steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 18:12

juval schreef:
love_western schreef:
Melkvee, 25 stuks :D Mrij en 2 kruising fleckvieh :)

En nog een ouderwetse grupstal :D

Wij hebben ook een aantal kruising fleckies lopen. Heel fijne koeien vind ik.

Ik ben druk met mijn tijdelijke neventak

[ [url=m/sUlPbe.jpg]Afbeelding[/url] ]

Puppy's <3

Mijn schoonmoeder is niet zo weg van de kruisingen. Zelf is de oudste mijn lievelingskoe :+: Dus dat zegt genoeg :D Dochter is ook fijne koe, vanaf dag 1 heel makkelijk met melken.

Maar vergeleken met de mrij, zijn ze idd wel erg ondernemend. En veel meer op onderzoek uit en ontzettend nieuwsgierig.

Kunt bij oude Vlekkie, niet zomaar melkstel laten hangen. Geheid dat ze met de kop tussen de slangen doorsteekt.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 20:15

Kinke schreef:
Askja schreef:
Mag ik hier even kort door de bocht op reageren?
Waarom stop je dan niet gewoon, als je zo weinig waardering krijgt voor, en zo weinig plezier beleeft aan je hobby? Ben je van alle gezanik, gezeik en regels af.


Heel kort door de bocht inderdaad. Gelukkig krijgen wij waardering van die paar klanten die we gemiddeld 1x per jaar zien als we vleespakketten verkopen. En bovendien is mijn man in hart en nieren boer, ook al was het melkveebedrijf van zijn opa en van zijn vader te klein om voort te zetten. Je weet wel, zo'n Ot en Sien bedrijf wat een bepaalde groep mensen (en dat zijn niet perse consumenten) graag ziet. Zo'n bedrijf waarbij je gewoon een fulltime baan buitenshuis moet hebben om je rekeningen te kunnen betalen. En hoe weet jij dat wij geen plezier beleven aan onze hobby? Er is niets mooiers dan een kalf geboren zien worden, de reactie van de koe daarop, de vreugde als het kalf zich zelfstandig kan redden met drinken, als je ziet dat de darmen werken. Als de koeien met hun kalfjes naar buiten gaan. De opluchting als de rust dan weerkeert, er niets door de omheining is gesprongen. De kalfjes gaan liggen slapen na dat spannende avontuur en het geluid van de koeien die grazen.

Askja schreef:
Dit noem ik dus kont tegen de krib. Niet ingaan op welk constructief voorstel/initiatief dan ook, niks willen veranderen, alleen maar negativiteit en in de slachtofferrol gaan zitten.


Ik weet niet eens wat ik hier op moet zeggen behalve wauw....wat een vooroordelen in 1 zin.

Askja schreef:
En ja, ook mensen die geen boer zijn mogen meedenken en meebeslissen over de toekomst van de agrarische sector. Omdat het ook hun land is, omdat het landelijk gebied geen bezit of vrijplaats is van boeren maar een veel bredere maatschappelijke functie en betekenis heeft, omdat het gaat om ieders toekomst, om behoud van biodiversiteit, schone lucht, voldoende ruimte om te wonen en te leven in een zeer dichtbevolkt en ruimtelijk gezien overbelast land.


Je bedoelt al die inwoners van Nederland, die gemiddeld meer dan 1 auto per gezin voor de deur hebben staan? Die zich blijven voortplanten in dit overbevolkte landje? Die in vliegtuigen stappen voor een weekendje Londen, of een vakantie verder weg? Die bij bedrijven werken die vele malen meer vervuilen? Die in mega woonwijken wonen?
Ik denk dat ik maar eens ga bepalen hoe mensen in een nieuwbouw wijk hun tuintje gaan inrichten. Want ik maak me namelijk grote zorgen om de biodiversiteit daar.

Askja schreef:
En nee, daarvoor hoeven echt niet alleen de boeren zich aan te passen/de prijs voor te betalen, maar ze moeten binnen een daarvoor te creëren kader wèl meewerken. En constructief meedenken.
Dan helpt het niet dat je iedereen die daar anders over denkt, framet als boer-hatende activisten die er niks van snappen en zich vooral met hun eigen zaken moeten bemoeien.
Bovendien, je hebt er op termijn alleen maar jezelf mee als boer als je je zo weinig constructief en zo conservatief opstelt.


Boeren doen niets anders dan zich constant aanpassen. Al tig jaren lang. Talloze ontwikkelingen, mbt stallen, diergezondheid, weidebeheer, natuurbeheer, vogelbescherming etc.etc.etc.
Weinig constructief en conservatief? Het is de afgelopen jaren gebleken dat er niet met de boeren maar tegen en over de boeren wordt gepraat. Dat is iets heel anders.

Askja schreef:
Waarom zou je als boer bijv. niet openstaan voor een toekomst waarin je als bedrijf geleidelijk, met overheidssteun, een transitie maakt van intensieve grootschalige (melk)veehouderij naar kleinschaliger en meer op kwaliteit gerichte productie, gecombineerd met bedrijvigheid in de vorm van natuurbeheer? Zoals in het door mij geciteerde voorstel?
Wat is daar mis mee?


Daar is helemaal niets mis mee. Maar er wordt niet ingezet op geleidelijk kleiner, er wordt tot nu toe ingezet op wegtreiteren. Maar ik snap dat wanneer het niet jezelf betreft, je geen idee hebt wat er zoal speelt. (dat is ook niet mogelijk uiteraard). Ben wel heel erg benieuwd wat 'natuurbeheer' dan is in Nederland. Wat ik ervan zie zijn de hectares vol JKK en andere zooi met dieren waar niet tot nauwelijks naar omgekeken wordt.
Ik ben overigens wel heel benieuwd hoe de BV Nederland zonder al die inkomsten van landbouw/veehouderij kan. En hoe al die toeleveranciers gaan overleven.

Laat maar, ik tel in jouw bijdrage in 1 alinea al meer vooroordelen dan in alle ietwat kritische posts in dit topic bij elkaar opgeteld. Knap!
ik wist ook wel dat het een kansloze missie was :D ;)
Dan maar voor de meelezers.

Kinke

Berichten: 20535
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 20:21

Tuurlijk Askja, jij hebt gelijk, degenen die uit ervaring spreken hebben het helemaal fout.

suffie
Berichten: 5714
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 20:35

Kinke schreef:
Ik ken persoonlijk geen boeren die de kont tegen de krib zetten, en ik ken er best wat persoonlijk :)
Zonder uitzondering zijn dat boeren die murw geslagen zijn na jarenlange 'rot op dierenbeulen/vervuilers' berichten en regelgeving, waarbij de meest ernstige regeltjes ook nog met terugwerkende kracht werden bedacht. Boeren die voor een melkprijs moeten leveren die hetzelfde of nog lager is dan tig jaar geleden. Die constant de zwarte piet toebedeeld krijgen mbt stikstof etc. door berekeningen die van geen kant kloppen.
Blijkbaar is azen op landbouwgrond voor die niet vervuilende bedrijven en mensen zo belangrijk dat vuile spelletjes zijn toegestaan. En dan al die mensen die geen boer zijn maar menen te weten hoe de boer denkt en dat ze het zelf veel beter kunnen, al die onzin moet je dan ook nog aanhoren.
Zelfs wij als hobbyisten (vleesvee) zijn helemaal klaar met dat gezeik/gezanik/regels


Ook wij kennen heel veel boeren, veel ex-collega's en geen van hen zet de kont tegen de krib. Wel zien we steeds meer moegestreden boeren, ze kunnen gewoon niet meer voldoen aan de regels, hoe graag ze ook willen. Als jij een spel speelt en halverwege veranderen de spelregels zeg je er de 1e keer iets van, de 2e keer wordt je boos en de 3e keer zeg je bekijk het maar. Op dat punt zijn veel boeren nu aangekomen, wat ze ook zeggen en doen, het heeft geen zin meer.
Juval, groot gelijk die instelling van jullie! Ik hoop oprecht dat jullie nog heel lang met plezier mogen en kunnen boeren +:)+

juval

Berichten: 13213
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 19:06

als de melkprijs nog wat aantrekt komende tijd gaan we toch eindelijk een keer serieus werk maken van een nieuwe stalinrichting. Dat is hard nodig. Zelf zou ik het liefst voor diepstrooisel gaan, maar aangezien we dichte vloeren hebben is dat kennelijk nogal een uitdaging. Nieuwe boxen staan ook op het verlanglijstje, met gekartelde of flexibele schoftboom. Je ziet tegenwoordig ook wel glasfiber of rubber boxafscheiding. Dat ziet er ook wel heel mooi uit.

Ik kwam dit artikel tegen: https://www.hpdetijd.nl/2021-03-23/boer ... IXK4Zn71i0

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:24

Ook Gert Jan Segers heeft het Paas weekeinde gebruikt voor bezinning *\o/* . Zaterdag was hij er al uit. Blijkbaar op Goede vrijdag niet alleen bezig met lijden en sterven van Jezus. Geen deelname meer aan een kabinet Rutte, was zijn Paasei., zelf gelegd. . Dat houdt dus in dat mevr. Schouten niet meer terugkeert op haar departement. Zijn we daar blij mee?
Daarmee is het weer onzeker of het departement in zijn huidige vorm blijft bestaan. En wie mogen we dan op Landbouw verwelkomen? Ruilhandel in de formatie met een D66'er? Ik moet er niet aan denken.

suffie
Berichten: 5714
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 21:52

Hebben jullie dit al gezien? Het is nog een voorstel, alleen is mijn ervaring dat het meeste er toch wel doorheen gedrukt wordt..... Even via deze site, omdat het anders allemaal downloadbare bestanden zijn van de overheid. Deze site heeft het allemaal al geplaatst voor ons.

https://www.jongbloed-fiscaaljuristen.n ... belasting/

ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 21:59

Word leuk, mag ik nadat een klant zijn paard heeft laten slachten nog even 400 innen :+

Word ook zo lekker veel paard gegeten dus logische redenering :+

Ik ben mogelijk beetje vreemde eend in dit topic, wij voelen ons 'paardenboer' , dus hoop dat ik naast meelezen ook soms wat mag meekletsen :)

juval

Berichten: 13213
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:51

ik denk dat er dan nog weinig paarden geslacht worden.

Die wet slachtbelasting is door de pvdd voorgesteld. Ik hoop en verwacht eigenlijk niet dat dat doorgaat.

dat de cu niet in het kabinet met rutte wil is denk ik niet heel positief voor ons, aangezien hij nu waarschijnlijk verder naar links moet uitwijken. Maar we zullen mw schouten niet missen denk ik. afwachten wat er voor terug komt, lijkt me een zware ministerpost.

ruitje, paardenboer is uiteraard ook een boer :)

dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:12

juval schreef:
Maar we zullen mw schouten niet missen denk ik. afwachten wat er voor terug komt



Tjeerd de Groot :')

Anoniem

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:01

Wat mij betreft zijn alle boeren welkom.

Maar wat ik laatst ook al zei. Optie om een apart topic te openen voor de boerinnen hier? Kunnen we daar lekker kletsen en hier discussies voeren, voor diegene die daar behoefte aan hebben :D

dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 22:25


BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 23:11

juval schreef:
ik denk dat er dan nog weinig paarden geslacht worden.

Die wet slachtbelasting is door de pvdd voorgesteld. Ik hoop en verwacht eigenlijk niet dat dat doorgaat.

dat de cu niet in het kabinet met rutte wil is denk ik niet heel positief voor ons, aangezien hij nu waarschijnlijk verder naar links moet uitwijken. Maar we zullen mw schouten niet missen denk ik. afwachten wat er voor terug komt, lijkt me een zware ministerpost.

ruitje, paardenboer is uiteraard ook een boer :)



Nou ben ik wel benieuwd, wat heeft rechts de afgelopen jaren allemaal voor moois aan boeren gebracht dan? Waar ben je bang voor dat links je brengt?

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 23:30

Ik ben bang dat 'links' ons gaat verplichten te produceren voor een onbestaande markt zodat wij in no time failliet zijn. Een markt voor peperduur geproduceerd voedsel, slechts weggelegd voor de Nederlandse elite.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 23:50

Tiepfoudt schreef:
Ik ben bang dat 'links' ons gaat verplichten te produceren voor een onbestaande markt zodat wij in no time failliet zijn. Een markt voor peperduur geproduceerd voedsel, slechts weggelegd voor de Nederlandse elite.


Doel je dan op 'biologisch' o.i.d.?

Kijk, linksom of rechtsom gaat er verder verduurzaamd moeten worden. Daar heeft de Nederlandse overheid verder ook niet zoveel over zeggen, dit móét van Europa omdat Nederland het echt bar slecht doet qua biodiversiteit en natuur algemeen. Dus dat gaat gebeuren.

Hoe ik het zie, als ik de plannen van de partijen in duik, is dat rechts het juist alleen maar erger zou maken voor boeren. Regelgeving zoals de PAS, die rechts er dan door drukt om de regels van de EU proberen te ontlopen terwijl iedereen eigenlijk al wist dat dat niet klopte. En dan nu weer in één keer veranderen, niet hun verantwoordelijkheid nemen en de boeren ervoor op laten draaien. Dat soort streken leveren. Dat zie ik links niet zo gauw doen, afgaande op hun partijplannen.

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 07:04

Maar dan snap ik niet dat ze de boeren willen aanpakken.

Hoe is al dat voedsel voor ons importeren duurzaam :? Dat ze dat eens aan banden leggen en iedereen gewoon voedsel van NL boeren eet.

NL loopt voorop met duurzaam boeren en wat gebeurt er? We jagen de boeren weg en importeren voedsel uit het buitenland met vervuilende vliegtuigen.
Vind ik raar. Ik snap bv echt niet waarom er in supermarkten nog vlees uit zuid-amerika mag liggen. En waarom er geen NL vlees in de supermarkten ligt.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 10:17

BaileyMix schreef:
Doel je dan op 'biologisch' o.i.d.?

Kijk, linksom of rechtsom gaat er verder verduurzaamd moeten worden. Daar heeft de Nederlandse overheid verder ook niet zoveel over zeggen, dit móét van Europa omdat Nederland het echt bar slecht doet qua biodiversiteit en natuur algemeen. Dus dat gaat gebeuren.

Hoe ik het zie, als ik de plannen van de partijen in duik, is dat rechts het juist alleen maar erger zou maken voor boeren. Regelgeving zoals de PAS, die rechts er dan door drukt om de regels van de EU proberen te ontlopen terwijl iedereen eigenlijk al wist dat dat niet klopte. En dan nu weer in één keer veranderen, niet hun verantwoordelijkheid nemen en de boeren ervoor op laten draaien. Dat soort streken leveren. Dat zie ik links niet zo gauw doen, afgaande op hun partijplannen.


Ons een faillissement in jagen, vind ik een meer achterbakse streek dan ons (in beperkte mate) enige ruimte te geven om te ondernemen :+

Jazeker doel ik op biologisch, en in mindere mate kringlooplandbouw. Als het om stikstof gaat, is er inderdaad ook een groot verschil tussen links en rechts. Ik zie het zo, met de plannen van rechts heeft ons bedrijf nog een toekomst en blijft er (weliswaar zeer beperkt) ruimte om te ondernemen met de visie die wij hebben. In de plannen van links zie ik geen toekomst meer voor ons bedrijf dat onze passie en levenswerk is. Dus dan is de afweging niet zo heel erg moeilijk, lijkt me.

Timmermans (EU): in 2030 moet 25% van de Europese landbouwgrond gebruikt worden voor biologische landbouw. Ondertussen daalt de animo onder Nederlandse boeren om over te schakelen naar biologisch gestaag. Al 4 jaar achtereen melden zich jaarlijks (fors) minder boeren aan bij SKAL om over te schakelen. Wellicht omdat het biologisch marktaandeel in de Nederlandse supermarkten niet meer is dan 3,2%. En wij moeten willens en wetens daarvoor gaan produceren, voor zo'n nichemarkt? Hoeveel boter op je hoofd kun je hebben en/of: hoe graag wil je ons weg hebben?

Ik geloof niet in het sprookje dat 'natuurinclusief boeren' heet, in het verweven van landbouw met natuur. Ik noem het een sprookje omdat politici doen alsof deze vorm van landbouw de wereld gaat redden en heel veel mensen er graag naar luisteren en in geloven. Heel eerlijk, als het dezelfde opbrengsten/ha zou opleveren stapten wij liever vandaag dan morgen nog over. Maar het probleem met een dergelijke landbouw is dat de opbrengsten flink onderuit zullen gaan en er dus meer ruimte nodig zal zijn voor voedselproductie. Ook al geniet ik met volle teugen van het gezoem op onze ministrookjes 'natuur' (met bloemen ingezaaide akkerranden, voor zover je dat natuur kunt noemen), er groeit geen voedsel en levert ons dus geen geld op. Maar ook een biologische akker is geen natuur, hoe je het ook wendt of keert. Een biologische akkerbouwer wil ook geen onkruid telen, maar voedsel.

Waar ik wel in geloof is de innovatieve kracht van de Nederlandse landbouw. Een landbouw die weinig hectares nodig heeft om veel voedsel te produceren, zodat ruimte overblijft voor échte natuur. Want ook al kotst een deel van de Nederlanders onze vorm van landbouw uit en moeten wij volgens hen radicaal veranderen, ons voedselsysteem is (volgens Nature, 2019) 1 van de 5 meest duurzame ter wereld. Ondertussen zie ik het als een morele plicht om te blijven zoeken naar oplossingen voor de problemen die we (mogelijk mede) veroorzaken.

Bedenk ook dat wij als landbouw niet als enige verantwoordelijk zijn voor het feit dat het 'dramatisch gesteld is met de Nederlandse biodiversiteit en natuur'. We wonen hier met 17 miljoen mensen op een kluitje. Na Malta zijn we het meest dichtbevolkte land van Europa. En al die inwoners willen snel van A naar B, dus is er in de afgelopen halve eeuw een geweldig snelwegennetwerk aangelegd. De Nederlandse snelwegen-dichtheid is 4 keer (!) zo hoog als het Europese gemiddelde. Al die snelwegen werken ook niet echt lekker mee aan het behoud van natuur, maar hebben de oorspronkelijke natuurgebieden versnipperd in parkjes (die ietwat aan natuur doen denken) waar we trouwens op zondag graag en masse naartoe trekken. Dat de rust in die parken totaal verstoord wordt, zal de Nederlandse burger een rotzorg zijn want 'de Nederlandse boer veroorzaakt alle problemen' en 'wij willen er even uit punt'.

Het PBL stelt trouwens dat landbouw én verstedelijking de belangrijkste oorzaken zijn van het verlies aan biodiversiteit. Saillant detail: de Nederlandse landbouwgrond is de afgelopen 30 jaar afgenomen met 12% (CLO, 2019), terwijl de verstedelijking naar mijn weten al tientallen jaren alleen maar verder toeneemt. Momenteel staan er geloof ik een miljoen woningen om te bouwen op de planning :+

https://www.nature.com/articles/s41597- ... t=deeplink

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 11:49

verootjoo schreef:
Maar dan snap ik niet dat ze de boeren willen aanpakken.

Hoe is al dat voedsel voor ons importeren duurzaam :? Dat ze dat eens aan banden leggen en iedereen gewoon voedsel van NL boeren eet.

NL loopt voorop met duurzaam boeren en wat gebeurt er? We jagen de boeren weg en importeren voedsel uit het buitenland met vervuilende vliegtuigen.
Vind ik raar. Ik snap bv echt niet waarom er in supermarkten nog vlees uit zuid-amerika mag liggen. En waarom er geen NL vlees in de supermarkten ligt.


Ja, maar juist de linkse partijen staan voor alles wat jij hier zegt te willen. Die waren fel tegen de vrijhandelsakkoorden omdat dat de Nederlandse boeren inderdaad op achterstand zet. De rechtse partijen, en natuurlijk al helemaal VVD, hebben dat erdoor geduwd.


Dus waarom wordt het onder de linkse partijen dan slechter voor de boeren? Als je kijkt naar acties uit het verleden, hun stemgedrag én hun toekomstplannen zijn het de rechtse partijen die het niet goed met boeren voor hebben.

Het is trouwens geen aanval hè, ik ben echt oprecht benieuwd want zie het hier zoveel voorbij komen maar begrijp niet waar dat idee vandaan komt.

juval

Berichten: 13213
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 11:54

misschien omdat partijen als GL, D66 en PvdD er hun levenswerk van maken om de boeren te willen halveren. Alleen maar hakken op de veehouderij. Ik denk dat ze daarom iets minder populair zijn onder boeren.. maar dat is natuurlijk gissen.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 12:05

Tiepfoudt schreef:
*knip*



Ik ben het echt totaal oneens met sommige dingen die je hier zegt.

Dat het een nichemarkt is, komt natuurlijk door falend beleid. Het is peperduur. Als de overheid wérkelijk zou inzetten op biologisch, zou dat beter gesubsidieerd zijn (en onwenselijke producten duurder) en zo haalbaar zijn voor boer én consument. Maar daar heb je een linkse overheid voor nodig, en niet wat er nu zit.

Over stikstof, rechts kan wel mooie plannen hebben maar hun plannen houden gewoon geen stand bij de Raad van State. Dus dan ga je exact hetzelfde weer hebben: nu op de korte termijn even ademruimte en dan over één of twee jaar blijkt er weer niks van te kloppen en wordt de klap alleen nog maar groter. Hoe langer we het uitstellen, hoe heftiger de maatregelen.

We verschillen van mening over natuurinclusief boeren. Ik geloof daar wel in, al ben ik ook van mening dat het huidige stelsel daarvoor niet optimaal is. Ik vind trouwen boeren ook niet zo'n fantastische term, want er is nog een wereld van verschil tussen akkerbouwers, fruittelers en veehouders etc.

Ik ben het met je eens dat de Nederlandse vorm van akkerbouw de meest effectieve manier is. Echter hebben we zó weinig ruimte, dat bv. dierlijke producten voor het buitenland echt totale waanzin is en een enorme verspilling van grond. Grond die inderdaad gebruikt zou moeten worden voor natuur én huizen. En hier komt ook weer dat belangrijke verschil tussen akkerbouw en veehouderij terug.

Ik ben het ook met je eens op het gebied van versnippering van natuurgebieden en dat mensen meer eigen verantwoordelijkheid moeten nemen. Maar daar wederom: dat is dus vanwege rechts beleid! Doet Henk Bleker nog een belletje rinkelen?

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 12:08

juval schreef:
misschien omdat partijen als GL, D66 en PvdD er hun levenswerk van maken om de boeren te willen halveren. Alleen maar hakken op de veehouderij. Ik denk dat ze daarom iets minder populair zijn onder boeren.. maar dat is natuurlijk gissen.


Maar dan heb je het dus alleen over veehouders, niet over akkerbouwers?

En willen halveren, de veestapel moet naar beneden, daar ontkom je echt niet aan. De linkse partijen willen dat nu en langzaamaan aanpakken en veehouders daarvoor echt heel flink compenseren. De rechtse partijen willen het uitstellen en réken maar dat ze dan op de vingers getikt worden en het in één keer veel sneller en zonder redelijke compensatie moet gebeuren.

juval

Berichten: 13213
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 12:42

de veestapel MOET helemaal niet halveren!
wat denk je dat er in de wereld gebeurt als in NL minder koeien, kippen en varkens gehouden worden??? in andere landen komen die er namelijk dubbel zo veel bij! De vraag naar vlees en zuivel groeit, de wereldbevolking groeit. Daar kan jij het niet mee eens zijn, maar het IS zo.
Het is behoorlijk arrogant te zeggen dat we in NL niet meer mogen produceren terwijl er in de wereld mensen van de honger sterven!
en ja, ik ben veehouder. Maar ook de akkerbouwers hebben het moeilijk hier in NL, te lage prijzen, wurgcontracten, regels mbt gewasbeschermingsmiddelen etc etc.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 13:09

BaileyMix schreef:
Dat het een nichemarkt is, komt natuurlijk door falend beleid. Het is peperduur. Als de overheid wérkelijk zou inzetten op biologisch, zou dat beter gesubsidieerd zijn (en onwenselijke producten duurder) en zo haalbaar zijn voor boer én consument. Maar daar heb je een linkse overheid voor nodig, en niet wat er nu zit.


Ik denk juist dat het goed is dat het een nichemarkt is, omdat het meer ruimte gebruikt voor voedselproductie. Ik denk niet dat we die kant op moeten willen. Niet in een tijd dat het besef indaalt dat ook natuur de ruimte moet krijgen. Echte natuur, geen wensnatuur op een biologisch akker. Volgens WUR zijn de opbrengsten/ha 30-35% lager in de biologische landbouw tov intensieve landbouw. Om dezelfde hoeveelheid voedsel te produceren is er dus 1/3 meer landbouwgrond nodig, terwijl op die grond de biodiversiteit slechts 1/10 beter is dan op een niet-biologische akker (Nature, 2014). Ik denk dat de biodiversiteit dan nog harder achteruit holt. Zeker lijkt biologische landbouw meer op natuur dan intensieve landbouw, maar het komt volgens mij bij lange na niet in de buurt van échte natuur. Ik denk dat het beter is voor de aarde om die extra grond die nodig zou zijn voor biologische landbouw échte natuur te laten blijven/worden.

BaileyMix schreef:
Over stikstof, rechts kan wel mooie plannen hebben maar hun plannen houden gewoon geen stand bij de Raad van State. Dus dan ga je exact hetzelfde weer hebben: nu op de korte termijn even ademruimte en dan over één of twee jaar blijkt er weer niks van te kloppen en wordt de klap alleen nog maar groter. Hoe langer we het uitstellen, hoe heftiger de maatregelen.


Sorry, maar dit gaat mij veel te kort door de bocht. Het stikstofprobleem is feitelijk het gevolg van een groeiende bevolking in een toch al propvol land. We stoten met zijn allen al zoveel stikstof uit, dat er eigenlijk niets meer bij mag. Maar, dat rijmt niet met 1 miljoen extra woningen en een uitbreidende infrastructuur. Terwijl wij in de landbouw eigenlijk geen probleem hebben wat stikstof betreft. Als wij meer koeien willen houden, kan dat alleen omdat een andere boer minder koeien houdt/stopt met zijn bedrijf. Onze sector breidt dus niet uit. Het zijn andere sectoren die willen/moeten uitbreiden omwille van de groeiende bevolking, en daarvoor ruimte nodig hebben. Die ruimte moet van ons komen en dat gaat ten koste van onze ondernemingsruimte en dus toekomstperspectief. Ik vind dat niet eerlijk, oa omdat wij niet degene zijn die aan het uitbreiden zijn en imo dus ook het werkelijke probleem niet zijn.

Stel, je verplicht ons om ons bedrijf te extensiveren. Hoe gaan we dat op een eerlijke manier doen? De helft van onze koeien naar de slager sturen? Onze omzet (jaarlijks rond de €400.000) zal halveren. Maal een 16.000 melkveebedrijven in Nederland, komt dat jaarlijks neer op ruim 3 miljard. Ieder jaar, alleen al voor de melkveehouderij. Om nog maar te zwijgen over de varkens- en pluimveehouderij. Pure kapitaalvernietiging als je het mij vraagt. Geen optie, wat mij betreft. Andere optie dan, 40 ha grond à €60.000/ha = €2,5 miljoen erbij kopen? Behalve dat het eenmalige kosten zijn (ipv jaarlijks terugkerende kosten), zal het landbouwareaal dus flink uitgebreid moeten worden. Dat is natuurlijk een utopie, zeker voor alle landbouwbedrijven in Nederland. En dat terwijl 'links' ook ruimte wil geven aan natuur en woningbouw. Lang verhaal kort, iedereen (woningbouw, infrastructuur, een landbouw die verplicht wordt te extensiveren) heeft meer ruimte nodig. Maar de ruimte is op in Nederland. We kunnen niet allemaal uitbreiden. Er zal ingeleverd moeten worden. Ik vraag mij echter af hoe 'links' dit voor zich ziet, zonder ons te laten vallen.

BaileyMix schreef:
Ik ben het met je eens dat de Nederlandse vorm van akkerbouw de meest effectieve manier is. Echter hebben we zó weinig ruimte, dat bv. dierlijke producten voor het buitenland echt totale waanzin is en een enorme verspilling van grond. Grond die inderdaad gebruikt zou moeten worden voor natuur én huizen. En hier komt ook weer dat belangrijke verschil tussen akkerbouw en veehouderij terug.


We hebben inderdaad weinig ruimte, maar we doen het wel zeer efficiënt. De vraag in de wereld is er en verandert niet als Nederland haar productie halveert. De vervuiling wordt op zijn minst gewoon verplaatst, met een grote kans dat het ook nog eens minder efficiënt gebeurt en de totale vervuiling op de wereld dus alleen maar toeneemt.

BaileyMix schreef:
Ik ben het ook met je eens op het gebied van versnippering van natuurgebieden en dat mensen meer eigen verantwoordelijkheid moeten nemen. Maar daar wederom: dat is dus vanwege rechts beleid! Doet Henk Bleker nog een belletje rinkelen?


Zeker doet Henk Bleker mij een belletje rinkelen. Ik ben het bij lange na niet altijd eens geweest met zijn beleid. Maar het verschil met Bleker en linkse politici is dat hij ons niet afschildert als het probleem waar men van af moet. Want ik vind niet dat wij het probleem zijn. Tjeerd de Groot, Laura Bromet en consorten presenteren ons continu als het probleem. Dat is voor mij de reden waarom ik nóóit van mijn leven op een linkse partij zal stemmen. Achterbakse mensen vind ik de zojuist genoemde personen.

Mijn probleem met veel linkse politici is dus enerzijds dat ze ons presenteren als het probleem en dat ze anderzijds niet bepaald een plan met toekomstperspectief voor ons klaar hebben liggen. Of iets wat er tenminste enigszins op lijkt. Het lijkt nergens op, behalve dat ze van ons af willen :+

dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 19:00

Volgens mij kun je het heel simpel stellen, er is geen partij die echt op een goede toekomst voor de boeren uit is. Links roept eigenlijk alleen maar negatief over boeren, dus je zal wel gek zijn om daarop te stemmen. Het enige wat ze lijken te roepen is dat we minder vee moeten houden. En dan?
We weten van de politiek toch allang dat ze wel A zeggen en vervolgens bij B geen gehoor geven. Oftewel, wel al het vee aan de haak en alsnog geen beter toekomstplaatje. Het is kiezen uit de minst slechte, dan maar voor diegene die niet elk probleem bij de boeren neerlegt.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:26

dakplaat schreef:
Volgens mij kun je het heel simpel stellen, er is geen partij die echt op een goede toekomst voor de boeren uit is. Links roept eigenlijk alleen maar negatief over boeren, dus je zal wel gek zijn om daarop te stemmen. Het enige wat ze lijken te roepen is dat we minder vee moeten houden. En dan?
We weten van de politiek toch allang dat ze wel A zeggen en vervolgens bij B geen gehoor geven. Oftewel, wel al het vee aan de haak en alsnog geen beter toekomstplaatje. Het is kiezen uit de minst slechte, dan maar voor diegene die niet elk probleem bij de boeren neerlegt.


Beter had ik het niet kunnen samenvatten :D

Ik vind het wel frappant dat sommige mensen lijken te denken dat wij een of andere grote fanclub van het CDA zijn. Dat is allang niet meer zo, vooral omdat ik vind dat ze onze belangen onvoldoende verdedigen en vooral beargumenteren. Zoals Caroline van der Plas gisteren wel (imo) uitstekend deed bij Op1. De discussie tussen Ed Nijpels en haar is zo tekenend: meneer weet niet hoe snel hij het stikstofprobleem als argument in de pot moet gooien, maar als Van der Plas vraagt of hij een idee heeft hoeveel de sector heeft gereduceerd heeft hij geen idee. Hij durfde nog geen gokje te wagen. Die man ging af als een gieter.