steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marije_jiplover

Berichten: 25332
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 07:23

Caesar schreef:
En daarbij is het belachelijk dat ons diervriendelijk geproduceerde eten wordt geëxporteerd. Hou het in Nederland. Net zo veilig en alles in de hand

Ik pik deze er even uit.
Dat is belachelijk, ja, waarom moet een klein kikkerlandje als Nederland de hele wereld voeden?
Maar de boeren willen dit oa zelf ook, die verdienen meer geld met de export van hun vee/vlees/melk dan als 't binnen Nederland blijft.

Ik sprak gisteren nog een varkensboer en die vond het goed dat er in China een te kort aan varkensvlees is, want dat houdt zijn prijs hoog. Hij produceert niet perse voor de Nederlandse markt.

En ik denk idd dat het daar dus misgaat.
Als ik zie welk mooi vlees er naar USA, Japan, Zuid-Korea, Singapore, Australië, Midden-Oosten vertrekt...
En ik zie dat vlees ook daadwerkelijk, dat is nl een deel van mijn werk.
Dan is het eigenlijk van de zotte hoeveel Nederland exporteert, als je weet hoe klein en hoe vol ons landje is.

Ik sta absoluut achter de boeren, met een semi-agrarische achtergrond en werkzaam in de agrarische sector, maar de hele mindset moet wel om.
Niet alleen bij de boeren overigens, zeker ook bij de Nederlandse consument. Die moeten geld over hebben voor eerlijk en lokaal geproduceerd voedsel en niet alleen een mond vol hebben van dierenwelzijn en in de supermarkt naar de kiloknallers grijpen.

Maar als de Nederlandse boeren louter voor de binnenlandse markt gaan produceren, dan hebben we op dit moment wel echt een te grote veestapel.
Dus dan zal er aan die kant toch ook iets moeten gebeuren...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41642
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 07:28

verootjoo schreef:
Top dat de boeren eindelijk tegengeluid geven. Idioot gewoon hoe zij keer op keer gepakt worden. We hebben hier de beste boeren van de wereld, die moeten we koesteren en niet afbreken.

Ik sta met liefde in de file op de A12 straks voor onze boeren en hoop echt dat er eindelijk geluisterd gaat worden en dat er echte maatregelen komen voor stikstof en CO2 reductie.
De boeren zijn hier niet eens de aanstichter van. Boeren maken als geen andere beroepsgroep juist gebruik van de kringloop, stoten niet alleen uit maar nemen juist ook weer op. Maar weinig andere uitstoters kunnen dat zeggen.

No farmers, no food.

+:)+ Hear hear.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 07:35

Nos houdt liveupdates:
https://nos.nl/liveblog/2304125-boeren- ... files.html

De GeleHesjesNL updaten ook veel op facebook en twitter. De gele hesjes zijn mijn club niet... maar de updates met videos en fotos van de agractie zijn wel fijn! ;)

Bijna 30 jaar geleden protesteerden de boeren ook. (Zie video. Minuut 3:45) https://youtu.be/YAQ3acDU6Pw
Toen zei de politie al 'we houden de trekkers niet tegen, onmogelijk'. Ik zie dat ze nu weer op snelwegen rijden. Jups... Je houdt een grote groep trekkers echt niet tegen ;)

Over de discussie wel/niet produceren in NL houd ik me nu niet bezig. De boeren hebben hier hart voor hun dieren, maar kunnen hun beroep door regels veel moeilijker uitvoeren.

Ik pak zo een groen lintje en doe hem aan mijn tas ;)

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 07:42

Schandalig hoe boeren in dit land behandeld worden, alsof het criminelen zijn. Ben zelf geen boer, ik heb ook geen vlag, maar ik steun de actie zeker.
Jaag de boeren uit Nederland maar weg. Dan gaan we straks importeren uit landen waar helemaal niks aan het milieu gedaan wordt.

Kabayo

Berichten: 14037
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 07:50

Ik ben wel bang dat ze allemaal een bon /rechtzaak krijgen net als de blokkeerfriezen....


Vind het een toffe actie. Sta er zeker achter. Jammer dat onze trekker te oud is om de hele rit mee te rijden anders reed ik zeker mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 07:52

Kabayo schreef:
Ik ben wel bang dat ze allemaal een bon /rechtzaak krijgen net als de blokkeerfriezen....


Vind het een toffe actie. Sta er zeker achter. Jammer dat onze trekker te oud is om de hele rit mee te rijden anders reed ik zeker mee.

Kabayo, ik denk persoonlijk dat het meevalt. Blokkeerfriezen was een reletief kleine club. Dit zijn honderden.
Maar inderdaad, wie weet zit het venijn in de staart...

Westerntrail

Berichten: 1745
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 07:54

Ik sta ook helemaal achte de boeren, en steun hun actie ook.
Ga alleen mijn Friese vlag maar niet onderste boven hangen :+

Kabayo

Berichten: 14037
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 07:58

Ik heb gewoon kippenvel bij de filmpjes. Word er gewoon sentimenteel van :+

fransje23

Berichten: 15370
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 08:00

Marije_jiplover schreef:
Caesar schreef:
En daarbij is het belachelijk dat ons diervriendelijk geproduceerde eten wordt geëxporteerd. Hou het in Nederland. Net zo veilig en alles in de hand

Ik pik deze er even uit.
Dat is belachelijk, ja, waarom moet een klein kikkerlandje als Nederland de hele wereld voeden?
Maar de boeren willen dit oa zelf ook, die verdienen meer geld met de export van hun vee/vlees/melk dan als 't binnen Nederland blijft.

Ik sprak gisteren nog een varkensboer en die vond het goed dat er in China een te kort aan varkensvlees is, want dat houdt zijn prijs hoog. Hij produceert niet perse voor de Nederlandse markt.

En ik denk idd dat het daar dus misgaat.
Als ik zie welk mooi vlees er naar USA, Japan, Zuid-Korea, Singapore, Australië, Midden-Oosten vertrekt...
En ik zie dat vlees ook daadwerkelijk, dat is nl een deel van mijn werk.
Dan is het eigenlijk van de zotte hoeveel Nederland exporteert, als je weet hoe klein en hoe vol ons landje is.

Ik sta absoluut achter de boeren, met een semi-agrarische achtergrond en werkzaam in de agrarische sector, maar de hele mindset moet wel om.
Niet alleen bij de boeren overigens, zeker ook bij de Nederlandse consument. Die moeten geld over hebben voor eerlijk en lokaal geproduceerd voedsel en niet alleen een mond vol hebben van dierenwelzijn en in de supermarkt naar de kiloknallers grijpen.

Maar als de Nederlandse boeren louter voor de binnenlandse markt gaan produceren, dan hebben we op dit moment wel echt een te grote veestapel.
Dus dan zal er aan die kant toch ook iets moeten gebeuren...


Niets aan toe te voegen! :j

Vind het bijzonder dat Nederlands vlees geëxporteerd wordt en goedkoper vlees uit landen met minder regels omtrent dierwelzijn geïmporteerd.

cissi

Berichten: 804
Geregistreerd: 16-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 08:00

Als trotse melkveehoudster krijg ik kippenvel en een heel warm gevoel van deze actie. Helaas zelf vandaag niet aanwezig vanwege verplichtingen op ons bedrijf, maar ik ben supertrots op mijn collega's. Wij zijn het zat om weggezet te worden als dierenmishandelaars, geldwolven en milieuvervuilers!

Zonder boer geen voer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 08:07

Er wordt overgeproduceerd, er zijn heel veel misstanden en onnodig dieronvriendelijke praktijken en ja; als we iets van de planeet willen overhouden dan zal er drastisch ingegrepen moeten worden.
Jammer genoeg kunnen ze consumenten nog geen aankoopbeperking voor vlees etc opleggen. Daarom is de enige mogelijkheid voor nu de sector aan te pakken.

Ik ben blij dat er hopelijk eindelijk wat gaat veranderen.

Als je voor een minimumloon dieren houdt om die vervolgens naar een gaskamer of vermaler oid te sturen houdt je niet dieren.

Edit: uiteraard ben ik het er wel mee eens dat het krom is dat andere sectoren buiten schot blijven.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 08:14

Niks mis met boeren, maar de vee industrie is hier wel veel ste groot. Goed als men hier gaat krimpen in Nederland.
Zelf hoop ik dat de grond prijs op deze manier ook goed omlaag gaat. Dan kan ik leuk weilandje kopen.

Kabayo

Berichten: 14037
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 08:15

Blussem schreef:
Niks mis met boeren, maar de vee industrie is hier wel veel ste groot. Goed als men hier gaat krimpen in Nederland.
Zelf hoop ik dat de grond prijs op deze manier ook goed omlaag gaat. Dan kan ik leuk weilandje kopen.

Typisch Nederland. Altijd aan jezelf denken :=

Als denkt dat grondprijs zo hoog is voor vee moet ik je uit de droom helpen. Het is meestal bouwgrond en daarom zo duur. Dus dat word niet zo snel goedkoper als er 100 boeren stoppen
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 01-10-19 08:18, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 08:16

henshem schreef:
Caesar schreef:
En daarbij is het belachelijk dat ons diervriendelijk geproduceerde eten wordt geëxporteerd. Hou het in Nederland. Net zo veilig en alles in de hand


Hier wil ik nog wel een nuance in aanbrengen. Ik ben er zelf niet helemaal uit wat ik van deze discussie vind omdat ik er onvoldoende vanaf weet, wel weet ik dat er heel veel wordt geëxporteerd omdat er meer wordt geproduceerd dan wij in Nederland op kunnen eten. Maar de stikstof uitstoot van al die extra productie hebben we wel hier.


Nope. De gemiddelde Nederlander weigert te betalen wat het de Nederlandse boer kost. Importeren is vele malen goedkoper namelijk.

Even kort door de bocht.

Ik steun ze ook. Doe ik al door zoveel mogelijk lokale producten te kopen ipv die geïmporteerde dubieuze dingen.

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 08:17

He eindelijk doen de boeren iets om hun stem te laten horen! Ik sta zeker weten achter deze actie.

Vorig jaar zijn we met school naar Polen geweest om agrarische bedrijven te gaan kijken. (Ik zit op een agrarische school). Jeetje wat was dat heftig om te zien, ja heftig! Hoe koeien erbij liepen.... hoe het terrein erbij lag... hoe ze over management nadachten, EEN RAMP. Wij Nederlanders moeten trots zijn op onze boeren!

Nederland moet stoppen met boeren weg te zetten als slechteriken. Boeren willen juist het beste voor hun dieren. De dieren krijgen de beste verzorging omdat de boeren er anders nachten van wakker liggen. Laat dit een eye opener zijn in Den Haag.

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 08:18

Blussem schreef:
Niks mis met boeren, maar de vee industrie is hier wel veel ste groot. Goed als men hier gaat krimpen in Nederland.
Zelf hoop ik dat de grond prijs op deze manier ook goed omlaag gaat. Dan kan ik leuk weilandje kopen.

Lekker krom :=

Ik steun de boeren, het is ronduit belachelijk dat zij gekort moeten worden. Het is een enorm dankbaar beroep door hen hebben wij genoeg in de schappen.

cissi

Berichten: 804
Geregistreerd: 16-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 08:19

Kabayo schreef:
Blussem schreef:
Niks mis met boeren, maar de vee industrie is hier wel veel ste groot. Goed als men hier gaat krimpen in Nederland.
Zelf hoop ik dat de grond prijs op deze manier ook goed omlaag gaat. Dan kan ik leuk weilandje kopen.

Typisch Nederland. Altijd aan jezelf denken :=


Nou echt hè, laten we even duizenden familiebedrijven de nek omdraaien zodat ik zelf een goedkoop weilandje kan kopen om boertje op te spelen 8)7

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 08:19

8nnemiek schreef:
Ik steun de akkerbouwers, de boeren die ons plantaardige eten verbouwen.

Onze veestapel is gewoon veel te groot. Dieren horen op z’n minst af en toe in het gras te kunnen lopen, in de zon, in de modder. In plaats daarvan staat een groot deel 24/7 in kleine hokken in het donker op de beton, en is ook nog eens een groot deel van dat vlees bestemd voor export.

Als de overheid nu gewoon zorgt dat ze subsidie geven zodat boeren de transitie kunnen maken van vleesvee naar akkerbouw voor menselijke consumptie, zodat Nederland meer en meer zelfvoorienend wordt, dan sla je heel veel vliegen in één klap.


De stadse buren konden niet over de lucht, dus moesten de dieren maar binnen staan. Ook hier is het voor een groot deel dat men niet die extra kosten wil dragen.

Kijk je het programma "onze boerderij" toevallig? In Groningen is een prachtige varkens uitloop gemaakt maar men krijgt het vlees voor 2 sterren niet verkocht, want dat is te duur voor de consument. :roll:

Men moet eens ophouden alles op de boeren te schuiven. >;)

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 08:24

Ik sta ook volledig achter onze boeren. Het is van de zotte dat de boeren met een jojobeleid te maken krijgen. Uiteindelijk is het voornamelijk een kleine groep die onze boeren zo enorm demoniseert. Ik ben blij dat de boeren nu eindelijk eens van zich af bijten.

verootjoo
Berichten: 35652
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 08:24

Blussem schreef:
Niks mis met boeren, maar de vee industrie is hier wel veel ste groot. Goed als men hier gaat krimpen in Nederland.
Zelf hoop ik dat de grond prijs op deze manier ook goed omlaag gaat. Dan kan ik leuk weilandje kopen.


Wat ga je op dat weilandje neerzetten dan? Wortels, prei en bloemkool? :')
Of ga je je paardenkudde ook halveren?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 08:26

belle_boef schreef:
Ik steun onze boeren ook. Ik heb liever Nederlands eten dan al dat geïmporteerd met onbekende afkomst en dubieuze regels.


Dit is het punt.... het grootste deel van wat hier geproduceerd wordt is voor export. Daarom heet dat ook exportkwaliteit.
Het grootste deel van wat men eet komt dus helaas wel van over de grens. Met dank aan supermarkten en de overheid.

Ik vind jammer dat mensen tegenover elkaar staan terwijl de ergste klootzakken (politiek en supermarkten die boeren uitknijpen) buiten schot blijven.

Dus ik steun verstandige kleinschaliger landbouw, en wil dat iedereen eerlijker (hogere) prijzen voor gaat betalen en de supermarkten (uitknijpers) buiten spel zet.

Ik steun NIET CDA/ VVD en boeren met tienduizenden dieren die in kasten van huizen wonen met een heel wagenpark voor de deur. Bestaan die? Ja, die bestaan.... Ga maar eens in Twente kijken ofzo.

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 08:27

Ik steun onze boeren.
:j _/-\o_

Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 08:28

Ik steun ook de boeren.
Het is te zot voor woorden hoe ze behandeld worden.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 08:32

Kabayo schreef:
Blussem schreef:
Niks mis met boeren, maar de vee industrie is hier wel veel ste groot. Goed als men hier gaat krimpen in Nederland.
Zelf hoop ik dat de grond prijs op deze manier ook goed omlaag gaat. Dan kan ik leuk weilandje kopen.

Typisch Nederland. Altijd aan jezelf denken :=

Als denkt dat grondprijs zo hoog is voor vee moet ik je uit de droom helpen. Het is meestal bouwgrond en daarom zo duur. Dus dat word niet zo snel goedkoper als er 100 boeren stoppen

Ik heb het over landbouw grond. Geen bouw grond :Y)

Chawi
Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 08:32

Al denk ik niet dat er nu heel veel sympathisanten te vinden zijn onder alle mensen die nu in de file staan. Waarom als hardwerkende groep een ander hardwerkende groep letterlijk vastzetten