steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:53

Terugkomend op een aantal uitspraken:

BaileyMix schreef:
We verschillen van mening over natuurinclusief boeren. Ik geloof daar wel in, al ben ik ook van mening dat het huidige stelsel daarvoor niet optimaal is. Ik vind trouwen boeren ook niet zo'n fantastische term, want er is nog een wereld van verschil tussen akkerbouwers, fruittelers en veehouders etc.

Ik ben het met je eens dat de Nederlandse vorm van akkerbouw de meest effectieve manier is. Echter hebben we zó weinig ruimte, dat bv. dierlijke producten voor het buitenland echt totale waanzin is en een enorme verspilling van grond. Grond die inderdaad gebruikt zou moeten worden voor natuur én huizen. En hier komt ook weer dat belangrijke verschil tussen akkerbouw en veehouderij terug.


Er is zeker een wereld van verschil tussen akkerbouwers, fruittelers en veehouders. Zo neemt de akkerbouw, opengrondstuinbouw en glastuinbouw 70% van het totale glyfosaatgebruik door de landbouw voor zijn rekening (WUR, 2016) tov 10% door de melkveehouderij.
Grappig detail daarbij is dat de akker- en tuinbouwers ook nog eens gemiddeld 12x zoveel glyfosaat/ha gebruiken dan de melkveehouderij:
- Melkveehouderij: 0,08 kg glyfosaat/ha
- Akkerbouw: 0,73
- Opengrondstuinbouw: 1,26 (waaronder bloembollen: 2,06 :wow: )
- Glastuinbouw: 0,92

Waarom vind ik het nodig om deze cijfers te vermelden? Omdat ik het gevoel heb dat de teelt van groenvoer (en zelfs ook bloemen) voor de mens vaak met 1-0 voorstaat op de intensieve veehouderij in de discussie over klimaat, natuur en milieu. Niemand denkt bij glyfosaat aan de bloembollenteelt, die per ha 25 keer meer glyfosaat gebruikt dan de melkveehouderij. Maar het is toch telkens alleen de veestapel die moet inkrimpen omwille van biodiversiteit. Dat rijmt niet. Het is polariserend en brengt ons geen stap dichterbij een oplossing.

https://edepot.wur.nl/472136

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 14:54

Dankjulliewel voor de uitgebreide antwoorden! Altijd interessant om de visies van anderen te zien, zelf kom je natuurlijk maar in contact met een select aantal die ook weer andere visies hebben. Dus dank!

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:55

BaileyMix schreef:
Dankjulliewel voor de uitgebreide antwoorden! Altijd interessant om de visies van anderen te zien, zelf kom je natuurlijk maar in contact met een select aantal die ook weer andere visies hebben. Dus dank!


Mocht je nog van plan zijn geweest om hier verder inhoudelijk op te reageren maar daarvoor nog niet de tijd hebt kunnen vinden, dan neem ik bij deze onderstaande woorden uiteraard direct terug :D

Het siert je dat je de moeite neemt om oa mijn (vaak veel te lange :+ ) berichten te lezen, maar ik vind het jammer dat je niet (meer) op de inhoud in gaat. Zeker omdat ik jouw in een ander topic (een tijdje terug) een uitspraak heb zien doen dat wij boeren 'niet intelligent genoeg zijn' omdat we 'steevast op CDA blijven stemmen' terwijl die ons alleen maar verder de 'punarie' in helpt. Waarom vind je het nodig om dergelijke kwetsende berichten te plaatsen en, imo nog belangrijker, waarom stopt het zodra het over de inhoud (biodiversiteit, akkerbouw, glyfosaat) gaat?

Enerzijds hamer je meerdere malen op het belangrijke verschil tussen akkerbouw en veehouderij en zelfs dat de Nederlandse akkerbouw het meest effectief is. Anderzijds zeg je dat de veestapel moet krimpen omwille van biodiversiteit en natuur. Als ik met Wageningse cijfers kom waaruit blijkt dat de Nederlandse akkerbouw by far het meeste glyfosaat (je weet wel, dat goedje dat volgens velen de biodiversiteit om zeep helpt) gebruikt, stopt de discussie. Is het wellicht niet interessant genoeg?

Ik vind het frappant, jammer en vooral typerend voor hoe makkelijk mensen uitspraken doen óver ons ipv met ons in gesprek te gaan over hetgeen ze zorgen baart. Het polariseert. Terwijl uiteindelijk vaak blijkt dat we de zorgen over natuur en klimaat vaak delen.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 15:07

Op de redactie van de NOS framen ze er weer heerlijk op los: https://nos.nl/artikel/2376651-wnf-nede ... ssing.html

Citaat:
Die soja verklaart volgens Sandra Mulder, grondstoffenexpert bij het Wereld Natuur Fonds, ook de grote ecologische voetafdruk van Nederland bij de ontbossing. Nederland is een belangrijke exporteur van vlees. Voor het Nederlandse vee is veevoer nodig, waarvoor soja geïmporteerd wordt.


O.a. Jesse Klaver smult hier uiteraard van en tweet persoonlijk:
Citaat:
De Nederlandse bio-industrie is mede verantwoordelijk voor #ontbossing wereldwijd. Regenwoud wordt platgebrand voor veevoer voor varkens en koeien.


Tweet van Groenlinks:
Citaat:
De Nederlandse bio-industrie is een van de grootste aanjagers van wereldwijde #ontbossing. Dit gaat ten koste van de biodiversiteit en het klimaat.

Red de natuur: stop import van soja voor onze enorme veestapel.


Werkelijkheid: voor de Nederlandse veestapel is jaarlijks 0,5% (1,8 miljoen ton) van de totale sojaproductie (334 miljoen ton) nodig. Geen woord over de productie van palmolie, hout, cacao en koffie die samen goed zijn voor 43% van de wereldwijde ontbossing en ook uitgebreid beschreven werden in het rapport van het WWF.

-O-

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 16:15

Absurd he. Ik zat dat ook te volgen :)

Heb op 1 nog even teruggekeken! Bedankt voor de tip!

dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 09:47

Edit, dit moest een pb zijn

mino1
Berichten: 363
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 10:50

Dan drinken we toch geen koemelk meer want die vreten soja (meeste veevoer is sojaschroot restproduct)
en dan nemen we daar voor inde plaats een glaasje sojadrink men moet toch wat. :?

juval

Berichten: 13200
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 18:40


Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 18:44

mino1 schreef:
Dan drinken we toch geen koemelk meer want die vreten soja (meeste veevoer is sojaschroot restproduct)
en dan nemen we daar voor inde plaats een glaasje sojadrink men moet toch wat. :?


Voor één kilo vlees is 20 kg tarwe of soja nodig.

Dus als je stopt met melk en vlees en alleen de soja nog neemt kun je met 1/20 toe en kunnen we de soja ook in Nederland produceren.

mysa

Berichten: 10466
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 18:51

En als je geen vlees maar wel zuivel neemt? Is niet voldoende denk ik?

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 19:15


Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 20:51

mysa schreef:
En als je geen vlees maar wel zuivel neemt? Is niet voldoende denk ik?


Dan nog, een groot deel van de calorieën wordt gebruikt voor de koe om zich warm te houden. Allemaal soja die je stookt voor de muggen. Ipv zelf direct consumeren.

x_Rebecca

Berichten: 5795
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 21:07

Arabesk schreef:
mysa schreef:
En als je geen vlees maar wel zuivel neemt? Is niet voldoende denk ik?


Dan nog, een groot deel van de calorieën wordt gebruikt voor de koe om zich warm te houden. Allemaal soja die je stookt voor de muggen. Ipv zelf direct consumeren.


Een koe heeft over het algemeen weinig moeite om zichzelf warm te houden. Als je nou had gezegd 'voor de verbranding' was ik het met je eens, maar een gemiddelde hoogproductieve koe in Nederland is meer bezig met zichzelf af te laten koelen dan warm te houden.

Overigens, de soja die in Nederland in veevoer wordt gebruikt, is in principe allemaal ontbossingsvrij. Nevedi (de Nederlandse diervoederbranche) is daar al jaren voor aan het strijden en hebben daar hele strenge richtlijnen in. Daarnaast hebben we ook bepaalde stromingen die volledig VLOG gevoerd worden, waardoor er dus geen eens soja in het diervoeder zit, maar grotendeels producten vanuit Europa. Zie ook:

https://www.demolenaar.nl/2021/04/15/ne ... rije-soja/

Hoe het met het gebruik van soja in veevoer in de veehouderij wereldwijd zit, weet ik dan weer niet. Maar ik weet wel dat de ontbossing de Nederlandse veehouder niet aan te rekenen valt.

Wellicht dat het grotere probleem dan is dat wij onze mooi geproduceerde producten exporteren om vervolgens de supermarkten vol te leggen met Amerikaans en Iers vlees.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 16:49

Arabesk schreef:
Dan nog, een groot deel van de calorieën wordt gebruikt voor de koe om zich warm te houden. Allemaal soja die je stookt voor de muggen. Ipv zelf direct consumeren.


Ik vind soja niet te nassen }>

Verder denk ik dat vlees en zuivel, met mate, heel goed in een gezond dieet passen en het levert dierlijke mest op zodat we voor onze groenvoerproductie niet afhankelijk hoeven te worden van kunstmest.

Edit: ik lees dat je bericht als een wens dat alle soja die we in Nederland gebruiken ook in Nederland gaan telen. Denk je ook hetzelfde over hout, palmolie, cacao en koffie?

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 07:15


Loretta
Berichten: 8733
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 08:47

ruitje schreef:
https://nos.nl/artikel/2387301-hoe-nede ... en-regelde

Echt ongehoord dit...Dut is zo'n voorbeeld van falend beleid, echt schokkend hoe onze overheid werkt.


Daar kun je als kleine ondernemer gewoon geen weet van hebben. Je zou gewoon op de overheid moeten vertrouwen dat zodra je ergens een vergunning voor krijgt dat het allemaal klopt. De afgelopen jaren is keer op keer gebleken dat het helaas in veel gevallen gewoon niet klopt.

juval

Berichten: 13200
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 09:40

Afbeelding

en daar gaan we weer -O-

Cowboy55
Berichten: 8488
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 11:00

“Geen eigen identiteit meer door massale komst Randstedelingen”.

Als het niet zo extreem xenofoob zou zijn zou ik er hard om kunnen lachen. Migranten zullen er blij mee zijn: “zie je wel, ze haten niet alleen ons, ze haten iedereen die niet uit hun dorp komt”.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 11:35

Woon jij ook in de Gelderse vallei juval?

Ik hoorde het hier ook van meerdere boeren. Erg triest. Ook gewoon om niet te weten wat je boven het hoofd hangt.

Boer uit mijn omgeving:
Citaat:
Een paar dagen geleden kwam er een rapport naar buiten geschreven door Dhr. Erisman en Dhr. Veerman in opdracht van LNV met een advies om de Gelderse Vallei en het Groene Hart te ontdoen van vrijwel alle veehouderij bedrijven. De zoveelste bom. Het was nog niet de bedoeling dat dit plan uit zou lekken…er moest eerst met LNV gepraat worden over de boeren en daarna pas met de boeren.
Wij zijn zo’n boer uit de Vallei en het doet wel wat met je, dit soort plannetjes.
Ons bedrijf, een gangbaar familiebedrijf met 100 melkkoeien, bijbehorend jongvee en weidegang, is een voor Nederlandse begrippen echt doorsnee melkveebedrijf. Alles compleet met vergunningen door de overheid verstrekt, net als bij al die andere bedrijven. Diezelfde overheid die nu de boeren weg wil hebben. Uit een bepaald gebied dan, de Vallei en het Groene hart, dit zijn niet alleen mooie plekjes, maar het is toevallig ook randje Randstad. Een hele fijne plek als achtertuin voor de Randstedelingen. Er komt niet alleen natuur (recreatie), er gaat ook gebouwd worden, huizen (datacentra, distributiecentra).

En voor ons? Gaat het zo’n vaart niet lopen? Zingen we onze tijd wel uit? Wil een van de kinderen boer worden, of iets anders ondernemen op deze plaats?
Moeten we zelf nu al veranderen? De helft van de koeien houden, een melkrobot afstoten en biologisch worden? En hoe krijg je dat financieel rond? En is er wel vraag naar? Er is nog nooit een melkfabriek naar ons toegekomen met de vraag of we om willen schakelen naar biologisch, dus is er wel zoveel vraag naar bio als men wil doen laten geloven.

En waar ging het ook alweer om? De stikstof druk op natura2000 gebieden moet omlaag. Dus hoppa, alle veehouderij weg, dan kan iedereen verder ongestoord door. Schiphol bijvoorbeeld wordt geen strobreed in de weg gelegd. Is het eigenlijk wel de bedoeling dat de veehouderij stikstof reduceert of komt het gewoon goed uit dat we vertrekken? Dit rapport zegt namelijk dat de veehouderij weg moet en niet hoeveel stikstofuitstoot er gereduceerd moet worden.

Moeten we nu gaan staken? Weer met de tractor naar Den Haag? Ik weet het nog niet, eerlijk gezegd heb ik er geen zin in. Maar ik kan me zeker wel voorstellen dat mensen wel gaan. Zelf heb ik me voorgenomen om er niet teveel in mee te gaan (natuurlijk word je boos en verdrietig, maar ik wil niet verbitterd raken). En vooral blijven genieten van ons prachtige bedrijf met koeien. Want daar zit toch de passie! En wat de overheid ook beslist of doet, dat nemen ze ons niet af. En mochten we dus wel moeten stoppen, dan hebben we in ieder geval een prachtig beroep gehad.

juval

Berichten: 13200
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 12:00

nee, ik woon niet in de Gelderse Vallei of in het Groene Hart. maar ik ken er wel boeren.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 12:40


Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 21:18

Ik woon ook in het groene hart en ik word hier echt intens verdrietig van. Ik ken echt zoveel boeren en mensen die met de veehouderij te maken hebben.
Echt diep triest hoe dit nu allemaal gaat. Het is dat ik woensdag niet kan, anders was ik absoluut mee gegaan

Electra63

Berichten: 17838
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 22:01

Cowboy55 schreef:
“Geen eigen identiteit meer door massale komst Randstedelingen”.

Als het niet zo extreem xenofoob zou zijn zou ik er hard om kunnen lachen. Migranten zullen er blij mee zijn: “zie je wel, ze haten niet alleen ons, ze haten iedereen die niet uit hun dorp komt”.


Geen eigen identiteit meer, maar wel graag de centen ontvangen van de Randstedeling ;)

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 22:31

Electra63 schreef:
Cowboy55 schreef:
“Geen eigen identiteit meer door massale komst Randstedelingen”.

Als het niet zo extreem xenofoob zou zijn zou ik er hard om kunnen lachen. Migranten zullen er blij mee zijn: “zie je wel, ze haten niet alleen ons, ze haten iedereen die niet uit hun dorp komt”.


Geen eigen identiteit meer, maar wel graag de centen ontvangen van de Randstedeling ;)


De Randstedeling zit toch al aan de sojamelk. Onze centen komen grotendeels uit het buitenland :)*

Maar echt, als dit het enige is dat jullie interesseert, kun je misschien beter een eigen azijnzeiktopic over boeren beginnen. Ik word er een beetje moe van eerlijk gezegd. Het is niet goed of het deugt niet. Hele familiebedrijven daar kunnen opzouten zodat de rest van de Nederlandse economie wel door kan denderen.

Loretta
Berichten: 8733
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 23:14

Cowboy55 schreef:
“Geen eigen identiteit meer door massale komst Randstedelingen”.

Als het niet zo extreem xenofoob zou zijn zou ik er hard om kunnen lachen. Migranten zullen er blij mee zijn: “zie je wel, ze haten niet alleen ons, ze haten iedereen die niet uit hun dorp komt”.


Xenofobie hoort bij de huidige tijdsgeest. Ach, over bieren worden ook genoeg nare dingen gezegd. Wel jammer eigenlijk dat het tegenwoordig allemaal zo vreselijk gepolariseerd is. Die migranten zullen wel denken, "Wat ben ik toch in een zeikland terecht gekomen."