steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 11:57

Zonnetje81 schreef:
Ik verbaas mezelf ineens over de tijd die de boeren hebben om het bedrijf te verlaten tijdens melktijd enzo. En ja ik snap dat het niet allemaal koeienboeren zijn. Ik denk dat het vooral een hoop onruststokers zijn die geen boer zijn die mee doen. Ik heb ook een tractor thuis staan dus zou ook theoretisch mee kunnen doen alsof ik boerin ben. Mijn neef heeft ook een dikke vette grote fendt maar is echt geen boer.

Meeste boeren zijn niet alleen op een bedrijf :)

Marigold

Berichten: 12591
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 12:04

Zonnetje81 schreef:
Ik verbaas mezelf ineens over de tijd die de boeren hebben om het bedrijf te verlaten tijdens melktijd enzo. En ja ik snap dat het niet allemaal koeienboeren zijn. Ik denk dat het vooral een hoop onruststokers zijn die geen boer zijn die mee doen. Ik heb ook een tractor thuis staan dus zou ook theoretisch mee kunnen doen alsof ik boerin ben. Mijn neef heeft ook een dikke vette grote fendt maar is echt geen boer.


AB Vakwerk zal wel overuren draaien!

Kinke

Berichten: 20546
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 12:11

nou, hoe durven ze, zomaar een dag van hun bedrijf! Foei!

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 12:15

Kinke schreef:
nou, hoe durven ze, zomaar een dag van hun bedrijf! Foei!

Ja schandalig!

Mijn schoonouders gaan volgende week voor het eerst in 20 jaar een week op vakantie. Zal wel zeggen dat ze het toch maar moeten annuleren.

Maar bedrijf draait gewoon door hoor. Nemen wij de boel een weekje over.
Laatst bijgewerkt door Dagahra op 30-06-22 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 12:15

IMANDRA schreef:
MairiMacBran schreef:


Dát is netjes demonstreren. Respect voor deze boeren :j

@Loriene: wauw, de onzin die jij schrijft zeg. Echt jammer dat jouw vele berichten -waarvan je keer op keer de quote weer verprutst- de rest ondersneeuwen. Misschien als jij jouw wappie-taal even weglaat, dat mensen hier oprechte verhalen en meningen van de boeren kunnen horen en zo een goed beeld van de situatie kunnen krijgen (incl. begrip voor de meeste boeren, die wel netjes demonstreren).

Jouw posts zorgen alleen maar voor irritatie, zeker jouw steun voor de rellende groepen binnen deze demonstranten die gewoon voor schade en letsel zorgen. Als jij daadwerkelijk wil dat meer mensen de boeren steunen, dan zou ik als ik jou was stoppen met die extreem-rechtse wappietaal en inhoudelijk dingen delen zoals bijv. Tiepfout en Rebecca doen. Dáár kan ik als leek van leren, dáárdoor snap ik de situatie beter. En als er tegenstrijdige berichten zijn dan kan ik die tegen elkaar afwegen, op basis van de inhoud die besproken is en de bronnen die gegeven worden.

Wat jij doet werkt echt averechts.



Mijn wappie taal heeft net zoveel recht om hier te staan als de negatieve uitspraken over de boer.
De meeste boeren hebben jullie al weggejaagd met jullie negatieve uitspraken.
En wat heeft het woord wappie hier in vredesnaam mee te maken?
Wappietaal?
Mijn taal begrijp je niet?
Dan maar terug naar de lagere school zou ik zeggen.
De meesten hebben allang door dat de rellende groep geen boeren zijn.
Zijn ook binnen de gelederen als plannen om die aan te pakken.

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 12:19

Cer schreef:
germie schreef:
En vergeet ook de Romeo's niet.

Nee, en anders zeg jij het nog wel een keer :+
Die hebben we gehad, besproken en is klaar... :j



Dat is besproken maar nog niet klaar .
Die romeo`s zorgen voor veel boosheid en dat is precies wat ze willen.
Boeren uitlokken en dan komt de me en worden ze gearresteerd.
Dus klaar is dit onderwerp niet.

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 12:21

[quote="Zonnetje81"]Ik verbaas mezelf ineens over de tijd die de boeren hebben om het bedrijf te verlaten tijdens melktijd enzo. En ja ik snap dat het niet allemaal koeienboeren zijn. Ik denk dat het vooral een hoop onruststokers zijn die geen boer zijn die mee doen. Ik heb ook een tractor thuis staan dus zou ook theoretisch mee kunnen doen alsof ik boerin ben. Mijn neef heeft ook een dikke vette grote fendt maar is echt geen boer.[/quote


Er zitten op telegram veel groepen waarin je je kunt aanmelden om de boeren te helpen wanneer die weg zijn dus zit daar maar niet over in.
Hulp en bewaking genoeg.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 12:24

Romeo's zijn politie in Burger.. het zijn geen mensen die bewust de boeren (of andere demonstranten) uitlokken. Ze plukken de raddraaiers uit de groep. (er zijn genoeg video's met uitleg van)

Dus, ik vind persoonlijk dit soort onwaarheden 'wappie-taal' (of een complotheorie).
Het lijkt mij, in dit onderwerp, het minst belangrijk (of ze wel of niet bestaan en wat ze dan wel of niet precies doen) en het helpt de discussie niet..

Sowieso helpt de opruiende taal niet .. (oh ja maar hullie doen het ook, ook een slecht argument imo)

maar ik ben geen gespreksleider, dus doe je ding :j

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 12:28

Cer schreef:
Romeo's zijn politie in Burger.. het zijn geen mensen die bewust de boeren (of andere demonstranten) uitlokken. Ze plukken de raddraaiers uit de groep. (er zijn genoeg video's met uitleg van)

Dus, ik vind persoonlijk dit soort onwaarheden 'wappie-taal' (of een complotheorie).
Het lijkt mij, in dit onderwerp, het minst belangrijk (of ze wel of niet bestaan en wat ze dan wel of niet precies doen) en het helpt de discussie niet..

Sowieso helpt de opruiende taal niet .. (oh ja maar hullie doen het ook, ook een slecht argument imo)

maar ik ben geen gespreksleider, dus doe je ding :j



dat bedoel ik maar.
Die romeo`s lokken wel geweld uit.
Zijn genoeg beelden van en ze zijn nu ook weer actief.
Persoonlijk vindt ik dit dus wel belangrijk om te vermelden.
Onwaarheden of wappietaal vindt jij misschien maar veel mensen dus niet.

Exitium

Berichten: 7154
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 12:43

loriene schreef:
De meeste boeren hebben jullie al weggejaagd met jullie negatieve uitspraken.

Zeker weten dat dat niet de schuld van de regering is?

Jis_

Berichten: 11645
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 12:53

Dagahra schreef:
Kinke schreef:
nou, hoe durven ze, zomaar een dag van hun bedrijf! Foei!

Ja schandalig!

Mijn schoonouders gaan volgende week voor het eerst in 20 jaar een week op vakantie. Zal wel zeggen dat ze het toch maar moeten annuleren.

Maar bedrijf draait gewoon door hoor. Nemen wij de boel een weekje over.


Ik hoop niet voor ze dat ze maandag gaan vliegen :+

Maar lekker hoor na 20 jaar weer even weg, ik mis het na 3 jaar al dus respect

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 12:53

Exitium schreef:
loriene schreef:
De meeste boeren hebben jullie al weggejaagd met jullie negatieve uitspraken.

Zeker weten dat dat niet de schuld van de regering is?



Is dat een vraag?
Of gewoon een domme opmerking.
Dit topic is compleet vervuild door negatieve opmerkingen van een bepaald groepje.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 13:05

loriene schreef:
De meeste boeren hebben jullie al weggejaagd met jullie negatieve uitspraken.


En jij jaagt de mensen weg die een genuanceerder beeld willen hebben en meer willen leren over de situatie.
... waardoor er dus meer mensen overblijven met negatieve niet-inhoudelijke uitspraken ;).

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 13:11

@loriene, ik vraag me werkelijk af wiens belang jij dient, het enig dat je doet is opruien en paniek zaaien. Lijkt me niet dat boeren daarmee geholpen zijn.

Ik heb tot nu toe nog nergens uit officiele kanalen gehoord dat het de bedoeling is dat boeren weg moeten (of dat ze uit hun huis zouden moeten). Het enige wat er gezegd is is dat de ammoniak-uitstoot over heel Nederland gehalveerd moet worden en dat het dichtbij natuurgebieden een stuk verder verminderd moet worden dan op andere plaatsen.

Er zijn tal van oplossingen te bedenken zonder dat er minder boeren overblijven. Waarom niet wat enorme stallen sluiten? Daarmee moet 1 "boer" in die omgeving helemaal stoppen met wat hij doet maar kunnen kleinere boeren doorboeren. Hoe is de solidariteit onder de boeren?
Als deze kleine boeren vlak bij natuurgebieden nu eens omschakelen naar dieren 24/7 in de wei en minder dieren per hectare? Of naar een gemengd bedrijf? Dan valt best uit te rekenen hoeveel de melk van zo'n boer moet kosten om een fatsoenlijke boterham te vedienen. De prijs van graan en groenten gaat echt niet dalen de komende jaren, Zuid-Europa wordt steeds heter en er zullen steeds meer oogsten verloren gaan door noodweer, wij in Nederland profiteren dan enorm van het klimaat hier, we hebben (als we het goed gaan beheren) voldoende water en door de gestegen temperatuur en droogte een snellere en betere rijping en een langer groeiseizoen.
Voor de kiloknallers gaan we dan niet meer produceren in Nederland maar is dat zo erg?

Niemand in Nederland wil de goede boeren kwijt maar de enorme bio-industrie kunnen we hier missen als kiespijn. En daar zit precies de pijn van de slachterijen, de voerleveranciers, en de tussenhandel. Deze zijn uiteindelijk degenen die een ander businessmodel moeten zoeken: Van snelle goedkope massa moet we naar kwalitatief hoogwaardige producten en dat is een andere manier van denken en doen.

Ontkennen dat de natuur in Nederland naar de afgrond dreigt te gaan is kortzichtig en zorgt er binnen niet al te lange tijd voor dat onze kinderen zeker niet meer kunnen boeren in Nederland gewoon omdat de natuurlijke groeiprocessen niet meer werken. Het enige dat dan nog mogelijk is, zijn de megastalfabrieken, is dat waar de agrarische sector naar toe wil? Kan hoor maar die horen niet in een buitengebied maar op een industrieterrein.

Als je tegenwoordig een bak water buiten zet, zit daar binnen een dag groene aanslag in (alg) dit is rechtsstreeks het gevolg van de stikstof in de lucht die neerslaat in het water. 15 jaar geleden kon je een bak zeker een week laten staan voordat er deze aanslag in kwam. De blauwalgen die we in onze natuurlijke zwemwaters vinden: rechtsstreeks een gevolg van te veel aan stikstof in de lucht, 30 jaar geleden hadden we nog nooit gehoord van blauwalg en zwommen we in iedere natuurplas. Ga eens in de sloot kijken, hoeveel groene derrie drijft daar op? Bramen natuur? Misschien beperkt. In mijn wei staan bramen van 10 jaar oud die precies even groot zijn als de ieder jaar weggehaalde bramen van mijn buurman. Verschil: op mijn wei gaat eens in de 3 jaar paardencompost, bij hem een aantal keer per jaar drijfmest.(ik wil hier trouwens niet mee zeggen dat je zo moet beheren als ik doe :o ).
Ik zie het in mijn moestuin, de courgettes worden slecht bevrucht en ik kan dus de helft weggooien. Ze groeien zonder extra bemesting wel als kool, dat dan weer wel.

BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 13:16

Net als in diverse coronatopics heb je schreeuwers en mensen die er wat van proberen op te steken of uit te leggen.

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 13:18


Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 13:47

Jis_ schreef:
Dagahra schreef:

Ja schandalig!

Mijn schoonouders gaan volgende week voor het eerst in 20 jaar een week op vakantie. Zal wel zeggen dat ze het toch maar moeten annuleren.

Maar bedrijf draait gewoon door hoor. Nemen wij de boel een weekje over.


Ik hoop niet voor ze dat ze maandag gaan vliegen :+

Maar lekker hoor na 20 jaar weer even weg, ik mis het na 3 jaar al dus respect

Ze gaan woensdag en met de auto naar Zweden. Schoonmoeder is enorm fan van Abba. Dus willen graag het museum bezoeken.

Maandag gaan we zelf wel naar concert van Rammstein. Dus ben benieuwd.

prompter

Berichten: 11162
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 13:51

Dank Peppertree! Ik hoop dat de provincies gaan kijken hoe elke situatie écht is. En het zou toch mogelijk moeten zijn, boeren en natuur samen zou je denken. Akkerbouw en grasland een deeltje (de randen bijvoorbeeld) niet gebruiken en de boeren compenseren voor dat stuk gemist inkomen, en veehouders ook iets minder vee maar ook dat compenseren. Hoeft er geen boer weg of uitgekocht te worden, qua geld zou het niet zoveel schelen denk ik met de huidige plannen en de ammoniakuitstoot vermindert. Maar ik zal echt wel te simpel denken.

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 14:02

Peppertree schreef:
https://mobile.twitter.com/grotgers/sta ... U7KpFSMAtg

Vanwege dit soort gevallen, daarom heb ik er geen vertrouwen in. @irmaz

Uitleg waarom de modellen gewoon echt niet kloppen

Ik heb de tweet gelezen. Hier lijkt het te gaan om de toekenning van bronnen (b.v. de toekenning stikstof door beweiding of mestopslag). Dit is normaal gesproken niet iets dat uit de berekening van een model komen. Deze bronnen zijn juist de input in een model. Door al deze bronnen voor een gebied samen te nemen wordt er met het model (een algoritme, of rekenmodule) bepaald hoeveel neerslaande stikstof je op een bepaalde plek kunt verwachten.

Om even verder te denken, je kunt in dat gebiedje dan heel eenvoudig de stikstof belasting terugdringen door op die percelen vast te leggen dat daar geen beweiding of mestopslag mag plaatsvinden wat dan blijkbaar geen consequentie heeft voor degene van wie het land is want die deed dat toch al niet.

Jis_

Berichten: 11645
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 14:14

Dagahra schreef:
Jis_ schreef:


Ik hoop niet voor ze dat ze maandag gaan vliegen :+

Maar lekker hoor na 20 jaar weer even weg, ik mis het na 3 jaar al dus respect


Ze gaan woensdag en met de auto naar Zweden. Schoonmoeder is enorm fan van Abba. Dus willen graag het museum bezoeken.

Maandag gaan we zelf wel naar concert van Rammstein. Dus ben benieuwd.


Leuk!

Succes maandag. Dochter en ik gaan naar Ed Sheeran eind volgende week, hopelijk..

OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 14:27

irmaz schreef:
@loriene, ik vraag me werkelijk af wiens belang jij dient, het enig dat je doet is opruien en paniek zaaien. Lijkt me niet dat boeren daarmee geholpen zijn.

Ik heb tot nu toe nog nergens uit officiele kanalen gehoord dat het de bedoeling is dat boeren weg moeten (of dat ze uit hun huis zouden moeten). Het enige wat er gezegd is is dat de ammoniak-uitstoot over heel Nederland gehalveerd moet worden en dat het dichtbij natuurgebieden een stuk verder verminderd moet worden dan op andere plaatsen.

Er zijn tal van oplossingen te bedenken zonder dat er minder boeren overblijven. Waarom niet wat enorme stallen sluiten? Daarmee moet 1 "boer" in die omgeving helemaal stoppen met wat hij doet maar kunnen kleinere boeren doorboeren. Hoe is de solidariteit onder de boeren?
Als deze kleine boeren vlak bij natuurgebieden nu eens omschakelen naar dieren 24/7 in de wei en minder dieren per hectare? Of naar een gemengd bedrijf? Dan valt best uit te rekenen hoeveel de melk van zo'n boer moet kosten om een fatsoenlijke boterham te vedienen. De prijs van graan en groenten gaat echt niet dalen de komende jaren, Zuid-Europa wordt steeds heter en er zullen steeds meer oogsten verloren gaan door noodweer, wij in Nederland profiteren dan enorm van het klimaat hier, we hebben (als we het goed gaan beheren) voldoende water en door de gestegen temperatuur en droogte een snellere en betere rijping en een langer groeiseizoen.
Voor de kiloknallers gaan we dan niet meer produceren in Nederland maar is dat zo erg?

Niemand in Nederland wil de goede boeren kwijt maar de enorme bio-industrie kunnen we hier missen als kiespijn. En daar zit precies de pijn van de slachterijen, de voerleveranciers, en de tussenhandel. Deze zijn uiteindelijk degenen die een ander businessmodel moeten zoeken: Van snelle goedkope massa moet we naar kwalitatief hoogwaardige producten en dat is een andere manier van denken en doen.

Ontkennen dat de natuur in Nederland naar de afgrond dreigt te gaan is kortzichtig en zorgt er binnen niet al te lange tijd voor dat onze kinderen zeker niet meer kunnen boeren in Nederland gewoon omdat de natuurlijke groeiprocessen niet meer werken. Het enige dat dan nog mogelijk is, zijn de megastalfabrieken, is dat waar de agrarische sector naar toe wil? Kan hoor maar die horen niet in een buitengebied maar op een industrieterrein.

Als je tegenwoordig een bak water buiten zet, zit daar binnen een dag groene aanslag in (alg) dit is rechtsstreeks het gevolg van de stikstof in de lucht die neerslaat in het water. 15 jaar geleden kon je een bak zeker een week laten staan voordat er deze aanslag in kwam. De blauwalgen die we in onze natuurlijke zwemwaters vinden: rechtsstreeks een gevolg van te veel aan stikstof in de lucht, 30 jaar geleden hadden we nog nooit gehoord van blauwalg en zwommen we in iedere natuurplas. Ga eens in de sloot kijken, hoeveel groene derrie drijft daar op? Bramen natuur? Misschien beperkt. In mijn wei staan bramen van 10 jaar oud die precies even groot zijn als de ieder jaar weggehaalde bramen van mijn buurman. Verschil: op mijn wei gaat eens in de 3 jaar paardencompost, bij hem een aantal keer per jaar drijfmest.(ik wil hier trouwens niet mee zeggen dat je zo moet beheren als ik doe :o ).
Ik zie het in mijn moestuin, de courgettes worden slecht bevrucht en ik kan dus de helft weggooien. Ze groeien zonder extra bemesting wel als kool, dat dan weer wel.


Dat zeg je nu wel, "heb niet gehoord dat de boeren weg moeten"
Maar er word ook geen andere oplossing gegeven. Zoals ik al eerder hier zei, vd plas had in het debat met Paternotte aangegeven dat er een bewezen systeem was die de reductie tot 70 % kon verlagen. Vd wal had dat systeem ook gezien en zou enthousiast geweest zijn. Dat werd door paternotte niet eens naar geluisterd en meteen van tafel geveegd. Afgelopen week hebben ze weer een debat gehad. Is dit voorstel ook niet maar voren gekomen. Terwijl met de reductie van 70% afneemt de oplossing kon zijn. Maar daar wil het kabinet niks van weten.
En dan geeft de media aan dat in de opties ook biologisch een optie kan zijn?
Maar dat is lariekoek, want die tellen ook mee in de cijfers.
Terwijl de uitstoot en luchtverkeer er niet eens bij inbegrepen zit op de kleurplaat

Exitium

Berichten: 7154
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 14:41

loriene schreef:
Exitium schreef:
Zeker weten dat dat niet de schuld van de regering is?



Is dat een vraag?
Of gewoon een domme opmerking.
Dit topic is compleet vervuild door negatieve opmerkingen van een bepaald groepje.

Een vraag n.a.v. je eerdere theorie.

BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 14:52

Peppertree schreef:
https://mobile.twitter.com/grotgers/sta ... U7KpFSMAtg

Vanwege dit soort gevallen, daarom heb ik er geen vertrouwen in. @irmaz

Uitleg waarom de modellen gewoon echt niet kloppen

Ik denk eerder dat dit een grote reden is dat de cijfers niet kloppen:
Werkelijke uitstoot versus totale rechten die op een bedrijf rusten: Lees maar eens want toen is een grote basis gelegd voor de ellende nu , mede door druk vanuit boerenorganisaties op de politiek.

https://www.groene.nl/artikel/die-regel ... -aanpassen

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 15:09

OleJon schreef:
Dat zeg je nu wel, "heb niet gehoord dat de boeren weg moeten"
Maar er word ook geen andere oplossing gegeven. Zoals ik al eerder hier zei, vd plas had in het debat met Paternotte aangegeven dat er een bewezen systeem was die de reductie tot 70 % kon verlagen. Vd wal had dat systeem ook gezien en zou enthousiast geweest zijn. Dat werd door paternotte niet eens naar geluisterd en meteen van tafel geveegd. Afgelopen week hebben ze weer een debat gehad. Is dit voorstel ook niet maar voren gekomen. Terwijl met de reductie van 70% afneemt de oplossing kon zijn. Maar daar wil het kabinet niks van weten.
En dan geeft de media aan dat in de opties ook biologisch een optie kan zijn?
Maar dat is lariekoek, want die tellen ook mee in de cijfers.
Terwijl de uitstoot en luchtverkeer er niet eens bij inbegrepen zit op de kleurplaat

Dat er (nog) geen andere oplossingen zijn gegeven zou kunnen zijn omdat er meerdere oplossingen mogelijk zijn en dat er afhankelijk van de plek en de de wens/mogelijkheid van een betreffende boer er een bepaalde optimale oplossing is. Als ze hadden gezegd iedereen moet halveren, of iedereen moet extensiveren of iedereen moet naar kringlooplandbouw, of alle dieren moeten 24 uur per dag op de wei, of iedereen moet alle dieren binnen houden in hermetisch gesloten inrichtingen met luchtwassers die gegarandeerd 75% ammoniak uit de uitgeblazen lucht halen met continue meters die dat monitoren. Dan stond ook iedereen op de dam want net de oplossing die voor jouw bedrijf het beste werkt zit er natuurlijk op dat moment niet bij. Nu laten ze het nog open, dat wil zeggen dat er nu eerst gekeken wordt welke oplossingen er allemaal zijn. En in principe is het nu niet one fits all, maar maatwerk. Het zou dus zo maar kunnen dat wanneer je met een alle boeren in een bepaald gebied om tafel gaat zitten en je komt met een plan hoe jullie het willen aanpakken om de reductie te halen die voor jullie gebied staat ingekleurd, dan acht ik de kans best groot dat je daar het geld van de overheid bij krijgt om het plan met te realiseren.

Maar let op: vd Plas promoot de technische oplossing, waarschijnlijk omdat deze oplossing het beste is voor de grote veeboeren (en de veevoederfabrikant, de kalverenopkoper, de slachterijen) kleine veeboeren kunnen (en willen waarschijnlijk) deze oplossing niet betalen. De technische oplossingen zijn er vrijwel altijd op gericht om meer massa goedkoper te produceren. Dus niet minder maar meer dieren en niet meer, maar minder boeren.

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 15:16