Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 177 van de 387 [ 9675 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 174, 175, 176, 177, 178, 179, 180 ... 387  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

steun onze boeren

 
Profiel   

@BaileyMix: Kijk, dat is nou een goede vraag! _/-\o_

Met betrekking tot stikstof denk ik dat een groot deel van de oplossing ligt bij het herijken van Natura2000 in Nederland. Als het PBL tot de conclusie komt dat in 44 van deze gebieden de KDW niet eens bereikt zal worden, als Nederland zelf geen stikstof meer uitstoot. Dat betekent dan geen verkeer, geen luchtvaart, geen industrie en geen landbouw. Dan kun je toch niet anders dan concluderen dat het (koste wat kost) willen bereiken van het doel (de KDW) best wel neigt naar idioterie?

Een ander deel van de oplossing zou wellicht kunnen zijn dat de overheid stopt met het inruilen van ammoniak uit de landbouw (dat onderdeel is van een kringloop: we stoten stikstof uit en er komt stikstof op onze grond terecht, dat door de gewassen en vervolgens het vee wordt opgenomen) voor stikstofoxiden uit verkeer, luchtvaart en industrie (dat geen onderdeel is van een kringloop).

Begrijp me niet verkeerd, ik ben bereid om onze stikstofuitstoot te reduceren waar mogelijk. Want dat we in een stikstofrijk landje leven is zo klaar als een klontje en dat biodiversiteit een groot goed is waar we voorzichtig mee om moeten gaan, lijkt me ook meer dan duidelijk. De voermaatregel is (of was) echter een groot gedrocht die de gezondheid van onze dieren in gevaar zou brengen. Krimp van de veestapel is iets waar wij als bedrijf niet aan mee kunnen doen, tenzij de overheid er geld bij gaat doen. Maar ook dat lijkt me geen wenselijke ontwikkeling.

Als we het breder gaan trekken dan zou ik graag zien dat boer en consument dichter bij elkaar komen, dat de ketens korter worden zodat er meer geld overblijft om dierenwelzijn naar een nog hoger plan te tillen. Hoewel utopisch, maar soms is het goed om te dromen: stel nu eens dat iedere consument rechtstreeks bij de boer melk zou kopen voor 60 cent per liter. Dan zouden wij onze veestapel kunnen verkleinen, waardoor ze o.a. nog meer ruimte hebben in de stal en waardoor ze nog meer dagen per jaar naar buiten kunnen. Lijkt me heerlijk voor de dames, hoewel ze op de hete dagen trouwens echt liever binnen staan. We zouden bijvoorbeeld ook de met bloemen ingezaaide akkerranden kunnen verbreden en wellicht zelfs aan strokenteelt kunnen gaan doen. Allemaal zaken die ik persoonlijk wel zou willen, maar die met de huidige marges onmogelijk zijn.

Benodigdheden voor korte ketens:
- Minder strenge en vooral onnodige regels mbt verkoop aan huis
- Consument die handelt als de burger die zegt heel veel voor duurzaamheid en dierenwelzijn over te hebben

Het zal een lange weg zijn, maar dromen mag altijd toch :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-20 15:33 



 
Profiel   

BaileyMix schreef
Ik ben trouwens wel heel benieuwd wat jullie (de veehouders die hier reageren) als oplossing zien. Hoe ziet voor jullie de komende jaren er idealiter uit?


idealiter??
Ik sluit mij aan bij het bovenstaande bericht van Tiepfoudt.

idealiter zie ik de komende jaren dat wij door mogen boeren en dat er voor onze kinderen ook nog een toekomst is op de boerderij hier in Nederland.
idealiter is er een minister die verstand van zaken heeft
idealiter is er waardering voor ons vak, en dan bedoel ik niet alleen financieel, maar ook vanuit de maatschappij. Dat er waardering is voor ons vakmanschap en de hoogwaardige kwaliteit van het voedsel dat wij produceren waarbij wij het dierenwelzijn en milieu op zeer hoog vaandel hebben staan.
idealiter is er een fairtrade markt, ook voor de Nederlandse boeren.. dat de eisen EU breed gelijk worden zodat er een eerlijk speelveld ontstaat
idealiter is de melkprijs een paar dubbeltjes hoger zodat we niet hoeven groeien en wij het tot ons pensioen zonder personeel lekker zelf kunnen blijven doen wat wij het liefst doen, boer zijn.

dromen mag :7 }:0 :z

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-20 16:27 



 
Profiel   

Tiepfoudt schreef
BaileyMix schreef
Tja, maatregelen zijn nou eenmaal nodig... Dus ja, aanpassen gaat nodig zijn. Verandering hoeft niet slecht te zijn!


Zijn er al maatregelen bedacht en uitgewerkt voor de sectoren die de andere helft van het stikstofprobleem veroorzaken: verkeer, luchtvaart en industrie? Waarschijnlijk wel toch, aangezien we graag met zijn allen roeptoeteren dat iedereen zal moeten bijdragen.



Wat een sukkel van een minister om zo'n maatregel niet van te voren te laten doorrekenen ipv achteraf...
Stáat ze nou serieus solo een show te draaien, of heeft ze gewoon zulke slechte adviseurs om zich heen ?

Citaat:
----
Ut de berekkeningen fan de Wageningen Universiteit docht bliken dat de opbringst fan de maatregel minimaal is. Dêrom hat it gjin doel om it fan septimber ôf yn te fieren.

----
Echt dan verlies je toch elke geloofwaardigheid die je nog over hebt. :r
Toon es lef, pak inderdaad es de taxfree kerosine aan en de industrie met reeds bekende en bewezen keiharde cijfers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-20 19:40 



 
Profiel   

BaileyMix schreef
Ik ben trouwens wel heel benieuwd wat jullie (de veehouders die hier reageren) als oplossing zien. Hoe ziet voor jullie de komende jaren er idealiter uit?


Ik ben geen boer maar er zijn zat ideeen.

- geen vleesimport, maar enkel vlees van NL bodem eten in NL
- idem met eieren en groente en melk.
- Meer groen laten in NL en minder bouwen, hoe meer groen, hoe meer CO2 en stikstof binding hoe minder probleem
- fors subsidie op groendaken en duurzame maatregelen

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-20 19:58 



 
Profiel   

juval schreef
idealiter??
Ik sluit mij aan bij het bovenstaande bericht van Tiepfoudt.

idealiter zie ik de komende jaren dat wij door mogen boeren en dat er voor onze kinderen ook nog een toekomst is op de boerderij hier in Nederland.
idealiter is er een minister die verstand van zaken heeft
idealiter is er waardering voor ons vak, en dan bedoel ik niet alleen financieel, maar ook vanuit de maatschappij. Dat er waardering is voor ons vakmanschap en de hoogwaardige kwaliteit van het voedsel dat wij produceren waarbij wij het dierenwelzijn en milieu op zeer hoog vaandel hebben staan.
idealiter is er een fairtrade markt, ook voor de Nederlandse boeren.. dat de eisen EU breed gelijk worden zodat er een eerlijk speelveld ontstaat
idealiter is de melkprijs een paar dubbeltjes hoger zodat we niet hoeven groeien en wij het tot ons pensioen zonder personeel lekker zelf kunnen blijven doen wat wij het liefst doen, boer zijn.

dromen mag :7 }:0 :z


Nou zeg, wat een waslijst. Je zou er bijna hebberig van worden. Mag ik aanvullen? :+

Idealiter gaat men zich eens verdiepen in het fenomeen 'kringloop', zodat men er eindelijk achter komt dat de landbouw (als enige sector) meester is in het laten circuleren van o.a. methaan, stikstof en koolstofdioxide.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-20 21:36 



 
Profiel   

https://www.trouw.nl/nieuws/natura-2000 ... %3Famp%3D1

Wat een verademing, dit interview met een voormalig directeur van Natuurmonumenten. Echt de moeite waard om te lezen!

Citaat
Maar Evers is ook bezorgd. Opmerkelijk genoeg niet over oprukkende industrieën of bedreigde diersoorten. Maar over een Europese richtlijn die de natuur juist zou moeten beschermen, maar in zijn ogen het draagvlak voor die bescherming uitholt. Natura 2000, dat in Europees verband natuurgebieden aanwijst en een beschermde status geeft, wordt in Nederland veel te rigoureus toegepast, zegt Evers. En daardoor is er volgens hem ’een loopgravenoorlog’ ontstaan.


Citaat
Natura 2000 zegt wel dat ieder land zijn bijzondere natuur moet opknappen, maar Nederland heeft per gebied exact aangegeven hoeveel exemplaren van welke soort er uiteindelijk moeten leven. „Honderd lepelaars, dertig roerdompen, twintig wespendieven. Dat gaat voorbij aan de essentie van de natuur zelf. Soorten verdwijnen, en andere komen. Dat is niet aan te sturen. De implementatie van Natura 2000 toont een maakbaarheidsdenken dat zijn weerga niet kent.”

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-20 10:51 



 
Profiel   

Tiepfoudt schreef
https://www.trouw.nl/nieuws/natura-2000 ... %3Famp%3D1

Wat een verademing, dit interview met een voormalig directeur van Natuurmonumenten. Echt de moeite waard om te lezen!

Citaat
Maar Evers is ook bezorgd. Opmerkelijk genoeg niet over oprukkende industrieën of bedreigde diersoorten. Maar over een Europese richtlijn die de natuur juist zou moeten beschermen, maar in zijn ogen het draagvlak voor die bescherming uitholt. Natura 2000, dat in Europees verband natuurgebieden aanwijst en een beschermde status geeft, wordt in Nederland veel te rigoureus toegepast, zegt Evers. En daardoor is er volgens hem ’een loopgravenoorlog’ ontstaan.


Citaat
Natura 2000 zegt wel dat ieder land zijn bijzondere natuur moet opknappen, maar Nederland heeft per gebied exact aangegeven hoeveel exemplaren van welke soort er uiteindelijk moeten leven. „Honderd lepelaars, dertig roerdompen, twintig wespendieven. Dat gaat voorbij aan de essentie van de natuur zelf. Soorten verdwijnen, en andere komen. Dat is niet aan te sturen. De implementatie van Natura 2000 toont een maakbaarheidsdenken dat zijn weerga niet kent.”



Een artikel uit 2010 maar nu op dit moment actueler dan ooit. De zoals hij het noemt loopgravenoorlog die nu gaande is daar wordt de natuur uiteindelijk ook niet beter van. Uiteindelijk kent dit alleen maar verliezers.
Het feit dat CDA en VVD Arcadis opdracht geven tot een dergelijk onderzoek zal iedereen die voor natuurbehoud knokt zich al zorgen over moeten gaan maken. Zodra er een opening verschijnt of gevonden wordt zal er door het kabinet gebruik van gemaakt gaan worden. Partijen die zonlijnrecht tegen over elkaar staan is op de lanfe termijn nooit constructief.

Ondertussen gaat het Lobbyen om de wet te veranderen in Brussel ook gewoon door. Natuurorganisaties zouden zich daar best eens zorgen over mogen gaan maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-20 11:35 



 
Profiel   

Ik ben benieuwd naar de verdere ontwikkelingen van dit concept.

https://www.peelbelangonline.nl/nieuws/ ... en-de-peel

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-20 17:02 



 
Profiel   

Ik hoop dat dat niet doorgaat, laat de natuur lekker met rust.
Aub niet meer huizen in het buitengebied. Er komt al veel leegstand waar gemeentes en provincie niet of amper aan meewerken om daar agrarisch af te halen. Laat ze dat eerst maar eens doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-20 17:20 



 
Profiel   

https://www.ad.nl/auto/zwetend-asfalt-v ... gaNNhKdyKY

Maar dat komt door de boeren, ik weet het zeker :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-20 17:51 



 
Profiel   

_Penotti schreef
Ik hoop dat dat niet doorgaat, laat de natuur lekker met rust.
Aub niet meer huizen in het buitengebied. Er komt al veel leegstand waar gemeentes en provincie niet of amper aan meewerken om daar agrarisch af te halen. Laat ze dat eerst maar eens doen.


Het gaat hier om gebied dat nu agrarisch is. Dus ik snap niet zo goed wat dit ten nadele is van de natuur. Er komt juist natuurgebied bij en bestaande natuur krijgt minder stikstofemissies.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-20 17:55 



 
Profiel   

Ze gaan daar weilanden en akkers volbouwen.
Dat is tenminste wat ik er van begrepen heb.
En daar ben ik tegen.
Laat die tiny houses lekker gebouwd worden waar nu nog slooppanden staan in de stad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-20 18:04 



 
Profiel   

_Penotti schreef
Ze gaan daar weilanden en akkers volbouwen.
Dat is tenminste wat ik er van begrepen heb.
En daar ben ik tegen.
Laat die tiny houses lekker gebouwd worden waar nu nog slooppanden staan in de stad.


Alleen akkers gelden dan weer niet als natuur.
Ben jij dan voor akkerbouw of 100% natuur in dat gebied?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-20 18:12 



 
Profiel   

Wel voor akkerbouw, dat vind ik natuur.
Huizen, bebouwing, opritten, extra mensen niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-20 18:13 



 
Profiel   

_Penotti schreef
Wel voor akkerbouw, dat vind ik natuur.
Huizen, bebouwing, opritten, extra mensen niet.


Nu begrijp ik wat je bedoelt. Komt omdat niet iedereen akkerbouw als natuur ziet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-20 18:21 



 
Profiel   

Ja sorry ben niet altijd duidelijk :)

Oh ja voor mij is alles wat groen is, in welke vorm dan ook, natuur.
Ook die mais plak om het zo maar te zeggen.

En niet natuur is voor mij bebouwing en beton.
Dat is er al zoveel, laat dat lekker blijven waar het is.
Ik moet er niet aan denken dat buren om me heen elke hectare 3 zo'n k,t huisjes gaan zetten.
Geef mij maar de aardappelen en de mais en de tarwe en de...

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-20 18:30 



 
Profiel   

Hoe krom is dit zeg!!

https://nos.nl/l/2348415

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-20 07:33 



 
Profiel   

Popstra schreef
Hoe krom is dit zeg!!

https://nos.nl/l/2348415

Wtf, dus omdat er in zíjn land trekkers stonden, moet ie daarvoor een vergunning hebben? Omgekeerde wereld lijkt mij. En dan ook die boete, gaat nergens over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-20 07:37 



 
Profiel   

Nou ja zeg........ -O- 8)7

Boertje pesten blijft maar door gaan.
Dat eens wat aan echte criminelen gaan doen, kunnen ze daar niet beter hun tijd en geld instoppen.
Zoals die meuk die nog nooit heeft gewerkt maar wel aan het rellen is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-20 08:47 



 
Profiel   

belachelijk dit... en wat een bedrag zeg :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-20 12:55 



 
Profiel   

Hier nog de desbetreffende boer aan het woord.

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... nergens-op

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-20 15:01 



 
Profiel   

nou ja zeg, dat kunnen ze toch helemaal na het grapperhousgrapje niet meer maken om dat te beboeten. neem aan dat die boeren niet gezellig hebben staan knuffelen met elkaar of een arm om elkaar heen stonden.

vind de optie van met 1 eurocent muntjes betalen wel heel leuk, zou daar wel een filmpje van willen zien

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-20 15:42 



 
Profiel   

Omdat die 1,5 meter ook nooit stand kan houden, ook al door de grote van de trekkers gooien ze het maar op geen vergunning heb ik het idee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-20 15:48 



 
Profiel   

_Penotti schreef
Omdat die 1,5 meter ook nooit stand kan houden, ook al door de grote van de trekkers gooien ze het maar op geen vergunning heb ik het idee.

Dat idee heb ik ook idd. Boertje pesten dit

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-20 15:51 



 
Profiel   

Als ze zouden willen kunnen ze deze boete aan vechten door idd een grappenhous of demonstratie op de dam er bij te halen. Dat adviseerde een bekende advocaten echtpaar, kan even niet op hun naam komen..aan een ieder die een boete daarvoor krijgt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-20 17:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 177 van de 387 [ 9675 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 174, 175, 176, 177, 178, 179, 180 ... 387  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen