steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22782
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 22:34

Blussem schreef:
Eigenlijk is heel simpel. De boeren zijn elkaar dood wezen concurreren. Als ze nou allemaal minder zouden produceren dan gaan de prijzen van zelf weer omhoog doordat het aanbod kleiner wordt ten opzichte van de vraag en als bijzaak mínder stikstof uitstoot.

Wacht dit is precies wat de politiek ook probeert voor elkaar te krijgen :')


Nou nee.
Boeren kunnen nu geen vuist maken tegen de supermarktketens, dus worden tegen elkaar uitgespeeld. Gewoon een politiek standpunt, lang leve het cda. (Het kan gewoon anders, maar dan moeten meer partijen dan groen links lleen dit willen.)

Het doel is niet per se minder productie, maar zo produceren dat er minder stikstofuitstoot is (en dat is alleen maar het huidige circus, er zijn nog meer problemen zoals bijvoorbeeld de mest en dat de consument te weinig betaalt).

En "prijzen omhoog omdat het aanbod minder wordt" - ?????
Ja, in de eerste les economie wordt dit "principe" genoemd.
Maar ten eerste is er import (belachelijk veel in mijn ogen, maar er is import, dus minder productie in Nederland betekent niet dat er minder in de winkels komt)
Ten 2e: hoe zie jij het voor je, als er geen import zou zijn?
...dezelfde hoeveelheid boeren produceren minder, les 1 economie geldt en de prijs stijgt: hoezo worden boeren daar beter van? Per eenheid product krijgen ze wellicht iets meer, maar die productie was dus lager....

imaudy
Berichten: 5070
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 22:41


Kinke

Berichten: 20546
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 22:45

waarom is dat eenzijdige berichtgeving en jouw opmerking over 'die boeren daar houden gewoon van rellen' niet? Ken je ze?

Kinke

Berichten: 20546
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 22:48

8nnemiek schreef:
De beelden van die ‘gezellige lunch op de dam’ vond ik ook walgelijk -O-


want?

Janneke2

Berichten: 22782
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 22:53

Cowboy55 schreef:
Jessix schreef:
Boeren op Eindhoven Airport, dat was toch niet aangekondigd of wel (....)


Niet zo raar, toch? Er moeten voor 22:00 uur nog 7 vluchten uit naar Praag, London en diverse plekken in Italie/Spanje.


Persoonlijk heb ik wat vraagtekens bij die vluchten.
...superbelangrijk?

Noodzakelijk zijn ze in elk geval niet.

Flink wat ellende veroorzaken ze wel.

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 22:55

Kinke schreef:
8nnemiek schreef:
De beelden van die ‘gezellige lunch op de dam’ vond ik ook walgelijk -O-


want?

Ik had liever gezien dat ze ook hier de landbouw zouden betrekken, maar ik heb geen enkel stukje groente gezien. Wel een compleet dier aan het spit geregen. Voelt toch als een dikke middelvinger naar iedereen die het milieu belangrijk vindt en wat probeert te minderen met vlees.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 13-12-19 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 23:09

Janneke2 schreef:
Persoonlijk heb ik wat vraagtekens bij die vluchten.
...superbelangrijk?

Noodzakelijk zijn ze in elk geval niet.

Flink wat ellende veroorzaken ze wel.


Of die vluchten noodzakelijke zijn, maakt niet uit, er worden mensen, die niets met het conflict te maken hebben, gedupeerd en dat vind ik daarom sowieso onacceptabel.

Janneke2

Berichten: 22782
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 23:19

Op individueel niveau is dat zo.
Iemand boekt een weekendje Milaan en mist het vliegtuig: gigantisch balen.

Maar de hoeveelheid ellende die dit soort overbodige luxe veroorzaakt maakt dat ik stelde mij vraagtekens te hebben als iemand opschrijft 'dat er nog 7 vluchten uit moesten'.

Het zou veel beter zijn als die gewoon allemaal aan de grond bleven... :o

Dat is nog al een stellingname, maar het is nu eenmaal ernstig de vraag of we nog op tijd zijn om de klimaatverandering binnen bepaalde grenzen te houden.

...en dus vind ik actievoeren ten koste van overbodige luxe die ernstig schaadt zo stom nog niet.

Kinke

Berichten: 20546
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 23:27

tja, maar minder dan 5% van de bevolking eet geen of vrijwel nooit vlees, dan mag er toch gewoon vlees/eieren gegeten worden bij zo'n brunch?
Wel appels gezien 8nnemiek?

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 23:47

Ja natuurlijk mag dat, maar als je het hebt over ‘no farmers, no food’, presenteer dan ook het eten dat echt heel belangrijk is voor Nederland.
Op tv zag ik geen brood van Nederlands graan voorbij komen, geen Nederlandse salades, geen andere groentes.. alleen een enorme hoeveelheid vlees. En dat is júist waar het probleem ligt; te veel dieren terwijl de landbouw zo belangrijk is.

De appels heb ik op tv niet voorbij zien komen nee. Ze lieten alleen de dieren aan het spit zien.

Kinke

Berichten: 20546
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 23:50

ik heb geen idee waarom er geen groente was, maar fruit dus wel :) Ik heb het nagevraagd, als ik antwoord heb dan meld ik het hier

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 00:29

Ik zag peren op t.v. :)

Maar ik kom toch even terug op mijn eerdere vraag, misschien dat iemand hier dat wel weet. Is die actie bij het vliegveld van te voren gepland en aangevraagd?

imaudy
Berichten: 5070
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 01:23

Electra63 schreef:
Janneke2 schreef:
Persoonlijk heb ik wat vraagtekens bij die vluchten.
...superbelangrijk?

Noodzakelijk zijn ze in elk geval niet.

Flink wat ellende veroorzaken ze wel.


Of die vluchten noodzakelijke zijn, maakt niet uit, er worden mensen, die niets met het conflict te maken hebben, gedupeerd en dat vind ik daarom sowieso onacceptabel.


Ik vind het ook onacceptabel! Maar boeren, ga vooral zo door, iets met eigen glazen ingooien..

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 01:29

Niet alleen van de boeren hoor.
Staken/demonstraties..... prima! Maar blijf met je handen van spullen af en dieper geen onschuldige burgers.

fransje23

Berichten: 15384
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 09:15

Electra63 schreef:
Janneke2 schreef:
Persoonlijk heb ik wat vraagtekens bij die vluchten.
...superbelangrijk?

Noodzakelijk zijn ze in elk geval niet.

Flink wat ellende veroorzaken ze wel.


Of die vluchten noodzakelijke zijn, maakt niet uit, er worden mensen, die niets met het conflict te maken hebben, gedupeerd en dat vind ik daarom sowieso onacceptabel.



Je weet niet voldoende van alle passagiers om te zeggen dat een vlucht niet noodzakelijk of belangrijk is.
Een vlucht kan wel degelijk heel belangrijk zijn voor iemand.

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 10:21

fransje23 schreef:
Je weet niet voldoende van alle passagiers om te zeggen dat een vlucht niet noodzakelijk of belangrijk is.
Een vlucht kan wel degelijk heel belangrijk zijn voor iemand.


Klopt, wij hebben veel familie in t buitenland. Mijn man is weleens 3 x in 3 weken naar Athene gevlogen omdat zijn vader daar in het ziekenhuis lag. En zo kan ik nog wel wat voorbeelden noemen.

En je hebt natuurlijk ook veel zakelijke reizen. Dat vinden sommigen ook nutteloos, maar ook dat is van belang.

Cowboy55
Berichten: 8502
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 10:24

Electra63 schreef:
Janneke2 schreef:
Persoonlijk heb ik wat vraagtekens bij die vluchten.
...superbelangrijk?

Noodzakelijk zijn ze in elk geval niet.

Flink wat ellende veroorzaken ze wel.


Of die vluchten noodzakelijke zijn, maakt niet uit, er worden mensen, die niets met het conflict te maken hebben, gedupeerd en dat vind ik daarom sowieso onacceptabel.


<Cynisme aan>

Als we nou voor anderen gaan besluiten of vliegbewegingen noodzakelijk zijn ontstaat er wellicht wel een gat in de markt voor boeren: CO2- en stikstofcompensatie door met tractoren vliegbewegingen te hinderen en het mensen moeilijk te maken om te reizen. Moet er alleen subsidie van de overheid komen op de aanschaf van een 'blokkeertrekker' voor vliegvelden zodat de uitstoot van die voertuigen op de heen- en terugweg naar en van het vliegveld niet te gek wordt.

Tenzij we besluiten dat het hinderen van verkeer op snelwegen eigenlijk ook wel CO2 bespaart natuurlijk. Optie voor Klaas Dijkhoff: "Nee, 130 op snelwegen blijft. Je kunt het alleen niet meer rijden omdat de snelwegen geblokkeerd worden en we niet voldoende mensen bij Handhaving hebben om er iets aan te doen. Maar ja, we moeten keuzes maken.".

<Cynisme uit>

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 10:43


misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 11:00

Het zijn domme acties, om vliegvelden en distributiecentra plat te leggen en dan druk ik me nog heel diplomatiek uit. Het richt alleen maar schade aan aan de imo zeer terechte onvrede en frustraties bij veel boeren. Onderzoek van LTO wijst uit dat meer dan 70% van de leden deze acties afkeurt.
Laatst bijgewerkt door misterA op 14-12-19 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Berichten: 20546
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 11:07

Zo, antwoord over het groente aandeel. Rauwe spruiten etc vonden ze niet zo handig uitdelen op een brunch ;) Er waren folders te vinden over allerlei soorten eten, dus ook groente. Verder werd er wel naar geïnformeerd en over verteld. Je kon wel een kerststuk van groente maken. De hele sector is dus vertegenwoordigd. Maar misschien was dat niet 'leuk' genoeg om te laten zien op tv? Een varken aan een spit lokt natuurlijk meer reacties uit.

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 11:23

misterA schreef:
Het zijn domme acties, om vliegvelden en distributiecentra plat te leggen en dan druk ik me nog heel diplomatiek uit. Het richt alleen maar schade aan aan de imo zeer terechte onvrede en frustraties bij veel boeren. Onderzoek van LTO wijst uit dat meer dan 70% van de leden deze acties afkeurt.

Lto heeft niet meer zoveel leden.

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 11:30

Plan was een rondje rijden maar door de politie geblokkeerd waardoor alles vast stond.

Daarnaast vind ik dat alle vluchten die niet konden vertrekken prima op trein of bus afstand waren dus onnodig.

Janneke2

Berichten: 22782
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 11:38

Citaat:
Je weet niet voldoende van alle passagiers om te zeggen dat een vlucht niet noodzakelijk of belangrijk is.
Een vlucht kan wel degelijk heel belangrijk zijn voor iemand.


Oneens.

Ik kan honderd belangrijke zaken bedenken.

Maar vliegen is niet alleen een kwestie van passagiers.

Natuurlijk is een vader in het ziekenhuis duizend kilometer verderop belangrijk.
En soms heeft het voor business de voorkeur om fysiek contact te hebben ipv conference calls en email.

Maar vliegen gaat ook over schade.
Die schade is niet gering.

En per dag schijnen er elke tien minuten vliegtuigen te vertrekken naar Londen terwijl dat per trein te bereiken is.
Dat is dus compleet overbodig.
(1x per dag voor wie echt niet per trein wil, tegen een eerlijke prijs dwz retour Londen is 500 euro - soit.)

purny

Berichten: 27524
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 12:13

Heel eerlijk? Ik ga niet 6 of 8 uur in een trein zitten als ik er ook binnen 2 of 3 uur kan zijn.

Ik vind het sneu dat er mensen zijn die hun vlucht hebben gemist. Je zou maar voor belangrijke zaken daar moeten zijn.

R_oo_s
Berichten: 224
Geregistreerd: 26-08-18
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 12:28

Ik lees eigenlijk meer mee als dat ik mij metde discussie wil bemoeien, maar het valt wel op dat nu de acties de gewone burger aan de botten begint te komen in eens iedereen tegen is en de actievoerders ( boeren ) negatief worden weggezet . Persoonlijk denk ik dat al die schreeuwers op internet zich totaal niet realiseren wat er gebeurd als er straks geen boer meer is hier .en als er niemand opstaat dan zitten we straks in de tang van europa .