steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15409
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 10:25

juval schreef:
Mercosur deal bijvoorbeeld, of de kippen uit Oekraine.
gisteren nog een heel stuk in de krant van de NVWA over ongeoorloofde (gif?)stoffen op groenten uit Afrika..


Wat dus aangeeft dat de geïmporteerd producten aan dezelfde eisen moeten voldoen als de in eigen land geteelde producten qua normen voor residu van gbm.
Riep er iemand over oneerlijke concurrentie?

Maanon_
Berichten: 1139
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 10:26

Windbloem schreef:
Dat is vervelend maar dat is het ondernemerschap. Daar hebben producenten in allerlei sectoren natuurlijk mee te maken. Het is als ondernemer altijd aanpassen of ten onder gaan. Mijn vader had een textielbedrijf, daar was dat niet anders.


Ik zeg toch nergens dat het geen ondernemerschap is? Hoef je mij niet te vertellen. Maar als jij hier verkondigt dat je wel peultjes uit Afrika moet eten omdat het hier niet geproduceerd wordt is dat onzin. Dat wordt hier wel geproduceerd, maar niet afgenomen. En daarom moet jij peultjes uit Afrika eten, niet omdat de Nederlandse boer dat niet produceert.

juval

Berichten: 13230
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 10:35

Janneke2 schreef:
juval schreef:
klopt, en die regels moeten er ook zijn... ik heb het dus over de oneerlijke concurrentie vanuit het buitenland.


Volgens mij hebben we het nu over bedrijfseconomie. (Op zich een prima onderwerp.)

Ik snap dat een ondernemer niet staat te juichen als er een concurrent bij komt.

Maar wanneer is concurrentie oneerlijk?
De warenwet verplicht iedereen om zaken als herkomst te vermelden en toegevoegde hormonen, genetisch gemanipuleerde of gemodificeerde gewassen etc etc hoort op het etiket te staan- en geeft de Nederlandse biologische boeren ruim de gelegenheid om te concurreren op kwaliteit.
Wellicht een zware opgave, maar niet per se oneerlijk.


concurrentie is oneerlijk als in het buitenland veel soepeler regels gelden op het gebied van Milieu Klimaat en Dierenwelzijn. Buitenlandse boeren kunnen hierdoor veel goedkoper produceren en aan de Nederlandse supermarkten leveren. Dat is oneerlijk. Dat is wereldwijd, in Europa, Nederland en zelfs op provinciaal niveau zo verschillend en dus oneerlijk. Daar zijn de protesten tegen.
wie leest de etiketten in de supermarkt? als je uberhaupt keuze hebt. Sommige supermarkten verkopen niet eens nederlands rundvlees.

Overigens voel ik mij steeds minder vrije ondernemer maar meer toeleverancier van grondstof, slaaf van de melkfabriek. Ik heb maar heel weinig eigen vrijheid over

fransje23

Berichten: 15409
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 10:40

Als de boeren hier daardoor geen producten kunnen leveren zou dat concurrentie zijn maar he , tweede exporteur van agrarische producten in de wereld!
Er wordt veel geïmporteerd omdat het exporteren van Nederlandse producten en een goedkope vervanger importeren meer winst oplevert.

IMANDRA

Berichten: 9813
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 11:09

juval schreef:
dat de burger erbij betrokken wordt is in mijn ogen wel logisch. De burgers hebben grote invloed als consument. Als de burgers/consumenten voor Nederlandse producten gaat kiezen, in de supermarkten en speciaalwinkels, is dat voor de boeren in Nederland veel beter! maar dan moeten ze deze keuze wel hebben.

Ook een bewustwording van de burgers van de gevolgen van het stemgedrag voor de nederlandse boeren kan geen kwaad. Wellicht dat er in het stemhokje ook dat als overweging kan worden meegenomen. Wat dat betreft hebben de burgers (boeren zijn ook burgers toch?) zeker wel invloed op de politiek en ja, ook op Brussel.


Mwah, kan me indenken dat je de burger wil betrekken, maar dan niet met de communicatie die nu wordt gebruikt. Ga dan juist die winkeltjes overal adverteren, hang posters op in (de buurt van) supermarkten die écht Nederlands product promoten. Genoeg opties, en nog meer opties als je er wat geld tegenaan gooit. Vervolgens ga je bij het boerenwinkeltje uitleggen hoe de situatie zit, wanneer men ervoor open staat. Zó bereik je de burger. Niet door -sorry- nutteloze protesten. Mocht een van de boeren hier interesse in hebben, stuur gerust een PB. Ik denk graag mee (werk als strateeg in de reclame).

Verder eens met Windbloem en Janneke2. Verwoord het misschien niet even handig, maar zo zie ik het inderdaad ook.

Loretta
Berichten: 8783
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 11:25

ruitje schreef:
Windbloem, ik ben geen boer en ik was degene die je terugfloot en zei dat er niet minder vlees word gegeten.

Dat is gewoon een feit, dat die vraag er is.

En blijkbaar is het voor jou onmogelijk om te bedenken dat iemand die mening kan hebben en geen boer is :+ .

In je laatste post praat je namens jezelf, er zijn genoeg mensen die wel de boeren steunen en geen boer zijn.

Ik ben daar een van, en mogelijk gezien de niet dalende vraag van vlees heb ik schokkend nieuws voor je: misschien zijn er wel meer die de manier waarop het gaat in NL wel prima vinden :+ .

Ik vind het dierenwelzijn in NL goed, het feit dat we exporteren goed. En dat vond ik voor deze protesten ook al.

En ik ben HBO opgeleid en stem geen Baudet, ook schokkend denk ik :')


De nuance is vaak zoek denk ik. Sommige mensen denken dat alles heel zwart wit is. Maar waarom je nu opeens als boer of burger die de boeren steunt gelijk een Baudetstemmer zou moeten zijn die link ontgaat mij volledig

Janneke2

Berichten: 22809
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 11:26

juval schreef:
concurrentie is oneerlijk als in het buitenland veel soepeler regels gelden op het gebied van milieu klimaat en dierenwelzijn. Buitenlandse boeren kunnen hierdoor veel goedkoper produceren en aan de Nederlandse supermarkten leveren. Dat is oneerlijk. Dat is wereldwijd, in Europa, Nederland en zelfs op provinciaal niveau zo verschillend en dus oneerlijk. Daar zijn de protesten tegen.
wie leest de etiketten in de supermarkt? als je uberhaupt keuze hebt. Sommige supermarkten verkopen niet eens nederlands rundvlees.

Overigens voel ik mij steeds minder vrije ondernemer maar meer toeleverancier van grondstof, slaaf van de melkfabriek. Ik heb maar heel weinig eigen vrijheid over

Hoofdletters en dikgedrukt door mij, J. aangepast.

Er is 1 voordeel van het presidentschap van Trump: hij heeft een handelsaccoord tussen de VS en de EU van tafel geveegd dat ik niet zag zitten. Ik vind eten over de oceaan verschepen sowieso niet wenselijk, al helemaal niet als het zoiets bederfelijks als 'vers' vlees betreft - en op de 'kwaliteit' van de US of A zitten we ook niet te wachten.

Verder lees ik etiketten en bezoek ik als zuinige huisvrouw meerdere supermarkten en 'de markt op zaterdag'.

En mijn vraag ging er over, in hoeverre concurrentie oneerlijk is, als je als ondernemer in de gelegenheid bent om je eigen kwaliteitsproducten nadrukkelijk aan te prijzen.

En je kunt als Nederlands staatsburger stemmen op een partij die vindt dat de kartelwaakhond anders ingesteld moet worden, zodat individuele boeren een vuist kunnen maken tegen de supermarktketens.

IMANDRA

Berichten: 9813
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 11:29

Loretta het ging denk ik om de puntenlijst van FDF. Daarin stond iets van '1000 miljard voor niet bewezen klimaatproblematiek'. Dat is echt een punt van Baudet/FvD.

Maar het is natuurlijk niet zo dat alle boeren FvD stemmen of überhaupt diezelfde gedachtegang hebben :).

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 11:34

Windbloem schreef:
Ik denk dat je je geen illusies moet maken en dat dit zo is.

Ik denk dat er geen mens in Nederland begrijpt en het nodig vindt om 20 miljoen varkens per jaar te houden/produceren (en dan ook nog grotendeels dieronvriendelijk), of waarom rond de 1 miljoen koeien samen 13,8 miljard liter melk moeten produceren per jaar.
En dan laat ik kippen en vleeskoeien er nog buiten.

En ik denk dat geen mens de spanddoeken begrijpt met ‘wij voeden u’, want iedereen begrijpt dat je dáár geen 13,8 miljard liter melk per jaar voor nodig hebt of 20 miljoen varkens. Of bedoelen jullie dat je Azie voorziet van varkensvlees. Dát klopt namelijk.

Zeg gewoon dat je bedrijf op de tocht staat en dat je dat poedersuiker vindt. Maar begin niet over voedselproductie want dan kan je met een klein percentage van de boeren ook wel toe. Ik vind het een beetje vals sentiment en proberen zo de burger mee te krijgen. Je hebt gewoon een zakelijk conflict met de overheid. Hou het daar bij.


Geen mens? Heb je onder een steen gelegen de afgelopen maanden? Wij waren blij verrast (understatement) door de steun uit een voor ons onverwachte hoek: burgers. Een groep waarvan wij meer en meer het idee kregen dat wij niets goed doen (dierenwelzijn, milieu, klimaat). Wat blijkt? Die kritiek komt helemaal niet van het gros van de Nederlandse bevolking, maar van een klein groepje harde schreeuwers in de vorm van dieren- en klimaatactivisten. Anders dan jij denkt, zijn er nogal wat mensen die het goed vinden zoals het nu is, maar die hoor je doorgaans niet. Maar ik voel hem al aankomen, dat zijn natuurlijk allemaal mensen met een hele dikke laag boter op hun hoofd. Carnivoren tot en met. Of zijn dat misschien mensen die verder kijken dan hun neus lang is en die wel doorhebben dat het klimaat er helemaal niet mee geholpen is wanneer wij hier de productie halveren.

De wereldbevolking groeit, in delen van de wereld wordt men steeds rijker. De mondiale vraag naar dierlijke producten is groeiende. Volgens de FAO (VN) zal de vraag toenemen van 228 miljoen ton vlees (in 2010) naar 463 miljoen ton in 2050. Dat kun je niet leuk vinden, het is de wereld waarin we leven. Die vraag gaat niet veranderen omdat wij in Nederland besluiten de helft van de veestapel naar het slachthuis te brengen. De productie in Nederland is een van de meest efficiënte ter wereld én er is oog voor dierenwelzijn. Je kunt blijven klagen dat er hier veel mis gaat (en in sommige gevallen ben ik het daarin met je eens), ga eens de wijde wereld in en bekijk met eigen ogen hoe men in het buitenland tegen dieren aankijkt. Dan klap je in je handjes als je weer terug bent in Nederland. Ik heb het al eerder genoemd, op een aantal bedrijven in Polen trof ik een treurnis aan die je hier in Nederland niet mee gaat maken.

Ik zeg nergens dat onze voedselvoorziening op de tocht komt te staan wanneer hier de productie gehalveerd wordt. Maar zie toch eens onder ogen dat het gewoon elders geproduceerd wordt (doorgaans minder efficiënt, dus met meer landbouwgrond en meer dieren) en deze kant op moet komen. Dat gaat niet per fiets ;)

En dan ook aan jou de vraag, gezien je vijandige houding tegenover FDF (aanhangers). Jij kent die mensen persoonlijk en je bent op de hoogte van de investeringen die zij wellicht de afgelopen 20 jaar gedaan hebben om te voldoen aan de regels? Want je weet zo goed te beoordelen dat zij conservatief zijn, daarom ga ik daar maar vanuit dat je ze kent.

IMANDRA

Berichten: 9813
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 11:40

Typfoudt er zit een verschil tussen geen dieren mogen houden aldus dierenactivisten, en het niet nodig vinden dat we veel meer produceren dan Nederland nodig heeft: denk dat Windbloem met haar opmerking daarop doelt.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 11:43

Het zou me verbazen dat de Nederlandse vraag naar vlees niet daalt, in België daalt de vleesconsumptie namelijk wel.
Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43435
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 12:21

Tiepfoudt schreef:
Geen mens? Heb je onder een steen gelegen de afgelopen maanden? Wij waren blij verrast (understatement) door de steun uit een voor ons onverwachte hoek: burgers. Een groep waarvan wij meer en meer het idee kregen dat wij niets goed doen (dierenwelzijn, milieu, klimaat). Wat blijkt? Die kritiek komt helemaal niet van het gros van de Nederlandse bevolking, maar van een klein groepje harde schreeuwers in de vorm van dieren- en klimaatactivisten.

Het is natuurlijk hartstikke fijn als de burgers zeggen dat ze de boeren steunen.. maar ze handelen er niet naar.
Laatst zag ik nog een enquête uitslag voorbij komen, ik weet niet meer waar maar ik dacht Hart van Nederland, en daar bleek dat ruim 80% van de mensen de prijs van hun stukje vlees het allerbelangrijkst vindt. Dan nog een 10% die dierenwelzijn belangrijker vindt, en 10% die meer voor hun vlees zou willen betalen voor de Nederlandse boer.
Ik schrok daar wel van.

Ik ben wel benieuwd of er sinds de acties meer mensen vlees bij de boer/slager zijn gaan kopen, maar ik denk dat ik het antwoord wel weet..
Mensen kunnen heel hard roepen dat ze voor de boeren en voor het klimaat etc zijn, maar uiteindelijk telt vooral de prijs.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 11-12-19 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 22809
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 12:24

Tiepfoudt schreef:
Wij waren blij verrast (understatement) door de steun uit een voor ons onverwachte hoek: burgers. Een groep waarvan wij meer en meer het idee kregen dat wij niets goed doen (dierenwelzijn, milieu, klimaat). Wat blijkt? Die kritiek komt helemaal niet van het gros van de Nederlandse bevolking, maar van een klein groepje harde schreeuwers in de vorm van dieren- en klimaatactivisten.

...nu wil ik altijd graag mensen blij maken, maar om een of andere reden lukt dat niet altijd.

Ik ben zowel mens, burger, consument, oma en ook een soort van milieuactivist, want ik gun niemand een wereld die drie graden warmer is dan onze huidige rokende puinhoop.
Syrië was de tweede klimaatoorlog.
De woestijnen rukken al tientallen jaren op.
Ik herhaal het maar even.

Ik ben bereid om boeren op allerlei manieren te steunen, maar het roer moet wel drastisch om.
"Mensen die het goed vinden zoals het nu is" hoor ik helaas veel te veel.

De politiek begint nu eindelijk de struisvogelkop uit het zand te halen - en ik hoop maar dat het kalf nog niet verdronken is, maar veel schelen doet het niet.

Citaat:
Of zijn dat misschien mensen die verder kijken dan hun neus lang is en die wel doorhebben dat het klimaat er helemaal niet mee geholpen is wanneer wij hier de productie halveren.

????
Hoezo: halveren?
Ja, een D66 er heeft daar iets over geroepen. De veestapel kleiner. Dat weet ik.

Maar halveren van de veestapel is iets anders dan het roer omgooien.
Halveren was zelfs bij hem een middel, geen doel.

Dus mag de emotie er alsjeblieft uit?
Of spreek gewoon over je emoties, ook prima, maar niet deze nare mengeling van halve feiten, emoties en veroordelingen.

Het gaat mij als oma en klimaat bezorgde niet per se om "dat de productie omlaag gaat" (al vind ik het raar en onwenselijk, hoeveel wij exporteren),
de landbouwsector heeft helaas een veel te grote ecologische voetafdruk en DAT moet anders.
Dat moet, dat is simpelweg verder kijken dan de eigen neus lang is - en niet alleen boeren brengen offers.
Wij allemaal.
Citaat:
De wereldbevolking groeit, in delen van de wereld wordt men steeds rijker. De mondiale vraag naar dierlijke producten is groeiende. Volgens de FAO (VN) zal de vraag toenemen van 228 miljoen ton vlees (in 2010) naar 463 miljoen ton in 2050. Dat kun je niet leuk vinden, het is de wereld waarin we leven. Die vraag gaat niet veranderen omdat wij in Nederland besluiten de helft van de veestapel naar het slachthuis te brengen.

Houd toch op.

Wie echt wil produceren voor dit soort consumptie, gaat maar naar een buitenland.
En behalve 'dat ik het niet leuk vind', het is onwenselijk en er wordt met man en macht aan gewerkt om het wereldvoedselvraagstuk op te lossen.

Graag ook met eerlijke prijzen: gewoon 20 euro voor een ons biefstuk ofzo.
Laat mensen maar betalen voor de milieuschade die het oplevert.

En ik vind de honger vanwege de droogte door de oprukkende woestijnen eerlijk gezegd belangrijker dan de productie van luxegoederen zoals biefstuk.
(Of vlees luxe is - misschien niet, maar eet dan het hele dier, ook orgaanvlees. Of eet sprinkhanen, of meelwormen. Of spul van de vegetarische slager. Of zeegroente.)

Citaat:
De productie in Nederland is een van de meest efficiënte ter wereld én er is oog voor dierenwelzijn. Je kunt blijven klagen dat er hier veel mis gaat (en in sommige gevallen ben ik het daarin met je eens), ga eens de wijde wereld in en bekijk met eigen ogen hoe men in het buitenland tegen dieren aankijkt. Dan klap je in je handjes als je weer terug bent in Nederland. Ik heb het al eerder genoemd, op een aantal bedrijven in Polen trof ik een treurnis aan die je hier in Nederland niet mee gaat maken.

Europese regels...?
Die poolse treurnis wordt ook aangepakt.

En efficiëntie...? Wat bedoel je...? Heb je de ecologische voetafdruk meegerekend?
Tot die tijd heb ik mijn vragen bij die efficiëntie, is vrees ik dat het milieu, en dus onze kleinkinderen er voor op mogen draaien.
Citaat:
Ik zeg nergens dat onze voedselvoorziening op de tocht komt te staan wanneer hier de productie gehalveerd wordt. Maar zie toch eens onder ogen dat het gewoon elders geproduceerd wordt (doorgaans minder efficiënt, dus met meer landbouwgrond en meer dieren) en deze kant op moet komen. Dat gaat niet per fiets ;)

En dan ook aan jou de vraag, gezien je vijandige houding tegenover FDF (aanhangers). Jij kent die mensen persoonlijk en je bent op de hoogte van de investeringen die zij wellicht de afgelopen 20 jaar gedaan hebben om te voldoen aan de regels? Want je weet zo goed te beoordelen dat zij conservatief zijn, daarom ga ik daar maar vanuit dat je ze kent.


Ik hoor tot diegenen die de oplossing van het wereldvoedselvraagstuk zien in zeegroenten, herbebossing, insecten eten en eerlijke prijzen.

De hoeveelheid productie in Nederland is NIET van invloed op onze voedselvoorziening.
(Er zal best een verband zijn, maar gezien de hoeveelheid export is onze productie ongelijk aan wat er in Nederland beschikbaar is.)
Ik hoop op snelle ontwikkeling van de "zeebouw", van verdere ontwikkeling van dierlijke eiwitten uit meelwormen etc., en een stevige hoeveelheid subsidie om de "biologische" landbouw (het zou een tautologie moeten zijn) verder te ontwikkelen.

(En voor de goede orde: ik heb kritiek op de standpunten van FDF, ken een aantal boeren persoonlijk en weet van forse investeringen. Bij veel boeren gaat het bloed koken bij het woord 'ambtenaar', of wetgeving, of vul maar in.
Ik heb geen uitspraken gedaan over conservatief zijn, binnen bepaalde grenzen ben ik dat zelf ook ;) en boeren horen conservatief te zijn, niets mis mee.)

Kinke

Berichten: 20553
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 12:57

Tiepfoudt, even een dikke :+: :+: Diep respect dat jij nog dingen uitlegt en de energie hebt om te posten in dit topic. Ik heb het opgegeven in ieder geval.
Maanon, super dat jij uitlegt hoe het in de akkerbouw gaat.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 13:02

Windbloem schreef:
juval schreef:
ik weet niet of er akkerbouwers hier op bokt zitten maar tijdens de protesten zijn ze zeker wel aanwezig. Ook de akkerbouw heeft te maken met een veel te lage opbrengst voor hun product en zeer strenge regels voor de gewasbeschermingsmiddelen welke buiten de EU niet of veel minder gelden.



Godzijdank ja! Ga lekker in de Verenigde Staten boeren waar je de roundup zo over je akkers mag vliegen en je in de zak van Monsanto zit met genetisch gemanipuleerde zaden. Alsof dat zo’n feest is.

Als consument en burger wordt je in de EU juist beschermd door die strenge regelgeving!
Je zit echt totaal mis als je denkt hiermee steun van de burgers te krijgen. Ga liever inzetten op mínder of andere bestrijdingsmiddelen ipv klagen over strenge regels. Ik heb niks tegen boeren, prachtig vak, maar je moet wel met je tijd meegaan.



Dit is weer zo kortzichtig, je hebt geen idee wat je zegt.
Zo was er bijvoorbeeld een middel dat wij niet al een paar jaar niet meer in de aardappel mogen gebruiken. was voor ziek of rot. maar dat zelfde middel wordt wel gebruikt op de buitenkant van de mandarijntjes om ze een mooie glans te geven. De wereld is rot. Ik baal er van om daar de schuld van te krijgen. Accepteer dat de wereld rot en corrupt is en houd op om de boeren de zwarte piet toe te spelen.

fransje23

Berichten: 15409
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 13:18

Tiepfoudt schreef:
Geen mens? Heb je onder een steen gelegen de afgelopen maanden? Wij waren blij verrast (understatement) door de steun uit een voor ons onverwachte hoek: burgers. Een groep waarvan wij meer en meer het idee kregen dat wij niets goed doen (dierenwelzijn, milieu, klimaat). Wat blijkt? Die kritiek komt helemaal niet van het gros van de Nederlandse bevolking, maar van een klein groepje harde schreeuwers in de vorm van dieren- en klimaatactivisten. Anders dan jij denkt, zijn er nogal wat mensen die het goed vinden zoals het nu is, maar die hoor je doorgaans niet. Maar ik voel hem al aankomen, dat zijn natuurlijk allemaal mensen met een hele dikke laag boter op hun hoofd. Carnivoren tot en met. Of zijn dat misschien mensen die verder kijken dan hun neus lang is en die wel doorhebben dat het klimaat er helemaal niet mee geholpen is wanneer wij hier de productie halveren.


Als je daadwerkelijk dacht dat alle burgers "anti-boer" zouden zijn hebben jullie onder een steen geleefd en het gezond boerenverstand uit gezet.

Over het algemeen zijn de meeste mensen sowieso gematigd en een deel hebben een totale desinteresse.

Mensen vinden het vooral goed zoals het nu is als het hun voordeel oplevert of in ieder geval niets extra's kost.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 13:32

Janneke2 schreef:
...nu wil ik altijd graag mensen blij maken, maar om een of andere reden lukt dat niet altijd.

Ik ben zowel mens, burger, consument, oma en ook een soort van milieuactivist, want ik gun niemand een wereld die drie graden warmer is dan onze huidige rokende puinhoop.
Syrië was de tweede klimaatoorlog.
De woestijnen rukken al tientallen jaren op.
Ik herhaal het maar even.

Ik ben bereid om boeren op allerlei manieren te steunen, maar het roer moet wel drastisch om.
"Mensen die het goed vinden zoals het nu is" hoor ik helaas veel te veel.

De politiek begint nu eindelijk de struisvogelkop uit het zand te halen - en ik hoop maar dat het kalf nog niet verdronken is, maar veel schelen doet het niet.


Sprookje nummer zoveel. Zie Amercentrale, Lelystad, Isover, enzovoort. Een industriëel bedrijf mag net zoveel uitstoten als 5 melkveebedrijven en ze hoeven het niet eens te registreren. Ze hoeven niet eens een natuurvergunning te hebben. De industrie kan haar gang gaan.

Voor de zoveelste keer: de maat is vol. De maat is vol omdat wij een ton investeren om een reductie van 300 kg stikstof proberen te bereiken, en er aan de industriële kant een vergunning afgegeven wordt die gelijk staat aan 400 melkveebedrijven.

Kun je dat begrijpen? Iedere (wanhopige) poging van ons om stikstofemissie te reduceren is zinloos.

Janneke2 schreef:
????
Hoezo: halveren?
Ja, een D66 er heeft daar iets over geroepen. De veestapel kleiner. Dat weet ik.

Maar halveren van de veestapel is iets anders dan het roer omgooien.
Halveren was zelfs bij hem een middel, geen doel.

Dus mag de emotie er alsjeblieft uit?
Of spreek gewoon over je emoties, ook prima, maar niet deze nare mengeling van halve feiten, emoties en veroordelingen.

Het gaat mij als oma en klimaat bezorgde niet per se om "dat de productie omlaag gaat" (al vind ik het raar en onwenselijk, hoeveel wij exporteren),
de landbouwsector heeft helaas een veel te grote ecologische voetafdruk en DAT moet anders.
Dat moet, dat is simpelweg verder kijken dan de eigen neus lang is - en niet alleen boeren brengen offers.
Wij allemaal.


Heb je gelezen wat er in de provincie Noord-Brabant gaande is? Hoe men daar de boeren weg wil jagen en de ruimte die daardoor ontstaat gaat gebruiken voor economie? Niet voor de natuur. Wat een verrassing.

Wij allemaal. Behalve de industrie. Het is meer dan duidelijk. De industrie lacht om de hoeveelheden stikstof die wij op ons melkveebedrijfje uitstoten. Ze stoten 5 keer meer uit en ze hoeven niet eens te rapporteren wat zij uitstoten. Er zijn duizenden industriële bedrijven die niet eens een natuurvergunning hebben, terwijl zij dat op basis van hun uitstoot wel zouden moeten hebben. Geen haan die er naar kraait.

Janneke2 schreef:
Houd toch op.

Wie echt wil produceren voor dit soort consumptie, gaat maar naar een buitenland.


Want dan is het in ieder geval uit jou krappe blikveld verdwenen. Hoe hypocriet.

Janneke2 schreef:
Europese regels...?
Die poolse treurnis wordt ook aangepakt.


Sprookje. Daar heb ik namelijk weinig van gemerkt. Ga zelf een kijkje nemen zou ik zeggen. Je kunt regels opleggen en die (niet) handhaven, maar je kunt niet veranderen hoe men als mens aankijkt tegen dieren. Dat is een proces van tientallen jaren. Ter illustratie: in een kruiwagen lag een dood stierkalf met een ingeslagen kop, omdat het te licht was. Levert niets op en toen ik over euthanasie begon, hoe triest ook, werd ik uitgelachen. Grapjas, we gaan zeker nog geld uitgeven aan zo'n mieterig beest. Voorop stellend dat zoiets bij ons thuis niet voorkomt, zou ik mij doodschamen als dat kalf daar ligt terwijl er een groep boeren op bezoek komt. Geschokt dat men een kalf doodslaat omdat het niets oplevert, en misschien nog wel meer geschokt dat het de normaalste zaak van de wereld was.

fransje23 schreef:
Als je daadwerkelijk dacht dat alle burgers "anti-boer" zouden zijn hebben jullie onder een steen geleefd en het gezond boerenverstand uit gezet.


Dit is een knap staaltje bepalen hoe een ander zich zou moeten voelen. Vergelijkbaar met stellen dat donkere mensen zich niet gediscrimineerd zouden moeten voelen door zwarte piet. Als ik iets geleerd heb de afgelopen jaren, dan is het wel dat iemand anders niet kan bepalen wat jij voelt. Het is te makkelijk om te zeggen dat boeren niet het gevoel moeten hebben alsof zij de zwarte piet ( :+ ) toegespeeld krijgen. Lees je de krant wel eens of kijk je het journaal? Fraude hier, milieudelicten daar. Kom je wel eens langs een bushalte? Posters over de hel die de bio-industrie heet. De hardste schreeuwers hebben de overhand gekregen.

fransje23

Berichten: 15409
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 13:40

Van mij mag je het gerust zo voelen maar het gaat vooral om de woordjes: alle burgers.
Je had daadwerkelijk het gevoel dat iedereen je met de nek aan keek?
:(:)

Wat betreft de hardste schreeuwers, de boeren zitten nu gelukkig luid en duidelijk ook bij die club :)

Als posters over bio-industrie je raken zegt dat wat over de posters of over jou?

Kinke

Berichten: 20553
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 13:44


Janneke2

Berichten: 22809
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 13:50

Citaat:
Je kunt regels opleggen en die (niet) handhaven, maar je kunt niet veranderen hoe men als mens aankijkt tegen dieren. Dat is een proces van tientallen jaren


...wat volgens mij betekent dat het wel kan.

Idem mbt de Poolse treurnis. Leg mij nou niet in de mond 'dat er op dit moment al wordt ingegrepen'
(... om daarna te stellen dat ik in sprookjes zou geloven... ;) ).
Het gaat mij er om dat dat de toekomst niet is.

(De politiek begint nu langzaam, dertig jaar te laat aan milieu te doen, Polen heeft daar ook mee te maken dus over een paar jaar - ik hoop eerder maar dat is de kern niet - gaat het huidige gedoe wat we in Nederland hebben daar ook komen.)

Ik heb al gezegd dat de Amercentale al dicht had moeten zijn, maar de Hemweg wordt als eerste gesloten.
Ik ben mij er van bewust dat die niet in Noord Brabant staat. ;)

En ja de maat is vol, dat ben ik met je eens.
Wat nu te doen is het verschil tussen ons.
Uiteraard gaat het om jouw bedrijf en is de overheid er weer eens nog niet uit en dat is zenuwslopend.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 13:57

fransje23 schreef:
Van mij mag je het gerust zo voelen maar het gaat vooral om de woordjes: alle burgers.
Je had daadwerkelijk het gevoel dat iedereen je met de nek aan keek?
:(:)

Ik kan niet ontkennen dat het dicht in de buurt kwam. En ik was niet de enige, mocht je die illusie hebben.

fransje23 schreef:
Wat betreft de hardste schreeuwers, de boeren zitten nu gelukkig luid en duidelijk ook bij die club :)

Gek he, dat alle frustratie een keer geventileerd wordt? Als je die frustratie niet begrijpt, heb je geen idee van de manier waarop industrie haar gang kan gaan. Of je kijkt er feilloos naast.

fransje23 schreef:
Als posters over bio-industrie je raken zegt dat wat over de posters of over jou?

Wat een inlevingsvermogen. Zo ken ik er ook nog wel een. Ik draai het even om om jou manier van redeneren duidelijk te maken. Stel, jij voelt je gediscrimineerd door zwarte piet. Zegt dat dan wat over zwarte piet, of over jou?

Windbloem
Berichten: 69
Geregistreerd: 06-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 13:57

Weet je wat het gekke is. Dat “handjevol scheeuwers” over het milieu (wat trouwens niet waar is, je denkt toch niet dat een handjevol schreeuwers nu de politiek aanstuurt tot deze maatregelen?), zijn juist wel de mensen die vaak lokaal op de boerderij kopen of die meedoen met ‘koop een koe’. Althans wel wat ik in mijn randstedelijke omgeving zie. Het zijn de groenlinks stemmende stedelingen hier die lokale melk kopen via initiatieven, mijn yuppige horecavriendin die een deal sluit met de lokale boerderij om producten te leveren in plaats van naar de Sligro te gaan. Dat handjevol mileubewuste schreeuwers doen dat. De stadse biologische markten hier draaien op dat soort mensen.


Ik koop zelf mijn groenten bij de macro biotische zorgboerderij hier verderop. Betaal me blauw maar doe ik graag voor de kwaliteit en het overslaan van de supermarkt. Ik betaal graag een eerlijke prijs voor goede kwaliteit en een blij dier en een blije boer. Vlees eten wij 2 x per week gemiddeld en dan altijd biologisch (koop een koe overwegen we), eieren koop ik van Kipster, ook al zo’n tof initiatief.

Volgens mij ben ik dus de consument waar boeren bij gebáát zijn. En is dat niet de consument die tegen kostprijs bij de supermarkt kiloknallers koopt. Toch worden mensen zoals ik, die kritisch zijn op de milieudruk (gewoon omdat ik kinderen heb), hier weg gezet als schreeuwer, veganist, mediatrendje en worden mensen die het huidige systeem in stand houden en níet kritisch consumeren als medestanders gezien.

Ik snap het niet goed. Met wat voor soort consument zijn de boeren nu gebaat? Of zitten de boeren onderling ook niet op 1 lijn daarin?


Wat betreft Poolse treurnis, uiteindelijk moet en gaan we natuurlijk naar een systeem waarin er minder dierlijke producten geconsumeerd gaan worden. Misschien pas over decennia, maar het is onvermijdelijk. Polen gaat ook de kant op van regelgeving, Nederland loopt alleen voorop met de uitvoering.

Windbloem
Berichten: 69
Geregistreerd: 06-12-19

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 14:03

En voor de duidelijkheid: ik heb echt te doen met Individuele ondernemers die klem zitten en tegen de grillen van de overheid aanlopen. Ik kom zelf ook uit een ondernemersfamilie dus dat begrijp ik heel goed.
Van mijn part compenseren we die individuen ruimhartig en zorgen we dat ze de rest van hun leven op de boerderij kunnen blijven wonen.

Maar dat is niet de kern van de zaak in de bredere discussie over de toekomst van de voedselproductie.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 14:09

Maak je geen zorgen Kinke en Tiepfoudt, iedereen komt aan de beurt, ook de industrie. Zelfs als we niets doen komen we aan de beurt, maar dan op een nóg minder prettige manier. Iedereen die nu nog denkt dat er niets aan de hand is moet echt zijn kop uit het zand halen als je het mij vraagt.

Maar ik kom hier eigenlijk met goed nieuws:

https://nos.nl/artikel/2314252-natuuror ... atuur.html

Dit vind ik nu echt eens een positief artikel. Wat ik vooral sterk vind is dat de landbouw gezien wordt als onderdeel van de oplossing in plaats van als het probleem. Ik ben heel erg benieuwd naar het volledige plan en hoop dat daar inderdaad veel aanknopingspunten in zitten om met de landbouw om tafel gaan. Dat niet iedere boer daar gelijk om zal staan te springen snap ik heel goed, maar ik hoop echt dat het tot een serieuze dialoog komt. Natuurlijk gaat het om grote belangen en ik denk echt niet dat het makkelijk wordt, maar dit zie ik als een uitgestoken hand en ik hoop echt dat die door tenminste een deel van de boeren wordt geaccepteerd. Ga nu verkennen wat er nodig is en welke mogelijkheden er zijn en vermijd de polarisering, want daar wordt uiteindelijk niemand beter van.

Electra63

Berichten: 17859
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 14:13

8nnemiek schreef:
Tiepfoudt schreef:
Geen mens? Heb je onder een steen gelegen de afgelopen maanden? Wij waren blij verrast (understatement) door de steun uit een voor ons onverwachte hoek: burgers. Een groep waarvan wij meer en meer het idee kregen dat wij niets goed doen (dierenwelzijn, milieu, klimaat). Wat blijkt? Die kritiek komt helemaal niet van het gros van de Nederlandse bevolking, maar van een klein groepje harde schreeuwers in de vorm van dieren- en klimaatactivisten.

Het is natuurlijk hartstikke fijn als de burgers zeggen dat ze de boeren steunen.. maar ze handelen er niet naar.
Laatst zag ik nog een enquête uitslag voorbij komen, ik weet niet meer waar maar ik dacht Hart van Nederland, en daar bleek dat ruim 80% van de mensen de prijs van hun stukje vlees het allerbelangrijkst vindt. Dan nog een 10% die dierenwelzijn belangrijker vindt, en 10% die meer voor hun vlees zou willen betalen voor de Nederlandse boer.
Ik schrok daar wel van.

Ik ben wel benieuwd of er sinds de acties meer mensen vlees bij de boer/slager zijn gaan kopen, maar ik denk dat ik het antwoord wel weet..
Mensen kunnen heel hard roepen dat ze voor de boeren en voor het klimaat etc zijn, maar uiteindelijk telt vooral de prijs.


Ik heb respect voor boeren (maar voor iedereen die hard werkt :+ ) en ik vind dat zij een goede regeling moeten krijgen of dat zij goede steun krijgen om veranderingen op hun bedrijf (verder) in gang te zetten.

Maar ik steun niet de acties van de boeren en die onzinnige spreuken.

Als ik zo op SM rondkijkt, zijn de burgers die de boeren steunen, toch vaak de ontevreden Nederlander die alles steunt wat maar tegen deze regering is ;). Die ook de klimaatveranderingen ontkennen ;)
Maar zodra zij "last" van de boeren krijgen (geen boodschappen of duurdere boodschappen), laten zij de boeren gelijk weer vallen.

PVV heeft nu ook de boeren omarmd, immers ontevreden mensen, zijn misschien wel PVV-stemmers. Maar de PVV is sowieso tegen de grootschalige veehouderij en heeft zich verder nog nooit voor de boeren ingezet. Dus of je echt wat aan die steuntoezegging hebt?

Ik denk, dat je nog altijd meer bereikt met lobbyen bij de grote partijen in de politiek.