De longen van de aarde staan in brand...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:45

Azmay schreef:
De zuurstof is toch ook niet het probleem?

Volgens Macron en nieuwsuur wel.

En mits ze het afgebrande gebied weer helemaal laten hergroeien is het CO2 neutraal.

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 11:08

CO2 neutraal is natuurlijk onzin..
Zelfde als hout uit Canada importeren om hier in onze elektriciteitscentrales op te stoken voor stroom, omdat dat op papier CO2 neutraal is 8)7
CO2 neutraal noem ik het idd pas als we 100 jaar verder zijn en die bossen weer teruggegroeid zijn.. wat nooit zal gebeuren.

Anoniem

Re: De longen van de aarde staan in brand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 11:16

Dat "CO2 neutraal" niet aansluit bij jouw definitie maakt het nog geen onzin.

In principe is het verbranden van kolen en olie ook CO2 neutraal, maar dan over een tijdsperiode van een paar miljoen jaar. :D

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 11:19

verootjoo schreef:
moonsparkle schreef:
Daarom neem ik geen kinderen, beter voor het milieu en wanneer zal de wereld echt vergaan? Het is denk ik ook zo lastig om mensen bewust te maken omdat je het niet weet. Over de poolcirkel wist ik niks daar ga ik over lezen. Dat geld toen voor de notre dam vond ik trouwens sowieso belachelijk maar dat is off topic.


Ik vind dit toch altijd een beetje gek. Natuurlijk is geen kinderen het beste voor het milieu, maar als alle milieubewuste mensen geen kinderen maken en alle niet milieubewuste mensen wel, komt het ook niet goed met de volgende generatie toch? :o Dan wordt milieubewustheid ook niet goed doorgegeven.


Is helemaal niet gek vind ik. Zo denk ik er ook over. Wil bewust geen kinderen, omdat het milieuvriendelijker is, maar ook omdat ik mijn kind niet in deze wereld wil laten opgroeien. En kinderen van niet-milieubewuste mensen kunnen ook anders gaan denken toch :j

Janneke2

Berichten: 22780
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 11:21

enzino schreef:
In principe is het verbranden van kolen en olie ook CO2 neutraal, maar dan over een tijdsperiode van een paar miljoen jaar. :D


De enige academische verklaring die ik voor deze aperte onzin kan verzinnen is:
"ik steek nu plantaardig materiaal in de hens en over een miljoen jaar zal een andere plant die CO2 wel opnemen".

Dat gaat doelbewust nergens over.
"Meestribbelen" om het probleem onbespreekbaar te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 11:23

Witchcraft schreef:
Is helemaal niet gek vind ik. Zo denk ik er ook over. Wil bewust geen kinderen, omdat het milieuvriendelijker is, maar ook omdat ik mijn kind niet in deze wereld wil laten opgroeien. En kinderen van niet-milieubewuste mensen kunnen ook anders gaan denken toch :j

Nee, je wilt geen kinderen omdat je geen sterke kinderwens hebt en dat het een mooi argument geeft in discussies over het milieu neem je er op de koop toe.

Laten we wel eerlijk blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 11:29

Janneke2 schreef:
De enige academische verklaring die ik voor deze aperte onzin kan verzinnen is:
"ik steek nu plantaardig materiaal in de hens en over een miljoen jaar zal een andere plant die CO2 wel opnemen".

Ik zie nergens een verklaring, alleen eenzelfde redenatie in een nieuw jasje.
Weinig academisch dus. :+
Janneke2 schreef:
Dat gaat doelbewust nergens over.
"Meestribbelen" om het probleem onbespreekbaar te maken.

Misschien had je de smiley aan het einde niet gezien of niet begrepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 11:34

enzino schreef:
Witchcraft schreef:
Is helemaal niet gek vind ik. Zo denk ik er ook over. Wil bewust geen kinderen, omdat het milieuvriendelijker is, maar ook omdat ik mijn kind niet in deze wereld wil laten opgroeien. En kinderen van niet-milieubewuste mensen kunnen ook anders gaan denken toch :j

Nee, je wilt geen kinderen omdat je geen sterke kinderwens hebt en dat het een mooi argument geeft in discussies over het milieu neem je er op de koop toe.

Laten we wel eerlijk blijven.


Knap dat je dit voor iemand anders kan bepalen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 11:47

Humpiedumpie schreef:
Knap dat je dit voor iemand anders kan bepalen :j

Dat is niet zo heel moeilijk, je kan er gewoon op gokken dat het zo is en dan heb je 99.99% van de gevallen gelijk.

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 11:47

enzino schreef:
Nee, je wilt geen kinderen omdat je geen sterke kinderwens hebt en dat het een mooi argument geeft in discussies over het milieu neem je er op de koop toe.

Laten we wel eerlijk blijven.

:= Jij denkt echt te weten wat andere mensen hun reden is om geen kinderen te nemen?

Ik ken zat mensen die juist gek zijn op kinderen, maar het hun kind niet willen aandoen om op te groeien en oud te worden op een planeet waarvan de toekomst zo enorm onzeker is. Dat lijkt me een verrekt goede reden om geen kinderen te nemen..

Dat is net als tegen een vegetariër zeggen: Jij zal vlees wel vies vinden, maar het geeft een mooi argument in discussies over milieu en dierenwelzijn 8)7

Raineri
Berichten: 6246
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 11:51

8nnemiek schreef:
CO2 neutraal is natuurlijk onzin..
Zelfde als hout uit Canada importeren om hier in onze elektriciteitscentrales op te stoken voor stroom, omdat dat op papier CO2 neutraal is 8)7
CO2 neutraal noem ik het idd pas als we 100 jaar verder zijn en die bossen weer teruggegroeid zijn.. wat nooit zal gebeuren.


Sorry zou je dit kunnen uitleggen? Ik volg je redenatie niet helemaal geloof ik.

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: De longen van de aarde staan in brand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:03

Met CO2 neutraal bedoelt men simpel gezegd dat er geen sprake is van CO2 uitstoot.
Bomen hebben gedurende hun hele leven CO2 opgenomen. Bij het verbranden geven ze juist CO2 af. Maar omdat ze die CO2 (in de afgelopen 50/70/100 jaar) ook zelf hebben opgenomen wordt het verbranden van bomen/hout berekend als CO2 neutraal.
Slaat natuurlijk nergens op, als je een boom in een paar uur opbrandt en die heeft bijna een eeuw nodig gehad om te groeien dan kun je dat natuurlijk nooit gelijkstellen.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:11

Plus dat je weer een boom minder hebt die x hoeveelheid co2 opneemt.
Laatst bijgewerkt door Blussem op 28-08-19 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Berichten: 10427
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:12

8nnemiek schreef:
enzino schreef:
Nee, je wilt geen kinderen omdat je geen sterke kinderwens hebt en dat het een mooi argument geeft in discussies over het milieu neem je er op de koop toe.

Laten we wel eerlijk blijven.

:= Jij denkt echt te weten wat andere mensen hun reden is om geen kinderen te nemen?

Ik ken zat mensen die juist gek zijn op kinderen, maar het hun kind niet willen aandoen om op te groeien en oud te worden op een planeet waarvan de toekomst zo enorm onzeker is. Dat lijkt me een verrekt goede reden om geen kinderen te nemen..

Dat is net als tegen een vegetariër zeggen: Jij zal vlees wel vies vinden, maar het geeft een mooi argument in discussies over milieu en dierenwelzijn 8)7



Of zelfs anders.
Jij eet geen vlees omdat je het zielig vind.

Terwijl diegene juist het structuur van vlees niet te pruimen vind. Kan ook nog.

Consuminderen ben ik ook voor!

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:17

Resistance schreef:
De meeste van die soya gaat naar de vleesindustrie als voer.


SojaSCHROOT. Dat wat er overblijft uit de voedingsindustrie.

Raineri
Berichten: 6246
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:17

8nnemiek schreef:
Met CO2 neutraal bedoelt men simpel gezegd dat er geen sprake is van CO2 uitstoot.
Bomen hebben gedurende hun hele leven CO2 opgenomen. Bij het verbranden geven ze juist CO2 af. Maar omdat ze die CO2 (in de afgelopen 50/70/100 jaar) ook zelf hebben opgenomen wordt het verbranden van bomen/hout berekend als CO2 neutraal.
Slaat natuurlijk nergens op, als je een boom in een paar uur opbrandt en die heeft bijna een eeuw nodig gehad om te groeien dan kun je dat natuurlijk nooit gelijkstellen.


Ik weet wat CO2-neutraal is, werk bij een klimaatorganisatie :) het is overigens dat de uitgestoten hoeveelheid CO2 is gecompenseerd. Het niet uitstoten van CO2 is onmogelijk ;)

Het is natuurlijk zo dat je de naar degene supply chain moet kijken voor de saldo CO2 uitstoot van een product (of service). En daarom begrijp ik je voorbeeld ook niet zo goed aangezien het hier over compenseren gaat. Ik denk dat ik je redenatie volg en dat je puur de excessieve uitstoot van CO2 algemeen bedoeld en dat het vreemd is om 1 product gelijk te stellen aan de opname van van CO2 van 1 boom gedurende zijn leven. But I’m not sure.

Mocht je bovenstaande bedoelen ben ik het met je eens. We kunnen beter een overschot aan ‘bomen planten’ dan ons focussen op neutraal zijn. We zitten al zo lang op een veel te hoge uitstoot dat neutraal leuk is maar niet genoeg.

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: De longen van de aarde staan in brand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:30

Zo bedoel ik het inderdaad ook :j
Ik las laatst nog dat er een arm land enorm veel bomen ging planten om de klimaatverandering tegen te gaan. Geweldig, dat zouden ze inderdaad over de hele wereld moeten doen.

Anne_GTI, sojaschroot betekent helaas niet dat het allemaal 'afval' is. Sojaschroot is meestal hetgene wat over blijft na het persen van bonen voor sojaolie. Maar ik zie het eerder zo: de olie is het 'afval'. De soja wordt echt verbouwd voor het vee. Dat ze er ook olie uit kunnen halen is mooi meegenomen, maar olie kan men ook op heel veel andere manieren produceren.

Eelmo

Berichten: 2943
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 14:35

Ik krijg een beetje de kriebels van de discussie over zuurstof. Dat is echt het minste van onze problemen als de Amazone volledig verdwijnt :=

De aller eerste zuurstof op aarde werd waarschijnlijk geproduceerd door cyanobacterien (blauwalg). Nog steeds komt de meeste zuurstof in onze atmosfeer uit de oceanen (geproduceerd door phyotplankton: minuscule algjes). Het verschil in zuurstofconcentratie in de lucht die wij ademen, met- of zonder Amazone, is verwaarloosbaar.

Dat neemt niet weg dat het verdwijnen van de Amazone een wereldwijde ramp zou zijn. Nog los van het verdwijnen van de enorme biodiversiteit (je zou je af kunnen vragen of dat wel echt een probleem is namelijk, maar dat is weer een andere ethische discussie).

Het Amazone woud is een regenwoud. In dit bos vindt een zo gehete feedbackloop plaats: bomen verhogen luchtvochtigheid --> dat vocht verdampt en wordt een regenwolk --> regen verhoogt luchtvochtigheid verder --> bomen zijn blij en vormen een gezond bos. Herhaal dat cirkeltje een paar keer, en je hebt een feedbackloop.

Dat cirkeltje kan echter ook een andere kant op draaien: stukken bos worden afgebrand --> minder bomen, minder luchtvochtigheid en regen --> het gebied wordt droger --> hierdoor wordt het bos vatbaarder voor branden. Dit cirkeltje kun je alleen niet oneindig blijven volgen. Uiteindelijk leidt dit cirkeltje tot het verdwijnen van het bos en het onstaan van een savanne of zelfs een woestijn.

Kun je je voorstellen wat er zou gebeuren als half Brazilie veranderd in een 2e Sahara?

Uiteraard is dit een versimpeld verhaal. Maar als de Amazone eenmaal het punt bereikt waarop het regen-cirkeltje verandert in het droogte-cirkeltje, is het echt, echt, echt héél moeilijk om terug te keren naar dat regen-cirkeltje.

Los daarvan: ik denk niet dat we de Amazone kunnen beschermen door simpelweg geld te gooien naar natuurbeschermers. Zo simpel is het helaas niet. Het gros van de mensen die illegaal het bos vernietigen, heeft geen andere keus. Het is voor een hoop mensen waarschijnlijk de enige manier om geld te verdienen om hun gezin te onderhouden. DAT probleem zul je eerst op moeten lossen, en dat is een politiek probleem waar wij als buitenstaanders weinig aan kunnen veranderen.

daphne_xxx
Berichten: 644
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 14:46

moonsparkle schreef:
Daarom neem ik geen kinderen, beter voor het milieu en wanneer zal de wereld echt vergaan? Het is denk ik ook zo lastig om mensen bewust te maken omdat je het niet weet. Over de poolcirkel wist ik niks daar ga ik over lezen. Dat geld toen voor de notre dam vond ik trouwens sowieso belachelijk maar dat is off topic.

Haha ik vind dit altijd zo'n mooi argument.
Wie zegt dat kinderen slecht zijn voor het milieu? Kunnen we niet beter kijken naar al die oudere mensen? Mensen worden ouder waardoor er een vergrijzing is en dus sowieso al te weinig kinderen/jongeren op de wereld om de hoeveelheid ouderen te verzorgen.
We kunnen beter ervoor zorgen dat de hoeveelheid ouderen sterk verminderd = minder gezondheidszorg nodig = minder tekort = minder uitgave = meer budget voor andere zaken zoals de gezondheid van de aarde.
Nee, ik geloof niet dat kinderen het probleem zijn.
Onze kinderen zijn ervoor om ons later te voorzien van voedsel, gezondheid en zij krijgen de kans om te doen wat wij nooit gedaan hebben.
Ik kan nog wel even doorgaan waarom kinderen minder slecht zijn dan onze geliefde ouderen.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 14:49

daphne_xxx schreef:
moonsparkle schreef:
Daarom neem ik geen kinderen, beter voor het milieu en wanneer zal de wereld echt vergaan? Het is denk ik ook zo lastig om mensen bewust te maken omdat je het niet weet. Over de poolcirkel wist ik niks daar ga ik over lezen. Dat geld toen voor de notre dam vond ik trouwens sowieso belachelijk maar dat is off topic.

Haha ik vind dit altijd zo'n mooi argument.
Wie zegt dat kinderen slecht zijn voor het milieu? Kunnen we niet beter kijken naar al die oudere mensen? Mensen worden ouder waardoor er een vergrijzing is en dus sowieso al te weinig kinderen/jongeren op de wereld om de hoeveelheid ouderen te verzorgen.
We kunnen beter ervoor zorgen dat de hoeveelheid ouderen sterk verminderd = minder gezondheidszorg nodig = minder tekort = minder uitgave = meer budget voor andere zaken zoals de gezondheid van de aarde.
Nee, ik geloof niet dat kinderen het probleem zijn.
Onze kinderen zijn ervoor om ons later te voorzien van voedsel, gezondheid en zij krijgen de kans om te doen wat wij nooit gedaan hebben.
Ik kan nog wel even doorgaan waarom kinderen minder slecht zijn dan onze geliefde ouderen.


Want al die kinderen gaan natuurlijk die ouderen verzorgen :j . Het wordt sowieso steeds onaantrekkelijker om de zorg in te gaan.

daphne_xxx
Berichten: 644
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 14:53

Zij zorgen uiteindelijk wel voor ons aow en pensioen. Daar betalen zij immers voor.
De gezondheidszorg is nog steeds een prachtig beroep. Ik ben blij dat ik nu studeer voor dit mooie vak.

Eigenlijk is onze gezondheidszorg te ver ontwikkeld

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: De longen van de aarde staan in brand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 15:29

Met dat laatste ben ik het eens... waarom moeten we allemaal 100 worden?
Maar die ouderen zijn ook kind geweest, en de kinderen van nu worden weer ouderen...

Ik ben bewust kindvrij, niet direct vanwege het milieu, ik heb simpelweg geen kinderwens, maar indirect toch weer wel.
Want mijn niet bestaande kind gaat niets consumeren, gaat niet autorijden of vliegen of plastic gebruiken of weet ik veel.

Kijk nu eens puur alleen in Nederland, met bijv het aantal auto’s op de weg, de dagelijkse files...
In 1996 schreef het duo fluitsma & van Tijn het nummer 15 miljoen mensen...
Nu 23 jaar later zijn dat er ruim 17 miljoen “op dat hele kleine stukje aarde”.

Ik woon in een zeer gelovige gemeente, gezinnen van 6 of meer kinderen zijn hier geen uitzondering... die worden allemaal (in principe) volwassen...

Anoniem

Re: De longen van de aarde staan in brand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 15:41

Maar jouw niet-bestaande kinderen gaan ook geen ouderen verzorgen, gewonden dieren weer op de been helpen, duurzame energiebronnen ontwikkelen of de oplossing vinden om vervuiling terug te draaien.

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: De longen van de aarde staan in brand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 15:46

Duurzame energiebronnen en vervuiling tegen gaan zou lang niet zo hard nodig zijn als er niet zo veel mensen zouden zijn.
En om die ouderen en dieren te verzorgen hebben we ook geen 7,5 miljard mensen nodig..

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 15:47

enzino schreef:
Maar jouw niet-bestaande kinderen gaan ook geen ouderen verzorgen, gewonden dieren weer op de been helpen, duurzame energiebronnen ontwikkelen of de oplossing vinden om vervuiling terug te draaien.

Dat doe ik ook allemaal niet...