steun onze boeren

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anne_GTI

Berichten: 18209
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 16:09

De boeren hebben al heel veel ingeleverd, nu is een ander eens aan zet. Hoe kan een Amercentrale nog even een vergunning krijgen met een uitstoot extra van 400! Boerenbedrijven? Waarom is er geen wetgeving voor stookolie? Waarom wordt Lelystad gewoon doorgezet?

Boeren hebben als ENIGE daadwerkelijk iets gedaan. Daar moet juist waardering voor zijn!

Deels off-topic: ik heb wel machtig veel mooie vakantieadressen door al die beleidsregels. Toch maar eens het vliegtuig pakken om ze op te zoeken. Kan zo een wereldreis plannen om al die geëmigreerde kennissen van vroeger eens op te zoeken.

juval

Berichten: 13319
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 16:21

met de zeilboot dan hoor Anne!! :7
hier ook familie in Canada en Australië, Daar lijkt het allemaal toch ietsje makkelijker te gaan.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 16:29

juval schreef:
maar denken jullie dan echt dat de boeren niet allang bezig zijn met een omslag? denken jullie echt dat we alleen maar hakken in het zand steken? Er is al zoveel gebeurd, zoveel doelen behaald, zoveel emissie verminderd. Echt, kringloop zijn we allang mee bezig.
Er komen steeds meer bedrijven die aan hogere keurmerken van dierenwelzijn voldoen. Steeds meer bedrijven met zonnepanelen op het dak en windmolens in het land. Innovaties in de agrarische sector zijn van alle tijden, maar de afgelopen 20/30 jaar is er al zoveel gebeurd. Ik krijg de indruk dat niemand daar bij stilstaat hier in dit topic.

Er is zeker veel gebeurd. Zowel positieve ontwikkelingen als ontwikkelingen die juist hebben bijgedragen aan de enorme opgave die er nu ligt. Volgens mij heb ik zelfs meerdere keren geschreven dat ik wel begrijp dat deze discussie daarom voor veel boeren nu echt even teveel gevraagd is. Ik denk alleen dat we geen tijd te verliezen hebben.

En dat alleen de landbouwsector het voor de kiezen zou krijgen daar ben ik het niet mee eens. Een paar dagen geleden las ik een uitgebreid NOS-artikel over de 'Green deal' en de landbouw werd daar niet eens in genoemd! Ook bijvoorbeeld de luchtvaart en de industrie en zeker de consument komen allemaal nog uitgebreid aan de beurt. Daar ben ik echt van overtuigd. We kunnen het ons niet permitteren om dat erbij te laten zitten.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 16:38

Mooie oproep trouwens riegje. Als dát de boodschap is, om te verenigen om onder andere de dingen aan te pakken die jij beschrijft, dan sta ik daar van harte achter. Sterker nog, ik zou met liefde de Kerstdagen vasten als dat een oplossing dichterbij zou brengen. Ik ben helemaal niet tegen acties, maar liever een actie vóór iets dan een actie tegen iets.

mysa

Berichten: 10558
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 16:52


IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 17:59

goeroe schreef:
juval schreef:
maar denken jullie dan echt dat de boeren niet allang bezig zijn met een omslag? denken jullie echt dat we alleen maar hakken in het zand steken? Er is al zoveel gebeurd, zoveel doelen behaald, zoveel emissie verminderd. Echt, kringloop zijn we allang mee bezig.
Er komen steeds meer bedrijven die aan hogere keurmerken van dierenwelzijn voldoen. Steeds meer bedrijven met zonnepanelen op het dak en windmolens in het land. Innovaties in de agrarische sector zijn van alle tijden, maar de afgelopen 20/30 jaar is er al zoveel gebeurd. Ik krijg de indruk dat niemand daar bij stilstaat hier in dit topic.

Er is zeker veel gebeurd. Zowel positieve ontwikkelingen als ontwikkelingen die juist hebben bijgedragen aan de enorme opgave die er nu ligt. Volgens mij heb ik zelfs meerdere keren geschreven dat ik wel begrijp dat deze discussie daarom voor veel boeren nu echt even teveel gevraagd is. Ik denk alleen dat we geen tijd te verliezen hebben.

En dat alleen de landbouwsector het voor de kiezen zou krijgen daar ben ik het niet mee eens. Een paar dagen geleden las ik een uitgebreid NOS-artikel over de 'Green deal' en de landbouw werd daar niet eens in genoemd! Ook bijvoorbeeld de luchtvaart en de industrie en zeker de consument komen allemaal nog uitgebreid aan de beurt. Daar ben ik echt van overtuigd. We kunnen het ons niet permitteren om dat erbij te laten zitten.


Helemaal eens. Wordt ook een beetje moe van het ‘ja maar’ geroep (niet alleen hier en niet alleen van de boeren). Ook mbt het bredere klimaatprobleem is het vaak ‘ja maar China’ of ‘ja maar Amerika’. Dat van die amarcentrale weten we inmiddels wel en heeft mijn inziens ook zeer weinig zin om continu te herhalen.
De agrarische sector móet beter (ook al zijn ze al zo goed bezig geweest in het verleden). Moet die last puur op de boeren vallen? Nee natuurlijk niet, overheid heeft er ook veel schuld aan. Maar haalt niet weg dat het systeem gewoon anders moet. Óok in andere industrieën. Ook in de luchtvaart. Ook bij die amercentrale.

Met dat whataboutism bereiken we echt 0,0.

juval

Berichten: 13319
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 19:05

Prima, dan zijn we het eens toch :)

voor iedereen die interesse heeft: www.findfarm.nl
Voor heerlijke en eerlijke streekproducten, rechtstreeks van de boer.

fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 19:44

IMANDRA schreef:
Anne wat een non-argument. Dus omdat andere landen iets niet netjes doen hoeven wij ineens niet meer te verbeteren? Zo kom je toch nooit ergens?


Wat is er niet netjes aan?

fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 19:51

riegje schreef:
En dan hoef ik nog niet eens heel ver te zoeken.
voorbeeldje Het BtW tarief voor een stal van 3*3 is bijv. 9% en op het moment dat je paard in een hit actief of Paddock Paradise loopt moet je er 21% over betalen.


Wat je hier schrijft is niet correct :)

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 20:17

Goeroe, bedankt voor je goede posts. Helemaal to the point wat mij betreft.

Janneke2

Berichten: 22939
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 20:53

mysa schreef:
Er klopt helemaal niets van die Amercentrale. Die gebruiken al biomassa en willen daar nog verder op overstappen. Lees dit stukje over de besluitvorming t.a.v. biomassa maar eens, stond in nrc.

http://www.mkatan.nl/nrc-columns/572-nr ... kelijkheid


Klopt. {:)-:(
En er wordt goed geld dat bedoeld is voor milieumaatregelen -:(-
gespendeerd aan : kappen van Canadees bossen |(
dat wordt een complete oceaan overgevaren
en gaat hier 'door de schoorsteen'.

Op dit soort momenten ga ik complotten vermoeden...
("Want een serieus mens doet toch niet aan dit soort onzin". )

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 21:09

fransje23 schreef:
IMANDRA schreef:
Anne wat een non-argument. Dus omdat andere landen iets niet netjes doen hoeven wij ineens niet meer te verbeteren? Zo kom je toch nooit ergens?


Wat is er niet netjes aan?


Ja ik dacht dat je doelde op de grootte van de boerderijen daar. Vind persoonlijk dat het niet zo veel zin heeft om dat te benoemen, wat het beleid in andere landen is. Wij in Nederland kunnen en moeten dingen veranderen tov milieu, en imo is het feit dat andere landen niks of weinig aanpassen geen reden om het goede voorbeeld te geven en wél ons systeem aan te passen aan de huidige situatie en eisen.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 09:56

hier een praktijk voorbeeld van mensen die omschakelen van intensieve varkenshouderij , naar scharrelvarkens: Ik zou het heel heel fijn vinden als iedereen, zeker als je vind dat de boeren te weinig doen voor het welzijn van de beesten dit lezen.
https://saltmines.nl/2019/12/15/boeren- ... z-A8rypy6o

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 11:26

Dat hele bericht slaat de spijker op zijn kop, riegje. Waanzin is het.

suffie
Berichten: 5719
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 12:03

riegje schreef:
hier een praktijk voorbeeld van mensen die omschakelen van intensieve varkenshouderij , naar scharrelvarkens: Ik zou het heel heel fijn vinden als iedereen, zeker als je vind dat de boeren te weinig doen voor het welzijn van de beesten dit lezen.
https://saltmines.nl/2019/12/15/boeren- ... z-A8rypy6o


_/-\o_ _/-\o_

Wij zijn in 2017 gestopt met ons melkveebedrijf, beide 40 jaar. Goede begeleiding gehad van een coach. Nu bijna 3 jaar later zijn er 8 melkveehouders en 5 varkensboeren gestopt, allemaal onder de 50. Daarnaast zijn er nog 7 boeren die volgend jaar de stekker eruit trekken en dat in een dorp van 25.000 inwoners....
Het ergste is dat je de keuze hebt gemaakt om te stoppen, moet afrekenen met de belasting en je bedrijf niet verkocht krijgt. Wie wil je bedrijf nu nog kopen?

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 12:05

Interessant artikel, maar ik dacht al niet dat boeren niks om hun dieren geven. Integendeel, die dieren zijn hun levensonderhoud. Als daar slecht mee om wordt gegaan dan missen ze inkomsten.

Vind dit wel een beetje krom:
"Je kunt je afvragen er ook maar ergens één salamander uitsterft als die in Nederland niet meer voorkomt. Je kunt je afvragen of de biodiversiteit van al die piepkleine Natura2000-gebiedjes zo belangrijk is dat onze boeren ervoor opgeofferd moeten worden."
Cru gezegd, boeren kunnen altijd nog opnieuw beginnen of veranderen (met de juiste financiering / redelijke wetgeving etc.). Als er straks te weinig boeren zijn, is er altijd nog de mogelijkheid om meer boeren 'op te leiden'. Als een dier- of plantensoort uitsterft... krijg die dan nog maar eens terug.

"De kiezers van GroenLinks en D66 wonen vaak in de steden. Weten zij eigenlijk wel wat er op het platteland gebeurt? Beseffen zij wel dat er MENSEN worden opgeofferd voor hun idealen?"
Er worden geen mensen opgeofferd. Door nu niet te gaan veranderen worden plant- en diersoorten opgeofferd. Die je niet (makkelijk) mee terug krijgt. Door nu wél aan te passen etc. moeten mensen een andere baan zoeken of komen ze in de schulden door die hypotheekschuld etc. Maar dat is absoluut niet hetzelfde als opofferen.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb écht wel respect voor boeren en ik vind ook echt dat de overheid niet handig bezig is (geweest). Heel zacht uitgedrukt. Maar, de situatie is niet zo zwart-wit als het artikel lijkt te zeggen. De natuur loopt wél gevaar, maar het rijmen van welzijn van boer&dier vs. de natuur is gewoon ontzettend gecompliceerd.

Cowboy55
Berichten: 8527
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 12:35

IMANDRA schreef:
Interessant artikel, maar ik dacht al niet dat boeren niks om hun dieren geven. Integendeel, die dieren zijn hun levensonderhoud. Als daar slecht mee om wordt gegaan dan missen ze inkomsten.

Vind dit wel een beetje krom:
"Je kunt je afvragen er ook maar ergens één salamander uitsterft als die in Nederland niet meer voorkomt. Je kunt je afvragen of de biodiversiteit van al die piepkleine Natura2000-gebiedjes zo belangrijk is dat onze boeren ervoor opgeofferd moeten worden."
Cru gezegd, boeren kunnen altijd nog opnieuw beginnen of veranderen (met de juiste financiering / redelijke wetgeving etc.). Als er straks te weinig boeren zijn, is er altijd nog de mogelijkheid om meer boeren 'op te leiden'. Als een dier- of plantensoort uitsterft... krijg die dan nog maar eens terug.

"De kiezers van GroenLinks en D66 wonen vaak in de steden. Weten zij eigenlijk wel wat er op het platteland gebeurt? Beseffen zij wel dat er MENSEN worden opgeofferd voor hun idealen?"
Er worden geen mensen opgeofferd. Door nu niet te gaan veranderen worden plant- en diersoorten opgeofferd. Die je niet (makkelijk) mee terug krijgt. Door nu wél aan te passen etc. moeten mensen een andere baan zoeken of komen ze in de schulden door die hypotheekschuld etc. Maar dat is absoluut niet hetzelfde als opofferen.

<KNIP>


Dat riekt als een semantische discussie over het woord 'opofferen'. Als jij iets deed waar je je ziel en zaligheid in gelegd hebt en dat nu onmogelijk wordt gemaakt door mensen die regelmatig de indruk wekken dat ze in een theoretische realiteit leveren en daar hun besluiten op nemen dan ervaar je dat wel degelijk als opofferen. Vraag maar aan (jeugd-)hulpverleners, mensen in en rondom de WSW en boeren om maar eens 3 groepen te noemen.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 12:35

@imandra: van veel boeren in onze kennisenkring, staat het water aan de lippen. Er is een hoger zelfmoordpercentage onder boeren dan gemiddeld. Allemaal het gevolg van regels die te krom zijn om recht te praten. Ik vind dus wél dat er mensen opgeofferd worden.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 12:40

Jullie gaan nu in op het woordje 'opofferen' maar mijn bericht ging verder dan dat. Ik doelde op het verschil tussen de gevolgen: planten sterven uit en zijn vrijwel niet meer terug te krijgen. Boeren hebben het ontzettend lastig maar het is niet alsof het 'boeren' gaat uitsterven.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 12:50

Want het is erger dat een plant uitsterft, dan dat een boer zelfmoord pleegt? Het is makkelijk om collectief te praten over "het boeren opzich" maar de hele sector bestaat ook maar gewoon uit individuen die, de een wat meer dan de ander, zwaar op de proef gesteld worden. Zij worden imo wel degelijk opgeofferd.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 12:56

Cowboy55 schreef:
IMANDRA schreef:
Interessant artikel, maar ik dacht al niet dat boeren niks om hun dieren geven. Integendeel, die dieren zijn hun levensonderhoud. Als daar slecht mee om wordt gegaan dan missen ze inkomsten.

Vind dit wel een beetje krom:
"Je kunt je afvragen er ook maar ergens één salamander uitsterft als die in Nederland niet meer voorkomt. Je kunt je afvragen of de biodiversiteit van al die piepkleine Natura2000-gebiedjes zo belangrijk is dat onze boeren ervoor opgeofferd moeten worden."
Cru gezegd, boeren kunnen altijd nog opnieuw beginnen of veranderen (met de juiste financiering / redelijke wetgeving etc.). Als er straks te weinig boeren zijn, is er altijd nog de mogelijkheid om meer boeren 'op te leiden'. Als een dier- of plantensoort uitsterft... krijg die dan nog maar eens terug.

"De kiezers van GroenLinks en D66 wonen vaak in de steden. Weten zij eigenlijk wel wat er op het platteland gebeurt? Beseffen zij wel dat er MENSEN worden opgeofferd voor hun idealen?"
Er worden geen mensen opgeofferd. Door nu niet te gaan veranderen worden plant- en diersoorten opgeofferd. Die je niet (makkelijk) mee terug krijgt. Door nu wél aan te passen etc. moeten mensen een andere baan zoeken of komen ze in de schulden door die hypotheekschuld etc. Maar dat is absoluut niet hetzelfde als opofferen.

<KNIP>


Dat riekt als een semantische discussie over het woord 'opofferen'. Als jij iets deed waar je je ziel en zaligheid in gelegd hebt en dat nu onmogelijk wordt gemaakt door mensen die regelmatig de indruk wekken dat ze in een theoretische realiteit leveren en daar hun besluiten op nemen dan ervaar je dat wel degelijk als opofferen. Vraag maar aan (jeugd-)hulpverleners, mensen in en rondom de WSW en boeren om maar eens 3 groepen te noemen.

De formulering 'er worden mensen opgeofferd' is naar mijn stellige indruk bewust gekozen om te suggereren dat er levens op het spel staan. Het zou netter en genuanceerder zijn als er was gekozen voor een formulering als: er staan bedrijven/levenswerken op het spel.
Ik begrijp echt wel dat de emoties hoog oplopen, maar dit vind ik weer een voorbeeld van nadrukkelijk de slachtofferrol opzoeken. Niet zo fout als de vergelijking met de Joden, maar wel voortkomend uit eenzelfde gebrek aan gevoel voor proportie.

Bij dit soort hoog oplopende verontwaardiging mag ook weleens bedacht worden dat de Nederlandse boeren tot de rijkste en meest gesubsidieerde boeren ter wereld behoren. Er mag best van de overheid verwacht worden dat die haar stinkende best doet om boeren die door de stikstofmaatregelen klem komen te zitten, te ondersteunen, maar er mag ook best van de boeren verwacht worden dat ze een constructieve(re) houding aannemen.

Daarbij: de natuur/het buitengebied is geen eigendom van de boeren. Dat heeft een intrinsieke waarde en het is niet aan boeren om te bepalen hoe dat buitengebied eruit moet zien. Biodoversiteit is een groot goed, als je daadwerkelijk in en met de natuur werkt, zou je je dat toch moeten realiseren lijkt me - of ben ik nu heel naïef?

juval

Berichten: 13319
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 12:57


Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 13:03

Maar er sterft niet "een plant" uit. Er sterven vele, vele planten- en diersoorten uit.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 13:04

Tiepfoudt schreef:
Want het is erger dat een plant uitsterft, dan dat een boer zelfmoord pleegt? Het is makkelijk om collectief te praten over "het boeren opzich" maar de hele sector bestaat ook maar gewoon uit individuen die, de een wat meer dan de ander, zwaar op de proef gesteld worden. Zij worden imo wel degelijk opgeofferd.


Dat zeg ik toch helemaal niet. Beetje jammer dat je het zo uit z'n verband trekt.

Eens met Askja.

En om er maar even serieus op in te gaan: Die plantensoorten komen niet meer terug. Het 'boeren' wel. Dus stel dat een individu zelfmoord pleegt (wat natuurlijk ontzettend erg is en we met man en macht moeten voorkomen) is het in 'the grand scale of things' veel erger als er vele planten- en diersoorten uitsterven die je niet meer terug gaat krijgen.

Edit: ik vind het op zich wel grappig dat hier zo op gereageerd wordt. Boeren hadden toch zo veel met de natuur en dieren? Dan wil je toch als boer júíst niet hebben dat er soorten voor eeuwig uitsterven omdat de overheid/boeren/nederland niet wil aanpassen? Ook al zijn het soorten die niet direct iets bijdragen aan de voedselvoorziening van de mens?
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 16-12-19 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Berichten: 13319
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 13:06