus omgang met dieren was normaal. In het dorpje waar we woonden liepen de kinderen die vlakbij school woonden in groep zeven/acht tussen de middag en na schooltijd rotzooi te trappen want pa en ma waren niet eerder thuis. Onze en anderen die verder weg woonden bleven over en moesten op school blijven en daarna was het direct naar huis. Een aantal van die rotzooi trappende kinderen is helemaal niets van terecht gekomen. Ik denk dat een stabiele thuissituatie met ouders die grenzen durven te stellen het allerbelangrijkste is wat betreft opvoeden.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: de korte lontjes van tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 11:18

Tuurlijk zal er ook gewerkt moeten worden. Maar voor mij draait het gewoon om meer natuur om mij heen en dat alles gewoon wat rustiger is.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: de korte lontjes van tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 11:31

Ja maar opvoeding staat hier nu even los van, althans in mijn verhaal.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 13:23

xPabloBokt schreef:
_San87_ schreef:

Oh, zijn dat werkelijk maatschappelijk sociale normen? Wauw.

Ik denk daarbij eerder aan je eigen zooi opruimen en openbare gelegenheden netjes achter laten, niet op twee vakken parkeren met je auto, bij schade netjes een briefje met informatie achter laten, dat soort dingen.


Ik denk dat normen misschien het verkeerde woord is. Misschien is verwachtingen een betere omschrijving?

Ik denk inderdaad dat dat een betere omschrijving is :D.

Gelukkig ben ik opgevoed met de gedachte dat wanneer jij jouw leven prettig vindt en deze inricht zoals jij dat wil, het goed is. De maatschappij kan me daarin echt een worst wezen :D.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 13:41

xxCYNNxx schreef:
zullen de korte lontjes niet gewoon ontstaan zijn door de gigantische druk die de Nederlandse maatschappij oplegt. En de tegenstrijdigheden daarin.
Immers ben je in dit land pas gezien als geslaagd als je een goedbetaalde baan hebt, groot koophuis, minstens 2 auto's, de nieuwste gadgets en daarnaast uiteraard genoeg vrije tijd overhouden om een flinke hobby te hebben, een flink sociaal leven en op vakantie naar het buitenland (liefst 2 keer)...oh ja; daarnaast moet uiteraard ook nog 2 kinderen worden opgevoed
( want ook anno 2019 wordt je 9 van de 10 keer geschokt aangekeken als je als vrouw zegt geen kinderen te willen....godzijdank heb ik ondertussen de leeftijd waarop het niet meer van je verwacht wordt dat je een kind uitpoept dus eindelijk er van af).
Anyway, dit zijn eisen waar door velen niet aan voldaan kan worden en dat wekt frustraties op. Maar daarnaast zit je dag ook zo vol met allerlei activiteiten om maar aan die eisen te voldoen, dat even iets langer moeten wachten, omdat iemand bv langzaam optrekt bij het stoplicht, aanvoelt als een zeer groot oponthoud. Elke seconde is namelijk gevuld en nu moet je 5 sec langer wachten, wat weer van je eigen tijd afgaat....met andere woorden; mensen hebben te weinig tijd over om in alle rust tot hun zelf te komen, dus de kans dat iemand ineens ontploft omdat er ineens een minuut van die kostbare tijd opgaat aan wachten omdat in hun ogen iemand te langzaam is ( immers is dat ook nog al eens ingebeeld dat die ander o zo langzaam optrok) wordt dan erg groot. Want voor velen is het alleen te doen om aan de aankoopeisen te voldoen door zich 3 dubbel in de ronde te werken. Er is dus helemaal geen vrije tijd meer over om aan de sociale eisen te voldoen (hobby en sociaal leven ), niet als je ook nog tijd voor jezelf wil overhouden, want iedereen heeft zijn/haar 'me time' nodig. Waar je zonder enige communicatie of interruptie van anderen lekker rustig tot jezelf kan komen. En voor de een is een paar minuten genoeg, een ander heeft een uur nodig of meer.....maar die valt weg bij velen....en dan is het emmertje razendsnel vol, zeker als het al een tijd geleden is dat je echte 'me time' had en ziedaar het korte lontje.

Even de groep die gewoon aso is buiten beschouwing gelaten. Bovenstaande geldt meer voor mensen die zich graag perfect in het maatschappelijke plaatje zien vallen, maar weigeren te erkennen dat de prijs daarvoor te hoog is om wat voor reden dan ook ( laag loon, te veel werkuren, ziekte...you name it) en zich in allerlei bochten moeten gaan wringen om aan dat plaatje te voldoen.


Maar, van wie moet dat dan?
Die druk ervaar ik totaal niet?

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 13:42

Ik ben inderdaad ook zo opgevoed. Mijn moeder heeft altijd gezegd, geld is niet belangrijk, als je maar rondkomt en gelukkig bent. Ga iets doen waar jíj blij van wordt. Wat de rest van de wereld denkt is absoluut niet belangrijk.

Ben heel erg dankbaar dat ik met die mindset ben opgegroeid. Leven met Asperger is soms binnensmuurs al moeilijk genoeg, dus dat ik nu kan leven zonder al te veel om mijn omgeving en de verwachtingen daarvan te geven scheelt al een hoop voor mij.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 13:46

Matheno schreef:
Maar, van wie moet dat dan?
Die druk ervaar ik totaal niet?

Moeten is misschien niet het juiste woord, maar het is wel degelijk zo dat door o.a. alle blije happy happy joy joy koop koop hebben hebben berichten op Social media mensen een verkeerd/vertekend beeld (kunnen) krijgen en hun eigen leven gaan spiegelen en daardoor dus inderdaad druk ervaren om bepaalde dingen op een bepaalde manier te doen. Willen wat de buurman heeft is een heel bekend verschijnsel en zeg maar de aard van t beestje.

En ja, je kunt zeggen wat je wil, maar een van die sociaal wenselijke dingen die best vaak terug komen, zijn inderdaad o.a. een koophuis, een auto en trouwen en kinderen. Zoiets hoor je na te streven in het leven.

xPabloBokt schreef:
Ik ben inderdaad ook zo opgevoed. Mijn moeder heeft altijd gezegd, geld is niet belangrijk, als je maar rondkomt en gelukkig bent. Ga iets doen waar jíj blij van wordt. Wat de rest van de wereld denkt is absoluut niet belangrijk.

Ben heel erg dankbaar dat ik met die mindset ben opgegroeid. Leven met Asperger is soms binnensmuurs al moeilijk genoeg, dus dat ik nu kan leven zonder al te veel om mijn omgeving en de verwachtingen daarvan te geven scheelt al een hoop voor mij.

Heel goed, inderdaad. Je leeft voor jezelf en je eigen geluk (en dat van je eventuele partner en kinderen) niet voor die van een ander.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 13:47

Zo hebben mijn ouders mij ook opgevoed, dat het allerbelangrijkste is dat je zelf gelukkig bent en dat het je eigen leven is, dus je moet gewoon doen wat jij wilt :j

Als ik moest doen wat de maatschappij zou willen was ik nu doodongelukkig aan het studeren want je moet een goede baan hebben en een goed salaris. Ipv daarvan ben ik blij met mijn iets mindere salaris maar ik voor nu gewoon lekker genieten van 4x op reis gaan.

Anoniem

Re: de korte lontjes van tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 13:56

Paar maanden terug rijbewijs gehaald , maar korte lontjes tot dusver niet gelukkig . Motor valt weleens uit , rol naar achter als ik omhoog moet . Is allemaal wennen en hoor wel verhalen dat ze toeteren gaan etc . Gelukkig dat niet bij mij :+

Ik vind Nederland te vol , ben altijd onrustig in mijn hoofd en elke avond moet ik even blokje om . Autistische stempel en werk 3 ochtenden naast mijn uitkering (dat eigen verdiende is veel lekkerder) . Het is voor mij niet haalbaar Nederland achter mij te laten , gewoon de rust en natuur maar ook bijna geen mensen het lijkt mij wel wat. Op vakantie ga ik amper tot nooit , nog geen auto geen kinderwens en geen diploma. Ben dan gefaald voor deze maatschappij als ik de laatse berichten zo lees

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: de korte lontjes van tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 14:03

Je hebt ook van die mensen die ongeduldig gaan doen bij lesauto's. Zie je hier best veel. Alsof ze het zelf nooit hebben moeten leren. Mn ouders kunnen soms ook wel ongeduldig zijn bij bepaalde bestuurders, maar nooit lesauto's.

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 14:22

Ach wat een overdreven gelul allemaal..
Niemand verplicht je om een duur huis met een auto en een kind te kopen, je bepaalt immers zelf waar je je geld aan uitgeeft. Als jij een simpel leven wil leiden met een hutje op de hei zonder mensen en gedoe, dan moet je dat toch vooral doen? Niemand verplicht je om je geld te verkwansen door de nieuwste iphone te kopen die na een half jaar toch weer stuk is.
Sociale druk is gewoon een excuus om niet zelf na te hoeven denken. Je geeft onnodig geld uit aan troep? "Ja komt door sociale druk, vast niet doordat ik te zwak ben om mijn eigen keuzes te maken.."
Daarnaast maakt geld wel degelijk gelukkig, stem je daar niet mee in, zie ik morgen graag een enveloppe van je met zelfgekozen hoeveelheid aan eurobriefjes. Typisch weer zo'n westerse uitspraak van mensen die overal een excuus voor willen hebben.
Ook je positie in de "gehaaste maatschappij" kies je helemaal zelf voor. in plaats van een seconde langer gehaast te zitten op de autosnelweg, kan je ook een seconde langer van je rust genieten. Je blijft toch wel die ene seconde wachten, los van welk gevoel/emotie je er nou bij hebt.
Dat het in een ander land allemaal beter is klopt ook geen ene dooie reet van. Het is er anders ja, en dat zal bij het ene persoon beter aansluiten op zijn/haar behoeften, maar dat is natuurlijk geen garantie dat dat automatisch voor het hele land zal zijn.
In Nederland heb je overigens wel een grote vrijheid om zelf te kiezen wat je wil doen in je leven, iedereen moet naar school, en open universiteit is ook beschikbaar. Je moet alleen wel zelf een dikke trap onder je reet geven, wil je ook daadwerkelijk wat kunnen "bereiken". Of dat nou op mbo, blo, of universitair niveau is, overal moet je aan de bak. Ook al praten we helemaal niet over school. Je kan gewoon niks voltooien met niks doen.
Doen wat je wil is natuurlijk het belangrijkste, doe wat je gevoel zegt. Anders ga je sws de mist in.
Je pebaalt ook zelf wanneer en hoe je je kroost opvoed, als JIJ wil dat ze niet telefoneren op hun eigen mobiel voor hun 10e, dan bepaal JIJ dat en niet "de maatschappij".
Als je zelf geen keuzes kan maken en die kan nalopen, is dat gewoon een erg slap excuus om nergens moeite voor te doen.


Nu kan je me heel extreem vinden, maar ik durf atleast de waarheid naar voren te brengen.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 14:28

_San87_ schreef:
En ja, je kunt zeggen wat je wil, maar een van die sociaal wenselijke dingen die best vaak terug komen, zijn inderdaad o.a. een koophuis, een auto en trouwen en kinderen. Zoiets hoor je na te streven in het leven.


Hm.. Misschien dat ik die druk niet ervaar omdat ik dat allemaal al heb..

Ons huis kwam op ons pad, waren beide compleet verliefd. We hebben beide een vaste én leuke baan met een mooi voldoende loon. We hebben beide een auto nodig want we leven in een stukje niemandsland, dus werk is altijd een stukje rijden, (heerlijk veel rust en ruimte om de deur!) en mijn man wilde dolgraag trouwen, dus dat hebben we vorig jaar mei gedaan.

Toch probéren we beide zo min mogelijk materialistisch te zijn. We eten vooral uit eigen moestuin en kleding vinden we niet heel erg belangrijk. We hebben de luxe om rond te kunnen komen van 1 loon, dus het andere loon sparen we op en een paar keer per jaar delen we anoniem bonnen uit aan mensen die het wat minder hebben. Vooral supermarktbonnen zo rond de feestdagen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 14:32

Matheno schreef:
_San87_ schreef:
En ja, je kunt zeggen wat je wil, maar een van die sociaal wenselijke dingen die best vaak terug komen, zijn inderdaad o.a. een koophuis, een auto en trouwen en kinderen. Zoiets hoor je na te streven in het leven.


Hm.. Misschien dat ik die druk niet ervaar omdat ik dat allemaal al heb..

Ons huis kwam op ons pad, waren beide compleet verliefd. We hebben beide een vaste én leuke baan met een mooi voldoende loon. We hebben beide een auto nodig want we leven in een stukje niemandsland, dus werk is altijd een stukje rijden, (heerlijk veel rust en ruimte om de deur!) en mijn man wilde dolgraag trouwen, dus dat hebben we vorig jaar mei gedaan.

Toch probéren we beide zo min mogelijk materialistisch te zijn. We eten vooral uit eigen moestuin en kleding vinden we niet heel erg belangrijk. We hebben de luxe om rond te kunnen komen van 1 loon, dus het andere loon sparen we op en een paar keer per jaar delen we anoniem bonnen uit aan mensen die het wat minder hebben. Vooral supermarktbonnen zo rond de feestdagen.

Dat zou kunnen. Ik ervaar die druk trouwens niet echt, vooral omdat het me weinig interesseert wat mensen vinden, maar ik ken wel veel mensen die daar wel echt mee bezig zijn en daar ook waarde aan hechten.

Nu ik een vaste relatie heb en er samenwoonplannen zijn, zijn de eerste vragen 'wanneer komen de kleintjes?' ook al voorbij gekomen, en de wanneer gaan jullie trouwen? Dat soort vragen. Voor veel mensen is dat gewoon een hele normale manier om hun leven in te richten en dat projecteren ze dan op anderen.

Dat laatste vind ik trouwens echt een fantastisch initiatief <3.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 14:49

_San87_ schreef:
Nu ik een vaste relatie heb en er samenwoonplannen zijn, zijn de eerste vragen 'wanneer komen de kleintjes?' ook al voorbij gekomen, en de wanneer gaan jullie trouwen? Dat soort vragen. Voor veel mensen is dat gewoon een hele normale manier om hun leven in te richten en dat projecteren ze dan op anderen.


Die vragen kregen wij ook erg vaak. Als je er snel vanaf wil zijn dan kan ik adviseren om te antwoorden met: "Voor sommige mensen is kinderen krijgen niet vanzelfsprekend".
Meestal schrikt dat voldoende af. ;-)


_San87_ schreef:
Dat laatste vind ik trouwens echt een fantastisch initiatief <3.


Thanks, het geeft ook een ontzettend goed gevoel. Het is veel persoonlijker en geeft meer voldoening dan doneren aan een groot goed doel. Kan het iedereen aanraden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 15:35

Whale schreef:
En vergeet niet dat veel mensen druk bezig zijn met het perfecte leventje te laten zien op social media onder het mom van "Zie mij gelukkig zijn!"


Dit ja: wie gelooft dat nog? En dan ook nog tig keer 'genieten' erbij zetten...