steun onze boeren

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 12:12

juval schreef:
Citaat:
Ik weet zelf nog niet wat ik van de aanstaande boerenstaking moet vinden.
Zit nog zwaar in twijfel.
Kun je zo maar een land op slot zetten?
Blijkbaar wel.
Dit kabinet zet ook een land op slot met zelf verzonnen normen.
Met getallen 0,1 microgram PFAS per kg grond of 0.05 mol neerslag stikstof per hectare.
Normen die wel gewoon uit de lucht lijken gegrepen.
Men koos voor de 0.1 microgram PFAS omdat dat momenteel de kleinst meetbare eenheid is. Lijkt me geen duidelijke reden.
De stikstofdepositie net zo. Maak van heel Brabant een afgeschermd natuurgebied en nog is er teveel stikstofneerslag. Die komt er bijna dagelijks gewoon overwaaien vanuit buurman Ruhrgebied.
Dus ja. Je kunt een land om allerlei rederen op slot zetten. Ook onbewust.
Maar hier gaat het op slot zetten straks bewust.
En als de boeren echt hun best doen dan is op slot ook echt op slot.
Nu de supermarkten echter ook de dupe dreigen te worden zijn die grote jongens ineens bang dat ze omzet gaan missen zo vlak voor de kerstvreetfeesten. Dus schakelen ze de rechter in.
Duidelijk eigen belang onder het mom van landsbelang.
Zowel de goedkoop voedsel eisende consument als de goedkoop, goedkoper, goedkoopste zijnde supermarkten hebben hier meer boter op hun hoofd dan dat ze in hun eigen schappen hebben liggen.
Wel eisen aan de Nederlandse boer stellen maar er (bijna) niet extra voor willen betalen.
De landbouw zou hier teveel voor de export produceren. Het merendeel van die 80% export van Nederlands product blíjft echter binnen de 500 km van onze grens. Binnen die grens is het in veel andere, grotere, landen, bijvoorbeeld Canada, nog steeds een streekproduct.
Dit land is gewoon te klein.
En als wij het niet doen? Wie doet het dan wel? Kippenvlees uit de Oekraïne, tomaten en paprika's Spanje, vlees uit Zuid-Amerika, groentes en bloemen uit Afrika? Zeg het maar.
Maar deze landen liggen allemaal ver buiten die 500 kilometer. En dan is import van verre ineens geen probleem?
Boter op het hoofd.
Uit het meest recent onderzoek van het RIVM blijkt ook nog eens dat er meer dan genoeg residuen van gewasbeschermingsmiddelen op al die ingevoerde groenten en fruit te zitten. En dan soms ook nog reciduen van gewasbeschermingmiddelen die hier niet (meer) gebruikt mogen worden.
Het is maar waar je voor kiest.
Oh? Je vindt de export van die grote hoeveelheden kwalitatief goede Nederlandse producten een probleem? Houdt er dan de komende kerst eens rekening mee. En koop voor je kerstdis dan ook geen producten die van ietsjes verder weg komen. Vergeet de Zuid Amerikaanse kwarteleitjes, de bonen uit Marokko en het rundvlees uit Ierland of ergens van de verre pampa's.
Houdt het lokaal. Steun de Nederlandse boeren en tuinders.
Die zitten al zolang in een gedwongen spagaat.
Tientallen jaren zaten er hopen subsidie op bedrijfsgroei.
Heel lang was het groeien bijna een eis van bank en de Landbouwvoorlichtingsdienst.
Nu zit er subsidie op "groen".
Inzichten kunnen veranderen.
Geef de boeren de kans om om te schakelen. Er wordt volop aan gewerkt. Maar al die verplichtingen uit het verleden kunnen niet zomaar even aan de kant worden geschoven.
"Feed the world!!" zong Band Aid in 1984. Een kerstplaat die je nog steeds voorbij hoort komen. De Nederlandse boeren voeden nu de wereld. En daarvoor worden ze momenteel dan weer afgestraft.
Ik weet het dus niet.
Ergens hebben ze met hun op handen zijnde blokkades gewoon gelijk.
Maar of dit de manier is??
Wel of niet staken?
Gas der op of rustig aan?
De kans op escalatie is groot en daarmee wordt dan ook gelijk veel goodwill verspeeld.
Ergens is er wat mis gegaan.
Het contact is verbroken.
Misschien zit er ergens een schroefje los.
Laten we hopen dat het contact tussen boer, burger en politiek weer snel wordt herstelt.
Voor de spanning teveel gaat oplopen.....



Vooral dit verhaal als een ieder dit een zou lezen! Maar ik ga woensdag toch met de trekker demonstreren ben niet van plan om me vrijwillig op de brandstapel te laten offeren voor een hoger doel dat Nederland geen goed gaat doen! Nog meer industrie en huizenbouw en nog steeds zielige beestjes in klein hokje alleen dan ergens uit verweggistan!

Janneke2

Berichten: 22939
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 12:26

Citaat:
Men koos voor de 0.1 microgram PFAS omdat dat momenteel de kleinst meetbare eenheid is. Lijkt me geen duidelijke reden.


Mijn wel.
Het is een stof die niet afbreekt en fiks giftig is.
Zo eentje die je niet moet willen maken.
Hoogste tijd voor 'kop uit het zand'.

Op welke manier je de kop uit het zand vormgeeft valt te debatten.
Citaat:
Kippenvlees uit de Oekraïne, tomaten en paprika's Spanje, vlees uit Zuid-Amerika, groentes en bloemen uit Afrika? (....) Houdt er dan de komende kerst eens rekening mee. En koop voor je kerstdis dan ook geen producten die van ietsjes verder weg komen. Vergeet de Zuid Amerikaanse kwarteleitjes, de bonen uit Marokko en het rundvlees uit Ierland of(...)

Als gezegd: de kern van de waarin is 'meer meer meer', steeds gekker en exotischer en wat al niet.

Zonder te letten op de gevolgen.


Citaat:
Maar ik ga woensdag toch met de trekker demonstreren ben niet van plan om me vrijwillig op de brandstapel te laten offeren voor een hoger doel dat Nederland geen goed gaat doen! Nog meer industrie en huizenbouw en nog steeds zielige beestjes in klein hokje alleen dan ergens uit verweggistan!
[/quote]
Demonsteren is uitstekend want het is goed mis.
Maar die brandstapel en meer industrie en meer import kan ik niet zo thuisbrengen. (Ik hoor het vaker, daar niet van. Maar het lijkt mij niet de kern van de zaak.)

Cowboy55
Berichten: 8527
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 13:03

Janneke2 schreef:
Citaat:
En al ga je met het vliegtuig naar London om in het Ally Pally een Guiness te drinken of een Bobby te moonen op Trafalgar Square! Sinds wanneer is het aan een stel figuren met tractoren om te bepalen of je daar naar toe mag gaan of niet?

Wat je noemt : après nous le déluge.

De zonnekoning zei het al (nee, dat gaat niet over zonnepanelen) en volgens Charles Marx is het de kern van het kapitalisme.

En met de stijging van de zeespiegel kan het letterlijk waar worden.


Mooie quote en handig de vraag ontweken of een stel boeren met trekkers de rol van beslisser over vliegreizen dienen te hebben.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 13:33

Kinke schreef:
FDF is niet "de woordvoerder van de boeren". Hij is woordvoerder van FDF. Vergeet overigens niet dat de beste man geen getrainde woordvoerder is, maar boer.


Dus? Het zou gewoon gezond verstand moeten zijn om goed op te letten hóe en wat je zegt als woordvoerder. We hoeven toch niet te accepteren dat hij dit als woordvoerder voor FDF en in het verlengde de boeren achter FDF de wereld in heeft gebracht? We hoeven het toch niet weg te wuiven want ‘hij is geen getrainde woordvoerder’?

Bovendien zien mensen de FDF vaak wel als ‘vereniging van onze boeren’. Nog iets om mee rekening te houden. Ik snap dat er verschil in zit, maar veel mensen niet denk ik zo.

mysa

Berichten: 10558
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 13:38

Wetje van Godwin toch? Wie verongelijkt (en dom) genoeg is, maakt vroeg of laat die vergelijking.

Maar dat als woordvoerder van een organisatie publiek te doen, is dommer dan dom.

Ik lees nu net hun eigen commentaar, ze nemen de uitspraak niet terug maar betreuren het dat er mensen gekwetst zijn.

Blijft staande dat ze nog steeds vinden dat er overeenkomsten zijn tussen de boeren en de uitgemoorde joden. Men wil immers weer een bevolkingsgroep decimeren.

Echt, hoe haal je het in je hersens.

Cowboy55
Berichten: 8527
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:15

mysa schreef:
Wetje van Godwin toch? Wie verongelijkt (en dom) genoeg is, maakt vroeg of laat die vergelijking.

Maar dat als woordvoerder van een organisatie publiek te doen, is dommer dan dom.

Ik lees nu net hun eigen commentaar, ze nemen de uitspraak niet terug maar betreuren het dat er mensen gekwetst zijn.

Blijft staande dat ze nog steeds vinden dat er overeenkomsten zijn tussen de boeren en de uitgemoorde joden. Men wil immers weer een bevolkingsgroep decimeren.

Echt, hoe haal je het in je hersens.


Met dit soort vrienden heb je geen vijanden meer nodig. Kunnen boeren tot morgenvroeg roepen dat de FDF niet namens alle boeren spreekt (en ik geloof het best), maar deze opmerking blijft (lang) hangen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:22

Kinke schreef:
FDF is niet "de woordvoerder van de boeren". Hij is woordvoerder van FDF. Vergeet overigens niet dat de beste man geen getrainde woordvoerder is,maar boer.
Dan heb je blijkbaar geen hoge pet op van het gezond verstand van boeren.

Het feit dat FDF de uitspraak van zijn voorzitter blijft steunen, maakt voor mij duidelijk dat men daar over de grens gaande stemmingmakerij verkiest boven actievoeren op inhoudelijke gronden.

Ik mag toch echt hopen dat men zich eens gaat realiseren dat het omvormen van de agrarische sector helaas onvermijdelijk is, en dat men beter zijn energie kan steken in goed onderhandelen op de inhoud - keihard onderhandelen wat mij betreft, om voor de belangen van boeren op te komen, daar is niks mis mee en is zeker aan de orde.
Maar wèl beleidsinhoudelijk en realistisch, met als doel om uiteindelijk tot een werkbare oplossing te komen, in plaats van niks te willen en van alles te eisen, hard te schreeuwen, de slachtofferrol te cultiveren, maatschappij-ontwrichtende lompe acties op touw te zetten en de bal uitsluitend bij andere partijen neer te leggen, zoals FDF consequent doet.

Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:27

Ik geen hoge pet op van het gezond verstand van boeren??? Wat een aanname Askja. Ik zeg alleen dat Mark van den Oever uit emotie spreekt en geen mediatraining heeft gehad.
En Cowboy55, het internet barst bijna uit z'n voegen over wat hij heeft gezegd, en nee, daar zijn heel veel niet positieve reacties bij, ook van boeren. LTO heeft ook al het nodige erover gezegd. Maar die zijn ook geen woordvoerder van 'alle boeren'. Denk ook niet dat het veel zin heeft om morgenvroeg te roepen dat je het er niet mee eens bent, de media gaan maar al te graag in op het negatieve, en al die reacties zullen veel te versnipperd zijn.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:40

Kinke schreef:
Ik geen hoge pet op van het gezond verstand van boeren??? Wat een aanname Askja. Ik zeg alleen dat Mark van den Oever uit emotie spreekt en geen mediatraining heeft gehad.
En Cowboy55, het internet barst bijna uit z'n voegen over wat hij heeft gezegd, en nee, daar zijn heel veel niet positieve reacties bij, ook van boeren. LTO heeft ook al het nodige erover gezegd. Maar die zijn ook geen woordvoerder van 'alle boeren'. Denk ook niet dat het veel zin heeft om morgenvroeg te roepen dat je het er niet mee eens bent, de media gaan maar al te graag in op het negatieve, en al die reacties zullen veel te versnipperd zijn.

Nee, niet mijn aanname, maar feitelijk wat je zelf stelt. Lees nog maar eens terug.

En tuurlijk joh, het is vooral de schuld van de media dat 'de' boeren hierdoor weer negatief in het nieuws zijn, en niet van Van den Oever/FDF.

Janneke2

Berichten: 22939
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:40

Citaat:
Wat je noemt : après nous le déluge.

De zonnekoning zei het al (nee, dat gaat niet over zonnepanelen) en volgens Charles Marx is het de kern van het kapitalisme.

En met de stijging van de zeespiegel kan het letterlijk waar worden.


Mooie quote en handig de vraag ontweken of een stel boeren met trekkers de rol van beslisser over vliegreizen dienen te hebben.[/quote]

Goed dan.

Ik schreef op wat ik belangrijk vond.

De onbelangrijke vraag of actievoerder X dit recht heeft luidt: 'nee'.
We claimen God betere het het recht het milieu annex klimaat naar de mallemoer te helpen.
(Dat recht hebben we niet, dit voor alle duidelijkheid, maar we doen alsof.)

Waar de actie voor staat is ontopic en weerspreekt "dat het allemaal niet op kan", dat weten we al sinds het rapport van de club van Rome uit 1970.
Dus wie bijna 50 jaar later nog gelooft dat de bomen tot in de hemel groeien is 'een beetje laat'.

CharleyT
Berichten: 4011
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:56

Janneke2 schreef:
Citaat:
En al ga je met het vliegtuig naar London om in het Ally Pally een Guiness te drinken of een Bobby te moonen op Trafalgar Square! Sinds wanneer is het aan een stel figuren met tractoren om te bepalen of je daar naar toe mag gaan of niet?

Wat je noemt : après nous le déluge.

De zonnekoning zei het al (nee, dat gaat niet over zonnepanelen) en volgens Charles Marx is het de kern van het kapitalisme.

En met de stijging van de zeespiegel kan het letterlijk waar worden.


Janneke, bedoel je Na mij de zondvloed soms, :), en was het niet Karl Marx? Of toch Charles Marx uit Luxemburg?

mysa

Berichten: 10558
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:03

;) Staat me vaag iets van bij dat het die Karl was hoor. Iets in combinatie met een manifest ofzo? ;)

Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:04

Askja, dan vind ik mijn man en onze vrienden blijkbaar heel erg dom. Ik vind boeren juist heel erg intelligent, je moet enorm veel kennis hebben van diergezondheid, landbouw, mechanisatie, honderdduizend regeltjes en het bijhouden hiervan.
En ik zou het waarderen als je mij geen woorden in m'n mond legt, ik zeg niet dat het de schuld is van de media dat FDF negatief in het nieuws komt. Ik zeg wel dat bepaalden dingen expres niet of weinig in het nieuws komen.

Janneke2

Berichten: 22939
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:19

Karl Marx werd uit zijn geboorteland verdreven (... ik ben ooit nog eens in Trier in zijn geboortehuis geweest, nu een museum...)
vluchtte naar Engeland, werd Brits staatsburger en heette vanaf toen Charles.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:26

Dat gedoe rondom FDF kan toch niemand echt verbazen? Uit die flyer van laatst bleek al dat het zelfreinigend vermogen binnen die club gering is. Laten we er niet meer van maken dan het is. Het water staat veel mensen aan de lippen en dan krijg je extremen zoals dit te zien. Nee, fraai is het niet, maar we leven in een vrij land en daar worden soms dingen gezegd waar mensen (terecht) aanstoot aan nemen. Zoals je het licht extra waardeert door de duisternis krijgt 'het redelijke midden' mede door dit soort processen vaak juist ruimte om dingen te bereiken.

Naar mijn idee ontstaat er steeds meer momentum om stappen te zetten in de richting van kringlooplandbouw. Dat maakt mensen nerveus en dat is niet meer dan logisch. De sector heeft veel last gehad van een gebrek aan een langetermijnvisie en politieke moed. Eigenlijk hebben we daar nu allemaal last van, aangezien veel boeren de fundamentele discussie liever vermijden. En dat is doodzonde, want daarmee lopen ze een nog groter risico om precies te krijgen wat ze altijd al kregen en dus niet willen, namelijk allerlei 'lapmiddeltjes' in de vorm van nog meer regeltjes waar ze aan moeten voldoen. Als ik boer was (terwijl ik dit typ besef ik echt wel dat het heel gemakkelijk gezegd is) zou ik die discussie over waar het nou eigenlijk naartoe moet juist wél aangaan. En eisen dat er een antwoord komt dat ook de boeren perspectief biedt. Want deze quote ben ik niet vergeten:

Windbloem schreef:
Inderdaad zullen veel boeren geen opvolger hebben en lost het zichzelf zo ook wel op.

En slaat wat mij betreft de plank volledig mis. Dat zoveel boeren problemen hebben met het vinden van een opvolger of overwegen naar het buitenland te gaan vind ik niets om trots op te zijn. Dat gezegd hebbende komt het nu niet per se slecht uit dat er boeren zijn die liever willen stoppen. Maar laten we die dan ook zo goed mogelijk helpen, niet alleen met geld, maar waar nodig en gewenst ook met huisvesting, opleiding of wat er dan ook maar nodig is om hun leven een andere invulling te geven. Minstens zo belangrijk is dat de boeren die wel willen blijven boeren de kans krijgen om (niet per se allemaal van vandaag op morgen) de omslag te maken naar een duurzame bedrijfsvoering. Met duurzaam bedoel ik in dit geval ook rendabel en dus levensvatbaar op lange termijn, zodat het vinden van een opvolger in de toekomst hopelijk minder een probleem zal zijn.

Volgens mij zijn er best boeren die deze discussie aandurven, maar daar hoor je jammer genoeg wat minder van. Is natuurlijk ook minder interessant voor in de krant dan iemand die boeren met Joden vergelijkt. Uitgerekend op een Facebookpagina waar veel 'klimaatsalafisten' :+ te vinden zijn werd een link geplaatst naar het Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt en een bezoek aan die website stemde mij eigenlijk best optimistisch.

Het plan van de natuurorganisaties staat nu ook online en biedt volgens mij best aanknopingspunten voor een discussie. Dat zal heus niet gemakkelijk worden, maar stel je eens voor wat er kan gebeuren als boeren en natuurorganisaties de handen ineenslaan. Als dat lukt krijg je een verhaal waar de politiek niet meer omheen kan en waar gewoon geld voor komt. Voor de boeren denk ik dat dit de beste manier is om weer vat te krijgen op de toekomst. Maak nou een plan, want dan ga je erover, in plaats van dat het je (weer) overkomt.

CharleyT
Berichten: 4011
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:31

Janneke2 schreef:
Karl Marx werd uit zijn geboorteland verdreven (... ik ben ooit nog eens in Trier in zijn geboortehuis geweest, nu een museum...)
vluchtte naar Engeland, werd Brits staatsburger en heette vanaf toen Charles.


Ok dan, Nog nooit iemand Karl Charles zien noemen, maar Charles bestond dus ook, luxemburgs politicus en arts.

Janneke2

Berichten: 22939
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:36

Idd: graag een lange termijn visie annex beleid.

Dus niet weer een nieuwe 'pas', iets wat makkelijk is/lijkt, maar waarvan we ook in 2012 al wisten dat het niet kon.

En ik weet niet precies hoe het staat met de motie dat de oude boerenleenbank mee hoort te werken met het saneren van schulden /hypotheken voor stallen die zo'n vier vijf jaar geleden gebouwd zijn ("want het melkquotum was vervallen").
En individuele boeren de gelegenheid geven een vuist te maken tegen de supermarktketens door de kartelwetgeving aan te passen.
(En zo zijn er nog wel meer politieke maatregelen te nemen in dit transitieproces.)

Anne_GTI

Berichten: 18209
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:40

Ondertussen elders...

Maar gelukkig gaan we in Nederland het probleem oplossen...

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:46

Anne wat een non-argument. Dus omdat andere landen iets niet netjes doen hoeven wij ineens niet meer te verbeteren? Zo kom je toch nooit ergens?

juval

Berichten: 13319
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:50

maar denken jullie dan echt dat de boeren niet allang bezig zijn met een omslag? denken jullie echt dat we alleen maar hakken in het zand steken? Er is al zoveel gebeurd, zoveel doelen behaald, zoveel emissie verminderd. Echt, kringloop zijn we allang mee bezig.
Er komen steeds meer bedrijven die aan hogere keurmerken van dierenwelzijn voldoen. Steeds meer bedrijven met zonnepanelen op het dak en windmolens in het land. Innovaties in de agrarische sector zijn van alle tijden, maar de afgelopen 20/30 jaar is er al zoveel gebeurd. Ik krijg de indruk dat niemand daar bij stilstaat hier in dit topic.

Janneke2

Berichten: 22939
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:52

Ik weet dat veel boeren op allerlei manieren bezig zijn - en door het cda&co flink worden tegengewerkt.

Al was het maar het ontbreken van de lange termijn (Zodat je zigzag beleid krijgt, bedrijven schulden maken bij "" de boerenleenbank"" terwijl de rabo heus had kunnen weten dat veel schuren uit 2014 nu leeg of half leeg staan.)

Anne_GTI

Berichten: 18209
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:55

IMANDRA schreef:
Anne wat een non-argument. Dus omdat andere landen iets niet netjes doen hoeven wij ineens niet meer te verbeteren? Zo kom je toch nooit ergens?


Nee, de boeren moeten inleveren maar goedkoop vliegen en volbouwen met dozen en asfalt moet vooral doorgaan. Dump alles in de rivier en zorg dat de halve zeevloot vooral die vuile stookolie komt tanken. Gooi gelijk complete bossen in de verbrandingscentrale voor op papier groene stroom... Goochelen met cijfers en onteigen de boeren want hun zijn de zondebok. Dan blijven de banken en de multinationals mooi buiten schot.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:56

Anne_GTI schreef:
IMANDRA schreef:
Anne wat een non-argument. Dus omdat andere landen iets niet netjes doen hoeven wij ineens niet meer te verbeteren? Zo kom je toch nooit ergens?


Nee, de boeren moeten inleveren maar goedkoop vliegen en volbouwen met dozen en asfalt moet vooral doorgaan. Dump alles in de rivier en zorg dat de halve zeevloot vooral die vuile stookolie komt tanken. Gooi gelijk complete bossen in de verbrandingscentrale voor op papier groene stroom... Goochelen met cijfers en onteigen de boeren want hun zijn de zondebok. Dan blijven de banken en de multinationals mooi buiten schot.


Dat zegt toch niemand? Ik heb bijv ook al meerdere keren gezegd dat ook die industrieën aangepakt moeten worden.

Maar jij vindt dus dat NL maar de handdoek in de ring moet gooien ‘want andere landen doen t ook niet goed’? Het klimaat boeit je niet meer?

Janneke2

Berichten: 22939
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:57

Anne, dit is niet après nous le déluge -
dit is de middeleeuwse kerkhofdans waarbij de pestslachtoffers worden gekust.

Zo doen mensen die geen hoop meer hebben.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 16:02

goeroe schreef:
Dat gedoe rondom FDF kan toch niemand echt verbazen? Uit die flyer van laatst bleek al dat het zelfreinigend vermogen binnen die club gering is. Laten we er niet meer van maken dan het is. Het water staat veel mensen aan de lippen en dan krijg je extremen zoals dit te zien. Nee, fraai is het niet, maar we leven in een vrij land en daar worden soms dingen gezegd waar mensen (terecht) aanstoot aan nemen. Zoals je het licht extra waardeert door de duisternis krijgt 'het redelijke midden' mede door dit soort processen vaak juist ruimte om dingen te bereiken.

Naar mijn idee ontstaat er steeds meer momentum om stappen te zetten in de richting van kringlooplandbouw. Dat maakt mensen nerveus en dat is niet meer dan logisch. De sector heeft veel last gehad van een gebrek aan een langetermijnvisie en politieke moed. Eigenlijk hebben we daar nu allemaal last van, aangezien veel boeren de fundamentele discussie liever vermijden. En dat is doodzonde, want daarmee lopen ze een nog groter risico om precies te krijgen wat ze altijd al kregen en dus niet willen, namelijk allerlei 'lapmiddeltjes' in de vorm van nog meer regeltjes waar ze aan moeten voldoen. Als ik boer was (terwijl ik dit typ besef ik echt wel dat het heel gemakkelijk gezegd is) zou ik die discussie over waar het nou eigenlijk naartoe moet juist wél aangaan. En eisen dat er een antwoord komt dat ook de boeren perspectief biedt. Want deze quote ben ik niet vergeten:

Windbloem schreef:
Inderdaad zullen veel boeren geen opvolger hebben en lost het zichzelf zo ook wel op.

En slaat wat mij betreft de plank volledig mis. Dat zoveel boeren problemen hebben met het vinden van een opvolger of overwegen naar het buitenland te gaan vind ik niets om trots op te zijn. Dat gezegd hebbende komt het nu niet per se slecht uit dat er boeren zijn die liever willen stoppen. Maar laten we die dan ook zo goed mogelijk helpen, niet alleen met geld, maar waar nodig en gewenst ook met huisvesting, opleiding of wat er dan ook maar nodig is om hun leven een andere invulling te geven. Minstens zo belangrijk is dat de boeren die wel willen blijven boeren de kans krijgen om (niet per se allemaal van vandaag op morgen) de omslag te maken naar een duurzame bedrijfsvoering. Met duurzaam bedoel ik in dit geval ook rendabel en dus levensvatbaar op lange termijn, zodat het vinden van een opvolger in de toekomst hopelijk minder een probleem zal zijn.

Volgens mij zijn er best boeren die deze discussie aandurven, maar daar hoor je jammer genoeg wat minder van. Is natuurlijk ook minder interessant voor in de krant dan iemand die boeren met Joden vergelijkt. Uitgerekend op een Facebookpagina waar veel 'klimaatsalafisten' :+ te vinden zijn werd een link geplaatst naar het Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt en een bezoek aan die website stemde mij eigenlijk best optimistisch.

Het plan van de natuurorganisaties staat nu ook online en biedt volgens mij best aanknopingspunten voor een discussie. Dat zal heus niet gemakkelijk worden, maar stel je eens voor wat er kan gebeuren als boeren en natuurorganisaties de handen ineenslaan. Als dat lukt krijg je een verhaal waar de politiek niet meer omheen kan en waar gewoon geld voor komt. Voor de boeren denk ik dat dit de beste manier is om weer vat te krijgen op de toekomst. Maak nou een plan, want dan ga je erover, in plaats van dat het je (weer) overkomt.



Er zijn zat jonge of oudere boeren die graag een verandering willen, maar het wordt zo moeilijk gemaakt. Men wil geen ondernemers die zelf nadenken en verder over dingen nadenken hoe iets anders zou kunnen werken, dat wordt niet geaccepteerd in NL en in de EU. er zijn zoveel initiatieven van boeren en burgers de meeste gaan bij een aantal jaar de stekker er al weer uit. omdat ze zo klein moeten blijven om onder de landelijke regels te blijven. En dat geldt voor landbouw en voor veehouderij.

En dan hoef ik nog niet eens heel ver te zoeken.
voorbeeldje Het BtW tarief voor een stal van 3*3 is bijv. 9% en op het moment dat je paard in een hit actief of Paddock Paradise loopt moet je er 21% over betalen.


nog zoiets kunstmest! alle boeren rijden liever stront op hun land en willen kringloop!
Boeren zijn alles behalve dom, En weten beter dan wie dan ook hoe de grillen van natuur werken en hebben er respect voor. Het is de eenheidsworst die je overal ziet, wat het probleem maakt. en dat hebben we met z'n allen veroorzaakt door jaren lang te stemmen zoals we gaan hebben.
Corrupt en geen aandacht voor de mens.
Het gaat al lang niet meer over de boeren. de 18e is een dag van verzet voor Nederland.
Kijk om ons heen de fransen, duitsers, de engelse. Sta op en stop met in hokjes denken!