steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loretta
Berichten: 8748
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 15:33

Electra63 schreef:
Loretta schreef:
Dit is nu een mooi voorbeeld van wat ik bedoel.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/330 ... nde-boeren

De Jumbomedewerkers en de boeren zouden gezamenlijk op moeten trekken tegen de Jumbo. Maar inplaats daarvan maken ze ruzie met elkaar. Terwijl ze beiden door dezelfde grootkapitallist worden uitgebuit.



Wat denk je dat er gebeurt met medewerkers die tegen hun eigen werkgever actie voeren voor een andere doelgroep?
Dat heet een wilde staking, dan krijg je niet uitbetaald (door de vakbond).

Supermarktpersoneel wordt conform een cao uitbetaald en zij werken volgens bijv. de Arbeidstijdenwet, dat kan je te weinig vinden of niet juist, maar mijn definitie van uitbuiten is een heel andere ;)

Ik vind dit gewoon populistisch roeptoeteren.


Ik zeg ook niet dat ter plekke naast de boeren moeten gaan staan. Maar zeker wel dat ze weleens mogen nadenken over de hele situatie. Personeel in alle sectoren worden meer en meer uitgebuit. Werkende armen heet het wel mooi. Ik snap niet wat er populistisch geroeptoeter aan is. Het is gewoon een feit dat het neo liberalisme volledig is doorgeslagen en dat een normaal inkomen genereren de laatste decennia steeds moeilijker is geworden. En ja dat probleem zitten boeren ook mee. Daarom is ruzie met elkaar maken in mijn optiek onbegrijpelijk.

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 21:24

Ik ben het helemaal niet met je eens dat veel personeel wordt uitgebuit.
Als er mensen worden uitgebuit zijn dat vooral de arbeidsmigranten in bijv. de tuinderij en schoonmaak.
Je kan beter lid worden met het gehele bedrijf van een vakbond, kan ik je uit ervaring vertellen.
Dan kan je een vuist maken om goede afspraken te maken over loon, secundaire arbeidsvoorwaarden en andere rechten en plichten.
Zeker toen de werkeloosheid heel laag was en in sommige beroepen een groot tekort is.
De salarissen zijn niet zo slecht, over het algemeen, maar met name de woonlasten zijn hoog.
Dat kan je werkgevers niet aanrekenen.

Loretta
Berichten: 8748
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 09:05

Electra63 schreef:
Ik ben het helemaal niet met je eens dat veel personeel wordt uitgebuit.
Als er mensen worden uitgebuit zijn dat vooral de arbeidsmigranten in bijv. de tuinderij en schoonmaak.
Je kan beter lid worden met het gehele bedrijf van een vakbond, kan ik je uit ervaring vertellen.
Dan kan je een vuist maken om goede afspraken te maken over loon, secundaire arbeidsvoorwaarden en andere rechten en plichten.
Zeker toen de werkeloosheid heel laag was en in sommige beroepen een groot tekort is.
De salarissen zijn niet zo slecht, over het algemeen, maar met name de woonlasten zijn hoog.
Dat kan je werkgevers niet aanrekenen.



Over woonlasten ben ik het volledig met je eens. Dat is inderdaad een gigantisch probleem aan het worden. Met de verlaging van de woonlasten zouden zoveel problemen opgelost zijn en zou er ook ruimte zijn om meer voor ons voedsel te betalen zodat ook de boeren een betere prijs kunnen krijgen.

Dan nog over vakbonden. Het wordt tijd dat de meeste werknemers eens gaan beseffen hoe belangrijk lidmaatschap van een vakbond is.

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 12:51

https://www.weertdegekste.nl/2021/03/lo ... eefniveau/

Ik schop even het topic omhoog met deze link.

Hier in de regio is veel fijnstof.
De boeren kregen standaard de zwarte piet toegespeeld.

Maar hun bijdrage blijkt minder groot dan gedacht, maar voornamelijk het buitenland zorgt voor de vervuiling hier in Limburg.
Iets wat al veel langer werd gezegd, Ruhrgebied, Antwerpen.
Maar nu dan ook bevestigd.
50% maar liefst.

Kunnen we hier in Nederland een boel gaan doen, maar als ze dat over de grens niet doen hou dhet wel op natuurlijk.

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 13:37

ja, zo gaat het helaas vaak.... eerst boeren beschuldigen van alles, en later pas onderzoek doen.

De rest van Europa gaat ook nog wel aan de beurt komen vwb stikstof. Daar zijn ze nu in Belgie al mee begonnen, en Duitsland/Denemarken zullen waarschijnlijk ook wel volgen.

Net als verkleinen/halveren veestapel... Nederland lost daarmee helemaal niets op, want er komt dan automatisch in het buitenland meer vee bij. tja. Kortzichtig.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 15:33

Eindelijk eens een goede visie op de toekomst van de landbouw, natuur en ruimtelijke ordening in Nederland. Een soort Deltaplan, gesteund door een brede coalitie van o.a. natuurorganisaties, boeren en bedrijven:
https://www.volkskrant.nl/cs-b1dc55c5

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 19:14

Askja schreef:
Eindelijk eens een goede visie op de toekomst van de landbouw, natuur en ruimtelijke ordening in Nederland. Een soort Deltaplan, gesteund door een brede coalitie van o.a. natuurorganisaties, boeren en bedrijven:
https://www.volkskrant.nl/cs-b1dc55c5

die kan ik helaas niet lezen.

Zijn de koeien al buiten bij jullie?

hier is het volgende week de planning. We zitten op klei en dat blijft lang nat. Morgen de heiningen nalopen, na de pasen mogen ze naar buiten! *\o/*

we zijn nu gestopt met het aanhouden van jongvee, met de bedoeling in de toekomst net afgekalfde vaarzen te gaan aankopen. Daar ben ik wel heel benieuwd naar. Alle koeien worden nu met BB geinsemineerd (en een paar met blackangus waar we de BB niet bij aandurven).

Anoniem

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 19:32

Hier is het gras nog niet lang genoeg. Begint nu wel lekker te groeien :D

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 22:10


purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 22:43

Ik vind dat zo leuk om te zien, die springende koeien :D

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 23:25

Askja schreef:
Juval, hier een interview met Cees Veerman over hetzelfde onderwerp en wel te lezen:
https://www.rd.nl/artikel/921091-cees-v ... ke-verhaal

"Verdeling van de schaarse ruimte"
Dat staat daar, in het artikel in het R.D.
Daaronder staat ook de naam van Veerman. Met in N.L 180 ha akkerbouw en in Frankrijk nog eens 450 ha. Ongetwijfeld een prima ondernemer. Maar wat bedoelt hij nu eigenlijk?
Mij bekruipt dan een beetje het gevoel van "het gaat over jullie maar daar wil ik zelf geen deel van uitmaken".
Aan zijn kleding te zien, klopt dat ook wel. Of het versterkt dat beeld.

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 09:01

purny schreef:
Ik vind dat zo leuk om te zien, die springende koeien :D


ja, dat is elk jaar weer een feestje!! heerlijke tijd vind ik de zomer. (op de vliegen en andere steekbeesten na dan)

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 09:09

Er zijn wel wat meer mensen, ook uit de agrarische sector, bij betrokken dan alleen Veerman:

Citaat:
De initiatiefgroep bestaat o.a. uit Frans Keurentjes (voorzitter Friesland Campina), Dirk de Lugt (voorzitter Cosun en BO Akkerbouw), Louise Vet (voorzitter Deltaplan Biodiversiteitsherstel), Alex Datema (BoerenNatuur), Hans Huijbers (Boerenraad), Bart Kemp (Agractie Nederland), Jannemarie de Jonge (College van Rijksadviseurs), directeuren van o.a. Natuurmonumenten, Natuur & Milieu, Bionext en Commonland, Rabobank CEO Wiebe Draijer, Triodos CEO Peter Blom, Eosta CEO Volkert Engelsman en gezaghebbende personen als Herman Wijffels, ‘stikstofhoogleraar’ Jan Willem Erisman, hoogleraar Imke de Boer (WUR), landbouweconoom Krijn Poppe en landschapsarchitect Berno Strootman. De oproep wordt ondersteund door ruim 30 organisaties en personen en is een initiatief van de Transitiecoalitie Voedsel en de Boerenraad.

Dit is wat ze voorstellen:

Citaat:
De initiatiefgroep doet de volgende zeven aanbevelingen:

Nationaal akkoord.
Zorg voor een plan dat de basis vormt voor een breed gedragen nationaal akkoord dat aansluit bij de EU Green Deal. Met daarin een integrale lange termijn visie en wettelijk vastgelegde doelen op het gebied van klimaat, biodiversiteit, lucht (stikstof), bodemgezondheid, water en landschap.

Zorg voor een doelenbeleid met afrekenbare doelen en duidelijke indicatoren op gebieds- en bedrijfsniveau. Hierdoor kunnen veel uitvoeringsmaatregelen worden afgeschaft en worden natuur, ondernemerschap en innovatie gestimuleerd. Maximale fysieke landbouwproductie is geen doel op zich. Het gaat om de maatschappelijke waarde van voedselproductie en andere landbouwdiensten en de bijdrage aan doelen op het gebied van klimaat, biodiversiteit etc.

Werk aan landinrichting 3.0 met bodemgezondheid, biodiversiteit, water en landschap als leidende uitgangspunten, zowel voor landbouw en natuur als voor andere ruimtegebruikers zoals woningbouw, energie en bedrijfsleven.

Gebiedsgerichte aanpak en burgerparticipatie.
Kies voor een gebiedsgerichte aanpak binnen wettelijk vastgelegde doelen en met veel ruimte voor burgerinitiatieven zoals de G1000 Landbouw.

Introduceer een aantal instrumenten die de omslag faciliteren zoals een stikstoffonds, een grondbank en een krediet- en garantieregeling. Zorg voor een systeem van waardering, beloningen en heffingen naar rato van de bijdrage van grondgebruikers en ketenspelers aan genoemde doelen. Zorg ook voor beloningen en heffingen om de verduurzaming van de consumptie te stimuleren, bijvoorbeeld door belastingen te verschuiven van arbeid naar consumptie door daarin ook de milieu- en gezondheidseffecten mee te wegen.

Neem een paar krachtige bestuurlijke maatregelen om de uitvoering te borgen, zoals een coördinerend minister voor het beleid op het brede gebied van Ruimte, Landbouw en Natuur, een Landschapscommissaris (naar analogie van de Deltacommissaris) en een goed toegeruste uitvoeringsorganisatie.

Zorg gedurende 10-15 jaar voor voldoende middelen (ca € 1,5- 2 mrd per jaar) om de uitvoering en het onderling leren op alle schaalniveaus te borgen.


Bron:http://www.samenvoorbiodiversiteit.nl

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 09:18

weet je Askja, ik heb er geen energie meer voor om me in te verdiepen. Het zal allemaal wel. De afgelopen paar jaar zijn we zo murw gemaakt met alle regels en maatregelen waar wij aan moeten voldoen. Het is een keer genoeg.
Ik zie het wel gebeuren de komende jaren. Tot die tijd ga ik genieten van mijn dieren en mijn leven als boerin.

Ik zou graag zien dat dit topic een gezellig topic voor boerinnen en geïnteresseerden wordt, zonder de eeuwige discussies van fanatiekelingen waar we toch niet uit komen en wat mijn stemming alleen maar verpest. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 09:31

juval schreef:
weet je Askja, ik heb er geen energie meer voor om me in te verdiepen. Het zal allemaal wel. De afgelopen paar jaar zijn we zo murw gemaakt met alle regels en maatregelen waar wij aan moeten voldoen. Het is een keer genoeg.
Ik zie het wel gebeuren de komende jaren. Tot die tijd ga ik genieten van mijn dieren en mijn leven als boerin.

Ik zou graag zien dat dit topic een gezellig topic voor boerinnen en geïnteresseerden wordt, zonder de eeuwige discussies van fanatiekelingen waar we toch niet uit komen en wat mijn stemming alleen maar verpest. :)

Misschien daarvoor een andere topic openen? Voor boerinnen en geïnteresseerden. Waar we leuke dingen kunnen delen, maar ook tips.

Hier neem ik de boerderij volgend jaar over. Heb er alle vertrouwen in, juist omdat we zeer extensief zijn. En veel bezig met bodemleven en biodiversiteit.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 09:40

Jammer Juval. Het is namelijk helemaal geen eenzijdig anti boeren actieplan wat ik hierboven citeer, maar als je de moeite niet wilt nemen om het te lezen, houdt het op natuurlijk.

Ik begrijp de regeltjesmoeheid en het gevoel klem te zitten van veel boeren wel, maar die totale kont tegen de krib houding die sommigen standaard aannemen, daar heb ik geen begrip voor. Daar kom je niet verder mee.
Het gaat hier immers niet alleen om je eigen belang als boer. Het gaat erom hoe we in dit land de schaarse grond zo goed mogelijk benutten, op een wijze die duurzaam en toekomstbestendig is, en dat is in ieder geval níet: doorgaan op de huidige manier.

Verder, hoe je het ook wendt of keert, dit is een openbaar discussieforum en dat betekent dat je geen topics kunt claimen voor gelijkgestemden, hoe jammer je dat ook vindt (ik zou zeggen, open daartoe een huiskamertopic, of beperk je tot Facebook).

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 11:32

love_western schreef:
juval schreef:
weet je Askja, ik heb er geen energie meer voor om me in te verdiepen. Het zal allemaal wel. De afgelopen paar jaar zijn we zo murw gemaakt met alle regels en maatregelen waar wij aan moeten voldoen. Het is een keer genoeg.
Ik zie het wel gebeuren de komende jaren. Tot die tijd ga ik genieten van mijn dieren en mijn leven als boerin.

Ik zou graag zien dat dit topic een gezellig topic voor boerinnen en geïnteresseerden wordt, zonder de eeuwige discussies van fanatiekelingen waar we toch niet uit komen en wat mijn stemming alleen maar verpest. :)

Misschien daarvoor een andere topic openen? Voor boerinnen en geïnteresseerden. Waar we leuke dingen kunnen delen, maar ook tips.

Hier neem ik de boerderij volgend jaar over. Heb er alle vertrouwen in, juist omdat we zeer extensief zijn. En veel bezig met bodemleven en biodiversiteit.


Dat klinkt goed love_western! wat voor bedrijf hebben jullie?
Extensief waren wij ook, tot we onverwacht ons pachtland kwijtraakten.. dus nu moeten we iets anders gaan verzinnen. Land kopen is helaas geen optie hier in de buurt.

Anoniem

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:15

Melkvee, 25 stuks :D Mrij en 2 kruising fleckvieh :)

En nog een ouderwetse grupstal :D

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:32

Ik ken persoonlijk geen boeren die de kont tegen de krib zetten, en ik ken er best wat persoonlijk :)
Zonder uitzondering zijn dat boeren die murw geslagen zijn na jarenlange 'rot op dierenbeulen/vervuilers' berichten en regelgeving, waarbij de meest ernstige regeltjes ook nog met terugwerkende kracht werden bedacht. Boeren die voor een melkprijs moeten leveren die hetzelfde of nog lager is dan tig jaar geleden. Die constant de zwarte piet toebedeeld krijgen mbt stikstof etc. door berekeningen die van geen kant kloppen.
Blijkbaar is azen op landbouwgrond voor die niet vervuilende bedrijven en mensen zo belangrijk dat vuile spelletjes zijn toegestaan. En dan al die mensen die geen boer zijn maar menen te weten hoe de boer denkt en dat ze het zelf veel beter kunnen, al die onzin moet je dan ook nog aanhoren.
Zelfs wij als hobbyisten (vleesvee) zijn helemaal klaar met dat gezeik/gezanik/regels

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:55

Groot gelijk Kinke. Het is precies zoals je het zegt.
(En ik spreek uit ervaring. 2 X Bedrijfsverplaatsing t.b.v. natuur en deels woningbouw. En de derde keer gelukkig weten te voorkomen door de onzalige ideeën van het tuig van de OVP.)

dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 13:17

Nou zeg, belachelijk dat je zegt dat je geen zin meer hebt in nog meer nieuwe regels, zo komen we in Nederland nooit aan herverdeling van jullie eigendom toe..



Eigenlijk is dit wat hierboven gezegd wordt. En dat vindt men in Nederland heel gewoon om te zeggen, dat maakt het misschien nog wel pijnlijker.

Ondanks dat, heb ik wel vertrouwen in de huidige wind die waait, zoals dat stukje van Veerman hierboven. Al vraag ik me af of de waardering voor de landbouw ooit terug gaat komen, daar ben ik wel erg pessimistisch over.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 13:32

Kinke schreef:
Ik ken persoonlijk geen boeren die de kont tegen de krib zetten, en ik ken er best wat persoonlijk :)
Zonder uitzondering zijn dat boeren die murw geslagen zijn na jarenlange 'rot op dierenbeulen/vervuilers' berichten en regelgeving, waarbij de meest ernstige regeltjes ook nog met terugwerkende kracht werden bedacht. Boeren die voor een melkprijs moeten leveren die hetzelfde of nog lager is dan tig jaar geleden. Die constant de zwarte piet toebedeeld krijgen mbt stikstof etc. door berekeningen die van geen kant kloppen.
Blijkbaar is azen op landbouwgrond voor die niet vervuilende bedrijven en mensen zo belangrijk dat vuile spelletjes zijn toegestaan. En dan al die mensen die geen boer zijn maar menen te weten hoe de boer denkt en dat ze het zelf veel beter kunnen, al die onzin moet je dan ook nog aanhoren.
Zelfs wij als hobbyisten (vleesvee) zijn helemaal klaar met dat gezeik/gezanik/regels

Mag ik hier even kort door de bocht op reageren?
Waarom stop je dan niet gewoon, als je zo weinig waardering krijgt voor, en zo weinig plezier beleeft aan je hobby? Ben je van alle gezanik, gezeik en regels af.

Dit noem ik dus kont tegen de krib. Niet ingaan op welk constructief voorstel/initiatief dan ook, niks willen veranderen, alleen maar negativiteit en in de slachtofferrol gaan zitten.

En ja, ook mensen die geen boer zijn mogen meedenken en meebeslissen over de toekomst van de agrarische sector. Omdat het ook hun land is, omdat het landelijk gebied geen bezit of vrijplaats is van boeren maar een veel bredere maatschappelijke functie en betekenis heeft, omdat het gaat om ieders toekomst, om behoud van biodiversiteit, schone lucht, voldoende ruimte om te wonen en te leven in een zeer dichtbevolkt en ruimtelijk gezien overbelast land.
En nee, daarvoor hoeven echt niet alleen de boeren zich aan te passen/de prijs voor te betalen, maar ze moeten binnen een daarvoor te creëren kader wèl meewerken. En constructief meedenken.
Dan helpt het niet dat je iedereen die daar anders over denkt, framet als boer-hatende activisten die er niks van snappen en zich vooral met hun eigen zaken moeten bemoeien.
Bovendien, je hebt er op termijn alleen maar jezelf mee als boer als je je zo weinig constructief en zo conservatief opstelt.

Waarom zou je als boer bijv. niet openstaan voor een toekomst waarin je als bedrijf geleidelijk, met overheidssteun, een transitie maakt van intensieve grootschalige (melk)veehouderij naar kleinschaliger en meer op kwaliteit gerichte productie, gecombineerd met bedrijvigheid in de vorm van natuurbeheer? Zoals in het door mij geciteerde voorstel?

Wat is daar mis mee?

dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 14:16

Joh Askja, misschien moet je eens de betekenis van “murw” opzoeken. Dat is iets anders dan kont tegen de krib. Er is de afgelopen jaren met zo’n gigantische snelheid, zo ontzettend veel regels bijgevoegd, niemand kan het bijhouden, je kan niet eens normaal je bedrijf leiden zonder tig adviseurs. Boeren hebben dringend behoefte aan ademruimte voor er weer een nieuwe lading regels komt (en we weten allemaal dat die komt). Het is gemakkelijk vingertje wijzen naar iedereen die niet staat te springen om verandering, maar je vergeet even hoeveel verandering er wel niet gaande is. Het is voor velen op dit moment al genoeg om te overleven in de huidige regelgeving. Komt nog bij dat er absoluut geen vertrouwen is in de overheid, die al tig jaar alleen intensiveren stimuleert, onbetrouwbaar is, en de landbouw altijd als probleem ipv als oplossing aanwijst.
Jij staat er misschien niet elke dag mee op, maar onderschat de impact niet van jarenlange angst en stress die veranderende regelgeving teweeg brengt. Het percentage zelfmoorden in de landbouw is wellicht een kleine hint.

En je kan wel van alles over “we” zeggen, maar waar het op neerkomt is dat boeren hun eigendom moeten inleveren. En na jarenlang inleveren hebben veel boeren daar gewoon éventjes geen zin in. He, wat een lastige mensen toch..

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 15:22

love_western schreef:
Melkvee, 25 stuks :D Mrij en 2 kruising fleckvieh :)

En nog een ouderwetse grupstal :D

Wij hebben ook een aantal kruising fleckies lopen. Heel fijne koeien vind ik.

Ik ben druk met mijn tijdelijke neventak

Afbeelding

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 17:32

Askja schreef:
Mag ik hier even kort door de bocht op reageren?
Waarom stop je dan niet gewoon, als je zo weinig waardering krijgt voor, en zo weinig plezier beleeft aan je hobby? Ben je van alle gezanik, gezeik en regels af.


Heel kort door de bocht inderdaad. Gelukkig krijgen wij waardering van die paar klanten die we gemiddeld 1x per jaar zien als we vleespakketten verkopen. En bovendien is mijn man in hart en nieren boer, ook al was het melkveebedrijf van zijn opa en van zijn vader te klein om voort te zetten. Je weet wel, zo'n Ot en Sien bedrijf wat een bepaalde groep mensen (en dat zijn niet perse consumenten) graag ziet. Zo'n bedrijf waarbij je gewoon een fulltime baan buitenshuis moet hebben om je rekeningen te kunnen betalen. En hoe weet jij dat wij geen plezier beleven aan onze hobby? Er is niets mooiers dan een kalf geboren zien worden, de reactie van de koe daarop, de vreugde als het kalf zich zelfstandig kan redden met drinken, als je ziet dat de darmen werken. Als de koeien met hun kalfjes naar buiten gaan. De opluchting als de rust dan weerkeert, er niets door de omheining is gesprongen. De kalfjes gaan liggen slapen na dat spannende avontuur en het geluid van de koeien die grazen.

Askja schreef:
Dit noem ik dus kont tegen de krib. Niet ingaan op welk constructief voorstel/initiatief dan ook, niks willen veranderen, alleen maar negativiteit en in de slachtofferrol gaan zitten.


Ik weet niet eens wat ik hier op moet zeggen behalve wauw....wat een vooroordelen in 1 zin.

Askja schreef:
En ja, ook mensen die geen boer zijn mogen meedenken en meebeslissen over de toekomst van de agrarische sector. Omdat het ook hun land is, omdat het landelijk gebied geen bezit of vrijplaats is van boeren maar een veel bredere maatschappelijke functie en betekenis heeft, omdat het gaat om ieders toekomst, om behoud van biodiversiteit, schone lucht, voldoende ruimte om te wonen en te leven in een zeer dichtbevolkt en ruimtelijk gezien overbelast land.


Je bedoelt al die inwoners van Nederland, die gemiddeld meer dan 1 auto per gezin voor de deur hebben staan? Die zich blijven voortplanten in dit overbevolkte landje? Die in vliegtuigen stappen voor een weekendje Londen, of een vakantie verder weg? Die bij bedrijven werken die vele malen meer vervuilen? Die in mega woonwijken wonen?
Ik denk dat ik maar eens ga bepalen hoe mensen in een nieuwbouw wijk hun tuintje gaan inrichten. Want ik maak me namelijk grote zorgen om de biodiversiteit daar.

Askja schreef:
En nee, daarvoor hoeven echt niet alleen de boeren zich aan te passen/de prijs voor te betalen, maar ze moeten binnen een daarvoor te creëren kader wèl meewerken. En constructief meedenken.
Dan helpt het niet dat je iedereen die daar anders over denkt, framet als boer-hatende activisten die er niks van snappen en zich vooral met hun eigen zaken moeten bemoeien.
Bovendien, je hebt er op termijn alleen maar jezelf mee als boer als je je zo weinig constructief en zo conservatief opstelt.


Boeren doen niets anders dan zich constant aanpassen. Al tig jaren lang. Talloze ontwikkelingen, mbt stallen, diergezondheid, weidebeheer, natuurbeheer, vogelbescherming etc.etc.etc.
Weinig constructief en conservatief? Het is de afgelopen jaren gebleken dat er niet met de boeren maar tegen en over de boeren wordt gepraat. Dat is iets heel anders.

Askja schreef:
Waarom zou je als boer bijv. niet openstaan voor een toekomst waarin je als bedrijf geleidelijk, met overheidssteun, een transitie maakt van intensieve grootschalige (melk)veehouderij naar kleinschaliger en meer op kwaliteit gerichte productie, gecombineerd met bedrijvigheid in de vorm van natuurbeheer? Zoals in het door mij geciteerde voorstel?
Wat is daar mis mee?


Daar is helemaal niets mis mee. Maar er wordt niet ingezet op geleidelijk kleiner, er wordt tot nu toe ingezet op wegtreiteren. Maar ik snap dat wanneer het niet jezelf betreft, je geen idee hebt wat er zoal speelt. (dat is ook niet mogelijk uiteraard). Ben wel heel erg benieuwd wat 'natuurbeheer' dan is in Nederland. Wat ik ervan zie zijn de hectares vol JKK en andere zooi met dieren waar niet tot nauwelijks naar omgekeken wordt.
Ik ben overigens wel heel benieuwd hoe de BV Nederland zonder al die inkomsten van landbouw/veehouderij kan. En hoe al die toeleveranciers gaan overleven.