steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prompter

Berichten: 11242
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 12:30

Aan de hoeveelheid mensen kun je nu niets doen, aan je eigen consumptie wel. Betaal een eerlijke prijs voor vlees, zuivel en eieren zodat boeren met minder dieren ook een fatsoenlijk salaris krijgen. Roepen dat je de boeren steunt en toch kiloknallers blijven kopen, dan steun je alleen met je mond en niet met je gedrag.

Spenk
Berichten: 21826
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 12:31

prompter schreef:
Aan de hoeveelheid mensen kun je nu niets doen, aan je eigen consumptie wel. Betaal een eerlijke prijs voor vlees, zuivel en eieren zodat boeren met minder dieren ook een fatsoenlijk salaris krijgen. Roepen dat je de boeren steunt en toch kiloknallers blijven kopen, dan steun je alleen met je mond en niet met je gedrag.

Dat klopt helemaal. Wij kopen zoveel mogelijk lokaal. Kost wat wat maar heb je ook wat.

DuoPenotti

Berichten: 29977
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 12:33

Spenk schreef:
Maar daar mag niks aan gedaan worden daar doel ik op. Geboortebeperking zoals in china geweest is gaat echt niet op de agenda komen. Of denk jij van wel?

Van mij mag het maar ik denk niet dat dat ooit bespreekbaar gaat worden.

Daar heb je gelijk
Dat gaat nooit bespreekbaar worden.

Ik zelf kan mensen die milieu opdringen met meer dan 1 kind ook nooit serieus nemen, zoals een Jesse Klaver bijvoorbeeld.
Maar dat mag ik ook niet zeggen :D

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 12:37

elnienjo schreef:
Rutte heeft gisteren m.i. bewust olie op het vuur gegooid met z'n toespraak. Bewust om de boeren echt door te laten draaien zodat de steun vanuit de maatschappij afneemt. Rutte is een rat. Jammer dat de boeren dat door hun wanhoop niet doorhadden en precies zijn gaan doen wat Rutte beoogd had. Ik keur de terroristen acties af maar ben nog steeds pro-boer.



helemaal mee eens

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 12:40

Electra63 schreef:
germie schreef:
Maar de protesten gaan niet alleen meer over stikstof en boeren. Het gaat iedereen aan. Dat moet je niet vergeten. Je hoeft niets te slopen, maar ook de toekomst van de gewone burger is erg somber met dit kabinet hoor.

Bij de coronarellen had je overigens Romeo's, dat waren geen relschoppers onder de daadwerkelijke protestanten, maar getrainde agenten om te rellen en om het beeld verkeerd te laten lijken. Worden die ook weer ingezet? Of heb je nu alleen echte relschoppers?

Je hoeft overigens niet te slopen vind ik. En vorige week woensdag waren er ook echt boeren heel gevaarlijk op de snelweg. Dus ook boeren kunnen rellen of gevaarlijk doen hoor.



Romeo's rellen niet.
Dat is politie in burger, die snel raddraaiers/geweldplegers oppakken. Leg de schuld niet bij politie, maar bij de relschoppers.



Man man!
Er zijn genoeg beelden van romeo`s die het tegendeel bewijzen!
Politie in burger :D :D

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 12:47

Cer schreef:
bigone schreef:
De boeren zijn niet alleen het slachtoffer door de regeringsbesluiten van de afgelopen 30,40 jaar want zolang is er al verkeerd beleid gevoerd.
Ook de Rabobank , de andere grote spelers die het meeste verdienen aan de boeren hebben evenveel schuld. Groter, meer want we kunnen exporteren.
Ik snap heel goed dat veel boeren daar in mee zijn gegaan maar nu zijn ze de pineut . En hoor je de grote jongens niet behalve dat ze geld schuiven om de legale demonstraties te houden.
Dus de boeren zijn terecht kwaad , maar ze zouden ook naar zichzelf kunnen kijken in een aantal gevallen. Waarom staken ze niet met melk leveren om de grote jongens te dwingen een betere melkprijs te krijgen bvb?

Heb je nog een update over de wegafsluitingen? Ik zag er wat tussen staan waar ik straks moet zijn..



Volgens mij was dat een lijst van gister

Tiggs

Berichten: 7535
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 12:48

prompter schreef:
Aan de hoeveelheid mensen kun je nu niets doen, aan je eigen consumptie wel. Betaal een eerlijke prijs voor vlees, zuivel en eieren zodat boeren met minder dieren ook een fatsoenlijk salaris krijgen. Roepen dat je de boeren steunt en toch kiloknallers blijven kopen, dan steun je alleen met je mond en niet met je gedrag.


Zo goed gezegd! Van mij mag je vlees blijven eten en zuivel consumeren, maar betaal die boer een eerlijke prijs.

germie

Berichten: 26068
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 12:49

Maar niet iedereen kan dat financieel dragen, vergeet dat ook niet. Men wil misschien wel, maar kan niet. Het is ook niet zo dat groenten nu zo goedkoop zijn.

xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 12:50

nou, alleen dat is niet genoeg natuurlijk: alleen kijken naar vleesconsumptie en dat verminderen of een eerlijke prijs.
De natuur gaat niet zozeer ten onder aan stikstof, maar aan vervuiling. Dat bewust chemisch vervuild slib gestort wordt in Nederlands natuurgebied omdat dat makkelijk verdiend geld is, is heel wat schadelijker dan 100 koeien die een schijtfeestje houden midden in het bos. Om maar een voorbeeld te geven. En toen tijdens corona mensen de Nederlandse bossen introkken op grote schaal is ook niet bevorderlijk geweest; nooit zoveel troep in het bos zien liggen als tijdens de periodes dat alles dicht was.

En op wereldschaal; dat een hele grote groep mensen om de 2 jaar een nieuwe mobiel willen, meerdere tv's in huis hebben en och die droger staat ook 6 dagen in de week te draaien, ook al was het stralend weer en had de zon het ook in goed een uurtje de boel gedroogd, is ook heel wat schadelijker voor moeder aarde dan die 100 uitgebroken koeien met een schijtfeest in het bos. Van afwassen met de hand is ook niemand dood gegaan en verbruikt veel minder water.
Het fabriceren van al die spullen gaat gepaard met heel veel milieu en natuurschade elders op deze planeet.

En nee het aantal mensen los je op de korte termijn niet op, maar als mensen genoegen zouden nemen met wat minder luxe en wat meer zelf doen help je de planeet en natuur ook mee en heeft wel snel effect ( elke dag na het eten afwassen is zo gedaan met 2 man; 5 minuten en je bent klaar, om maar een voorbeeld te geven van iets minder luxe) en die droger werkeloos laten zijn met stralend mooi weer helpt ook weer een beetje mee. Zelfde met electronica: dat kan voor de meeste mensen echt wel langer mee dan maar 2 jaar. Want die mate van consumptie is de consumptie die pas echt ontzettend schadelijk is voor de natuur, veel meer dan 4 keer in de week een dikke biefstuk op je bord. Minder vliegen zou voor sommigen ook niet verkeerd zijn; alles wat je hebt gedaan op het gebied van milieu en natuur doe je onmiddellijk teniet door in een vliegtuig te stappen.

Dan pas doe je het samen. Dat combineren met minder vlees eten, maar dan wel bereid zijn om meer te betalen, zodat boeren ook daadwerkelijk kleinschalig kunnen boeren ( zonder daarnaast nog een fulltime baan erbij te moeten hebben, zoals sommige boeren nu hebben. Of partner een fulltime baan en de boer zelf nog parttime aan het werk.) zal pas echt verschil maken.
En dan uiteraard ook bezig gaan met geboortebeperking om de wereldbevolking te laten krimpen, maar goed; dat is een zaak van de lange termijn, aangezien je moeilijk al bestaande mensen kunt gaan 'verwijderen' van de planeet.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 29-06-22 13:01, in het totaal 3 keer bewerkt

Sandra_H

Berichten: 2719
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 12:55

Spenk schreef:
Nouja het grootste klimaatprobleem zijn wij :+ dat heb ik eerder al gezegd een halvering van de mensenstapel zou het beste idee zijn, geboortebeperking maarja :+ dat mag niet gezegd worden.


Het zou al schelen als de kinderbijslag na nummer 2 zou stoppen...

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 12:56

Belasting laten betalen over kinderen ipv geld toegeven. En gewoon zorgverzekering betalen onder de 18 jaar.

prompter

Berichten: 11242
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 12:57

germie schreef:
Maar niet iedereen kan dat financieel dragen, vergeet dat ook niet. Men wil misschien wel, maar kan niet. Het is ook niet zo dat groenten nu zo goedkoop zijn.


Ik kan financieel ook geen Porsche betalen, dus rij ik in een Golf. Wat is mis om te leven naar je budget, ook met eten? Ik eet minder vlees, maar wel van traceerbare leveranciers hier uit de buurt. Dat kost wat meer, dus neem ik minder. Ik vind het zo lekker makkelijk roepen, steun de boeren maar wel goedkoop blijven kopen...

BigOne
Berichten: 38412
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 12:58

We kunnen allemaal wel de helft minder vlees en zuivel gaan gebruiken, dat veranderd niets in Nederland. De export zal dan alleen maar groter worden en de boeren krijgen nog steeds geen fatsoenlijke prijs. Alleen wanneer er wereldwijd de helft minder vlees zou worden geconsumeerd heeft het effect.

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 13:00

Spenk schreef:
Nee het houdt na de halvering van de veestapel niet op dat moge duidelijk zijn. Op alle fronten zal er fors moeten worden ingeperkt. Zie maar aan de klimaatdoelen waar de EU zojuist mee ingestemd heeft.

Maar ik vind een reden als we halen de normen toch niet geen reden om te denken ze dronken een glas, deden een plas en alles bleef zoals het was.

We kunnen heel wat minderen in onze vlees en zuivel consumptie zoveel als je nu gebruikt wordt is volstrekt onnodig. Maar dat is een hele andere discussie.



We hoeven helemaal niet in te leveren!
Gewoon wat minder van de puzzelstukjes natura 2000

DuoPenotti

Berichten: 29977
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 13:00

bigone schreef:
We kunnen allemaal wel de helft minder vlees en zuivel gaan gebruiken, dat veranderd niets in Nederland. De export zal dan alleen maar groter worden en de boeren krijgen nog steeds geen fatsoenlijke prijs. Alleen wanneer er wereldwijd de helft minder vlees zou worden geconsumeerd heeft het effect.

Dat ben ik met je eens.


Hier in Nederland heeft ook de tussenhandel het meest aan die prijs, ook het goedkope vlees van de supermarkt.

BigOne
Berichten: 38412
Geregistreerd: 03-08-09

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 13:04

Pas wanneer we grotendeels onze producten rechtstreeks bij de boer halen heeft het zin. En dan ook consequent bij de boer halen zodat hij/zij daar een stuk inkomen uit kan halen gebaseerd op vaste klandizie. Dan kan de boer met minder vee toe.

Exitium

Berichten: 7166
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 13:07

elnienjo schreef:
Belasting laten betalen over kinderen ipv geld toegeven. En gewoon zorgverzekering betalen onder de 18 jaar.

Dan ga je tegen andere problemen aanlopen. Ik neem aan dat jij ook AOW en dergelijke wil ontvangen in de toekomst.

Tiggs

Berichten: 7535
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 13:08

bigone schreef:
We kunnen allemaal wel de helft minder vlees en zuivel gaan gebruiken, dat veranderd niets in Nederland. De export zal dan alleen maar groter worden en de boeren krijgen nog steeds geen fatsoenlijke prijs. Alleen wanneer er wereldwijd de helft minder vlees zou worden geconsumeerd heeft het effect.


Minder exporteren dus. Boeren krijgen meer geld door hogere prijzen dus hebben de export niet meer nodig (ja ik weet dat het zo makkelijk niet is, maar iedere stap is er 1).

Vervelend voor de mensen voor wie het echt te duur wordt (daar moet zeker iets voor gedaan worden), maar voor andere mensen is het een kwestie van keuzes maken. Ik heb geen paard of andere dure hobby zoals duiken, maar kan wel het eten kopen dat ik wil.

IMANDRA

Berichten: 9823
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 13:14

Maar even de andere kant (afgezien of dat wenselijk is). Er zijn al luxeproducten die mensen met minder inkomen niet kunnen betalen.

Waarom zou vlees een product moeten blijven dat je qua kosten elke dag zou moeten kunnen eten?
Is het écht zo'n probleem als je dat maar 1 a 2 keer per week kan eten qua kosten?

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 14:00

DuoPenotti schreef:
Spenk schreef:
Maar daar mag niks aan gedaan worden daar doel ik op. Geboortebeperking zoals in china geweest is gaat echt niet op de agenda komen. Of denk jij van wel?

Van mij mag het maar ik denk niet dat dat ooit bespreekbaar gaat worden.

Daar heb je gelijk
Dat gaat nooit bespreekbaar worden.

Ik zelf kan mensen die milieu opdringen met meer dan 1 kind ook nooit serieus nemen, zoals een Jesse Klaver bijvoorbeeld.
Maar dat mag ik ook niet zeggen :D

Wij hebben er 1.. ik ben voor ;-)

Kinke

Berichten: 20569
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 14:19

ik vind het prachtig, lokaal kopen. Hier is overigens al eerder een topic over geweest, waarbij het erop neer kwam dat het voor de meeste mensen teveel gedoe was om behalve bij de supermarkt, ook nog naar een boer te gaan om spullen te kopen.
Maar.....hoe gaan we dan zorgen dat we de KDW's halen?

kiki1976

Berichten: 16897
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 14:26

Electra63 schreef:
Romeo's rellen niet.
Dat is politie in burger, die snel raddraaiers/geweldplegers oppakken. Leg de schuld niet bij politie, maar bij de relschoppers.


Nee het is misschien geen rellen, maar ze laten soms wel expres de boel escaleren/vlam in de pan slaan.
Dit omdat de politie dan een reden heeft om in te grijpen, dus bij dreiging.
Dit is overigens door verschillende politie agentes verteld/uitgelegd.

Tiggs

Berichten: 7535
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 15:10

IMANDRA schreef:
Maar even de andere kant (afgezien of dat wenselijk is). Er zijn al luxeproducten die mensen met minder inkomen niet kunnen betalen.

Waarom zou vlees een product moeten blijven dat je qua kosten elke dag zou moeten kunnen eten?
Is het écht zo'n probleem als je dat maar 1 a 2 keer per week kan eten qua kosten?


True. Schijnt ook nog eens gezonder te zijn voor de meeste mensen.

Lindor92
Berichten: 7006
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 15:16

Tiggs schreef:
IMANDRA schreef:
Maar even de andere kant (afgezien of dat wenselijk is). Er zijn al luxeproducten die mensen met minder inkomen niet kunnen betalen.

Waarom zou vlees een product moeten blijven dat je qua kosten elke dag zou moeten kunnen eten?
Is het écht zo'n probleem als je dat maar 1 a 2 keer per week kan eten qua kosten?


True. Schijnt ook nog eens gezonder te zijn voor de meeste mensen.


Mwah vlees is echt niet ongezond. En geen maaltijd zonder vlees en toetje hier :)

OleJon
Berichten: 2511
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 15:30

xxCYNNxx schreef:
nou, alleen dat is niet genoeg natuurlijk: alleen kijken naar vleesconsumptie en dat verminderen of een eerlijke prijs.
De natuur gaat niet zozeer ten onder aan stikstof, maar aan vervuiling. Dat bewust chemisch vervuild slib gestort wordt in Nederlands natuurgebied omdat dat makkelijk verdiend geld is, is heel wat schadelijker dan 100 koeien die een schijtfeestje houden midden in het bos. Om maar een voorbeeld te geven. En toen tijdens corona mensen de Nederlandse bossen introkken op grote schaal is ook niet bevorderlijk geweest; nooit zoveel troep in het bos zien liggen als tijdens de periodes dat alles dicht was.

En op wereldschaal; dat een hele grote groep mensen om de 2 jaar een nieuwe mobiel willen, meerdere tv's in huis hebben en och die droger staat ook 6 dagen in de week te draaien, ook al was het stralend weer en had de zon het ook in goed een uurtje de boel gedroogd, is ook heel wat schadelijker voor moeder aarde dan die 100 uitgebroken koeien met een schijtfeest in het bos. Van afwassen met de hand is ook niemand dood gegaan en verbruikt veel minder water.
Het fabriceren van al die spullen gaat gepaard met heel veel milieu en natuurschade elders op deze planeet.

En nee het aantal mensen los je op de korte termijn niet op, maar als mensen genoegen zouden nemen met wat minder luxe en wat meer zelf doen help je de planeet en natuur ook mee en heeft wel snel effect ( elke dag na het eten afwassen is zo gedaan met 2 man; 5 minuten en je bent klaar, om maar een voorbeeld te geven van iets minder luxe) en die droger werkeloos laten zijn met stralend mooi weer helpt ook weer een beetje mee. Zelfde met electronica: dat kan voor de meeste mensen echt wel langer mee dan maar 2 jaar. Want die mate van consumptie is de consumptie die pas echt ontzettend schadelijk is voor de natuur, veel meer dan 4 keer in de week een dikke biefstuk op je bord. Minder vliegen zou voor sommigen ook niet verkeerd zijn; alles wat je hebt gedaan op het gebied van milieu en natuur doe je onmiddellijk teniet door in een vliegtuig te stappen.

Dan pas doe je het samen. Dat combineren met minder vlees eten, maar dan wel bereid zijn om meer te betalen, zodat boeren ook daadwerkelijk kleinschalig kunnen boeren ( zonder daarnaast nog een fulltime baan erbij te moeten hebben, zoals sommige boeren nu hebben. Of partner een fulltime baan en de boer zelf nog parttime aan het werk.) zal pas echt verschil maken.
En dan uiteraard ook bezig gaan met geboortebeperking om de wereldbevolking te laten krimpen, maar goed; dat is een zaak van de lange termijn, aangezien je moeilijk al bestaande mensen kunt gaan 'verwijderen' van de planeet.



Goed gezegd. Zou me niks verbazen dat de meeste die hier voor de stikstof regels zijn zelf.

Met vliegtuig op vakantie
Meerder mobiele en tablet hebben.
Was in droger ipv buiten.
Vaatwasser aan.
Spullen online bestellen en veel retour sturen.
Meerder keren bezorgd. Nl
Kinderen in auto naar school brengen.
Kant en klare maaltijden eten
Voorverpakt eten kopen.
Meerder Kinderen hebben.