Als iedereen stopt met dieren houden..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 19:40

Onali schreef:
Ja en dat is ook echt hetzelfde.

Een warm dier met vacht en gevoelens of een plastic/ aluminiumskelet met een robotstem.


Inderdaad. Robots zijn handig in het dagelijkse leven om alles wat simpeler te maken, maar voor de rest niet :')

Loretta
Berichten: 8768
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 20:30

fransje23 schreef:
Eigenlijk is deze hypothese vooral om over alles eens na te denken. Ik probeer, en dat lukt vast niet altijd, om dingen van meerdere kanten te bekijken en daarna een mening te vormen.
De optie van helemaal geen dieren meer houden is rigoureus en zeket niet op korte of middellange termijn uitvoerbaar. Maar denken over de consequenties van de een leven zonder gehouden dieren kan wel he blik verruimen.


Dat had ik niet begrepen. Dat vind ik weleens een heel goed idee om eens een keer meningen met elkaar te vergelijken.
Citaat:
[

Zag laatst een filmpje over " wat als iedereen vegan zou worden"?
Eindconclusie was dat na een lange overgangsperiode er geen vee meer zou zijn enkel nog wat dieren in opvang. Maar geen vlees eten is niet overal en voor iedereen haalbaar, hebben we hier ook al kunnen lezen. Daarnaast heb je dan geen dierlijke mest en er zitten vast meer haken en ogen aan.
Dingen zijn meestal zo simpel als ze op het eerste gezicht lijken of worden voorgesteld.


Het grote probleem wat ik met het veganisme is, dat is dat het zo rigoreus is. Bij de meest fanatieke vegans bestaat er geen tussenweg meer. Flexitariers en zelfs vegatariers worden bij hun gezien als onderdeel van het systeem. Ik hoop dat je nog een link naar het filmpje hebt. Het klinkt wel interessant.

Citaat:
Tegen eenzaamheid bestaan er tegenwoordig robots die gezellig met je kletsen :j Heb je geen huisdier meer voor nodig!



Op die manier verliezen we helemaal de binding met de natuur. Iets waar we uiteindelijk toch zelf ook onderdeel van uitmaken.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 22:23

Loretta schreef:
fransje23 schreef:
Eigenlijk is deze hypothese vooral om over alles eens na te denken. Ik probeer, en dat lukt vast niet altijd, om dingen van meerdere kanten te bekijken en daarna een mening te vormen.
De optie van helemaal geen dieren meer houden is rigoureus en zeket niet op korte of middellange termijn uitvoerbaar. Maar denken over de consequenties van de een leven zonder gehouden dieren kan wel he blik verruimen.


Dat had ik niet begrepen. Dat vind ik weleens een heel goed idee om eens een keer meningen met elkaar te vergelijken.


Populair gezegd is het omdenken, volgens mij :D


Met een robot kun je wel een echt gesprek voeren en bijvoorbeeld bingo spelen, dat lukt met de meeste huisdieren niet!


Het idee van geen dieren houden staat zover van ons af dat bedenken hoe dat zou zijn best wat verbeeldingskracht vereist.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Als iedereen stopt met dieren houden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 22:27

Ja want dat is wat ik wil.
Bingo _O-

Je kan zeggen wat je wilt, robots zijn niet hetzelfde, kunnen niet hetzelfde betekenen voor iemand die van dieren houdt.

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Als iedereen stopt met dieren houden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 23:06

Omdenken is iets anders hoor, dat heeft niets met stellingen en meningen te maken. Een omdenker zou eerder komen met : Als alle dieren stoppen met hun leven bij de mens.

Loretta
Berichten: 8768
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 07:23

Onali schreef:
Ja want dat is wat ik wil.
Bingo _O-

Je kan zeggen wat je wilt, robots zijn niet hetzelfde, kunnen niet hetzelfde betekenen voor iemand die van dieren houdt.


Een huisdier met software bugs.
Een huisdier die regelmatig updates nodig heeft.
Een huisdier dat jouw data doorstuurt naar een of ander groot bedrijf.
Een huisdier dat eet uit het stopcontact.
Een huisdier dat ondanks alle moeite van de fabrikant toch nog steeds erg statisch aan voelt.

Kortom een nep huisdier.

Jorex

Berichten: 9948
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 07:42

Als ik vroeger geen dieren had gehad , had ik waarschijnlijk nu niet meer geleefd. En heel cru gezegd, ik kan niet zonder. Zowel mijn studie wordt dan grotendeels waardeloos en ik mis een heel stuk invulling in mijn privé leven. Oftewel dan heb ik ook geen reden meer om te bestaan.

Edit; en nee, er is geen robot die een echt huisdier kan vervangen voor mij.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 08:02

Ook daarin zou er een overgangstermijn zijn. Als de gehouden dieren worden uitgefaseerd zullen de robots langzaam een deel van hun plaats kunnen overnemen.
Heb je wel iets wat reageert als je thuis komt. Iets waar je tegen kunt praten etc. Iets wat je een knuffel kan geven.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Als iedereen stopt met dieren houden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 08:18

Geloof dat ik dan maar een crimineel ga worden en illegaal dieren ga houden.

Dieren zijn een verrijking in het leven, maken je zelfstandig en verantwoordelijk.

Ik zie een leven zonder dieren echt niet zo maar gebeuren, er is te veel geld mee gemoeit.

Loretta
Berichten: 8768
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 08:21

fransje23 schreef:
Ook daarin zou er een overgangstermijn zijn. Als de gehouden dieren worden uitgefaseerd zullen de robots langzaam een deel van hun plaats kunnen overnemen.
Heb je wel iets wat reageert als je thuis komt. Iets waar je tegen kunt praten etc. Iets wat je een knuffel kan geven.


Maar wat zouden nu eigenlijk de argumenten zijn om het houden van dieren volledig uit te bannen. Om heel eerlijk te zijn is dat nog steeds iets wat mij ontgaat. Ik kom niet verder dan dat ik constateren moet dat de mensen die dit propageren vaak een bepaald idealisme aanhangen maar zelf vaak mijlenver af staan van alles wat met dieren en natuur te maken heeft.

Vaak komt het over alsof het beeld wat deze mensen van dieren hebben erg gebaseerd is op Walt Disney dieren. Ik zie steeds weer dat veel van de stellingen totaal niet overeenkomen met de realiteit. Ik zou zelf de vraag bijna willen stellen. Wat als Walt Disney niet had bestaan. Hadden deze groepen mensen dan ook zo naar dieren gekeken.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 09:28

Alle gehouden dieren hebben natuurlijk een ecologische voetafdruk.

Geen gehouden dieren is minder direct door mensen veroorzaakt leed.

Geen loslopende, of ontsnapte, dieren die de inheemse flora en fauna bedreigen.

En er zijn vast nog wel meer dingen te bedenken :j

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 09:37

Wat opvalt in dit topic is dat de meeste posts enkel gaan over het belang van de mens; IK zou eenzaam zijn, MENSEN zouden ongelukkig zijn, ze gunnen ONS niets, etc.
Ik denk dat we meer moeten kijken naar wat beide partijen er aan hebben, zowel de mensen als de dieren. En eens kritisch kijken naar de manier van houden van dieren. Dat is in veel gevallen heel ver verwijderd van de situatie toen de domesticatie begon. En heel vaak niet ten goede.
Dat is het punt dat dierenrechtenactivisten willen maken. Dat ze daarbij soms nogal hard roepen, dat is dan maar zo. Dat moet soms als je met een dove probeert te praten ;).
Ik denk dat we als dieren-houders daar op een open manier moeten naar luisteren en weggaan van het idee dat we het heel goed doen omdat we onze dieren duur eten geven en vaak naar de DA gaan. Er is meer in het (dieren) leven. Soms is de visie van een buitenstaander helderder dan van iemand die er met zijn neus bovenopstaat.

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Als iedereen stopt met dieren houden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 09:47

voor wat betreft die ecologische footprint, dat klopt natuurlijk. Geen gehouden dieren zal zeker effect op dit punt geven. Maar is het aan de mens om te bepalen dat de ecologische footprint van de mens wel mag en van een dier niet?

Het zal ook maatschappelijk en economisch heel grote gevolgen zijn als er geen gehouden dieren meer zijn... denk alleen maar aan alle dierenwinkels, dierenopvang, dierenoppas, asiels, voederfabrikanten, resten uit de humane voedselindustrie waar dan een andere bestemming voor moet worden gevonden, dierenartsen, manege's, pensionstallingen, fokkerijen, dierenartsassistenten, opleidingen in de dierensector. Horeca zal ook een grote omslag moeten maken, en de kledingindustrie als er geen leer en wol meer verkrijgbaar is.. De Paardensport in zijn geheel...
oh ja, en de agrarische sector..

Het zal echt een enorme impact hebben.

KimD

Berichten: 20420
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 09:49

Ik zou serieus vertrekken! Ik word ontzettend gelukkig van mijn dieren, en ze brengen ons veel plezier en liefde!

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 09:51

KimD schreef:
Ik zou serieus vertrekken! Ik word ontzettend gelukkig van mijn dieren, en ze brengen ons veel plezier en liefde!


bedoelt TS alleen Nederland? of wereldwijd?

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 09:52

juval schreef:
KimD schreef:
Ik zou serieus vertrekken! Ik word ontzettend gelukkig van mijn dieren, en ze brengen ons veel plezier en liefde!


bedoelt TS alleen Nederland? of wereldwijd?


Wereldwijd want TS vraagt 'Hoe zou de wereld er dan uitzien?'

Loretta
Berichten: 8768
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 09:53

Sclimpre schreef:
Wat opvalt in dit topic is dat de meeste posts enkel gaan over het belang van de mens; IK zou eenzaam zijn, MENSEN zouden ongelukkig zijn, ze gunnen ONS niets, etc.


Dat is inderdaad een gevoel wat je krijgt in een tijdperk waarin bijna alles. Je kunt het zo gek niet bedenken ter discussie staat. Een gevoel van ze gunnen ons niets.

Citaat:
Ik denk dat we meer moeten kijken naar wat beide partijen er aan hebben, zowel de mensen als de dieren. En eens kritisch kijken naar de manier van houden van dieren. Dat is in veel gevallen heel ver verwijderd van de situatie toen de domesticatie begon. En heel vaak niet ten goede.
Dat is het punt dat dierenrechtenactivisten willen maken. Dat ze daarbij soms nogal hard roepen, dat is dan maar zo. Dat moet soms als je met een dove probeert te praten ;).


Uiteindelijk hebben dierenrechtenactivisten hetzelfde probleem als de houders van dieren. Hun doen ook slechts een aanname wat onze huisdieren zouden willen. Hun gaan er vanyuit dat mijn paard veel liever in de vrije natuur leefde en de daarbij horende risico's en de voedselschaarste in de winter maar voor lief nam. Als houder van mijn paard denk ik dat zij daar nog nooit over nagedacht heeft en dat ze best gelukkig is.
Als ik het aan haar vraag kijkt ze me aan of het in keulen dondert.

Citaat:
Ik denk dat we als dieren-houders daar op een open manier moeten naar luisteren en weggaan van het idee dat we het heel goed doen omdat we onze dieren duur eten geven en vaak naar de DA gaan. Er is meer in het (dieren) leven. Soms is de visie van een buitenstaander helderder dan van iemand die er met zijn neus bovenopstaat.


Het probleem dat ik met dierenrechtenactivisme heb dat hoe je het ook doet. Het zal NOOIT goed genoeg zijn.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 10:07

juval schreef:
voor wat betreft die ecologische footprint, dat klopt natuurlijk. Geen gehouden dieren zal zeker effect op dit punt geven. Maar is het aan de mens om te bepalen dat de ecologische footprint van de mens wel mag en van een dier niet?


Bij gehouden dieren is hun ecologische footprint opgeteld bij de houder.
Die heeft de keuze gemaakt het dier te houden.

Loretta
Berichten: 8768
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 10:15

fransje23 schreef:
Alle gehouden dieren hebben natuurlijk een ecologische voetafdruk.


Een natuurlijke voetafdruk van levende dieren is niet het probleem van ons milieu. Het probleem is dat er fossiele brandstoffen uit de grond worden gehaald en dat de CO2 die hierin opgeslagen zit de lucht wordt ingeblazen. Dat probleem ga je niet verhelpen met huisdieren door robots te vervangen. Op die manier vererger je juist het probleem want er wordt volledig voorbij gegaan aan de ecologische voetafdruk van te te produceren robots.


Citaat:
Geen gehouden dieren is minder direct door mensen veroorzaakt leed.


Wat ik nooit begrijp. Waarom is het leed wat dieren elkaar aan doen niet erg. Op mij komt het over alsof het om een soort haat naar je eigen soort toe gaat.

Citaat:
Geen loslopende, of ontsnapte, dieren die de inheemse flora en fauna bedreigen.


Ga je het verkeer dan ook afschaffen. Rewilders experimiteren er op los met in ons overvolle landje de ecologie van een moment uit de geschiedenis terug te brengen. Het geweldige paradijselijke Utopia in de Oostvaardersplassen is op niets uitgelopen. en er zullen nog wel wat experimenten volgen.

Citaat:
En er zijn vast nog wel meer dingen te bedenken :j


Er zullen altijd wel zaken te bedenken blijven waarom iets een goed idee zou zijn. Maar dan komt het toch meer over alsof je een bepaald idee hebt en daar vervolgens redenen voor wilt verzinnen waarom het een goed idee zou zijn inplaats van een bestaand probleem op te lossen.

beert
Berichten: 2427
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 10:17

Tegen eenzaamheid kun je natuurlijk tegen andere mensen praten, robots ervoor uitvinden is onzin. Ook is het niet zo dat dieren verdwenen zijn, dus je kan ook een wandeling in het bos maken om dieren tegen te komen of eendjes gaan voeren.

Verder houden dieren zich niet aan grenzen. De wasbeer en de wolf komen rustig de grenzen over, dus de inheemse flora en fauna zullen net zo goed bedreigd worden. Dat is overigens ook wel interessant. Als ik kijk naar de discussie over de Oostvaardersplassen, daarbij vinden veel mensen dat er ingegrepen moet worden. Maar stel dat je de hekken weghaalt, hoeveel dieren worden er dan wel niet dood gereden? Je hebt dan juist alleen nog maar loslopende dieren.

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Als iedereen stopt met dieren houden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 10:19

de ovp is bij het begin al fout gegaan.. dit had in de opzet al heel anders moeten gaan. Geen grote grazers!

KimD

Berichten: 20420
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 10:27

Whale schreef:
juval schreef:

bedoelt TS alleen Nederland? of wereldwijd?


Wereldwijd want TS vraagt 'Hoe zou de wereld er dan uitzien?'


Oh sorry, ik dacht NL. 8)7 In dat geval zou ik zelfmoord plegen. Dan heb ik geen reden om op deze wereld te blijven.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 10:31

fransje23 schreef:
Ook daarin zou er een overgangstermijn zijn. Als de gehouden dieren worden uitgefaseerd zullen de robots langzaam een deel van hun plaats kunnen overnemen.
Heb je wel iets wat reageert als je thuis komt. Iets waar je tegen kunt praten etc. Iets wat je een knuffel kan geven.

Mensen zijn sociale wezens die voor een groot deel hun mentale gezondheid behouden door/afhankelijk zijn van interactie/aanraking! met andere levende wezens, mensen hebben daarbij vaak de voorkeur, maar een huisdier kan een deel daarvan zeker opvangen. Een machine zal dat niet kunnen, het verschil is altijd duidelijk en hoe dichterbij een echt levend wezen hoe duidelijker dat verschil wordt. Reden dat ik mijn ernstige twijfels heb bij de vervangingswaarde van een robothond t.o.v. een verpleegster of zelfs een levende hulphond. Ergens lever je in en dat zou wel eens op een essentieel menselijk punt kunnen zijn.

Loretta
Berichten: 8768
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 10:37

juval schreef:
de ovp is bij het begin al fout gegaan.. dit had in de opzet al heel anders moeten gaan. Geen grote grazers!


Dan was het dichtgegroeid en dat is nu juist wat de bedenker van de Oostvaardersplassen niet wilde. Frans Vera was op het laatst nog de enige die in zijn Utopia bleef geloven. Zelfs op het moment dat het volledig uit de hand liep en dat zijn collega ecologen zeiden dat het experiment mislukt was en het de hoogste tijd was om te stoppen.

Hier is echter wel uitgevoerd wat veel mensen roepen dat het beste is voor de dieren. namelijk geen mensenlijke bemoeienis. Als de natuur dan haar werk doet en dieren die er te veel zijn laat uithongeren en creperen is het ook weer niet goed.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 10:53

Loretta schreef:
fransje23 schreef:
Alle gehouden dieren hebben natuurlijk een ecologische voetafdruk.


Een natuurlijke voetafdruk van levende dieren is niet het probleem van ons milieu. Het probleem is dat er fossiele brandstoffen uit de grond worden gehaald en dat de CO2 die hierin opgeslagen zit de lucht wordt ingeblazen. Dat probleem ga je niet verhelpen met huisdieren door robots te vervangen. Op die manier vererger je juist het probleem want er wordt volledig voorbij gegaan aan de ecologische voetafdruk van te te produceren robots.



De voetafdruk van gehouden dieren is niet per definitie natuurlijk. De miljoenen dieren die wij houden zijn er voor ons, onze keuze. Het voer wat ze eten wordt geproduceerd, een deel is restproduct van humane producten maar een heel groot deel ook niet. Dan hebben we het nog niet over de alles wat met het houden van dieren samen hangt.

Om het probleem enkel bij fossiele brandstoffen te leggen is struisvogelpolitiek. Er zijn zoveel meer factoren :j

Overigens hebben huisdieren die bijvoorbeeld groentenrestjes eten natuurlijk een beduidend kleinere voetafdruk dan een vleeseter las hond of kat.