steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 13:00


irmaz

Berichten: 4753
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 13:23

Chantalla schreef:
ruitje schreef:
Heb je een link?


Als stille meelezer

http://www.e-pages.dk/lc/4821/article/1 ... a19d7fd42f

Sunnda schreef:
Bedankt :D

Dit artikel gaat niet over stikstof (ammoniak) maar over methaan, een ander probleem (wat dus volgens het artikel niet het probleem van de koe is :) ).

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 14:00

irmaz schreef:
Dit artikel gaat niet over stikstof (ammoniak) maar over methaan, een ander probleem (wat dus volgens het artikel niet het probleem van de koe is :) ).


Even ter aanvulling... Het IPCC (en dus niet de Telegraaf) concludeert in het rapport (https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/down ... Report.pdf) het volgende:

Citaat:
By comparison expressing methane emissions as CO2 equivalent emissions using GWP21 100 overstates the effect of constant methane emissions on global surface temperature by a factor of 3-4 over 22 a 20-year time horizon (Lynch et al., 2020, their Figure 5), while understating the effect of any new methane 23 emission source by a factor of 4-5 over the 20 years following the introduction of the new source (Lynch et 24 al., 2020, their Figure 4).


Oftewel: het klimaateffect van het methaan uit onze koeien wordt/werd met een factor 3-4 overschat, terwijl het klimaateffect van methaan uit fossiele brandstoffen met een factor 4-5 wordt onderschat. Dat is toch wel straf, vind je niet?

Wat stikstof betreft heb je zeker gelijk. Stikstof is iets totaal anders dan methaan. Net zoals NH3 van onze koeien totaal iets anders is dan NOx door verkeer en woningbouw. Ik vind het heel raar dat die 2 zomaar tegen elkaar uitgeruild mogen worden, wat vind jij? :)

irmaz

Berichten: 4753
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 16:08

Tiepfoudt schreef:
Wat stikstof betreft heb je zeker gelijk. Stikstof is iets totaal anders dan methaan. Net zoals NH3 van onze koeien totaal iets anders is dan NOx door verkeer en woningbouw. Ik vind het heel raar dat die 2 zomaar tegen elkaar uitgeruild mogen worden, wat vind jij? :)

Ik vind dat ook raar. Sowieso vind ik het hele beleid (en de berichtgeving in de media) rondom broeikasgassen en verzuring, vermesting van de natuurgebieden volledig onlogisch. Zaken worden continu door elkaar gehaald en verward en persoonlijk krijg ik het idee dat iedereen dit zo lijkt te willen houden om er maar vooral zelf beter van te worden.

NOx aan woningbouw hangen is m.i. nogal vreemd tenzij je ook NOx gaat toekennen aan alle andere producten. Neem bijzoorbeeld het fantastische waterstofgas dat ons klimaat gaat redden (not :roll: ) hoeveel NOx verwachten we bij verbranding van waterstof te produceren, ik heb daar nog niemand over gehoord...

Kinke

Berichten: 20517
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 16:57

wat ik ook ontzettend mis is een tegengeluid van de consument. Wil me nou echt alleen nog geïmporteerde rotzooi eten? Kom eens op voor je voedselmakers!

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 17:08

Kinke schreef:
wat ik ook ontzettend mis is een tegengeluid van de consument. Wil me nou echt alleen nog geïmporteerde rotzooi eten? Kom eens op voor je voedselmakers!

Ik denk door zoveel anti boeren geluid in Nederland dat veel mensen ten onrechte denken dat het in het buitenland beter is.

Voorbeeld het fypronil ei jaren terug.
Moest hier aan een bepaalde eis voldoen en werd overschreden. Dus vernietigd.
Eieren uit het buitenland mochten een hogere waarde aan fypronil hebben. Dus de supermarkten lagen vol met buitenlandse eieren die een hogere waarden hadden als onze vernietigende eieren.
Maar hoe veel kwam dat in het nieuws?

Cowboy55
Berichten: 8488
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 17:23

Kinke schreef:
wat ik ook ontzettend mis is een tegengeluid van de consument. Wil me nou echt alleen nog geïmporteerde rotzooi eten? Kom eens op voor je voedselmakers!


Heb ik niet ergens gelezen dat 80+% van het Nederlands vlees voor de export is?

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 17:36

Zoiets is het inderdaad, maar dat ligt wel genuanceerder dan dat het lijkt. In Nederland eten we veel kipfilet, varkensfilet, varkenshaas, biefstuk(puntjes) en (runder)gehakt (maar dat is veelal melkvee, en dus een restproduct).

We gebruiken best een groot gedeelte van deze producten, maar exporteren veel poten (kip/varken), nekken, etc. van wat we in Nederland minder gewenst vinden. We hebben liever het luxe vlees. Gewoon minder dieren fokken voor eigen consumptie werkt dus alleen als we ook onze consumptie aanpassen.

x_Rebecca

Berichten: 5795
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 17:38

Ik denk inderdaad dat bij de consument een belangrijk probleem ligt.
De consument wil van alles, roept van alles, eist van alles van Nederlandse boeren en haalt in de winkel veelal het goedkoopste product of hetgeen waar ze op dat moment zin in hebben.

Dat is één van de redenen dat prachtig vlees vanuit Nederland naar Zuid-Europa wordt geëxporteerd en liggen de supermarkten hier vol met vlees uit landen als Argentinië.

Dat is ook de reden waarom boeren in Nederland af en toe aan de straatstenen hun uien, aardappelen of andere producten niet kunnen slijten, terwijl de winkels dan vol ligt met producten uit het buitenland. We verwachten het hele jaar door sinaasappels, avocado's, bananen, tomaten, bloemkolen, aardbeien, quinoa en dergelijke. Dat zijn allemaal producten die een groot deel van het jaar (of zelfs het hele jaar) uit het buitenland moeten komen. Op de een of andere manier telt het verbouwen en verschepen/vervoeren van die producten nooit mee bij mensen als ze het hebben over de footprint die wordt achtergelaten.

Dan kun je in mijn ogen nog zo hip hele dagen op je fietsje overal naartoe gaan en avocado's, quinoa en andere hippe superfoods eten, maar dan geloof ik weinig van zo'n lage carbon footprint.

En heel eerlijk, ik ben zelf niet beter hoor.

Kinke

Berichten: 20517
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 18:10

Cowboy55 schreef:
Heb ik niet ergens gelezen dat 80+% van het Nederlands vlees voor de export is?


Als al die foute plannen om Nederlandse boeren weg te jagen doorgaan, kunnen we ons vreten alleen nog uit het buitenland halen

Cowboy55
Berichten: 8488
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 19:32

Mizora schreef:
Zoiets is het inderdaad, maar dat ligt wel genuanceerder dan dat het lijkt. In Nederland eten we veel kipfilet, varkensfilet, varkenshaas, biefstuk(puntjes) en (runder)gehakt (maar dat is veelal melkvee, en dus een restproduct).

We gebruiken best een groot gedeelte van deze producten, maar exporteren veel poten (kip/varken), nekken, etc. van wat we in Nederland minder gewenst vinden. We hebben liever het luxe vlees. Gewoon minder dieren fokken voor eigen consumptie werkt dus alleen als we ook onze consumptie aanpassen.


Dus wat je zegt is: als we niet meer voor 80% voor het buitenland willen produceren komen we er rekenkundig niet door te zeggen: ‘20% van de huidige productie behouden om de Nederlanders te eten te geven is voldoende’. Het moet meer zijn dan slechts 20% want anders hebben we tekort aan de producten die we wel willen eten. Klopt die conclusie? Dat is wat je zegt?

Los van een aanpassing in het consumentengedrag -wat lange termijn is- vraag ik me af: is er ooit becijferd hoe groot de productie moet zijn om ons te laten eten wat we willen eten (waarbij dat wat wij niet willen alsnog naar het buitenland kan)?

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 19:59

Met dit zoeken kwam ik in ieder geval dit tegen:

https://www.boerderij.nl/meeste-kip-blijft-in-europa

Nederland exporteerde in 2017 1.72 miljoen ton pluimveevlees. Dit was inclusief de 0.83 miljoen ton pluimveevlees die door Nederland geïmporteerd is (dus doorvoerland, niet hier geproduceerd).

Van de 1.72 miljoen ton gaat 80% naar andere EU-landen (VK was toen nog EU; 1.38 miljoen pluimveevlees blijft dus binnen de EU), waarvan 0.46 miljoen ton naar Duitsland, 0.27 miljoen ton naar het VK, 0.16 miljoen naar België, 0.16 miljoen naar Frankrijk en 0.06 miljoen naar Ierland. Totaal dus 1.11 miljoen pluimveevlees gaat naar de landen dicht om ons heen.

En ergens anders deze gegevens:
In 2018 was de hoeveelheid geproduceerd pluimveevlees in Nederland iets hoger: 1.055.000 ton geslacht gewicht (al kan hier ook een iets andere unit effect hebben, namelijk geslacht gewicht vs pluimveevlees), de consumptie was 355.000 ton, dat komt neer op 34% van het pluimveevlees dat geproduceerd wordt, wordt in Nederland gegeten (of geëxporteerd en geïmporteerd).

Kalfsvlees wordt in Nederland nauwelijks gegeten, maar voordat Nederland de kalverhouderij geprofessionaliseerd had, werden de kalveren vaak gewoon afgespoten. Dat was 10 jaar terug in het VK nog steeds regelmatig het geval. De vraag is of dit wenselijk is.

dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 20:11

Mizora schreef:
Kalfsvlees wordt in Nederland nauwelijks gegeten, maar voordat Nederland de kalverhouderij geprofessionaliseerd had, werden de kalveren vaak gewoon afgespoten. Dat was 10 jaar terug in het VK nog steeds regelmatig het geval. De vraag is of dit wenselijk is.



Heb je hier een bron van?

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 20:49

dakplaat schreef:
Mizora schreef:
Kalfsvlees wordt in Nederland nauwelijks gegeten, maar voordat Nederland de kalverhouderij geprofessionaliseerd had, werden de kalveren vaak gewoon afgespoten. Dat was 10 jaar terug in het VK nog steeds regelmatig het geval. De vraag is of dit wenselijk is.


Heb je hier een bron van?


Van het vk komt deze bij Google direct boven. Blijkbaar worden 15% van de stierkalveren daar nog steeds kort na de geboorte afgemaakt: https://www.fwi.co.uk/livestock/dairy/d ... euthanasia

dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 21:14

Mizora schreef:
Mizora schreef:
Kalfsvlees wordt in Nederland nauwelijks gegeten, maar voordat Nederland de kalverhouderij geprofessionaliseerd had, werden de kalveren vaak gewoon afgespoten. Dat was 10 jaar terug in het VK nog steeds regelmatig het geval. De vraag is of dit wenselijk is.


Van het vk komt deze bij Google direct boven. Blijkbaar worden 15% van de stierkalveren daar nog steeds kort na de geboorte afgemaakt: https://www.fwi.co.uk/livestock/dairy/d ... euthanasia


Lastige opgave met Brexit, hopelijk lukt het ze.

Ik kan me in Nederland niet herinneren dat kalveren "vaak gewoon" werden afgespoten vroeger.

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 21:16

Nee in Nederland worden de stieren afgemest. Niet zomaar gedood.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 21:34

dakplaat schreef:
Ik kan me in Nederland niet herinneren dat kalveren "vaak gewoon" werden afgespoten vroeger.

De professionaliseringsslag is begin 1960-1965 gemaakt. En daarvoor werden in Nederland al relatief vaak (t.o.v. andere landen) kalveren opgefokt tot vleeskalf, maar werden nuchtere kalveren (kalfjes van maximaal 4 weken oud en vaak max. 2.5 week oud) voornamelijk geslacht, daar kwam immers ook stremsel voor de kaas vandaan. Er zit vrijwel geen vlees aan op die leeftijd en dat was ook niet het doel. Het doel was er geen melk en arbeid in te hoeven stoppen.

Er zullen dus heel weinig mensen zijn die het doden van nuchtere kalveren op de boerderijen nog gericht zullen herinneren, je moet daar al snel een jaar of 10 voor zijn immers (dus nu 70+), en in/na de oorlog was er sowieso een tekort aan van alles waardoor dat het beeld kan vertekenen (in dat geval zelfs 90+).

dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 21:47

Snap ik nog steeds niet hoe je aan die bewering van "vaak gewoon" kalveren afspuiten komt. Vroeg slachten is iets anders dan afspuiten tenslotte. Het is nogal een bewering die je maakt. Gezien je eigen leeftijd zul je een bron hebben, en daar ben ik erg benieuwd naar.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 22:07

In het buitenland is het tegenwoordig afspuiten, voor de 2e wereldoorlog was afspuiten nog geen optie en werd alles geslacht (al dan niet door de boer zelf). Of ze door middel van medicatie doodgemaakt worden of door middel van een mes, maakt op die leeftijd eigenlijk geen verschil voor bruikbaarheid, behalve dan dat het nog gedeeltelijk als hondenvoer ingezet kan worden. Afspuiten was misschien inderdaad niet helemaal de juiste term voor Nederland vanwege het tijdsbeeld, al is het ook tegenwoordig (in ieder geval 5 jaar terug) niet ongehoord. Een kalf dat 35 dagen oud is en minder dan 36kg weegt zal in de meeste gevallen worden ingeslapen omdat het afzetten vaak onmogelijk blijkt. Bij Jersey boerderijen is dit een zeer bekend probleem voor de stiertjes. Die worden veelal niet afgenomen. Gelukkig zie je wel steeds meer initiatieven dat deze kalfjes in speciale opfokken voor restaurants worden gehouden, maar dat gebeurt nog lang niet met alle jersey stierkalfjes.

Informatie komt uit de boerengeschiedenis (historie van de agrarische sector was een heel gaaf vak) en van oude docenten. De recentere informatie komt van boeren, excursies, colleges en uiteraard ook het internet.

Problemen van tegenwoordig.
https://www.boerderij.nl/oplossing-voor-licht-kalf

En deze link is van 2016, LET OP grafische foto van dode kalveren.
https://www.melkvee.nl/artikel/59349-ho ... dgespoten/

dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 23:01

Ik vind je conclusies en het gemak waarmee je met die termen strooit nogal ergerlijk. Iets "vaak gewoon" afspuiten is nogal wat anders dan een minderheid vroeg slachten. Een kalf slechts voor hondenvoer gebruiken lijkt me ook ongebruikelijk: Zelfs kalveren die tijdens de geboorte overleden werden immers destijds nog gegeten (in het Fries "dealûker").

Wellicht heb ik nogal lange tenen wat dit onderwerp aangaat. Als boer vind ik het zeer aanmatigend hoe er over het zogenaamde "nut" van kalveren gesproken wordt en van het zogenaamde "gemak" waarmee ze gedood worden. Gek genoeg altijd alleen door mensen buiten de sector.

Dat kalveren die niet vallen binnen de 35 dagen / 36kg grens automatisch worden ingeslapen vind ik een bijzondere aanname. Wederom zonder bron, dus dan mijn ervaring maar: Nee, ik ken niemand die een gezond kalf laat inslapen. Die "problemen van tegenwoordig" zijn alweer 5 jaar oud en gelukkig zijn we alweer een stuk verder in Nederland.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 23:12

Ik ben voor de vleeskalverhouderij, maar kijk je naar geen vlees voor de export produceren, dan gaan die kalveren een probleem vormen, want er is in Nederland simpelweg geen vraag naar.

Ik denk niet dat het gemakkelijk is, maar ik denk dat het uiteindelijk wel de keuze is. En dat dit niet raar is zie je in het vk, waar het gewoon gebeurde en enkel nu onder de druk van de burger aangepast wordt.

Maar goed, een praktijkvoorbeeld: https://www.knmvd.nl/ethiek-in-de-prakt ... -kalveren/

x_Rebecca

Berichten: 5795
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 00:07

Mizora, op veel Jerseybedrijven weten ze dat kalveren onder een bepaalde grens lastiger of niet weg gaan. Vaak hebben ze daar speciale bedrijven voor óf en dat is een methode die ik veel vaker zie: passen ze hun fokbeleid hier op aan.

De bedrijven die ik ken kiezen ervoor om de vaarzen en dieren waar ze graag jongvee van aanhouden te bevruchten met vrouwelijk gesekst jersey sperma. De overige dieren worden geinsemineerd met een vleesras passend bij de jersey, gesekst mannelijk. Zo heb je stierkalveren die uitgroeien tot redelijk zware dieren die gewoon mee gaan met de overige kalveren.

Overigens ken ik ook een aantal vleeskalverhouders die hun eigen afzetkanalen hebben en waarbij bijna alles gewoon in de buurt verkocht wordt. In Nederland wordt best kalfsvlees gegeten, alleen is het nog lang niet zo normaal als in andere landen. Mijn gedachte is wel dat we misschien teveel kalveren opfokken en slachten in Nederland, door een groot gedeelte kalveren te importeren worden kalveren in Nederland automatisch minder waard, omdat er genoeg (of teveel) aanbod is.

juval

Berichten: 13200
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 07:59

er zijn nu toch ook plannen om de kalverhouders op de schop te doen.

Dat import wordt verboden, dan melkveehouders de kalveren zelf op moeten fokken, of dat ze na 28 dagen rechtstreeks naar de kalverhouderij in de buurt gaan....

Dat afspuiten vind ik vreselijk, zal hier ook nooit gebeuren. Ik ben er trots op dat ik in de afgelopen 5 jaar 0% overleden kalfjes had, helaas vorig jaar mijn nulscore kwijtgeraakt door een gehandicapt kalf dat het na 3 weken zorgen helaas toch niet heeft gered. (doodgeboortes niet meegerekend).

x_Rebecca

Berichten: 5795
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 08:26

Klopt inderdaad. In de gedachte naar kringlooplandbouw toe is de kalverhouderij in Nederland natuurlijk ook lang niet ideaal, alleen creëer je met die plannen wel weer nieuwe problemen. Veel bedrijven zullen dan moeten verdubbelen in huisvesting voor jongvee. Daarnaast is vleeskalveren opfokken echt nog wel een andere tak van sport dan melkvee opfokken. Ben benieuwd hoe dat zou gaan. Je ziet in de melkgeitensector ook grote problemen bij het afzetten en opfokken van bokjes, hopelijk kunnen we dat voorkomen.

Overigens is de laatste jaren kalversterfte in Nederland over het algemeen flink afgenomen, mede door extra aandacht aan jongveeopfok en de kalfok score. Voor wie het niet kent: https://www.zuivelnl.org/programmas/die ... uivelketen

Dat is ingevoerd sinds 2018 en zo'n 95% van de melkveebedrijven doet hier al dan niet vrijwillig aan mee. Zaken als afspuiten van te kleine kalveren (waar ik overigens persoonlijk geen voorbeelden van ken) passen hier natuurlijk ook absoluut niet bij.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 06:03