de korte lontjes van tegenwoordig

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Re: de korte lontjes van tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 14:27

Oh maar van mijn ergernis heeft m’n hart niks te lijden hoor.
Die klopt er niet sneller van en m’n bloeddruk stijgt ook niet.
Ik verbaas me gewoon in alle rust hoe asociaal mensen zich kunnen gedragen :+

Vanitas
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-05-07

Re: de korte lontjes van tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 14:34

Inderdaad, het is meer verbazing dan wat anders. Als mijn hart er al sneller van gaat kloppen dan is dat omdat ik er om moet lachen.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 14:44

verootjoo schreef:
Oh maar van mijn ergernis heeft m’n hart niks te lijden hoor.
Die klopt er niet sneller van en m’n bloeddruk stijgt ook niet.
Ik verbaas me gewoon in alle rust hoe asociaal mensen zich kunnen gedragen :+


Precies.
Beetje jammer ook dat de discussie nu doodloopt omdat we ons niet mogen ergeren. :P

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 15:14

verootjoo schreef:
Oh maar van mijn ergernis heeft m’n hart niks te lijden hoor.
Die klopt er niet sneller van en m’n bloeddruk stijgt ook niet.
Ik verbaas me gewoon in alle rust hoe asociaal mensen zich kunnen gedragen :+


Dat inderdaad. :j

chanicha

Berichten: 12173
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 15:15

bigone schreef:
Klopt helemaal, een van mijn kinderen was een keer getuige van een krijsend kind in de supermarkt, moeder gaf snel een zak snoep. Die van probeerde het bij de koekjes , languit op de grond. Ik liep door en drie paden verder was het over, half in paniek want waar was mama. Nooit weer gedaan.


Haha Bigone, dat werkte perfect met mijn oudste maar de jongste bleef gewoon zitten _O-
Toch banketstaaf :(:)

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 15:32

Ik denk dat het gedrag van mensen er wel wat mee te maken heeft dat lontjes steeds korter worden. Als mensen om zich heen zich steeds hufteriger gedragen kun je ook steeds minder hebben, je tolerantie gaat gewoon omlaag.

Ik probeer me alleen druk te maken om dingen die er echt toe doen, maar soms als je net bent afgesneden in de file door een aso, vervolgens pikt iemand je parkeerplaats in bij de appie terwijl jij stond te wachten en dan staat er óók nog eens zo’n muts met dr kinderwagen het hele gangpad te blokkeren en reageer jij kortaf op iets wat heel onzinnig en klein lijkt. Ondertussen is het gewoon de opeenstapeling van aso-gedrag waar je gedurende de dag mee te maken krijgt. Je emmer zit op een gegeven moment vol.

Zo reed ik laatst naar Friesland. Allemaal voordringend op de weg, rechtshangers die de boel ophouden. Ik wilde nog een bloemetje kopen voor degene waar ik op visite ging, drong er iemand voor en kreeg ik een bijdehante bek toen ik er wat van zei. Zucht, maar oké. Tot slot parkeerde ik de auto, kwam haar buurvrouw naar buiten of ik ergens anders wilde staan, want mijn auto verpeste haar uitzicht :roll: Maar dat is dus gewoon de openbare weg waar je mag parkeren. Ik schoot uit mn slof, want ja, net twee uur op de weg geïrriteerd, die trut van de bloemenwinkel al gehad en dan dit gezeik weer. En dan zou ik een kort lontje hebben, want zo’n stomme vraag is dat niet van die vrouw. Jawel, het is wél een stomme vraag en je bent niet de enigste die mij vandaag al tot het uiterste loopt te irriteren.

Mijn lontje is niet kort, hij is gewoon niet oneindig :+

mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Re: de korte lontjes van tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 15:56

Het valt mij op dat de meeste mensen maar vinden dat “de andere” persoon of personen maar dingen moeten doen of laten omdat jij je eraan ergert.

Dat is volgens mij de kern van het probleem. We vinden het tegenwoordig bijna een halsmisdaad als ons letterlijk of figuurlijk gevraagd wordt ons heel even aan te passen aan anderen, omdat die zich al dan niet bewust even niet aan de gulden regel hielden dat niemand, nooit, het engeltje in de weg mag staan. En dat diegene die zich per ongeluk niet aan due regel houdt dus maar opzij gebeukt of uitgescholden mag worden want dan had die maar niet zo aso moeten doen.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf. De rest kan je niet veranderen maar je eigen leven wordt een stuk makkelijker als je je niet druk maakt im dingen waar je toch niets aan kan doen en een heel klein beetje inlevingsvermogen in een ander.

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 16:21

Marie_Anne schreef:
Carol_Beer schreef:
Eens, aan de andere kant, waarom zou je er wat van zeggen als de rest je toch niet gaat helpen (en in veel gevallen een dumpert filmpje gaan maken) en in plaats daarvan gaat uitlachen hoe jij faalt terwijl "je de held van de dag" wilde spelen. Ja, zo gaat het in Nederland, het land wat geestelijk nog op middeleeuws niveau ligt. Ook idd wat betreft onderwijs.
Het lijkt me niet dat je moet ingrijpen om "held van de dag te spelen", maar om iemand te helpen.
Gelukkig wordt er vaak wel ingegrepen. https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b670d8da/
Ik denk dat je ook een vertekend beeld van de maatschappij krijgt als je veel op Dumpert en dergelijke sites kijkt. Wat op social media wordt geplaatst is niet bepaald representatief voor de hele bevolking gelukkig.

Ik merk zelf dat mijn lontje ook echt wel korter is dan vroeger, en dan met name op de fiets in de spits in de stad. Ik probeer me daar wel echt van bewust te zijn en te denken: ach ik maak ook wel eens een fout. Maar dat blijft iedere dag een uitdaging...

Ik vind het verder wel opvallend dat hier nu vooral geklaagd wordt over het "asociale" gedrag van anderen. Ik denk dat de meeste mensen die een pad blokkeren in de supermarkt omdat ze staan te kletsen dat niet in de gaten hebben en gewoon opzij gaan als ze dat merken en je vraagt of je er langs mag. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, die zijn er altijd. En als je zelf altijd boze blikken krijgt als je vraagt of je er langs mag en je daar continu problemen mee hebt, moet je jezelf misschien toch eens afvragen hoe je mensen dan aanspreekt en of jij niet degene met een kort lontje bent....




Gelukkig niet nee. Maar dat soort mensen zijn er wel (genaamd tokkies, aso's, whatever)
Mensen die idd niet om hun medemensen geven. Maar ook mensen die zich wel "normaal" kunnen gedragen hoeven niet altijd te helpen. Ze zijn bijvoorbeeld te bang om iets fout te doen. ik zeg niet dat dat aan hun ligt, dat ze slecht zijn, maar het is wel zo.
In deze maatschappij kan je het beste zo zelfstandig mogelijk zijn, en als er andere mensen versterking willen bieden is dat altijd gewaardeerd. Maar er van uit gaan doe ik niet, ook puuur voor mijn eigen veiligheid.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 19:10

mick75 schreef:
Het valt mij op dat de meeste mensen maar vinden dat “de andere” persoon of personen maar dingen moeten doen of laten omdat jij je eraan ergert.

Dat is volgens mij de kern van het probleem. We vinden het tegenwoordig bijna een halsmisdaad als ons letterlijk of figuurlijk gevraagd wordt ons heel even aan te passen aan anderen, omdat die zich al dan niet bewust even niet aan de gulden regel hielden dat niemand, nooit, het engeltje in de weg mag staan. En dat diegene die zich per ongeluk niet aan due regel houdt dus maar opzij gebeukt of uitgescholden mag worden want dan had die maar niet zo aso moeten doen.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf. De rest kan je niet veranderen maar je eigen leven wordt een stuk makkelijker als je je niet druk maakt im dingen waar je toch niets aan kan doen en een heel klein beetje inlevingsvermogen in een ander.


Een beetje overdreven vind ik dit. Die mensen die je continu van het voetpad lopen, die hebben je echt wel zien staan. Oké ja, die ene uitzondering die diep in gesprek/gedachten was misschien niet, maar dat zie je zelf ook wel. Het zou nogal een botsbaan worden moesten al die mensen je zogezegd niet gezien hebben. Dat komt gewoon puur uit luiheid of een lak aan sociale regels.

Ik kan gerust wat verdragen van mensen die 'fouten' maken, afhankelijk van hoe zij zelf op hun fout reageren.

Zo bijvoorbeeld een man die met zijn gsm achter het stuur stil stond op de uitrit van de winkel. Hij wou de straat op rijden maar daarvoor moest hij een druk fietspad over. Ik zag hem al van ver stilstaan, ondertussen waren er al lang geen fietsers meer. Maar dat had hij niet door, want hij keek nog steeds op zijn gsm. Guess what, op het moment dat ik voor zijn auto fiets, trapt die idioot zijn gaspedaal in zonder te kijken (ofja, kijken deed hij wel, naar zijn scherm).
In mijn hoofd heb ik hem zeker vervloekt ja. Maar ik ga mensen niet beginnen uitschelden.

Op dezelfde in/uitrit. Deze keer kwam er een auto van de baan die de parking van de winkel op wou rijden. Ik zag al (deels) dat hij mij niet zou zien toen hij begon met afslaan dus ik druk op mijn remmen. Meneer zag mij last minute gelukkig toch nog en drukte vol op zijn rem. Toen gebaarde hij gewoon 'sorry' en 'ga maar door' met zijn hand.

Ondanks dat die tweede auto toch net wel iets harder ging en ik ook ff dacht van 'weer zo een klojo', 'kijk toch ff uit' heb ik gewoon vriendelijk terug mijn hand opgestoken en ben ik door gereden. Met een veel beter gevoel dan bij de eerste die niet uit kon kijken, want die nam geen verantwoording op voor zijn gedrag.

Dat lijkt ook wel iets van deze tijd, kunnen toegeven dat je fout bent in plaats van mensen vuil aan te kijken omdat je een fout maakt/in de weg staat/wat dan ook. En omgekeerd ook, het is natuurlijk niet cool om iemand uit te beginnen schelden omdat ze een fout maken.

Vanitas
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-05-07

Re: de korte lontjes van tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 19:36

Precies dat laatste. Lijkt wel of mensen vinden dat ze geen fouten mogen maken en als je ze er dan op wijst zijn ze op z'n minst bloed chagrijnig.

mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Re: de korte lontjes van tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 19:48

Maar wie ben jij een ander te wijzen op wat ze in jouw ogen fout doen?

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 19:54

mick75 schreef:
Maar wie ben jij een ander te wijzen op wat ze in jouw ogen fout doen?


Je hebt fouten maken en je hebt fouten maken.
Als iemand aso en gevaarlijk rijd in het verkeer mag jij daar zeker diegene op wijzen. Zo ook met wanneer iemand in de weg staat in de supermarkt. Jij bent immers niet degene die de hinder veroorzaakt, dat is degene die in de weg staat.
Maar ik snap sowieso niet wat er mis is met gewoon op een nette manier iets aangeven. Bent niet van suiker toch?

Vanitas
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-05-07

Re: de korte lontjes van tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 20:07

Precies. Als ik voor een groen stoplicht sta te wachten omdat ik even ergens anders naar keek vind ik het ook fijn als mensen toeteren. Het is niet mijn bedoeling om de boel op te houden, maar soms gebeurt dat toch.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 20:18

mick75 schreef:
Maar wie ben jij een ander te wijzen op wat ze in jouw ogen fout doen?

Ik weet het niet, iemand bijna aanrijden omdat je op je gsm kijkt of omdat je niet oplet is toch wel vrij fout. :+

En daarom stond 'fout' ook tussen aanhalingstekens. Je kan natuurlijk niet zeggen dat het minste bij wat iemand doet, dat dat 'fout' is. Klinkt nogal dramatisch. Maar ik kan er het juiste woord niet voor vinden.

Als iemand in de weg staat zoals al eerder genoemd is, dan mag je toch gewoon aan die persoon vragen om aan de kant te gaan? Maar dat vinden sommige mensen ook al te veel.

En dit is ook de 'nieuwe' mentaliteit. Waarom zou je iemand er niet op mogen wijzen? De manier waarop je kritiek geeft doet veel. Maar zou jij iemand er ook niet op mogen wijzen als hij met zijn hond gaat fietsen bij +30 graden? Moet je je bek maar houden want wie ben jij om te zeggen dat dat fout is? Wie is dé wetenschap om te zeggen dat het fout is? ( :+ )
Dit heeft volgens mij alsmaar meer te maken met de afname van sociale controle... En dan krijg je dus al snel 'bemoei je met je eigen zaken' en een nog individualistischere maatschappij.

mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Re: de korte lontjes van tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 20:34

Er zit een heel groot verschil tussen het wijzen op vermeende fouten of aanspreken op onverstandig gedrag.

Ik vind de bemoeizucht van een bepaalde groep mensen die menen de waarheid in pacht te hebben en die ook aan anderen op te moeten leggen. Dat heeft niets meer te maken met sociale controle of het gebrek eraan, maat met overmatige bemoeizucht.

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 21:21

En die bemoeizuchtige mensen; daar irriteer jij je dan aan? (Proest ~~}> )

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: de korte lontjes van tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 21:29

De grens tussen terechte irritatie en irreële irritatie is blijkbaar dun als ik dit topic zo lees _O-

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 21:44

Hoe je het went of keert, de generaties voor ons hebben het aardig verkloot.
Mijn generatie is op het scherp, ik ben redelijk strak maar wel begin van de vrijheid....daarna werden er erg veel draken van kinderen afgeleverd.

Er is een groot gebied tussen, zoek het maar uit, je leert het wel en met de liniaal krijgen/ of onze juf in de 3de klas die mensen die wat minder presteerden tot de grond afbrandde.

Maar struktuur, consequent zijn, als ouder voet bij stuk houden omdat je niet door een snotneus wil worden afgebekt, een 5 is niet genoeg, dat maakt je niet minder, maar ieder broddelwerkje de hemel in prijzen is het andere uiterste.

De dingen zijn nu te zwart wit.
Laten we gaan clickeren met onze kinderen, goed of gewenst is een snoepje en de rest negeren we :+
De nanny hadden we op tv, ik wou dat ouders er meer van op hadden gestoken of hulp hadden gevraagd...

Ik weet niet of ik het als ouder beter had gedaan, ik zie als proffesionel wel hoe moeilijk het is stevig in je schoenen te staan.
Maar we mogen wel terug naar het grijze gebied, het enorme land van mogelijkheden.

En nu, je hebt inderdaad mensen die zich overal mee willen bemoeien....hoeveel meningen ik nal niet heb gehoord over....je hond is te dun, psoriasis is besmettelijk etc....
Dan denk ik inderdaad, hou je bek en bemoei je met je eigen zaken.

Maar hoe irritant ook, toeter als ik ergens anders mee bezig ben bij groen licht.
Maar als mijn auto ff geen power heeft met optrekken, heeft toeteren geen zin....zelf na een ernstig ongeluk en ik bij bewustzijn kwam en mijn auto gecrashed, stonden ze achter me te toeteren... hoe debiel kun je zijn?

Dus een beetje geduld, kijken wat er aan de hand is, wij intelligente diersoort zouden meer moeten kunnen dan toeteren omdat het licht groen is.

Maar geduld....

Ik heb het idee dat er een aantal dingen spelen
We hebben veel verwende prinsjes en prinsesjes
We moeten zeggen wat ons op het hart ligt
Wind er geen doekjes om
En ouders die hun kinderen al decennia lang niet meer corrigeren....maar ook ouders die elkaar niet meer corrigeren....
En als volwassene ben je suicidaal als je kinderen van anderen wil corrigeren, ofschoon je de etterbakjes regelmatig bij hun oor wil grijpen.....

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 22:10

Rakkie, ik ga er vanuit dat de leeftijd in je profiel fout is want dan zou jij precies die generatie zijn waar men graag over klaagt omdat die met in de wereld van social media is opgegroeid zit, ongeduldig is, materialistisch is, ouders heeft die jou als prinsesje zien en niet meer met teleurstellingen kan omgaan :P

Zonder gekheid, ik ken persoonlijk eigenlijk weinig (zeg maar rustig geen) mensen die hun kinderen maar hun gang laten gaan en alles geven wat ze willen.
Misschien is het ook maar net waar je woont en wat voor werk je doet.

chanicha

Berichten: 12173
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 22:22

Nou inderdaad Sizzle!
De wat oudere generaties durfden gewoon nee te zeggen tegen hun kinderen en ze te corrigeren, ook leerden ze te wachten als ze iets wilden hebben omdat dat niet altijd maar kon.
Daarbij vind ik het wel leuk als iemand van 18 zegt dat we veel verwende prinsjes en prinsesjes hebben >;)

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: de korte lontjes van tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 22:24

Ik durf ook gewoon nee te zeggen hoor :')
En heel veel anderen met mij.
Het zit niet in 1 generatie, er zijn ook bejaarden met zeeeeeeer korte lontjes.

chanicha

Berichten: 12173
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 22:28

Ik denk dat je wel weet wat ik bedoel Sizzle :=
Ik heb totaal geen kort lontje, meestal _O-

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: de korte lontjes van tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 01:49

Ik vind dit niet iets dat je op de generatie af kan schuiven. Ook vroeger waren er zat verwende kinderen. Ligt gewoon aan de manier van opvoeding. Ik kom uit '00 en ik ben geen verwende prinses met ouders die geen nee kunnen zeggen. Mijn vriendinnetjes van vroeger maar ook van nu zijn dat ook niet.

Naar mijn idee kunnen sommige ouderen juist zo enorm snel geërgerd en nors kunnen zijn. Maar ik wil niet over een kam scheren, ik houd daar niet van.

En gut, wees eens eerlijk. Is een kind opvoeden anno nu niet een stuk minder simpel door al dat social media gebruik en smartphones? Ik denk dat de impact van sociale media en al dat soort zaken veel groter is dan sommige mensen denken.
Toen ik klein was (en dat is niet eens zo lang geleden) kreeg ik een kleurplaat en een stel stiften en daar mocht ik me heel de middag mee vermaken. Ik had 1 uurtje 'computertijd' en dat spendeerde je aan spelletjes spelen en MSN'en. Je had geen last van constante prikkels en invloeden. Kids van nu scrollen heel de dag door Instagram, zien continu hoeveel mooier, beter en duurder het kan. Ik snap volledig dat het opvoeden van een kind in deze tijd niet zo gemakkelijk is als het lijkt. Hoe wil jij je kind laten buiten spelen als al zijn vriendjes zitten te Playstationen?

Vanitas
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-05-07

Re: de korte lontjes van tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 07:59

Ik denk dat dat niet alleen voor de kinderen geldt, maar ook voor de ouders. Dat perfecte leven op social media heeft niemand. Het zou voor veel mensen denk ik goed zijn om een stapje terug te doen en tevreden te zijn met minder.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 08:48

Ik begrijp zeker wat ts bedoeld, maar wil het ook niet afschuiven op de ouders van tegenwoordig. Ik ken ook maar weinig ouders die hun kinderen alles laten doen, en voed mijn kinderen zelf zeker ook niet zo op. Vroeger waren er ook vast ouders die moeite hadden met nee zeggen, denk niet dat dit iets van nu is. Minder tijd voor de kinderen zie ik wel, ik ben zelf nog thuismoeder, in mijn tijd waren alle moeders thuis. Het is moeilijk kinderen opvoeden in dit tijdperk, zij zien zoveel op tv en internet.. De tekenfilms van tegenwoordig zijn ook al veel mondiger dan vroeger, om maar een voorbeeld te roepen. Ik schop daar best wel eens tegenaan. Ik kan ze geen tv en internet verbieden, dat is de tijd van nu, maar zie daardoor wel dat ze veel overnemen en normaal vinden, waar ik het niet mee eens ben. Vind ook school zo ontzettend vrij, wij moesten stil zitten en zijn, nu is het normaal dat kinderen op 2 stoelpoten hangen, praten, ze kunnen blokjes op hun tafel zetten waarmee ze aangeven dat ze in rust willen leren.. Ik begrijp dat concept niet zo. Als wij het goed doen, krijgen we van de juf een snoepje hoor ik met regelmaat over de jaren heen bijv. Ze mogen best een snoepje, helemaal geen moeite mee, maar die geef ik ze wel na school. Daar gaat je praatje gezond eten, op een gegeven moment werden er wel 3 tot 4 snoepjes per dag uitgedeeld. Ik blijf daar moeite mee hebben soms, geef regels thuis aan, die dan met name op school niet nageleefd worden en praat daar maar tegen aan, van de juf mag het wel.. Misschien had mijn moeder vroeger hetzelfde idee wel, maar ik vind dat opvoeding best moeilijk is wanneer ze om zich heen zoveel zien en horen. Niet vloeken, maar de meneer op de radio dan? De mondigheid en de norm van de jeugd komt echt ergens vandaan, maar schuif dat niet alleen op de ouders af. En wellicht ligt daar ook een bron voor de volwassen korte lontjes van tegenwoordig. Iedereen is druk, ik merk als thuismoeder in ons dorp dat ik eerder de uitzondering dan de norm ben bijvoorbeeld.