steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 19:12

En blijkbaar was dat niet voldoende. Als het echt zo’n goed plan was geweest had de regering er wel mee ingestemd, gezien dat veel protestacties en dus vervelende situaties had voorkomen.

Feit blijft dat ik het van FDF erg dom vind dat ze geloven in de fabeltjes van Thierry baudet mbt klimaatproblematiek en de kosten van de maatregelen hierbij. Dat is gewoon letterlijk kop in het zand steken.

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 19:15

en toch is FVD in de laatste peilingen heel dichtbij de grootste partij... zijn al die kiezers dom volgens jou?

het zou mijn keus om op te stemmen overigens niet zijn, maar het geeft wel aan dat er grote onvrede is onder heel veel mensen.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 19:16

IMANDRA schreef:
juval schreef:
Imandra, dat is niet waar. Er is een goed plan vanuit het Landbouw collectief. Alleen heeft de minister er helaas voor gekozen om dit plan naast zich neer te leggen: https://agractie.nl/landbouw-collectief ... tofcrisis/


Niks goed plan, het was blijkbaar niet toereikend genoeg. Dan vind ik het erg kinderachtig om te zeggen ‘we tried’ en vervolgens alleen maar te zeuren en de kont tegen de krib te gooien.

Als ze een beetje fatsoen hebben bij de FDF dan gaan ze weer rond de tafel zitten om een nieuw plan te bedenken wat verder gaat dan dat.

@Loretta: nee dat klopt niet. Veganisten eten geen dierlijke producten en dragen vaak ook geen dierlijke spullen. Het tegen paardrijden zijn etc is niet vanwege veganisme maar vanwege hun idealen. Dat is net als zeggen dat alle christenen homoseksuele mensen haten. Ja het aandeel is wellicht groter dan bij andere groepen, maar niet een kenmerk ván die groep.
Ik ben het wel met je eens dat een stelletje extremisten het verpesten voor de rest.



De vergelijking met Christenen en homo's vind ik wel een goede vergelijking. Ja er zijn inderdaad gematigde christenen. Maar dat neemd niet weg dat christenen die homo's wel haten deze haat letterlijk en klakkeloos overnemen uit een heel oud boek. Ik heb zelf een christelijke opvoeding gehad.(Ben nu zelf trouwens niet meer gelovig.) Maar ik weet heel goed dat er in de bijbel enkele passages staan die homoseksualiteit afkeuren. Helaas worden deze zaken nog steeds door sommige gelovigen letterlijk genomen. Bij het veganisme gaat het al bijna net zo als in een religie. Ik heb heb meegelezen op een vegan groep op facebook en daarbij vragen sommige leden of bepaalde zaken zoals bijvoorbeeld paardrijden vegan zijn. En dan krijgen ze vervolgens uitleg waarom paardrijden niet vegan is. Ook zijn er onder de veganisten enkele populaire youtube kanalen die hun volgers bijna letterlijk als een soort moderne dominee voorschrijven wat wel en niet vegan is. Helaas zijn velen "Op een uitzondering na dan" niet in staat voor hun zelf te bepalen wat wel en niet goed is om te doen met betrekking tot dieren. Van dat soort bijna religieuze trekjes gaan mijn nekharen recht overeind staan. Maar dat komt omdat ik zelf opgevoed ben binnen een nogal dogmatische religie.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 19:23

@ Imandra:

Ho even. Het Landbouw Collectief doet überhaupt moeite om de emissie van stikstofverbindingen te reduceren (naast alle andere maatregelen die landbouwers al op hun dak hebben gekregen de afgelopen tientallen jaren), terwijl er "achter de schermen" dingen gebeuren die het daglicht niet kunnen verdragen.

Verdiep je je daar ook even in, voor je steeds blijft bashen op de landbouw?

- Industrie hoeft de uitstoot van ammoniak en stikstofoxide niet te rapporteren in hun milieu jaarverslag wanneer die minder dan 10.000 kilo is = totale uitstoot van 5 melkveebedrijven. Dat laatste is uiteraard wel héél precies gemodelleerd en berekend.
- Er zijn duizenden industriële bedrijven die niet eens een natuurvergunning hebben. Er bestaat geen agrarisch bedrijf zónder een natuurvergunning. Bestaat die wel, dan is die gigantisch de sjaak.
- De Amercentrale heeft op 7 mei, vlak voor de PAS uitspraak, een vergunning gekregen voor 82.664 kg ammoniak en 1,6 miljoen kg NOx = totale uitstoot van 400 melkveebedrijven.
- Lelystad airport
- Formule 1 in Zandvoort
- Etc.

Kortom: het is een keer mooi geweest, kun je dat werkelijk niet begrijpen?

Maanon_
Berichten: 1139
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 19:25

Jessix schreef:
Akkerbouwers... ik heb ze nog niet kunnen ontdekken in dit topic. Zijn ze er? Ook op FB zie ik ze niet voorbij komen en als je iets zegt over geen of minder vlees dan behoor je direct bij "dat groepje veganisten" en veganist is dan ook een heel vies woord. Dus nee, geen steun van mij.

Net doen alsof er geen probleem is, is ook makkelijk. Net als heel hard roepen wat je allemaal niet wil. Ik merk om me heen dat er eigenlijk nog maar weinig aandacht is voor de boeren en hun protest. Maar dat beeld kan ook gekleurd zijn door de mensen waaronder ik me bevind.


Jawel, akkerbouwer hier! :D

Had eerder in het topic al wel gereageerd, maar kan (denk ik) wel stellen dat de impact voor de veehouderij met het stikstofvraagstuk een stukje groter is. Als ik vragen voorbij zie komen over de akkerbouw beantwoord ik die graag. Verder lees ik geïnteresseerd mee!

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 19:31

juval schreef:
en toch is FVD in de laatste peilingen heel dichtbij de grootste partij... zijn al die kiezers dom volgens jou?

het zou mijn keus om op te stemmen overigens niet zijn, maar het geeft wel aan dat er grote onvrede is onder heel veel mensen.


Ja, maar dat doet er niet toe. Mensen in het algemeen sluiten liever hun ogen dan dat ze zich gaan aanpassen. Dat is bij de FDF boeren zo, maar ook bij de burgers. Mensen denken liever op de korte termijn dan op de lange. Mensen willen zich niet aanpassen want de klimaatproblematiek heeft veel invloed zorgt voor cognitieve dissonantie. Dan is op een partij stemmen die hen gerust stelt dat het allemaal maar onzin is die verzonnen is door de elite wel makkelijk.

@Loretta: zo’n Facebook groep is een klankkast en de extreemste meningen worden dus uitvergroot. Social media is ook geen goede maatstaf: kijk alleen nog maar naar de periode na de verkiezingen. Men roept dat ze niemand kennen die VVD heeft gestemd dus moet de VVD wel fraude hebben gepleegd. Dit is natuurlijk onzin: mensen zitten heel erg in hun eigen ‘filter bubbel’ en horen dus over het algemeen veel gelijkgestemde meningen.
Ik ken genoeg mensen die vegan zijn maar die zijn écht niet zo extreem als de mensen in zo’n facebookgroep. Durf zelfs te wedden dat het maar een betrekkelijk klein percentage is wat daadwerkelijk zulke extreme meningen/uitingen heeft.

@typfoudt: sorry ik doelde echt op de FDF. Van wat ik lees doet het collectief inderdaad wel zijn best, en daar kan ik alleen maar bewondering voor hebben. Máár landbouw heeft alsnog een grote al dan niet het grootste aandeel in de stikstofproblematiek dus hoe vervelend dan ook zal er toch méér verandering nodig zijn. Dat andere industrieën ook aandeel hebben dat kan, maar ik vind het niet netjes om naar anderen te wijzen en te roepen ‘maar zij doen dat ook’. Moeten die andere industrieën dan ook op de schop? Zeker! Maar haalt niet weg dat ook de agrarische sector moet veranderen, hoe vervelend ook.

Jessix

Berichten: 16452
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 19:32

Loretta schreef:
Jessix schreef:
Akkerbouwers... ik heb ze nog niet kunnen ontdekken in dit topic. Zijn ze er? Ook op FB zie ik ze niet voorbij komen en als je iets zegt over geen of minder vlees dan behoor je direct bij "dat groepje veganisten" en veganist is dan ook een heel vies woord. Dus nee, geen steun van mij.


Veganisten hebben zichzelf op een hele negatieve manier op de kaart gezet. Het veganisme is in principe tegen elk gebruik van dieren dus de kinderboerderij, de dierentuin en uiteraard ook het paardrijden daar zijn ze tegen. Bovendien zijn het veganisten die zich bezig houden met inbraken op boerenbedrijven. Dus dat er onder boeren een negatieve stemming heerst als het om veganisten gaat kan ik heel goed begrijpen. Daarbij wil ik wel de kanttekening plaatsen dat een veganist niet met een vegatarier verward moet worden.

En ik heb het enkel gehad over jouw laatste zin zoals je wel kunt lezen in mijn post. :) Uiteraard weet ik wat een veganist is. En dat is niet altijd een activist.

Jessix

Berichten: 16452
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 19:33

Maanon_ schreef:
Jessix schreef:
Akkerbouwers... ik heb ze nog niet kunnen ontdekken in dit topic. Zijn ze er? Ook op FB zie ik ze niet voorbij komen en als je iets zegt over geen of minder vlees dan behoor je direct bij "dat groepje veganisten" en veganist is dan ook een heel vies woord. Dus nee, geen steun van mij.

Net doen alsof er geen probleem is, is ook makkelijk. Net als heel hard roepen wat je allemaal niet wil. Ik merk om me heen dat er eigenlijk nog maar weinig aandacht is voor de boeren en hun protest. Maar dat beeld kan ook gekleurd zijn door de mensen waaronder ik me bevind.


Jawel, akkerbouwer hier! :D

Had eerder in het topic al wel gereageerd, maar kan (denk ik) wel stellen dat de impact voor de veehouderij met het stikstofvraagstuk een stukje groter is. Als ik vragen voorbij zie komen over de akkerbouw beantwoord ik die graag. Verder lees ik geïnteresseerd mee!

Ah kijk aan! Heb geen vragen hoor, maar miste de akkerbouwer in de discussie.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 19:35

Tiepfoudt schreef:
@ Imandra:



- Industrie hoeft de uitstoot van ammoniak en stikstofoxide niet te rapporteren in hun milieu jaarverslag wanneer die minder dan 10.000 kilo is = totale uitstoot van 5 melkveebedrijven. Dat laatste is uiteraard wel héél precies gemodelleerd en berekend.
- Er zijn duizenden industriële bedrijven die niet eens een natuurvergunning hebben. Er bestaat geen agrarisch bedrijf zónder een natuurvergunning. Bestaat die wel, dan is die gigantisch de sjaak.
- De Amercentrale heeft op 7 mei, vlak voor de PAS uitspraak, een vergunning gekregen voor 82.664 kg ammoniak en 1,6 miljoen kg NOx = totale uitstoot van 400 melkveebedrijven.
- Lelystad airport
- Formule 1 in Zandvoort
- Etc.

Kortom: het is een keer mooi geweest, kun je dat werkelijk niet begrijpen?


Onder valse voorwendselen een sector kapot maken en dan roepen dat als deze sector eenmaal weg is dat onze leefomgeving opeens helemaal opklaart. Niets is helaas minder waard. Lelystad Airport, Schiphol, De F1 in Zandvoort, Tata Steel, Biomassa centrales, vrachtschepen, chemische fabrieken en nog een hele lijst worden ongemoeid gelaten.

Als je zegt de boeren te steunen dan word je al snel gezien als voorstander van milieuvervuiling. Terwijl dat de grootste nonsens is. Wanneer alle veehouderijen uit Nederland weg zijn is Nederland nog net zo vervuild als nu het geval is. Dan worden nog steeds alle kwetsbare plantjes in de natuurgebieden overwoekerd.

Er zijn op Schiphol 100.000 vluchten illegaal. Als je denkt dat die geschrapt gaan worden geloof je in sprookjes.

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 19:42

er is kennelijk een percentage van 38% van de stikstofuitstoot dat door de agrarische sector wordt veroorzaakt. Mijn vraag eerder was, waarom kunnen we dat percentage niet gewoon accepteren voor de primaire sector in dit land. Het is een percentage he, de getallen kunnen wel omlaag en daar wordt al heel hard aan gewerkt.

fransje23

Berichten: 15385
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 19:45

juval schreef:
ik weet niet of er akkerbouwers hier op bokt zitten maar tijdens de protesten zijn ze zeker wel aanwezig. Ook de akkerbouw heeft te maken met een veel te lage opbrengst voor hun product en zeer strenge regels voor de gewasbeschermingsmiddelen welke buiten de EU niet of veel minder gelden.


Nog een reden om ons vooral te richten op de EU :j

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 19:52

IMANDRA schreef:
@typfoudt: sorry ik doelde echt op de FDF. Van wat ik lees doet het collectief inderdaad wel zijn best, en daar kan ik alleen maar bewondering voor hebben. Máár landbouw heeft alsnog een grote al dan niet het grootste aandeel in de stikstofproblematiek dus hoe vervelend dan ook zal er toch méér verandering nodig zijn.


Je sluit imo nu gewoon je ogen voor wat er gaande is. "Jullie moeten maatregel op maatregel slikken, want andere sectoren moeten dat ook." Die vlieger gaat niet op, want de industrie kan haar gang gaan.

IMANDRA schreef:
Dat andere industrieën ook aandeel hebben dat kan, maar ik vind het niet netjes om naar anderen te wijzen en te roepen ‘maar zij doen dat ook’. Moeten die andere industrieën dan ook op de schop? Zeker! Maar haalt niet weg dat ook de agrarische sector moet veranderen, hoe vervelend ook.


Weet je wat niet netjes is? De praktijken die ik in mijn vorige post op somde. Maar de boeren moeten als makke schapen alle maatregelen accepteren, terwijl dít gaande is. Ik snap dat niet, dat je daar zo aan blijft vasthouden.

En misschien is het een mogelijkheid dat boeren dusdanig woest worden van deze zaken, dat er uitspraken komen zoals die van FDF. Ik voel gewoon de woede als ik de woordvoerders van FDF hoor praten. En ik kan die woede echt goed begrijpen, ook al ben ik het niet met al hun uitspraken eens.

En, niet geheel onbelangrijk, hoe kan men in godsnaam op een eerlijke manier het aandeel van de landbouw berekenen terwijl van duizenden industriële bedrijven de uitstoot niet eens bekend is? Knap staaltje rekenwerk als je het mij vraagt.

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 20:02

IMANDRA schreef:
juval schreef:
oké Magrathea, je hebt gelijk, ik had een nulletje teveel:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... gn=stdc_vk


verder begrijp ik uit jullie reacties dat jullie de boerenacties niet echt steunen? Vrijdag is er ook een actiedag in Amsterdam, er wordt een boerenlunch georganiseerd op de Dam en het Rokin. Publieksvriendelijk. Zijn jullie daar ook tegen?


Nee niet als ze dit soort onzin gaan roepen. Maar als ik het goed begrijp vind jij de klimaatproblematiek dus onzin?

En ik vind je reactie alsnog misleidend, gezien het gaat over 'honderden miljarden' binnen Europa en niet binnen Nederland. Vind ik nog wel een heel groot verschil.

Serieus, als de boeren nu eens de koppen bij elkaar steken, desnoods wat slimme innovatieve bedrijven aanhaken en zo kijken hoe ze de problemen op een goede manier op kunnen lossen? En dat plan dan presenteren aan de overheid? Of nog beter: samen met de overheid dit doen?
Nu is het alleen maar roepen dat ze het er niet mee eens zijn maar met oplossingen komen ze niet. Nu komt het op mij over als een stel kleuters wat z'n zin niet krijgt.

Selectief lezen, quoten? Expres de vele positieve ontwikkelingen in de landbouw negeren? Schelden, denigreren over een stel kleuters? Kijk eens in de spiegel. Kijk eens op boerenvanamstel.nl, notabene bij jou om de hoek. Zuivel verkrijgbaar bij diverse supermarkten in de regio Ouderkerk aan de Amstel. Boeren die hun nek uitsteken, risicovol ondernemen, met vallen en opstaan. Om hun Polder "De Ronde Hoep" e.o. te ontwikkelen. Waar natuur (weidevogels) en veeteelt samengaan.
Of google eens op Keurmerk Echte boerenzuivel. Of op http://www.biobrass.nl, iets grootschaliger maar 15 jaar terug ook klein begonnen.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 20:09

Tiepfoudt schreef:
IMANDRA schreef:
Dat andere industrieën ook aandeel hebben dat kan, maar ik vind het niet netjes om naar anderen te wijzen en te roepen ‘maar zij doen dat ook’. Moeten die andere industrieën dan ook op de schop? Zeker! Maar haalt niet weg dat ook de agrarische sector moet veranderen, hoe vervelend ook.


Weet je wat niet netjes is? De praktijken die ik in mijn vorige post op somde. Maar de boeren moeten als makke schapen alle maatregelen accepteren, terwijl dít gaande is. Ik snap dat niet, dat je daar zo aan blijft vasthouden.

En misschien is het een mogelijkheid dat boeren dusdanig woest worden van deze zaken, dat er uitspraken komen zoals die van FDF. Ik voel gewoon de woede als ik de woordvoerders van FDF hoor praten. En ik kan die woede echt goed begrijpen, ook al ben ik het niet met al hun uitspraken eens.

En, niet geheel onbelangrijk, hoe kan men in godsnaam op een eerlijke manier het aandeel van de landbouw berekenen terwijl van duizenden industriële bedrijven de uitstoot niet eens bekend is? Knap staaltje rekenwerk als je het mij vraagt.


De kleine man zowel burger als boer moet zich aanpassen. Terwijl zijn aandeel van het probleem maar minimaal is. Hij mag daarbij vooral niet wijzen naar de grote vervuilende neoliberale grootkapitaalist. Want wijzen dat is niet netjes. Terwijl de kleine man zijn uiterste best doet om zijn hogere kosten te betalen, zijn uitstoot en afval tot het minimum te beperken gaat de grootkapitalist ongemoeid door met het vervuilen van de planeet. Terwijl de kleine man een warme trui aan trekt omdat de energieprijzen zo enorm gestegen zijn besteld de grootkapitalist nog eens een partij op stookolie varende vrachtschepen en investeert hij nog eens een lieve duit in de F1. Terwijl hij zich nestelt in de meest exclusieve first class lounge van zijn favoriete luchtvaartmaatschappij. Ondertussen denkt de kleine man na of hij dit jaar misschien maar beter met de trein op vakantie kan gaan en of hij er misschien verstandig aan doet om zijn Fiat Panda in te ruilen voor een bakfiets.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 20:24

Loretta schreef:
De kleine man zowel burger als boer moet zich aanpassen. Terwijl zijn aandeel van het probleem maar minimaal is. Hij mag daarbij vooral niet wijzen naar de grote vervuilende neoliberale grootkapitaalist. Want wijzen dat is niet netjes. Terwijl de kleine man zijn uiterste best doet om zijn hogere kosten te betalen, zijn uitstoot en afval tot het minimum te beperken gaat de grootkapitalist ongemoeid door met het vervuilen van de planeet. Terwijl de kleine man een warme trui aan trekt omdat de energieprijzen zo enorm gestegen zijn besteld de grootkapitalist nog eens een partij op stookolie varende vrachtschepen en investeert hij nog eens een lieve duit in de F1. Terwijl hij zich nestelt in de meest exclusieve first class lounge van zijn favoriete luchtvaartmaatschappij. Ondertussen denkt de kleine man na of hij dit jaar misschien maar beter met de trein op vakantie kan gaan en of hij er misschien verstandig aan doet om zijn Fiat Panda in te ruilen voor een bakfiets.


Dit dus _/-\o_

Helaas zijn er veel mensen die in sprookjes geloven. Sprookjes waarin word verteld dat de industrie niet zo vervuilend is. De landbouw is de grootste vervuiler, dat is immers heel precies uitgerekend. En dat komt goed uit, als je graag de veehouderij in Nederland ziet verdwijnen en je ogen kunt sluiten voor de manier waarop men in Oost-Europa/Azië omgaat met dieren en milieu.
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 10-12-19 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 20:25

Als die kleine man dat nou maar wat jaartjes vol blijft houden, heeft de grootkapitalist al gauw niets meer te vervoeren of te produceren, toch? Die vrachtschepen vervoeren immers onze behoeftes.
Zou mooi zijn als de kleine man ook de F1 zou boycotten.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 20:41

Tiepfoudt schreef:
IMANDRA schreef:
@typfoudt: sorry ik doelde echt op de FDF. Van wat ik lees doet het collectief inderdaad wel zijn best, en daar kan ik alleen maar bewondering voor hebben. Máár landbouw heeft alsnog een grote al dan niet het grootste aandeel in de stikstofproblematiek dus hoe vervelend dan ook zal er toch méér verandering nodig zijn.


Je sluit imo nu gewoon je ogen voor wat er gaande is. "Jullie moeten maatregel op maatregel slikken, want andere sectoren moeten dat ook." Die vlieger gaat niet op, want de industrie kan haar gang gaan.

IMANDRA schreef:
Dat andere industrieën ook aandeel hebben dat kan, maar ik vind het niet netjes om naar anderen te wijzen en te roepen ‘maar zij doen dat ook’. Moeten die andere industrieën dan ook op de schop? Zeker! Maar haalt niet weg dat ook de agrarische sector moet veranderen, hoe vervelend ook.


Weet je wat niet netjes is? De praktijken die ik in mijn vorige post op somde. Maar de boeren moeten als makke schapen alle maatregelen accepteren, terwijl dít gaande is. Ik snap dat niet, dat je daar zo aan blijft vasthouden.

En misschien is het een mogelijkheid dat boeren dusdanig woest worden van deze zaken, dat er uitspraken komen zoals die van FDF. Ik voel gewoon de woede als ik de woordvoerders van FDF hoor praten. En ik kan die woede echt goed begrijpen, ook al ben ik het niet met al hun uitspraken eens.

En, niet geheel onbelangrijk, hoe kan men in godsnaam op een eerlijke manier het aandeel van de landbouw berekenen terwijl van duizenden industriële bedrijven de uitstoot niet eens bekend is? Knap staaltje rekenwerk als je het mij vraagt.


Maar zo zwart-wit is het niet. Het is niet zo dat omdat andere industrieën wellicht minder netjes zijn jij dan ook maar niks hoeft te doen. Je mag bést vocaal zijn over die andere industrieën en als een maatregel niet eerlijk is daar iets van zeggen. Maar steeds maar wijzen naar andere industrieën als er gezegd wordt dat je aan moet passen, dan blijven we in dat cirkeltje rondgaan. Geef dan het goede voorbeeld en sla, boer en overheid samen, een nieuwe richting in waarin uitstoot wordt beperkt maar boer toch kan blijven boeren.
Ik zeg overigens nergens dat boeren niks doen. Maar roepen dat er niks meer hoeft te gebeuren want boeren in Nederland zijn een van de meest innovatieve... dat is ook niet terecht.

Imo verpest FDF het nu voor de rest. Net als waar vegan activisten ‘veganisme’ een vieze smaak geven, doen de boeren die hun kop in t zand steken wbt de problematiek en maar heel hard roepen dat de overheid zo gemeen is nu hetzelfde met de agrarische sector.

Ik zeg overigens ook nergens dat de industrie niet vervuilend is. Die zal ook een groot aandeel hebben maar dat maakt nog niet dat de agrarische sector ineens maar een mini-aandeel heeft. Agrarische sector heeft een groot aandeel in de stikstofproblematiek. Dus moeten daar veranderingen gedaan worden. Heeft industrie X ook een groot aandeel, dan moeten ook daar veranderingen gedaan worden.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 20:45

mysa schreef:
Als die kleine man dat nou maar wat jaartjes vol blijft houden, heeft de grootkapitalist al gauw niets meer te vervoeren of te produceren, toch? Die vrachtschepen vervoeren immers onze behoeftes.
Zou mooi zijn als de kleine man ook de F1 zou boycotten.


Dan zal de kleine man eerst eens massaal wakker moeten worden. En zich niet langer met zijn allen door de grootkapitalist tegen elkaar uit laten spelen. Want de grootkapitalist heeft er alle belang bij dat de maatschappij tot op het bot verdeeld is. Want hij beseft heel goed dat als de kleine man zowel boer, burger, allochtoon, callcentermedewerker, werkloze, klimaatactivist opeens de handen ineen zouden slaan dat de kleine man dan opeens heel groot kan worden. Want dit heeft zich in een ver verleden al eens voorgedaan. En dat wil de neoliberale grootkapitalist niet nog eens meemaken. En daarom speelt hij het spelletje verdeel en heers. En daarin is hij zeer succesvol.


https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... rkstil.jpg

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 21:08

Loretta schreef:
Wanneer alle veehouderijen uit Nederland weg zijn is Nederland nog net zo vervuild als nu het geval is. Dan worden nog steeds alle kwetsbare plantjes in de natuurgebieden overwoekerd.

Zelfs als de stikstofuitstoot van de landbouw 'maar' 38% is ipv 46% of wat was het ook alweer.. dan nog is dat enorm veel, dus ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met dat de vervuiling niet zou afnemen..

Dat andere industrieën ook goed moeten worden berekend en dezelfde vergunningen zouden moeten hebben daar ben ik het zeker mee eens.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 21:13

IMANDRA schreef:
Maar zo zwart-wit is het niet. Het is niet zo dat omdat andere industrieën wellicht minder netjes zijn jij dan ook maar niks hoeft te doen. Je mag bést vocaal zijn over die andere industrieën en als een maatregel niet eerlijk is daar iets van zeggen. Maar steeds maar wijzen naar andere industrieën als er gezegd wordt dat je aan moet passen, dan blijven we in dat cirkeltje rondgaan. Geef dan het goede voorbeeld en sla, boer en overheid samen, een nieuwe richting in waarin uitstoot wordt beperkt maar boer toch kan blijven boeren.
Ik zeg overigens nergens dat boeren niks doen. Maar roepen dat er niks meer hoeft te gebeuren want boeren in Nederland zijn een van de meest innovatieve... dat is ook niet terecht.

Imo verpest FDF het nu voor de rest. Net als waar vegan activisten ‘veganisme’ een vieze smaak geven, doen de boeren die hun kop in t zand steken wbt de problematiek en maar heel hard roepen dat de overheid zo gemeen is nu hetzelfde met de agrarische sector.

Ik zeg overigens ook nergens dat de industrie niet vervuilend is. Die zal ook een groot aandeel hebben maar dat maakt nog niet dat de agrarische sector ineens maar een mini-aandeel heeft. Agrarische sector heeft een groot aandeel in de stikstofproblematiek. Dus moeten daar veranderingen gedaan worden. Heeft industrie X ook een groot aandeel, dan moeten ook daar veranderingen gedaan worden.


Je spreekt jezelf nogal tegen.

Volgens mij hebben we het er al vaker over gehad en zijn we het eens dat ik (en mijn collega's) niet "niks doen". Het gaat om éxtra maatregelen die waarschijnlijk in het verschiet liggen vanwege een vermeende stikstofcrisis, maatregelen die waarschijnlijk collega's de das om zal doen. De grens is bereikt, laat ik het zo zeggen. Hoe kun je van ons blijven verwachten dat wij maatregel op maatregel op maatregel accepteren (zoals wij al tientallen jaren doen!!!), terwijl er aan de andere kant vergunningen worden afgegeven die niet uit te leggen zijn en die iedere minuscule reductie die wij proberen te bereiken teniet doen dan wel nog eens voor veel meer emissie zorgen? Terwijl er bedrijven zijn die x keer zoveel uitstoten, niet eens een natuurvergunning hébben. Terwijl wij als milieucriminelen op de voorpagina van de krant worden tentoongesteld, als wij onze natuurvergunning niet in orde hebben. Terwijl bedrijven die net zoveel uitstoten als 5 melkveebedrijven, niet eens hun emissies hoeven te rapporteren.

Wanneer je het hebt over "de kop in het zand spreken", dan bekruipt mij het gevoel dat je de bezorgdheid en woede niet écht begrijpt (of wil begrijpen). Meer nog dat je een algemeen beeld van boeren hebt gevormd, een beeld waarin zij geen poot uitsteken voor het milieu en klimaat. Weet jij veel hoeveel tonnen die dommige, agressieve lui van FDF hebben geïnvesteerd in emissiearme vloeren, luchtwassystemen, biogasinstallaties. Je hebt geen idee, en toch kun je dat beeld van de kop-in-het-zand-stekende boer niet loslaten.

Zolang het vliegveld in Lelystad uitgebreid wordt, zolang de Amercentrale achter de schermen een vergunning krijgt om een hoeveelheid stikstof van 400 melkveebedrijven uit te stoten, enzovoort, voel ik mij niet geroepen om dure investeringen te doen om het "milieu te redden". Iets met de realiteit onder ogen zien, ipv in een of andere bubbel te blijven leven waarin dat "industrie aangepakt wordt en dus moeten de boeren ook hun verantwoordelijkheid nemen". De industrie wordt niet aangepakt, dat is zo klaar als een klontje onderhand.

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 21:22

Het is een illusie dat als FvD of PVV de grootste partij wordt, de problemen van de boeren zijn opgelost. Net zoals sommigen ook geloven, dat er dan een hek om Nederland wordt geplaatst en er geen vluchteling meer Nederland binnenkomt. ;)
De huidige Nederlandse en Europese wetgeving blijft immers van kracht, dat verandert niet van de éne op de andere dag.

Wat innovatie betreft, is ook de auto-industrie en de binnenvaart al jaren bezig .

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 21:29

@Elektra63: Ik ben de laatste die op FvD of PVV stemt, ik geloof namelijk ook niet in sprookjes ;)

Electra63 schreef:
Wat innovatie betreft, is ook de auto-industrie en de binnenvaart al jaren bezig .


Fijn dat ze al jaren bezig zijn. En toch krijgt een bedrijf dit jaar een vergunning om een hoeveelheid stikstof uit te stoten van 400 melkveebedrijven. Dat geeft mij op zijn minst een gevoel van dweilen met de kraan open. En toch zijn er duizenden industriële bedrijven die geen natuurvergunning hebben en waarvan men geen idee heeft hoeveel deze uitstoten. Vreemd, dat men dan uit kan rekenen wat het aandeel van die industrie is.
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 10-12-19 21:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Maanon_
Berichten: 1139
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 21:35

Jessix schreef:
Ah kijk aan! Heb geen vragen hoor, maar miste de akkerbouwer in de discussie.


Persoonlijk vind ik het echt een lastige discussie.

Het systeem waarin we nu produceren is mijn inziens niet houdbaar, ik ben van mening dat er wel iets moet veranderen. Maar dan zal het héle systeem op de schop moeten, en dát wordt een hele ingreep. Ik kan namelijk goed begrijpen dat de consument naar de supermarkt gaat voor groenten en fruit (en evt vlees en melk). Maakt niet uit welk seizoen, alles is beschikbaar. Vervolgens zoekt de supermarkt de goedkoopste aanbieder van een product, binnen of buitenland. Die kunnen alleen tegen lage prijzen leveren als ze boeren nog minder geven. Vaak is dat rondom kostprijs en komen er nog contracten bij kijken. Heb je te veel, te groot, te klein, te krom...? Vernietig maar, ploeg maar om, of rijdt het desnoods met verlies naar de koeien. Die voedselverspilling en laksheid maken mij op dit moment verdrietig, met het product (eten) is namelijk niks mis en tóch moet je het vernietigen. Dat is pijnlijk.

Voor veel boeren geldt dat een contract een stukje ‘zekerheid’ geeft van inkomen. Contractteelt kan daarbij ook een eis zijn van banken, waardoor er ook zat boeren zijn die wel ‘moeten’. Maargoed, het product levert weinig op dus moet ook zo goedkoop mogelijk geproduceerd worden. Waar vervolgens ook vraagtekens bij gezet worden, want vaak zijn dit niet de duurzaamste/milieuvriendelijkste oplossingen/productiemethodes die je wel zou willen en ook steeds meer moeten door veranderende regelgeving. Niet dat deze regelgeving verkeerd is, maar financieel wordt het lastig omdat de kostprijs (serieus) omhoog gaat maar de opbrengst niet.

Misschien een warrig verhaal, maar wat ik wil zeggen is dat het erg lastig is om uit zo’n keten te komen. Vooral de financiële gevolgen zijn dan groot. Daar is serieus lef en een goede portemonnee voor nodig. Maar toch heb ik de hoop dat het anders kan. Evt kan er financieel hulp geboden worden om uit dit systeem te geraken, of wel te blijven leveren maar toch duurzamere keuzes te kunnen maken.

Concepten zoals ‘herenboeren’ bewonder in dan ook! Dat vind ik een erg mooi concept, voor de boer én de consument :j

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 21:50

Provinciale statenlid Hermen Vreugdenhil (CU/SGP) legt vandaag uit hoe de provincie Noord-Brabant omgaat met zijn boeren. Iedereen moet een steentje bijdragen, toch? Dit is te triest voor woorden en geeft precies (voor de zoveelste keer) weer dat het niet om milieu/klimaat gaat, maar om geld ;)

Citaat:
Hoe het Brabants provinciebestuur er in slaagt om met een truc de stikstofreductie van boeren die bestemd was voor de natuur alsnog voor de economie (industrie) in te zetten en de boeren hiervoor ook nog eens zelf de rekening van te laten betalen. Een analyse

In het veehouderijbeleid in 2017 is afgesproken dat de emissiereductie door de verscherpte maatregelen volledig ten goede zou komen aan de natuur. Dat blijkt ook duidelijk uit de antwoorden van GS op onze vragen. “De totale opbrengst wordt uit de markt gehaald en mag niet worden ingezet voor andere economische ontwikkelingen”

Die reductie is fors, in Brabant gaat de veehouderij met het huidig beleid van 19,6 terug naar 9,6 kton Nh3 in 2028. Een halvering!

Dat die winst ook echt naar de natuur gaat is belangrijk omdat de coalitiepartijen afgesproken hebben dat als het afgesproken doelbereik voor afname stikstofdepositie niet gehaald wordt er verscherpte maatregelen voor de overgebleven bedrijven volgen.

Dat afnamepad voor boeren is in 2017 berekend door Pouderooyen per N2000 gebied. Boeren kunnen hier dus keihard op afgerekend worden als dit niet gerealiseerd wordt.

GS past een truc toe. Door de emissie-eisen in de Omgevingsverordening pas 1-10-2022 in te laten gaan zit de provincie tot die tijd niet meer vast aan het 100 % teruggeven aan de natuur. De ruimte van de 100-200 op te kopen bedrijven willen ze gebruiken voor ‘duurzame economische ontwikkeling’. Zo duurzaam is dat niet want als je daarvoor stikstofruimte nodig hebt dan is het gewoon fossiele verbranding.

Door de beleidsregel extern salderen TIJDELIJK tot 1-2022 te verruimen (volledig vergunde capaciteit mag gesaldeerd worden) koopt de provincie ook nog eens veel meer te salderen stikstofruimte op bij een stoppend bedrijf. Bij een melkveebedrijf met 100 koeien is dat ongeveer 1250 kg ipv 710 kg en een varkensbedrijf met 1000 vleesvarkens 1300 kg ipv 450 kg. Hiervan gaat 70% naar de ‘duurzame economische ontwikkeling’. De uitstoot hiervan blijft dus neerslaan in de natuurgebieden. Dat levert maar weinig depositiewinst op.

Afspraak was dat 100% naar de natuur zou gaan. Dat gebeurt dus niet. Het afgesproken afnamepad voor de depositie in de natuur die de coalitie dus als harde eis heeft op peildatum 1-10-2022 zal dus nooit bereikt worden. Daarmee zullen er per definitie meer maatregelen geëist worden

Als de opkoop voorbij is en alle bedrijven hun stal verplicht aangepast hebben op 1-10-2022 verscherpt de provincie de beleidsregel weer waardoor die veel strenger wordt dan afgesproken met het Rijk. Alle overblijvende bedrijven worden daarmee op slot gezet.

De Brabantse aanpak stikstof is dus niet alleen oneerlijk, het ontneemt de agrarische sector elk toekomstperspectief en het pakt ook veel slechter uit voor de natuur. En daar deden we het toch voor?

13 december wordt een cruciale dag voor de toekomst van de landbouw in Brabant.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 22:05