steun onze boeren

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 19:33

mysa schreef:
En nee, ik ben geen stedeling en ja, ik ben in beide bedrijven binnen geweest. Dus wat mij betreft lekker voor de Nederlandse markt produceren en niet voor de rest van de wereld.


Bedoel je dan ook dat andere landen niet meer voor de rest van de wereld mogen produceren, maar alleen voor het eigen volk? Wetende trouwens dat de huidige Nederlandse voedselconsumptie bijna 2x keer zoveel landbouwgrond nodig heeft dan we zelf hebben?

Ik persoonlijk vind dat zolang wij Nederlanders zoveel landbouwgrond (dus zowel in eigen land als in het buitenland) opeisen om te voorzien in onze doorgaans vrij luxe levensstijl, het niet meer dan fair om dan ook in eigen land de grond die geschikt is voor voedselproductie, optimaal te benutten. Simpel gezegd; als we nu met zijn allen ervoor gaan om zelf in Nederland minder voedsel te produceren, gooien we de troep (die ik liever uitdagingen noem) gewoon bij andere landen over de schutting. Ons niet meer bellen, de vervuiling is niet langer ons probleem maar die van jullie.

Tenslotte zou ik graag nog een vraag aan jou willen stellen. Wat vind jij van het feit dat het Planbureau stelt dat in 44 (van de 162) Natura2000-gebieden de KDW (hét hete hangijzer) niet gehaald kan worden, zelfs al zou Nederland zélf geen stikstofdepositie veroorzaken. Dat betekent geen landbouw, geen industrie, geen verkeer, geen luchtvaart. Ik vind dat echt, écht heel erg bizar dat we dergelijke doelen aan het nastreven zijn. Die halen we nooit. Dus wat zijn we in godspietjesvredesnaam met zijn allen aan het doen? 8)7 Mij lijkt het veel logischer om éérst die KDW's eens heel erg goed onder de loep te nemen en te gaan bekijken wat wél haalbare natuurdoelen zouden kunnen zijn. Nu smijten we met zijn allen 25 miljard over de balk.

x_Rebecca

Berichten: 5797
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 19:39

juval schreef:
klein lichtpuntje is wel dat de vvd achterban tegen het plan heeft gestemd. Ik hoop dat dat wat oplevert voor ons.

gaan van hier woensdag nog mensen naar den haag?

Ik denk dat ik er de 22ste wel weer bij ben als het lukt. We hebben thuis een melkveebedrijf (50 melkkoeien) op minder dan 3 km van een natuurgebied. Daarnaast werkt mijn man nog als vertegenwoordiger in de sector en ik geef veehouderij op het MBO. We kunnen haast niet meer in de sector zitten :+.

Op 1 oktober 2019 zijn we met school met de studenten gegaan met een grote bus (en een heel aantal studenten zelf met de trekker). Geen idee wat we nu gaan doen. Maandag gaan we het er over hebben.

Loretta
Berichten: 8808
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 20:10

Tiepfoudt schreef:
Tenslotte zou ik graag nog een vraag aan jou willen stellen. Wat vind jij van het feit dat het Planbureau stelt dat in 44 (van de 162) Natura2000-gebieden de KDW (hét hete hangijzer) niet gehaald kan worden, zelfs al zou Nederland zélf geen stikstofdepositie veroorzaken. Dat betekent geen landbouw, geen industrie, geen verkeer, geen luchtvaart. Ik vind dat echt, écht heel erg bizar dat we dergelijke doelen aan het nastreven zijn. Die halen we nooit. Dus wat zijn we in godspietjesvredesnaam met zijn allen aan het doen? 8)7 Mij lijkt het veel logischer om éérst die KDW's eens heel erg goed onder de loep te nemen en te gaan bekijken wat wél haalbare natuurdoelen zouden kunnen zijn. Nu smijten we met zijn allen 25 miljard over de balk.


Nederland heeft bij het toewijzen van de natura 2000 gebieden. Gigantisch gefaald. Dat dat niet haalbaar is dat boeit clubs als MOB geen ene moer. Hun willen koste wat kost boter bij de vis. En juridisch hebben ze een punt en dat zullen ze blijven volhouden.

Tja, doelen bijstellen tot redelijke proporties gaat niet want dan gaat MOB weer naar de rechter en de rechter kan weinig anders dan MOB gelijk geven. Het is een gigantische papieren tijger geworden. Maar wel een hele hardnekkige.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 20:36

En die info is allang bekend, maar het gezegde: uit wiens hand men eet, diens woord men spreekt blijkt weer eens ernstig waar.

Het gemor in de VVD en de achterban van D66 geeft nog een beetje hoop. Hopelijk worden beide over twee jaar keihard afgestraft in de verkiezingen..

Natuurlijk moeten we ons best doen natuur te behouden en oplossingen te vinden voor de problematiek..maar dan wel met de juiste info en cijfers..de huidige manier is gewoon smerige oplichterij en gesjoemel met cijfers.
En het ergste is dat sommigen mensen het slikken voor zoete koek.

OleJon
Berichten: 2511
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 20:58

Citaat:

elnienjo schreef:
bigone schreef:
Jij doet net alsof elke vrijgekomen hectare weiland volgebouwd word. Echt onzin.

Zoek het filmpje op waar Rutte letterlijk zegt weilanden te willen leegtrekken om huizen te bouwen. Ons Nederlandse landschap gaat linksom of rechtsom verkloot worden.


Inderdaad

Een gedeelte van de natuur is geen natuur. Maar gecreëerd door de mens.
Daar zijn de Oostvaardse plassen een voorbeeld van. En poeh wat is dat een succes. Dieren die verhongeren en afgeschoten moeten worden. En als ze bijgevoerd worden door burgers, dan word het voer weg gehaald. Waar zijn ze dan in hemelsnaam mee bezig?

En dan zullen ze nu even bemoeien met de stikstof en natuur. Laat het zijn gang gaan die red zich wel.
Laatst bijgewerkt door OleJon op 11-06-22 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38437
Geregistreerd: 03-08-09

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 21:07

Olejon en Elnienjo , kijk even wat Mizora postte , duidelijke rekensom .

OleJon
Berichten: 2511
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 21:20

Citaat:

Tiepfoudt schreef:
mysa schreef:
En nee, ik ben geen stedeling en ja, ik ben in beide bedrijven binnen geweest. Dus wat mij betreft lekker voor de Nederlandse markt produceren en niet voor de rest van de wereld.


Bedoel je dan ook dat andere landen niet meer voor de rest van de wereld mogen produceren, maar alleen voor het eigen volk? Wetende trouwens dat de huidige Nederlandse voedselconsumptie bijna 2x keer zoveel landbouwgrond nodig heeft dan we zelf hebben?

Ik persoonlijk vind dat zolang wij Nederlanders zoveel landbouwgrond (dus zowel in eigen land als in het buitenland) opeisen om te voorzien in onze doorgaans vrij luxe levensstijl, het niet meer dan fair om dan ook in eigen land de grond die geschikt is voor voedselproductie, optimaal te benutten. Simpel gezegd; als we nu met zijn allen ervoor gaan om zelf in Nederland minder voedsel te produceren, gooien we de troep (die ik liever uitdagingen noem) gewoon bij andere landen over de schutting. Ons niet meer bellen, de vervuiling is niet langer ons probleem maar die van jullie.

Tenslotte zou ik graag nog een vraag aan jou willen stellen. Wat vind jij van het feit dat het Planbureau stelt dat in 44 (van de 162) Natura2000-gebieden de KDW (hét hete hangijzer) niet gehaald kan worden, zelfs al zou Nederland zélf geen stikstofdepositie veroorzaken. Dat betekent geen landbouw, geen industrie, geen verkeer, geen luchtvaart. Ik vind dat echt, écht heel erg bizar dat we dergelijke doelen aan het nastreven zijn. Die halen we nooit. Dus wat zijn we in godspietjesvredesnaam met zijn allen aan het doen? 8)7 Mij lijkt het veel logischer om éérst die KDW's eens heel erg goed onder de loep te nemen en te gaan bekijken wat wél haalbare natuurdoelen zouden kunnen zijn. Nu smijten we met zijn allen 25 miljard over de balk.


Dit word de volgende crisis, eerst hadden we de coronacrisis.
Nu krijgen we de klimaatcrisis, let maar op. Ook gevolgd met lockdowns.
Is allemaal bekend, maar zal wel weer een complottheorie zijn.
https://www.ad.nl/werk/hoe-ziet-de-arbe ... ~a78b7462/

OleJon
Berichten: 2511
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 21:53

Citaat:

x_Rebecca schreef:
juval schreef:
klein lichtpuntje is wel dat de vvd achterban tegen het plan heeft gestemd. Ik hoop dat dat wat oplevert voor ons.

gaan van hier woensdag nog mensen naar den haag?

Ik denk dat ik er de 22ste wel weer bij ben als het lukt. We hebben thuis een melkveebedrijf (50 melkkoeien) op minder dan 3 km van een natuurgebied. Daarnaast werkt mijn man nog als vertegenwoordiger in de sector en ik geef veehouderij op het MBO. We kunnen haast niet meer in de sector zitten :+.

Op 1 oktober 2019 zijn we met school met de studenten gegaan met een grote bus (en een heel aantal studenten zelf met de trekker). Geen idee wat we nu gaan doen. Maandag gaan we het er over hebben.


Veel sterkte en hoop dat het jullie bespaard blijft
Bij ons ook 3 boerderijen in de familie.
Waarvan 1 die ook zelf kaas en yoghurt en zo maakt en al meer dan 100 jaar aan generaties op zit.

De andere boerderij wonen wij naast
Mijn man is een boerenzoon, en mijn schoonvader heeft deze boerderij opgebouwd. Mijn man helpt er nog regelmatig.
Ik was gisteren dan ook erg boos en verdrietig van het nieuws en hoop dat het tij nog keert.

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 22:21

bigone schreef:
Jij doet net alsof elke vrijgekomen hectare weiland volgebouwd word. Echt onzin.



Dat is helemaal geen onzin.
Zijn de woorden van rutte hoor.
De meesten beseffen het nog niet of willen het gewoon niet beseffen maar al het land van de boeren wordt volgebouwd.

mysa

Berichten: 10539
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 22:37

Tiepfoudt, ik kan me best in een deel jouw argumenten vinden. Ik vind namelijk vooral dat we ons consumptiepatroon moeten bijstellen. Als we bijvoorbeeld eens minder vlees gaan eten, hoeven we ook geen veevoer te verbouwen of te importeren. En ik vind het ook te zot voor woorden dat als ik in de AH naar een goed stuk rundvlees zoek (niet voor mijzelf maar voor gezinsleden), dat dan het grootste deel uit Argentinië en Ierland komt.

OleJon
Berichten: 2511
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 22:55

Citaat:
9
loriene schreef:
bigone schreef:
Jij doet net alsof elke vrijgekomen hectare weiland volgebouwd word. Echt onzin.



Dat is helemaal geen onzin.
Zijn de woorden van rutte hoor.
De meesten beseffen het nog niet of willen het gewoon niet beseffen maar al het land van de boeren wordt volgebouwd.


Yep

mysa

Berichten: 10539
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 23:00

Lees de post van Mizora nou toch eens.

OleJon
Berichten: 2511
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 23:08


Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 07:40

OleJon schreef:
mysa schreef:
Lees de post van Mizora nou toch eens.

Ja en? Hier staat heel wat anders
https://www.hypotheker.nl/actueel/nieuw ... en-tekort/


Zij gaan inderdaad uit van 0.9 miljoen in de komende 10 jaar, terwijl mijn nieuwsbericht uit ging van 0.3 miljoen nu. Maar mijn rekensom ging uit van 0.8 miljoen en 1.6 miljoen. Dat valt daar dus prima tussen.

Daarnaast geven ze duidelijk aan dat er vooral behoefte is aan stedelijke appartementen, welke minder grond gebruiken dan de huidige gemiddelde huizenbouw.

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 07:57

Het maakt mij niet uit of er nou een appartement, een huis of een natuurgebied komt op mijn erf. Het gaat gewoon om het principe dat er op grote schaal een groep gepakt word om een probleem aan te pakken.

Stel dat we zeggen: Oke, er is huizentekort, alle mensen die alleen wonen moeten verplicht samen wonen, of verplicht naar een huis van 50m.

Dan zeggen we: dat kan niet.

Maar van een boer vinden we dat we die mogen optillen en verplichten ergens anders te gaan wonen.

Raar :o

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 08:00

Uiteraard, maar deze berichtenwisseling ging over de tekst dat "Rutte" alle weilanden vol huizen wilde bouwen.

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 08:10

Helder :)

Blue_flower
Berichten: 1938
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 08:20

bigone schreef:
Wanneer ik wist hoe het op te lossen was ik minister. Ik vind dat er evenredig moet worden ingegrepen.
Op dit moment is de regering al in overleg/onderhandeling met 60 piekbelasters, grote bedrijven dus.
Er zitten heel veel regels bij het afkopen van je bedrijf en de belasting staat ook meteen op de stoep, dit willen ze aanpassen. Verder word er ook gekeken naar wat een boer in de toekomst nog had kunnen verdienen en dan kan het gebeuren dat je je bedrijf voor 130% van de marktwaarde van de hand kunt doen. Het is niet alleen die 70.000 euro per hectare, ook allerlei opgebouwde/aangekochte rechten zijn flink geld waard. Dus medelijden met boeren die vrijwillig kiezen voor uitkoop hoeven we niet te hebben, laat de regering dit over heel nederland bekijken en breng boeren die willen stoppen in contact met boeren die door willen maar niet kunnen gezien de plek waar ze wonen. Misschien kunnen ze van woonplaats/boerderij ruilen, ik zou het niet weten.
Maar de tijd van uitbreiding en alsmaar groter is wel voorbij. Indien ik boer was liet ik me goed uitkopen en begon ik in het buitenland een nieuw bedrijf. Niet leuk maar je kunt wel blijven boeren.


Ik wil even inhaken op jouw bericht. Er zijn al initiatieven die zorgen voor ruilen/ betere verkoop onderling tussen boeren.

Wij kunnen op onze plek niet groeien en zijn daardoor al jaren een onzeker boeren bedrijf. Recent is er bij ons iemand geweest die de toekomst doorgenomen heeft. Waarbij zij ons ook bedrijven in de regio hebben laten zien die in de toekomst gaan stoppen. Als ook gekeken naar het ruilen van land onderling met boeren in de buurt voor meer huiskavel. En meer huiskavel betekend dat er meer dieren naar buiten kunnen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 08:20

Laat ze die lelijke torenflats maar in de randstad bouwen. Blijf weg uit de provincies met dat bouwen. Als er hier gebouwd wordt juist met veel groen er tussen of het nu een rijtje of vrijstaand huis betreft. En zeker niet de hoogte in.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 11:44

ruitje schreef:
Het maakt mij niet uit of er nou een appartement, een huis of een natuurgebied komt op mijn erf. Het gaat gewoon om het principe dat er op grote schaal een groep gepakt word om een probleem aan te pakken.

Stel dat we zeggen: Oke, er is huizentekort, alle mensen die alleen wonen moeten verplicht samen wonen, of verplicht naar een huis van 50m.

Dan zeggen we: dat kan niet.

Maar van een boer vinden we dat we die mogen optillen en verplichten ergens anders te gaan wonen.

Raar :o

Ook die opties worden al in de politiek ingebracht hoor, oa in Duitsland door een partij.
Geen 'eigen recht' meer op een woning.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 11:58

mysa schreef:
Tiepfoudt, ik kan me best in een deel jouw argumenten vinden. Ik vind namelijk vooral dat we ons consumptiepatroon moeten bijstellen. Als we bijvoorbeeld eens minder vlees gaan eten, hoeven we ook geen veevoer te verbouwen of te importeren. En ik vind het ook te zot voor woorden dat als ik in de AH naar een goed stuk rundvlees zoek (niet voor mijzelf maar voor gezinsleden), dat dan het grootste deel uit Argentinië en Ierland komt.


Minder vlees eten is wat mij betreft een prima idee. Maar dat strookt volgens mij niet helemaal met jouw wensen om geen veevoer te verbouwen of te importeren. Zonder veevoer geen koeien, varkens en kippen, dus dan heb je het volgens mij over een (overwegend) veganistisch eetpatroon. Ik vind niet dat we mensen dat mogen opleggen. Vind jij dat wel?

Over Argentijns en Iers rundvlees ben ik het met je eens, ik vind dat ook raar. Er is meer dan voldoende goed vlees van eigen bodem beschikbaar. Dus een tip voor de volgende keer, koop rundvlees rechtstreeks van een boer die het meest aan jou eisen voldoet :)

Loretta schreef:
Nederland heeft bij het toewijzen van de natura 2000 gebieden. Gigantisch gefaald. Dat dat niet haalbaar is dat boeit clubs als MOB geen ene moer. Hun willen koste wat kost boter bij de vis. En juridisch hebben ze een punt en dat zullen ze blijven volhouden.

Tja, doelen bijstellen tot redelijke proporties gaat niet want dan gaat MOB weer naar de rechter en de rechter kan weinig anders dan MOB gelijk geven. Het is een gigantische papieren tijger geworden. Maar wel een hele hardnekkige.


Perfect samengevat. Ik vraag me ook af in hoeverre mensen die deze gang van zaken allemaal wel oké vinden, beseffen dat we eigenlijk met z'n allen ons boeltje bij elkaar zouden moeten pakken en moeten emigreren naar het buitenland? Want we willen toch koste wat kost die KDW's halen? Dat is het ultieme doel op dit moment, dus moeten we allemaal vertrekken. Niet alleen de boeren.

bigone schreef:
Klopt maar er moet wat veranderen. Dat een aantal boeren nu voor de zoveelste keer in hun bestaan worden bedreigd is natuurlijk ook van de zotte. Maar dat is wel in de hand gespeeld door de VVD. Er zijn er wel wat bezig om te veranderen maar voor de meeste boeren telde de afgelopen decennia alleen schaalvergroting. Dus investeren, kopen, grote leningen enz.
Heel veel boeren hebben geen opvolgers , zijn ze boven de 50, doe ze een goed aanbod zodat ze het goed uit kunnen zingen. Dan heb je geen dwang en wel resultaat. Maar het echte probleem zit bij de grote jongens , de varkens en kippenboeren.


Volgens mij zit het echte probleem in onhaalbare KDW's, die nu koste wat het kost nagestreefd moeten worden. Oh nee, niet helemaal koste wat kost. Want als we de KDW's willen halen, moeten wij (niet alleen de boeren, maar alle 17 miljoen Nederlanders) vertrekken uit dit land, en dan nog halen we ze niet. Maar dat is onbespreekbaar, uiteraard. Boeren wegjagen is wel gewoon bespreekbaar, geen probleem :+

Kinke

Berichten: 20571
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 12:34

ik kwam deze net tegen, geschreven door een boerin:
Onze boerderij is ingetekend in het gebied dat 70% moet reduceren. We kijken inderdaad uit op het Dwingelderveld. Maar tussen onze boerderij en dit Natura 2000 gebied ligt de drukke A28 én de doorgaande weg met heel veel vrachtverkeer naar de vuilverbranding Attero 1 km verderop. Bij Attero is gemiddeld 1x per maand een beste fik. Soms moeten de boeren hun koeien binnen houden als gevolg van deze brand. En dan het Dwingelderveld. Op zon- en feestdagen loeidruk, auto's opgestapeld op parkeerplaatsen. En alle honden die worden uitgelaten doen op het Dwingelderveld hun behoefte. 1 hondendrol is al een overschrijding van de stikstofwaarde per hectare per jaar(!) U leest het goed. In de winterperiode komen de ganzen massaal overwinteren op het Dwingelderveld. 's Avonds slapen ze op het Dwingelderveld, overdag eten ze bij ons het gras in de wei. 1 ganzenpoep is al de stikstofwaarde van 1 hectare... Werkelijk biarre stikstof waardes heeft een oliedomme ambtenaar achter zijn bureau ingetekend. Onhaalbaar en onrealistisch. Niet te begrijpen en niet uit te leggen. En dat vinden wij zo schokkend, het is gewoon niet uit te leggen waarom boeren worden weggevaagd en miljarden worden weggesmeten ( uw belastinggeld).

mysa

Berichten: 10539
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 12:41

1 hondendrol overschrijding van de stikstofwaarde per hectare per jaar? Echt? Ik wist al dat hondendrollen ook problematisch kunnen zijn op plekken waar veel honden worden uitgelaten, maar dit lijkt me wel erg kras? In dat geval moeten we ook alle in het wild levende dieren maar uitroeien.

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 15:10

kun je na gaan, een hoop paardenstront!?

mysa

Berichten: 10539
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 15:22

Nou ja, ik denk dat het een vergissing is.