steun onze boeren

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nikkel
Berichten: 2550
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 06:38

Het zijn alleen zo veel dieren geworden, net zoals de mensen. Het kan in ons kikkerlandje niet en, en zijn. Kijk naar de gelderse vallei, de enorme bouw woede van Ede, Barneveld etc en de intensieve vee houderij met grote kippen bedrijven en varken bedrijven. Dat kan simpelweg niet goed gaan.

Loretta
Berichten: 8808
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 07:26

nikkel schreef:
Het zijn alleen zo veel dieren geworden, net zoals de mensen. Het kan in ons kikkerlandje niet en, en zijn. Kijk naar de gelderse vallei, de enorme bouw woede van Ede, Barneveld etc en de intensieve vee houderij met grote kippen bedrijven en varken bedrijven. Dat kan simpelweg niet goed gaan.


Kringlooplandbouw klinkt wel heel erg mooi. Maar ik begrijp heel goed dat de boeren daar na alles wat er de afgelopen decennia allemaal is gebeurt nog weinig vertrouwen in hebben.

MizzMontana

Berichten: 5689
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 08:30

ruitje schreef:
Ik kan uit die kaart niks opmaken hoor, ik zal wel dom zijn maar ik zie niet of ik nou net de ene kleur ben of net de andere :')


Ik kan er ook niet echt wijs uit worden. Wij zitten aan de rand van een natuurgebied. Groen tegen blauw aan, maar de kaart is te klein om te zien waar de grens precies loopt.

Weet iemand of er een meer gedetailleerde kaart is waar je op in kan zoomen oid?

BigOne
Berichten: 38437
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 09:54

Loretta schreef:
nikkel schreef:
Het zijn alleen zo veel dieren geworden, net zoals de mensen. Het kan in ons kikkerlandje niet en, en zijn. Kijk naar de gelderse vallei, de enorme bouw woede van Ede, Barneveld etc en de intensieve vee houderij met grote kippen bedrijven en varken bedrijven. Dat kan simpelweg niet goed gaan.


Kringlooplandbouw klinkt wel heel erg mooi. Maar ik begrijp heel goed dat de boeren daar na alles wat er de afgelopen decennia allemaal is gebeurt nog weinig vertrouwen in hebben.

Klopt maar er moet wat veranderen. Dat een aantal boeren nu voor de zoveelste keer in hun bestaan worden bedreigd is natuurlijk ook van de zotte. Maar dat is wel in de hand gespeeld door de VVD. Er zijn er wel wat bezig om te veranderen maar voor de meeste boeren telde de afgelopen decennia alleen schaalvergroting. Dus investeren, kopen, grote leningen enz.
Heel veel boeren hebben geen opvolgers , zijn ze boven de 50, doe ze een goed aanbod zodat ze het goed uit kunnen zingen. Dan heb je geen dwang en wel resultaat. Maar het echte probleem zit bij de grote jongens , de varkens en kippenboeren.

Afbeelding

Afbeelding

Kinke

Berichten: 20571
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 10:33

er is echt veel vee in het Ruhrgebied zo te zien ;)

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 10:36

Zijn er ook van die plaatjes van mensen?

BigOne
Berichten: 38437
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 10:54

Kinke schreef:
er is echt veel vee in het Ruhrgebied zo te zien ;)

Klopt, vervelende is gewoon dat wij zo’n klein land zijn. Duitsland is gigantisch groot en daar word het naar berekend. Maar hoe je het ook bekijkt, er moet iets gebeuren, bij alle stikstof uitstotende bedrijven, industrie, vervoer, landbouw en veeteelt.
Regering had allang stappen kunnen zetten met uitstekende aanboden richting landbouw/veeteelt.
Ik snap de boeren echt wel, een familiebedrijf dat al heel lang in de familie is geef je niet zomaar op.
Ik vind wel dat ze ook zeker niet zorgen voor een positief beeld door ministers thuis op te zoeken en bvb deze week het land weer plat te leggen. Dat gaat tegen hun werken, wanneer je de publieke opinie mee wil moet je het niet zo doen.

Kinke

Berichten: 20571
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 10:58

tja, dat was maar een Ieniemienie deeltje van de boeren die daar stonden. Maar ik ben het met je eens, ik vind het ook een domme actie.
Bigone, je vergeet een groot detail, bij de boeren willen ze gewoon land jatten, dat gaan ze bij een Tata Steel niet doen.

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 12:25

bigone schreef:
Kinke schreef:
er is echt veel vee in het Ruhrgebied zo te zien ;)

Klopt, vervelende is gewoon dat wij zo’n klein land zijn. Duitsland is gigantisch groot en daar word het naar berekend. Maar hoe je het ook bekijkt, er moet iets gebeuren, bij alle stikstof uitstotende bedrijven, industrie, vervoer, landbouw en veeteelt.
Regering had allang stappen kunnen zetten met uitstekende aanboden richting landbouw/veeteelt.
Ik snap de boeren echt wel, een familiebedrijf dat al heel lang in de familie is geef je niet zomaar op.
Ik vind wel dat ze ook zeker niet zorgen voor een positief beeld door ministers thuis op te zoeken en bvb deze week het land weer plat te leggen. Dat gaat tegen hun werken, wanneer je de publieke opinie mee wil moet je het niet zo doen.



Hoe zou jij het dan doen?
Denk dat de tijd van overleggen wel voorbij is.
Stikstofprobleem in nederland bestaat alleen op papier.
Ze willen het land van de boeren gebruiken om te bouwen en dit gaat echt niet om de natuur.

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 12:31

bigone schreef:
Kinke schreef:
er is echt veel vee in het Ruhrgebied zo te zien ;)

Klopt, vervelende is gewoon dat wij zo’n klein land zijn. Duitsland is gigantisch groot en daar word het naar berekend. Maar hoe je het ook bekijkt, er moet iets gebeuren, bij alle stikstof uitstotende bedrijven, industrie, vervoer, landbouw en veeteelt.
Regering had allang stappen kunnen zetten met uitstekende aanboden richting landbouw/veeteelt.
Ik snap de boeren echt wel, een familiebedrijf dat al heel lang in de familie is geef je niet zomaar op.
Ik vind wel dat ze ook zeker niet zorgen voor een positief beeld door ministers thuis op te zoeken en bvb deze week het land weer plat te leggen. Dat gaat tegen hun werken, wanneer je de publieke opinie mee wil moet je het niet zo doen.


https://www.facebook.com/annette.verbee ... 0667085526

Hier een stuk van caroline van der plas over de zg vervuilende veehouderij.

BigOne
Berichten: 38437
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 12:42

Wanneer ik wist hoe het op te lossen was ik minister. Ik vind dat er evenredig moet worden ingegrepen.
Op dit moment is de regering al in overleg/onderhandeling met 60 piekbelasters, grote bedrijven dus.
Er zitten heel veel regels bij het afkopen van je bedrijf en de belasting staat ook meteen op de stoep, dit willen ze aanpassen. Verder word er ook gekeken naar wat een boer in de toekomst nog had kunnen verdienen en dan kan het gebeuren dat je je bedrijf voor 130% van de marktwaarde van de hand kunt doen. Het is niet alleen die 70.000 euro per hectare, ook allerlei opgebouwde/aangekochte rechten zijn flink geld waard. Dus medelijden met boeren die vrijwillig kiezen voor uitkoop hoeven we niet te hebben, laat de regering dit over heel nederland bekijken en breng boeren die willen stoppen in contact met boeren die door willen maar niet kunnen gezien de plek waar ze wonen. Misschien kunnen ze van woonplaats/boerderij ruilen, ik zou het niet weten.
Maar de tijd van uitbreiding en alsmaar groter is wel voorbij. Indien ik boer was liet ik me goed uitkopen en begon ik in het buitenland een nieuw bedrijf. Niet leuk maar je kunt wel blijven boeren.

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 12:55

bigone schreef:
Wanneer ik wist hoe het op te lossen was ik minister. Ik vind dat er evenredig moet worden ingegrepen.
Op dit moment is de regering al in overleg/onderhandeling met 60 piekbelasters, grote bedrijven dus.
Er zitten heel veel regels bij het afkopen van je bedrijf en de belasting staat ook meteen op de stoep, dit willen ze aanpassen. Verder word er ook gekeken naar wat een boer in de toekomst nog had kunnen verdienen en dan kan het gebeuren dat je je bedrijf voor 130% van de marktwaarde van de hand kunt doen. Het is niet alleen die 70.000 euro per hectare, ook allerlei opgebouwde/aangekochte rechten zijn flink geld waard. Dus medelijden met boeren die vrijwillig kiezen voor uitkoop hoeven we niet te hebben, laat de regering dit over heel nederland bekijken en breng boeren die willen stoppen in contact met boeren die door willen maar niet kunnen gezien de plek waar ze wonen. Misschien kunnen ze van woonplaats/boerderij ruilen, ik zou het niet weten.
Maar de tijd van uitbreiding en alsmaar groter is wel voorbij. Indien ik boer was liet ik me goed uitkopen en begon ik in het buitenland een nieuw bedrijf. Niet leuk maar je kunt wel blijven boeren.



Alleen je vergeet 1 ding en dat is dat jij geen boer bent!
Bedrijven die al generatie`s in de familie zijn.
De meeste boeren willen gewoon hun werk doen.Die willen niet weg.
En dan komt de overheid je even vertellen dat je weg moet!
Omdat zij een zg natuurgebied bij jou in de buurt hebben aangelegd.
En daar komt dan ook nog bij dat de boeren al jaren lang maar moeten investeren om bij te blijven.
Allemaal opgelegd door de overheid.
Lekker makkelijk want de industrie en schiphol mogen gewoon doorgaan maarja dat levert de staat geld op.
En een boer is veel makkelijker te pakken dan die grote mannen van de industrie.
Ons kleine landje is vol en ze laten toch elke dag maar weer mensen binnen.
Stop daar maar eens mee zou ik zeggen.
Hoop dat de boeren Den Haag helemaal plat gaan leggen en niet voor 1 dag.

BigOne
Berichten: 38437
Geregistreerd: 03-08-09

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 13:09

Wat snap je niet aan het woord evenredig en ik mag dan zelf geen boerin zijn, heb ze wel in de familie en vriendenkring.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 14:36

bigone schreef:
Wanneer ik wist hoe het op te lossen was ik minister. Ik vind dat er evenredig moet worden ingegrepen.
Op dit moment is de regering al in overleg/onderhandeling met 60 piekbelasters, grote bedrijven dus.
Er zitten heel veel regels bij het afkopen van je bedrijf en de belasting staat ook meteen op de stoep, dit willen ze aanpassen. Verder word er ook gekeken naar wat een boer in de toekomst nog had kunnen verdienen en dan kan het gebeuren dat je je bedrijf voor 130% van de marktwaarde van de hand kunt doen. Het is niet alleen die 70.000 euro per hectare, ook allerlei opgebouwde/aangekochte rechten zijn flink geld waard. Dus medelijden met boeren die vrijwillig kiezen voor uitkoop hoeven we niet te hebben, laat de regering dit over heel nederland bekijken en breng boeren die willen stoppen in contact met boeren die door willen maar niet kunnen gezien de plek waar ze wonen. Misschien kunnen ze van woonplaats/boerderij ruilen, ik zou het niet weten.
Maar de tijd van uitbreiding en alsmaar groter is wel voorbij. Indien ik boer was liet ik me goed uitkopen en begon ik in het buitenland een nieuw bedrijf. Niet leuk maar je kunt wel blijven boeren.

Het gaat toch meestal om de boerderij die al generaties in de familie is, je roots, je sociale leven? Dat los je niet op door ergens anders opnieuw te moeten beginnen tot de volgende idiote slachtpartij die boeren wederom bedreigt.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 14:38

loriene schreef:
bigone schreef:
Wanneer ik wist hoe het op te lossen was ik minister. Ik vind dat er evenredig moet worden ingegrepen.
Op dit moment is de regering al in overleg/onderhandeling met 60 piekbelasters, grote bedrijven dus.
Er zitten heel veel regels bij het afkopen van je bedrijf en de belasting staat ook meteen op de stoep, dit willen ze aanpassen. Verder word er ook gekeken naar wat een boer in de toekomst nog had kunnen verdienen en dan kan het gebeuren dat je je bedrijf voor 130% van de marktwaarde van de hand kunt doen. Het is niet alleen die 70.000 euro per hectare, ook allerlei opgebouwde/aangekochte rechten zijn flink geld waard. Dus medelijden met boeren die vrijwillig kiezen voor uitkoop hoeven we niet te hebben, laat de regering dit over heel nederland bekijken en breng boeren die willen stoppen in contact met boeren die door willen maar niet kunnen gezien de plek waar ze wonen. Misschien kunnen ze van woonplaats/boerderij ruilen, ik zou het niet weten.
Maar de tijd van uitbreiding en alsmaar groter is wel voorbij. Indien ik boer was liet ik me goed uitkopen en begon ik in het buitenland een nieuw bedrijf. Niet leuk maar je kunt wel blijven boeren.



Alleen je vergeet 1 ding en dat is dat jij geen boer bent!
Bedrijven die al generatie`s in de familie zijn.
De meeste boeren willen gewoon hun werk doen.Die willen niet weg.
En dan komt de overheid je even vertellen dat je weg moet!
Omdat zij een zg natuurgebied bij jou in de buurt hebben aangelegd.
En daar komt dan ook nog bij dat de boeren al jaren lang maar moeten investeren om bij te blijven.
Allemaal opgelegd door de overheid.
Lekker makkelijk want de industrie en schiphol mogen gewoon doorgaan maarja dat levert de staat geld op.
En een boer is veel makkelijker te pakken dan die grote mannen van de industrie.
Ons kleine landje is vol en ze laten toch elke dag maar weer mensen binnen.
Stop daar maar eens mee zou ik zeggen.
Hoop dat de boeren Den Haag helemaal plat gaan leggen en niet voor 1 dag.

Dat hoop ik ook! En die minister moet niet zeiken, de boeren bleven beschaaft ondanks dat mede door haar toedoen hun levenswerk en erfgoed bedreigd wordt.

BigOne
Berichten: 38437
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 14:39

Elnienjo , ik weet dat jouw oplossing , weg met alle buitenlanders het ook niet oplost.
En je kunt er een drama verhaal van maken of realistisch bekijken. Er zijn heel veel boeren in België en Nederland geëmigreerd naar landen waar wel de ruimte is en waar je door kunt boeren zonder allerlei verstikkende regels.
Ook nu is daar veel belangstelling voor maar wachten ze logischerwijs even af hoe groot de zak geld van de regering is.

Caesar
Berichten: 9310
Geregistreerd: 20-01-05

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 14:54

En je vergeet nog een ding... je kunt gelijk tekenen dat je niet meer opnieuw begint. Zit je daar in maatschap met je zoon. Leuk voorstel als je 55+ bent, maar als je net de hut hebt overgenomen...

Er zitten nog teveel negatieve ogen aan al die voorstellen.

Deze podcasts vond ik interessant: https://podcastluisteren.nl/ep/Op-zn-Ko ... tofdossier

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 14:55

bigone schreef:
Elnienjo , ik weet dat jouw oplossing , weg met alle buitenlanders het ook niet oplost.
En je kunt er een drama verhaal van maken of realistisch bekijken. Er zijn heel veel boeren in België en Nederland geëmigreerd naar landen waar wel de ruimte is en waar je door kunt boeren zonder allerlei verstikkende regels.
Ook nu is daar veel belangstelling voor maar wachten ze logischerwijs even af hoe groot de zak geld van de regering is.

Maar het is een groot verlies voor Nederland als ze zich uit laten kopen want waar je nu nog over de akkers en weilanden kijkt staat straks weer een hoop beton.

BigOne
Berichten: 38437
Geregistreerd: 03-08-09

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 15:04

Jij doet net alsof elke vrijgekomen hectare weiland volgebouwd word. Echt onzin.

Pinacolada

Berichten: 4083
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 15:07

Gister ook Beau gezien? Zaten Caroline en een boer ook bij, vond het een duidelijk verhaal

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 15:20

bigone schreef:
Jij doet net alsof elke vrijgekomen hectare weiland volgebouwd word. Echt onzin.

Zoek het filmpje op waar Rutte letterlijk zegt weilanden te willen leegtrekken om huizen te bouwen. Ons Nederlandse landschap gaat linksom of rechtsom verkloot worden.

BigOne
Berichten: 38437
Geregistreerd: 03-08-09

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 15:47

Weilanden leegtrekken ( van stikstof en fosfaat rechten ) om meer huizen te kunnen bouwen. Niet op die plek maar op plekken waar het kan. Er zullen echt geen complete nieuwe steden pal naast natuurgebieden verrijzen.
En er zijn mogelijkheden voor boeren, als allerlaatste komt onteigening pas om de hoek kijken.

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 16:03

Bronnen aanleveren blijft lastig voor mensen, zie ik.

Voor de duidelijkheid: Nederland gaat ook met een toekomstige verdubbeling (even los van het feit dat dit een absurde hoeveelheid bijbouw is) aan bebouwing en wegennetwerk nog lang niet aan ieder weiland vol komen.

Nederland bestaat voor:
- 2.2 miljoen ha aan agrarische grond
- 0.5 miljoen ha aan natuur
- 0.4 miljoen ha aan buitenwater
- 0.4 miljoen ha aan binnenwater
- 0.4 miljoen ha aan bebouwd en semi-bebouwd terrein
- 0.1 miljoen ha aan wegen
- 0.1 miljoen ha aan recreatiegebied.

Dus zelfs bij een verdubbeling, kost ons dit maar een krap kwart van het agrarisch gebied.
https://longreads.cbs.nl/nederland-in-c ... -gebruikt/

We hebben op het moment 8.0 miljoen woningen en komen er 0.3 miljoen tekort. Met de huidige ontwikkelingen zouden dat er uiteindelijk wel zo'n 0.8 miljoen kunnen worden schat ik in. dat betekent een gewenste groei van 10%. Eventueel zou dit zelfs 20% kunnen worden in de piek, daarna is de verwachting dat de populatie daalt. Met 20% stijging, inclusief alle randgrond zoals wegen en industrie, zullen we dus van 0.5 miljoen ha bebouwing, semibebouwing en wegennet naar 0.6 miljoen ha gaan. Oftewel krap 5% van de landbouwgrond zal in dat geval naar huizenbouw gaan, er vanuitgaand dat er gelijkwaardig gebouwd wordt als nu, en dus niet voor meer hoogbouw gekozen wordt en minder industriegebied.

Vind ik een dergelijke verstedelijking wenselijk? Niet per se. Maar ook niet per se niet.

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 16:10

Als het prima geregeld zou worden zou er niet zo een weerstand zijn lijkt mij!?

Dat een land maatregelen moet nemen om het milieu en de wereld te helpen snappen we allemaal maar zolang er landen zijn die helemaal niks doen, en dat zijn er nogal wat! valt er weinig aan te verbeteren. Iets van een druppel op een gloeiende plaat!?

juval

Berichten: 13274
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 18:39

klein lichtpuntje is wel dat de vvd achterban tegen het plan heeft gestemd. Ik hoop dat dat wat oplevert voor ons.

gaan van hier woensdag nog mensen naar den haag?