Als iedereen stopt met dieren houden..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Azmay

Berichten: 18000
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:01

poes schreef:
Dan zouden er toch echt veel minder dieren zijn. In Afrika loopt ook het grootste deel van de dieren in private game reserves (waar ook veel ingegrepen wordt) of in nationale parken (waar ook ingegrepen wordt).

Niettemin, dieren houden doen we zeker voor ons eigen gewin en daar zouden we met zijn alleen een pak kritischer op mogen zijn. Ik vind het af en toe best jammer dat paarden gehouden worden. Veel mensen doen het goed, maar ik zie ook nog zoveel waar ik gewoon niet mee akkoord ga. Idem voor konijnen en andere dieren.
En dan de bio-industrie.

Ik vind het in elk geval een interessant idee.

Ik bedoel: ooit werkte het ook :D


Op zich valt het mee denk ik.
https://www.plantbasednews.org/culture/ ... -livestock

Als ik deze cijfers zie is het leven op aarde vooral ons voedsel en niet ons gezelschap -O-

Paardennamen
Berichten: 2130
Geregistreerd: 30-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:11

Wanneer er geen dieren meer gehouden mogen worden...

...sterven alle dieren in rap tempo uit. Met dit aantal mensen op aarde is er simpelweg niet voldoende voedingsmogelijkheden...

...en wordt de mensheid in rap tempo met bijna 100% gereduceerd.

De mens is van nature een omnivoor. Op alleen rijst of alleen aardappelen kan een mens niet overleven. Uiteindelijk zal er een evenwicht ontstaan, waarbij de aarde zich kan herstellen en de mens in veel mindere mate voor zal komen.

Dat denk ik wat er gaat gebeuren, als er geen dieren meer gehouden mogen worden.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:13

Avalanche81 schreef:
Loretta schreef:
at is nu exact het probleem dat ik aan kaart. We gunnen elkaar niets meer. We hebben overal last van en willen dat iedereen zich aan onze moraal aanpast. Dat is nu de staat van onverdraagzaamheid die we inmiddels bereikt hebben.

Vind je het onverdraagzaam dat mensen willen dat iedereen zich thuisvoelt in de samenleving? Er zit idd een zekere paradox in: mensen worden dan minder intolerant naar onverdraagzaamheid. Is dat zo verkeerd? Ik zal idd iemand uitkafferen die zich homofobisch uitlaat. Noem het intolerant, maar er is een hele grote groep mensen die nog steeds zich niet geaccepteerd en welkom voelt. De meeste tijd probeer ik vooral veel te bereiken door educatie, en een op een gesprekken, op een respectvolle manier, want dat is nog steeds het meest effectief, maar dat neemt niet weg dat ik niet erg tolerant ben naar verdraagzaamheid. Je gebruikt woorden als gunnen, maar het is niet dat jij inlevert als een ander even welkom is. Verder gebruik je het woord moraal....... blijkbaar is het punt je dan toch niet helemaal ontgaan.



Waarom zou ik het onverdraagzaam vinden dat iedereen zich thuis voelt in de maatschappij? Als je het over homohaat hebt ben ik het volledig met je eens. Maar helaas zullen er altijd mensen blijven uit gelovige hoek die moeite hebben met homo's. Net zoals dat deze mensen moeite houden met vrouwen die met een kort rokje over straat gaan. Ik ben het ook totaal niet met deze mensen eens. Maar hun moeten leren accepteren dat er homo's zijn en ik als ongelovige zal moeten accepteren dat er nu eenmaal religieuze mensen zijn. Niet iedereen hoeft vrienden van elkaar te worden maar men zal er nu eenmaal mee moeten dealen dat er mensen in de maatschappij zijn met andere normen en waarden.

En ook al heb ik meerdere keren in dit topic gelezen dat sommigen zich zeer eenzaam zullen voelen als ze hun dieren in zouden moeten leveren.Voor mijzelf is paardrijden belangrijk. Ik voel me dan hierin ook persoonlijk aangevallen door dit soort dierenclubs. Wat iemand eet, draagt of dat hij of zij zelf helemaal geen dieren wil houden moet deze persoon wat mij betreft helemaal zelf weten. Maar stop eens met die zo langzamerhand ziekelijke aanvallen op iedereen die er anders over denkt.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:21

Avalanche81 schreef:
Loretta schreef:
Heel mooi dat je precies het probleem verwoord wat er tegenwoordig in de maatschappij speelt. Jij ergert je ergens aan. En omdat jou iets dwars zit wil je dat iedereen zijn paard inlevert. Ongeacht of die persoon zijn of haar paarden goed verzorgd. Zodat jij je beter kun voelen.

Ik denk niet dat dat het probleem is dat in de maatschappij speelt. Ik denk dat het 'probleem' (ik zie het niet als een probleem namelijk) is dat we beseffen dat dingen die we ooit normaal vonden, ethisch niet te verantwoorden zijn.
Ik vind het interessant dat je daar iets persoonlijks van maakt, want er is maar een heel klein deel van de mensen die een verandering van moraal wil om zich daar zelf beter door te voelen. Het is namelijk veel makkelijker om alles te laten voor wat het is.


Of het hebben van huisdieren wel of niet etisch is dat blijft een suggestieve mening. Veel mensen vinden tegenwoordig van niet. Maar omdat jij een bepaalde mening hebt maakt dat jouw mening nog niet tot een feit.

fransje23

Berichten: 15374
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 17:49

Pipodipo schreef:
Fransje23, omdenken geeft vaak lucht, voor de dieren is het ook in hun belang om bij de mens te blijven omdat ze dan een comfortabeler leven hebben en bovendien de soort blijft bestaan. Er zijn heel veel dieren die zonder de mens uit zouden sterven en eigenlijk is dat omgekeerd ook zo.


Er zijn nog veel meer diersoorten die dankzij de mens op de rand van uitsterven staan of uitgestorven zijn.
Gedomesticeerd dieren hebben ook nog een wilde verre voorouder, die het wel zou redden zonder mens.

Bijen, eigenlijk überhaupt insecten, had ik nog niet over nagedacht. Goed punt!

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:21

fransje23 schreef:
Gedomesticeerd dieren hebben ook nog een wilde verre voorouder, die het wel zou redden zonder mens.

Dat is maar gedeeltelijk waar. In een flink aantal gevallen (rund, paard, dromedaris, etc.) hebben we de wilde voorouder al uitgeroeid.

Veronica2
Berichten: 2669
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:22

fransje23 schreef:
Pipodipo schreef:
Fransje23, omdenken geeft vaak lucht, voor de dieren is het ook in hun belang om bij de mens te blijven omdat ze dan een comfortabeler leven hebben en bovendien de soort blijft bestaan. Er zijn heel veel dieren die zonder de mens uit zouden sterven en eigenlijk is dat omgekeerd ook zo.


Er zijn nog veel meer diersoorten die dankzij de mens op de rand van uitsterven staan of uitgestorven zijn.
Gedomesticeerd dieren hebben ook nog een wilde verre voorouder, die het wel zou redden zonder mens.

Bijen, eigenlijk überhaupt insecten, had ik nog niet over nagedacht. Goed punt!

Je vraagstelling ging over het houden van dieren, niet over wilde dieren.

Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Als iedereen stopt met dieren houden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:26

Dan zouden we ons vooral ontzettend voor de gek houden.

Voor je het weet zet iemand tijdens een warme, droge zomer een bakje water voor de wilde katten uit de buurt neer en binnen de kortste keren willen ze in je huis slapen en vangen ze de muizen, waar je geen vallen meer voor mocht zetten.

Wij als mensen denken dat wij vooral de dieren gedomesticeerd hebben, terwijl het vooral andersom is. Een aantal diersoorten zochten de mensen op, om dat dit een grotere kans op overleven bracht. Dat zullen ze gewoon blijven doen, ook al wordt het verboden.

fransje23

Berichten: 15374
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 18:28

oomens schreef:
fransje23 schreef:
Gedomesticeerd dieren hebben ook nog een wilde verre voorouder, die het wel zou redden zonder mens.

Dat is maar gedeeltelijk waar. In een flink aantal gevallen (rund, paard, dromedaris, etc.) hebben we de wilde voorouder al uitgeroeid.


Dat is waar maar van dromedarissen en paarden zijn er al wel weer in een verwilderde variant, die hebben geen mensen nodig.
Runderen zijn er nog wel in het wild , en ook verwilderd.

Pipodipo, is het erger als gedomesticeerde diersoorten uitsterven dan wilde diersoorten?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:32

Karl66 schreef:
Dan zouden we ons vooral ontzettend voor de gek houden.

Voor je het weet zet iemand tijdens een warme, droge zomer een bakje water voor de wilde katten uit de buurt neer en binnen de kortste keren willen ze in je huis slapen en vangen ze de muizen, waar je geen vallen meer voor mocht zetten.

Maar dan is het het dier dat het initiatief neemt. Kat kan ook weer weg als het haar niet meer bevalt.
Toch wel een verschil met een 'opgesloten' kat, die heeft die vrijheid niet.

Veronica2
Berichten: 2669
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:36

fransje23 schreef:
Pipodipo, is het erger als gedomesticeerde diersoorten uitsterven dan wilde diersoorten?

Dat weet ik niet, net zo goed als dat ik niet weet of het erger is dat er dieren uitstierven voordat de mens bestond of erna.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:43

fransje23 schreef:
Pipodipo, is het erger als gedomesticeerde diersoorten uitsterven dan wilde diersoorten?

Nee, juist minder erg. Die hebben meestal door langdurige selectie en generatieslang in- en terugkruisen een veel armere genetische basis dan een enigszins gezonde wilde populatie of soort. Daar gaat dus veel minder aan verloren.

anjali
Berichten: 15129
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:02

Karl66 schreef:
Dan zouden we ons vooral ontzettend voor de gek houden.

Voor je het weet zet iemand tijdens een warme, droge zomer een bakje water voor de wilde katten uit de buurt neer en binnen de kortste keren willen ze in je huis slapen en vangen ze de muizen, waar je geen vallen meer voor mocht zetten.

Wij als mensen denken dat wij vooral de dieren gedomesticeerd hebben, terwijl het vooral andersom is. Een aantal diersoorten zochten de mensen op, om dat dit een grotere kans op overleven bracht. Dat zullen ze gewoon blijven doen, ook al wordt het verboden.

Dat dacht ik ook al de hele tijd.Je hebt zo weer nieuwe huisdieren doordat sommige wilde dieren je komen opzoeken,zeker als ze hongerig zijn of zo.Als het goed is bestaat er een symbiose tussen mens en dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:48

Sclimpre schreef:
Karl66 schreef:
Dan zouden we ons vooral ontzettend voor de gek houden.

Voor je het weet zet iemand tijdens een warme, droge zomer een bakje water voor de wilde katten uit de buurt neer en binnen de kortste keren willen ze in je huis slapen en vangen ze de muizen, waar je geen vallen meer voor mocht zetten.

Maar dan is het het dier dat het initiatief neemt. Kat kan ook weer weg als het haar niet meer bevalt.
Toch wel een verschil met een 'opgesloten' kat, die heeft die vrijheid niet.


Maar is dat zo erg? In een roedel met honden kunnen dieren ook niet bepalen om te vertrekken en later gewoon weer aan te sluiten. Een paar dagen zal misschien probleemloos gaan maar ook in een natuurlijke roedel kunnen ze niet gaan en staan waar ze willen en terug komen als ze toch teveel honger krijgen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Als iedereen stopt met dieren houden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:56

Ze kunnen toch weggaan en een andere roedel zoeken?
Of het op hun eentje proberen, en vervolgens tot de conclusie komen dat dat ook niet ideaal is.
Maar ze hebben wel een keuze.
Ik denk dat dat op dit moment het grootste probleem is bij 'gehouden' dieren, dat alles voor hen tot in de puntjes geregeld is en dat er heel weinig ruimte is om keuzes te maken. Ze krijgen weinig kans om volwassen te worden.

tamary

Berichten: 29194
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 20:26

Sclimpre schreef:
Ze kunnen toch weggaan en een andere roedel zoeken?
Of het op hun eentje proberen, en vervolgens tot de conclusie komen dat dat ook niet ideaal is.
Maar ze hebben wel een keuze.
Ik denk dat dat op dit moment het grootste probleem is bij 'gehouden' dieren, dat alles voor hen tot in de puntjes geregeld is en dat er heel weinig ruimte is om keuzes te maken. Ze krijgen weinig kans om volwassen te worden.

Een vreemde die het territorium van een ander wolvenroedel binnendringt zal worden verjaagd/gedood. Grootte roedel is in evenwicht met beschikbare voedsel in het territorium. Kans is zeer groot dat een roedel verwilderde honden op een vergelijkbare manier gaat functioneren. Ook zijn vrijwel al dit soort groepen gebaseerd op verwantschappen langs moederlijnen, m.a.w. familie en niet de onverwante dieren zoals wij die vaak bij elkaar gooien en als roedel willen laten functioneren. Maar ernstiger, als zo'n roedel zonder angst voor mensen honger krijgt, zou het wel eens op mensen kunnen gaan jagen (en ja dat soort aanvallen komen nu al voor in sommige landen).

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 20:45

tamary schreef:
Sclimpre schreef:
Ze kunnen toch weggaan en een andere roedel zoeken?
Of het op hun eentje proberen, en vervolgens tot de conclusie komen dat dat ook niet ideaal is.
Maar ze hebben wel een keuze.
Ik denk dat dat op dit moment het grootste probleem is bij 'gehouden' dieren, dat alles voor hen tot in de puntjes geregeld is en dat er heel weinig ruimte is om keuzes te maken. Ze krijgen weinig kans om volwassen te worden.

Een vreemde die het territorium van een ander wolvenroedel binnendringt zal worden verjaagd/gedood. Grootte roedel is in evenwicht met beschikbare voedsel in het territorium. Kans is zeer groot dat een roedel verwilderde honden op een vergelijkbare manier gaat functioneren. Ook zijn vrijwel al dit soort groepen gebaseerd op verwantschappen langs moederlijnen, m.a.w. familie en niet de onverwante dieren zoals wij die vaak bij elkaar gooien en als roedel willen laten functioneren. Maar ernstiger, als zo'n roedel zonder angst voor mensen honger krijgt, zou het wel eens op mensen kunnen gaan jagen (en ja dat soort aanvallen komen nu al voor in sommige landen).



Het blijkt maar weer hoe makkelijk men soms denkt als het om dierenrechten gaat. "Gewoon weggaan en een andere roedel zoeken." Zo werkt het dus niet. Dat noem ik nu een geromantiseerde Walt Walt Disnep kijk op de natuur. Ik durf met grote stelligheid te beweren dat mijn paard het beter heeft dan dat ze het in het wild zou hebben. Doordat de discussie over de omgang met dieren volledig geradicaliseerd is valt er ook niet meer te praten over de verbetering van het welzijn van dieren. Het gaat gelijk over alle dieren vrij en gelijke rechten voor dieren en mensen. Dierenwelzijn is volledig ondergesneeuwd geraakt onder het gejoel van dierenrechtenactivisten.

Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 21:20

Sclimpre schreef:
Karl66 schreef:
Dan zouden we ons vooral ontzettend voor de gek houden.

Voor je het weet zet iemand tijdens een warme, droge zomer een bakje water voor de wilde katten uit de buurt neer en binnen de kortste keren willen ze in je huis slapen en vangen ze de muizen, waar je geen vallen meer voor mocht zetten.

Maar dan is het het dier dat het initiatief neemt. Kat kan ook weer weg als het haar niet meer bevalt.
Toch wel een verschil met een 'opgesloten' kat, die heeft die vrijheid niet.


Het gaat niet alleen om de kat, het gaat om elk gedomesticeerd dier. Domesticatie is niet ontstaan omdat wij als mensen dieren vingen en ze zomaar spontaan tam werden. Domesticatie komt vanuit de dieren zelf, die er voor kozen om in de beschermende buurt van mensen te gaan leven. Het idee dat wij als mensen dus wel kunnen bepalen dat dieren niet meer in onze nabijheid mogen leven is dus nogal onzinnig, aangezien die dieren zich daar echt niet aan gaan houden.

fransje23

Berichten: 15374
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 22:50

Karl66 schreef:
Het gaat niet alleen om de kat, het gaat om elk gedomesticeerd dier. Domesticatie is niet ontstaan omdat wij als mensen dieren vingen en ze zomaar spontaan tam werden. Domesticatie komt vanuit de dieren zelf, die er voor kozen om in de beschermende buurt van mensen te gaan leven. Het idee dat wij als mensen dus wel kunnen bepalen dat dieren niet meer in onze nabijheid mogen leven is dus nogal onzinnig, aangezien die dieren zich daar echt niet aan gaan houden.


Dat is wel een hele simpele uitleg. Sowieso is hoe dieren gedomesticeerd zijn niet geheel duidelijk, is vaak ook heel lang geleden. Daarnaast is het vrijwel zeker zo dat er door mensen geselecteerd is en gefokt. Tam zijn is een karaktereigenschap waarop geselecteerd kan worden.

Dus de dieren zullen gerust in de nabijheid van mensen hebben geleefd maar de mens heeft zeker ook invloed uitgeoefend.

Daarbij er zijn nog veel meer soorten dieren die om en nabije mensen leven maar die niet de gedomesticeerd zijn.

Dieren hoeven ook niet uit onze nabijheid geweerd. Geef ze de keuze en laat ze gaan en staan waar ze willen.

Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Als iedereen stopt met dieren houden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 23:09

Natuurlijk zijn mensen met die dieren gaan fokken en selecteren en moest je als dier wel een toegevoegde waarde hebben. Dat is het punt niet, het punt is dat je als mens wel kan zeggen dat huisdieren verboden zijn, maar dat dieren nog steeds de nabijheid van mensen blijven zoeken. Daardoor krijg je symbiose tussen mens en dier en krijg je vanzelf nieuwe huisdieren.

Mensen zijn onderdeel van het ecosysteem en niet een op zichzelf staand fenomeen. We kunnen niet met de rug naar de natuur en dieren toe gaan staan en zeggen dat we er niks meer mee te maken mogen en willen hebben. Zo werkt het niet.

fransje23

Berichten: 15374
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 23:21

Karl66 schreef:
Natuurlijk zijn mensen met die dieren gaan fokken en selecteren en moest je als dier wel een toegevoegde waarde hebben. Dat is het punt niet, het punt is dat je als mens wel kan zeggen dat huisdieren verboden zijn, maar dat dieren nog steeds de nabijheid van mensen blijven zoeken. Daardoor krijg je symbiose tussen mens en dier en krijg je vanzelf nieuwe huisdieren.

Mensen zijn onderdeel van het ecosysteem en niet een op zichzelf staand fenomeen. We kunnen niet met de rug naar de natuur en dieren toe gaan staan en zeggen dat we er niks meer mee te maken mogen en willen hebben. Zo werkt het niet.


Maar dan nog is er een wezenlijk verschil in dieren in je nabijheid hebben of dieren te houden. Nergens wordt gesteld dat we er niets meer mee te maken mogen hebben, toch?

In de winter een vetbol en pinda's ophangen zorgt er ook niet voor dat de koolmees 's avonds op je schouder zit tijdens het tv kijken.

Overigens zet ik vaak mijn vraagtekens in hoeverre mensen zich bewust zijn van hun rol in het ecosysteem. Vooralsnog is de rol van de mens redelijk destructief.

tamary

Berichten: 29194
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 23:22

fransje23 schreef:
Karl66 schreef:
Het gaat niet alleen om de kat, het gaat om elk gedomesticeerd dier. Domesticatie is niet ontstaan omdat wij als mensen dieren vingen en ze zomaar spontaan tam werden. Domesticatie komt vanuit de dieren zelf, die er voor kozen om in de beschermende buurt van mensen te gaan leven. Het idee dat wij als mensen dus wel kunnen bepalen dat dieren niet meer in onze nabijheid mogen leven is dus nogal onzinnig, aangezien die dieren zich daar echt niet aan gaan houden.


Dat is wel een hele simpele uitleg. Sowieso is hoe dieren gedomesticeerd zijn niet geheel duidelijk, is vaak ook heel lang geleden. Daarnaast is het vrijwel zeker zo dat er door mensen geselecteerd is en gefokt. Tam zijn is een karaktereigenschap waarop geselecteerd kan worden.

Dus de dieren zullen gerust in de nabijheid van mensen hebben geleefd maar de mens heeft zeker ook invloed uitgeoefend.

Daarbij er zijn nog veel meer soorten dieren die om en nabije mensen leven maar die niet de gedomesticeerd zijn.

Dieren hoeven ook niet uit onze nabijheid geweerd. Geef ze de keuze en laat ze gaan en staan waar ze willen.

Ratten, muizen, beren, apen, slangen, schorpioenen en waarschijnlijk nog veel meer diersoorten kiezen om verschillende redenen (voedsel, warmte , schuilplaats) om bij mensen in de buurt of zelfs in huis te wonen. Zeker als er geen hond, kat, oid rondloopt om die optie minder aantrekkelijk te maken. Er zullen eerder meer en gevaarlijkere confrontaties komen dan minder om over zaken als hantavirussen en builenpest maar te zwijgen.

Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Als iedereen stopt met dieren houden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 01:45

De reden waarom de koolmees niet verder dan de vetbol komt, is omdat een koolmees genetisch gezien niet in staat is om gedomesticeerd te worden. Maar een wolf en de daaruit voortgekomen honden bijvoorbeeld wel. En als je niet uitkijkt, zit zo'n (verwilderde) hond binnen de kortste keren wel bij je op de bank tv te kijken. Die wil namelijk graag deel uitmaken van jouw roedel.

Ik heb een tijd terug een artikel gelezen over gedomesticeerde dieren en het bleek dat ze allemaal een genetische overeenkomst hadden en dat die overeenkomst de domesticeerbaarheid van dieren bepaalde. Nabijheid bij de mensen alleen zegt dus niet zoveel. Ik heb al even gezocht, maar ik kan niet zo gauw de link naar dat artikel vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 06:34

Sclimpre schreef:
Ze kunnen toch weggaan en een andere roedel zoeken?
Of het op hun eentje proberen, en vervolgens tot de conclusie komen dat dat ook niet ideaal is.
Maar ze hebben wel een keuze.
Ik denk dat dat op dit moment het grootste probleem is bij 'gehouden' dieren, dat alles voor hen tot in de puntjes geregeld is en dat er heel weinig ruimte is om keuzes te maken. Ze krijgen weinig kans om volwassen te worden.


Ze hebben een keuze ja maar of ze daar nou zo vrolijk van worden.. Zomaar even aansluiten bij een andere roedel gaat niet, en alleen is het leven al helemaal niet makkelijk voor ze. Volwassen worden heeft niets met het wel of niet houden te maken, ze ontwikkelen zich net zo goed in een huishouden en worden ook echt wel volwassen.
Ik denk dat mijn honden liever s'ochtends gaan wandelen, dan eten krijgen en lekker kunnen slapen om vervolgens weer te gaan wandelen dan dat ze eerst moeten jagen en 3 dagen niet eten omdat het niet lukt en ze dan zelf een veilige plek moeten zoeken om te gaan rusten..
Zo slecht hebben ze het hier niet en ook wij hebben niet echt keuzes, wij moeten ook werken, belasting betalen en andere verplichtingen nakomen.. Zou jij liever in een grot wonen waar je niets hebt maar wel kan kiezen waar je op gaat jagen die dag? Ik niet in ieder geval.

beert
Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 07:21

Karl66 schreef:
De reden waarom de koolmees niet verder dan de vetbol komt, is omdat een koolmees genetisch gezien niet in staat is om gedomesticeerd te worden. Maar een wolf en de daaruit voortgekomen honden bijvoorbeeld wel. En als je niet uitkijkt, zit zo'n (verwilderde) hond binnen de kortste keren wel bij je op de bank tv te kijken. Die wil namelijk graag deel uitmaken van jouw roedel.

Ik heb een tijd terug een artikel gelezen over gedomesticeerde dieren en het bleek dat ze allemaal een genetische overeenkomst hadden en dat die overeenkomst de domesticeerbaarheid van dieren bepaalde. Nabijheid bij de mensen alleen zegt dus niet zoveel. Ik heb al even gezocht, maar ik kan niet zo gauw de link naar dat artikel vinden.

Heel goed verwoord! Er zijn echt hele interessante studies over domesticatie.

Daarbij is het zelfs zo dat de mens genetisch veranderd zou zijn door omgang met de hond (wolf). Onze reuk is minder goed geworden, omdat we een team werden in de jacht. Zo hebben wij ons mogelijk op meer manieren aangepast aan het houden van dieren. Hierdoor zijn we het jagen ook verleerd (in veel culturen).

Wat de jacht betreft, mensen zijn roofdieren dus dat zullen we blijven doen. Alleen we hebben nu wel allerlei coole wapens en technieken. Dat wordt een slachtveld hoor als miljarden mensen honger krijgen..