steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 14:16

goeroe schreef:
Maar ik kom hier eigenlijk met goed nieuws:

https://nos.nl/artikel/2314252-natuuror ... atuur.html

Dit vind ik nu echt eens een positief artikel. Wat ik vooral sterk vind is dat de landbouw gezien wordt als onderdeel van de oplossing in plaats van als het probleem. Ik ben heel erg benieuwd naar het volledige plan en hoop dat daar inderdaad veel aanknopingspunten in zitten om met de landbouw om tafel gaan. Dat niet iedere boer daar gelijk om zal staan te springen snap ik heel goed, maar ik hoop echt dat het tot een serieuze dialoog komt. Natuurlijk gaat het om grote belangen en ik denk echt niet dat het makkelijk wordt, maar dit zie ik als een uitgestoken hand en ik hoop echt dat die door tenminste een deel van de boeren wordt geaccepteerd. Ga nu verkennen wat er nodig is en welke mogelijkheden er zijn en vermijd de polarisering, want daar wordt uiteindelijk niemand beter van.


Ik vind dit ook een goede kans.
Maar zodra de burger dit geld gaat kosten, is daar alle steun voor weg.
Er moet een goede oplossing komen vanuit de regering met een zo breed mogelijke steun uit de kamer.
Het ontkennen van milieu- of klimaatproblemen door sommige partijen, draagt niet bij, aan het accepteren van oplossingen.

loriene
Berichten: 2581
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 14:21

Kinke schreef:
Tiepfoudt, even een dikke :+: :+: Diep respect dat jij nog dingen uitlegt en de energie hebt om te posten in dit topic. Ik heb het opgegeven in ieder geval.
Maanon, super dat jij uitlegt hoe het in de akkerbouw gaat.



Ook hier diep respect!!
Lees al vanaf het begin mee hier maar ga ontstippen .
Wat een onzin komt hier voorbij zeg!
Sta vierkant achter de boeren,wat ze ook besluiten te gaan doen volgende week.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 14:21

@Windbloem: Het elkaar bestempelen als schreeuwers, over en weer, is mijn inziens het resultaat van de frustratie die in beide "kampen" aanwezig is. Mijn frustratie persoonlijk is het feit dat de industrie haar gang kan gaan en men tegelijkertijd van ons verwacht het roer drastisch om te gooien. En als we dat niet willen of niet kunnen, dan zijn we conservatief/steken we onze kop in het zand. Dat laatste is alleen maar de olie op het vuur.

Daarbij wil ik herhalen dat ik absoluut voor biologische landbouw ben, samen met gangbare landbouw. Ik zie het niet zo zwart wit dat biologisch het antwoord op alles is, terwijl ik hier ik het gevoel krijg dat er een aantal mensen zijn die ons pas gaan waarderen als wij op zijn minst zouden overschakelen naar biologisch. Maar imo hebben beide systemen hun voor- en nadelen. En daarbij is het niet zo dat de gangbare landbouw stilstaat, als het gaat om slim innoveren. De vakbladen staan er vol mee. Het is niet zo dat de gangbare landbouw het precies hetzelfde doet als de vorige generatie. Er is zoveel beweging en zoveel aandacht voor klimaat en milieu, zowel in de biologische als in de gangbare sector. En ook al zouden wij de mogelijkheid hebben, dan nog zouden wij niet overschakelen naar biologisch. Maar als onze buurman besluit dat wel te doen, en het werkt voor hem en hij is er blij mee en trots op, fantastisch.

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 14:24


Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 14:25

loriene schreef:
Kinke schreef:
Tiepfoudt, even een dikke :+: :+: Diep respect dat jij nog dingen uitlegt en de energie hebt om te posten in dit topic. Ik heb het opgegeven in ieder geval.
Maanon, super dat jij uitlegt hoe het in de akkerbouw gaat.



Ook hier diep respect!!
Lees al vanaf het begin mee hier maar ga ontstippen .
Wat een onzin komt hier voorbij zeg!
Sta vierkant achter de boeren,wat ze ook besluiten te gaan doen volgende week.


Wat een onzin.
Er wordt toch gewoon netjes gediscussieerd?
Je kan wel zeggen dat wat "tegenstanders" aandragen/vragen onzin is, maar ook voor de boeren geldt, dat er een zo'n groot mogelijk draagvlak gecreëerd moet worden, om wat te kunnen bereiken.
Zoals met alles in de maatschappij. Discussie voeren is dan een goed begin. ;)

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 14:35

Windbloem schreef:
Weet je wat het gekke is. Dat “handjevol scheeuwers” over het milieu (wat trouwens niet waar is, je denkt toch niet dat een handjevol schreeuwers nu de politiek aanstuurt tot deze maatregelen?), zijn juist wel de mensen die vaak lokaal op de boerderij kopen of die meedoen met ‘koop een koe’. Althans wel wat ik in mijn randstedelijke omgeving zie. Het zijn de groenlinks stemmende stedelingen hier die lokale melk kopen via initiatieven, mijn yuppige horecavriendin die een deal sluit met de lokale boerderij om producten te leveren in plaats van naar de Sligro te gaan. Dat handjevol mileubewuste schreeuwers doen dat. De stadse biologische markten hier draaien op dat soort mensen.


Ik koop zelf mijn groenten bij de macro biotische zorgboerderij hier verderop. Betaal me blauw maar doe ik graag voor de kwaliteit en het overslaan van de supermarkt. Ik betaal graag een eerlijke prijs voor goede kwaliteit en een blij dier en een blije boer. Vlees eten wij 2 x per week gemiddeld en dan altijd biologisch (koop een koe overwegen we), eieren koop ik van Kipster, ook al zo’n tof initiatief.

Volgens mij ben ik dus de consument waar boeren bij gebáát zijn. En is dat niet de consument die tegen kostprijs bij de supermarkt kiloknallers koopt. Toch worden mensen zoals ik, die kritisch zijn op de milieudruk (gewoon omdat ik kinderen heb), hier weg gezet als schreeuwer, veganist, mediatrendje en worden mensen die het huidige systeem in stand houden en níet kritisch consumeren als medestanders gezien.

Ik snap het niet goed. Met wat voor soort consument zijn de boeren nu gebaat? Of zitten de boeren onderling ook niet op 1 lijn daarin?
.


bedankt voor je klandizie!
Boeren zijn gebaat bij consumenten die bewust voor de Nederlandse producten kiezen.

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 14:36

Tiepfoudt schreef:
@Windbloem: Het elkaar bestempelen als schreeuwers, over en weer, is mijn inziens het resultaat van de frustratie die in beide "kampen" aanwezig is. Mijn frustratie persoonlijk is het feit dat de industrie haar gang kan gaan en men tegelijkertijd van ons verwacht het roer drastisch om te gooien. En als we dat niet willen of niet kunnen, dan zijn we conservatief/steken we onze kop in het zand. Dat laatste is alleen maar de olie op het vuur.

Daarbij wil ik herhalen dat ik absoluut voor biologische landbouw ben, samen met gangbare landbouw. Ik zie het niet zo zwart wit dat biologisch het antwoord op alles is, terwijl ik hier ik het gevoel krijg dat er een aantal mensen zijn die ons pas gaan waarderen als wij op zijn minst zouden overschakelen naar biologisch. Maar imo hebben beide systemen hun voor- en nadelen. En daarbij is het niet zo dat de gangbare landbouw stilstaat, als het gaat om slim innoveren. De vakbladen staan er vol mee. Het is niet zo dat de gangbare landbouw het precies hetzelfde doet als de vorige generatie. Er is zoveel beweging en zoveel aandacht voor klimaat en milieu, zowel in de biologische als in de gangbare sector. En ook al zouden wij de mogelijkheid hebben, dan nog zouden wij niet overschakelen naar biologisch. Maar als onze buurman besluit dat wel te doen, en het werkt voor hem en hij is er blij mee en trots op, fantastisch.


precies! biologisch is ook niet zaligmakend. Ieder zijn ding.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 15:51

goeroe schreef:
Maak je geen zorgen Kinke en Tiepfoudt, iedereen komt aan de beurt, ook de industrie. Zelfs als we niets doen komen we aan de beurt, maar dan op een nóg minder prettige manier. Iedereen die nu nog denkt dat er niets aan de hand is moet echt zijn kop uit het zand halen als je het mij vraagt.


En wat is volgens jou de bron waarop ik kan vertrouwen dat de industrie aangepakt gaat worden? Misschien ben ik wat negatief ingesteld, maar ik geloof daar niet in. Waarom wordt er op dit moment paniekvoetbal gespeeld richting de boeren, terwijl er geen haan kraait naar de vergunningen die afgegeven worden aan de Amercentrale? Lelystad gaat gewoon door, ondanks het gesjoemel met de cijfers (zie een paar blz terug) en het feit dat de Veluwe naast de deur ligt. Dat gaat allemaal gewoon door 8)7

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 16:21


Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 16:46


IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 17:25

Electra63 schreef:
juval schreef:


Dat is een column van een Nederlandse schrijver, een opiniestuk.
Ik vind het trouwens een zeer slecht geschreven column voor zo'n bekende schrijver ;)


Als ik het zo lees vind ik het niet gek dat dat GroenLinks lid niet aan de klimaattafels mag zitten :)) What a load of cr*p lol

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 19:00

IMANDRA schreef:
juval schreef:


Als ik het zo lees vind ik het niet gek dat dat GroenLinks lid niet aan de klimaattafels mag zitten :)) What a load of cr*p lol


Hij is Energie Hoogleraar. Waarom zou je twijfelen aan zijn kennis? hij heeft er kennelijk voor doorgeleerd. Of geloof je alleen wat je wilt geloven? ;)

BigOne
Berichten: 38244
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 19:06

Als je maar hard genoeg schreeuwt over het milieu kun je zo maar meest invloedrijke persoon van het jaar worden. Je hoeft er alleen maar voor te schreeuwen , woest te worden, te beledigen enz zonder ook maar één enkele oplossing aan te dragen.

Windbloem
Berichten: 69
Geregistreerd: 06-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 19:20

juval schreef:
IMANDRA schreef:
Als ik het zo lees vind ik het niet gek dat dat GroenLinks lid niet aan de klimaattafels mag zitten :)) What a load of cr*p lol


Hij is Energie Hoogleraar. Waarom zou je twijfelen aan zijn kennis? hij heeft er kennelijk voor doorgeleerd. Of geloof je alleen wat je wilt geloven? ;)



Mis ik iets? Wie is de hoogleraar?
De schrijver van die column is Leon de Winter. Een romanschrijver die omstreden meningen heeft over allerlei maatschappelijke onderwerpen zonder kennis van zaken. Hij heeft zich in het verleden vaker belachelijk gemaakt. De Telegraaf is sowieso meestal geen bron die erg serieus te nemen is.

Als je die Smeulders bedoelt waar hij zinnen van lijkt te quoten dan kan je beter directe artikelen of interviews met die man posten dan een interpretatie van Leon de Winter, of all people.

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 19:38


Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 19:54

Goh, ik blijk niet de enige te zijn die soms een beetje best wel behoorlijk allergisch is voor kritiek :')

Interessant verhaal juval!

Janneke2

Berichten: 22746
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 20:59

Citaat:
Dat is een column van een Nederlandse schrijver, een opiniestuk.
Ik vind het trouwens een zeer slecht geschreven column voor zo'n bekende schrijver ;)

Citaat:
Als ik het zo lees vind ik het niet gek dat dat GroenLinks lid niet aan de klimaattafels mag zitten :)) What a load of cr*p lol


;) ;) ;)
Die klimaattafels zijn niet partijpolitiek georganiseerd.
Dus iedereen die nu denkt dat iemand vanwege lidmaatschap van partij X niet welkom is: nope.

Verder is de opzet dat de verschillende tafels breed van opzet zijn. Dus een andere mening is ook al geen argument om iemand weg te houden. (Klimaatontkenners uitgesloten, maar die zien de hele noodzaak niet.)

Windbloem
Berichten: 69
Geregistreerd: 06-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 21:21

Dank voor de link Juval. Zeker interessant maar ik zou hem wel eens specifiek over het de boerenmaatregelen willen horen en toekomstbestendige voedselvoorziening.

Waar hij het over heeft is wel wat anders namelijk en ik kan me niet voorstellen dat dat 1 op 1 door te trekken is naar het probleem van de veestapel.

Het is een beetje zoeken naar strohalmen om maar door te gaan krijg ik de indruk. Ik zou je liever de vraag willen stellen: hoe denk jij dat de milieudruk van met name de vlees en zuivelproductie verminderd kan worden?

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 21:29

Misschien zijn we allemaal wel op zoek zijn naar strohalmen. Alle huishoudens van het gas af is op dit moment ook een strohalm. Een strohalm die overigens allang geknakt is.

Edit: wat heeft het voor nut om de milieudruk van vlees- en zuivelproductie te verlagen (voor zover daar nog sprake is van enige speling), als de Amercentrale een vergunning krijgt om een hoeveelheid stikstof uit te stoten die gelijk staat aan 400 melkveebedrijven? Als Lelystad gewoon uitgebreid wordt, met de Veluwe naast de deur?

Die (paar) honderd kilo stikstof die wij op ons bedrijf hopelijk nog kunnen reduceren (minder eiwit in het voer, mest mengen met water > heel eerlijk zijn dit ook strohalmen voor ons) vallen volledig in het niet.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 23:11

Check de nieuwe plannen van de EU eens!

Overigens de zogenaamde "klimaatgekkies" willen ook de industrie aanpakken hoor :j
De politieke partijen die gefaald hebben op diverse agro-dossiers zijn dezelfde die de industrie, vliegverkeer etc gewoon hun gang laten gaan.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 23:20

Houden die plannen ook in dat de uitbreiding van Lelystad teruggedraaid gaat worden, dat de vergunning voor de Amercentrale wordt ingetrokken en dat er niet meer gesjoemeld gaat worden met cijfers over stikstofuitstoot door vliegverkeer?

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 00:07

Tiepfoudt schreef:
Houden die plannen ook in dat de uitbreiding van Lelystad teruggedraaid gaat worden, dat de vergunning voor de Amercentrale wordt ingetrokken en dat er niet meer gesjoemeld gaat worden met cijfers over stikstofuitstoot door vliegverkeer?


Vooralsnog houden de plannen vooral veel vergaderen in.

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 08:47

Windbloem schreef:
Dank voor de link Juval. Zeker interessant maar ik zou hem wel eens specifiek over het de boerenmaatregelen willen horen en toekomstbestendige voedselvoorziening.

Waar hij het over heeft is wel wat anders namelijk en ik kan me niet voorstellen dat dat 1 op 1 door te trekken is naar het probleem van de veestapel.

Het is een beetje zoeken naar strohalmen om maar door te gaan krijg ik de indruk. Ik zou je liever de vraag willen stellen: hoe denk jij dat de milieudruk van met name de vlees en zuivelproductie verminderd kan worden?


klopt, hij is hoogleraar energie, dus zal zich niet met de landbouw bezighouden denk ik.

de milieudruk verminderen. Ik denk dat het concept van de kringlooplandbouw best zou kunnen werken. We zijn daar natuurlijk al een tijdje druk mee bezig. We zijn al energieneutraal door de zonnepanelen op ons dak. Ook hebben we toestemming gegeven voor het plaatsen van windmolen(s) op onze grond. We beheren een stuk natuur. Proberen een alternatief te vinden voor het soja (op dit moment voeren we gerst). We laten de koeien zo veel mogelijk in de wei. Staan open voor toevoegingen aan het voer om stikstof af te remmen. Ik ben voor het grondgebonden zijn. dus extensieve bedrijven.
Ik denk dat ons bedrijf wel vergelijkbaar is met heel veel melkveehouderijen.

Aangezien de gemiddelde leeftijd van de boeren in Nederland boven de 50jaar ligt denk ik ook dat het natuurlijk verloop best snel zal gaan. Heel veel boeren hebben geen opvolger (wie wil er nu nog boer worden?)

Voor wat betreft vlees zou ik zeggen, koop lokaal! koeien dat hier in de buurt in de wei heeft gelopen, meestal alleen gevoerd met gras en mais, ik denk dat die het minste milieudruk geeft. weinig transport.

Ik denk ook verder dat boeren doorgaans niet veel vlieg of autokilometers maken, wat dat betreft is de milieudruk ook laag. :7

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 09:52

Tiepfoudt schreef:
Houden die plannen ook in dat de uitbreiding van Lelystad teruggedraaid gaat worden, dat de vergunning voor de Amercentrale wordt ingetrokken en dat er niet meer gesjoemeld gaat worden met cijfers over stikstofuitstoot door vliegverkeer?

Denk niet dat de EU direct over dergelijke stukken gaat.
Maar ik weet niet welk nieuws jij hebt gevolgd maar Lelystad is nu al tig keer uitgesteld om diverse redenen, knappe jongen die dat nu nog weet goed te praten hoor. Voorlopig komt dat echt niet. (En een van de voorvechters tegen deze luchthaven is toch iemand van een partij die hier meermaals is benoemd als De Grote Tegenstander van de veehouders. In tegenstelling tot FVD die het het liefst morgen nog open ziet gaan. Over sjoemelen met cijfers gesproken. Just saying ;) )

Oprechte vraag hier trouwens. ik werk voor het waterschap hier en gisteren kregen we een presentatie over de Blue Deal. Dat is een samenwerkingsverband tussen het Rijk en de 21 Nederlandse waterschappen en heeft als doel om kennis over waterbeheer te verspreiden daar waar het nodig is (en andersom om dingen te leren over bijvoorbeeld hoe om te gaan met droogte). Uitwisselingsprogramma's maken hier onderdeel vanuit, zo komen er elk jaar twee trainees uit Indonesië om hier te leren over Nederlands waterbeheer. We zouden ook Indonesië kunnen vragen om ons elk jaar een bak geld toe te schuiven zodat wij projectleiders leveren ofzoiets maar veel beter is het toch om te zorgen dat zij zelf die kennis in huis hebben?
En toen bedacht ik me: waarom kan dit niet met de landbouw ook? Als wij hier zo vreselijk efficiënt en goed produceren, waarom brengen wij die kennis dan niet naar de rest van de wereld? Waarom is het zo'n volslagen idioot idee dat wij NIET de grootste exporteur van vlees en zuivel zouden zijn? Is het echt beter voor het milieu als alles hier hutje mutje gaat en vervolgens de halve wereld over wordt gesleept, of zouden we er misschien meer gebaat bij zijn met zijn allen als een land waarnaar wij exporteren de Nederlandse techniek zélf toe gaat passen? Dan hoeft het namelijk niet dus de halve wereld over worden gescheept, kan het aantal dieren hier kleiner worden, en blijven wij niet met de oliebol - letterlijk en figuurlijk - zitten.
Nogmaals, oprechte vraag dus. Waarom is bovenstaande geen oplossing en als minilandje de melkboer en de slager van de wereld willen zijn wel?

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 09:58

Die uitwisselingsprogramma's zijn er ook in de agrarische sector!