steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruitje

Berichten: 12338
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 21:04

Askja schreef:
Kinke schreef:
Toch mooi verzonnen Askja. Persoonlijke observatie en inschatting.

DuoPenotti schreef:
https://www.boerenbusiness.nl/opinies/b ... lagaffaire

wat vinden jullie van dit artikel?
Mij lijkt het wel redelijk kloppen, want voorruitzicht zie ik eigen lijk in onze politiek niet betreft milieu.
Eenzijdig.
Ja, natuurgebieden stoten stikstof en CO2 uit. En hoe komt dat, het artikel noemt het zelf al: door verdroging, ontbossing en verstoring. M.a.w. het ligt helemaal niet aan de natuurontwikkeling op zich, maar aan klimaatverandering, grond watermanagement en -verbruik, en beleidskeuzes.
Den vergelijking met de toeslagenaffaire slaat overigens echt nergens op en zie ik als goedkoop populisme.

Het volgende artikel gaat ook in op (een deel van) dit probleem, maar geeft m.i. een wat genuanceerder beeld wat betreft oorzaken en aanpak:
'Nederlands veen stoot steeds meer CO2 uit, bijna zo veel als een kolencentrale' https://nos.nl/l/2189420 


Boeiend dat van het Veen, nooit geweten!

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 21:31

ruitje schreef:
Ik weet wat jij vind van GL en D66, dus die strijd kan beter niemand met je aangaan denk ik :D .


Is gewoon klinkklare onzin.
Ik heb nog nooit op GL gestemd.
Weleens op D66, met name om het euthanasiebeleid, maar heeft niets hiermee te maken.
Gl en D66 werden door Typefoudt aangehaald. Ik mis dan het CDA, al jaren toch de boerenpartij. Die moet je het beleid kwalijk nemen en niet een kleine oppositiepartij als GL.
Maar waarschijnlijk is het lekker gemakkelijk, omdat de boeren toch het CDA nodig hebben.

Maar jouw vooringenomenheid straalt van jou afl +:)+

Weer een voorbeeld, dat jullie helemaal geen meningen van anderen of buitenstaanders willen horen en eigenlijk alleen maar willen klagen. En zelfs dat begrijp ik :D

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 21:45

Wel jammer dat je alleen dat stukje eruit pakt en op de rest niet reageert..?

ruitje

Berichten: 12338
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 21:55

Nee hoor, in elk politiek topic reageer je zo als het over deze partijen gaat. En ook daar word je altijd persoonlijk als ik je daar op aanspreek :D . Maakt niet uit, ik blijf steeds met jou proberen op inhoud te discussiëren en jij weigert dat en gaat dan roepen dat ik geen meningen wil horen.

Het patroon is bijna grappig: zelf niet op de inhoud ingaan en daar dan een ander van beschuldigen :+

ruitje

Berichten: 12338
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 22:00

Over inhoud gesproken dan nog even dit:

Ik denk dat typfoud bedoeld, maar corrigeer mij als ik dat fout zie:

Is dat bepaalde partijen het maatschappelijk debat heel erg gekleurd hebben. Bijv. PvdD, D66 en GL. Die roepen zaken als veestapel halveren en corona is een zoonosen en zoonosen komen door bio-industrie, we moeten af van bio-industrie.

Uiteindelijk heeft het CDA te weinig gedaan voor boeren, ik las zelfs deze week nog een stuk over hun nieuwe visie op de agrarische sector. Dat is het CDA natuurlijk wel kwalijk te nemen omdat zij zich profileren als boeren partij. Kun je van zeggen wat je wil van GL en D66, maar die zijn in die zin transparanter.

Ik denk dat je als boer nu alleen nog BoerBurgerbeweging over hebt, en die zijn voorlopig te klein om een vuist te kunnen maken vrees ik :o

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 22:06

ruitje schreef:
Nee hoor, in elk politiek topic reageer je zo als het over deze partijen gaat. En ook daar word je altijd persoonlijk als ik je daar op aanspreek :D . Maakt niet uit, ik blijf steeds met jou proberen op inhoud te discussiëren en jij weigert dat en gaat dan roepen dat ik geen meningen wil horen.

Het patroon is bijna grappig: zelf niet op de inhoud ingaan en daar dan een ander van beschuldigen :+



Ik had al afgehaakt in dit topic, ik reageerde alleen nog op Typefoudt, maar dan komen de hulptroepen weer.
Jou ken ik helemaal niet, dus grappig dat jij mij wel schijnt te kennen.

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 07:50

het heeft nu eigenlijk weinig zin meer om te bezien welke politieke partijen in het verleden steken hebben laten vallen. Ik denk dat alle regeringspartijen schuldig zijn aan verkeerd beleid.. CDA heeft voor heel veel boeren al lang afgedaan. De hele politiek is niet erg betrouwbaar te noemen, maar we zullen het er wel mee moeten doen helaas.

Ja, enige partij die nu voor ons als boeren opkomt is de BBB. Daar ben ik blij mee, en hoop dat ze, zoals de peilingen laten zien, flink gaan groeien.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 08:48

Kinke schreef:
nee, jij beweert dat het 'iets' duurder en 'iets' meer werk is om een groenbemester te gebruiken. En dat het gebruik van glyfosaat gebruikt wordt omdat het een ingesleten gewoonte is.
Je verzint gewoon zelf een verhaaltje hierover.

In plaats van mij te beschuldigen van het verzinnen van verhaaltjes zou je natuurlijk ook duidelijk kunnen maken hoe het (volgens jou) dan wel zit met de kosten van alternatieven voor glyfosaat, en wat behalve de kosten nog andere redenen zijn voor inzet van glyfosaat dan uit gewoonte.
Of is dat te veel moeite?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 08:57

juval schreef:
het heeft nu eigenlijk weinig zin meer om te bezien welke politieke partijen in het verleden steken hebben laten vallen. Ik denk dat alle regeringspartijen schuldig zijn aan verkeerd beleid.. CDA heeft voor heel veel boeren al lang afgedaan. De hele politiek is niet erg betrouwbaar te noemen, maar we zullen het er wel mee moeten doen helaas.

Ja, enige partij die nu voor ons als boeren opkomt is de BBB. Daar ben ik blij mee, en hoop dat ze, zoals de peilingen laten zien, flink gaan groeien.

De BBB heeft alleen kans een blijvende politieke factor te worden als ze bereid zijn samen te werken en compromissen te sluiten. Dan kunnen ze de status van populistische boerenlobbypartij ontgroeien, daadwerkelijk bijdragen aan structurele beleidsveranderingen, en de belangen van de boeren daarbij op een constructieve manier behartigen.
De tijd zal leren hoe ver ze daarin komen.

DuoPenotti

Berichten: 29746
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 09:04

Ik als burger ben momenteel wel blij met de BBB.
Dingen als veel bouwen in het groen, zonder eerst eens te kijken wat er te slopen valt in de stad. Zonnepaneel velden in weilanden, ben daar zo'n enorme tegenstander van!! Als er iets vernietigen is van dat beetje groen wat we hebben.
Maar ook mijn hardwerkende buren niet de nek om draaien met steeds veranderende regels, regels die voor industrie anders bekeken worden, daar mag zeker eindelijk eens iemand wat van zeggen. En tot nu toe doet ze dat goed vind ik.

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 09:54

Nog even over die bestrijdingsmiddelen op de vorige pagina; er is al langer een sterk vermoeden dat er een relatie is tussen Parkinson en chemische bestrijdingsmiddelen. Anecdotisch: mijn stiefvader heeft een jaar of dertig tussen de, regelmatig oranje kleurende, velden gewoond en kreeg inderdaad Parkinson. Maar goed, anecdotisch.

Dit kwam ik vanochtend tegen.

https://www.bd.nl/uden-veghel-e-o/neuro ... oogle.com/

Maanon_
Berichten: 1139
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:21

mysa schreef:
Nog even over die bestrijdingsmiddelen op de vorige pagina; er is al langer een sterk vermoeden dat er een relatie is tussen Parkinson en chemische bestrijdingsmiddelen. Anecdotisch: mijn stiefvader heeft een jaar of dertig tussen de, regelmatig oranje kleurende, velden gewoond en kreeg inderdaad Parkinson. Maar goed, anecdotisch.

Dit kwam ik vanochtend tegen.

https://www.bd.nl/uden-veghel-e-o/neuro ... oogle.com/


Over het middel Mancozeb (een schimmelbestrijder die door wetenschappers in verband is gebracht met Parkinson) is afgelopen jaar besloten dat deze verboden is.

Het zal niet zo zijn dat van het een op het andere jaar alle verdachte middelen verboden zijn, maar er zijn zeker ontwikkelingen gaande op het gebied van bestrijdingsmiddelen :j

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:25

Electra63 schreef:
@Typefoudt,
Ik gaf vanmorgen alleen aan, dat dit onderwerp besproken werd op de radio.
Ik heb het niet heel goed (jn detail) gehoord en begrepen, ik was aan het werk.
Dat heb ik aangegeven.

Jouw bericht hierop was gelijk aanvallend.
Vanmiddag heb ik even gekeken of ik er wat van kon vinden.
Alleen dat het ging om met name de ammoniak-uitstoot enz.


Wat was nou eigenlijk precies het doel van je post?

Ondanks dat het niet bewust mijn bedoeling was, zal het inderdaad wel een beetje zo overgekomen zijn ja. Dat begrijp ik. Maar heel eerlijk, als je de bal kaatst... "Op de radio werd gezegd dat ammoniak uit de landbouw het grootste probleem is, punt." Verdere tekst en uitleg ontbreekt, maar de schuld wordt wederom in onze schoenen geschoven. Dat vind ik niet echt lekker constructief, zeker niet na het typen van een uitgebreide post waarin ik beschrijf waarom ik denk dat het 'stikstofbeeld' niet klopt. Dat geeft het gevoel dat ik op mijn kop kan gaan staan, de veehouderij krijgt toch de schuld.

Electra63 schreef:
En verder ga ik weer niet alles herhalen.
Behalve dat ik het behoorlijk aanmatigend vind, dat "we niet ver komen zonder boeren".
Dat geldt voor meer beroepen. Respect en waardering verdienen niet alleen de boeren.
En de schuld voornamelijk neerleggen bij met name D66 en GL is een beetje sneu, het zijn beiden relatief kleine partijen.
Wijs dan naar het CDA en de proleet Henk Bleker, die vooral verantwoordelijk is voor het PAS.


Volgens mij wordt nergens gesteld dat uitsluitend boeren respect en waardering verdienen, dus ik begrijp de allergische reactie op die leus (die gewoon waar is) niet helemaal.

Het is precies zoals ruitje en juval hier zojuist omschrijven, want je gooit 2 verschillende zaken op 1 grote hoop en doet daarmee de verkeerde aanname dat ik 'de schuld voornamelijk bij D66 en GL leg'. Het CDA is mee verantwoordelijk voor falend landbouwbeleid en het in de steek laten van de agrarische sector. Aan de andere kant zijn D66 en GL grotendeels verantwoordelijk voor het gepolariseerde landbouwdebat. Kijk eens naar Laura Bromet (GL) die continu (op social media) bezig is om de Nederlandse landbouw in een negatief frame te zetten, dat is echt ongelooflijk. Op 28 april fietst/wandelt zij langs een weiland, ziet aan het hek een bordje hangen met de tekst "Niet betreden, broedgebied". Tuurt even in de verte, ziet geen weidevogel, maakt een foto en twittert: "Op dit weiland rest slechts een foto van een weidevogel. De Kievit zelf is is geen velden of wegen te bekennen." Reacties van haar doelgroep: "dat weiland ziet er doods uit, een groene woestijn, etc..." Gelukkig zitten er ook steeds meer boeren op twitter en zo werd de tweet opgemerkt door de boer die het weiland beheert. Er bleken achteraf wel degelijk weidevogels aanwezig te zijn.

https://www.agraaf.nl/artikel/401175-me ... idevogels/

Over Esther Ouwehand en haar draak van een tweet over een melkveehouder die ze betichtte de (milieu)regels aan zijn laars te lappen, om er vervolgens achter te komen dat ze er compleet naast zat, ga ik niet eens verder uitwijden.

https://www.vee-en-gewas.nl/artikel/258 ... -ouwehand/

Dit bedoel ik met praten over boeren ipv met boeren. Tjeerd de Groot heeft daar ook nogal een handje van. Hij pleit voor een halvering van de veestapel en is er tegelijkertijd nog steeds heilig van overtuigd dat hij 'ons een dienst bewijst'. Hoe arrogant kun je zijn? Halvering van de veestapel betekent dat er heel veel boeren moeten stoppen, die dat helemaal niet willen. Dit trio schuwt onteigenen van veehouderijen trouwens niet. Als het nodig is om hun doel te bereiken, dan moet dat maar. Weet je hoe onzeker je daarvan wordt? Dichtbij Natura2000 gebieden zitten met je melkveebedrijfje, en dag in dag uit in de media lezen/horen dat jíj dat gebied om zeep helpt en dat jíj zou moeten vertrekken. Het gaat natuurlijk bijna niemand om de natuur, maar het wordt wel als excuus gebruikt. Het gaat erom dat er huizen gebouwd moeten worden.

Terwijl de commissie Hordijk vorig jaar al concludeerde (Meer meten, robuuster rekenen) dat de afkapgrens van 5 km voor wegverkeer leidt tot een niet-verdedigbaar verschil in de beoordeling van verkeersactiviteiten tegenover andere bronnen en de RvS begin dit jaar ook oordeelde dat de afkapgrens onvoldoende is onderbouwd, komen verschillende 'deskundigen' vorige week gewoon vrolijk aan het met het rapport: Naar een ontspannen Nederland, waarin zij het uitkopen van (ongeveer) alle veehouderijen in de Gelderse Vallei en het Groene Hart presenteren als dé enige oplossing voor het stikstofprobleem. Nergens hebben zij het over die afkapgrens.

Even terug in de tijd en het wordt nog fraaier: Tijdens een technische briefing van de commissie Hordijk eind vorig jaar stelde Hordijk nogmaals dat zij de afkapgrens niet verdedigbaar vinden én dat als je al een afkapgrens zou gebruiken, je dat eerder bij NH3 zou moeten doen (want NH3 slaat dichter bij de bron neer) dan bij NOx. Het antwoord van 'stikstofexpert' Jan Willem Erisman (Universiteit Leiden, 1 van de 2 auteurs van zojuist genoemd rapport) luidde: "Met 5 km afkap hoef je, bij het aanleggen van een weg, minder boerderijen uit te kopen. Wanneer je gaat salderen en uitruilt tussen NH3 en NOx bestaat de kans dat je emissie/depositie netto omhoog gaat."

8)7

Dit kun je toch niet serieus nemen? Een stikstofexpert die de papieren werkelijkheid in stand wil houden, zodat je zogenaamd minder boerderijen hoeft uit te kopen bij het aanleggen van een weg. Een papieren werkelijkheid houdt het stikstofprobleem juist in stand, omdat genomen maatregelen nooit het beoogde effect zullen hebben. De natuur schiet er niets mee op. Een paar maanden later komt dezelfde stikstofexpert met een rapport waarin hij pleit voor het uitkopen van vrijwel alle veehouderij in 2 grote gebieden als oplossing voor het stikstofprobleem. En deze mensen worden deels door LNV betaald. Schandalig vind ik het. Dit is overheidsbeleid en daarvoor is VVD, CDA, CU en D66 verantwoordelijk. Het polariseren door GL, D66 en PvdD is 'slechts' olie op het vuur.

https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... er-rekenen
https://ontspannennederland.nl/static/n ... erland.pdf

Electra63 schreef:
Ik lees graag mee in dit topic, omdat het een belangrijk item is, nationaal en europees, met grote gevolgen.
Maar ik vind jouw manier van discussiëren vervelend.

Dus succes met je strijd.


Dat is jammer dat je mijn manier van discussiëren vervelend vind. Ik weet dat ik fel uit de hoek kan komen. Zeker als je een uitspraak (van) doet, deze niet onderbouwt, niet op de inhoud in wil gaan maar wel het volgende stelt:

Electra63 schreef:
Je kan dit soort cijfers/verhalen/opinies van tafel vegen. Maar het wordt ondersteund door nationale adviesraden, zoals RIVM.


Dus wij moeten dergelijke radioberichten wel serieus nemen, maar zodra ik jou naar de inhoud/argumenten achter de uitspraak vraag haak je af. Dat vind ik irritant en ik vraag me echt af wat nu precies de bedoeling van je post was?

Kinke

Berichten: 20546
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:33

Askja schreef:
In plaats van mij te beschuldigen van het verzinnen van verhaaltjes zou je natuurlijk ook duidelijk kunnen maken hoe het (volgens jou) dan wel zit met de kosten van alternatieven voor glyfosaat, en wat behalve de kosten nog andere redenen zijn voor inzet van glyfosaat dan uit gewoonte.
Of is dat te veel moeite?


Huh? Waarom dan? Dat is de omgekeerde wereld. Jij beweert dingen, dus dan kun je die vast onderbouwen.

ruitje

Berichten: 12338
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 20:54


Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 15:38

Kinke schreef:
Huh? Waarom dan? Dat is de omgekeerde wereld. Jij beweert dingen, dus dan kun je die vast onderbouwen.


Een omgekeerde wereld waarin mensen die niet zo goed weten waar ze het over hebben, graag willen vertellen hoe een boer zijn werk moet doen :+

ruitje schreef:
https://www.google.com/amp/s/amp.nos.nl ... -geld.html

Goed voorbeeld van waar je dus tegenaanloopt als je een overstap maakt :o . Gaat over een aardappelziekte bij biologische boeren die op dit moment heerst waardoor bedrijven veel verlies draaien.


Ik las het ook, echt waardeloos voor de getroffen akkerbouwers. Ik vraag me trouwens wel eens af of er bij de mensen die zo fel zijn op gewasbeschermingsmiddelen, een belletje gaat rinkelen na het lezen van zo'n bericht.

dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 20:27

Ik vraag me af of mensen inzien dat we niet nog meer beton en stenen moeten willen, gezien de extreme regenbuien die we in de toekomst kunnen verwachten..

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:39

dakplaat schreef:
Ik vraag me af of mensen inzien dat we niet nog meer beton en stenen moeten willen, gezien de extreme regenbuien die we in de toekomst kunnen verwachten..


Dit zeiden wij thuis gister ook tegen elkaar. Hopelijk dat duidelijk wordt hoe belangrijk weilanden zijn en überhaupt grond wat niet bebouwd, betegeld of geasfalteerd is.

DuoPenotti

Berichten: 29746
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:40

Maak maar flats in de stad, zitten ze sowieso droog :D
En geen weides meer opofferen, stad stad laten, weilanden en akkers afblijven.

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:44

DuoPenotti schreef:
Maak maar flats in de stad, zitten ze sowieso droog :D
En geen weides meer opofferen, stad stad laten, weilanden en akkers afblijven.


Zeg het maar niet te hard… straks zien ze dat in Den Haag als oplossing. Alle weilanden weg, iedereen in flats vanaf de 3e verdieping, woningtekort opgelost en iedereen zit hoog en droog :') -O-

DuoPenotti

Berichten: 29746
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:47

hoezo alle weilanden weg?
Dat zeg ik toch juist niet?
In de stad staat genoeg oude meuk, die slopen en op die plaatsen flats.
Ik zou zeggen waarom niet, kijk eens in de wereld in steden, dan hebben wij maar weinig flats.

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:52

Ja dat lees ik en in de stad is het prima, maar ik bedoel, straks ziet de politiek het echt als serieuze optie om het platteland ook vol te bouwen met flats ipv de boerderijen in de Gelderse vallei en groene hart -O-

Daar maak ik me echt zorgen over, we hebben de weilanden ook keihard nodig om het water weg te laten stromen.

DuoPenotti

Berichten: 29746
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:56

Nee daarom zeg ik ook in de stad.
Meer woningen horen niet meer in de weilanden. Ze moeten maar eens gaan leren daar af te blijven. En juist met de klimaatverandering en heftige regenval vaker voor gaat komen.

Hier in de buurt nu ook overal zijn nu bouwplannen, uiteraard in de weilanden om de kern heen. Verschrikkelijk.
Meestal ook nog eens veel te dure huizen voor starters, dus die kunnen nog niet uit huis weg. Terwijl daar juist veel vraag naar is.
Maak maar betaalbare hoogbouw, oude kantoren en fabrieken genoeg, weg ermee en bouw fijne mooie appartementen. Groot genoeg voor kleine gezinnen, goede geluids isolatie.
Ook oude gehorige flats tegen de vlakte, bouwen met de kennis van nu en meteen enkele lagen hoger.

ruitje

Berichten: 12338
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 18:04

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2021/ ... hapsdieren

Hypocriet weer, Gerda mag op 6 hoog gewoon 12 honden hebben en een konijn in een vissenkom houden want de nieuwe wet gaat niet gelden voor gezelschapsdieren. :')

Voor mezelf is het enige 'voordeel' dat het er dus op lijkt dat paarden ook niet meegenomen gaan worden. Zou mij niet heel veel uitmaken, aanpassen doen we toch wel, maar maakt het wel makkelijker als dat op eigen tempo mag :)

ruitje

Berichten: 12338
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 17:22

Nu op Ned 1: onzichtbaar Nederland. Gaat over de ruilverkaveling/schaalvergroting. Begint net, dus weet nog niet of het boeiend is :+